U18-landslaget til 4-nasjoners i Ålborg 7. - 12. februar.

Ligaer i andre land, samt andre landslag når dette ikke inkluderer A-landslaget til Norge
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. Februar 2017 19:14
Også U18 ble annonsert fra facebook viser det seg. På forbundets hjemmeside for U18 har en enda ikke lagt inn resultater og kampfakta fra kampene før jul i Sverige og Frankrike. Forbedringspotensialet på informasjonssiden er stort hos vårt forbund.

Norges Ishockeyforbund har tatt ut følgende spillere til 4-nasjonersturneringen for U18-landslag i Ålborg, Danmark 7. - 12. februar:

Målvakter (3):
Jørgen Hanneborg (Espoo, FIN)
Henrik Fayen Vestavik (Frisk)
Jonas Wikstøl (Stavanger)

Backer (8):
Jens Jøsok Holstad (Lørenskog)
Niclas Jessesen (Sparta)
Nicklas Kløvstad (Lillehammer)
Jonas Meisingset (Sparta)
Henrik Ratejczak (Stavanger)
Filip Sund (Stjernen)
Kristoffer Thomassen (Frisk)
Sondre Bolling Vaaler (Vålerenga).

Løpere (14):
Thomas Berg-Paulsen (Stavanger)
Isak Billet (Stjernen)
Simen André Edvardsen (Storhamar)
Thor Jørgen Friestad (Lillehammer)
Joachim Lunde Hermansen (Manglerud Star)
Mathias Holst Jenssen (Storhamar)
Filip Lalande (Vålerenga)
Robin Haglund Mathisen (Stavanger)
Kristian Røykås Marthinsen (Almtuna, SWE)
Sander Rekstad (Växjö, SWE)
Samuel Solem (Brynäs, SWE)
Sander Thoresen (Sparta)
Christopher van Doorn (Skellefteå, SWE)
Markus Vikingstad (Stavanger)

Kamper:
Torsdag 9. februar kl. 15:30: Norge - Hviterussland
Fredag 10. februar kl. 15:30: Latvia - Norge
Lørdag 11. februar kl. 16:00: Danmark - Norge

Her må det ha vært noen utskiftninger siden kampene før jul, og det er bra sett i forhold til andre land som eksempelvis Danmark. Der forholder de seg tradisjonelt til en større gruppe av spillere, noe de bedre kan gjøre gjennom deltakelse i flere turneringer enn Norge, og med både U17 og U18 landslag.

Kan vi anta at de navnene som går igjen fra forrige samling og kamper er forhåndsplukket som stamme i laget med tanke på EM? I så fall, hvorfor er Philip Hansen utelatt? Til B-VM kan vi sikkert regne med at Mathias Emilio Pettersen kommer med. Der vil målet som vanlig være opprykk. Kommende 4-nasjoners i Danmark vil gi verdifulle tilbakemeldinger på hva som skal til for å kjempe om opprykk. Hviterussland tok opprykket til A-puljen i fjor. Latvia er også i A, mens Danmark rykket ned forrige sesong.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. Februar 2017 19:11
Danskenes lag med 3 storvokste backer som rager 1,90 over bakken eller høyere, og med sine to stjerner fra U20 A-VM.

http://ishockey.dk/u18-landsholdet-udta ... mende-uge/

InnleggSkrevet: 06. Februar 2017 23:24
En U-18 spiller jeg legger merke til er Markus Hermanstad. En trønder som spiller i Modo. Storvokst, 186 cm og 84 kg. I høst hadde han 2+4 på 14 kamper for J20 superelit. Mens på J18 Elit hadde han 7+9 på 14 kamper.

Etter at J-18 ble organisert i Allsvenskan Norra og Södra etter jul har Hermanstad vært i teten av poengligaen i Norra. Men han spilte ikke sist helg, og er nå "bare" nr 8 http://stats.swehockey.se/Players/Stati ... aders/7276 Best på Modo, og med spillere fra bare Brynäs og Leksand foran seg.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=321352

DC, du som har så god oversikt på ungdomslandslagene. Har ikke Hermanstad vært aktuell tidligere, med kamper for U-16 eller U-18 landslaget?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. Februar 2017 18:22
Sorum skrev:En U-18 spiller jeg legger merke til er Markus Hermanstad. En trønder som spiller i Modo. Storvokst, 186 cm og 84 kg. I høst hadde han 2+4 på 14 kamper for J20 superelit. Mens på J18 Elit hadde han 7+9 på 14 kamper.

Etter at J-18 ble organisert i Allsvenskan Norra og Södra etter jul har Hermanstad vært i teten av poengligaen i Norra. Men han spilte ikke sist helg, og er nå "bare" nr 8 http://stats.swehockey.se/Players/Stati ... aders/7276 Best på Modo, og med spillere fra bare Brynäs og Leksand foran seg.

DC, du som har så god oversikt på ungdomslandslagene. Har ikke Hermanstad vært aktuell tidligere, med kamper for U-16 eller U-18 landslaget?

Ut fra den statistikken du viser til burde trønderen holde mål. Han var med til Sverige og Frankrike før jul, men det ble ikke mye tall i hans favør i Frankrike. Jeg fant kampfakta via en kommentar på U18 tråden fra kampene mot Frankrike før jul.

http://coupedelaligue.stats.pointstreak ... onid=16583

Det er vanskelig å si noe ut fra statistikk over tre kamper uten å ha sett kampene. Hvordan var rekkesammensettingene, og hvordan ble de brukt? Dere får se på matchprotokollene og bedømme selv.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Februar 2017 19:12
https://www.hockey.no/nyheter/aktuelt/u ... ruar-2017/

Tall og tabeller fra hockey.no er som så ofte før ikke til å stole på. Her er det bedre å se til den danske siden.

http://www.sportsadmin.dk/hockeystats/D ... entid=1313

Jeg så litt på Norges første og siste i tillegg til toppkampen mellom Danmark og Latvia. Dette kombinert med tallene fra turneringen får meg til å konkludere med at det svingte mye under denne turneringen. Norge-Østerrike var som å se en kjedelig norsk U18 kamp, og hvor Norge ønsket å vinne mer enn Østerrike. Danmark-Latvia var god, spesielt danskene. Deretter holdt C-nasjonen Østerrike lenge følge med Danmark og rystet A-nasjonen Latvia, mens Norge hadde det spillemessige overtaket på Danmark til tross for 0-3 tap.

Dette bare viser at for å gjøre det godt i et B-VM må det spilles godt i hver kamp, og en må ha keepere som holder laget inne i kampene i perioder hvor det ellers brister litt. Norge har for U18 og U20 typisk tapt viktige kamper innledningsvis i VM, og så har det vært over nesten før det har startet.

For Norge ut fra det jeg fikk med meg, Solem og Røykås Marthinsen var de som utmerket seg. På backsiden likte jeg Bolling Vaaler. Var det andre som så noen av kampene?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Februar 2017 19:51
DonCherry skrev:
Sorum skrev:En U-18 spiller jeg legger merke til er Markus Hermanstad. En trønder som spiller i Modo. Storvokst, 186 cm og 84 kg. I høst hadde han 2+4 på 14 kamper for J20 superelit. Mens på J18 Elit hadde han 7+9 på 14 kamper.

Ut fra den statistikken du viser til burde trønderen holde mål. Han var med til Sverige og Frankrike før jul, men det ble ikke mye tall i hans favør i Frankrike. Jeg fant kampfakta via en kommentar på U18 tråden fra kampene mot Frankrike før jul.

http://coupedelaligue.stats.pointstreak ... onid=16583

Det er vanskelig å si noe ut fra statistikk over tre kamper uten å ha sett kampene. Hvordan var rekkesammensettingene, og hvordan ble de brukt? Dere får se på matchprotokollene og bedømme selv.

Jeg så litt mer på statistikken for Hermanstad og Philip Hansen som begge var droppet fra forrige treff for U18 i Sverige og Frankrike før jul, og sammenlignet videre med uttatt løper fra landslagstreners egen klubb. Jeg fulgte med litt på denne i det jeg så fra Danmark også. Konklusjonen for uttak til VM blir, la oss håpe laget går foran treners klubbforhold, og at det kan høstes noe lærdom fra VM-fallet for U20. For U20 ble det et problem med for mange typiske første og andrerekke spillere som hadde sittet for mye på benken i GET-ligaen.

Samtidig for alle U-landslag, det er viktig at det testes bredt på spillere, men gjengangere bør være gode nok eller spillertyper som kan forsvare plass på laget til VM. For andre land blir denne kartleggingen og utviklingen langt bredere og bedre gjennom at de også holder lag for mellomklassene U17 og U19. Danskene hadde for eksempel sitt U17 i 4-nasjoners i Füssen forrige uke hvor de blant annet beseiret Slovakia 4-1.

Norge holder gjerne Danmark i privatkamper for U16 og U20, men det er ikke uten grunn at Danmark nå nærmest har etablert seg som en A-nasjon i U20 mens vi vaker mellom B og C. Dette vil over de kommende år også gi seg utslag på A-lagsnivå. Svaret fra Norge er å fortsette med isbjørnprosjektet og den samme mal rundt den grå hverdag og seriespill her hjemme, som om alt var såre vel.

InnleggSkrevet: 15. Februar 2017 18:44
DonCherry skrev:
Jeg så litt mer på statistikken for Hermanstad og Philip Hansen som begge var droppet fra forrige treff for U18 i Sverige og Frankrike før jul, og sammenlignet videre med uttatt løper fra landslagstreners egen klubb. Jeg fulgte med litt på denne i det jeg så fra Danmark også. Konklusjonen for uttak til VM blir, la oss håpe laget går foran treners klubbforhold, og at det kan høstes noe lærdom fra VM-fallet for U20. For U20 ble det et problem med for mange typiske første og andrerekke spillere som hadde sittet for mye på benken i GET-ligaen.

Samtidig for alle U-landslag, det er viktig at det testes bredt på spillere, men gjengangere bør være gode nok eller spillertyper som kan forsvare plass på laget til VM. For andre land blir denne kartleggingen og utviklingen langt bredere og bedre gjennom at de også holder lag for mellomklassene U17 og U19. Danskene hadde for eksempel sitt U17 i 4-nasjoners i Füssen forrige uke hvor de blant annet beseiret Slovakia 4-1.

Norge holder gjerne Danmark i privatkamper for U16 og U20, men det er ikke uten grunn at Danmark nå nærmest har etablert seg som en A-nasjon i U20 mens vi vaker mellom B og C. Dette vil over de kommende år også gi seg utslag på A-lagsnivå. Svaret fra Norge er å fortsette med isbjørnprosjektet og den samme mal rundt den grå hverdag og seriespill her hjemme, som om alt var såre vel.

Hva er u-18 landslagstreners klubb?

InnleggSkrevet: 15. Februar 2017 22:22
vesterskog skrev:Hva er u-18 landslagstreners klubb?

Lillehammer.

InnleggSkrevet: 16. Februar 2017 09:02
CCCP skrev:Lillehammer.

Ok, visste ikke at han hadde engasjement i Lillehammer lengre.

Uansett er det jo fort sånn at uttak kan bli farget av dem man ser mye til. Sånn er det på alle landslag. Men så har nok u-18 trener mange kontakter å prate med også. I tillegg til spill i Stavanger har han jobba i Trondheim og Asker før Lillehammer.

I tillegg har han jo trent samme gjengen som u-16.

Gå til Internasjonalt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest