Minstelønn i Get

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. November 2018 19:35
Sorum skrev:
Fjella skrev:Med fare for å verke for godtruande (noko eg kanskje også er) vil eg hevde at NISO ikkje kan vera interessert i å kverke klubbane. Det er jo dei dei lever av. Søknader om dispensasjon frå streiken trur er difor går i orden for CHL og Hockey Classic. Slike dispensasjonar er vanlege elles i arbeidslivet når streik får fylgjer som ingen av partane ynskjer.

Det høres fornuftig ut. Det går nok mot streik, i alle fall runden på torsdag går fløyten. Så får vi se om kampene til helga blir utsatt. Men Hockey-Classic på Lillehammer på lørdag må bare få disp.

Hvorfor håpe på at det gis disp for en enkelt kamp?

Ønsker vi oss ikke en mer profesjonell liga med bedre forhold for spillerne som arbeidstakere og hvor klubbene da må forstå at de er arbeidsgivere og at dette faktisk forplikter? Når dere ønsker unntak for enkeltkamper, da bagateliserer dere egentlig problemene, og det blir også litt som å pisse i buksen for å holde varmen.

Men, la oss håpe de kommer til enighet om et felles løft under de pågående forhandlingene.

InnleggSkrevet: 12. November 2018 19:42
DonCherry skrev:
Sorum skrev:
Fjella skrev:Med fare for å verke for godtruande (noko eg kanskje også er) vil eg hevde at NISO ikkje kan vera interessert i å kverke klubbane. Det er jo dei dei lever av. Søknader om dispensasjon frå streiken trur er difor går i orden for CHL og Hockey Classic. Slike dispensasjonar er vanlege elles i arbeidslivet når streik får fylgjer som ingen av partane ynskjer.

Det høres fornuftig ut. Det går nok mot streik, i alle fall runden på torsdag går fløyten. Så får vi se om kampene til helga blir utsatt. Men Hockey-Classic på Lillehammer på lørdag må bare få disp.

Ønsker vi oss ikke en mer profesjonell liga med bedre forhold for spillerne som arbeidstakere og hvor klubbene da må forstå at de er arbeidsgivere og at dette faktisk forplikter? Når dere ønsker unntak for enkeltkamper, da bagateliserer dere egentlig problemene, og det blir også litt som å pisse i buksen for å holde varmen.

Men, la oss håpe de kommer til enighet om et felles løft under de pågående forhandlingene.

Ingen av hockeyklubbene har problem med dette kravet, og er taperen i hele dette spillet. Fotball tas ikke ut pga. serieinnspurt og håndballen har nesten ingen medlemmer i Niso. For meg er det grenser for hvor solidarisk man skal være med utøvere i håndballen og lavere divisjoner i fotballen, men sånn er det når pampene i Niso og NHO skal sitte å forhandle prinsipper over hodet på medlemmene. Det er i grunnen sjukt at dette kravet har blitt fremsatt likt for alle idrettene som varierer voldsomt hva gjelder omsetning seg i mellom.

Hadde vært vanvittig mye bedre om forhandlingene hadde vært delt opp pr. særforbund. Da hadde man vært enige for lenge siden.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. November 2018 19:56
Bernie skrev:Ingen av hockeyklubbene har problem med dette kravet

Hvis ingen av hockeyklubbene har problemer med kravene bør alt ligge til rette for en løsning.

InnleggSkrevet: 12. November 2018 20:12
DonCherry skrev:
Sorum skrev:

En disp innebærer her, for Hockey-classic, at Storhamar som vil ha 13 utestengte spillere kan få stille med fullt lag mot Lillehammer som ikke har utestengte spillere. Her er det solgt 7000 billetter og hele kampen blir i så fall en parodi. Det handler i grunn om sunn fornuft.

InnleggSkrevet: 12. November 2018 20:18
DonCherry skrev:
Bernie skrev:Ingen av hockeyklubbene har problem med dette kravet

Hvis ingen av hockeyklubbene har problemer med kravene bør alt ligge til rette for en løsning.

Problemet er at hverken klubbene, forbundet eller norsk topphockey sitter ved forhandlingsbordet. Merkelig nok, men det er sånn ordningen mellom LO og NHO fungerer. Det blir prinsipper og hensyn utover hockeyklubbene (les fotball, håndball og andre idretter som er organisert gjennom NHO Idrett) som gjelder. Sånn sett er situasjonen absurd.

InnleggSkrevet: 12. November 2018 20:22
Sorum skrev:
En disp innebærer her, for Hockey-classic, at Storhamar som vil ha 13 utestengte spillere kan få stille med fullt lag mot Lillehammer som ikke har utestengte spillere. Her er det solgt 7000 billetter og hele kampen blir i så fall en parodi. Det handler i grunn om sunn fornuft.

Prinsippielt gis det ikke dispensasjon med mindre det står om liv og helse. Ser ingen grunn til at partene skal gi disp her (selv om jeg mener det er mye sjukt som blir konsekvens av streiken) ut fra hva tidligere praksis har vært.

I seriespillet vil alt annet enn utsettelse av kampene være kokkos der ett lag er tatt ut, mens et annet ikke er tatt ut. Kampene som går i helga er det lagt opp til helt spesielle kamper hvor det er investert mye (Hockey Classic og Stavangers sponsortur til Fredrikstad) og de spilles nok uansett.

InnleggSkrevet: 12. November 2018 20:43
18:45 12.11.18
Ingen avklaring om det blir hockeystreik
- Jeg opplever forhandlingene som konstruktive, men det er foreløpig ikke avklart noe på nåværende tidspunkt, sier mekler Edvard Os hos riksmeklingsmannen til VG.

Mandag 10:00 startet meklingen mellom LO-forbundet, spillerorganisasjonen NISO og NHO/Abelia.

Minstelønn for spillere i Get-ligaen er sakens kjerne. Der NISO og organisasjonens medlemmer blant norske toppklubber vil heve «bunn-lønnen» fra dagens 1000 kroner, til minst 4000 for spillere på proffkontrakter.

Håndballen stiller seg bak, og ønsker også at deres spillere skal, i liket med ishockeyspillerne, ha det samme kravet som i OBOS-ligaen og Eliteserien.

Det vil bli gitt en ny oppdatering 20:00 dersom ingenting er avklart før.

InnleggSkrevet: 12. November 2018 20:50
Bernie skrev:
Sorum skrev:

Prinsippielt gis det ikke dispensasjon med mindre det står om liv og helse. Ser ingen grunn til at partene skal gi disp her (selv om jeg mener det er mye sjukt som blir konsekvens av streiken) ut fra hva tidligere praksis har vært.

I seriespillet vil alt annet enn utsettelse av kampene være kokkos der ett lag er tatt ut, mens et annet ikke er tatt ut. Kampene som går i helga er det lagt opp til helt spesielle kamper hvor det er investert mye (Hockey Classic og Stavangers sponsortur til Fredrikstad) og de spilles nok uansett.

Sist det var streik i idretten var vel i fotball i 2011:

Totalt 95 eliteseriespillere tas ut i streik.

Søndagens og mandagens runde i eliteserien blir som en konsekvens av streiken derfor utsatt, bestemte NFF fredag ettermiddag.
Les: NFF utsetter neste serierunde
- Det er først og fremst fair play og av sportslige hensyn, sier informasjonssjef Svein Graff i Norges Fotballforbund til NRK.

- Vi hadde et møte med klubbene i dag, og det var bred enighet der om at dette var den beste løsningen.

Streiken innebærer nå at de berørte spillerne ikke kan trene organisert med sine klubber............

Det hadde vært kurant å utsette alle kampene til streiken er over. Men spesielt Hockey-classic med 7000 solgte bør kunne få disp. Vet ikke om en sponsortur fra Stavanger til Fredrikstad er like prekært.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. November 2018 21:33
Jeg støtter saken, men er det noen spesiell grunn til at dette kommer opp nå og ikke på våren når "alle" andre forhandler lønn?
®

InnleggSkrevet: 12. November 2018 22:04
Jeg vil vel tippe at det handler om at en evt streik ikke vil få konsekvens på sommeren? Uten at jeg har noe peiling.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. November 2018 22:17
RedFarmer skrev:Jeg støtter saken, men er det noen spesiell grunn til at dette kommer opp nå og ikke på våren når "alle" andre forhandler lønn?

Jeg støtter kravet om minstelønn, men tar et stort forbehold om hva det egentlig forhandles om nå, jf kravene som er bakt inn i dette og de andre kravene.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. November 2018 22:23
Sorum skrev:

Hockey classic er en vanlig seriekamp, gis det disp i den kan alle de andre kampene også gis disp så det skjer ikke. Alle kampene skal i utgangspunktet gå som planlagt, de kan kun utsettes om begge lag er med på det.

Derimot, om det skulle gå så lenge, må det gis disp i CHL for å tenke på norsk hockeys omdømme internasjonalt (i wish), det er også en annen turnering. Men min tro på menneskeheten er ikke så positiv at jeg tror det vil skje evt, det er en grunn til at 13 Storhamarspillere varsles i streik og konsekvensen er at Hockey Classic blir en fiasko og CHL, klart dette brukes som brekkstang. Ellers kunne man tatt ut fra andre lag.

InnleggSkrevet: 12. November 2018 22:45
Drebin skrev:
Sorum skrev:

Hockey classic er en vanlig seriekamp, gis det disp i den kan alle de andre kampene også gis disp så det skjer ikke. Alle kampene skal i utgangspunktet gå som planlagt, de kan kun utsettes om begge lag er med på det.

Derimot, om det skulle gå så lenge, må det gis disp i CHL for å tenke på norsk hockeys omdømme internasjonalt (i wish), det er også en annen turnering. Men min tro på menneskeheten er ikke så positiv at jeg tror det vil skje evt, det er en grunn til at 13 Storhamarspillere varsles i streik og konsekvensen er at Hockey Classic blir en fiasko og CHL, klart dette brukes som brekkstang. Ellers kunne man tatt ut fra andre lag.

Hockey Classic, med kanskje 8000 tilskuere, er ikke en vanlig seriekamp i mine øyne. Det er spillere fra seks klubber som vil bli tatt ut i streik. Ingen fra Lillehammer, mens altså Storhamar har 13 spillere som er NISO-medlemmer. Hvorfor er det ikke tatt ut spillere fra alle ni lagene?

Fra GD:

- Det blir Hockey Classic uansett. En avlysning betyr en veldig tøff økonomisk trøkk for oss, sier Atle Svensrud til HA-sporten.

- Hva hvis det blir streik og Storhamar kommer uten 13 spillere?

- Hvis det skjer så er det jo kjedelig selvfølgelig. Det blir eventuelt ikke den samme festen. Dette er en spesiell sak. Jeg håper vi slipper streik, sier Atle Svensrud til HA-sporten.

Per nå er det solgt rundt 7.000 billetter til kampen, som ble arrangert første gang forrige sesong. Den står terminfestet neste lørdag. Forrige sesong var det stinn brakke (10.000) i Håkons hall.

Styreleder i Storhamar, Svein Harald Arnesen, kommenterer saken slik:

- Hvis det blir streik, og Lillehammer ikke er med på flytting, må vi bare spille. Jeg kan forstå at det er mye inntekter eventuelt tapt for dem. Hvis det blir slik blir det nok en Hockey Classic de fleste vil huske, sier Arnesen.

- Hva med bruk av juniorspillere?

- Vi kan kun bruke de juniorspillerne som har vært involvert med A-laget fram til nå.

Før det møter Storhamar Frisk Asker borte 15. november. En klubb som heller ikke vil ha utestengte spillere.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. November 2018 23:11
Drebin skrev:
RedFarmer skrev:Jeg støtter saken, men er det noen spesiell grunn til at dette kommer opp nå og ikke på våren når "alle" andre forhandler lønn?

Jeg støtter kravet om minstelønn, men tar et stort forbehold om hva det egentlig forhandles om nå, jf kravene som er bakt inn i dette og de andre kravene.

Ja, hva er egentlig problemet nå? Hvis alle hockeyklubbene er enige er det vel bare tidspunktet fra når de nye kontraktene skal gjelde fra det bør stå på.
®
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. November 2018 23:20
RedFarmer skrev:
Drebin skrev:

Ja, hva er egentlig problemet nå? Hvis alle hockeyklubbene er enige er det vel bare tidspunktet fra når de nye kontraktene skal gjelde fra det bør stå på.

Det er det vel ingen som vet, siden vi aldri har fått noen detaljer ut over de 4000. Mindre imponert av media i denne saken.

InnleggSkrevet: 12. November 2018 23:52
Ingen streik, melder nitten.no påTwitter
riedle

InnleggSkrevet: 13. November 2018 00:02
Takk gud...

InnleggSkrevet: 13. November 2018 00:14
Ingen streik https://www.tv2.no/sport/10210710/

InnleggSkrevet: 13. November 2018 00:23
https://www.riksmekleren.no/dv-cms/resources/2018-034-motebok-og-forslag.pdf

For en saga for ikke en dritt, hva fikk egentlig NISO ut av dette? Noe viss vass om at mental helse må bli ivaretatt og at kampfiksing og doping er fyfy.
Sist endret av Nadaa den 13. November 2018 00:26, endret 1 gang
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. November 2018 00:25
Drebin skrev:
RedFarmer skrev:Ja, hva er egentlig problemet nå? Hvis alle hockeyklubbene er enige er det vel bare tidspunktet fra når de nye kontraktene skal gjelde fra det bør stå på.

Det er det vel ingen som vet, siden vi aldri har fått noen detaljer ut over de 4000. Mindre imponert av media i denne saken.

Spørsmål om minstelønn og karriereforberedende tiltak blir ikke en del av overenskomsten, men partene sender en anmodning til blant annet de ulike særforbundene om å vurdere disse punktene.
Det blir en ny bestemmelse i overenskomsten om spillernes mentale helse.
Det blir en ny bestemmelse om doping og kampfiksing i overenskomsten, som viser til gjeldende regler i idretten.
Bestemmelsen om reisetid er omformulert.

Så, man har kommet fram til.. Stort sett ingenting :?:
Edit: Nadaa slo meg!

InnleggSkrevet: 13. November 2018 01:28
Grei avsluttning av denne saken.
Ser ut som NISO har gitt seg, men at hvert forbund skal se på saken for sin idrett er der man burde starta i utgangspunktet.
Kanskje kan det komme noe ut av det uten at man må true med streik neste gang.
For øvrig tullet at fotball, hockey og håndballspillere skal forlange samme betingelser når de økonomiske rammene er vidt forskjellige.
Storhamar
Brynäs
London Knights

InnleggSkrevet: 13. November 2018 08:55
Åhlberg skrev:Grei avsluttning av denne saken.
Ser ut som NISO har gitt seg, men at hvert forbund skal se på saken for sin idrett er der man burde starta i utgangspunktet.
For øvrig tullet at fotball, hockey og håndballspillere skal forlange samme betingelser når de økonomiske rammene er vidt forskjellige.

Nå opererer de vel med proffkontrakter i fotball langt nedover i systemet, så det har vel noe med saken å gjøre.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. November 2018 09:42
Kunne de ikke tatt dette i september? Eventuelt på et tidspunkt hvor det hadde vært en større mulighet for klubbene å rigge seg for økte kostnader?
®
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. November 2018 17:08
Åhlberg skrev:Grei avsluttning av denne saken.

En grei avslutning av saken for hvem?

Saken burde vært avsluttet med en avtale om 4000 som minimums månedslønn, og dette er ikke noe tull. Det er en nødvendighet for å utvikle norsk ishockey videre. NISO bør sammen med forbundet påse at en slik avtale kommer på plass gjennom vårens mange lønnsoppgjør.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. November 2018 17:41
Saken var ferdig hos riksmeklingsmannen før midnatt i går. Etter normal endt arbeidstid dagen derpå har forbundet enda ikke klart å oppdatere saken på sin hjemmeside hockey.no. Her heter det fortsatt i overskriften for toppsaken "Informasjon ang. potensiell streik". Det var i går det.

Av og til fremstår forbundet som et litt tilfeldig dugnadsdrevet forbund.
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: RedFarmer og 18 gjester