2.div 18/19 sesongen

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. Juli 2018 22:37
Shadwell skrev:Ingen fare for Haugesund sin deltagelse.

Bra! Tipper Lørenskog vil dominere serien, men det blir Spennede å se hvem som blir nærmeste utfordrer og tar den siste kval. plassen. Ønsker Haugesund allerede nå å gå for et opprykk Shadwell?

InnleggSkrevet: 17. Juli 2018 23:35
Aron skrev:

Bra! Tipper Lørenskog vil dominere serien, men det blir Spennede å se hvem som blir nærmeste utfordrer og tar den siste kval. plassen. Ønsker Haugesund allerede nå å gå for et opprykk Shadwell?

Tja, jeg tenker at Haugesund fint kan vente en sesong eller to til, basert på egenproduksjonen som fortsatt er i yngste laget. Enig i at Lørenskog blir favoritt, mens det trolig er ganske åpent bak der. Haugesund ønsker nok å være med i playoff-kampen og skulle sesongen gi kvalikk, så gir den kvalikk ;)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Juli 2018 00:19
Shadwell skrev:
Aron skrev:

Tja, jeg tenker at Haugesund fint kan vente en sesong eller to til, basert på egenproduksjonen som fortsatt er i yngste laget. Enig i at Lørenskog blir favoritt, mens det trolig er ganske åpent bak der. Haugesund ønsker nok å være med i playoff-kampen og skulle sesongen gi kvalikk, så gir den kvalikk ;)

Bra plan å være tolmodig. Jeg tror Hafrsfjord kan bli et lag å regne med i år, men ryktes at Ski har noe på gang også..

InnleggSkrevet: 18. Juli 2018 00:56
Vanskelig å vurdere de forskjellige lagene før en kjenner spillerstallene bedre, men tenker Haugesund skal bite bra fra seg. Bedre enn ifjor.

InnleggSkrevet: 20. Juli 2018 19:27
Fjeldstad i forbundet bekrefter Haugesund, Bergen og Hafrsfjord i tillegg nå.
Storhamardrakter ønskes kjøpt!
- http://www.storhamargameworn.com/ -
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Juli 2018 19:40
StorhamarGameworn skrev:Fjeldstad i forbundet bekrefter Haugesund, Bergen og Hafrsfjord i tillegg nå.

Håper Follestad får samlet en gjeng da så det blir 6 lag i 2.div

InnleggSkrevet: 21. Juli 2018 18:20
Vet vi noe mer om hva som skjer i Moss? Forsto der fortsatt er håp blant noen om å kunne stille lag?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 22. Juli 2018 15:17
Shadwell skrev:Vet vi noe mer om hva som skjer i Moss? Forsto der fortsatt er håp blant noen om å kunne stille lag?

Siste jeg har hørt er at Moss bredde ikke ønsker å ta over A-laget slik det ligger an idag. Det betyr fort at senior hockey i Moss forsvinner for en lengre periode er jeg redd. De har heller ikke U20 eller U18 så rekruttering til senior pt er ikke mulig.. Dessverre...

InnleggSkrevet: 22. Juli 2018 20:39
Pr i dag skal det bare være fem lag som er klare for 2. divisjon:

Lørenskog
Ski
Hafrsjord
Haugesund
Bergen IK

Var noen skriverier på FB at de tre siste ikke var klare fordi det manglet innbetalinger av diverse til Forbundet. Skal være OK nå.

Så har man prøvd å dra i gang Asker og Bærum Hockey, initiativ fra bla. Erik Follestad. Vet ikke hvordan det ligger an, men de burde være mulig å gi dem et par uker ut i august på å bestemme seg. Samtidig må man ta hensyn til reiselagene da de vite om de må til Oslo to eller tre ganger (hvis det blir fire-dobbel serie).

I Moss skal det være avklart at klubben ikke ønsker å dra i gang et nytt A-lag i regi av breddeklubben.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 22. Juli 2018 21:48
Sorum skrev:Pr i dag skal det bare være fem lag som er klare for 2. divisjon:

Lørenskog
Ski
Hafrsjord
Haugesund
Bergen IK

Var noen skriverier på FB at de tre siste ikke var klare fordi det manglet innbetalinger av diverse til Forbundet. Skal være OK nå.

Så har man prøvd å dra i gang Asker og Bærum Hockey, initiativ fra bla. Erik Follestad. Vet ikke hvordan det ligger an, men de burde være mulig å gi dem et par uker ut i august på å bestemme seg. Samtidig må man ta hensyn til reiselagene da de vite om de må til Oslo to eller tre ganger (hvis det blir fire-dobbel serie).

I Moss skal det være avklart at klubben ikke ønsker å dra i gang et nytt A-lag i regi av breddeklubben.

Utrolig viktig at AB hockey stables på beina og blir med i serien. 5 lag er nesten helt krise. 20 kamper i en sesong ikke noen liga verdig.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. Juli 2018 16:07
Aron skrev:

Lørenskog
Ski
Hafrsjord
Haugesund
Bergen IK

Utrolig viktig at AB hockey stables på beina og blir med i serien. 5 lag er nesten helt krise. 20 kamper i en sesong ikke noen liga verdig.

Forbundet som hadde et mål om tre serier i prestasjonsdelen med 10 lag i hver, de bør sette seg litt i tenkeboksen for å finne ut av mål, feiling og sammenhenger her. Dette er en del av den evalueringen som mangler.

Kanskje er det ikke så ille at Moss nå velger å satse på barn og bredde, men for dem som hadde et mål med de tre prestasjonsseriene er ikke dette helt bra når vi få år etterpå sitter igjen med 9 + 10 + 5 lag i de tre seriene.

InnleggSkrevet: 24. Juli 2018 22:38
DonCherry skrev:Kanskje er det ikke så ille at Moss nå velger å satse på barn og bredde, men for dem som hadde et mål med de tre prestasjonsseriene er ikke dette helt bra når vi få år etterpå sitter igjen med 9 + 10 + 5 lag i de tre seriene.

Hadde vi i det minste fått til et lag til fra Østlandet så kunne 2. div kommende sesong blitt spilt i to puljer, øst og vest med tre lag i hver. I pulja kunne lagene møtes åtte ganger, totalt 16 kamper. I tillegg møter man lagene fra den andre pulja fire ganger, totalt 12 kamper. Da blir det totalt 28 kamper som burde være minimum antall kamper for 2. divisjon. Så kan vinnerne fra hver pulje spille i kvalikken for 1. divisjon.

Hvis det over noe mer tid viser seg vanskelig å få flere lag inn i 2. divisjon tror jeg vi må tenke tanken at vi utvider 1. divisjon til 14 eller 16 lag og at vi også må være forberedt på videre utvidelse slik at hele spillesystemet i 1. divisjon må legges om, kanskje til gruppespill slik jeg foreslår for 2. divisjon.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. Juli 2018 22:43
DonCherry skrev:
Aron skrev:

Lørenskog
Ski
Hafrsjord
Haugesund
Bergen IK

Forbundet som hadde et mål om tre serier i prestasjonsdelen med 10 lag i hver, de bør sette seg litt i tenkeboksen for å finne ut av mål, feiling og sammenhenger her. Dette er en del av den evalueringen som mangler.

Kanskje er det ikke så ille at Moss nå velger å satse på barn og bredde, men for dem som hadde et mål med de tre prestasjonsseriene er ikke dette helt bra når vi få år etterpå sitter igjen med 9 + 10 + 5 lag i de tre seriene.

2.div har dessverre blitt en alt for dyr liga og det toppet seg i fjor med 4 lange reiser for langene fra det sentrale Østlandet. Alle vil selvsagt ha spredning av hockeyklubbene, men ikke alle klubbene makter å betale prisen det koster. Tror dessverre det er slik at hvis 2.div hadde en avd for Østlandet hadde man fort hatt 8 lag i den avdelingen. Liten tvil om at de som betaler den høyeste prisen er klubbene utenfor Østlandet da de reiser klart mest, men lag som Jutul og Ski som i en årrekke har deltatt i divisjonen så valgte Jutul denne sesongen å trekke laget da de ikke hadde økonomi til å delta. Dette er selvsagt trist, men jeg ser ingen umiddelbar løsning på utfordringen. Vet ikke hvilken økonomi Ski har, men skulle også de trekke seg ut får man fort en 3.div avd-A med mange klubber.
Har heller ikke klart å se noen klubber utenfor de 5 som er 3.div som ønsker å ta steget opp de neste årene. Det blir en ledig plass i 1.div i 19/20 sesongen (la oss si Lørenskog rykker opp fra 2.div) og da har man 4 klubber i 2.div. Hvis ingen konkret jobber med denne problemstillingen allerede idag så er jeg redd vi har kun 2 prestasjon divisjoner i 19/20 sesongen og en stor 3.div avdeling østland. Hva da med Bergen, Hafrsfjord, Haugesund og kanskje Astor?

På U20 nivå har vi 10 lag i elite og 4 kanskje max 5 lag i 1.div så kanskje dette henger sammen.

InnleggSkrevet: 05. September 2018 00:29
Bergen Ishockeyklubb
A-laget spiller sesongens første treningskamp mot Haugesund Ishockeyklubb - Seagulls Lørdag 8.September kl. 13.00 i Haugesund!

Bergen stiller med følgende utespillere:
Eirik Mørk
Joachim Raa
Morten Solheim
Daniel Brandshaug
Fredrik Sognnes
Benjamin Salte
Jørgen Fløholm
Lars Magnus Andersson
Nikola Barackov (Nyankommet fra Skedsmo)
Christoffer Askeland (Nyankommet fra Kongsberg)
Mathias Mørk
Sebastian Forberg
Johan Myrmehl
Jakob Haug
Johann De Jonge (Nyankommet fra Narvik

Keepere:
Marius Klakegg
Thomas Viseth, reservekeeper fra U18

Følgende spillere er med i troppen, men stiller ikke til helgens kamp:
Jens Olav Rasmussen
Marek Mertel
Lars Magnus Andersson
Daniel Hope-Nordland

InnleggSkrevet: 05. September 2018 00:44
Blir kjekt å komme igang :)

InnleggSkrevet: 06. September 2018 23:57
Haugesund signerer Sebastian Kjos og Preben Aune Lindvik fra Bergen og gir samtidig beskjed om at kvalikk og mulig opprykk er målet.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. September 2018 18:48
Shadwell skrev:Haugesund signerer Sebastian Kjos og Preben Aune Lindvik fra Bergen og gir samtidig beskjed om at kvalikk og mulig opprykk er målet.

Betyr dette at Bergen nå skal spille uten et mål om å vinne en mulig plass i kvalikken og med det heller ikke har mål om opprykk? Hvordan stiller Sorum seg til en slik holdning hvor klubber spiller uten mål om opprykk?

InnleggSkrevet: 07. September 2018 19:53
DonCherry skrev:
Shadwell skrev:Haugesund signerer Sebastian Kjos og Preben Aune Lindvik fra Bergen og gir samtidig beskjed om at kvalikk og mulig opprykk er målet.

Betyr dette at Bergen nå skal spille uten et mål om å vinne en mulig plass i kvalikken og med det heller ikke har mål om opprykk? Hvordan stiller Sorum seg til en slik holdning hvor klubber spiller uten mål om opprykk?

Du har ikke skjønt mitt poeng vedr A-lag fra klubber som er skilt ut som yngres avdeling og om de kan spille i 1. divisjon. Vil ikke ta den runden en gang til, men det er altså forskjell på kan eller vil.

InnleggSkrevet: 07. September 2018 20:51
Det blir ikke 10 lag i 2. divisjon hvis det ikke tas grep. Jeg tror løsningen må bli å dele inn i to avdelinger, øst og vest. I vest er det nå tre klubber i 2. div: Bergen, Haugesund og Hafrsfjord. Her kan f.eks Kristiansand bli med. Fra Bergen kan det komme et lag til. De hadde Fana med for noen sesonger siden. Det er vel også vedtatt to nye ishaller i Bergen. Det kan også komme et lag fra Stavanger. Det er mange spillere i Stavanger IHK, så det kan bli et behov for et A-lag i klubben. Fem lag i vest er derfor oppnåelig.

Jeg regner som sikkert at Lørenskog rykker opp til 1. divisjon. Da har vi bare Ski igjen i øst. Her kan et lag fra Asker og Bærum (Follestad sitt prosjekt) være velkommen. Storhamar YA kan spille her. Moss kan komme tilbake. Skien, Prinsdal eller Eiksmarka kan bli med. Skedsmo, Ullensaker og Kongsberg er også aktuelle klubber. Om Tromsø vil og kan må de plasseres i Øst.

Får vi fem lag i hver avdeling så kan lagene møtes seks ganger, 24 kamper. Til slutt møtes de to beste i hver avdeling til en kvalifiseringshelg og de to beste går så inn i kvallik mpt lag 9 og 10 i 1. divisjon om to plasser i neste sesongs 1. divisjon.

InnleggSkrevet: 07. September 2018 21:04
Prøver å finne ut hvem som er på A-laget til Lørenskog. Disse er jeg sikre på:

Julian Nylen
James Sixsmith
Olai Sveine Johannesen
Jørgen Grøndahl
Eirik Solbrekken Lavik
Jonas Grønstad

InnleggSkrevet: 07. September 2018 21:31
Sorum skrev:Det blir ikke 10 lag i 2. divisjon hvis det ikke tas grep. Jeg tror løsningen må bli å dele inn i to avdelinger, øst og vest. I vest er det nå tre klubber i 2. div: Bergen, Haugesund og Hafrsfjord. Her kan f.eks Kristiansand bli med. Fra Bergen kan det komme et lag til. De hadde Fana med for noen sesonger siden. Det er vel også vedtatt to nye ishaller i Bergen. Det kan også komme et lag fra Stavanger. Det er mange spillere i Stavanger IHK, så det kan bli et behov for et A-lag i klubben. Fem lag i vest er derfor oppnåelig.

Jeg regner som sikkert at Lørenskog rykker opp til 1. divisjon. Da har vi bare Ski igjen i øst. Her kan et lag fra Asker og Bærum (Follestad sitt prosjekt) være velkommen. Storhamar YA kan spille her. Moss kan komme tilbake. Skien, Prinsdal eller Eiksmarka kan bli med. Skedsmo, Ullensaker og Kongsberg er også aktuelle klubber. Om Tromsø vil og kan må de plasseres i Øst.

Får vi fem lag i hver avdeling så kan lagene møtes seks ganger, 24 kamper. Til slutt møtes de to beste i hver avdeling til en kvalifiseringshelg og de to beste går så inn i kvallik mpt lag 9 og 10 i 1. divisjon om to plasser i neste sesongs 1. divisjon.

Jeg tror desverre det blir mye teori og langt tidsperspektiv i dette. Realiteten er vel at det i dag er sånn at både Bergen og Hafrsfjord har mer enn nok med å stille lag, spesielt sistnevnte er vel tynne. Et evt ytterligere lag fra disse byene virker ikke nærliggende. Kristiansand er vel ganske langt bak dagens 2.div nivåmessig og det er vel også uklart om de har ambisjoner om dette på kort sikt. Det er vel også lite som tyder på at klubber som Skedsmo, Ullensaker, Kongsberg, Skien, Prinsdal og Eiksmarka ønsker å stille i en divisjon med risiko for reising sånn jeg ser det, men dette får andre svare for. Det som jallefall er helt sikkert er at en ny sesong med 5 lag i 2.div ikke er gunstig.

Ellers er det flott at Lørenskog blir storfavoritter i 2.div :)

InnleggSkrevet: 07. September 2018 22:49
Shadwell skrev:Jeg tror desverre det blir mye teori og langt tidsperspektiv i dette. Realiteten er vel at det i dag er sånn at både Bergen og Hafrsfjord har mer enn nok med å stille lag, spesielt sistnevnte er vel tynne. Et evt ytterligere lag fra disse byene virker ikke nærliggende. Kristiansand er vel ganske langt bak dagens 2.div nivåmessig og det er vel også uklart om de har ambisjoner om dette på kort sikt. Det er vel også lite som tyder på at klubber som Skedsmo, Ullensaker, Kongsberg, Skien, Prinsdal og Eiksmarka ønsker å stille i en divisjon med risiko for reising sånn jeg ser det, men dette får andre svare for. Det som jallefall er helt sikkert er at en ny sesong med 5 lag i 2.div ikke er gunstig.

Ellers er det flott at Lørenskog blir storfavoritter i 2.div :)

Joda, det er gode ønsker. Men nettopp for å eliminere det kanskje største hinderet er det at jeg mener vi må dele i øst og vest, og bare spille internt i avdelingene.

Bergen har 21 spillere, det er brukbart. Hafrsfjord søker etter spillere. Det var mange innom laget sist sesong, men enkelte spilte få kamper. Stavanger IHK er den største klubben i Norge. De stiller med to U-18 og to U-16 lag. og det er to U-21 lag i Oilers også. Det må etterhvert bli så mange som vokser ut av junioralder at det er et behov for et seniorlag i Stavanger. Jeg tror Stavanger IHK har bedre forutsetninger til å få til dette enn det Hafrsfjord her. Jeg vet ikke hva ambisjonene er i Kristiansand. De trenger nok mer tid. Men stiller nå med et U-18 lag i 1. divisjon.

I Skien satses det ganske hardt på U-18 nivå. Et lag i Elite og et lag i 1. div https://www.facebook.com/nordichockeyacademy/ Og de har A-lag i 3. divisjon.

Jeg tror det kan bli lettere å få med flere lag fra Østlandet om det bare spilles kamper her, med ingen reiser til Vestlandet.

InnleggSkrevet: 08. September 2018 00:25
Et lite ekstra innspill. Hva med å blande U-21 med både 1. divisjon og 2. divisjon fra neste sesong og kjøre dette som flere puljer a f.eks 8 lag? Er ikke mye prestasjon igjen når ingen egentlig satser og vil rykke opp. Pga Økonomi. Ikke vilje.

Da er det mulig å kjøre et playoff for å finne ut hvem som virkelig ønsker å spille i eliteserien. Og har økonomi til deg. Og i mitt hode. Gjør meg ingenting hvis et U-21 lag klarer å kvalifisere seg sportslig for eliteserien.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. September 2018 15:12
Sorum skrev:
Shadwell skrev:Jeg tror desverre det blir mye teori og langt tidsperspektiv i dette. Realiteten er vel at det i dag er sånn at både Bergen og Hafrsfjord har mer enn nok med å stille lag, spesielt sistnevnte er vel tynne. Et evt ytterligere lag fra disse byene virker ikke nærliggende. Kristiansand er vel ganske langt bak dagens 2.div nivåmessig og det er vel også uklart om de har ambisjoner om dette på kort sikt. Det er vel også lite som tyder på at klubber som Skedsmo, Ullensaker, Kongsberg, Skien, Prinsdal og Eiksmarka ønsker å stille i en divisjon med risiko for reising sånn jeg ser det, men dette får andre svare for. Det som jallefall er helt sikkert er at en ny sesong med 5 lag i 2.div ikke er gunstig.

Joda, det er gode ønsker. Men nettopp for å eliminere det kanskje største hinderet er det at jeg mener vi må dele i øst og vest, og bare spille internt i avdelingene.

Bergen har 21 spillere, det er brukbart. Hafrsfjord søker etter spillere. Det var mange innom laget sist sesong, men enkelte spilte få kamper. Stavanger IHK er den største klubben i Norge. De stiller med to U-18 og to U-16 lag. og det er to U-21 lag i Oilers også. Det må etterhvert bli så mange som vokser ut av junioralder at det er et behov for et seniorlag i Stavanger. Jeg tror Stavanger IHK har bedre forutsetninger til å få til dette enn det Hafrsfjord her. Jeg vet ikke hva ambisjonene er i Kristiansand. De trenger nok mer tid. Men stiller nå med et U-18 lag i 1. divisjon.

I Skien satses det ganske hardt på U-18 nivå. Et lag i Elite og et lag i 1. div https://www.facebook.com/nordichockeyacademy/ Og de har A-lag i 3. divisjon.

Jeg tror det kan bli lettere å få med flere lag fra Østlandet om det bare spilles kamper her, med ingen reiser til Vestlandet.

Til å være en som ønsker Narvik opp for å gjøre GET landsdekkende, så er dette meget snever tenking. Du glemmer Trøndelag og Nord Norge og tenker egentlig mest på hvordan å få flere av de gode 3. divisjonsklubbene rundt Oslo med i en lokal 2. divisjonsavdeling. Du glemmer også at dette er morroklubber som ikke ønsker å spille prestasjonshockey om opprykk.

Problemet med dagens 2. divisjon er todelt. Vi har for få spillere for å fylle opp en tredje prestasjonsserie, og det er for dyrt å ha en slik serie som landsdekkende. Dette er problem eller forutsetninger som forbundet ikke tenkte på den gang de vedtok den nye seriestrukturen. Det nylig uttrykte ønsket om å kutte ned i antall utlendinger i GET hjelper forøvrig ikke mye for problemene med 2. divisjon.

Egentlig burde det vært landsdelsserier Øst, Vest, Trøndelag og Nord for 2. divisjon med et sluttspill for opprykk. Det burde også vært landsdelserier for U15-21 1. divisjon for å holde kostnadene nede, og for å beholde flere unge spillere lengre.

Det store problemet her er egentlig mangelen på ishaller, spesielt i de øvrige landsdelene. Pr. i dag er det kun Østlandet som på godt vis kan realisere lokale avdelinger for 2. divisjon og for B-seriene i U15-21.

Nå glemte jeg kanskje Sørlandet her. Kristiansand (som pr. i dag er det samme som Sørlandet innen ishockey) har så langt falt sammen med Vest, visstnok ut fra egne preferanser. Målet bør være at Sør, i hvertfall på U-siden, kan få sine egne B-serier.

Det skal bli spennende å se når forbundet oppdager at det er problemer knyttet til vårt nivå-3 i prestasjonsdelen.
ForrigeNeste

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest