2.div 18/19 sesongen

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"

InnleggSkrevet: 05. Oktober 2018 15:36
At lagene fra Østlandet syter er satt på spissen -for all del. De økonomiske utfordringene er nok reelle, men det er de også andre plasser. Tro meg, og hente sponsormidler i en by hvor hockey er ganske så nytt og "ukjent" -i skyggen av støvsugeren FK Haugesund, er ikke lett....
Det er også en ærlig sak og ikke ønske å bruke så mye tid/penger på hockey -men samtidig blir det da feil for min del at disse skal inn i en prestasjonsbit. Den bør bestå av de som vil satse -så får antall lag som vil og kan det bestemme hvordan det ordnes divisjonsmessig.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. Oktober 2018 17:11
Shadwell skrev:At lagene fra Østlandet syter er satt på spissen -for all del. De økonomiske utfordringene er nok reelle, men det er de også andre plasser. Tro meg, og hente sponsormidler i en by hvor hockey er ganske så nytt og "ukjent" -i skyggen av støvsugeren FK Haugesund, er ikke lett....
Det er også en ærlig sak og ikke ønske å bruke så mye tid/penger på hockey -men samtidig blir det da feil for min del at disse skal inn i en prestasjonsbit. Den bør bestå av de som vil satse -så får antall lag som vil og kan det bestemme hvordan det ordnes divisjonsmessig.

Norsk hockey har dessverre ikke bredde nok ennå til å ha tre prestasjons nivåer. Det er jo innlysende nå. Intensjonen var god og fungerte når det var 2 reiselag for klubbene på Østlandet, men når det ble 3 og så 4 (selv om 4 ikke ble en realitet når Astor tidlig trakk seg) så ser man at det ikke er liv laget. Men vi kan ikke bare skylde på østlands lagene heller. På de siste to sesongen har Astor og nå Hafrsfjord takket for seg. Hadde de klubbene fortsatt hvert med og Jutul kjørt på videre så hadde vi hatt en artig sesong med 7 lag (7 lag bør vøre et minimum).

Leste på Facebook idag at Ski har som mål å nå kval. men det tviler jeg sterkt på at de klarer så sant det ikke er 3 lag fra 2.div som skal i kval spillet. Kred til Ski som er med år etter år og veldig synd at Jutul forsvant.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. Oktober 2018 17:45
Fjella skrev:
Shadwell skrev:4 baner i Rogaland, samt 1 i Haugesund...?? Allerede her er vel den geografiske innsikten litt på tur..? Haugesund ligger såvidt jeg vet fortsatt trygt i Rogaland...
Så hva skal da disse 3 lagene ta seg til de neste "5 til 10 årene" frem til der kanskje kommer motstand på reelt nivå i et omfang nok til å lage en stabil 2.divisjon? 12 kamper mot hver av de 2 andre? Hva tilsier at tidsestimatet ditt overhodet vil slå inn? Hvor lenge har Bergen hatt 2 haller og hva har de fått ut av det? Når en ser på rekrutteringen i Bergen, hvordan ser du for deg at vi der innen 5-10 år faktisk skal ha 2, gjerne 3 lag derfra? Lyderhorn har ingen planer om å satse oppover i systemet, Et lag 3 på Åsane eksisterer ikke og vil neppe ha et a-lag av særlig nivå i denne settingen på 10 år -jallefall ikke med mindre det går på bekostning av andre lag fra Bergen. Kristiansand er vanskelige å vurdere, men en har vel til gode å oppfatte ambisjoner om 2.div og evt høyere. I Stavanger har de 4 flater og har hatt hockey siden "tidenes morgen" -herunder også tilgang på u20-spillere som vokser inn i senior-hockey. Hafrsfjord er vel seneste eksempel på hvordan ting ligger an der. Kan vi innen 5-10 år ha en klubb på 2.div evt 1.div nivå? Ja, det vil jeg tro at vi har. Vil vi ha mer enn dette ene? Nei, det har jeg ingen tro på.

2) Skisser gjerne forslag til disse ekstraordinære tiltakene, som også ivaretar disse 3 lagene. Som jeg sa, så forutsetter jeg i min løsning, at de tifredstiller kravene til 1.div. Hele prestasjonsbiten har krav på -og skriker etter forutsigbarhet og stabilitet. Kan en ikke tilby lagene i 2.div det, så bør en heller ikke kalle den divisjonen prestasjonsdel. Da bør 1.div være laveste nivå og en må legge føringer for hvordan nye lag kan komme inn der. Det er forøvrig etter min mening viktigere å la sporten få fotfeste i større deler av landet enn det sportslige nivået i 1.div de neste årene.

He,he – godt du får slege fast at Haugesunnd ligg i Rogaland, ein kan jo aldri vita no i desse reformtider, men i denne samanhengen er det ikkje relevant sidan det er Vestlandet vi diskuterer. Fint foresten at du korrigerer meg med ein ekstra ishall i Stavanger, takk!

Ein skal leite lenge etter så mykje svartsyn som du demonstrerer. I Bergen har dei prøvd og feila og feila, ja, ja, så kan dei aldri lukkast. Og neste år etter alle solemerke har vi berre tre lag i 2. div. Du veit like godt som meg at mykje av årsaka til for få lag i 2. div. er økonomien som mellom anna blir øydelagt ved dyre og slitsame reiser. Det er trist at mange lag må avstå frå prestasjonsdelen, for vi treng ein prestasjonsdel basert på god rekrutering.

Altså:
* 1. div. må gjerast endå meir attraktiv og føreseieleg – ikkje tuklast med ved inn og utkasting av lag som ikkje klarer krava, dvs. vera mellom dei 20 beste laga i landet.

* 2. div må få betre økonomi ved reduserte reiser, slik at fleire lag blir med. Vestlandet får ei eigen avdeling og Austlandet ei. Med for få lag på Vestlandet, kan krysskampar mellom avdelingane vera svært aktuelt. Det blir brukt i KHL og NHL der avstandane er store.

* Av og til har svartsynet rett. Skulle det ein eller annan gong bli for få lag i 2. div., kan dei laga det gjeld, få eit tilbod i 3. div., ved at 2. div mellombels blir lagt ned. Men ingenting tyder på at det vil gå slik.

* Ja, 1. divisjon må gjøres mer attraktiv, bedre økonomisk, mer landsdekkende, mer tilrettelagt for utvikling av unge talent, og den må gjerne tukles med for å gi den mer mål og mening. Forbundet må ha et klart mål med denne ligaen, jobbe for å oppnå ønsket utvikling, og ikke bare sitte der og håpe på at nåværende sesong går bra. Langsiktighet og evnen til å se sammenhenger mangler pr i dag.

* For 2. divisjon må det også tenkes langsiktig ut fra hvor er vi i dag, og hvor ønsker vi å være om 5, 10 år osv. Geografiske avdelinger er sannsynligvis en nødvendighet, men da må de som ska tenke også forstå at det ikke bare er Øst og litt Vest. Det finnes også noe i midten, og Nord er langt. Nye ishaller vil spille en viktig rolle her, og kvalitet og vekst på toppen, dvs GET og 1. divisjon vil være viktig drahjelp.

Det vil være interessant å se hva forbundet gjør fremover nå med utlendingskvoter, seriesystem, spirtslig utvikling, nye ishaller og annet gjenom en ny strategiplan. Alle problem henger sammen, men ser de det?
Forrige

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester