2 Divisjon

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"

InnleggSkrevet: 12. Januar 2017 23:08
Aron skrev:Ski slår Storhamar YA hjemme, men tapte mot samme lag borte i går og da er det vel nærmest klart at Tønsberg og Storhamar tar de to øverste plassene i serien og blir kval. lagene (så sant YA får lov til dette av forbundet). Ski med kraftig forbredring fra forrige sesong, men har fortsatt et lite stykke opp til de beste i divisjonen, men kan Ski være et lag som ønsker å gå opp en divisjon etterhvert?

Utfordringen er at seniorlaget i en klubb må skilles ut som egen klubb, en klubb vi kaller Elite, om de skal spille 1. divisjon. Storhamar har allerede et Allianseidrettslag, SIL Elite og SIL Yngres avdeling. A-laget i YA kan ikke rykke opp pga dette, da det innebærer en frikobling fra Yngres avd. Blir de topp-2, men sier i fra seg kvalikkspill så får ikke lag 3 i 2. div sjansen til kvalikk i stedet. Alternativt bytte fra Yngres til Elite og bli SIL 2 før neste sesong. Etter dagens regler kan man bli i 2. divisjon da ingen toer-lag får spille i 1. divisjon.

InnleggSkrevet: 13. Januar 2017 02:44
Forbundet har tidligere sagt at laget kan rykke opp. Mulig de ikke kjenner sine egne regler, hva vet jeg. Uansett har laget besluttet å bli i 2. divisjon og takke nei til kvalikplass. Astor spilte 2. divisjon uten at klubben var skilt ut fra yngres avdeling, men skulle endre navn til Nidaros når de rykket opp. Nå gikk det ikke slik den sesongen, slik at Nidaros spilte 2. divisjon og rykket opp selv året etter. Spørsmålet mitt er: Kunne man spilt kvalik og blitt til Hamar Vest Hockey hvis man lykkes? Lurer kun på om dette er teoretisk mulig og om det var dette Nidaros benyttet seg av gjennom Astor. Som det kommer fram av lagets beslutning er ikke dette noe tema nå.

Dette ble forøvrig publisert på lagets side på facebook i går:

Kunngjøring: Etter et møte i går, hvor YA var representert ved Klas Forfang og Mads Hansen, ble det klart at laget kommer til å takke nei til kvalikplass i årets sesong. Verken SIL YA eller SIL Elite ser foreløpig noe å tjene på et lag i 1. divisjon. Dette delvis pga. tynne årganger og at klubben har nok med å fylle sine juniorlag. Majoriteten av spillergruppa mente det samme og man falt derfor ned på en relativt enstemmig konklusjon:
Laget blir i 2. divisjon og står som et tilbud til spillere som er ferdige med juniorepoken, men som fortsatt ønsker å spille ishockey.

Ingenting er hugget i stein og planene for laget kan endre seg. Hvis laget forblir i toppen av 2. divisjon kan man ved en senere anledning gå for et opprykk, evt. holde laget gående til også 2. divisjon ses på som en arena for spillerutvikling.

Spillergruppa ønsker å takke alle som støtter oss, og håper at folk fortsetter med det selv om man nå avslutter sesongen etter seriespillet. På tross av valget om å stå over kvaliken vil dette fortsatt være en gjeng som gjør sitt ytterste for å vinne kamper, og som vil kjempe for seriemesterskapet til siste slutt!

Sorum, du snakker om å lage en egen klubb på Hamar som åpner for spill i 1. divisjon. Dette er ikke mulig. Som seniorlag i Storhamar YA får man istid til 200 kroner timen, mens man i en annen klubb må betale for istid på lik linje med private leietakere. Det innebærer en pris på 1600 kroner for en time og 20 minutter. Disse pengene har ikke laget mulighet til å skaffe.

Styret i YA skal avgjøre om laget fortsatt har en fremtid ganske snart. Nå har både elite og YA uttalt at de ikke kommer til å ha noe tilsig til dette laget annet enn juniorer som er ferdige på U20 og ikke får kontrakt med A-laget. I verste fall ender dette med at laget legges ned etter en sesong, men det virker som at Storhamar er fornøyd med et breddetilbud også for voksne spillere.

Løsningen på kvalikproblemet ditt er uansett såre enkelt: Det er bare å endre reglementet slik at 3. plassen får tilbud om spill i kvalik hvis et lag velger å takke nei. Jeg kjøper heller ikke helt argumentene dine for at det er dumt for ligaen å ha lag som ikke vil opp. Isåfall må Nidaros ned i 3. divisjon hvis de takker nei til GET-kvalik (for å sette det på spissen). Det finnes jo flere lag i både 1. div og 2. div som ikke vil opp et nivå (f. eks. Furuset, Jutul). Se til fotballen. Der er det mange lag uten ambisjoner, men med høyt sportslig nivå. Det viktigste er at det er lag til å fylle opp ligaene som er konkurransedyktige. Det er allerede nok lag som har tatt steget ned i 3. divisjon fordi 2. divisjon ble en del av prestasjonsdelen.

EDIT: Har Furuset og Grüner skilt elite og bredde? Ser ikke slik ut basert på appen min hockey. Søker du på Storhamar og de fleste andre lag i GET og 1. div kommer det opp to klubber. Furuset og Grüner har bare et søkeresultat og alle lag er samlet under denne fanen. Isåfall har forbundet rett i at SIL YA seniorlag kan spille 1. divisjon.

InnleggSkrevet: 13. Januar 2017 21:31
Det blir lange svar frem og tilbake, så jeg svarer uten å legge inn ditt innlegg som står rett over her.

Nidaros spilte sesongen 15/16 i 2. div etter å ha overtatt plassen til Astor som spilte i 2. div sesongen 14/15. Astor trengte ikke å danne allianseklubb med elite og bredde fordi det er bare for Elite og 1. div det er krav om at Elite og Bredde skal skilles. Nidaros vant likegodt 2. divisjon sesongen 15/16 og rykket opp til 1. div. Opplegget til trønderne går ut på at Nidaros, ved siden av Elitelaget i 1. div, skal drifte satsingen på U-18 og U-16 lag, og det har også et seniorlag i 2. divisjon. Man kan si det ligner på måten dere er organisert på i Storhamar.

Men Nidaros gorde et nødvendig grep etter at de rykket opp. De fulgte Forbundets regler med å danne en allianseklubb hvor Elite ble skilt fra Bredde. Jeg fant denne om dannelsen av allianseklubben mai 2016 http://leangen-ishockeyklubb.idrettenonline.no/blog/1100805133/leangen-ishockeyklubb?year=2016&month=5 Etter reglene for klubblisens skal Elitevirksomheten og breddevirksomheten være adskilt i to juridiske enheter. Følgende krav skal være oppfylt:
Eliteserien og 1.divisjon; Krav til alle klubber om å skille elite fra bredde, enten som egen klubb (NIF's Lov § 10-1) eller etter idrettens regler (NIF's Lov § 10-7). Overgangsordningen settes til 1 år for nye klubber i 1.divisjon.

Jeg vet ikke om alle klubbene i 1. divisjon har skilt ut Elite i eget idrettslag. Men når vi ser hva Nidaros gjorde så sier det meg at ingen nye klubber i 1. divisjon slipper unna med å dele opp klubben, men de har mulighet til å vente til den første sesongen i 1. div er unnagjort. Det er da jeg setter spørsmålstegn med om dere kan rykke opp Om Forbundet sier at dere kan rykke opp så hadde vært interessant med en begrunnelse, opp mot Klubblisensreglementent. For jeg tar for gitt at dere også måtte ha skilt ut 1. divisjonslaget fra Storhamars Yngres avd. Og da kommer spørsmålet om det ikke allerede er to klubber i alliansen. Hvordan blir dette rent organisatorisk?

Kankje dere skulle satse på å gå over til klubben Storhamar Elite? Da kan dere være et toerlag, og vil da kunne fortsette i 2. divisjon til evig tid. Toerlag kan ikke rykke opp til 1. divisjo. Og om dere ble topp-2 i 2. divisjon så vil lag 3 på tabellen få tilbud om å spille i kvalserien. Hvis det ikke er aktuelt å flytte over til SIL Elite, så kan dere nok fortsette i 2. div som SIL YA A-lag. Men da er vi enig om at regelverket bør endres slik at om dere ikke vil spille evt kvalikker så får et annet lag sjansen. Det kan kanskje være i deres interesse at reglene ble endret, så meld det gjerne inn til Forbundstinget.

Jeg håper og tror at det blir flere lag i 2. divisjon etter hvert. Da kan det være greit at reglene er klare. Det kan være klubber som Ski, Jutul og Haugesund. Eller det kan være lag som er organisert i Yngres avdeling. Eller det kan være toerlag til Elite eller 1. divisjonsklubber.

InnleggSkrevet: 13. Januar 2017 21:45
Du spurte om dere i teorien kunne vinne 2. divisjon som SIL YA A-lag, og så etablere en ny klubb for spill i 1. divisjon. Jeg tror det ville la seg gjøre. Men det hadde kanskje vært best å danne egen klubb i 2. divisjon først, hvis intensjonen er å komme til 1. divisjon. Jeg tror vel at med den hockeyinteressen generelt som dere har på Hamar så vil folk og sponsorer støtte mer oppunder denne nye klubben enn, unnskyld språkbruken, den bastardløsningen dere har nå. Så er spørsmålet om Hamar er stort nok for to elitelag i ishockey. Jeg mener, hvorfor ikke.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Januar 2017 22:12
HVH skrev:Løsningen på kvalikproblemet ditt (Sorum, DCs tilføyelse) er uansett såre enkelt: Det er bare å endre reglementet slik at 3. plassen får tilbud om spill i kvalik hvis et lag velger å takke nei. Jeg kjøper heller ikke helt argumentene dine for at det er dumt for ligaen å ha lag som ikke vil opp. Isåfall må Nidaros ned i 3. divisjon hvis de takker nei til GET-kvalik (for å sette det på spissen). Det finnes jo flere lag i både 1. div og 2. div som ikke vil opp et nivå (f. eks. Furuset, Jutul). Se til fotballen. Der er det mange lag uten ambisjoner, men med høyt sportslig nivå. Det viktigste er at det er lag til å fylle opp ligaene som er konkurransedyktige. Det er allerede nok lag som har tatt steget ned i 3. divisjon fordi 2. divisjon ble en del av prestasjonsdelen.

Hvis noen er misfornøyd med reglementet, forsøk å få det endret.

Jeg forstår heller ikke misnøyen mot lag som ikke vil rykke opp, og dette med at lag skal ha noe å spille om som f.eks en opprykksplass. Hvis et lag ikke er god nok for opprykksplass, da er de heller ikke gode nok for opprykk. Gode lag er med på å heve nivået i divisjonen, og de andre lagene bør være glad for dette. Hva de kan spille for er best mulig plassering, og hvis de har ambisjoner om opprykk må målet være å slutte seriespillet med en kvalifiseringsplass. Er det ikke det som er normalt?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Januar 2017 22:16
Sorum skrev:Jeg håper og tror at det blir flere lag i 2. divisjon etter hvert. Da kan det være greit at reglene er klare. Det kan være klubber som Ski, Jutul og Haugesund. Eller det kan være lag som er organisert i Yngres avdeling. Eller det kan være toerlag til Elite eller 1. divisjonsklubber.

Vi har allerede mange flere lag innen seniorenes prestasjonsdel enn hva vi har av lag som spiller kvalifiseringsspill forbundscup for U15 og U16 til sammen. Start der før du håper på flere lag i 2. divisjon. Vi har et forhold mellom seniorlag og yngres lag som er alt annet enn bærekraftig på riktig vis.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Januar 2017 22:22
Sorum skrev:Du spurte om dere i teorien kunne vinne 2. divisjon som SIL YA A-lag, og så etablere en ny klubb for spill i 1. divisjon. Jeg tror det ville la seg gjøre. Men det hadde kanskje vært best å danne egen klubb i 2. divisjon først, hvis intensjonen er å komme til 1. divisjon. Jeg tror vel at med den hockeyinteressen generelt som dere har på Hamar så vil folk og sponsorer støtte mer oppunder denne nye klubben enn, unnskyld språkbruken, den bastardløsningen dere har nå. Så er spørsmålet om Hamar er stort nok for to elitelag i ishockey. Jeg mener, hvorfor ikke.

Hvorfor er dette bedre enn å ha et lag i 1. divisjon innen SIL familien som bindeledd for utvikling mellom U20 og GET? Dette er en god modell for utvikling og slettes ikke noen bastardløsning. Det var kommentert over her noe om for liten strøm av U-spillere opp gjennom SIL, men dette kan kanskje forbedres etterhvert gjennom tilskuddet av Wang.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Januar 2017 23:32
Folk får roe reka litt ang Storhamar 2.
For det første er det første sesongen laget eksisterer, da er det drøyt å kreve at handlingsplanen er lagt langt frem i tid.
For det andre er det alt for få lag i 2.div som det er, at et ekstra lag er med som attpå holder godt nivå er BARE positivt. Slår du ikke det laget er du heller ikke god nok for opprykk.

La nå laget eksistere et par år først og se hvordan det går med økonomi, rekruttering og frafall, så kan vi se på om opprykk er aktuelt, organisering osv.

InnleggSkrevet: 13. Januar 2017 23:54
DonCherry skrev:
Sorum skrev:Du spurte om dere i teorien kunne vinne 2. divisjon som SIL YA A-lag, og så etablere en ny klubb for spill i 1. divisjon. Jeg tror det ville la seg gjøre. Men det hadde kanskje vært best å danne egen klubb i 2. divisjon først, hvis intensjonen er å komme til 1. divisjon. Jeg tror vel at med den hockeyinteressen generelt som dere har på Hamar så vil folk og sponsorer støtte mer oppunder denne nye klubben enn, unnskyld språkbruken, den bastardløsningen dere har nå. Så er spørsmålet om Hamar er stort nok for to elitelag i ishockey. Jeg mener, hvorfor ikke.

Hvorfor er dette bedre enn å ha et lag i 1. divisjon innen SIL familien som bindeledd for utvikling mellom U20 og GET? Dette er en god modell for utvikling og slettes ikke noen bastardløsning. Det var kommentert over her noe om for liten strøm av U-spillere opp gjennom SIL, men dette kan kanskje forbedres etterhvert gjennom tilskuddet av Wang.

Det vi snakker om er hvordan, hvis det noen gang skulle bli aktuelt, hvordan A-laget som nå er i 2. divisjon skal kunne bli et 1. divisjonslag. Jeg sier at et lag i 1. divisjon må tilhøre en klubb som ikke har yngres avdeling i samme klubb. Elite og Bredde må skilles. Så, slik jeg tolker regelverket kan ikke SIL YA sitt A-lag rykke opp. Det er derfor jeg sier at en helt ny klubb på Hamar kan være et alternativ. En slik klubb kan ha samarbeidsavtale slik U-23 spillere til Storhamar kan spille 1. divisjon for den nye klubben. Lørenskog og Hasle/Løren har en slik klubb.

InnleggSkrevet: 14. Januar 2017 00:02
Drebin skrev:Folk får roe reka litt ang Storhamar 2.
For det første er det første sesongen laget eksisterer, da er det drøyt å kreve at handlingsplanen er lagt langt frem i tid.
For det andre er det alt for få lag i 2.div som det er, at et ekstra lag er med som attpå holder godt nivå er BARE positivt. Slår du ikke det laget er du heller ikke god nok for opprykk.

La nå laget eksistere et par år først og se hvordan det går med økonomi, rekruttering og frafall, så kan vi se på om opprykk er aktuelt, organisering osv.

Du har selvsagt et poeng at vi tenker litt for langt fremover. La dette nye laget på Hamar sette seg. Men det som bør gjøres er å få endret på regelverket slik at om SIL YS A-lag sier fra seg plass i kvalserien så vil lag nr. 3 i 2. div få muligheten til å spille om opprykk.

Men, bare så det ikke misforstås. Jeg snakker ikke om færre lag i 2. divisjon. Det er veldig bra at vi fikk et nytt seniorlag på Hamar. Det var noe jeg skrev om her inne en god stund før nyheten om det nye laget kom. Jeg er så gammel at jeg husker Hamar Vest Hockey, og mente at det kunne være bra å få en klubb nr. 2 på Hamar. At dette nye seniorlaget ble organisert under SIL YA og allerede første sesong ligger an til kvalplass gjør at man må tenke litt på hvordan dette best kan organiseres i fremtiden.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Januar 2017 00:21
Sorum skrev:At dette nye seniorlaget ble organisert under SIL YA og allerede første sesong ligger an til kvalplass gjør at man må tenke litt på hvordan dette best kan organiseres i fremtiden.

Joda, men husk at hele laget består av tidligere a-lagsspillere og juniorer som har lagt opp. Hvis de skulle rykket opp denne sesongen måtte antakelig 90% av laget byttes ut. For ikke å snakke om det økonomiske, istid osv.

At regelverket bør åpne opp for at andre kan spille kvalik om ett lag sier det fra seg er jeg selvsagt helt enig i, selv om et lag som blir nr.3 i 2.div i praksis ikke har noe i en kvalik å gjøre.

InnleggSkrevet: 14. Januar 2017 00:58
Drebin skrev:
Sorum skrev:At dette nye seniorlaget ble organisert under SIL YA og allerede første sesong ligger an til kvalplass gjør at man må tenke litt på hvordan dette best kan organiseres i fremtiden.

Joda, men husk at hele laget består av tidligere a-lagsspillere og juniorer som har lagt opp. Hvis de skulle rykket opp denne sesongen måtte antakelig 90% av laget byttes ut. For ikke å snakke om det økonomiske, istid osv.

At regelverket bør åpne opp for at andre kan spille kvalik om ett lag sier det fra seg er jeg selvsagt helt enig i, selv om et lag som blir nr.3 i 2.div i praksis ikke har noe i en kvalik å gjøre.

Det er viktig at det er med to lag fra 2. divisjon i kvalikken til 1. divisjon. Senest i fjor rykket begge lagene som hadde spilt i 2. divisjon opp. Både Tønsberg og Nes trakk seg ut av 1. divisjon, og da var det bra at Nidaros og Gjøvik rykket opp. Å gi plass til et lag fra 2. divisjon som ikke vært med i kvalikk blir nok vanskelig. Denne sesongens 2. divisjon har tre lag som har skilt seg ut i toppen. Storhamar YA har varslet at de ikke vil delta i kvalspillet hvis de skulle bli topp-2. Da vil ikke Ski eller Tønsberg få sjansen, noe som er en konsekvens av et litt merkelig regelverk.

InnleggSkrevet: 14. Januar 2017 04:00
Per dags dato virker det ikke som Storhamar ser noen verdi i å ha et 1. divisjonslag. Ser man på opplegget rundt Mjøsa som en helhet virket klubben mer interessert i å holde Gjøvik oppe i 1. divisjon, kontra å spille kvalik og potensielt sende de ned. Emil Lyngstad Sæteraas har jo blant annet spilt mange kamper for Gjøvik i år.

Som Drebin påpeker, laget må få tid. Kanskje blir dette aldri noe mer enn det breddetilbudet det er nå. Jeg hadde en prat med Sjur Robert Nilsen om dette for noen dager siden. Han understreket viktigheten av at hockey er for alle, og at et breddetilbud er like viktig for å spre sporten vår som elite. Altså må man ikke nødvendigvis ofre alt man kan for å spille på høyest mulig nivå. Uavhengig av om dette laget står under YA, eller står som egen klubb er det et etterlengtet tilbud på Hamar. Det kan vi i hvert fall være enige om, Sorum, og det viser også interessen rundt laget.

Som jeg sa, reglene bør endres tilsvarende 1. divisjon. Det skal ikke være nødvendig å omorganisere laget under en annen fane for at f. eks. Ski skal kunne spille kvalik. Da bør heller reglene endres.

InnleggSkrevet: 15. Januar 2017 01:25
Vi er enig om det meste, i alle fall det viktigste. Og det er at det er bra det kommer frem flere seniorlag og at tiden var moden for seniorlag nr. 2 på Hamar. At dere er organisert under YA var sikkert det beste praktisk sett, særlig med tanke på økonomien. Litt spesielt at SIL betaler 200 kr mens en evt annen klubb må betale 1600 kr for en time. Gjeldet dette Storhamar ishall også? I så fall en forskjellsbehandling som ikke burde aksepteres.

Når jeg tenker på regelverke. Så har jeg en mistanke om at bestemmelsen om at hvis et førstelag (dere er jo det) trekker seg fra kvalikkspill. så blir ikke lag 3 hentet opp kommer fra at de vil legge et ekstra press på førstelag som er sportslig kvalifisert til å si ja fordi et nei også går ut over en annen klubb. Jeg finner ingen annen fornuftig grunn til at reglene er slik de er.

InnleggSkrevet: 15. Januar 2017 02:05
DonCherry skrev:Hvis et lag ikke er god nok for opprykksplass, da er de heller ikke gode nok for opprykk. Gode lag er med på å heve nivået i divisjonen, og de andre lagene bør være glad for dette. Hva de kan spille for er best mulig plassering, og hvis de har ambisjoner om opprykk må målet være å slutte seriespillet med en kvalifiseringsplass. Er det ikke det som er normalt?

Utfordringen med 2. divisjon er at det er en påmeldingsserie. Man trenger ikke å være kvalifisert for å være med der, det holder med en vurdering fra Forbundet hvis man ønsker å være med. Derfor er det heller ikke bestemt hvor mange lag som skal være i divisjonen, ei heller hvordan serien skal gjennomføres. Dvs at om det blir 12-14 lag kan det f.eks deles i to puljer.

Dette betyr at vi vil kunne se vidt forskjellige organiserte lag i 2. divisjon. Vi kan ha A-laget fra klubber som Tønsberg, Ski, Jutul og Haugesund. Lag fra klubber med bare seniorlag, som Hafrsfjord, eller vi vil kunne se toerlag fra en klubb i GET eller 1. divisjon som f.eks Gruner 2 i forrige sesong. Så kommer denne varianten hvor de etableres et seniorlag i en klubbs Yngres avd, som på Storhamar og hos Nidaros. At dette siste skulle bli en måte organisere et A-lag tror jeg kommer litt overraskende på styre og stell da poenget med å skille Elite og Bredde var at ikke seniorlag skulle dra yngres ned ved dårlig økonomi. Dette etter konkursen i Comet som holdt på å velte hele klubben.

Bare litt innom 1. divisjon, hvor kun klubbers førstelag kan delta. Der er det slik at man kan si i fra seg kvalikkspill (blir ikke flyttet ned til 2. div av den grunn) og da går plassen videre til nr. 3, og evt nr 4 om nødvendig. Viktigst med fire lag i kvalserien. Dette viser at hockey-Norge mener at man må ikke ha vært topp-2 for å komme med i kvalserien.

I 2. divisjon er det sånn at om det skulle komme inn et toerlag, feks VIF 2, som er veldig gode og blir topp-2, så får de ikke spille om opprykk (kun førstelag som kan spille i 1. div). Legg merke til at i så tilfelle går plassen videre til nr. 3. Så heter det at om en klubbs førstelag (A-laget til Storhamar YA er et førstelag) blir topp-2 men trekker seg så går ikke plassen til nr. 3. Jeg vet ikke bakgrunnen for dette, men kanskje det er slik jeg skriver i svaret over her. Jeg mener det er synd at det ikke blir to lag fra 2. divisjon i årets kvalikk. Går ut fra at Tønsberg og SIL YA tar de to første plassene, med Ski noen få poeng bak. Du mener at for å spille kvalikk må man ha vært blant de to beste. Der er jeg uenig, og mener det vil ville gitt Ski verdifull erfaring å få spille denne kvalikken. Det ville også gi gitt klubben oppmerksomhet i Follo. Her fra lørdagens kamp http://www.oblad.no/sport/ski-hockey/ski/icehawks-tap-borte-mot-haugesund/s/5-68-234422

Ski er en klubb som denne sesongen stiller med både U-18 og U-20. Man skal jobbe godt og riktig i 12-14 år for å frem to juniorlag. Det vet jeg veldig godt. Selv sier Ski at målet for sesongen var topp-4, og så utfordre kval. plass og når tiden er moden satse mot opprykk til 1. divisjon. Jeg synes derfor det er veldig synd at de ikke får testet seg allerede nå. Derfor er det synd at SIL YA blir å blokkere denne muligheten for Ski.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Januar 2017 21:16
Sorum skrev:Ski er en klubb som denne sesongen stiller med både U-18 og U-20. Man skal jobbe godt og riktig i 12-14 år for å frem to juniorlag. Det vet jeg veldig godt. Selv sier Ski at målet for sesongen var topp-4, og så utfordre kval. plass og når tiden er moden satse mot opprykk til 1. divisjon. Jeg synes derfor det er veldig synd at de ikke får testet seg allerede nå. Derfor er det synd at SIL YA blir å blokkere denne muligheten for Ski.

SIL YA blokkerer ingen mulighet. Regelverket var kjent før sesongstart. Dersom et lag hadde ambisjoner i fjor sommer om opprykk fra 2. divisjon, så var listen lagt på topp-2. Ski er ikke der denne sesongen, men de jobber godt nedover i årsklassene, og kan kanskje komme sterkere tilbake neste sesong.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Januar 2017 21:20
Sorum skrev:Vi er enig om det meste, i alle fall det viktigste. Og det er at det er bra det kommer frem flere seniorlag.

Du ønsker flere seniorlag samtidig som det er færre lag med i kvalifisering for forbundscup U15 og U16 tilsammen, enn det er seniorlag i prestasjonsdelen av norsk ishockey. Hvor fra skal du hente spillere til alle seniorlagene du ønsker deg?

InnleggSkrevet: 17. Januar 2017 13:48
Jeg tror det vil være bra for norsk hockey og satsingsdelen at vi på sikt får "fylt opp" 2. div. I første omgang 10 lag, men kan godt være 12 lag i den serien også. Det er en påmeldingsserie og forbundet må passe på at kriteriene oppfylles.
Og det ser ut som utifra årets serie at nivået er på vei oppover i denne serien.
Men selvsagt skal det ikke fylles opp med flere lag til enhver pris, og til hals over hodet satsing.
Jeg tror det er en mulighet for at vi beholder enda flere gjennom U16, U18 og U20 hvis det finnes noe mellom Get og 3-4 div. Og det å spille på sitt lokale seniorlag i 2. div, kan være en motivasjon for mange.

Så er jeg helt enig i at det må være en sammenheng mot rekrutteringen og klubbene må gjøre bedre rekrutteringsarbeid, og antall lag i yngres må opp.

Men klubber med egen hall/identitet slik som Skedsmo, Ullensaker, Kristiansand vil med god rekruttering kunne siktet seg inn på 2. div. Samme gjelder Skien og Nes hvis de styrker egenproduksjonen. Og Holmen har jo faktisk lag i U20 og U18, de kan jo også være en kandidat her. Jeg tror i tillegg det vil/kan være rom for 1-2 Oslo lag i divisjonen, pga tilsig av spillere som flytter til byen/samt fra andre lag. Et mellomsjikt lag fra Østfold slik som Storham 2 og Hafsfjord er heller ikke umulig spillertilgangsmessig.
Sist endret av Freezing den 17. Januar 2017 18:51, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 17. Januar 2017 13:52
Forstår ikke hvorfor Lørenskog ikke styrker arbeidet sitt og samarbeidet sitt med Skedsmo og Ullensaker. Da ville de bygget profilen sin som regionens lag, trolig hjulpet til med lokal rekrutteringen og ikke minst fått publikumsrekruttering som så på Lørenskog som deres naturlige elitelag. De kunne også hjulpet relativt store jr klubber til å ta noen steg. Dette i stedet for å rote rundt og fiske i Oslo gryta med Hasle og Furuset. Jeg tror dette ville styrket Lørenskog bedre på lang sikt i forhold til både publikum og spillertilhørighet på yngre lag.
Sist endret av Freezing den 17. Januar 2017 18:53, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 17. Januar 2017 13:58
Ja, 2 div klubbene og ikke minst 1. div klubbene må opp i ungdomsproduksjonen.
Helt enig. Men la oss også legge merke til at det er flere lag i 1. div U18 og U20 i år enn i fjor.
Og la oss klappe litt på skuldra de som i hvert fall har gjort en god jobb.
Hasle Løren, Holmen og Ski stiller så vidt jeg vet med lag helt opp til U20 og både i U18 og U20.
Det er bra og bør være forbilde for mange andre klubber, uten at man må ha Get lag for å få det til.

Neste år regner jeg med at Nidaros også kommer med lag inkludert U20, og kanskje kan vi håpe på at Tønsberg og Skedsmo som begge har lag i U16, har ambisjon om å stille både i U20 og U18.
Sist endret av Freezing den 17. Januar 2017 18:54, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 17. Januar 2017 14:16
DonCherry skrev:
Sorum skrev:Vi er enig om det meste, i alle fall det viktigste. Og det er at det er bra det kommer frem flere seniorlag.

Du ønsker flere seniorlag samtidig som det er færre lag med i kvalifisering for forbundscup U15 og U16 tilsammen, enn det er seniorlag i prestasjonsdelen av norsk ishockey. Hvor fra skal du hente spillere til alle seniorlagene du ønsker deg?

Helt enig i at det må virkelig gjøres noe for å styrke rekrutteringen nedover. Samtidig synes jeg det er enda mer urovekkende at over de 4 siste årene så har så vidt jeg husker både Lillehammer, Storhamar, Stjernen og Sparta, hatt en årgang der de enten ikke har stilt lag i seriespillet U15 eller U16 eller ikke har vært med i Forbundscup kvalifisering. Så det er ganske store og tradisjonsrike klubber som har tillatt hull i årgangene sine. På U15 burde man faktisk på sikt forventet at de fleste av get liga klubbene klarte å komme opp med 2 lag til seriespillet, for å kunne drive god spillerutvikling. Regelen om at 2 eller 5 spillere ikke behøver stå over mellom 1. og 2. lag er positiv i så henseende da det minsker terskelen for å stille 2. lag.

Når det gjelder påmelding til forbundscup tror jeg noen lag står over pga kostnad og de ser liten sjans til å kvalifisere seg, det er synd for spillere fra de mindre klubbene og for norsk ishockey. Og ikke minst har man sett at enkelte lag har rystet A serie lag, selv om det er oftere et unntak. Men dessverre er ikke dette hele sannheten, da antall lag i seriene heller ikke er mange nok utifra en ønskelig situasjon. Men forbundet må jobbe tettere med klubbene om å øke rekrutteringen.

Når det gjelder forbundscup spesifikt, så tror jeg man skulle gjort slik som hos damene, at de 4 beste lagene i kvalikk Forbundscup utenfor A-serien som ikke kvalifiserer seg til sluttspill, fikk spille sluttspill/pokalturnering en weekend hos en av de 4 kvalifiserte til "pokalturnering". Da ble det en interessant gulrot for alle lag og muligens flere deltagere i hele kvalikken og man ville hatt en arena der alle møtes, før man deles opp på riktig nivå.
Sist endret av Freezing den 17. Januar 2017 18:58, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 17. Januar 2017 14:20
Etter 10 seire på 11 kamper, så røyk Ski først mot Storhamar og deretter dobbelt mot Haugesund.
Siste var vel til dels overaskende.
Kanskje ikke så bra for spenningen om de to øverste plassene, men bra for nivået i serien at alle kan slå "alle". Og sikkert et boost borte i Haugesund, å få kontakt med Hafsfjord og Ski på tabellen.

Jeg er klar over at Nidaros har vært litt kasteball, men tror allikevel det er en riktig "investering" for både trønderhockeyen og norsk hockey at de stiller i 2. div allerede i år.

InnleggSkrevet: 18. Januar 2017 00:01
Ja, det var overraskende med 3-2 på lørdag og ikke minst 8-2 på søndag. Virket kanskje som Ski hadde innkassert lørdagen, og når den ikke kom så forsvant moral og disiplin ut i pisserenna ..... bokstavelig talt. Nå har vel ingen av lagene i årets 2. divisjon noe som helst å bidra med i 1. div, men moro at 2. div har blitt såpass mye bedre på de 2-3 siste sesongene.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Januar 2017 15:06
Seagulls skrev:Ja, det var overraskende med 3-2 på lørdag og ikke minst 8-2 på søndag. Virket kanskje som Ski hadde innkassert lørdagen, og når den ikke kom så forsvant moral og disiplin ut i pisserenna ..... bokstavelig talt. Nå har vel ingen av lagene i årets 2. divisjon noe som helst å bidra med i 1. div, men moro at 2. div har blitt såpass mye bedre på de 2-3 siste sesongene.

Ski har hatt en bra heving fra i fjor og toget for en topp 2 plassering forsvant vel etter tapet mot Storhamar YA og det forsvant definitivt etter Haugesund matchene så det blir kamp om 3.plassen. Tipper Ski tar den med Hafrsfjord på 4. og Haugesund på 5. plass. Blir spennende å følge avsluttningen. Om 2. div har blitt så mye bedre de siste årene vet jeg ikke da jeg ikke ser mye 2. div, men prøver å følge med på resultater og stats. Snakket med en kompis fra Ski for ikke lenge siden og han sa at Ski ønsker å nå en kval plass neste sesong, men det er forskjell på å ønske seg noe og det å virkelig gjøre noe for det :D

InnleggSkrevet: 23. Januar 2017 20:40
Hva tenker man i Tønsberg?
Er man klare for 1. div allerede nå igjen?
Hvis man skulle kvalifisere seg.

Man har jo et U20 lag og så vidt jeg vet en del unggutter på a-laget, men har de fundament og plan nok.
Og er det noen langsiktig sportslig plan og ambisjon rundt det, eller tar man det som det kommer.
De har jo Wang, men i år intet U18 lag, kun U20 og U16.

Det er tross alt kun en sesong siden man trakk seg fra 1. div pga kostnadene.
Var dette kun gammel gjeld/moro eller fikk man heller ikke inntekter og kostnader til å gå i hop i 1. div.

Ser jo ut som publikum er i ferd med å vende litt tilbake der, men på den annen side blir det lett flere tap i 1. div, hvis ikke kostnadsnivået skal økes. Hvis man ikke tror man har bred nok stall allerede til å klore seg fast.

Noen som vet noe om tanker og planer i Tønsberg.
ForrigeNeste

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest