Antall utlendinger i aldersbestemte serier

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"

InnleggSkrevet: 26. September 2019 13:01
Hei! Jeg lurer på om det var noen begrensninger i antallet utlendinger som kan være med i prestasjonsdelen av de aldersbestemte seriene. Getligaen har jo nettopp kuttet antallet utlendinger. Jeg så med en tilfeldighet at nykommeren i U21 elite, Skien, har 12 utenlandske spillere i roosteren på eliteprospects.com. I tillegg til noen med dobbelt statsborgerskap? Jeg kjenner til regelen om at utenlanske spillere ikke kan være overårige, men er det fritt fram å bruke så mange en vil forøvrig? I fotballen har det vært en del engasjement rundt dette i de aldersbestemte seriene, hvor enkelte har hevdet at det satses på middelmådige utenlandske talenter fremfor norske. Jeg skriver ikke dette som kritikk til hverken satsingen i Skien eller andre klubber, kun for å opplyse meg selv om regelverket. Noen som kjenner til regelverket her?

InnleggSkrevet: 30. September 2019 18:06
Vestlandet skrev:Hei! Jeg lurer på om det var noen begrensninger i antallet utlendinger som kan være med i prestasjonsdelen av de aldersbestemte seriene. Getligaen har jo nettopp kuttet antallet utlendinger. Jeg så med en tilfeldighet at nykommeren i U21 elite, Skien, har 12 utenlandske spillere i roosteren på eliteprospects.com. I tillegg til noen med dobbelt statsborgerskap? Jeg kjenner til regelen om at utenlanske spillere ikke kan være overårige, men er det fritt fram å bruke så mange en vil forøvrig? I fotballen har det vært en del engasjement rundt dette i de aldersbestemte seriene, hvor enkelte har hevdet at det satses på middelmådige utenlandske talenter fremfor norske. Jeg skriver ikke dette som kritikk til hverken satsingen i Skien eller andre klubber, kun for å opplyse meg selv om regelverket. Noen som kjenner til regelverket her?

Det som står i kampreglementet om dette er:

I U21-serien kan et lag i hver kamp benytte inntil 3 spillere født inntil 2 år tidligere enn ordinær U21-alder (dvs. ikke har fylt 23 år pr. 1. januar i angjeldende sesong).
Disse overårige spillere skal være utviklet innen egen klubb eller innen Norges Ishockeyforbund eller være representasjonsberettiget for Norges landslag etter IIHFsbestemmelser, jfr. § 4-2, 2b.

Så en utlending kan spille som overårig hvis de eller har spilt her i tre sesonger.

Ser ikke ut til at Skien bruker noen overårige. Eldste U-21 er født 1999. De har fire slike https://www.eliteprospects.com/team/285 ... /2019-2020

InnleggSkrevet: 01. Oktober 2019 13:56
Sorum skrev:
Vestlandet skrev:Hei! Jeg lurer på om det var noen begrensninger i antallet utlendinger som kan være med i prestasjonsdelen av de aldersbestemte seriene. Getligaen har jo nettopp kuttet antallet utlendinger. Jeg så med en tilfeldighet at nykommeren i U21 elite, Skien, har 12 utenlandske spillere i roosteren på eliteprospects.com. I tillegg til noen med dobbelt statsborgerskap? Jeg kjenner til regelen om at utenlanske spillere ikke kan være overårige, men er det fritt fram å bruke så mange en vil forøvrig? I fotballen har det vært en del engasjement rundt dette i de aldersbestemte seriene, hvor enkelte har hevdet at det satses på middelmådige utenlandske talenter fremfor norske. Jeg skriver ikke dette som kritikk til hverken satsingen i Skien eller andre klubber, kun for å opplyse meg selv om regelverket. Noen som kjenner til regelverket her?

Det som står i kampreglementet om dette er:

I U21-serien kan et lag i hver kamp benytte inntil 3 spillere født inntil 2 år tidligere enn ordinær U21-alder (dvs. ikke har fylt 23 år pr. 1. januar i angjeldende sesong).
Disse overårige spillere skal være utviklet innen egen klubb eller innen Norges Ishockeyforbund eller være representasjonsberettiget for Norges landslag etter IIHFsbestemmelser, jfr. § 4-2, 2b.

Så en utlending kan spille som overårig hvis de eller har spilt her i tre sesonger.

Ser ikke ut til at Skien bruker noen overårige. Eldste U-21 er født 1999. De har fire slike https://www.eliteprospects.com/team/285 ... /2019-2020

Takk for svar. Spørsmålet mitt ovenfor var sikkert litt klønete formulert, for det jeg egentlig lurer på er om det er noen begrensninger på antallet utenlandske spillere som er i ordinær U21 alder? I fotballen går det en diskusjon på dette i forhold til talentutvikling av norske spillere. Det samme har vi i Getligaen, men ikke i nivået under senior.

InnleggSkrevet: 01. Oktober 2019 19:04
Tror ikke det har vært aktuelt å sette begrensninger i antall utlendinger innen juniorhockeyen, fordi det ikke har vært nødvendig. Det som skjer i Skien er veldig unorsk. De stiller lag i senior 2. divisjon. Kampene har ikke begynt, men det ser ut til at de stiller med lokale spillere. Så satser de hardt på et U-21 lag i elite. Forrige uke slo de NTG/Frisk 5-2. Da var det 10 norske og 12 utenlandske spillere. De stiller lag i U-18 Elite, og i U-18 i. div. I elite har de slått Nidaros to ganger, med 10 utenlandske og 10 norske spillere. Til sammen har de ca 70 spillere på disse tre lagene, ca halvparten er utlendinger. Jeg ser det som bare positivt at de har fått til Nordic Hockey Academy. Det truer ikke utviklingen av norske spillere. De norske spillere kommer ikke bare fra Skien. Mange er fra Asker, Kongsvinger og Kongsberg m.fl. Uten dette opplegget er det tvilsomt om det hadde vært et mer enn et U-18 lag med lokale spillere.

https://www.facebook.com/nordichockeyacademy/
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 02. Oktober 2019 18:23
Sorum skrev:Tror ikke det har vært aktuelt å sette begrensninger i antall utlendinger innen juniorhockeyen, fordi det ikke har vært nødvendig. Det som skjer i Skien er veldig unorsk. De stiller lag i senior 2. divisjon. Kampene har ikke begynt, men det ser ut til at de stiller med lokale spillere. Så satser de hardt på et U-21 lag i elite. Forrige uke slo de NTG/Frisk 5-2. Da var det 10 norske og 12 utenlandske spillere. De stiller lag i U-18 Elite, og i U-18 i. div. I elite har de slått Nidaros to ganger, med 10 utenlandske og 10 norske spillere. Til sammen har de ca 70 spillere på disse tre lagene, ca halvparten er utlendinger. Jeg ser det som bare positivt at de har fått til Nordic Hockey Academy. Det truer ikke utviklingen av norske spillere. De norske spillere kommer ikke bare fra Skien. Mange er fra Asker, Kongsvinger og Kongsberg m.fl. Uten dette opplegget er det tvilsomt om det hadde vært et mer enn et U-18 lag med lokale spillere.

Dette var oppe som styresak for forbundet i vinter. Kanskje det var noen som hadde klaget? Utfallet ble uendret, altså fortsatt ingen restriksjoner på bruk av utenlandske spillere i de aldersbestemte klassene.

Så lenge vi mangler spillere og lag for å kunne få gode tilstrekkelig med lag for å stille nødvendige konkurransedyktige eliteserier med opprykk og nedrykk, så mener jeg generelt sett at det er nyttig med tilskudd utenfra. Det viktigste her er best mulig utviklingen for norske spillere, og ikke at Skien beseirer Frisk Asker med 10 utlendinger. Flere inn og høyere nivå gir bedre kvalitet i hverdagen, men det må ikke bli slik at det går inflasjon blant klubbene i å velge en slik løsning.

Skien betyr Sam Liebkind. Da kan det også være grunn til å stille spørsmål ved hva som er viktigst, sportslig utvikling eller økonomisk profitt?

InnleggSkrevet: 03. Oktober 2019 08:37
DonCherry skrev:
Sorum skrev:Tror ikke det har vært aktuelt å sette begrensninger i antall utlendinger innen juniorhockeyen, fordi det ikke har vært nødvendig. Det som skjer i Skien er veldig unorsk. De stiller lag i senior 2. divisjon. Kampene har ikke begynt, men det ser ut til at de stiller med lokale spillere. Så satser de hardt på et U-21 lag i elite. Forrige uke slo de NTG/Frisk 5-2. Da var det 10 norske og 12 utenlandske spillere. De stiller lag i U-18 Elite, og i U-18 i. div. I elite har de slått Nidaros to ganger, med 10 utenlandske og 10 norske spillere. Til sammen har de ca 70 spillere på disse tre lagene, ca halvparten er utlendinger. Jeg ser det som bare positivt at de har fått til Nordic Hockey Academy. Det truer ikke utviklingen av norske spillere. De norske spillere kommer ikke bare fra Skien. Mange er fra Asker, Kongsvinger og Kongsberg m.fl. Uten dette opplegget er det tvilsomt om det hadde vært et mer enn et U-18 lag med lokale spillere.

Dette var oppe som styresak for forbundet i vinter. Kanskje det var noen som hadde klaget? Utfallet ble uendret, altså fortsatt ingen restriksjoner på bruk av utenlandske spillere i de aldersbestemte klassene.

Så lenge vi mangler spillere og lag for å kunne få gode tilstrekkelig med lag for å stille nødvendige konkurransedyktige eliteserier med opprykk og nedrykk, så mener jeg generelt sett at det er nyttig med tilskudd utenfra. Det viktigste her er best mulig utviklingen for norske spillere, og ikke at Skien beseirer Frisk Asker med 10 utlendinger. Flere inn og høyere nivå gir bedre kvalitet i hverdagen, men det må ikke bli slik at det går inflasjon blant klubbene i å velge en slik løsning.

Skien betyr Sam Liebkind. Da kan det også være grunn til å stille spørsmål ved hva som er viktigst, sportslig utvikling eller økonomisk profitt?

Enig med dere i dette, for min del var det bare et spørsmål. Samt å dra en parallell til fotballmiljøet. For hockeyen er jeg enig at det er viktig at nye miljøer kommer opp og kan hevde seg. Problemer er jo snarere at spillergrunnlaget er for lite i aldersklassen en snakker om.

InnleggSkrevet: 07. Oktober 2019 10:29
DonCherry skrev:Dette var oppe som styresak for forbundet i vinter. Kanskje det var noen som hadde klaget? Utfallet ble uendret, altså fortsatt ingen restriksjoner på bruk av utenlandske spillere i de aldersbestemte klassene.

Det interessante elementet her er ikke fullt så mye hva de mener om begrensninger i aldersbestemte klasser. Det å få opp miljøer er minst like mye verdt som at de kun skal bestå av norske spillere. Men hvordan forholder dette seg på sikt mot at en spiller går utenfor kvoten om den har spilt 3 år i norsk juniorhockey. Her kommer det 15-åringer fra Slovakia for å kombinere skole og hockey, kan fort gå inflasjon i dette med å gå utenfor kvoten med 3 år bak seg om dette fenomenet sprer om seg....
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. Oktober 2019 18:12
Tiger_n skrev:
DonCherry skrev:Dette var oppe som styresak for forbundet i vinter. Kanskje det var noen som hadde klaget? Utfallet ble uendret, altså fortsatt ingen restriksjoner på bruk av utenlandske spillere i de aldersbestemte klassene.

Det interessante elementet her er ikke fullt så mye hva de mener om begrensninger i aldersbestemte klasser. Det å få opp miljøer er minst like mye verdt som at de kun skal bestå av norske spillere. Men hvordan forholder dette seg på sikt mot at en spiller går utenfor kvoten om den har spilt 3 år i norsk juniorhockey. Her kommer det 15-åringer fra Slovakia for å kombinere skole og hockey, kan fort gå inflasjon i dette med å gå utenfor kvoten med 3 år bak seg om dette fenomenet sprer om seg....

Jeg mener dette i utgangspunkt er uproblematisk, men det hele må overvåkes. Faren oppstår dersom det blir en sovepute for enkelte mijø, altså at det blir enklere å bygge opp på denne måten enn å sørge for en bedre rekruttering i bunnen gjennom hockeyskole og opp hele U-kjeden. Lillehammer har egentlig vært litt der ved at de tradisjonelt ikke har gjort så mye for rekruttering og unvikling av de yngste. For dem har det vært nok med noen lokale som har trent og spilt med eldre lag, og så har NTG fikset resten.

Forbundet bør følge med på Skien og Lillehammer burde vært tildelt restriksjoner for lenge siden.

InnleggSkrevet: 08. Oktober 2019 09:29
DonCherry skrev:
Forbundet bør følge med på Skien og Lillehammer burde vært tildelt restriksjoner for lenge siden.

Du fortsetter å messe på om Lillehammer, Don. Jeg skrev dette som svar til deg tidligere i år, uten at det er adressert:

Pusser litt på det, da det er noen endringer:
----------------

Du går på repeat DonCherry, og nå er det nok.

Aktive spillere i GET og et visst nivå utlandet med oppveksten i Lillehammer IK:

Dennis Sveum
Tomas Trondsen
Endre Medby
Jonas Medby
Emil Nyhus
Martin Ellingsen
Stian Nystuen
Jonas Arntzen
Gustav Bordvik
Alexander Reichenberg
Stein Tore Bakken
Christian Fosse
Joacim Engesveen
Sverre Rønningen
Martin Hage
Eirik Hopen (på lån til Narvik)

I tillegg har man følgende som har lagt opp, men som er i aktiv alder:

Eirik Grafsrønningen
Lars Petter Mengshoel
Aleksander Rindal
Christer Rudi
Henrik Medby

Jeg har sikkert glemt noen også.

Jeg sier ikke at det ikke kan bli bedre, for det kan det. Men om man ser det i norsk målestokk så er ikke dette så verst.

InnleggSkrevet: 08. Oktober 2019 20:09
Tenno skrev:
DonCherry skrev:

Du fortsetter å messe på om Lillehammer, Don. Jeg skrev dette som svar til deg tidligere i år, uten at det er adressert:

Pusser litt på det, da det er noen endringer:
----------------

Du går på repeat DonCherry, og nå er det nok.

Aktive spillere i GET og et visst nivå utlandet med oppveksten i Lillehammer IK:

Dennis Sveum
Tomas Trondsen
Endre Medby
Jonas Medby
Emil Nyhus
Martin Ellingsen
Stian Nystuen
Jonas Arntzen
Gustav Bordvik
Alexander Reichenberg
Stein Tore Bakken
Christian Fosse
Joacim Engesveen
Sverre Rønningen
Martin Hage
Eirik Hopen (på lån til Narvik)

I tillegg har man følgende som har lagt opp, men som er i aktiv alder:

Eirik Grafsrønningen
Lars Petter Mengshoel
Aleksander Rindal
Christer Rudi
Henrik Medby

Jeg har sikkert glemt noen også.

Jeg sier ikke at det ikke kan bli bedre, for det kan det. Men om man ser det i norsk målestokk så er ikke dette så verst.

Lars Hammerseng
Iver Håland
Knut Bjørgen
Henrik Klouman
Morten Strangstad
Vegard Sagbakken
Lars Sandvold Moe
Magnus von Schantz
Svein Magnus Melgaard

Stensrud, Slåsletten og Engjom spiller i dag i 1. divisjon.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 08. Oktober 2019 22:38
Tenno skrev:Du går på repeat DonCherry, og nå er det nok.

Jeg har aldri klaget på at ikke Lillehammer har fått frem egne spillere. Jeg har derimot slashet Lillehammer en del ganger for ikke å ta rekrutering og en bredere satsing på de unge på alvor. De har løftet frem et lite fåtall pr kull i trygg forvisning om at NTG fikser rekrutteringen inn på U18 Elite for dem. Hvis alle klubbene i GET hadde gjort det på samme måten hadde vi i dag vært en svak B-nasjon for seniorene, og en C-nasjon for U-landslagene.

Merk deg forskjellen i hva jeg har skrevet og hva du tror du har lest.

InnleggSkrevet: 09. Oktober 2019 16:01
DonCherry skrev: De har løftet frem et lite fåtall pr kull i trygg forvisning om at NTG fikser rekrutteringen inn på U18 Elite for dem.

Har de det? Jeg aner ikke, bare så det er sagt, men du har helt sikkert oversikten over andre klubber og kan gjøre noen sammenlikninger? Bør det forøvrig ikke være innlysende at nåløyet opp til a-laget blir trangere når juniorlagene også tar inn spillere utenifra?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 10. Oktober 2019 17:48
KjellKjellenBigset skrev:
DonCherry skrev: De har løftet frem et lite fåtall pr kull i trygg forvisning om at NTG fikser rekrutteringen inn på U18 Elite for dem.

Har de det? Jeg aner ikke, bare så det er sagt, men du har helt sikkert oversikten over andre klubber og kan gjøre noen sammenlikninger? Bør det forøvrig ikke være innlysende at nåløyet opp til a-laget blir trangere når juniorlagene også tar inn spillere utenifra?

Så du viste ikke det?

Dersom alle klubbene i GET hadde gjort det så innlysende kunne vi bare slukket lyset og satt kroken på døren.

Denne sesongen, Lillehammer har ikke lag i U16, og det behøver de heller ikke. NTG fikser det for dem.

InnleggSkrevet: 10. Oktober 2019 18:23
DonCherry skrev:
KjellKjellenBigset skrev:

Så du viste ikke det?

Dersom alle klubbene i GET hadde gjort det så innlysende kunne vi bare slukket lyset og satt kroken på døren.

Denne sesongen, Lillehammer har ikke lag i U16, og det behøver de heller ikke. NTG fikser det for dem.

Må være krise. Har du fulgt med på hvorvidt de andre etablerte GET-klubbene har hatt noen tynne årganger oppigjennom?

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester