2 Divisjon

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 02. Februar 2017 15:31
Freezing skrev:Hva tenker man i Tønsberg?
Er man klare for 1. div allerede nå igjen?
Hvis man skulle kvalifisere seg.

At de tar en kval plass er det liten tvil om, men hva tror folket om de faktisk har lag til å hamle opp med Moss og Gjøvik? Vil vel tro at 1.div lagene er for sterke. Spesilet Gjøvik som har en bredere stall og et høyere tempo i kroppen. Moss tror jeg også er bedre en Tønsberg, men Moss er vel skadeskutt når det gjelder økonomi og spillertropp?

To lag som kanskje burde brukt et år i 2. div for å bygge seg opp igjen er vel nettopp Moss og Tønsberg.

InnleggSkrevet: 06. Februar 2017 20:42
Hvis folk/klubber surver fordi de ikke kan spille kvalik fordi Storhamar YA havner foran de på tabellen bør de innse at de ikke er klare for 1 div uansett. Ikke et vondt ord over det SIL YA har gjort denne sesongen , men her snakker vi om spillere som har lagt opp for 10år+ samt noen som har vært 4 rekke spillere på Storhamar og noen spillere som har vært ok i 1 div tidligere og noen som knapt nok var gode nok for Junior lagene til SIL når de var yngre.
Klarer du ikke å slå dem så kan du holde deg i 2 div hvis du spør meg.

Men med det sagt er det Strålende det SIL YA har prestert bra og kan på sikt bli et bra tilskudd til Hockeyen på Hamar. Håper de forsetter, med tid og stunder kan de kanskje etablere seg i 1 div. Som en del av Storhamar eller som en samarbeids klubb med Storhamar. Problemet er vel om det finnes penger til å stable et lag på beina, for 1 div koster og krever mye mer av alle som er med spillere og ledere. SIL YA har hatt ganske mange forfall pga jobb ol. denne sesongen det funker ikke i 1 div så helt rett og forsette i 2 div spør du meg.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. Februar 2017 22:29
Nadaa skrev:Hvis folk/klubber surver fordi de ikke kan spille kvalik fordi Storhamar YA havner foran de på tabellen bør de innse at de ikke er klare for 1 div uansett. Ikke et vondt ord over det SIL YA har gjort denne sesongen , men her snakker vi om spillere som har lagt opp for 10år+ samt noen som har vært 4 rekke spillere på Storhamar og noen spillere som har vært ok i 1 div tidligere og noen som knapt nok var gode nok for Junior lagene til SIL når de var yngre.

Er det noen klubber som server fordi de ikke får kval. plassen SIL YA har takket nei til?
Mitt inntrykk er at det ikke finnes noen lag som vil ha den kval. plassen annet enn Tønsberg som 100% også har fortjent den.

Enig i at SIL YA er et fint tilskudd til 2. div. Vil man til kval så er de helt klart et lag man må slå. Håper SIL YA kjører på og igjen mønstrer opp et bra mannskap også neste sesong.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. Februar 2017 19:08
Nadaa skrev:Hvis folk/klubber surver fordi de ikke kan spille kvalik fordi Storhamar YA havner foran de på tabellen bør de innse at de ikke er klare for 1 div uansett. Ikke et vondt ord over det SIL YA har gjort denne sesongen , men her snakker vi om spillere som har lagt opp for 10år+ samt noen som har vært 4 rekke spillere på Storhamar og noen spillere som har vært ok i 1 div tidligere og noen som knapt nok var gode nok for Junior lagene til SIL når de var yngre.

Ja.

InnleggSkrevet: 11. Februar 2017 01:24

Men med det sagt er det Strålende det SIL YA har prestert bra og kan på sikt bli et bra tilskudd til Hockeyen på Hamar. Håper de forsetter, med tid og stunder kan de kanskje etablere seg i 1 div. Som en del av Storhamar eller som en samarbeids klubb med Storhamar. Problemet er vel om det finnes penger til å stable et lag på beina, for 1 div koster og krever mye mer av alle som er med spillere og ledere. SIL YA har hatt ganske mange forfall pga jobb ol. denne sesongen det funker ikke i 1 div så helt rett og forsette i 2 div spør du meg.

Jeg synes dette blir veldig korttenkt. Ift at prestasjonsdelen skal ha tre divisjoner må man være litt prinsipiell. Det er klubbers førstelag som skal utgjøre de tre divisjonene. Så er det åpnet for at klubbers 2. lag kan spille i 2. div etter søknad. Disse 2. lagene kan ikke rykke opp, og om de blir topp-2 i 2. div går kvalikkplassen videre til lag 3.

Det var etter konkursen i Comet det ble bestemt at klubber med A-laget i GET eller 1 divsjon måtte organiseres som allianseidrettslag med en klubb for Elite og en klubb for Yngres avdeling. På Hamar ble det gjort allerede i 2010, og kunstløp skal visst utgjøre den tredje klubben i alliansen.

Det er god stund siden jeg skrev her inne at det burde bli en ny klubb på Hamar. Da ble jeg selvsagt fornøyd når det ble etablert et nytt seniorlag. Men ditto skuffet når jeg så at laget skulle etableres som et seniorlag i Yngres avdeling. Dette er en bastardløsning som ikke er bra. SIL YA Senior regnes nå som et førstelag i 2. div. Førstelag kan trekke seg fra kvalikkspill, og de blir ikke erstattet. En regel jeg sliter med å se logikken i, men som man må forholde seg i.

Å snakke om opprykk for SIL YA Senior kan vi bare glemme. Som nevnt skal lag i GET og 1. div være adskilt fra Yngres Avd. SIL YA Senior kan ikke rykke opp pga dette, for det er allerede foretatt et skille mellom Elite og Yngres avd på Hamar. Men om SIL YA Senior etablerer en ny klubb, da begynner det å ligne noe. Et lag som ikke kan rykke opp, som SIL YA Senior og som 2. lagene, burde ikke få holde andre lag unna kvalserien.

Hvis reglene hadde tatt høyde for at det skulle komme lag som SIL YA Yngre inn i 2. div burde det samme gjelde som for evt. 2. lag som ikke får delta i kvallik og som blir erstattet i kval om de ender opp som topp-2. Da ville det blitt en reell kamp mellom Hafrsfjord, Haugesund og Ski om kvalspill. Hvem vet om ikke minst et av disse lagene ville ha satset på å komme til kvalikk og rykke opp til 1. div. Og om de ikke rykker opp har de fått verdifull erfaring. Det er ikke bra at det bare blir tre lag i årets kvalikk.

InnleggSkrevet: 14. Februar 2017 15:01
Tror ingen klager på at Storhamar blokkerer kvalikplassen, og var i utgangspunktet enig i at får man ikke topp2, så har man intet i kvalik å gjøre. Men kjøper Sorum's argument at kvalik er god læring og gulrot også for klubber som vil opp på sikt. Pluss det virker jo mer profesjonelt også med 4 lag i kvalik. Og man vet jo fra tidligere at mye rart kan skje i løpet av en kort kvalik helg.
så støtter at både et Ski og et Hafrsfjord som sier de skal modne seg for å bli klare, ville kanskje fått ekstra stimuli av å spille en kvalifisering og lære av det.

Så støtter at den regelen for 2. div bør være som divisjonen over at hvis noen takker nei bør neste få tilbud. Så den bør vel spilles inn som lovforslag.

InnleggSkrevet: 14. Februar 2017 15:08
Aron skrev:
Freezing skrev:Hva tenker man i Tønsberg?
Er man klare for 1. div allerede nå igjen?
Hvis man skulle kvalifisere seg.

At de tar en kval plass er det liten tvil om, men hva tror folket om de faktisk har lag til å hamle opp med Moss og Gjøvik? Vil vel tro at 1.div lagene er for sterke. Spesilet Gjøvik som har en bredere stall og et høyere tempo i kroppen. Moss tror jeg også er bedre en Tønsberg, men Moss er vel skadeskutt når det gjelder økonomi og spillertropp?

To lag som kanskje burde brukt et år i 2. div for å bygge seg opp igjen er vel nettopp Moss og Tønsberg.

Støtter vel dette utsagnet at vurdert utenfra, uten noen kjennskap til verken Moss eller Tønsberg, å virker det som om begge ville hatt godt av å bygge seg opp i 2. div. Både mhp seniorsatsing og bygging av ungdomsavdelinger.
Moss har riktignok muligens litt bedre tilsig fra andre Østfoldklubber, mens det ser ut som Tønsberg har tatt tak og gradvis bygger opp sin ungdomsavdeling. Slik sett bør det motivere Tønsberg at det ser ut som at de har flere lokale på laget enn tidligere.
Pga historien og at de senest i fjor valgte å ta steget ned i 2. div, så tror jeg Tønsberg nok har godt av et år til der.
Men det er vel ikke et helt stabilt økonomisk byggverk i Moss heller? Eller er det bedret?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Februar 2017 16:47
Enig i at det å spille kval. kan være en veldig lærerik prosess for klubber som på sikt ønsker å ta steget opp og det er veldig synd at vi havner i en situasjon der et kval spilles uten 4 lag.

InnleggSkrevet: 16. Februar 2017 15:31
Hvordan skjer fordelingen mhp hvem som får være arrangør av kvalserie til 1. div?

De 4 lagene som er kvalifisert for denne er jo klare:
Gjøvik, Moss, Storhamar og Tønsberg.

Og så har Storhamar takket nei, og regelverket er slik at de blir ikke erstattet.

Følger man rangering. Får høyst rangerte , ie Gjøvik lov å velge om de vil ha det eller ei?
Er det geografiske hensyn?
Eller trekkes det, blant de som søker.
Eller tildeler forbundet dette uten noen faste regler.

Noen som vet?

InnleggSkrevet: 16. Februar 2017 16:07
Freezing skrev:Hvordan skjer fordelingen mhp hvem som får være arrangør av kvalserie til 1. div?

De 4 lagene som er kvalifisert for denne er jo klare:
Gjøvik, Moss, Storhamar og Tønsberg.

Og så har Storhamar takket nei, og regelverket er slik at de blir ikke erstattet.

Følger man rangering. Får høyst rangerte , ie Gjøvik lov å velge om de vil ha det eller ei?
Er det geografiske hensyn?
Eller trekkes det, blant de som søker.
Eller tildeler forbundet dette uten noen faste regler.

Noen som vet?

Vet ikke hva som er kreteriene, men Gjøvik søkte uten å få det.

InnleggSkrevet: 16. Februar 2017 19:14
Vinner av 2. div burde få arrangere kvalikken.

InnleggSkrevet: 17. Februar 2017 03:37
Fant denne på Gjøviks hjemmeside. Det blir kvallik i Tønsberg http://www.gjovikhockey.no/nyheter/?article_id=266

Fredag 10. mars kl 19:00 Moss-Tønsberg
Lørdag 11. mars kl 15:00 Gjøvik-Moss
Søndag 12. mars kl 14:00 Tønsberg-Gjøvik

Første kampen avgjør alt?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Februar 2017 19:11
Hextall36 skrev:Mitt tabell tips:

1. Hafrsfjor
2. Storhamar
3. Ski
4. Tønsberg
5. Haugesund
6. Jutul
7. Nidaros 2

Jaggu ikke et så dårlig tips hvis du hadde bytta Hafrsfjord og Tønsberg. Ellers er det jo full klaff!
Tror dog med nesten fasit i hånd at kanskje Storhamar YA tar gullet nå...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 23. Februar 2017 14:09
Aron skrev:
Hextall36 skrev:Mitt tabell tips:

1. Hafrsfjor
2. Storhamar
3. Ski
4. Tønsberg
5. Haugesund
6. Jutul
7. Nidaros 2

Jaggu ikke et så dårlig tips hvis du hadde bytta Hafrsfjord og Tønsberg. Ellers er det jo full klaff!
Tror dog med nesten fasit i hånd at kanskje Storhamar YA tar gullet nå...

Bare flaks ;)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 23. Februar 2017 14:11
Da er det duket for ren seriefinale mellom kval. klare Tønsberg og Storhamar YA. Tipper Hamar gjenegn er greit motivert for å ta 1.plassen så dette blir veldig spennende. Bra matching blir det for Tønsberg inn mot kval, men jeg tror de skal slite med å ta steget opp, men med et Moss i fritt fall og lite spillere så er det muligheter..

InnleggSkrevet: 06. Mars 2017 20:09
Serien er ferdigspilt, noen som har noen synspunkter/tanker. Positive eller negative overraskelser?

Mine betraktninger uten å være nært på ligaen:
- Tønsberg overasket, de fleste tips gikk vel på Storhamar eller Hafsfjord. Og selv når det var ren seriefinale på slutten så dro de det hjem. Tror vel allikevel at både klubben, spillerne (virker som de nå har fått opp en del yngre) og det å bygge opp publikumsstøtten igjen, gjør at de har godt av et år til i 2. div.

- Storhamar er et positivt bidrag inn i divisjonen. Landet vel omtrent som ventet.

- Ski. Litt bedre enn ventet? Har nå lag i alle jr klasser, og kan være en klubb som aspirerer mot 1. på sikt.

- Hafrsfjord. Litt lavere enn forventet, man trodde vel de ville være tydeligere med å kjempe om topp 2. Virker som de har bra toppnivå, men ustabile. Positivt bidrag inn i divisjonen. Og skulle vel benytte dette året til å etablere seg i divisjonen.

- Haugesund. Endte litt nærmere Ski og Hafsfjord enn mange forventet. Relativt bra oppmøte på kampene ser det ut som. Har slått både Ski og Hafs i løpet av sesongen og U mot en av topp to. Nærmer det seg også med å få opp flere egne spillere?

- Jutul, "gammel traver", lander vel noe lavere enn håpet mhp poengfangst. De bør vel også få bredere jr avdeling og har potensiale på linje med Ski. Men utenfra virker det som jr avdelingen må revitaliseres ytterligere + trenger "få hjem" folk som har prøvd seg hos andre.

- Nidaros, positivt for avdelingen og langsiktig bygging i Trondhjem, selv om tidvis fikk mye juling. Men tror det var viktig for Trondhjemshockeyen at de stilte og fortsetter å bygge opp dette laget.

Føler divisjonen kvalitetsmessig er på vei oppover, selv om det fortsatt er en del jojo resultater.

Fra hva jeg har hørt fra folk som er hyppigere på 2. div kamper, så er også kamparrangementene på vei oppover.
(Hvis min husk var korrekt, så ble det nevnt for meg at Haugesund er flinke på arrangement og program ol. Samme med Jutul?)

Håper serien gradvis fylles opp til 10 lag (og senere evt 12 lag), fortrinnsvis av klubber med egen hall og ungdomsavdeling.
Men er jo rom for klubber for eksempel i Oslo, som høster litt av de andre.

Blir spennende å se hvordan Tønsberg står til Gjøvik og Moss, som har spilt i en kvalitetsmessig sterkere/jevnere 1. div. Tror de blir for lette, på den annen side så har vel Moss vært 1. div svar på Vinger, så de har ikke helt vært på nivå med de andre.

InnleggSkrevet: 07. Mars 2017 11:37
Freezing skrev:Blir spennende å se hvordan Tønsberg står til Gjøvik og Moss, som har spilt i en kvalitetsmessig sterkere/jevnere 1. div. Tror de blir for lette, på den annen side så har vel Moss vært 1. div svar på Vinger, så de har ikke helt vært på nivå med de andre.

Spørs om ikke Moss er i full oppløsning. Mens Vinger bare ble bedre og bedre i GET, så har Moss bare blitt værre og værre i 1. div.

InnleggSkrevet: 08. Mars 2017 16:49
Ikke nødvendigvis sikkert at Gjøvik bare kan surfe igjennom, men hvis forhåndstipsene slår til, så starter egentlig kvalikken på fredag med finalen/den avgjørende kampen. Tønsberg-Moss.

Den setter i hvert fall retningen for kval spillet i helgen.
Hva tror man oppmøtet i Tønsberg? Mobiliseres det før kvalifiseringen?

InnleggSkrevet: 09. Mars 2017 10:07
Freezing skrev:Ikke nødvendigvis sikkert at Gjøvik bare kan surfe igjennom, men hvis forhåndstipsene slår til, så starter egentlig kvalikken på fredag med finalen/den avgjørende kampen. Tønsberg-Moss.

Den setter i hvert fall retningen for kval spillet i helgen.
Hva tror man oppmøtet i Tønsberg? Mobiliseres det før kvalifiseringen?

Tipper det kommer et sted mellom 1000-1500 på kval-helga i Tønsberg.
871-Norges eldste

InnleggSkrevet: 11. Mars 2017 11:18
Tønsberg slo Moss 3-1 i første kamp.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 11. Mars 2017 11:50
Kvalifisering ser ut til å vera populært. Dessutan er det viktig for laga i kvar sin ende av divisjonane å få kjenne på nivået over eller under. Det kunne vore gjort litt meir ut av det også mellom 2. og 1. div. Kanskje slik som det blir gjort mellom 1. div og GET.

Eller kanskje dette er betre:
1) Det blir spela enkel serie.
2) Lag nr. 1 går til 1. div. og lag nr. 4 til 2. div.
3) Lag nr. 2 og 3 spelar best av 3, der møtet mellom laga i serien blir teljande også i "sluttspelet". Det vinnande laget går til 1. div., det tapande til 2. div.

Dette vil gje mindre rom for flaks utan at det blir mange fleire kampar. For lag nr. 1 og 4 blir det tre kampar som no, for lag nr. 2 og 3 blir det 4 eller 5 kampar.

InnleggSkrevet: 11. Mars 2017 18:52
Og da har Moss rykket ned etter tap for både Tønsberg og Gjøvik.

InnleggSkrevet: 11. Mars 2017 22:50
Fjella skrev:Kvalifisering ser ut til å vera populært. Dessutan er det viktig for laga i kvar sin ende av divisjonane å få kjenne på nivået over eller under. Det kunne vore gjort litt meir ut av det også mellom 2. og 1. div. Kanskje slik som det blir gjort mellom 1. div og GET.

Eller kanskje dette er betre:
1) Det blir spela enkel serie.
2) Lag nr. 1 går til 1. div. og lag nr. 4 til 2. div.
3) Lag nr. 2 og 3 spelar best av 3, der møtet mellom laga i serien blir teljande også i "sluttspelet". Det vinnande laget går til 1. div., det tapande til 2. div.

Dette vil gje mindre rom for flaks utan at det blir mange fleire kampar. For lag nr. 1 og 4 blir det tre kampar som no, for lag nr. 2 og 3 blir det 4 eller 5 kampar.

Ja kvalikk er populært. Nesten 900 i snitt etter de første kampene i GET-kval, og nesten 400 på Tønsberg-Moss.

Jeg mener kval til 1. div bør organiseres på samme måte som kval til GET. Jeg ser ingen grunn til at det skal være forskjell. Men i år var det bare tre lag og da er kanskje greit at det gjøres slik.

Men, vi må ha fire lag i 1. div-kvalikken også. Hamars nye A-lag skulle aldri fått plass i 2. div når de organiserte seg i SILs yngres avdeling. Får håpe de nå oppretter en helt ny klubb, eller som toerlag for SIL A-lag. Blir de toerlag kan de ikke spille kvalikk for 1. div, men viktigst er at de ikke hindre andre lag å få kvalikkplass.

InnleggSkrevet: 12. Mars 2017 20:54
Sorum skrev:
Ja kvalikk er populært. Nesten 900 i snitt etter de første kampene i GET-kval, og nesten 400 på Tønsberg-Moss.

Jeg mener kval til 1. div bør organiseres på samme måte som kval til GET. Jeg ser ingen grunn til at det skal være forskjell. Men i år var det bare tre lag og da er kanskje greit at det gjøres slik.

Men, vi må ha fire lag i 1. div-kvalikken også. Hamars nye A-lag skulle aldri fått plass i 2. div når de organiserte seg i SILs yngres avdeling. Får håpe de nå oppretter en helt ny klubb, eller som toerlag for SIL A-lag. Blir de toerlag kan de ikke spille kvalikk for 1. div, men viktigst er at de ikke hindre andre lag å få kvalikkplass.

Hvorfor ikke gjøre det med minst konsekvenser. Endre regel slik at neste lag får plassen.
Hvorfor skal det være sil sitt problem, det burde jo kunne ordnes i sommer.

InnleggSkrevet: 13. Mars 2017 00:13
vesterskog skrev:
Sorum skrev:

Hvorfor ikke gjøre det med minst konsekvenser. Endre regel slik at neste lag får plassen.
Hvorfor skal det være sil sitt problem, det burde jo kunne ordnes i sommer.

Først må jeg presisere at jeg baserer meg på at min forståelse av regelverkene og konsekvensene av de. Er åpen på at jeg kan misforstå, men tror selv at det blir riktig slik jeg prøver å forklare det.

Prestasjonsdelens tre divisjoner er forbeholdt klubbers 1. lag. I 2. divisjon er det åpnet for klubbers 2. lag (slik vi hadde med Grüner 2 forrige sesong). 2. divisjon er ikke låst til 10 klubber, det kan være flere og divisjonen kan f.eks organiseres i to grupper.

I 1. divisjon kan klubber trekke seg fra GET-kvalifisering. De vil da bli erstattet av lag 3, evt videre slik at vi er sikret to lag fra 1. divisjon i kvallikk.

I 2. divisjon vil et 1. lag som blir topp-2 kunne trekke seg. Regelverket sier at dette laget ikke vil bli erstattet. Hvorfor det er en forskjell mellom 1. og 2. divisjon med dette å erstatte lag som trekker seg vet jeg ikke. Jeg ser ikke helt hvorfor et lag som i en jevn serie skulle bli nr. 3 ikke kan få en kvalplass hvis f.eks nr 2 trekker seg. Men vi må ta utgangspunkt i dagens regler.

Allerede i 2010 foretok man Hamar det grepet som NIHF vedtok at alle klubber med lag i GET eller 1. divisjon skulle gjøre. Nemlig å skille Elite og Bredde i to klubber innen et allianseidrettslag. Dette for at en evt konkurs for A-lagets ikke skal gå utover yngres avdeling.

Sommeren 2016 etableres et nytt seniorlag på Hamar. Jeg har forstått det sånn at de valgte organisere laget i SIL Yngre fordi de da fikk samme priser på istimene som yngres avdeling. Etter reglene kan man si at dette er klubbens 1. lag. Når de så ender på 2. plass skal de altså ha retten til å trekke seg, og de vil ikke bli erstattet. Så skal det være opplyst at de trakk seg fra kvalikken. Det er her jeg mener hele opplegget blir helt feil. Jeg er sikker på at dette laget slik de nå er organisert i SIL Yngres avdeling ikke kan rykke opp. Hvis de skal rykke opp må de skilles fra Yngres avdeling for å kunne spille i 1. divisjon. Men det jo allerede foretatt en "skilsmisse" på Hamar. Så jeg kan ikke se at dette laget kan spille i 1. divisjon uten først å organisere seg i helt ny klubb.

Hvis vi lar SIL Yngres avd A-lag fortsette i 2. div har vi altså et lag i divisjonen som kan holde andre lag unna kvalikkplass uten selv å kunne rykke opp.

Hvis regelverket endres slik at 1. lag som trekker seg fra kvalikk blir erstattet må det komme som en konsekvens av at man vil sikre at det blir to lag fra 2. divisjon i kvalikk. Ikke for at dette nye A-laget på Hamar fortsatt skal kunne organiseres i yngres avdeling, noe jeg mener er en bastard-løsning som fungerer i gode dager. I evt dårlige dager vil kostnadene til et slikt A-lag falle på junioravdelingen-

Løsningen bør derfor være å organisere laget som 2. lag under Storhamar Elite. Da kan de forbli i 2. divisjon og de vil ikke hindre andre klubber å nå kvalikkplass. Det andre andre alternativet kan være å etablere en nygammel klubb, Hamar Vest, slik jeg foreslo her inne for et år siden.
ForrigeNeste

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest