2 Divisjon

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"

InnleggSkrevet: 13. Mars 2017 13:26
Gratulerer til Gjøvik og Tønsberg med å sikre plass i neste års 1. div.

Må si at jeg er overasket over at Tønsberg tok Gjøvik, selv om kampen var uten betydning, så ikke den komme.
Blir spennende å se hva man gjør i Tønsberg nå, og lurer fortsatt på om ikke det er litt tidlig for deres del, men når det er sagt så virker det som man har en større lokal stamme denne gang. Positivt at de har eget U20 lag. Og hvis de kan skynde seg langsomt, og ikke skal i toppstriden med en gang, så kan det være bedre fundament i reisverket. Håper de fortsetter med å bygge klubb, rekruttere godt og få lag i alle årsklasser.
Noen kommentarer fra Tønsberg rundt planer og ambisjoner?
Og er spillerne som rykket opp klare for å være med videre.

Det var jo forventet at Gjøvik skulle holde seg, så slik sett så gjorde de jobben. Selv om tap for Tønsberg nok ikke var innberegnet. Gjøvik har gjort en solid jobb i årets 1. div og var ingen kasteball. Og det må være mange spennende U20 spillere hos de to andre rundt Mjøsa som ikke får a-kontrakter som kan spille 1. div. Ryktene sier at Gjøvik også driver bedre selv nå og er iferd med å bygge opp bedre rekruttering og det må til skal de bli langsiktig stabile.
Stemmer dette, at de har bedre rekruttering og aktivitet.

For Moss føler jeg vel at de har rett og slett ikke vært på nivået i år, og hele klubben har godt av et år i 2 div. Håper de kan se på dette som en nødvendig korreksjon og bygge klubb igjen. De bør ha bra tilgang på Østfold talenter fra de tre andre, og store muligheter til også å styrke klubben og ikke minst rekrutteringen og bli en faktor i hver årsklasse. Mitt inntrykk er at Tønsberg har hatt større entusiasme rundt klubben i år enn i fjor, kanskje Moss også kan klare å få revitalisert seg. Håper det og ikke videre fall.

Lykke tul i 1. div til Tønsberg og Gjøvik.

InnleggSkrevet: 14. Mars 2017 01:10
Sorum skrev:
Hvis vi lar SIL Yngres avd A-lag fortsette i 2. div har vi altså et lag i divisjonen som kan holde andre lag unna kvalikkplass uten selv å kunne rykke opp.

Hvis regelverket endres slik at 1. lag som trekker seg fra kvalikk blir erstattet må det komme som en konsekvens av at man vil sikre at det blir to lag fra 2. divisjon i kvalikk. Ikke for at dette nye A-laget på Hamar fortsatt skal kunne organiseres i yngres avdeling, noe jeg mener er en bastard-løsning som fungerer i gode dager. I evt dårlige dager vil kostnadene til et slikt A-lag falle på junioravdelingen-

Løsningen bør derfor være å organisere laget som 2. lag under Storhamar Elite. Da kan de forbli i 2. divisjon og de vil ikke hindre andre klubber å nå kvalikkplass. Det andre andre alternativet kan være å etablere en nygammel klubb, Hamar Vest, slik jeg foreslo her inne for et år siden.

Hvis jeg forstår deg rett er sil YA i 2 div helt innafor, hvordan vil du da nekte dem i spille der?

Slik det ser ut er regelverk tilpasset slik sil YA opptrer (evt. motsatt) og de gjør da ingenting galt ( kanskje ikke det optimale, men ikke galt heller)

Om man endrer reglene er det jo for å sikre 2 lag til kvalikk, slik du selv har ivret for at det bør være. Det skjer fordi man har en case, som til og med du selv sier at du ikke forstår hvorfor reglene er slik de er.
Dette helt uavhengig av om du ikke liker måten sil YA er organisert.

Det hele kommer ned til, opptrer sil YA i.h.t regelverk pr i dag?
Hvis ja, har det negative konsekvenser?
Hvis ja, da bør man vurdere å endre regler. Det finnes da to alternativer,
A. Regelverk endres til å true YA til å omorganisere seg hvis de vil være i 2 div
B. regelverk endres til at forbundet endrer praksis og slipper til 3 lag i 2 div til kvalik. Da er den negative konsekvensen du har nevnt tidligere borte.

InnleggSkrevet: 14. Mars 2017 17:18
vesterskog skrev:Hvis jeg forstår deg rett er sil YA i 2 div helt innafor, hvordan vil du da nekte dem i spille der?

Slik det ser ut er regelverk tilpasset slik sil YA opptrer (evt. motsatt) og de gjør da ingenting galt ( kanskje ikke det optimale, men ikke galt heller)

Om man endrer reglene er det jo for å sikre 2 lag til kvalikk, slik du selv har ivret for at det bør være. Det skjer fordi man har en case, som til og med du selv sier at du ikke forstår hvorfor reglene er slik de er.
Dette helt uavhengig av om du ikke liker måten sil YA er organisert.

Det hele kommer ned til, opptrer sil YA i.h.t regelverk pr i dag?
Hvis ja, har det negative konsekvenser?
Hvis ja, da bør man vurdere å endre regler. Det finnes da to alternativer,
A. Regelverk endres til å true YA til å omorganisere seg hvis de vil være i 2 div
B. regelverk endres til at forbundet endrer praksis og slipper til 3 lag i 2 div til kvalik. Da er den negative konsekvensen du har nevnt tidligere borte.

For meg handler det om seriøsitet ift hva vi vil med 2. divisjon. Når 2. divisjon ble innlemmet i prestasjonsdelen tok man også med i regelverket at alle lag i 2. div skal stille med sitt beste lag i hver kamp. Kanskje unødvendig å skrive slik, men det ble altså gjort vedr 2. div. Må også bemerke at om klubber i GET eller 1. div ønsker å ha et toerlag i 2. divisjon så må de søke om det. Jeg tror ikke vi kommer til å se slike toerlag i 2. div.

De klubbene som har A-lag i 2. divisjon har også junioravdeling, med unntak av Hafrsfjord. Laget som vant 2. div, Tønsberg, brukte flere spillere fra junioravdelingen. Tre av de utmerket seg også med mange målpoeng. På Hamar ser det ut til at dette A-laget organisert i junioravdelingen bare bruker seniorer, og at de nærmest er som en kompisgjeng å regne. Det fungerer altså ikke slik et A-lag i en klubb fungerer alle andre steder hvor de også bruker juniorspillere slik at A-lagene til enhver tid stiller med det beste mannskapet.

Jeg mener regelverket må endres først og fremst for å hindre etablering av A-lag i yngres avdelinger da klubben allerede er i et allinseidrettslag med en senior eliteklubb.. Yngres avdeling som egen klubb har sin bakgrunn i ønske om skille Elite og Bredde. Da bør vi ikke tillate et A-lag fra en yngres avdeling, hvor dette er en egen klubb, å spille i prestasjonsdelen.

InnleggSkrevet: 15. Mars 2017 00:37
Sorum skrev:
For meg handler det om seriøsitet ift hva vi vil med 2. divisjon. Når 2. divisjon ble innlemmet i prestasjonsdelen tok man også med i regelverket at alle lag i 2. div skal stille med sitt beste lag i hver kamp. Kanskje unødvendig å skrive slik, men det ble altså gjort vedr 2. div. Må også bemerke at om klubber i GET eller 1. div ønsker å ha et toerlag i 2. divisjon så må de søke om det. Jeg tror ikke vi kommer til å se slike toerlag i 2. div.

De klubbene som har A-lag i 2. divisjon har også junioravdeling, med unntak av Hafrsfjord. Laget som vant 2. div, Tønsberg, brukte flere spillere fra junioravdelingen. Tre av de utmerket seg også med mange målpoeng. På Hamar ser det ut til at dette A-laget organisert i junioravdelingen bare bruker seniorer, og at de nærmest er som en kompisgjeng å regne. Det fungerer altså ikke slik et A-lag i en klubb fungerer alle andre steder hvor de også bruker juniorspillere slik at A-lagene til enhver tid stiller med det beste mannskapet.

Jeg mener regelverket må endres først og fremst for å hindre etablering av A-lag i yngres avdelinger da klubben allerede er i et allinseidrettslag med en senior eliteklubb.. Yngres avdeling som egen klubb har sin bakgrunn i ønske om skille Elite og Bredde. Da bør vi ikke tillate et A-lag fra en yngres avdeling, hvor dette er en egen klubb, å spille i prestasjonsdelen.

Ok. Så problemet er egentlig ikke at Sil YA sperrer for 4 lag i kvalikk. Det var det jeg mente det var lett løsning på, men om det ikke er det som er problemet så er det ikke løsningen.

InnleggSkrevet: 16. Mars 2017 13:21
Litt tidlig, men 2.div er jo ferdig
Og i den videre profesjonaliseringen/kvalitetshevingen av norsk hockey, så blir det jo spennende å se om det er flere klubber som tenker på å komme inn i 2. div. Så man blir 10 eller 12 lag.

Går utifra at årets 6 lag + Moss er med videre slik at man har:
Moss
Storhamar
Ski
Hafsfjord
Haugesund
Jutul
& Nidaros 2

Noen som vet noe om tanker i de enkelte klubbene om man tenker på å komme inn i 2. div?
Skal man lykkes så må man jo starte planleggingen nå.

Det positive har jo vært at vi i norsk hockey har hatt flere U20 lag enn på lenge (Elite + 1. div). kjenner ikke aldersstrukturen på U20 lagene, men det kan være at noen av 1. div klubbene ser på 2. lag i 2. div, slik Nidaros har hatt.

Tenker da på mulige lag opp i 2. div som for eksempel:
Kongsvinger 2,
Hasle 2.
Ringerike 2
Gjøvik2
eller Comet 2 ?
Det var vel også tanker i Bergen i fjor om at man trengte en 2. div arena for matching av de som ikke spiller så mye i 1. div i spillerstallen.

Prinsdalen og Gruner 2 tok jo turen fra 2. til 3. før årets sesong. De er kanskje happy der, eller ser man at noen av disse kommer tilbake.

Både Eiksmarka og Prinsdalen virker resultatmessig kapable utifra at de er topplag i 3. og tilgang på spillere i Oslo området, selv om ikke jr avdelinger, men det spørs vel hva spillerne og klubbenes ambisjoner er.

Skedsmo, Holmen og Ullensaker er jo klubber med egen hall og egen jr avd. som kanskje vil ønske å aspirere for 2. div på linje med Ski.

Litt utenfor Oslo området så er jo Skien, Kongsberg og Kristiansand interessante steder, med egen hall, men mitt inntrykk sett utenfra er vel at disse fortsatt trenger å bygge klubb og rekruttering før man sikter mot 2. div. Eller kanskje ikke?
Kristiansand har vistnok mye entusiasme, og det blir et 2. div tomrom, i Skien/Kongsberg når Tønsberg tar turen opp igjen.
Men alle tre burde vel hatt noen år i U18 og U20 for at 2 div lag skal være bærekraftig. Men Haugesund har jo for eksempel etablert seg uten det.

Uansett, noen som vet noe, får vi se Ullensaker, Holmen, Skedsmo, Eiksmarka, Prinsdal, Kongsberg, Skien eller Kristiansand i 2. div kommende sesong?
Eller et 2. lag fra : Vinger, Gjøvik, Ringerike, Comet, Gruner eller Bergen?

Eller finnes det andre kandidater som aspirer eller har ambisjoner om 2. div?

InnleggSkrevet: 16. Mars 2017 14:27
vesterskog skrev:Ok. Så problemet er egentlig ikke at Sil YA sperrer for 4 lag i kvalikk. Det var det jeg mente det var lett løsning på, men om det ikke er det som er problemet så er det ikke løsningen.

Som sagt så kjenner jeg ikke begrunnelsen for hvorfor et lag som trekker seg fra kvalikk ikke blir erstattet. Uansett har vi nå et lag i 2. divisjon som ikke kan rykke opp og det mener jeg blir feil ift at 2. divisjon er en del av prestasjonsdelen.
Forrige

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester