U-18 VM 2.-8. april

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 23. April 2018 19:00
Hawkie skrev:
Sorum skrev:De satser ganske annerledes enn oss. U-20 har spilt hele sesongen i øverst seniorliga. U-18 og U-17 har begge spilt på nivå 2. Et stort antall spillere har vært innom http://www.eliteprospects.com/team.php? ... team=23012

Slovakia gjør det samme for U-20.

Det er en interessant måte å gjøre det på. Problemet med det, uten at vi trenger å ta den diskusjonen her, er at klubbene ikke får belønningen av å kunne nyte av sine egenproduserte spillere.

Hvilket viser at vi har en del systemfeil å forholde oss til. Ta siste års U20 spillere fra den tilbakelagte sesongen. Hvor mange av disse var viktige spillere for sine lag denne sesongen? Fingeren raskt opp i luften forteller meg kanskje nesten 1, Lillehammers Noer.

Både for de aktuelle spilerne og klubbene, såvel som for kvalitet for landslagene og muligheter til å få flere spillerne ut, så burde det vært et stort pluss dersom et godt 20-talls spillere i grenselandet opp mot GET hver sesong hadde fått denne muligheten fremfor å veksle mellom benken i GET og en kvalitetsmessig dårlig U20 serie. Dette er en vinn-vinn-vinn situasjon for alle som kan tenke lengre enn til det kortsiktige med at de har bruk for noen billige spillere på benken for å fylle opp kampprotokollen og treningene.

Det hører med til systemfeilen at det produseres for få gode spillere for GET av for få klubber. Hviterussland har sitt U18 landslag med i sin nasjonale andreliga, mens U20 spiller i toppligaen. Deres U18 landslag har levert godt i sine to første VM kamper mot Canada og Sverige nå. I dag kom seieren mot Sveits, noe som trolig vil sende Sveits ut i nedrykksserien mot Frankrike. Jeg tipper det går mot en oppvask i Sveits.

For Norges del bør det ikke være slike utviklingskostnader i forhold til klubbene som er problemet, men kanskje heller økonomien i det å drifte et slikt U20 landslag i seriespill. Det bør være potenisielle sponsorer som ser verdien i dette, men finn en hovedtrener til dem utenfor de norske på resirkulering.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 23. April 2018 19:09
Nå er det ikke alle blant de beste 2000 fødte spillerne som er med i dette U18 A-VM, men det er da litt morsomt at det er to underårige som topper poenglisten etter tre spilte kamper. Jack Hughes er regnet som det opplagte førstevalget i 2019 draften, men dette kan bli Maxim Kajkovics store VM.

http://u18worlds2018.iihf.hockey/en/statistics/#players

Dette mens Hviterussland vil se en del flere spillere enn normalt valgt i CHLs draft til sommeren.

InnleggSkrevet: 24. April 2018 12:39
Slovakias modell U-20 tror jeg ville vært gjennomføringsbart i Norge, men med en forskjell. HK Orange, Team Slovakia U-20 spiller hjemme/borte mot det 10 klubbene i Extraliga, 20 kamper http://www.eliteprospects.com/league_ho ... eagueid=14

Her hjemme er nok 10 kamper mer realistisk. Disse kampene legges til tirsdager fra seriestart og frem til U-20 VM i desember. Og de arrangeres av GET-klubbene, som må prioritere disse kampene da poengene må telles med. Kanskje et krav om at de benytter minst 10 spillere av de som spilte siste runde i GET. For U-20 gjelder at de kan samles hver mandag, og trene samme kveld + tirsdag formiddag. Resten av uka er de hos moderklubb.

PS! Vi må prøve å få hjem spillere fra Sverige til noen disse kampene, i alle fall de beste som er nærmest en VM-plass.

InnleggSkrevet: 24. April 2018 12:50
Hawkie skrev:
Sorum skrev:De satser ganske annerledes enn oss. U-20 har spilt hele sesongen i øverst seniorliga. U-18 og U-17 har begge spilt på nivå 2. Et stort antall spillere har vært innom http://www.eliteprospects.com/team.php? ... team=23012

Slovakia gjør det samme for U-20.

Det er en interessant måte å gjøre det på. Problemet med det, uten at vi trenger å ta den diskusjonen her, er at klubbene ikke får belønningen av å kunne nyte av sine egenproduserte spillere.

Det er det som er problemet. At mange klubber kun tenker på seg og sitt. Man må klare å se helheten. Hele hockey Norge vil tjene på at det produseres bedre og flere spillere.

I bestefall havner spilleren i utlandet i en større og bedre liga. Han kan også gå tilbake til moderklubben som en bedre spiller.

Dette syntes jeg er en god ide. U-20/21 i GET og U-18/19 i 1. divsjon. Dette vil gi landslagene bra matching gjennom hele sesongen og sørge for at dem står bedre rustet inn mot VM.

Dette må forbundet trumfe gjennom. For heg er helt sikker på at eneklte klubber vil være sterkt i mot en sånn løsning.

InnleggSkrevet: 24. April 2018 13:02
Er dette noe som i det hele tatt diskuteres?

InnleggSkrevet: 24. April 2018 13:21
Helt sikkert ikke. Nytenking, innovasjon og handlingskraft er vel ikke noe nasjonale forbund i Norge er kjent for å være.

Nesten så jeg håper Lørenskog ikke klarer seg, sånn at en en løsning som dette hadde tvunget seg frem.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 30. April 2018 19:08
AMK79 skrev:Er dette noe som i det hele tatt diskuteres?

Først må noen finne ut av hvor det tauet som sportssjef Salsten viser til er blitt forlagt.

Finland gikk ubeseiret gjennom VM og tok tittelen etter seier 3-2 over USA i finalen. Dette var USAs tredje tapte kamp under årets VM. MVP til USAs underårige Jack Hughes.

InnleggSkrevet: 30. April 2018 19:28
Sorum skrev:Slovakias modell U-20 tror jeg ville vært gjennomføringsbart i Norge, men med en forskjell. HK Orange, Team Slovakia U-20 spiller hjemme/borte mot det 10 klubbene i Extraliga, 20 kamper http://www.eliteprospects.com/league_ho ... eagueid=14

Her hjemme er nok 10 kamper mer realistisk. Disse kampene legges til tirsdager fra seriestart og frem til U-20 VM i desember. Og de arrangeres av GET-klubbene, som må prioritere disse kampene da poengene må telles med. Kanskje et krav om at de benytter minst 10 spillere av de som spilte siste runde i GET. For U-20 gjelder at de kan samles hver mandag, og trene samme kveld + tirsdag formiddag. Resten av uka er de hos moderklubb.

PS! Vi må prøve å få hjem spillere fra Sverige til noen disse kampene, i alle fall de beste som er nærmest en VM-plass.

Dette kunne absolutt være en måte å gjøre det på. Med bare 10 kamper unngår man problemet jeg var innom tidligere i tråden. Jeg synes det er viktig at klubbene får noe igjen for den jobben de legger ned i yngres avdeling.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 02. Mai 2018 18:00
Hawkie skrev:
Sorum skrev:Slovakias modell U-20 tror jeg ville vært gjennomføringsbart i Norge, men med en forskjell. HK Orange, Team Slovakia U-20 spiller hjemme/borte mot det 10 klubbene i Extraliga, 20 kamper http://www.eliteprospects.com/league_ho ... eagueid=14

Dette kunne absolutt være en måte å gjøre det på. Med bare 10 kamper unngår man problemet jeg var innom tidligere i tråden. Jeg synes det er viktig at klubbene får noe igjen for den jobben de legger ned i yngres avdeling.

Hva med ære, altså bli kjent som en klubb som er flink på å få frem unge spillere?

De fleste vil kun spille på et slikt U20 lag i GET en sesong, og i løpet av den sesongen vil de få et løft som det gjener blir moderklubben som får nyte godt av neste sesong. Alternativet er at de får begrenset med erfaring fra benken i GET og noen kamper i U20 for å få rusten av skøytene. Vi må komme oss bort fra å tenke høye gjerder rundt ishallene.

InnleggSkrevet: 05. Mai 2018 00:01
DonCherry skrev:
Hawkie skrev:

Hva med ære, altså bli kjent som en klubb som er flink på å få frem unge spillere?

Absolutt, det burde igrunn være tilstrekkelig motivasjon. Men både du og jeg vet jo at klubbene ikke bryr seg så mye om det i norsk hockey, dessverre.
Forrige

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest