Publikum i sesongen 2018/2019

InnleggSkrevet: 31. Oktober 2018 16:39
Fjella skrev:
Det er berre to lag som har hatt framgang, Sparta og M/S.

Her er lista over framgang og tilbakegang, jamført med heile sesongen i fjor:

2 M/S + 67]

Det er godt gjort av Sparta å vera det laget som kjem best ut av det med ein framgang på +72 i desse fotballtidene.

Dessverre kan man nok tilskrive denne økningen ene og alene gratiskampen mot VIF der det kom drøye 3700. Med såpas få hjemmekamper det har vært så langt får jo et sånt tall stor betydning på snittet.
Med "normalt" oppmøte i den kampen hadde tallene sett mye dårligere ut for Sparta, og det er grunn til å anta at snittet vil synke en del utover sesongen. Om folk ikke plutselig får interessen opp igjen da. Det kan jo selvsagt hende, men jeg er ikke optimist i så måte.

InnleggSkrevet: 31. Oktober 2018 18:40
Brevik1 skrev:
Fjella skrev:
Det er berre to lag som har hatt framgang, Sparta og M/S.

Her er lista over framgang og tilbakegang, jamført med heile sesongen i fjor:

2 M/S + 67]

Det er godt gjort av Sparta å vera det laget som kjem best ut av det med ein framgang på +72 i desse fotballtidene.

Dessverre kan man nok tilskrive denne økningen ene og alene gratiskampen mot VIF der det kom drøye 3700. Med såpas få hjemmekamper det har vært så langt får jo et sånt tall stor betydning på snittet.
Med "normalt" oppmøte i den kampen hadde tallene sett mye dårligere ut for Sparta, og det er grunn til å anta at snittet vil synke en del utover sesongen. Om folk ikke plutselig får interessen opp igjen da. Det kan jo selvsagt hende, men jeg er ikke optimist i så måte.

Da glemmer du at det vel har blitt en tradisjon med denne gratis lørdagskampen. I fjor var det Lørenskog som var på besøk, og publikumstallet var 3380. Så det er er en reell økning i snittet for Sparta.

InnleggSkrevet: 01. November 2018 02:47
Uten å gå for langt tilbake i tid så er det tydelig at Sparta og Stjernen oppgjørene sliter med å trekke folk i hallene. I serieåpninga var det 1700 i Stjernehallen og i motsatt oppgjør 2583. Det er i utgangspunktet ikke godt nok for et lokalderby. Stjernen har gått ut og sagt i f-b at de taper penger hver hjemmekamp siden har budsjettert med 150 solgte billetter utenom sesongkort til hver kamp. Dette klarer de altså ikke å få til. 150 er ikke mange og når de ikke klarer dette kan dette bli et tungt økonomisk år for Stjernen.

InnleggSkrevet: 01. November 2018 09:36
Sorum skrev:Da glemmer du at det vel har blitt en tradisjon med denne gratis lørdagskampen. I fjor var det Lørenskog som var på besøk, og publikumstallet var 3380. Så det er er en reell økning i snittet for Sparta.

Mulig jeg uttrykte meg klønete. Det jeg mente er at når denne kampen kommer tidlig i sesongen da får den stor innvirkning på snittet.
Det Fjella sammenlignet med var jo sesongsnittet forrige sesong, altså etter 23 hjemmekamper. 1 kamp med 3700 og resten med 1800 betyr et høyere snitt etter 8 kamper, enn etter 24 kamper om du skjønner hva jeg mener.

InnleggSkrevet: 01. November 2018 09:48
sjefsrøden skrev:Uten å gå for langt tilbake i tid så er det tydelig at Sparta og Stjernen oppgjørene sliter med å trekke folk i hallene. I serieåpninga var det 1700 i Stjernehallen og i motsatt oppgjør 2583. Det er i utgangspunktet ikke godt nok for et lokalderby.

I den perioden jeg har tall fra (97/98 sesongen) så ligger disse to tilskuertallene ganske midt på det som har vært normalt.
1704 i Stjernehallen betyr at det på disse årene har vært 31 oppgjør i Stjernehallen som har vært bedre besøkt, og 28 oppgjør som har vært dårligere besøkt. (Winter Classic er da ikke med siden den ikke gikk i Stjernehallen)
2583 i Sparta Amfi betyr at det har vært 36 kamper med bedre besøk og 27 kamper med dårligere besøk.

InnleggSkrevet: 01. November 2018 19:14
Brevik1 skrev:
Sorum skrev:Da glemmer du at det vel har blitt en tradisjon med denne gratis lørdagskampen. I fjor var det Lørenskog som var på besøk, og publikumstallet var 3380. Så det er er en reell økning i snittet for Sparta.

Mulig jeg uttrykte meg klønete. Det jeg mente er at når denne kampen kommer tidlig i sesongen da får den stor innvirkning på snittet.
Det Fjella sammenlignet med var jo sesongsnittet forrige sesong, altså etter 23 hjemmekamper. 1 kamp med 3700 og resten med 1800 betyr et høyere snitt etter 8 kamper, enn etter 24 kamper om du skjønner hva jeg mener.

Ja, du har et poeng at når gratiskampen nå nettopp er spilt så ligger snittet kunstig høyt. Sjekket tråden om publikum fra 17/18. På samme tidspunkt i fjor, med 18 kamper spilt, var snittet til Sparta 2172 mens i år et altså snittet 2223 på 16 kamper (en hjemmekamp mindre er avviklet). Med "bare" 8 av 24 hjemmekamper spilt så kan mye skje. Men det blir som oftest omtrent som forrige år. Når Sparta nå er +72 over snittet for hele forrige sesong så har man noe å gå på. For hver spilte kamp nærmer man seg det endelige resultatet og endringene i snittet blir mindre og mindre.

InnleggSkrevet: 01. November 2018 20:56
sjefsrøden skrev:Uten å gå for langt tilbake i tid så er det tydelig at Sparta og Stjernen oppgjørene sliter med å trekke folk i hallene. I serieåpninga var det 1700 i Stjernehallen og i motsatt oppgjør 2583. Det er i utgangspunktet ikke godt nok for et lokalderby. Stjernen har gått ut og sagt i f-b at de taper penger hver hjemmekamp siden har budsjettert med 150 solgte billetter utenom sesongkort til hver kamp. Dette klarer de altså ikke å få til. 150 er ikke mange og når de ikke klarer dette kan dette bli et tungt økonomisk år for Stjernen.

Ser på Sumo nå, og har sett det samme over tid, at det er veldig lite folk i hallen. Men publikumstallet blir minimum ca 1200 uansett. På den måte skapes det et inntrykk av at Stjernen har en del større støtte i Fredrikstad enn det f.eks VIF har i Oslo. 1354 i snitt mot 1099 for VIF (som er reelle tall for VIFs del). Det å selge 150 enkeltbilletter i Stjernehallen er en ting, men det burde være viktig at de ca 1200 kortene faktisk ble brukt. Selv om det er betalt for plassene så blir det en bedre opplevelse for publikum og spillere om det faktisk er minst 1200 tilstede på kampene.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. November 2018 11:23
Brevik1 skrev:

Ja, Brevik1, slik er det, så resonementet ditt held. Men etter kvart som tida går, blir det utlikna.
Spøersmål: Korleis meiner du at dei gode resultata til Sarpsborg 08 verkar inn på hockey-interessa og frammøtet?
Sist endret av Fjella den 03. November 2018 23:37, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 03. November 2018 12:11
Unnskyld den dårlige humoren min, men Stavanger 08 var bare :mrgreen:
riedle
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. November 2018 23:36
riedle skrev:Unnskyld den dårlige humoren min, men Stavanger 08 var bare :mrgreen:

Ikkje så dårleg, men det er mogleg min var betre, men diverre heilt ufivillig, så eg rettar
Forrige

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Raftman, spade og 21 gjester