U-20 landslaget 2018/19

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"

InnleggSkrevet: 06. August 2018 23:19
21.-26.08.18 Karlstad, SWE Turnering European Trophy
07.-11.11.18 GER 4-nasjoners GER, NOR, SUI, SVK
02.-08.12.18 GER Precamp
09.-16.12.18 Füssen, GER VM GER, NOR, BLR, LAT, FRA, AUT
06.-10.02.19 AUT 4-nasjoners U19: AUT, NOR, FRA, HUN
TBD NOR Tr kamper U19 vs U18

InnleggSkrevet: 08. August 2018 22:47
Sorum skrev:21.-26.08.18 Karlstad, SWE Turnering European Trophy
07.-11.11.18 GER 4-nasjoners GER, NOR, SUI, SVK
02.-08.12.18 GER Precamp
09.-16.12.18 Füssen, GER VM GER, NOR, BLR, LAT, FRA, AUT
06.-10.02.19 AUT 4-nasjoners U19: AUT, NOR, FRA, HUN
TBD NOR Tr kamper U19 vs U18

Uttaket kom i dag på hockey.no:

U20-LANDSLAGET, SUPER CHALLENGE, KARLSTAD, 22. – 26. AUGUST 2018

Målvakter (2):
Jørgen Hanneborg Lillehammer
Jonas Wikstøl Stavanger

Backer (8):
Håkon Engh Storhamar
Lars Erik Francke-Enersen Vålerenga
Jens Jøsok Holstad Pelicans (FIN)
Emil Hybertsen Vålerenga
Niclas Jessesen Sparta
Jonas Meisingset Sparta
Henrik Ratejczak MS
Sondre Bolling Vaaler Vålerenga

Løpere (14):
Erik Bjerketvedt Sparta
Simen Andre Edvardsen Storhamar
Thor Jørgen Friestad Lillehammer
Robin Haglund Stavanger
Joachim Hermansen MS
Markus Hermanstad AIK (SWE)
Sander Hurrød Frisk Asker
Filip Lalande Vålerenga
Thomas Berg Paulsen Stavanger
Lars Christian Rødne Stavanger
Markus Solberg Frisk Asker
Samuel Solem Brynäs (SWE)
Sander Thoresen Sparta
Markus Vikingstad Stavanger

InnleggSkrevet: 09. August 2018 00:23
Her mangler de to som skal til Nord-Amerika, Pettersen og Røykås Marthinsen. Men de skal ha vært på samlingen i Skien, så vi får tro at det er meningen at de skal spille VM i desember.

InnleggSkrevet: 09. August 2018 00:28
Ja de har nok reist til Nord-Amerika når denne turneringen går, men blir sikkert med til VM hvis de blir sluppet fri til det.

InnleggSkrevet: 09. August 2018 07:33
Er det ikke litt merkelig at en spiller med fysikk og beste poengnordmann i U20-ligaen ifjor ikke er med her? Markus Solberg er jo med, men ikke Oskar Blegen. Begge er jo født i 99 så de er vel innafor. Hadde vel klart best PPG også med 2.00. Kan sikkert være gode grunner til at han ikke er med, men virker rart å ikke gi en forward som produserer såpass godt muligheten.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. August 2018 17:43
Tiger_n skrev:Er det ikke litt merkelig at en spiller med fysikk og beste poengnordmann i U20-ligaen ifjor ikke er med her? Markus Solberg er jo med, men ikke Oskar Blegen. Begge er jo født i 99 så de er vel innafor. Hadde vel klart best PPG også med 2.00. Kan sikkert være gode grunner til at han ikke er med, men virker rart å ikke gi en forward som produserer såpass godt muligheten.

Enkelte vil kanskje si at nå for tiden er det ingenting som er merkelig hva gjelder uttak for våre landslag, så heller ikke her, men jeg er enig med deg. U20 ledelsen sender med dette også ut et signal om at U21 serien og benkene i GET er de ønskede stedene å plukke spillere fra for dem. "Hold dere borte fra 1. divisjon dersom dere skal være aktuelle for oss." Du sammenligner Blegen mot hans tidligere lagkompis Solberg, mens jeg heller ville stilt spørsmål ved U19 spilleren fra FA og U19 spilleren fra landslagstrenerens egen klubb.

I forkant av fjorårets VM for vårt U20 var det enkelte som etterlyste Brandsdal og Hermanrud fra Almtuna. Disse er fortsatt ikke funnet gode nok. Utland er kanskje heller ikke så bra.

Vi går et tøft B-VM i vente mot land som alle har mål om opprykk.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. August 2018 17:53
Bobster skrev:Ja de har nok reist til Nord-Amerika når denne turneringen går, men blir sikkert med til VM hvis de blir sluppet fri til det.

Røykås Marthinsen skal spille i CHL, en liga under det nasjonale canadiske forbund, og skal under IHFs regler frigis for IHFs turneringer dersom uttatt. For Pettersens del vil det kanskje nok en gang handle om hva som er best for Pettersen selv. Jeg blir ikke overrasket dersom han vraker U20 VM i desember.

InnleggSkrevet: 10. August 2018 18:16
DonCherry skrev:
Tiger_n skrev:Er det ikke litt merkelig at en spiller med fysikk og beste poengnordmann i U20-ligaen ifjor ikke er med her? Markus Solberg er jo med, men ikke Oskar Blegen. Begge er jo født i 99 så de er vel innafor. Hadde vel klart best PPG også med 2.00. Kan sikkert være gode grunner til at han ikke er med, men virker rart å ikke gi en forward som produserer såpass godt muligheten.

Enkelte vil kanskje si at nå for tiden er det ingenting som er merkelig hva gjelder uttak for våre landslag, så heller ikke her, men jeg er enig med deg. U20 ledelsen sender med dette også ut et signal om at U21 serien og benkene i GET er de ønskede stedene å plukke spillere fra for dem. "Hold dere borte fra 1. divisjon dersom dere skal være aktuelle for oss." Du sammenligner Blegen mot hans tidligere lagkompis Solberg, mens jeg heller ville stilt spørsmål ved U19 spilleren fra FA og U19 spilleren fra landslagstrenerens egen klubb.

I forkant av fjorårets VM for vårt U20 var det enkelte som etterlyste Brandsdal og Hermanrud fra Almtuna. Disse er fortsatt ikke funnet gode nok. Utland er kanskje heller ikke så bra.

Jeg mener at man må huske på at det ikke er alle grunner som ligger bak et uttak som vi "utenforstående" kjenner til. Det kan være holdninger, hvem man konkurrerer om plassen med i troppen osv osv som også spiller inn. Uten at jeg kjenner konkret til hvilke vurderinger som ligger bak akkurat de du nevner. Det er vel forresten ingen U19 spiller fra Sparta med? Hermanrud og Brandsdal er veldig gode spillere, men vanskeligere å sammenligne når de spiller på U20 nivå to i Sverige kanskje? Ikke vet jeg, men jeg kan ikke helt se at dette uttaket er noe "favorisering" av spillere fra trenerens egen klubb i alle fall.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. August 2018 17:44
Bobster skrev:
DonCherry skrev:

Jeg mener at man må huske på at det ikke er alle grunner som ligger bak et uttak som vi "utenforstående" kjenner til. Det kan være holdninger, hvem man konkurrerer om plassen med i troppen osv osv som også spiller inn. Uten at jeg kjenner konkret til hvilke vurderinger som ligger bak akkurat de du nevner. Det er vel forresten ingen U19 spiller fra Sparta med? Hermanrud og Brandsdal er veldig gode spillere, men vanskeligere å sammenligne når de spiller på U20 nivå to i Sverige kanskje? Ikke vet jeg, men jeg kan ikke helt se at dette uttaket er noe "favorisering" av spillere fra trenerens egen klubb i alle fall.

My bad. Beklager. Det var Spartaspiller Bjerketvedt jeg bommet på. Han er U20 og ikke U19, så da gjelder heller ikke argumentet om læregutt. Forøvrig tviler jeg på at Blegen drar på holdningsproblemer, og svenskenes U20 nivå to ligger da langt over norsk U20 Elite. Husk at det draftes spillere til NHL fra svenskenes U20 nivå to.

InnleggSkrevet: 17. August 2018 13:07
Bare for å presisere så har jeg ingen grunn til å tro at Blegen har holdningsproblemer, var mer ment som en generell betraktning rundt hva som kan påvirke landslagsuttak. Når det gjelder svensk U20 nivå to vs norsk U21 liga er jeg mer usikker. De beste lagene i svensk U20 nivå to er nok på høyde med de beste norske, men nivået der er nok like varierende som i norsk U21. Vanskelig å sammenligne.

Men om norske spillere som velger å reise til Sverige for å spille på nivå 2 har noen bedre reise utviklingsmessig enn de ville hatt hjemme med spill i hjemlig U20/21 liga (i de beste klubbene) og kanskje trening med og inhopp i GET, det er jeg tvilende til.

InnleggSkrevet: 23. August 2018 22:19
Bobster skrev:Bare for å presisere så har jeg ingen grunn til å tro at Blegen har holdningsproblemer, var mer ment som en generell betraktning rundt hva som kan påvirke landslagsuttak. Når det gjelder svensk U20 nivå to vs norsk U21 liga er jeg mer usikker. De beste lagene i svensk U20 nivå to er nok på høyde med de beste norske, men nivået der er nok like varierende som i norsk U21. Vanskelig å sammenligne.

Men om norske spillere som velger å reise til Sverige for å spille på nivå 2 har noen bedre reise utviklingsmessig enn de ville hatt hjemme med spill i hjemlig U20/21 liga (i de beste klubbene) og kanskje trening med og inhopp i GET, det er jeg tvilende til.

På høyde? De ligger noen hakk over, snakker da om de 4 øverste. Flere av disse J20 lagene klarte seg meget bra på i J18 Elit. Og mye siste års juniorer. Jevnt over 4 gode rekker, samt som det blir nevnt over, flere som går i draften.

Konkurransen på disse lag er også høyere enn hjemme, så at du får dårligere utvikling i J20 tviler jeg på.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. August 2018 17:02
To tap så langt i Sverige. Et i overtid, 3-4, mot klubblaget HK Riga U20 som er et av bunnlagene i MHL, og så et stygt tap 0-5 mot Frankrike. Hermanstad er ikke med, så sannsynligvis et forfall hvor Morten Hodt, Frisk Asker, er kommet ny inn uten at dette er meldt på hockey.no. Kombinasjonen av norsk U21 og benken i GET går igjen foran 1. divisjon.

http://stats.swehockey.se/Teams/Info/Pl ... 519#Norway

Ny mulighet i dag mot Färjestad kl. 19:30. Er det noen som har sett på eller som hører noe fra disse kampene?

InnleggSkrevet: 24. August 2018 20:56
5-0 mot FRA er jo krise!

Spiller vi med det vi har da (bortsett fra Pettersen og Marthinsen). Merkelig ikke at ikke Rødne eller sørlig kanskje Vikingstad, angivelig v god for Oilers i oppkjøringen, produserer.

InnleggSkrevet: 24. August 2018 23:40
AMK79 skrev:5-0 mot FRA er jo krise!

Spiller vi med det vi har da (bortsett fra Pettersen og Marthinsen). Merkelig ikke at ikke Rødne eller sørlig kanskje Vikingstad, angivelig v god for Oilers i oppkjøringen, produserer.

Jeg har ikke fått sett kampene. Innlogging og 79 kr pr kamp frister ikke. Ser ut til Rødne ble skadet i første kamp. Han gjorde poeng der, men har ikke spilt de to neste. Som DC skriver så er ikke Hermanstad med. Og du nevner Pettersen og Marthinsen. En klisje ja, men vi er så liten hockeynasjon ar vi må ha alle de beste med. Vi får tro at disse fire hadde forsterket laget ganske så mye. I U-18 VM 2017 hadde 1. rekka med Pettersen, Marthinsen og Haglund Mathisen hele 30 poeng til sammen på fem kamper. Vi trenger ei førsterekke som kan produsere både 5v5 og i PP.

PS! Det latviske laget HK Riga som vi tapte for har et ganske ungt mannskap ift våre gutter http://stats.swehockey.se/Teams/Info/Te ... r/9519#HKR

InnleggSkrevet: 25. August 2018 09:19
En dårlig kamp mot Riga, som er et lag Norge burde slår synes jeg, selv om Riga har vist seg å være et bedre lag enn man kanskje skulle tro, siden de vant gruppa til Norge og slo FBK. Norge leder kampen nesten hele veien, slipper inn mål på personlige feil og overganger hvor Riga kommer i overtall mange ganger.

Spillemessig var Norge fullt på høyde med Frankrike, selv om det ble et stygt tap. Frankrike var allikevel mye mer "sultne" og "hissige" synes jeg. Flinkere i begge soner foran begge mål. Norge er mye i Frankrike sin sone uten å skape så mye. Og når Frankrike først angrep, de spilte på overganger, så var de mye farligere og Norge ikke flinke nok i egen sone.

Kampen i går mot FBK var jevn med unntak at 10 siste minutter andre periode hvor Norge blir utspilt. OK kamp av Norge synes jeg.

Også må Norge tydeligvis trene på straffer. Scorer på 1 av 10 i to kamper.

Jeg tror gruppa til Norge har vært vesentlig hardere, men sluttspillet nå får vise om jeg har rett eller ikke. :-) Men Ungarn,vinner den gruppa med 9 poeng.

InnleggSkrevet: 25. August 2018 13:13
Så du matchene? Noen som utmerket seg?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. August 2018 20:18
En hederlig avslutning med seier 5-2 mot Østerrike i går og 3-1 mot klubblaget Geneve-Servette i dag. Gjennomsnittsalderen til Geneve er et år yngre enn for våre gutter, og med det også 5,5 kg lettere i gjennomsnitt. Slikt betyr noe for U-lag, men de unge sveitserne slo Frankrike 4-2 i går. Frankrike røk forøvrig 3-6 for Østerrike i dagens jumbofinale. Vil den franske treneren beholde jobben in mot sesongens B-VM?

Norge går et tøft B-VM i møte med Frankrike, Hviterussland, Latvia, Tyskland og Østerrike som motstandere. Jeg holder arrangør Tyskland som favoritt med Hviterussland og Latvia som de største utfordrerne, kanskje også Frankrike. Norge har som mål å etablere seg i A-gruppen, men jeg tror de vil få det vanskelig med å holde seg foran Østerrike på slutttabellen. Jeg setter oddsen til 60:40 i favør Norge over Østerrike på å overleve i gruppen.

InnleggSkrevet: 03. Oktober 2018 22:57
Har vi grunn til å være optimister før U-20 VM fra 9. desember? Jeg synes det. Kanskje ikke nok til å klare opprykk, men topp-3 bør være innen rekkevidde.

-Jørgen Hanneborg står i mål for Lillehammer, har fem hele kamper og 88,8 i redningsprosent.

-Mathias Emilio Pettersen sitt lag, University of Denver, spiller siste kamper før jul allerede 7. og 8. desember. Han skal vel frigis fra disse kampene? Første kamp for Emilio er lørdag 6. okt. Blir spennende å se om han kan markere seg med og mot langt eldre spillere.
-Kristian Røykås Marthinsen er godt i gang i WHL. Tre poeng på fem kamper.
-Robin Haglund Mathisen spiller fast på Oilers og har 1+1 hittil
Disse tre spillerne var vår førsterekke i U-18 VM i 2017. De gjorde da 30 poeng til sammen på fem kamper. Kan vi håpe på en gjenforening?

-Backene Håkon Engh og Sander Vold Engebråten (02-modell) har nå spilt flere kamper på A-laget til Storhamar. De hadde hhv 20 og 15 min istid mot MS tirsdag. Jonas Meisingset og Niclas Jessesen spiller for A-laget til Sparta. Meisingset spiller mye. Henrik Ratejczak får istid hos MS. Sondre Bolling Vaaler er nå i Super-elit for Leksand. Jens Jøsok Holstad spiller U-20 for Pelicans i Finland.

-Markus Hermanstad spiller for AIK i Allsvenskan. Har et mål på fem kamper. Samuel Solem har fem poeng på åtte kamper for Brynäs J-20. Simen Andre Edvardsen spiller fast på SIL A-lag, og gjør det stadig bedre. 1+1 mot MS sist. Lars Kristian Rødne er tilbake fra skade og spilte for Oilers sist. Markus Vikingstad får også istid på Oilers. Sander Thoresen spiller fast på Sparta. Joachim Lunde Hermansen spiller fast på MS.

18 spillere som knapt kan ha en bedre hverdag.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. Oktober 2018 17:50
Sorum skrev:Har vi grunn til å være optimister før U-20 VM fra 9. desember? Jeg synes det. Kanskje ikke nok til å klare opprykk, men topp-3 bør være innen rekkevidde.

-Jørgen Hanneborg står i mål for Lillehammer, har fem hele kamper og 88,8 i redningsprosent.

-Mathias Emilio Pettersen sitt lag, University of Denver, spiller siste kamper før jul allerede 7. og 8. desember. Han skal vel frigis fra disse kampene? Første kamp for Emilio er lørdag 6. okt. Blir spennende å se om han kan markere seg med og mot langt eldre spillere.
Disse tre spillerne var vår førsterekke i U-18 VM i 2017. De gjorde da 30 poeng til sammen på fem kamper. Kan vi håpe på en gjenforening?

-Backene Håkon Engh og Sander Vold Engebråten (02-modell) har nå spilt flere kamper på A-laget til Storhamar. De hadde hhv 20 og 15 min istid mot MS tirsdag. Jonas Meisingset og Niclas Jessesen spiller for A-laget til Sparta. Meisingset spiller mye. Henrik Ratejczak får istid hos MS. Sondre Bolling Vaaler er nå i Super-elit for Leksand. Jens Jøsok Holstad spiller U-20 for Pelicans i Finland.

-Markus Hermanstad spiller for AIK i Allsvenskan. Har et mål på fem kamper. Samuel Solem har fem poeng på åtte kamper for Brynäs J-20. Simen Andre Edvardsen spiller fast på SIL A-lag, og gjør det stadig bedre. 1+1 mot MS sist. Lars Kristian Rødne er tilbake fra skade og spilte for Oilers sist. Markus Vikingstad får også istid på Oilers. Sander Thoresen spiller fast på Sparta. Joachim Lunde Hermansen spiller fast på MS.

Du viser til et samling av spillere som pr i dag ser mer is enn det laget som ble sendt til VM i fjor, men det er fortsatt den samme treneren som ikke har noe å vise til.

Kampen om opprykket vil stå mellom nedrykkede Hviterussland og satsende arrangør Tyskland. Latvia tar tredje, mens Norge og Frankrike får kjempe om jerdeplassen og å holde Østerrike bak seg på nedrykksplass.

InnleggSkrevet: 05. Oktober 2018 20:06
Du nevner Hviterussland som favoritt. De sverger jo til et opplegg hvor U-20 landslaget, de hjemlige spillerne, spiller i Belarusian Extraleague A. De fleste har 10-11 kamper hittil, og 6-7 kamper i Belarusian Cup. Jeg har jo foreslått det samme for vårt U-20 landslag, med to samlingsdager og en kamp hver uke. Men det er såpass spesielt og uvant i norsk lagidrett at det aldri blir aktuelt.

https://www.eliteprospects.com/team/230 ... ts#players

De har hele 10 spillere i WHL https://www.eliteprospects.com/league/w ... &sort=team og denne karen i OHL https://www.eliteprospects.com/player/3 ... xim-sushko

InnleggSkrevet: 05. Oktober 2018 22:40
Sorum skrev:Har vi grunn til å være optimister før U-20 VM fra 9. desember? Jeg synes det. Kanskje ikke nok til å klare opprykk, men topp-3 bør være innen rekkevidde.

Helt enig med Sorum. Det ser bra ut. Og mange har oppadgående kurve. Bør da opplagt kunne kjempe opp opprykk!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. Oktober 2018 13:14
Sorum skrev:Du nevner Hviterussland som favoritt. De sverger jo til et opplegg hvor U-20 landslaget, de hjemlige spillerne, spiller i Belarusian Extraleague A. De fleste har 10-11 kamper hittil, og 6-7 kamper i Belarusian Cup. Jeg har jo foreslått det samme for vårt U-20 landslag, med to samlingsdager og en kamp hver uke. Men det er såpass spesielt og uvant i norsk lagidrett at det aldri blir aktuelt.

Hvorfor ikke heller kjøre på med en U20 tropp som et fullverdig lag hele sesongen gjenom? Det ville være vinn-vinn for alle i det lange løp.

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest