Mulig å begynne på hockey som 16 åring uten mye erfaring

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"

InnleggSkrevet: 02. Desember 2015 23:28
Hei, jeg er 16 år og har alltid vært glad i Hockey, men jeg har aldri spilt for et lag eller stått noe sånn veldig mye på skøyter. Har hørt hockey liksom er noe man går på fra man er liten, ellers kommer det ikke til å gå.. Stemmer det?

InnleggSkrevet: 03. Desember 2015 11:59
Det er et spørsmål om hva du tenker deg.
Det er folk som har begynt i voksen alder eller som ungdom, og har stor glede av kompishockey eller bedriftshockey.
Så fullt mulig. men krever litt innsats.
Du bør muligens investere litt tid på friskøyting for å trene opp skøytingen, hvis du bor i nærheten av et anlegg der det er mulighet for publikumstid. Og man må ha lyst til å jobbe litt med det. Det er vanskelig å begynne såpass sent i forhold til ungdomsserier.

Så det spørs litt hvor man bor og hva tilbudet er der.

Borte i Stavanger har jeg hørt at klubben der også tilbyr hockeyskole for ungdom/voksne, som har lyst til å lære litt mer systematisk, men det er vel eneste stedet jeg tror de har et slikt tilbud. Men det finnes kompisgrupper og bedriftslag som trener i en del andre byer.

InnleggSkrevet: 22. Mai 2016 12:43
GaMaKa skrev:Hei, jeg er 16 år og har alltid vært glad i Hockey, men jeg har aldri spilt for et lag eller stått noe sånn veldig mye på skøyter. Har hørt hockey liksom er noe man går på fra man er liten, ellers kommer det ikke til å gå.. Stemmer det?

Mitt svar kommer et halvt år for seint, men det er jo ikke forseint uten at det er godt for noe".
Jeg har vært på en av disse hockey for nybegynner treningene for voksne (16 - 60 år), og det var gøy selv om vi falt en del på isen og bomma på pucken. Etter noen år med trening, er deltakerne nok klar for å spille for et eller annet lag. I Stavanger er det nemlig tilbud for alle aldersgrupper uansett forutsetning, og jeg har hørt at noe liknende er på gang i flere større byer med ishockeymiljø. Dersom du ønsker å spille på et U 14 - 16 ishockeylag, er dette noe mer begrenset. Siden de fleste spillere starter opp så snart de har kastet bleiene, har de relativt god skøyte og kølleteknikk når de er 13 år gamle. Flere spillere har startet opp i 8, 9, og 10 års alderen på lag med yngre spillere, for deretter å ha spilt seg opp i årganger etter hvert som ferdighetene er gode nok. Det mest ekstreme tilfellet som jeg har hørt om, er en ishockeyspiller som først begynte å spille på et lag i 11 års alderen. I dag er han 15 år og juniorspiller (U18) + landslagsspiller (U16) så vidt jeg vet. Det er med andre ord "håp i hengende snøre" - det er bare å stille opp. Lykke til 8-)

InnleggSkrevet: 22. Mai 2016 21:42
Far min ble med i 4. divisjon i Trondheim i den spreke alder av 62 år - så nei, det er aldri for sent. Det er også en del som begynner å spille ishockey i voksen alder i "old-boys" divisjoner hvis de har barn som begynner med ishockey.

Hockeyfolk er vanligvis skrudd sammen slik at vi tar imot nykomlinger til sporten med åpne armer, fordi vi ønsker at den skal bli mer populær. Du kan ringe nærmeste krets for å høre om hvilke lag eller divisjoner som passer best for deg.

Men ikke forvent at du får en karriere ut av det (kanskje som trener eller keeper).

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest