Forbundscup U15 og U16, 2019

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. Februar 2019 22:44
Kvalifisering forbundscup U16 spilt forrige helg med kun 12 deltagende lag. Fra GET klubbene mangler Sparta og Ringerike. Fra 1. og 2. divisjon var det kun tre lag med. Det er all grunn til bekymring i en tid hvor det diskuteres antall utlendinger på toppen og prestasjonsdelens seriesystem er i ferd med å kollapse. Her har dere deltakende lag med dem som er kvalifisert for sluttspill over streken.

Stjernen
Frisk Asker
Storhamar
MS
Stavanger
Vålerenga
Furuset
Lørenskog
---------------
Lillehammer
Nidaros/Leangen
Moss/Ski
Holmen

U15 spilte sin kvalifisering i midten av desember. Her var det med 15 lag. Fra GET manglet Ringerike og Lillehammer. Fra 1. divisjon manglet 5 klubbmiljø.

Storhamar
Frisk Asker
Stjernen
Vålerenga
Sparta
Gruner
Leangen
Lørenskog
---------------
Stavanger
MS
Furuset
Narvik
Bergen
Holmen
Kongsvinger

Fra våre to øverste nivå er Ringerike, Comet, Hasle Løren, Gjøvik og Tønsberg totalt fraværende innen FC U15 og U16, mens Haugesund som har tenkt seg opp også mangler. Ser forbundet på slikt når de gjør sine evalueringer av både prestasjonsseriene og dette med utlendingskvoter?

For MS og Stavanger må det være skuffende ikke å komme seg til sluttspillet for U15. Litt kudos til Gruner her.

For denne sesongen, som for forrige sesong og sesongene før der igjen, norsk ishockey er egentlig ikke bærekraftig med sin topptunge oppbygning. Det burde være et lisenskrav for alle klubber innen prestasjonsdelen for seniorer at det skal stilles med lag fra tilhørende klubbmiljø til FC for både U15 og U16.

InnleggSkrevet: 03. Februar 2019 23:38
Prestasjonsbiten mangler nærmere 10 lag -er du virkelig sikker på at strengere krav er veien du vil gå....?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. Februar 2019 00:36
Shadwell skrev:Prestasjonsbiten mangler nærmere 10 lag -er du virkelig sikker på at strengere krav er veien du vil gå....?

Ikke over natten, men vi har en utvikling for norsk ishockey som er alt annet enn bærekraftig. Vi sakker akterut i forhold til de land vi tror vi skal sammenligne oss med, og vi har et topptungt seriesystem som er i ferd med å kollapse. Mye bør gjøres, men lite blir gjort.

InnleggSkrevet: 04. Februar 2019 11:36
Jeg tenker at største faktoren, både på kort og lang sikt, er tynn økonomi. Der må mer penger inn i sporten "enkelt og greit"... Mye av utfordringene ligger rundt reisekostnader sånn jeg ser det -både på aldersbestemt og seniornivå. Jeg tror dette bidrar til økt frafall aldersbestemt, samt at prestasjonsbiten tynnes stadig mer. Et land som Danmark er nok relevant sammenligning på en del områder, men samtidig er det et land hvor klubbene har minimalt med reisekostnader, mens her er disse omfattende. Å fokusere på utlendingskvoter og deltagelse i forbundscup blir en delvis avsporing for min del. For å få økte inntekter, så må sporten bli større og mer utbredt. Det er ikke utlendingskvoter som er forklaringen på at byer som Kristiansand, Bergen, Trondheim osv ikke har gode lag på høyt nivå og blomstrende ungdomsavdelinger. Skal hockeyen spres utover, så må en ha klare tanker om hvordan en skal skape (nok) interesse for sporten i nye områder. Det krever mer enn isflater og gode trenere.... Vi i Haugesund, ser veldig godt hvor vanskelig det er å bygge interesse i en fotballby. I mine øyne er importspillere en positiv faktor i dette -vel og merke brukt rett. Hos oss har disse alltid blitt brukt som solide trenerressurser nedover i alle aldersbestemte lag, samt at de er profiler/forbilder for våre barn de tidlige årene. Et kutt i dette vil ramme mye bredere enn a-laget. De aller fleste barna som begynner på hockey her, er barn av foreldre som har vært på a-kamp og blitt bitt av basillen -ikke andre veien hvor barna begynner på hockey og en deretter oppdager a-laget. En kan like det eller ikke, men sånn er det. Det er også en solid erfaring at det er vanskelig å flytte på norske spillere. Et kutt i importkvoten kan fort bakfyre, da det vil ramme ulikt. For lag på østlandet, så er dette lettere å svelge fordi tettheten av spillere er stor. I distriktene derimot. Innfør gjerne en innstramming for GET, men vær ytterst forsiktig med å ta dette for hele prestasjonsbiten.
For avslutningsvis bare å føye til noe ift forbundscupen, så er det vel fort sånt at i en tilværelse med farlig høye reisekostnader, så må ofte noe gi -det blir vel fort turneringer inkl forbundscupen. For Haugesund sin del, så er flere av spillerne på U16 02-modeller og kunne ikke deltatt i denne turneringen. Derav vårt fravær.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. Februar 2019 17:58
Shadwell skrev:Jeg tenker at største faktoren, både på kort og lang sikt, er tynn økonomi. Der må mer penger inn i sporten "enkelt og greit"... Mye av utfordringene ligger rundt reisekostnader sånn jeg ser det -både på aldersbestemt og seniornivå. Jeg tror dette bidrar til økt frafall aldersbestemt, samt at prestasjonsbiten tynnes stadig mer. Et land som Danmark er nok relevant sammenligning på en del områder, men samtidig er det et land hvor klubbene har minimalt med reisekostnader, mens her er disse omfattende. Å fokusere på utlendingskvoter og deltagelse i forbundscup blir en delvis avsporing for min del. For å få økte inntekter, så må sporten bli større og mer utbredt. Det er ikke utlendingskvoter som er forklaringen på at byer som Kristiansand, Bergen, Trondheim osv ikke har gode lag på høyt nivå og blomstrende ungdomsavdelinger. Skal hockeyen spres utover, så må en ha klare tanker om hvordan en skal skape (nok) interesse for sporten i nye områder. Det krever mer enn isflater og gode trenere.... Vi i Haugesund, ser veldig godt hvor vanskelig det er å bygge interesse i en fotballby. I mine øyne er importspillere en positiv faktor i dette -vel og merke brukt rett. Hos oss har disse alltid blitt brukt som solide trenerressurser nedover i alle aldersbestemte lag, samt at de er profiler/forbilder for våre barn de tidlige årene. Et kutt i dette vil ramme mye bredere enn a-laget. De aller fleste barna som begynner på hockey her, er barn av foreldre som har vært på a-kamp og blitt bitt av basillen -ikke andre veien hvor barna begynner på hockey og en deretter oppdager a-laget. En kan like det eller ikke, men sånn er det. Det er også en solid erfaring at det er vanskelig å flytte på norske spillere. Et kutt i importkvoten kan fort bakfyre, da det vil ramme ulikt. For lag på østlandet, så er dette lettere å svelge fordi tettheten av spillere er stor. I distriktene derimot. Innfør gjerne en innstramming for GET, men vær ytterst forsiktig med å ta dette for hele prestasjonsbiten.
For avslutningsvis bare å føye til noe ift forbundscupen, så er det vel fort sånt at i en tilværelse med farlig høye reisekostnader, så må ofte noe gi -det blir vel fort turneringer inkl forbundscupen. For Haugesund sin del, så er flere av spillerne på U16 02-modeller og kunne ikke deltatt i denne turneringen. Derav vårt fravær.

Du har mange gode poeng her, og takk for en beskrivelse av hvordan Haugesund nå tenker.

Jeg ser den med mulige reisekostnader for utkantsklubber som kanskje har lag i årsklassene. På den annen side er også dette et kamptilbud hvor jeg håper forbundet har et mål om bred deltakelse. Kanskje burde forbundet se på en reisefordeling slik at alle deltagende lag kommer likt ut med hensyn til reiseutgifter for kvalifiseringsrunden?

Tynn deltakelse i FC er ofte også en gjenspeiling i tynn deltakelse i U-seriene fra U16 og litt ned. Fra GET, Lillehammer er en gjenganger her, og nå sliter også Sparta, mens GET klubben Ringerike er helt fraværende. Dette er ikke bra, og det samme kan sies om alle manglende 1. divisjonslag fra det sentrale Østland som ikke har reisekostnader å skylde på. Poenget mitt er at det er for tynt i bunnen, og det har aldri vært satt et skikkelig fokus på dette.

Manglende mobilitet for de unge lovende er et problem som burde vært sett nærmere på, og kanskje burde det vært satt inn i et bedre system. Narvik er en utkantsklubb som har vært flink på dette innen 1. divisjon.

Shadwell skrev:For å få økte inntekter, så må sporten bli større og mer utbredt.

Et kjernepunkt. Større der hvor den er og vekst ut til nye områder, men har det egentlig skjedd noe de 10-15 siste årene i forhold til de store tallene nasjonalt og hvor vi befinner oss internasjonalt?

Utkantsbyene Haugesund, Narvik og Tromsø er kommet med og Stavanger er blitt et hockeysenter utenom det sentrale Østlandet, men vi faller på de internasjonale rangeringene og vi har bare tre utkantsbyer med i våre to øverste ligaer. For 10-15 år siden var det også tre hvis jeg ikke husker helt feil, og de klassiske klubbene i øst var alle gode leverandører av unge spillere. Økt interesse og satsing for jenter bør tas med på plussiden, men også her faller vi sportslig sammenlignet med andre land.

Økte seertall for GET fra sesong til sesong må også sees på positivt og er egentlig et signal om et potensial som ikke tas ut. Her er vi også tilbake til en idrett med begrenset nasjonal interesse. Zuccarello kan tas med i samme åndedrag. Hvor er Zucarelloeffekten innen norsk ishockey?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. April 2019 19:36
Vålerenga tok FC tittelen i dag for U15 med finaleseier 4-0 over Lørenskog.
Bronse til Frisk Asker etter seier 3-0 over Storhamar.

Storhamar med U16 tittelen for noen uker siden, og dette ble annonsert på hockey.no!
Finaletap 1-5 og sølv til Stavanger. Bronse til Vålerenga etter seier 7-4 mot Frisk Asker i bronsefinalen..

https://www.hockey.no/nyheter/aktuelt/s ... scup-2019/

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest