2. div 17/18 sesongen

Hockeynorge på kryss og tvers, alt som ikke dekkes av "Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget"
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Mai 2017 15:35
Sorum skrev:
DonCherry skrev:
Sorum skrev:Det blir også uheldig rent sportslig med et lag i 1. divisjon som ikke har noe å spille for.

Kan du forklare oss hvilken motivasjon MS og Kongsvinger hadde for å spille i GET siste sesong?

MS har helt klart noe å gjøre i GET. En klubb med lag i alle aldersklasser, og som var 6 poeng bak Sparta i kampen om den siste sluttspillsplassen sist. Er godt i gang med lagbygge, sistemann inn er målskåreren i denne https://www.youtube.com/watch?v=3WPwDU7iYak Det er ikke enkelt for "nye" klubber å etablere seg i GET. Hva Kongsvinger har som målsetting vet jeg ikke. Men de har vært bedre enn 1. divisjonsklubbene i tre kvalserier på rad. Sist sesong organiserte de Senior Elite, Senior 3.div, Jentelaget, U18, U15, U13, U12, U11, U10, U9, U8, U7 og hockeyskole. De har minst tre spillere på NTG/LIK. Klubben har en bra arena og en bra organisasjon.

I 1. divisjon har vi sett en meget god utvikling etter at toerlagene ble kastet ut. Klubbene har målsetting om minst kvalserie, eller å etablere seg i divisjonen, les Gjøvik og nå Tønsberg. Publikumstallene er vel også en god indikasjon på at 1. div er en bra serie. I byer som Halden, Hønefoss, Bergen, Narvik og Trondheim får klubbene bra oppmerksomhet i media og fra publikum.

1. divisjon skal være en serie hvor klubbene kjemper om to plasser i kvalserien. Å slippe til seniorlag i 1. div som er organisert i yngres avdeling i klubber med elitelaget i GET blir helt feil da disse selvfølgelig ikke kan rykke videre opp. Og enda verre om de skal få spille der uten å skilles ut fra junioravdelingen. 1. divisjon er en dyr avdeling å spille i. Og hvem vil være interessert i å sponse, eller være på tribunen, for å se 18 helt betydningsløse hjemmekamper?

Hvis Forbundet mener det er helt greit om Storhamar YA spiller i 1. divisjon mener jeg de ikke helt ser konsekvensen på lang sikt. I Stavanger har antallet spillere i allianseklubben Stavanger IHK eksplodert. De stilte med to lag i landsomfattende i hver seg U-20, U-18 og U-16. Klart at hvis det gis anledning for SIHK å stille seniorlag og de rykker opp til 1. div så kan det være fristende med tanke på alle de unge seniorene som vil trenge et tilbud snart.

Hvor mange lag i 1. divisjon kan vi ha som ikke kan rykke opp fra divisjonen? Går det an å si at et lag er greit, men ikke to eller tre? nei, her bør man tenke seg litt om.

Du misset poenget 100%.
Du mener Storhamar 2 ikke har noe å gjøre i 2. divisjon fordi de ikke ønsker å rykke opp, og ad de av denne grunn ikke har noe å spille for. MS og Kongsvinger vet lenge før sesongstart at de ikke kan vinne GET-ligaen eller sluttspillet og skal da ifølge din tenkemåte ikke ha noe å spille for.

Dagens 1. divisjon har bidratt til å ødelegge for utviklingen av unge talenter i Norge. Ta bort muligheten for opprykk til GET gjennom kvalifisering for de to beste inntil videre, og gi dem heller en pen bøtte de kan spille om i et sluttspill. Sørg samtidig for at en får ordninger på plass hvor juniorspillere fra GET lagene kan slippe enkelt til. Med jaget om de to første plassene borte i grunnspillet vil 1. divisjon kunne bli en bedre arena for utvikling av unge spillere.

Mulige opprykkserier kan annonseres og organiseres når det finnes lag i 1. divisjon som kan oppfylle krav for hall, økonomi. administrasjon, sportslig og bærekraftig utvikling og ettervekst gjennom samarbeidende U-avdeling.

Enten må en ta grep for 1. divisjon, eller så må det gjøres noe for å heve nivået på våre U-eliteserier. Gapet fra U20 og opp til GET er blitt for stort.

Tilbake til Storhamar 2. Du mener det er fint at Kongsvinger har et andrelag et sted i systemet. Hvorfor skal ikke Storhamar kunne ha et andrelag på et sted som passer de lokale spillerne en har tilgjengelige? Et godt Storhamar 2 er god matching for de andre lagene i divisjonen, og dersom opprykk til 1. divisjon vil de kunne gi en god plattform for matching av egne U20 spillere.

Tenk utvikling fremfor et opprykk å spille for. Det er der vi sliter.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Mai 2017 15:37
StorhamarGameworn skrev:Tønsberg er jo ikkeen eliteklubb, men alag i en breddeklubb. Så pr def mener Sorum at de ikke bør spille første div.

Sorum møter seg selv i døren fra tid til annen.

InnleggSkrevet: 20. Mai 2017 20:54
StorhamarGameworn skrev:Tønsberg er jo ikkeen eliteklubb, men alag i en breddeklubb. Så pr def mener Sorum at de ikke bør spille første div.

Må innrømme at jeg er litt forundret over at man ikke ser de åpenbare forskjellene her. Kan jo være at jeg er på helt på jordet, men velger foreløpig å stole på min tolkning av reglene, og ikke minst hva som har vært intensjonen med å dele inn i prestasjonsdel og mosjonsdel.

Fakta om Tønsberg: Tønsberg Vikings la ned eliteavdelingen sommeren 2016 etter en lang periode med økonomiske problemer.
Sensommeren 2016 startet klubben opp et nytt seniorlag i regi av breddeklubben som i sesongen 2016/2017 spiller i 2. divisjon.

Tønsberg OIK var organisert som allianseidrettslag, med eliteklubb og breddeklubb. Når de la ned eliteklubben så var det intet i veien for å organisere et A-lag i breddeklubben, i stedet for å etablere ny klubb for seniorlaget. Med en klubb i Tønsberg er det ikke lenger behov for markere at klubben er Yngres avdeling/bredde. I den sesongen som har gått er Tønsberg OIK, som de kaller seg selv http://www.toik.no/blog/post/101150/ars ... spage=true ,status helt lik klubber som Jutul, Ski og Haugesund. Dvs enkeltklubber med A-lag og yngres avdeling slik vi er vant til fra før.

For Storhamar YA A-lag må statusen være en annen da de er et lag organisert i en av to Storhamar-klubber innen allianseidrettslaget Storhamar IL, hvor også Storhamar Håndball er en del av alliansen.

Forskjellen mellom Storhamar YA og Tønsberg/Jutul/Ski/Haugesund kommer klart til uttrykk hvis vi snakker om opprykk fra 2 divisjon. La oss tenke at SIL YA ble med Tønsberg i kvalserien til 1. div, og begge rykket opp. Pr i dag ville de møte et krav om å splitte Elite og Bredde for å kunne spille i 1. div. Som nye klubber i 1. divisjon ville de fått et års utsettelse. Så har Grunerhockey fortalt oss det er et forslag til Tinget i sommer om at kravet om å splitte klubben i to skal fjernes. Men dette er ikke nok til at man uten videre kan si at det ikke er forskjell på SIL YA og Tønsberg.

For, når lagene spiller i 1. divisjon så må intensjonen om å fjerne toerlagene, og presisere at det skal være klubbers førstelag i divisjonen, være nettopp fordi det skal være en divisjon med reell konkurranse om opprykk til GET. Og det her forskjellen mellom SIL YA og Tønsberg er klarest om de begge var i 1. divisjon. Dette fordi SIL YA ikke kan rykke videre opp til samme divisjon som elitelaget SIL A i allianseklubben. Mens Tønsberg naturligvis kan rykke opp.

TIL DC: Et Storhamar 2, som du kaller det, kan spille i 2. divisjon etter søknad. Det må da være organisert i Storhamar Elite, ikke Yngres Avd. Hva Forbundet vil se på når en slik søknad ligger på bordet vet jeg ikke. Men jeg vil tro de ser på om det er et reellt toerlag, med spillerflyt mellom junior, toerlag og A-lag. Og ikke slik SIL YA fremstod sist sesong med ingen spillerflyt, og gjennomsnittsalder på 29 år og ingen juniorer. Det var seks klubber fra GET og 1. div med toerlag i 3. divisjon. Helt kurant, og også helt kurant om de søker plass for 2. laget i 2. divisjon i stedet da det ikke er satt en begrensning på hvor mange lag vi kan ha i 2. divisjon. Om nødvendig kan det etableres grupper i divisjonen.

Så jeg må nesten få stille et motspørsmål. Er det helt ok om vi har et eller flere lag i 1. divisjon som ikke kan rykke videre opp til GET? Presisjon: spørsmålet stilles med utgangspunkt i dagens regelverk og intensjonen i regelverket.

InnleggSkrevet: 21. Mai 2017 00:11
Hvorfor skal vi ha opprykk/nedrykk? Hvorfor kan vi ikke ha en lisensiert øverste liga. Der man kan kjøpe seg lisens ( som selvsagt da er basert på både sportslige og økonomiske kriterier)

Sånn det er nå, er det alt for mange lag som til tider satser mer enn de har for å klare seg/rykke opp.

Slipper mann nedrykkspøkelse kan det være at klubbene istedet for å øke utgifter med påfølgende smell økonomisk ( og sportslig?) kanskje kjører på med et man harr/kutter utgifter ved å la en import forlate klubben før deadline og dermed sparer penger. Jeg mener klubbøkonomien ville bedret seg hos veldig mange på den måten.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. Mai 2017 10:13
Kjellvis skrev:Hvorfor skal vi ha opprykk/nedrykk? Hvorfor kan vi ikke ha en lisensiert øverste liga. Der man kan kjøpe seg lisens ( som selvsagt da er basert på både sportslige og økonomiske kriterier)

Sånn det er nå, er det alt for mange lag som til tider satser mer enn de har for å klare seg/rykke opp.

Slipper mann nedrykkspøkelse kan det være at klubbene istedet for å øke utgifter med påfølgende smell økonomisk ( og sportslig?) kanskje kjører på med et man harr/kutter utgifter ved å la en import forlate klubben før deadline og dermed sparer penger. Jeg mener klubbøkonomien ville bedret seg hos veldig mange på den måten.

Jeg er enig i at dette bør vurderes. Legg til kriterier om det organisatoriske, markedspotensial og nødvendig kvalitet på hjemmearena, og det kan være en vei å gå.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. Mai 2017 10:35
Sorum skrev:TIL DC: Et Storhamar 2, som du kaller det, kan spille i 2. divisjon etter søknad. Det må da være organisert i Storhamar Elite, ikke Yngres Avd. Hva Forbundet vil se på når en slik søknad ligger på bordet vet jeg ikke. Men jeg vil tro de ser på om det er et reellt toerlag, med spillerflyt mellom junior, toerlag og A-lag. Og ikke slik SIL YA fremstod sist sesong med ingen spillerflyt, og gjennomsnittsalder på 29 år og ingen juniorer. Det var seks klubber fra GET og 1. div med toerlag i 3. divisjon. Helt kurant, og også helt kurant om de søker plass for 2. laget i 2. divisjon i stedet da det ikke er satt en begrensning på hvor mange lag vi kan ha i 2. divisjon. Om nødvendig kan det etableres grupper i divisjonen.

Så jeg må nesten få stille et motspørsmål. Er det helt ok om vi har et eller flere lag i 1. divisjon som ikke kan rykke videre opp til GET? Presisjon: spørsmålet stilles med utgangspunkt i dagens regelverk og intensjonen i regelverket.

Selvsagt er det like ok å ha flere lag i 1. divisjon som ikke kan rykke opp som det er å ha lag i GET som aldri kan vinne verken serie eller sluttspill. Seriesystemet skal ikke bare være om opprykk og mulige konkurser. Det skal og så legge til rette for god utvikling av unge spillere, og her tok vi et uønsket tilbakesteg ved den siste omleggingen. Jeg lurer på hvor mange flere sesonger det skal gå før forbund og klubber oppdager dette.

Intensjonen i regelverket burde være å tilrettelegge for en best mulig utvikling av spillere. Det er det som tar oss fremover.

For Storhamar 2 har du helt rett i at dette ble mest en gammel kompisgjeng, men de har ikke belastet Storhamar-Y for midler, de har ikke basert de på utenlandske importer, og de har bidratt til å heve det sportslige nivået i divisjonen. Da er det egentlig helt ok slik seriesystemet er lagt opp.

Det hele kunne vært forbedret ved for 1. og 2. divisjon å si.
-maks 6 utlendinger i troppen og 5 i kampprotokollen.
-minimum 12 spillere under 25 år i kampprotokollen.
-minimum 4 spillere under 20 år i kampprotokollen.

Da hadde vi også løst ditt problem med Storhamar som et eldre kompislag. Jeg tipper alle lag på dansk nivå 2 oppfyller disse kravene med klar margin helt uten at Danmark har slike krav.

InnleggSkrevet: 25. Mai 2017 22:42
Sorum: Hvis Storhamar YA i stedet stifter HVH og rykker opp til 1. Div vil dette laget være eksakt det samme med samme tropp. Laget vil da i teorien kunne rykke opp til GET-ligaen, men det vil selvsagt aldri skje. Jeg har store problemer med å se nødvendigheten av dette navnebyttet på papiret bare for at laget i teorien skal kunne kjempe om et opprykk til GET-ligaen. Alle vet jo at det ikke kommer til å være to lag fra Hamar i GET. Så du må forklare hvorfor dette er så viktig for deg. Som Don Cherry har påpekt er det ingen økonomisk risiko for SIL YA da spillerne på laget finansierer alt selv.

InnleggSkrevet: 01. Juni 2017 20:55
HVH skrev:Sorum: Hvis Storhamar YA i stedet stifter HVH og rykker opp til 1. Div vil dette laget være eksakt det samme med samme tropp. Laget vil da i teorien kunne rykke opp til GET-ligaen, men det vil selvsagt aldri skje. Jeg har store problemer med å se nødvendigheten av dette navnebyttet på papiret bare for at laget i teorien skal kunne kjempe om et opprykk til GET-ligaen. Alle vet jo at det ikke kommer til å være to lag fra Hamar i GET. Så du må forklare hvorfor dette er så viktig for deg. Som Don Cherry har påpekt er det ingen økonomisk risiko for SIL YA da spillerne på laget finansierer alt selv.

Beklager sent svar.

Prestasjonsdelen, hvor det i kampreglementet presiseres at det skal være klubbers 1. lag som kan delta og at alle lagene skal stille med sitt beste lag i alle kamper. Jeg prater selvsagt ikke om at et Hamar Vest skal satse mot GET. Det er mange klubber i Prestasjonsdelen som ikke vil ha ambisjoner og/eller mulighet for å spille i øverste divisjon. Men som minste krav bør være at alle 2. divisjonslag har opprykk til 1. divisjon som ambisjon. Og da blir det feil om et lag i 1. divisjon ikke kan rykke opp. Dette fordi laget ikke vil ha noe å spille for. Og pr i dag ville dere blitt møtt med kravet om å skilles ut fra Yngres Avd.

Da er det bedre at rene hobby-lag, som dere vitterlig er, nøyer seg med å spille i 3. divisjon som er en mye billigere divisjon å spille i. For dere kommer til å vinne 2. divisjon kommende sesong. Hva gjør dere da? Svarer dere nei til å spille kvalserie blir det bare et lag fra 2. div i kval igjen.

PS! Du vet hva jeg foreslo med et evt nytt lag på Hamar. Det var noe langt mer enn bare et navnebytte.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. Juni 2017 21:37
Sorum skrev:Men som minste krav bør være at alle 2. divisjonslag har opprykk til 1. divisjon som ambisjon. Og da blir det feil om et lag i 1. divisjon ikke kan rykke opp. Dette fordi laget ikke vil ha noe å spille for.

Hvorfor skal ikke et lag kunne spille i 2. divisjon uten å ha opprykk som ambisjon?

Hvorfor spiller Kongsvinger i GET når de ikke har ambisjoner om å vinne ligaen og sluttspillet?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 09:26
Hvis ryktene stemmer så blir det SD med 3vs3 og straffer i 2. div også i sesongen som kommer. Personlig syns jeg det er meget kult :D

Dog veldig spent på antall lag i 2.div nå som Moss blir tilbudt Bergen sin plass i 1.div og at det ryktes at Nidaros ikke stiller et 2. lag i 2.div pga junior satsningen på U20 elite.

Noen som vet noe om antall lag og hvilke lag som er påmeldt?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 21:02
Hvis det som er lagt ut på hockeylive stemmer så blir 2.div en skikkelig reise serie. Kult at spredningen blir større og håper klubbene har økonomi til dette. Jeg går da utfra at Bergen også dukker opp i 2.div

Astor
Hafrsfjord
Haugesund
Moss
Jutul
Kongsvinger 2
Ski Hockey
Storhamar 2

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 22:22
Aron skrev:Hvis det som er lagt ut på hockeylive stemmer så blir 2.div en skikkelig reise serie. Kult at spredningen blir større og håper klubbene har økonomi til dette. Jeg går da utfra at Bergen også dukker opp i 2.div

Astor
Hafrsfjord
Haugesund
Moss
Jutul
Kongsvinger 2
Ski Hockey
Storhamar 2

Hvor leser du dette? Hos meg er det ingen info å hente på HockeyLive. De har til og med fjernet 16/17 sesongen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 23:13
Sorum skrev:
Aron skrev:Hvis det som er lagt ut på hockeylive stemmer så blir 2.div en skikkelig reise serie. Kult at spredningen blir større og håper klubbene har økonomi til dette. Jeg går da utfra at Bergen også dukker opp i 2.div

Astor
Hafrsfjord
Haugesund
Moss
Jutul
Kongsvinger 2
Ski Hockey
Storhamar 2

Hvor leser du dette? Hos meg er det ingen info å hente på HockeyLive. De har til og med fjernet 16/17 sesongen.

Man må virkelig lete og bruke filteret for alt det er verdt, men her ser man påmeldte lag vil jeg tro https://www.hockey.no/live/TeamStatisti ... 4&teamid=0

Under team stats og stats...

InnleggSkrevet: 20. Juni 2017 00:25
Aron skrev: Mann må virkelig lete og bruke filteret for alt det er verdt, men her ser man påmeldte lag vil jeg tro https://www.hockey.no/live/TeamStatisti ... 4&teamid=0

Under team stats og stats...

Ja, der er lagene klare for 17/18, mens alt fra 16/17 er borte. Nå spørs det bare om Moss takker ja til spill i 1. div. Og hva gjør Bergen? Må vel starte ny klubb for å få være med i 2. div, for Bergen Elite skulle slås konkurs.

Edit: Bergen har begjært oppbud http://bergenhockey.no/nyheter/378-bheoppbud
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Juni 2017 06:19
Sorum skrev:Edit: Bergen har begjært oppbud http://bergenhockey.no/nyheter/378-bheoppbud

Ikke alt Tore Christensen tar i blir til gull...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Juni 2017 10:04
Bergen vil stille lag i 2.div, men da med et annet navn vil jeg tro. Enten som en del av bredde eller et samarbeid med et lokalt lag. Det virkelig store spørsmålet nå er vel hva Moss velger å gjøre med plassen de er tilbudt i 1.div. Veldig stille fra Moss om dagen...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Juni 2017 16:31
Hva skjer om ikke Moss godtar plassen da? Kan jo ikke ha 9 lag i første div??
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Juni 2017 17:12

Astor
Hafrsfjord
Haugesund
Moss
Jutul
Kongsvinger 2
Ski Hockey
Storhamar 2

Hvis det stemmer at Moss har takket ja, og hvis nye folk i Bergen får meldt på et nytt lag, da får vi følgende åtte.

Astor
Bergen
Hafrsfjord
Haugesund
Jutul
Kongsvinger 2
Ski Hockey
Storhamar 2

Dette vil gi mange problemer for Sorum.
Astor er i følge Sorum et kamuflert andrelag som ikke har noe å spille for og ikke noe å gjøre i divisjonen.
Bergen kommer rett fra konkurs og bør ikke være interessert i opprykk. Har derfor ikke noe å spille for.
Hafrsfjord, er ikke det også nesten et andrelag uten noe å spille for?
Kongsvinger 2 er i hvertfall et rent andrelag uten noe å spille for.
Sorum liker ikke Storhamar 2 som spiller for å vinne, men ikke vil rykke opp.

Hvordan blir dette Sorum?

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 00:30
Sier seg selv. Haugesund, Jutul og Ski får gjøre opp om opprykket. Men at Hafrsfjord er et andrelag er totalt feil. Liten trafikk mellom Oilers og Hafrsfjord. Kun et par U-20 spillere som har forsøkt seg. Men Strandfeldt har i hvert fall klart å skape et alternativ til å legge opp eller spille bedrifts hockey for de som ønsker å bli værende i Stavanger og som er ikke klarer nåløyet i Oilers. Klarer Strandfeldt å få bygget en arena i Sola kommune så begynner det å ligne statue. Og kanskje 1. divisjon etter hvert.

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 19:48
Nå legger jeg diskusjonen død en gang for alle: Lagleder for Storhamar YA-senior har vært i kontakt med forbundet ved Grethe Fjeldstad. Hun bekrefter at laget kan spille kvalik og rykke opp til 1. divisjon.

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 20:51
HVH skrev:Nå legger jeg diskusjonen død en gang for alle: Lagleder for Storhamar YA-senior har vært i kontakt med forbundet ved Grethe Fjeldstad. Hun bekrefter at laget kan spille kvalik og rykke opp til 1. divisjon.

Nei nei nei

En av bærebjelkene her inne jo, sørger alltid for at det er litt liv og så skal du knekke den rett av.....

Lumpent.....

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 20:58
Tror jeg ville fått det skriftlig fra forbundet. Vært i kontakt med er kanskje ikke nok hvis det blir en diskusjon senere. Regler er regler. Og noen ganger er ikke forbundet de som kan disse best. Sorum har vel bevist dette noen ganger.

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 23:04
Regelen Sorum prater om som sier at "bredde og elite må skilles" har jo styreleder i Grüner vært her inne og skrevet at skal endres til "bør skilles" til sommeren.

Mulig forbundet ikke kan sine egne regler, det skal ikke jeg svare på. Fakta er fortsatt at Storhamar YA ble tilbudt plass i kvalik og mulighet til å spille om opprykk. Det har Grethe Fjeldstad også bekreftet i dag. Uansett kan vel laget få dispensasjon på lik linje med de andre klubbene som har gjort dette i en årrekke uten å skille ut bredde hvis regelen ikke endres.

Klysetrynet: For all del: Dere kan diskutere videre. Jeg melder meg ut nå.

InnleggSkrevet: 22. Juni 2017 15:06
Hvis vi får Bergen i 2 divisjon blir den vår mest nasjonale serie og når Ski og Jutul blir som "distriktslag" å regne er bordet snudd. For hockeynorge er dette bra, sportslig sett er jeg noe i tvil, mange hull i serien på detta viset.
I en presset økonomi betyr det å skaffe nye 30' på reisebudsjettet for disse to "distriktslaga" (for Storhamar også vil jeg tro) en utfordring.

Vedrørende skille mellom bredde og elite står det nå klart bør men det anbefales at skille foretas

InnleggSkrevet: 22. Juni 2017 17:25
HVH skrev:Regelen Sorum prater om som sier at "bredde og elite må skilles" har jo styreleder i Grüner vært her inne og skrevet at skal endres til "bør skilles" til sommeren.

Mulig forbundet ikke kan sine egne regler, det skal ikke jeg svare på. Fakta er fortsatt at Storhamar YA ble tilbudt plass i kvalik og mulighet til å spille om opprykk. Det har Grethe Fjeldstad også bekreftet i dag. Uansett kan vel laget få dispensasjon på lik linje med de andre klubbene som har gjort dette i en årrekke uten å skille ut bredde hvis regelen ikke endres.

Klysetrynet: For all del: Dere kan diskutere videre. Jeg melder meg ut nå.

Ikke for å at diskusjonen om regler skal fortsette, det er nå klarlagt, men føler jeg skylder noen svar til de som fortsatt henger med.

Når jeg har sagt at SIL YA Senior ikke kan rykke opp, så har jeg vel alltid tilføyd at det ikke kan skje uten at det foretas et skille mellom Elite og Bredde, eller at man oppretter en helt ny klubb på Hamar slik mitt utgangspunkt var for et par år siden. Så får vi opplysninger fra Gruner Hockey at reglene kanskje skal endres, man må ikke skille Elite og Bredde. Jeg trodde dette ville være en sak på Forbundstinget. Det var det ikke. Men det viser seg at det er foretatt endringer av Klubblisensutvalget 24. mai. Nå heter det:

4. Elitevirksomheten og breddevirksomheten bør være adskilt i to juridiske enheter. Følgende krav bør være oppfylt:
Eliteserien og 1.divisjon; Elitevirksomheten bør være skilt fra breddevirksomheten, enten som egen klubb (NIF's Lov § 10-1) eller etter idrettens regler (NIF's Lov § 10-7).

OK. Da er det nå opp til Storhamar hva de vil med 2. divisjonslaget. Rykter sier at SIL ønsker samarbeidsavtale med Gjøvik i 1. divisjon. Det er naturlig for å gi de yngste på A-laget, og de beste på U-20, et bedre sportslig tilbud. Da anser man ikke 2. div til å være godt nok for dette. Men det beste for klubben ville kanskje være å få opp et lag til 1. divisjon som skal gi spillere i grenseland A-lag/U-20 det beste sportslige tilbudet hjemme på Hamar. Satser man denne veien vil vel mange på dagens 2. div lag ikke lenger være aktuelle.

For fire år siden kastet man ut toerlagene fra 1. divisjon. Får Storhamar opp et lag i 1. divisjon er man tilbake til fortiden. Man får i praksis et toerlag som ikke kan rykke opp. Akkurat slik vi ikke ønsket å ha det i 1. divisjon. Ser andre klubber denne litt fiffige måten å få opp et toerlag til 1. divisjon på, har vi en uheldig situasjon med flere lag uten noe å spille for i prestasjonsdelen. Jeg synes det mangler noe på helhetstenkningen i Forbundet når man ikke ser at konsekvensen av flere ulike regelverk, er at vi i praksis kan få opp toerlag i 1. divisjon igjen.
ForrigeNeste

Gå til Hockeynorge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest