Rekruttering i Narvik og Tromsø

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. Januar 2017 14:29
På denne festdagen for norsk ishockey med tidenes første WC kamp i vente, så popper U16 kamp mellom Narvik og Tromsø opp øverst på hockey live. Jeg klikket meg inn.

https://www.hockey.no/live/Live/6465729?date=21.01.2017

U16 er denne sesongen spillere født i 2001.

Hjemmelaget Narvik stiller med 2 keepere og 11 utespillere født slik.
2000: 4
2001: 3
2002: 4
2003: 2

Tromsø med 2 keepere og 9 utespillere slik.
2001: 5

Hva oppgir Narvik og Tromsø selv om årsaker for at de har fått med seg så få spillere opp til U16? Det kan neppe være at ishallene er så nye hos dem, for det begynner å bli noen år siden de faktisk stilte med lag i kretslagsturneringen for U15. Det burde vært oppgang siden den gang, og ikke nedgang, eller var ishockey mer attraktivt tidligere med lange bussreiser for seriespill i Sverige? Narvik og Tromsø er vinterbyer som burde kunne vise til bedre tall.

Har vi noen med oss på forumet her fra Narvik og Tromsø?

Kampen endte forøvrig 0-8 med seier til det tilreisende lag uten at resultat behøver bety så mye for hvordan kampbildet egentlig var. Det burde telles skudd for alle kamper som føres i Live.

InnleggSkrevet: 21. Januar 2017 15:55
Skulle gjerne ha visst sjæl. Mitt inntrykk er at de har hatt gode tall og høy aktivitet.

InnleggSkrevet: 21. Januar 2017 19:45
De spiller mot hverandre igjen nå lørdag kveld kl. 1900 og søndag formiddag. Men Tromsø har flere spillere enn de 11 som er med i Narvik. Roster har 20 spillere registrert, og 18 av de spilte mot Storhamar for en tid tiibake. For Narvik sin del hadde de 13 utespillere og to keepere i en av kampene mot Skien/Tønsberg

PS! skal gå litt grundigere inn i dette litt senere i kveld:-)

InnleggSkrevet: 21. Januar 2017 22:32
Narvik har etter seks år med ishall:

- A-lag topp-4 i 1. divisjon. Fem lokale spillere, fire av dem holder junioralder.
- U-20 lag med 25 spillere. Det er bare 16 klubber i Norge som har U-20 lag
- U-16 lag med 15 spillere. U-16 spiller Erik Harr spilte U-16 landskamper i høst. Første mann fra Nord-Norge på landslag
- U-13 lag i seriespill i Norrland
- U-12 lag i samarbeid med Tromsø i seriespill i Norrland
- U-10 lag i seriespill i Norrland

De tre lagene som spiller i Norrland gjør det bra, vinner en del kamper og taper de så er det ikke med store sifre. De møter lag fra bl.a. Luleå, Piteå, Boden og Kiruna.

Narvik har intet å skamme seg over ift rekruttering. Det er ingen stor by, og har veldig lite omland. Sammenlignet med 1. divisjonsrivaler som Gjøvik, Ringerike og Moss kommer de veldig godt ut.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 22. Januar 2017 14:49
Sorum skrev:Narvik har etter seks år med ishall:

- A-lag topp-4 i 1. divisjon. Fem lokale spillere, fire av dem holder junioralder.
- U-20 lag med 25 spillere. Det er bare 16 klubber i Norge som har U-20 lag
- U-16 lag med 15 spillere. U-16 spiller Erik Harr spilte U-16 landskamper i høst. Første mann fra Nord-Norge på landslag
- U-13 lag i seriespill i Norrland
- U-12 lag i samarbeid med Tromsø i seriespill i Norrland
- U-10 lag i seriespill i Norrland

De tre lagene som spiller i Norrland gjør det bra, vinner en del kamper og taper de så er det ikke med store sifre. De møter lag fra bl.a. Luleå, Piteå, Boden og Kiruna.

Narvik har intet å skamme seg over ift rekruttering. Det er ingen stor by, og har veldig lite omland. Sammenlignet med 1. divisjonsrivaler som Gjøvik, Ringerike og Moss kommer de veldig godt ut.

Ikke glem at Narvik fra før av hadde Norges beste utendørs naturismiljø med lag i svensk seriespill fra tidligere av. Ishockeyen var godt etablert i byen før ishallen kom.

Fra din opptelling, du kan ikke telle en og samme varen flere ganger når du foretar din vareopptelling. Jeg gikk inn på laglisten for deres U20 lag. Funksjonalitet for å få opp fødselsdato på spillere virker ikke, men jeg kjenner igjen Ole Marius Bjørnsletts navn. Han hadde et par sesonger bak seg i GET ligaen med Kongsvinger før han kom til Narvik og er født i 1994 (U23). En spiller som han har ikke noe å gjøre på isen i kamp for lag i U20 1. divisjon. Det at han har vært brukt tyder på mangel på spillere eller poeng.

Jeg tok en titt på kampdata fra lørdagskveldens kamp mellom Narvik og Tromsø i U16. Der var det kommet til to jenter og ellers noen endringer med en ny U17/2000 spiller inn. Totalt 14 spillere.

Et tredje oppgjør er spilt tidligere i dag, og nå har Narvik også tatt med en spiller født i 99. Denne og flere av de overårige 2000, og også 2001 fødte, har også spilt for U20. Du teller med andre ord opp flere spillere to ganger i din opptelling over. Hva som er interessant når det gjelder antall er hvor mange spillere en klubb har på hvert årstrinn.

Sorum. Du som er så flink på regelverket, hva sier dette om mulighet for å gi dispensasjon til bruk av overårige spillere utenom U20? Jeg trodde det var maksimalt tre pr. kamp, og at dispensasjon ikke kan gis for spillere som har tilbud på lag som dekker ens årsklasse.

Tromsø vant forøvrig alle tre kampene med (mangelfulle) 9 spillere som alle holdt alder, mot et Narviklag som talte fra 12-14 spillere og med bruk av 4 overårige i hver kamp.

Til noe av det andre du skriver. Narvik er en av få byer hvor ishockeyen vistnok trekker mer publikum enn fotballen. Dette skal i følge mange på forumet her bety svært mye for rekrutteringen, eller var det slik at klubbene må spille i GET før rekrutteringsarbeidet kan starte. Til Narviks forsvar legger jeg til at vi enda ikke kan legge til så mange sesonger på popularitetstoppen. Jeg håper de forblir der og at tallene kommer i bunnen og oppover.

Det er alltid gledelig med U-landslagspillere fra utkanten, men Harr spilte ikke kamper i den første landslagsturneringen for U16 denne sesongen. Han spilte med Narviks eget U20 den helgen.

Det er også fint å se hvordan Narvik matcher inn egne juniorspillere i 1. divisjon. Her tror jeg det er mange andre klubber som har mye å lære.

Jeg avslutter med den største feilen i det Sorum skriver over her. Vi kommer oss ingen vei så lenge Sorum, mange andre, og mange klubber inklusive, fortsetter med å bagatellisere dårlig rekruttering med at det finnes flere andre klubber som gjør et enda dårlige arbeid her. Denne soveputeholdningen er direkte ødeleggende for en videre god og positiv utvikling av norsk ishockey.

InnleggSkrevet: 22. Januar 2017 17:06
Er på Hamar nå, litt knotete å svare langt. Men, ingen begrensning på hvor mange spillere med disp man kan bruke pr kamp. Maks et år eldre enn årsklasse du skal spille, men kan også være to år eldre. En U-17 spiller kan få disp på U-16, selv om klubben har U-20 lag. Kan da kun spille U-16. Grunn må være sosiale ting eller lavt sportslig nivå på utøver. Disp hjelper ikke bare den enkelte spiller, i noen tilfeller kan også en klubb være avhengig av disp-spillere for å kunne stille lag i en klasse.

Edit: Forstår meg helt på hvordan de disponerer spillere i Narvik. Flere gutter født i 2000 spiller både U-16 og U-20. De er U-17 spillere og må ha disp for å spille i U-16. Eneste jeg kan tenke meg er at de som er født i 2000 får disp for å spille ned for ellers hadde de ikke kunne stilt lag i U-16.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. Januar 2017 19:43
Sorum skrev:Er på Hamar nå, litt knotete å svare langt. Men, ingen begrensning på hvor mange spillere med disp man kan bruke pr kamp. Maks et år eldre enn årsklasse du skal spille, men kan også være to år eldre. En U-17 spiller kan få disp på U-16, selv om klubben har U-20 lag. Kan da kun spille U-16. Grunn må være sosiale ting eller lavt sportslig nivå på utøver. Disp hjelper ikke bare den enkelte spiller, i noen tilfeller kan også en klubb være avhengig av disp-spillere for å kunne stille lag i en klasse.

Edit: Forstår meg helt på hvordan de disponerer spillere i Narvik. Flere gutter født i 2000 spiller både U-16 og U-20. De er U-17 spillere og må ha disp for å spille i U-16. Eneste jeg kan tenke meg er at de som er født i 2000 får disp for å spille ned for ellers hadde de ikke kunne stilt lag i U-16.

Regelverket for dispensasjoner.
https://www.hockey.no/contentassets/6c7 ... lasser.pdf

Inntil 3 utespillere pr. kamp på altersdispensasjon ut fra 4b) eller 4c) for tilfellet Narvik U16.

4 er 1 for mange, og når alle 4 fra tidligere har godt med kamper for U20 blir dispensasjonene for disse 4 ugyldige i følge 5a).

Jeg googlet på Erik Harr for å se hva som var skrevet om han og landslaget, men det var bare saker om at han var uttatt, og ikke noe oppfølgende om forfall. Google kom opp med andre treff også. Erik Harr spiller også med Kiruna U16 i Sverige denne sesongen.

https://www.kirunaaif1927.se/member.asp ... rID=898961

17 av 29 kamper spilt for Kiruna impliserer samtidige spillerlisenser i to forskjellige land, noe som ikke skal være mulig. Er forbundet uvitende om hvor deres landslagskandidater spiller, eller er det unntak for det meste til Narvik? Det lukter litt cowboytilstander fra Narvik.

InnleggSkrevet: 26. Januar 2017 22:10
DonCherry skrev:Regelverket for dispensasjoner.
https://www.hockey.no/contentassets/6c7 ... lasser.pdf

Inntil 3 utespillere pr. kamp på altersdispensasjon ut fra 4b) eller 4c) for tilfellet Narvik U16.

4 er 1 for mange, og når alle 4 fra tidligere har godt med kamper for U20 blir dispensasjonene for disse 4 ugyldige i følge 5a).

Jeg googlet på Erik Harr for å se hva som var skrevet om han og landslaget, men det var bare saker om at han var uttatt, og ikke noe oppfølgende om forfall. Google kom opp med andre treff også. Erik Harr spiller også med Kiruna U16 i Sverige denne sesongen.

https://www.kirunaaif1927.se/member.asp ... rID=898961

17 av 29 kamper spilt for Kiruna impliserer samtidige spillerlisenser i to forskjellige land, noe som ikke skal være mulig. Er forbundet uvitende om hvor deres landslagskandidater spiller, eller er det unntak for det meste til Narvik? Det lukter litt cowboytilstander fra Narvik.

Det du sier et at Narvik brukte 4 overårige i U-16 og at de samme spillerne har kamper for U-20?

InnleggSkrevet: 26. Januar 2017 22:31
Ser av dispensasjonsreglementet at det kan gis dispensasjon også på lagnivå. I og med at klubben ikke har lag i U18-serie, er det kanskje en teoretisk mulighet for at dette formelt sett er et U18-lag som er flyttet ned til U16.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. Januar 2017 22:49
Sorum skrev:Det du sier et at Narvik brukte 4 overårige i U-16 og at de samme spillerne har kamper for U-20?

Jeg sier det ikke, men det var hva jeg skrev, og det gjaldt for søndagens kamp.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. Januar 2017 22:54
eham_ skrev:Ser av dispensasjonsreglementet at det kan gis dispensasjon også på lagnivå. I og med at klubben ikke har lag i U18-serie, er det kanskje en teoretisk mulighet for at dette formelt sett er et U18-lag som er flyttet ned til U16.

Det er mulig å flytte et helt lag ned på sportslig grunnlag. Da gjelder dispensasjonene for alle overårige, men dispensasjonene opphører når spillerne spiller på lag over hva de er gitt dispensasjon for. Narvik føler seg kanskje utenfor både nasjonal og internasjonal lovgivning. Litt cowboys.

InnleggSkrevet: 27. Januar 2017 00:04
DonCherry skrev:Det er mulig å flytte et helt lag ned på sportslig grunnlag. Da gjelder dispensasjonene for alle overårige, men dispensasjonene opphører når spillerne spiller på lag over hva de er gitt dispensasjon for. Narvik føler seg kanskje utenfor både nasjonal og internasjonal lovgivning. Litt cowboys.

Nå står det eksplisitt at den begrensningen gjelder for spiller med dispensasjon. Jeg tolker ikke reglene som at flytting av lag skjer gjennom individuelle dispensasjoner for hver enkelt spiller, og da er heller ikke den begrensningen relevant. Hva klubben måtte "føle" er heller ikke relevant, så lenge det er forbundet som behandler søknader.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 27. Januar 2017 19:37
eham_ skrev:
DonCherry skrev:Det er mulig å flytte et helt lag ned på sportslig grunnlag. Da gjelder dispensasjonene for alle overårige, men dispensasjonene opphører når spillerne spiller på lag over hva de er gitt dispensasjon for. Narvik føler seg kanskje utenfor både nasjonal og internasjonal lovgivning. Litt cowboys.

Nå står det eksplisitt at den begrensningen gjelder for spiller med dispensasjon. Jeg tolker ikke reglene som at flytting av lag skjer gjennom individuelle dispensasjoner for hver enkelt spiller, og da er heller ikke den begrensningen relevant. Hva klubben måtte "føle" er heller ikke relevant, så lenge det er forbundet som behandler søknader.

Smak litt på hva du skriver. Det å gi dispensasjon for et helt lag er et langt mer radikalt tiltak enn å gi dispensasjon for enkeltspillere, og normalt skal forpliktelser for lag da følge enkeltspillere. Dersom det er slik du tolker det kan en søke lag ned, og samtidig gi alle spillere mulighet til å spille opp. Flere klubber med rekrutteringsproblem burde kanskje forsøke seg på denne cowboyvarianten?

Hva med nevnte Harr. Har dere en god forklaring for hans tilfelle med samtidige lisenser i to land?

InnleggSkrevet: 27. Januar 2017 20:00
DonCherry skrev:Hva med nevnte Harr. Har dere en god forklaring for hans tilfelle med samtidige lisenser i to land?

At Erik Harr spiller for både Narvik og Kiruna, jeg ser ikke helt problemet. Hvor leser vi at spillerlisens i to land samtidig ikke er lov?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 27. Januar 2017 20:14
Sorum skrev:
DonCherry skrev:Hva med nevnte Harr. Har dere en god forklaring for hans tilfelle med samtidige lisenser i to land?

At Erik Harr spiller for både Narvik og Kiruna, jeg ser ikke helt problemet. Hvor leser vi at spillerlisens i to land samtidig ikke er lov?

Har du hørt om spillere tidligere, i feks. Comet, Kongsvinger eller andre klubber som har spilt seriespill samtidig i Sverige? Hvis det er mulig med spillerlisenser i to land, hvorfor må lisenser frigis i andre land før spillere får sin spillerberettigelse i nytt land? Steffen Søberg som måtte sitte en god stund i påvente av frigitt lisens fra klubb Canada er et eksempel.

Hvis din løsning var mulig kunne spillere bevege seg fritt fra land til land som det passet dem, og gjerne spille i to eller tre land samtidig. Det internasjonale forbundet sitter garantert med et regelverk for dette, og jeg tviler på at det inneholder dispensasjonsmuligheter for Narvik eller andre.

InnleggSkrevet: 27. Januar 2017 21:23
Jeg tror bare ikke på at Narvik ikke har orden på dette med spillertillatelser. Og det er helt sikkert innhentet tillatelse for at Erik Harr (15 år) skal kunne spille for Kiruna U-16 og Narvik U-16. Husk også på at Narvik deltar med både U-12 og U-10 i seriespill i Sverige. Så her er det spesielle forhold som gjør at man kan innvilge slike tillatelser.

F.eks heter det: Fra 9 år kan man konkurrere regionalt, og fra 11 år kan man konkurrere nasjonalt og i andre nordiske land. Hvis man bor i Nordland, Troms og Finnmark kan man også konkurrere innenfor Barentsregionen fra 11 år.

Da ser vi at Narvik må ha fått disp til å spille i Sverige for U-10. Det må jo være fordi de ellers ikke ville hatt kamptilbud.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 28. Januar 2017 14:09
Sorum skrev:Jeg tror bare ikke på at Narvik ikke har orden på dette med spillertillatelser. Og det er helt sikkert innhentet tillatelse for at Erik Harr (15 år) skal kunne spille for Kiruna U-16 og Narvik U-16. Husk også på at Narvik deltar med både U-12 og U-10 i seriespill i Sverige. Så her er det spesielle forhold som gjør at man kan innvilge slike tillatelser.

F.eks heter det: Fra 9 år kan man konkurrere regionalt, og fra 11 år kan man konkurrere nasjonalt og i andre nordiske land. Hvis man bor i Nordland, Troms og Finnmark kan man også konkurrere innenfor Barentsregionen fra 11 år.

Da ser vi at Narvik må ha fått disp til å spille i Sverige for U-10. Det må jo være fordi de ellers ikke ville hatt kamptilbud.

Sorum kan slå opp i det internasjonale regelverket og finne det hullet som han tror finnes der.

http://www.iihf.com/fileadmin/user_uplo ... 130626.pdf

InnleggSkrevet: 29. Januar 2017 00:08
DonCherry skrev:
Sorum skrev:Jeg tror bare ikke på at Narvik ikke har orden på dette med spillertillatelser. Og det er helt sikkert innhentet tillatelse for at Erik Harr (15 år) skal kunne spille for Kiruna U-16 og Narvik U-16. Husk også på at Narvik deltar med både U-12 og U-10 i seriespill i Sverige. Så her er det spesielle forhold som gjør at man kan innvilge slike tillatelser.

Sorum kan slå opp i det internasjonale regelverket og finne det hullet som han tror finnes der.

Jeg kan ikke peke på noe i tilgjengelige regelverk som kan oppklare om Erik Harr kan spille både i Norge og Sverige. Det jeg kan se er at han har spilt for Kiruna i minst to sesonger -Cup Online Händelser för Erik Harr, Kiruna IF Ungdom, U14.

Skal du få noe mer visshet i om Narvik driver som cowboyer og ikke har lov til å bruke Erik Harr på U-16 og U-20, kan du kanskje maile Grethe Fjeldstad i Forbundet. Jeg er også nysgjerrig på et evt svar.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2017 22:49
Sorum skrev:
DonCherry skrev:

Jeg kan ikke peke på noe i tilgjengelige regelverk som kan oppklare om Erik Harr kan spille både i Norge og Sverige. Det jeg kan se er at han har spilt for Kiruna i minst to sesonger -Cup Online Händelser för Erik Harr, Kiruna IF Ungdom, U14.

Skal du få noe mer visshet i om Narvik driver som cowboyer og ikke har lov til å bruke Erik Harr på U-16 og U-20, kan du kanskje maile Grethe Fjeldstad i Forbundet. Jeg er også nysgjerrig på et evt svar.

Hvis Sorum leser det internasjonale regelverket en gang til bør han forstå at spillere bar kan ha en gyldig lisens ad gangen. Harr er spilleberettiget enten for Kiruna eller Narvik, ikke for begge. Hvor, vil være avhengig av hans historikk over registrerte medlemskap og eventuelle overganger.

Narvik har en touch av cowboytakter både på denne og fri flyt av spillere på tvers av aldersbestemmelser og eventuelt tildelte dispensasjoner, men det er neppe U20 klubber som vil levere protester på evt. poengtap hvor Narvik har benyttet ulovlig U16 spiller. Det vil være for flaut. I den andre enden klarte et ungt U16 lag fra Tromsø seg aldeles utmerket mot et for gammelt lag fra Narvik. Tromsø var sikkert glad for å få litt ekstra motstand fra sin nabo i nord.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2017 22:53
DonCherry skrev:På denne festdagen for norsk ishockey med tidenes første WC kamp i vente, så popper U16 kamp mellom Narvik og Tromsø opp øverst på hockey live. Jeg klikket meg inn.

https://www.hockey.no/live/Live/6465729?date=21.01.2017

U16 er denne sesongen spillere født i 2001.

Hjemmelaget Narvik stiller med 2 keepere og 11 utespillere født slik.
2000: 4
2001: 3

Tromsø med 2 keepere og 9 utespillere slik.
2001: 5

Hva oppgir Narvik og Tromsø selv om årsaker for at de har fått med seg så få spillere opp til U16? Det kan neppe være at ishallene er så nye hos dem, for det begynner å bli noen år siden de faktisk stilte med lag i kretslagsturneringen for U15. Det burde vært oppgang siden den gang, og ikke nedgang, eller var ishockey mer attraktivt tidligere med lange bussreiser for seriespill i Sverige? Narvik og Tromsø er vinterbyer som burde kunne vise til bedre tall.

Har vi noen med oss på forumet her fra Narvik og Tromsø?

Kampen endte forøvrig 0-8 med seier til det tilreisende lag uten at resultat behøver bety så mye for hvordan kampbildet egentlig var. Det burde telles skudd for alle kamper som føres i Live.

Tråden sporet litt av. Nå tilbake til start. Er det noen her fra Narvik og Tromsø, eller med kjennskap, som har kommentarer til rekrutteringen i nord?

InnleggSkrevet: 12. Juli 2017 19:17
Fire unge spillere fra Tromsø flytter på seg.

Isak Saveski (F. 2002) til Skjellefteå, Oddbjørn Liahjell (F. 2002) til Kiruna, Simon Henriksen (f. 2001) til Lillehammer, Vemund Raade Olsen (f. 2001) til Bærum, Frisk Asker.

I Narvik er Erik Harr (f. 2001) og Isac Mikalsen (f. 1999) tatt opp i A-lagsstallen. Fra før har Narvik tre andre unggutter fra byen på laget: Jonas Kuraas (f. 1998), Martin Henriksen (f. 1998) og Sivert Mangersnes (f. 1997).
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 28. Juli 2017 15:45
Sorum skrev:Fire unge spillere fra Tromsø flytter på seg.

Isak Saveski (F. 2002) til Skjellefteå, Oddbjørn Liahjell (F. 2002) til Kiruna, Simon Henriksen (f. 2001) til Lillehammer, Vemund Raade Olsen (f. 2001) til Bærum, Frisk Asker.

I Narvik er Erik Harr (f. 2001) og Isac Mikalsen (f. 1999) tatt opp i A-lagsstallen. Fra før har Narvik tre andre unggutter fra byen på laget: Jonas Kuraas (f. 1998), Martin Henriksen (f. 1998) og Sivert Mangersnes (f. 1997).

Flytting blir gjerne en nødvendighet når tilbudet mangler, og det vil være begrenset hvor godt tilbudet kan bli for de unge i Narvik på et Narviklag som jager kvalifiseringsplass. Nå skal de sikkert spille U20B-serie også, men dette er en B-serie.

Narvik og Tromsø lider av mangel på øvrige klubber å spille mot i nord for deres yngre lag.

InnleggSkrevet: 11. Desember 2017 01:50
Tromsø ser ut til å få frem talenter. Oddbjørn Liahjell Eriksen er tatt ut på U-16 landslaget. Han flyttet til Kiruna i høst, og spiller i J-18 div 1. Og han er nr to på poengligaen totalt! 20 skåringer på 18 kamper lar seg høre http://stats.swehockey.se/Players/Stati ... aders/8131 Han som leder er f.eks to år eldre. https://www.kirunaaif1927.se/kirunaaif- ... landslaget

Isak Saveski, også U-16 spiller, er i Skellefteå og har seks poeng på 11 kamper for J-16 der.

Simon Henriksen U-17 på Lillehammer U-18, Vemund Raade Olsen U-17 på Frisk Asker U-18.

Så har Tromsø både U-16 og U-15 med i landsomfattende B-serier. U-16 gjør det veldig bra, men de har fem U-17 spillere på disp. Neste sesong blir det U-18 lag fra Tromsø. De knuste Gjøvik nå i helga. https://www.nordlys.no/tromso-ishockeyk ... -34-749059
https://www.tromsohockey.com/avdelinger/200102-2/

Men ta en titt på tabellen i U-16B https://www.hockey.no/live/Standings?da ... mid=824966 Vi kan være spente på utviklinga i Tromsø og Narvik. Narvik har et U-20 lag i U-20 B, og de har et U-14 lag som gjør det greit i Norra Norrland. Men vi skal være mer bekymret for rekrutteringen i de mindre byene på Østlandet. Comet og Gjøvik har sine eldste ungdomslag i U-16 hvor de er desidert dårligst. Vi tror kanskje at Ringerike er en sterk ishockeyklubb. Sannheten er at de har ingenting bak A.laget. Ok, de har et U-13 lag og noen under 10 år. Det er alt.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 11. Desember 2017 22:00
Sorum skrev:Tromsø ser ut til å få frem talenter. Oddbjørn Liahjell Eriksen er tatt ut på U-16 landslaget. Han flyttet til Kiruna i høst, og spiller i J-18 div 1. Og han er nr to på poengligaen totalt! 20 skåringer på 18 kamper lar seg høre http://stats.swehockey.se/Players/Stati ... aders/8131 Han som leder er f.eks to år eldre. https://www.kirunaaif1927.se/kirunaaif- ... landslaget

Isak Saveski, også U-16 spiller, er i Skellefteå og har seks poeng på 11 kamper for J-16 der.

Simon Henriksen U-17 på Lillehammer U-18, Vemund Raade Olsen U-17 på Frisk Asker U-18.

Så har Tromsø både U-16 og U-15 med i landsomfattende B-serier. U-16 gjør det veldig bra, men de har fem U-17 spillere på disp. Neste sesong blir det U-18 lag fra Tromsø. De knuste Gjøvik nå i helga. https://www.nordlys.no/tromso-ishockeyk ... -34-749059
https://www.tromsohockey.com/avdelinger/200102-2/

Men ta en titt på tabellen i U-16B https://www.hockey.no/live/Standings?da ... mid=824966 Vi kan være spente på utviklinga i Tromsø og Narvik. Narvik har et U-20 lag i U-20 B, og de har et U-14 lag som gjør det greit i Norra Norrland. Men vi skal være mer bekymret for rekrutteringen i de mindre byene på Østlandet. Comet og Gjøvik har sine eldste ungdomslag i U-16 hvor de er desidert dårligst. Vi tror kanskje at Ringerike er en sterk ishockeyklubb. Sannheten er at de har ingenting bak A.laget. Ok, de har et U-13 lag og noen under 10 år. Det er alt.

Denne viser flere ting. Gode spillere kan komme fra nye klubber uten tradisjoner, slike klubber kan vanskelig ta spillerne videre fra U15/16 uten at de har en god junioravdeling med et godt sportslig tilbud, og vi går potensielt glipp av mange gode spillere som aldri fanges opp av en ishall.

Vi får håpe Kiruna kan gi Liahjell Eriksen en god utvikling videre, men miljøene i nord har med dette også vist at de har behov for en større bredde rundt seg. Topp krever bredde, også i ishockey.

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest