10-RUNDE AV GET-LIGAEN 17/18.

InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 17:38
Jeg vil passe på å skryte av Curran jeg. Med en gang Tallak går i isen stopper han og går vekk fra situasjonen. Fair fight mellom to spillere som er med på det.

InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 18:26
Ihvertfall ingen som "TOK EN BASSE" der. :twisted:
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 19:33
Nadaa skrev:
Brevik1 skrev:
Nadaa skrev:Tja Tallak kaster hansker først så Curran kan vel ikke få mer fordi han er bedre til å sloss. Men man vet jo aldri med dette forbundet

Har man endret holdning på Hamar? Det var da gjengs oppfattelse på Hamar at det var helt rett den gang Kaunismäki(?) grisedengte en Storhamarspiller (Husker i farta ikke hvem det var) og fikk lenger straff enn Storhamarspilleren, dette til tross for at det var Storhamarspilleren som startet bråket.
Holdningen fra Siddisene den gang var at Kaunis ikke kunne få lengre straff bare fordi han var bedre til å sloss. Men den argumentasjonen hjalp ikke så veldig minnes jeg.

Hehe jeg husker den situasjonen, men var det ikke sånn at kaunis kastet hansker, men Storhamar spilleren holdt de på.(er lenge siden så husker muligens feil)
Mener også at Lottila" fikk karantene denne sluttspill serien. Thorsesen sendt ut på 2 fjerde rekke gutter for å slåss(noe som var helt tydelig) Simen og Christian Saxrud. Og fikk ut 2 av de beste på Stavanger for noen kamper priceless.

For det første er det jo hyggelig å mimre og dra frem situasjoner fra 10-15 år tilbake. Saxrudgutta har hatt karrierer i 1.divisjon og lagt opp for lengst :)

Men den situasjonen minner om Humphries/Bastiansen. Når en spiller går ned er fighten over, da får du kamper om du fortsetter. Om Curran hadde fortsatt å slå på Tallak da han gikk ned skulle han hatt flere kamper, men det gjorde han ikke fordi fighten var over. Samme med Humphries, uansett foranledningen kan han ikke fortsette å banke løs på ei skilpadde.
Så de påståtte argumentene fra Hamar den gang gjelder fortsatt 8-)
(Tror dette var før jeg begynte på Apd, men husker debatten)

https://www.tv2.no/v/1237735/
Sist endret av Drebin den 09. Oktober 2017 19:35, endret 1 gang
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 19:34
huuum skrev:
Drebin skrev:Artig å banke Enga på alle måter. Bra det ble litt bråk etterhvert, det hører med og kampen var avgjort etter førsteperioden. Curran så litt sådär ut i starten, men har virkelig blitt en kjemperessurs for Storhamar.

Pusekatt "fight". Nærmest bare en liten brytekamp med litt håndgemeng på slutten. Burde holdt med 5 pluss liten for begge. Blir nok mer moro og møte SIL i Forum på liten is om noen uker. :twisted:

Ryktes at Tallak gikk på en hjernerystelse etter pusefighten.

InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 20:04
Drebin skrev:Ryktes at Tallak gikk på en hjernerystelse etter pusefighten.

Vi har jo vært vært veldig opptatt av å slå ned på taklinger mot hodet. Samtidig synes de fleste hockeyfans at en slåsskamp er ok så lenge den er fhv fair. Men det er nok minst like farlig for spillerne å få alt fra 2 til 5-6 slag mot mot hodet. Husk at vi snakker om særdeles godt trente idrettsfolk som kan legge +/- 90 kg bak slagene. Når DISU skal behandle saker med matchstraff for fighting håper jeg de undersøker om spillerne ble skadet. På samme måte som hjernerystelse på den som er utsatt for takling mot hodet helt sikkert spiller inn på lengde av karantenen.

PS! Noen som vet om DISU har behandlet de tre sakene vi diskuterer?

InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 20:27
Sorum skrev:

Vi har jo vært vært veldig opptatt av å slå ned på taklinger hodet. Samtidig synes de fleste hockeyfans at en slåsskamp er ok så lenge den er fhv fair. Men det er nok minst like farlig for spillerne få alt fra 2 til 5-6 slag mot mot hodet. Husk at vi snakker om særdeles godt trente idrettsfolk som kan legge +/- 90 kg bak slagene. Når DISU skal behandle saker med matchstraff for fighting håper jeg de undersøker om spillerne ble skadet. På samme måte som hjernerystelse på den som er utsatt for takling på hodet helt sikkert spiller inn på lengde av karantene.

Håper ikke det ble hjernerystelse, trur ikke Tallak har råd til å miste fler hjerneceller.

Forøvrig smått komisk om Curran skal få flere kamper enn Tallak, bare fordi han fikk hjernerystelse. Var trossalt rasisten som bydde opp.
Storhamardrakter ønskes kjøpt!
- http://www.storhamargameworn.com/ -
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 21:11
Sorum skrev:

Vi har jo vært vært veldig opptatt av å slå ned på taklinger mot hodet. Samtidig synes de fleste hockeyfans at en slåsskamp er ok så lenge den er fhv fair. Men det er nok minst like farlig for spillerne å få alt fra 2 til 5-6 slag mot mot hodet. Husk at vi snakker om særdeles godt trente idrettsfolk som kan legge +/- 90 kg bak slagene. Når DISU skal behandle saker med matchstraff for fighting håper jeg de undersøker om spillerne ble skadet. På samme måte som hjernerystelse på den som er utsatt for takling mot hodet helt sikkert spiller inn på lengde av karantenen.

Sånn apropos:
https://www.google.no/search?client=ope ... 8&oe=UTF-8
®

InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 21:14
StorhamaGameworn skrev:Håper ikke det ble hjernerystelse, trur ikke Tallak har råd til å miste fler hjerneceller.

Forøvrig smått komisk om Curran skal få flere kamper enn Tallak, bare fordi han fikk hjernerystelse. Var trossalt rasisten som bydde opp.

Har du bare "dritt" å komme med, ser i en annen tråd også at du prøver deg for tredje gangen med samme "dritten"(har tydeligvis blitt slettet de andre gangene.) Men kan være enig med deg at Curran ikke skal ha flere matcher enn Lyngset.
Curran forøvrig en spiller som jeg synes varierer fra svak til brilliant, mer og mer brilliant faktisk.

InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 21:52
Sorum skrev:

Når 2 spillere blir enige om å slåss blir det helt latterlig å sammenligne det med en cheapshot mot hodet. Ser ut som Tallak og Curran er enige i at vi går all in ser også ut som Tallak spør før han kaster hanskene.

Jeg er nok av den gamle skolen jeg liker en slåsskamp på isen her og der så lenge man stopper når en man faller i isen. Høres ut som tilskuerne liker det også var stor stemmning på søndag i alle fall.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. Oktober 2017 21:59
Sorum skrev:

Håper og tror ikke det er mange som er av samme oppfatning. Om du velger frivillig å slåss må du ta konsekvensene.

InnleggSkrevet: 10. Oktober 2017 17:53
Sorum skrev:PS! Noen som vet om DISU har behandlet de tre sakene vi diskuterer?

Lamoreaux fikk en - 1 - kamp, i følge frisk på facebook. Denne blir naturligvis ikke anket, og Frisk mister han kun i kampen mot Kongsvinger. Her vil jeg påstå straffen var for mild, og at Frisk var heldige at det var mot nettopp Kongsvinger denne straffen skal sones. Riktignok mangler Frisk en hel rekke med kvalitetsspillere nå, så hvis Knights skal tukte serieledern denne sesongen må det være nå. Odds-fristelse dette her 8-)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 10. Oktober 2017 19:40
slasher skrev:
Sorum skrev:PS! Noen som vet om DISU har behandlet de tre sakene vi diskuterer?

Lamoreaux fikk en - 1 - kamp, i følge frisk på facebook. Denne blir naturligvis ikke anket, og Frisk mister han kun i kampen mot Kongsvinger. Her vil jeg påstå straffen var for mild, og at Frisk var heldige at det var mot nettopp Kongsvinger denne straffen skal sones. Riktignok mangler Frisk en hel rekke med kvalitetsspillere nå, så hvis Knights skal tukte serieledern denne sesongen må det være nå. Odds-fristelse dette her 8-)

Og Humphries får 3 kamper. Synes det er lite, 4-5 hadde vært innafor. Lamourex burde fått 2.

InnleggSkrevet: 10. Oktober 2017 19:48
Og Basse fikk ingenting?

Da er det fritt frem for blindside intereference fremover...
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 10. Oktober 2017 20:06
Kjellvis skrev:Og Basse fikk ingenting?

Du fleiper nå? Mener du virkelig at disiplinærutvalget skal inn og vurdere enhver liten tackling som skjer på banen i enhver kamp?
Det var en liten dult med skulderen som takk for sist etter at Humphries krysser Basse i armen 5 sekunder tidligere. Sånne situasjoner er det jo dusinvis av i hver eneste kamp. Nå må du se og få av deg skylappene!!

Da må du mene at Humphries skal få en ekstra kamp for krysstaklingen sin da?

Gud bedre....

Bazinga

InnleggSkrevet: 10. Oktober 2017 20:57
Sorum skrev:
Nadaa skrev:
Sorum skrev:

Når 2 spillere blir enige om å slåss blir det helt latterlig å sammenligne det med en cheapshot mot hodet. Ser ut som Tallak og Curran er enige i at vi går all in ser også ut som Tallak spør før han kaster hanskene.

Jeg er nok av den gamle skolen jeg liker en slåsskamp på isen her og der så lenge man stopper når en man faller i isen. Høres ut som tilskuerne liker det også var stor stemmning på søndag i alle fall.

Jeg sammenligner da ikke slåssing med cheapshot? Jeg sier bare at det kan være like farlig. Spesielt når hjelmen fyker av og slag treffer hodet. Også når de går i isen kan hodet få en skikkelig smell. Her ser man at Curran er dreven og bidrar til at Tallak ikke treffer isen med hodet.

Noen mener mer slåssing vil gi færre stygge taklinger ved at det nærmest skulle være greit at synderen blir banket opp. At noen står opp for offeret og tar en fight. Det kommer aldri til å gå ustraffet for seg. Klart at spillerne skal markere ut på isen, men slåssing kan ikke være løsninga. For spillerne vil et aktivt, konsekvent og svært synlig Player Safety og DISU være det beste. Her må klubbene kreve av Forbundet at dette nå blir mer profesjonelt. Strenge karantener vil gi mye større effekt enn oppgjør på bare nevene. I kveld er det media som sørger for å opplyse om diverse karantener og begrunnelser for disse. Dette burde vært synlig på hockey.no. Ikke bare avgjørelser, men også alle saker som blir vurdert slik at det får større preventiv virkning.

Fighter som den mellom Tallak og Curran vil vi aldri unngå. Men de må bestraffes med karantene. Vi følger IIHFs regler, ikke NHL. Som Petter Salsten sier i kveld: "– Vi aksepterer ikke slåssing i norsk ishockey, per definisjon. Det er ikke lov, og vil bli bedømt i etterkant. Så har du det elementet der én er interessert i å slåss, og én ikke er det. Når to stykker gjør opp på jevnt grunnlag er det mer fair, enn hvis det er stort misforhold mellom de to partene.

Videre: "Generelt mener både Salsten og Dahlstrøm at slåssing ikke hører hjemme i norsk ishockey.

– Vi har et ønske om å vokse, at vi skal være for flere enn menigheten, og da kan vi ikke akseptere sånn som vi så på lørdag. Det er helt klart, understreker Salsten.

– Det er sjelden at slåssing forekommer i norsk hockey, sammenlignet med andre ligaer. I Norge trenger du ikke å gå ut på isen og være engstelig for at det skal bli slåssing, men jeg tror vi kan leve med at det kommer et sånt oppgjør som vi så på Hamar innimellom. Alt i alt har jeg tro på en ishockey hvor det er mindre slåssing, avslutter Dahlstrøm.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 10:07
Sorum skrev:

Jeg sammenligner da ikke slåssing med cheapshot? Jeg sier bare at det kan være like farlig. Spesielt når hjelmen fyker av og slag treffer hodet. Også når de går i isen kan hodet få en skikkelig smell. Her ser man at Curran er dreven og bidrar til at Tallak ikke treffer isen med hodet.

Noen mener mer slåssing vil gi færre stygge taklinger ved at det nærmest skulle være greit at synderen blir banket opp. At noen står opp for offeret og tar en fight. Det kommer aldri til å gå ustraffet for seg. Klart at spillerne skal markere ut på isen, men slåssing kan ikke være løsninga. For spillerne vil et aktivt, konsekvent og svært synlig Player Safety og DISU være det beste. Her må klubbene kreve av Forbundet at dette nå blir mer profesjonelt. Strenge karantener vil gi mye større effekt enn oppgjør på bare nevene. I kveld er det media som sørger for å opplyse om diverse karantener og begrunnelser for disse. Dette burde vært synlig på hockey.no. Ikke bare avgjørelser, men også alle saker som blir vurdert slik at det får større preventiv virkning.

Fighter som den mellom Tallak og Curran vil vi aldri unngå. Men de må bestraffes med karantene. Vi følger IIHFs regler, ikke NHL. Som Petter Salsten sier i kveld: "– Vi aksepterer ikke slåssing i norsk ishockey, per definisjon. Det er ikke lov, og vil bli bedømt i etterkant. Så har du det elementet der én er interessert i å slåss, og én ikke er det. Når to stykker gjør opp på jevnt grunnlag er det mer fair, enn hvis det er stort misforhold mellom de to partene.

Videre: "Generelt mener både Salsten og Dahlstrøm at slåssing ikke hører hjemme i norsk ishockey.

– Vi har et ønske om å vokse, at vi skal være for flere enn menigheten, og da kan vi ikke akseptere sånn som vi så på lørdag. Det er helt klart, understreker Salsten.

– Det er sjelden at slåssing forekommer i norsk hockey, sammenlignet med andre ligaer. I Norge trenger du ikke å gå ut på isen og være engstelig for at det skal bli slåssing, men jeg tror vi kan leve med at det kommer et sånt oppgjør som vi så på Hamar innimellom. Alt i alt har jeg tro på en ishockey hvor det er mindre slåssing, avslutter Dahlstrøm.

Litt av problemet her er den ekstremt sprikende praksisen på utmåling av karantene. Folk kan diskutere seg grønne i trynet på hvor mange kamper de tror en spiller får, men DISU lander som regel på noe helt annet (f.eks 1 kamp for albuen fra Lamoreaux. WTF?). Når det virker så tilfeldig med utmålingen av karantene bør de få på plass en ordning liknende i NHL hvor de legger ut en begrunnelse, slik at folk kan få tillit til systemet. At de nekter enhver form for åpenhet (med mindre det gjelder en sak med bred mediedekning), forsterker bare inntrykket av at karantener utmåles ved hjelp av darts og en tallskive.. Blir de flinkere til å legge ut begrunnelse, vil det også bli mer forutsigbart og spillerne kan i større grad forholde seg til at cheap shots og griseri får en konsekvens. I motsetning til nå, hvor systemet fortsatt legger opp til indrejustis fordi ingen spillere har tillit til at systemet faktisk fungerer.

Og så må de skrote den håpløse ordningen med at klubbene må innraportere hverandre. Å oppfordre til "angiveri" fører sjelden til noe godt.. I tillegg innrapporteres mange saker ikke (hovedsakelig pga kostnaden, men også for å slippe å bli stemplet som sutrete vil jeg tro), noe som igjen forsterker spillernes tro på at indrejustis er det eneste som fungerer..
I'm a post modern vegetarian; I eat meat, ironically

InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 15:34
Tre kampers karantene på Lyngset og Curran gjør jo bare det hele fullstendig tullete. Vi har altså tre hendelse på kort tid der de to med overlegg ikke blir hardere straffet en et likemannsoppgjør face to face. Den ene sågar med vesentlig kortere straff. I min bok er rangeringen av gråvhet noe ala dette:

- Lyngset + Curran, 1 kamp
- Lamoureaux 3-4 kamper
- Humphries 5-7 kamper

InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 15:53

Hva i alle dager skulle Basse få karantene for? Det han gjorde kvalifiserer til en 2-minutter. Ikke mer.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 16:55
slasher skrev:Tre kampers karantene på Lyngset og Curran gjør jo bare det hele fullstendig tullete. Vi har altså tre hendelse på kort tid der de to med overlegg ikke blir hardere straffet en et likemannsoppgjør face to face. Den ene sågar med vesentlig kortere straff. I min bok er rangeringen av gråvhet noe ala dette:

- Lamoureaux 3-4 kamper
- Humphries 5-7 kamper

Helt håpløst. Var sikker på de skulle få 2 kamper (fighting burde vært 1-2 kamper automatisk, ikke noe klovneutvalg). Så velger de å gi en fair fight samme som Humphries' overfall, attpåtil i strid med hva Salsten sto og sa på tv2.

Jeg skjønner at de vil ha bort slåssing, MEN det har de allerede klart. Det er nesten ikke slåsskamper i GET lenger. Derimot grisete/farlig spill virker de mindre interessert i, kun signalsaken slåssing og hva det gir utad.
Fokus må være å få på plass et skikkelig organ som kan idømme konsekvente straffer, og ikke minst et system som fanger opp alle saker, ikke vilkårlig ut fra hvem som er i hallen, hvilke bilder de har og hva som diskuteres i media.

Utviklingen i norske hockeyklubber er god på veldig mange områder, forbundet har vært akterutseilt i mange år og avstanden blir bare større.

InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 17:17
Brevik1 skrev:

Hva i alle dager skulle Basse få karantene for? Det han gjorde kvalifiserer til en 2-minutter. Ikke mer.

I andre ligaer blir slikt straffet! I NHL kalles det:" initiated contact long after the window of when it’s acceptable." Særdeles mange spillere i NHL har fått straff enten via bøter eller kamper for slike interferencer. Jeg tipper også at det hadde blitt straff om han ikke hadde hett Anders Bastiansen, akkurat som jeg mener Thoresen sin på Østby hadde blitt straffet om han ikke het Patrick Thoresen.

Hadde du ment det skulle vært kamp for den om Humphries hadde blitt skadet? Jeg tipper 99% her inne hadde sagt JA ( den ene prosenten er Tiger'n med skylapper ;)
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 17:21
slasher skrev:Tre kampers karantene på Lyngset og Curran gjør jo bare det hele fullstendig tullete. Vi har altså tre hendelse på kort tid der de to med overlegg ikke blir hardere straffet en et likemannsoppgjør face to face. Den ene sågar med vesentlig kortere straff. I min bok er rangeringen av gråvhet noe ala dette:

- Lamoureaux 3-4 kamper
- Humphries 5-7 kamper

Er enig med deg i dine straffeutmålinger.
Kunne tenkt meg å få en begrunnelse på hvordan/hvorfor de har kommet fram disse straffene.(slik det blir gjort i SHL)

InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 17:22
CCCP skrev:

- Lamoureaux 3-4 kamper
- Humphries 5-7 kamper

Er enig med deg i dine straffeutmålinger.
Kunne tenkt meg å få en begrunnelse på hvordan/hvorfor de har kommet fram disse straffene.(slik det blir gjort i SHL)

Nøkkel det siste du sier. Åpenheten og begrunnelsene er på nivå med et sentralasiatisk diktatur....

InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 18:38
Hinsides straffeutmålinger!!!!
Mister tillit til systemet av det der. Vi skal ha bort slåssing, men å overfalle andre er helt greit i forhold? Hvilke signaler sender det?
Er det en du ikke liker kan du fremover plante albuen da det bare gir en kamp. Veldig spennende å se om spillerne på de lagene i bunnen får lik straff fremover for en lignende situasjon.

At Humphries bare får to kamper er rett og slett trist. Og da snakker jeg i forhold til slåsskamper som er fair. Hvilken presedens vil dette gi fremover? Snakk om å skyte seg selv i foten fra de som gir ut straffene.

Her kan de få store problemer med å holde en rettferdig linje og det er ihvertfall ikke sikkerheten til spillerne som er i fokus.

InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 18:59
Vel er jo greit og forholde seg til....

Plante en stygg albue med overlegg mitt i trynet på motstanderen 1 kamp.

Slå spiller som ligger nede gjentatte ganger i bakhodet/nakke området 3 kamper

2 spillere som ser ut til å være enige om en fair fight 3 kamper.....

Kan legge ned hele utvalget spør du meg dette blir for dumt.

InnleggSkrevet: 11. Oktober 2017 20:30
CCCP skrev:Kunne tenkt meg å få en begrunnelse på hvordan/hvorfor de har kommet fram disse straffene.(slik det blir gjort i SHL)

Begrunnelsene finner man hos TV2.no og H-a.no

Disse skulle selvsagt vært å finne på Hockey.no og lagt under en egen fane slik at man senere har mulighet for å se hvordan karantener i tilsvarende saker ble begrunnet.

Humphries:
Disiplinærutvalget har basert på dommerrapporten og tilgjengelige videobilder konstatert at Spencer Humphries utviser en oppførsel og respekt for motstander, og spillet som ikke er forenlig med måten Norsk ishockey ønsker å fremstå.

Spilleren slår mot motstander sitt hode gjentatte ganger, og viser liten vilje til å stoppe selv etter at motspiller ligger nede og kampens dommere kommer til. At spilleren velger å fortsette anses som skjerpende.

Norges ishockeyforbund samt det internasjonale ishockeyforbundet har en klar policy om at man ikke skal tillate slåssing, og at dette er handlinger man ønsker vekk fra sporten.

Lamoureux
Handlingen utføres i etterkant av en nærkamp der Lamoureux blir taklet mot vantet av Stjernens spiller. I det taklingen er avsluttet og, pucken borte fra situasjonen, fører/slår Lamoreuox sin venstre albue oppover og bakover. Med den følge at han treffer Stjernens spiller i hodet. Hovedtreffpunktet for handlingen er hodet. Kraften i handlingen anses som moderat. Dette anses som en potensielt farlig handling.

Det er et stort fokus, både internasjonalt og i norsk ishockey på å fjerne farlige hendelser. Dette er en type handling som ikke hører hjemme på en ishockeybane. Spillernes sikkerhet skal ivaretas. Det ansvaret ligger på alle parter, men må først og fremst utøves på isen av spillerne.

Curran og Lyngset
Disiplinærutvalget har basert sitt vedtak på dommerrapporten og videoklipp fra hendelsen. Etter avblåsning oppstår en gruff-situasjon mellom flere spillere, de mest aktive er VIF spiller nr 20 og nr 35 samt Storhamars spiller nr 22. Storhamars Kodie Curran og Tallak Lyngset oppsøker denne situasjonen. De to holder først fast i hverandre men det hele eskalerer raskt til en slåsskamp der begge spillerne kaster hanskene. Slagsmålet vurderes som voldsomt og med betydelig skaderisiko. Begge spillere slår gjentatte ganger målrettet mot motstanders hode.

Spillereglene er klare når det kommer til slåssing og det skal idømmes direkte matchstraff når en spiller starter et slagsmål. Norges ishockeyforbund samt det internasjonale ishockeyforbundet har en klar policy om at man ikke skal tillate slåssing og at dette er handlinger man ønsker vekk fra sporten. Dette ansvaret ligger på alle parter, men må først og fremst utøves på isen slik at vi kan unngå disse hendelsene.

For egen del ville jeg ha sagt 2 kamper på Lamoureux, Curran og Lyngset. 10 kamper på Humphries
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Google [Bot] og 2 gjester