U-18 VM 2.-8. april

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. April 2018 23:42
Våre unggutter spilles ut av Latvia og taper 0-3. Den siste pucken til Latvia settes i tomt mål.

Slovenia slår Danmark 1-0 mot spillets gang. Dette betyr at Norge med tap mot Slovenia torsdag lever farlig videre i dette VM hvor det går mot en avsluttende opprykksfinale mellom vertsnasjon Latvia og Tyskland. Nedrykkskampen kan bli i siste runde mellom Norge og Danmark. Jeg hadde Slovenia på den plassen før VM startet.

Er det noen som så dagens kamp mot Latvia?

InnleggSkrevet: 03. April 2018 23:59
DonCherry skrev:Våre unggutter spilles ut av Latvia og taper 0-3. Den siste pucken til Latvia settes i tomt mål.

Slovenia slår Danmark 1-0 mot spillets gang. Dette betyr at Norge med tap mot Slovenia torsdag lever farlig videre i dette VM hvor det går mot en avsluttende opprykksfinale mellom vertsnasjon Latvia og Tyskland. Nedrykkskampen kan bli i siste runde mellom Norge og Danmark. Jeg hadde Slovenia på den plassen før VM startet.

Er det noen som så dagens kamp mot Latvia?

Jeg fulgte med så godt det lot seg gjøre. Spesiell TV-sending med tre automatiserte kamera. Vanskelig å se numre på draktene. Latvia er klart best i de to første periodene. De har 24-8 i skudd, men leder bare 1-0. Tobias Normann står veldig bra i mål. Rolig type uten de store faktene. I 3. periode må vi opp i banen og de klarer det også de første minuttene. Får to-tre store sjanser, men ikke nok killerinstinkt. Midtveis får vi to roughing-utvisninger etter hverandre, strengt dømt, men samtidig unødvendig å slå som reaksjon for å fått en dult. Med 7 min igjen setter Latvia en lekker skåring i overtall. Etter det klarer vi ikke lenger å sette noe press på dem. Siste mål i åpent. Alt i alt en fortjent seier til Latvia så klart. Synes ikke noen av utespillerne utmerket seg.

InnleggSkrevet: 04. April 2018 02:18
Dette er jævlig svakt. Ambisjonen er opprykk men vi spiller for ikke å rykke ned. Utrolig.

Er det en særlig svak generasjon (Pettersen unntatt naturligvis)? Mye kan tyde på det, men likevel.

InnleggSkrevet: 04. April 2018 13:22
Noen inntrykk fra tirsdagens kamper https://youtu.be/QWu8FDLl_JU

(Norges kamp fra 1:30 i video)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. April 2018 20:05
DonCherry skrev: ... hvor det går mot en avsluttende opprykksfinale mellom vertsnasjon Latvia og Tyskland.

Då trur eg mest på Tyskland.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. April 2018 20:12
Noreg møter Slovenia i morgon. Det er eit ungt lag, berre 8 spelarar høyrer med til 2000-kullet, dvs. berre ein tredel. To er dessutan U16-spelarar.
På Noregs lag er heile 14 spelarar frå 2000 kullet, dvs. 58 %. Det kan tala til vår fordel i morgon, men fy fasan til lag Slovenia kan stille neste år.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. April 2018 17:50
Våre håpefulle tok en betryggende 5-0 seier mot Slovenia og har med det gjort muligheten for fortsatt deltagelse i B-puljen vesentlig større, men vi har både Tyskland og Danmark igjen. Danmark har akkurat tatt sin første seier, 4-2 mot Kazakhstan. Det er jevnt i bunnen nå hvor de fire nevnte lag alle står med 1 seier, 2 tap og 3 poeng etter 3 spilte kamper.

Latvia og Tyskland spiller den mulige opprykksfinalen allerede i kveld.

http://stats.iihf.com/Hydra/650/IHM650200_76_8_0.pdf

InnleggSkrevet: 05. April 2018 20:52
DonCherry skrev:Våre håpefulle tok en betryggende 5-0 seier mot Slovenia og har med det gjort muligheten for fortsatt deltagelse i B-puljen vesentlig større, men vi har både Tyskland og Danmark igjen. Danmark har akkurat tatt sin første seier, 4-2 mot Kazakhstan. Det er jevnt i bunnen nå hvor de fire nevnte lag alle står med 1 seier, 2 tap og 3 poeng etter 3 spilte kamper.

Latvia og Tyskland spiller den mulige opprykksfinalen allerede i kveld.

http://stats.iihf.com/Hydra/650/IHM650200_76_8_0.pdf

Tror vi må ha en seier mot Danmark til slutt for å være sikre. Eller gjøre jobben allerede mot Tyskland. Tar vi ikke flere poeng kan seieren mot Slovenia være det som berger oss. Men da kan ikke Slovenia ta flere poeng. De har igjen KAZ og GER. Det skal bli vanskelig for Slovenia dette.

InnleggSkrevet: 06. April 2018 22:04
Vi taper 4-5 for Tyskland fredag. Skudd 20-46. U-16 spilleren Colin Spaberg Olsen skårer to mål, begge i PP http://stats.iihf.com/Hydra/650/IHM650911_74_5_0.pdf to herlige skåringer https://www.youtube.com/watch?v=Ux0kZ3iM0i8

Latvia vant 4-1 mot Danmark. Med 12 poeng på fire kamper har Latvia rykket opp til A-VM, selv med en kamp igjen å spille.

Søndagens kamper:

Danmark-Norge
Tyskland-Slovenia
Latvia-KAZ

Tabell:

Latvia 12
Tyskland 9
KAZ 6
Norge 3
Danmark 3
Slovenia 3

I kampen om å unngå nedrykk betyr dette at om Norge vinner mot Danmark så har vi sikret plassen ved egen hjelp. Hvis vi taper, tar 0 eller 1 poeng, så må ikke Slovenia ta et poeng mer enn oss. Vi har jo Slovenia på innbyrdes. Slovenia skal opp mot Tyskland som egentlig bare har æren å spille for. Men de skal være klart bedre enn Slovenia, så jeg frykter egentlig ikke at slovenerne kan klare å ta poeng mot et sterkt tysk lag.

PS! I 2016 arrangerer Hviterussland VM og rykker opp. I 2018 arrangerer Latvia VM og rykker opp (i 2017 ble det arrangert i Slovenia, men hjemmelaget var i divisjonen under som også ble spilt i Slovenia). På tide at Norge arrangerer U-18 VM. Åtte av spillerne i årets VM holder U-18 alder også neste år. Trondheim har to isflater.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. April 2018 22:55
Det blir vanskeleg å ta poeng frå Danmark, for danskane kjem til å vera heiltende. Tek vi alle poenga, sender vi nemleg Danmark ned i B-pulja i 1. div. Grunnen er at Danmark tapte mot Slovenia. Det vil vera ein dryg dansk nedtur for eit forbund som har hatt så store suksessar med rekruteringa.

Som Sørum skriv, bør vi kunna bli verande i A-pulja om vi skulle tapa, for Tyskland er storfavorittar mot Slovenia.

Eg såg 3. perioden i dag. Eg tykte at det norske laget var minst like godt som det tyske, men vanskeleg å seia då Tyskland også kunne spela på resultatet.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. April 2018 11:00
Fjella skrev:Det blir vanskeleg å ta poeng frå Danmark, for danskane kjem til å vera heiltende. Tek vi alle poenga, sender vi nemleg Danmark ned i B-pulja i 1. div. Grunnen er at Danmark tapte mot Slovenia. Det vil vera ein dryg dansk nedtur for eit forbund som har hatt så store suksessar med rekruteringa.

Som Sørum skriv, bør vi kunna bli verande i A-pulja om vi skulle tapa, for Tyskland er storfavorittar mot Slovenia.

Eg såg 3. perioden i dag. Eg tykte at det norske laget var minst like godt som det tyske, men vanskeleg å seia då Tyskland også kunne spela på resultatet.

De unge danske løvene har levert bedre enn våre, Slovenia tok ungløvenes skalp med blant annet godt keeperspill, og Tyskland har ikke så mye å spille for. Vårt U18 lever farlig og spiller mot danskene i den første kampen på søndag.

Dette er langt under pari for danskene som har bitt seg fast i A-puljen for U20. Det er sikkert under pari for våre også, men det er neppe noen som bryr seg med slikt.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. April 2018 11:06
Sorum skrev:PS! I 2016 arrangerer Hviterussland VM og rykker opp. I 2018 arrangerer Latvia VM og rykker opp (i 2017 ble det arrangert i Slovenia, men hjemmelaget var i divisjonen under som også ble spilt i Slovenia). På tide at Norge arrangerer U-18 VM. Åtte av spillerne i årets VM holder U-18 alder også neste år. Trondheim har to isflater.

Vi arrangerte ungdoms OL på Lillehammer for denne årsklassen og har vistnok satset mye på oppfølging av dem uten at det har hjulpet.

Jeg er enig med deg i at vi kan gjerne arrangere et U-VM i Norge, men det er ikke der grunnlaget legges. Forhåpentligvis kpmmer det en omlegging fra U20 til U21 i seriespillet. Det vil hjelpe mer på enn et U-VM på hjemmeis.

InnleggSkrevet: 07. April 2018 20:06
DonCherry skrev:
Sorum skrev:PS! I 2016 arrangerer Hviterussland VM og rykker opp. I 2018 arrangerer Latvia VM og rykker opp (i 2017 ble det arrangert i Slovenia, men hjemmelaget var i divisjonen under som også ble spilt i Slovenia). På tide at Norge arrangerer U-18 VM. Åtte av spillerne i årets VM holder U-18 alder også neste år. Trondheim har to isflater.

Vi arrangerte ungdoms OL på Lillehammer for denne årsklassen og har vistnok satset mye på oppfølging av dem uten at det har hjulpet.

Jeg er enig med deg i at vi kan gjerne arrangere et U-VM i Norge, men det er ikke der grunnlaget legges. Forhåpentligvis kpmmer det en omlegging fra U20 til U21 i seriespillet. Det vil hjelpe mer på enn et U-VM på hjemmeis.

Ja, det har vært satset mer på 2000-årgangen enn det som har vært vanlig. Vi vet jo ikke hvordan det hadde vært uten denne satsingen. Men vi skulle ha vært et hakk bedre i dette U-18 VM. Men de andre nasjonene satser. Vi burde arrangere et U-18 VM i første omgang, så et U-20 VM senere når man har evaluert en satsing som bør komme hvis vi skal arrangere VM på hjemmebane. Nå sender vi i stedet våre gutter til land som Latvia, Slovenia, Hviterussland, Italia og Frankrike. Har vi noengang arrangert et U-VM? Vi hadde U-18 VM for jenter i Tromsø for 2-3 år siden.

Vet at U-21 serie diskuteres i en annen tråd. Jeg skriver litt der.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. April 2018 17:19
Sorum skrev:
DonCherry skrev:

Ja, det har vært satset mer på 2000-årgangen enn det som har vært vanlig. Vi vet jo ikke hvordan det hadde vært uten denne satsingen. Men vi skulle ha vært et hakk bedre i dette U-18 VM. Men de andre nasjonene satser. Vi burde arrangere et U-18 VM i første omgang, så et U-20 VM senere når man har evaluert en satsing som bør komme hvis vi skal arrangere VM på hjemmebane. Nå sender vi i stedet våre gutter til land som Latvia, Slovenia, Hviterussland, Italia og Frankrike. Har vi noengang arrangert et U-VM? Vi hadde U-18 VM for jenter i Tromsø for 2-3 år siden.

Det hjelper ikke da det er i det daglige det svikter. Vi hadde ungdoms OL og har satset spesielt på denne generasjonen, og så berger vi oss fra nedrykket på innbyrdes oppgjør mot Slovenia og kun tre poeng. Dette er for dårlig. Husk at målet i lang tid har vært opprykk for både U18 og U20. Vi kan gjerne arrangere VM hjemme, men det er ikke der problemene ligger.

Danskene skuffet forøvrig også stort i dette VM. De kan få problemer i kommende U20 VM, men de har fått momentum rundt sitt U20 landslag, og de har ringreven Olaf Eller på benken som har vist seg å være gull verdt. Jeg tipper de vil holde sin plass i A-gruppen også etter neste U20 VM, og at de nok en gang denne sommeren vil få flere spillere enn Norge draftet til NHL og CHL.

Forbundet har i dag gjort uttak til isbjørsamling for våre kommende U16 spillere (født i 2003). Av 70 uttatte spillere er det kun 12 spillere som kommer fra klubber som ikke har lag i GET (Skien, Leangen, Furuset, Bergen, Astor og Gruner). 58 av de 70 kommer med andre ord fra såkalte GET klubber, men det bare er 7 av GET klubbene som leverer. Stjernen har kun med en spiller, mens Lillehammer IKKE HAR NOEN MED. Dette viser hvor dopet Lillehammer med sine to ishaller er på ødeleggende spillertilgang til sitt NTG.

https://www.hockey.no/nyheter/aktuelt/i ... samlinger/

For sammenligningens skyld tok jeg en titt på Sveriges lag for kommend U18 VM. Troppen teller 23 spillere, og av disse er det kun 3 spillere som har en SHL klubb som moderklubb (Linkøping, Skellefteå og Timrå), mens det er 1 som har klubb i Allsvenskan som moderklubb (Tingsryds). De øvrige 19 er oppfostret i småklubber rundt omkring i Sverige. Noe tilsvarende ble vist for Sveriges U20 landslag før jul. I Norge fanges ikke slike potensielle spillere opp, dels fordi klubbene utenfor GET ikke bryr seg, og dels fordi det ikke finnes ishaller og klubber der hvor mange potensielle spillere som aldri får forsøkt ishockey bor.

InnleggSkrevet: 12. April 2018 22:10
Høres ikke bra ut. Men kan jo også skyldes at vi er langt mer spisset enn svenskene. Altså at det kun er et fåtall klubber som har mulighet til å satse skikkelig.

Dette med Lillehammer er jo veldig trist.

Har noen sett lisenstallene for 2017? Spent på om det er fortsatt økning?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. April 2018 20:49
AMK79 skrev:Høres ikke bra ut. Men kan jo også skyldes at vi er langt mer spisset enn svenskene. Altså at det kun er et fåtall klubber som har mulighet til å satse skikkelig.

Dette med Lillehammer er jo veldig trist.

Har noen sett lisenstallene for 2017? Spent på om det er fortsatt økning?

Nei, svenskene har hele sitt U18 lag og flere til på listen over prospects for sommerens draft. Vi har en pluss en til som ikke var med til VM og som heller ikke kan sies å være utviklet i det norske systemet.

Vi kan ikke kalle dette for å være mer spisset enn svenskene. Problemet ligger i alle klubbene som gir F i å jobbe godt med de unge, Lillehammer inklusive.

InnleggSkrevet: 13. April 2018 21:01
Danskene oppsummerer, rene ord for penga http://ishockey.dk/u18-landsholdet-stat ... emedaljen/
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. April 2018 18:29
Sorum skrev:Danskene oppsummerer, rene ord for penga http://ishockey.dk/u18-landsholdet-stat ... emedaljen/

Danskene er flinkere enn oss til å bruke rene ord.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. April 2018 18:40
Sorum skrev:Ja, det har vært satset mer på 2000-årgangen enn det som har vært vanlig. Vi vet jo ikke hvordan det hadde vært uten denne satsingen. Men vi skulle ha vært et hakk bedre i dette U-18 VM. Men de andre nasjonene satser. Vi burde arrangere et U-18 VM i første omgang, så et U-20 VM senere når man har evaluert en satsing som bør komme hvis vi skal arrangere VM på hjemmebane. Nå sender vi i stedet våre gutter til land som Latvia, Slovenia, Hviterussland, Italia og Frankrike. Har vi noengang arrangert et U-VM? Vi hadde U-18 VM for jenter i Tromsø for 2-3 år siden.

Det norske damelandslaget slo vertsnasjonen Frankrike i deres B-VM i Frankrike forrige uke. Norge slo også Slovakia og berget med det neste siste plass og fortsatt liv i B-puljen. Målet for de norske damene er som alltid opprykk, men vi er fornøyde uansett resultat. Denne gangen kan damene imidlertid si seg fornøyd med å ha slått puljevinner og kommende A-nasjon Frankrike, men dette viser jo litt av det at norske landslag er flinke til å svikte når det gjelder. Frankrike hadde den hjemmefordelen som Sorum mener betyr noe, men Norge er ikke landet for å omsette slik hjemmefordel, tror jeg. U18 jentene rykket ikke opp den gangen i Tromsø, og Ungdoms OL ga også fint lite for både jentene og guttene.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. April 2018 22:47
Sorum skrev:Danskene oppsummerer, rene ord for penga http://ishockey.dk/u18-landsholdet-stat ... emedaljen/

Flott at du har sett denne, Sørum. Ei slik analyse kan vera fruktbar også for oss. Vi tok heller ikkje nivået i dei to fyrste kampane, så eg tenkte at dette går rett ned i B-pulja. Men så skjedde det noko med laget, kunne lesa det ut av alle lag-statistikkar. Vi slo Slovenia lett, og eg såg 3. periode mot Tyskland, og tykte vi spela bra. Likeeins såg eg 3. periode mot Danmark då vi kunne ha avgjort og sendt danskane ned i B-pulja. Men då såg eg klasse-skilnad mellom det norske og danske laget, diverre. Danskane var såpass mykje betre at dei fortente verkeleg å bli verande i pulja.

B-pulja går no. Vi må vera klar over at det der er fleire nasjonar som har resursar og ishallar som Noreg. Det er Japan (vel dobbelt så mange), Polen, Austerrike og Ungarn. Ungarn er interessant for der har utviklinga gått svært fort. Talet på hallar er dobla på få år!

Det kan bli vanskeleg å halde seg i A-pulja i juniorhockey, og på sikt også å halde oss i eliten i seniorhockey. Vi må jobbe betrte enn konkurrentane for å få det til. På sikt trur eg likevel at vi vil lukkast med våre resursar og med ishockey som TV-sport.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. April 2018 18:29
Fjella skrev:

Flott at du har sett denne, Sørum. Ei slik analyse kan vera fruktbar også for oss. Vi tok heller ikkje nivået i dei to fyrste kampane, så eg tenkte at dette går rett ned i B-pulja. Men så skjedde det noko med laget, kunne lesa det ut av alle lag-statistikkar. Vi slo Slovenia lett, og eg såg 3. periode mot Tyskland, og tykte vi spela bra. Likeeins såg eg 3. periode mot Danmark då vi kunne ha avgjort og sendt danskane ned i B-pulja. Men då såg eg klasse-skilnad mellom det norske og danske laget, diverre. Danskane var såpass mykje betre at dei fortente verkeleg å bli verande i pulja.

B-pulja går no. Vi må vera klar over at det der er fleire nasjonar som har resursar og ishallar som Noreg. Det er Japan (vel dobbelt så mange), Polen, Austerrike og Ungarn. Ungarn er interessant for der har utviklinga gått svært fort. Talet på hallar er dobla på få år!

Det kan bli vanskeleg å halde seg i A-pulja i juniorhockey, og på sikt også å halde oss i eliten i seniorhockey. Vi må jobbe betrte enn konkurrentane for å få det til. På sikt trur eg likevel at vi vil lukkast med våre resursar og med ishockey som TV-sport.

Nå er vi i B-puljen for både U18 og U20, men det kommer flere land til. Storbritania vant nylig D-puljen (2A) for U18. Der var det 25 NHL speidere for å følge GBRs kamper og deres Liam Kirk.

https://twitter.com/bfreimueller/status ... 9189734400

Litt morsomt med dette laget fra GBR at det var to spillere som sanket mer poeng enn Kirk, og de er begge født i 2001.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. April 2018 16:52
A-gruppen startet sitt VM i går.

http://u18worlds2018.iihf.hockey/en/games/

InnleggSkrevet: 20. April 2018 22:51
DonCherry skrev:A-gruppen startet sitt VM i går.

Hviterussland taper skuddstatistikken 27-28 mot Canada. Det er sterkt på u18-nivå der forskjellene ofte er store.

InnleggSkrevet: 21. April 2018 01:05
Hawkie skrev:
DonCherry skrev:A-gruppen startet sitt VM i går.

Hviterussland taper skuddstatistikken 27-28 mot Canada. Det er sterkt på u18-nivå der forskjellene ofte er store.

De satser ganske annerledes enn oss. U-20 har spilt hele sesongen i øverst seniorliga. U-18 og U-17 har begge spilt på nivå 2. Et stort antall spillere har vært innom http://www.eliteprospects.com/team.php? ... team=23012

Slovakia gjør det samme for U-20.

InnleggSkrevet: 21. April 2018 01:23
Sorum skrev:De satser ganske annerledes enn oss. U-20 har spilt hele sesongen i øverst seniorliga. U-18 og U-17 har begge spilt på nivå 2. Et stort antall spillere har vært innom http://www.eliteprospects.com/team.php? ... team=23012

Slovakia gjør det samme for U-20.

Det er en interessant måte å gjøre det på. Problemet med det, uten at vi trenger å ta den diskusjonen her, er at klubbene ikke får belønningen av å kunne nyte av sine egenproduserte spillere.
ForrigeNeste

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester