Veien videre for norsk hockey

InnleggSkrevet: 30. August 2018 13:49
RedFarmer skrev:
huuum skrev:Husk det når du forsvarer å rasere 1 div til en gittertryneliga.

.... men! men! DET ER JO SÅNN DET ER I DANMARK!!!!

Hvordan kan du sammeligne oss med Danmark!!!
Når du er i Danmark er du på kontinentet. De driver ikke virksomheten sin utelukkende på vafler og allmisser som i steinaldernorge.
Altså har de store inntekter på servering. (alle rettigheter) Det er hovedforskjellen.
Når du har inntekter står du også litt friere til å eksperementere litt.....uten og ødelegge en hel liga naturligvis.
Forsøket med (U20) i 1 div i Norge misslyktes i stor grad som følge av at 1 div ble voldtatt. Nå har vi fått U21 så får vi håpe det gir bra resultater. (tror det kan bli en heftig liga) Så får de beste der prøve seg i 1 div. (spille seniorhockey, det er litt forskjell) De fleste lag sammarbeider godt mellom ligaene nå.

InnleggSkrevet: 30. August 2018 14:31
huuum skrev:Hvordan kan du sammeligne oss med Danmark!!!

Der tror jeg du plumpa uti med begge beina huuum ? ;)
Tipper Farmer`n "slang" litt til Don.

InnleggSkrevet: 31. August 2018 09:06
CCCP skrev:
huuum skrev:Hvordan kan du sammeligne oss med Danmark!!!

Der tror jeg du plumpa uti med begge beina huuum ? ;)
Tipper Farmer`n "slang" litt til Don.

Det gjorde jeg vel strengt tatt ikke:)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. August 2018 18:01
huuum skrev:
DonCherry skrev:
Oddi skrev:Nåløyet for alle de tusener av talenter som enkelte tror finnes i landet er tydeligvis ikke stort nok for enkelte. Jeg fatter ikke at en ytterligere svekkelse av GET vil bety noe som helst positivt for Norsk hockey.

Et menighetsmedlems typiske isolerte syn på et av mange problemer innen Norsk hockey.

Jævlig arrogant holdning til det du kaller "menighetsmedlemmer" Don. INGEN hockeyfrelste nordmenn er imot nye haller rundt omkring. Det er bare noe du har innbilt deg. Altså er det bare og fortsette å brenne energi på dette for den som orker. Bare ikke glem å fornye og ta vare på det vi har fra før. Da er det GET og 1 div i særdeleshet som gjelder. (uten 1 div så har vi heller ingen toppliga) Husk det når du forsvarer å rasere 1 div til en gittertryneliga.

Min kommentar som du referer til var ikke rettet mot noens syn om nye ishaller men mot et noe forgubbet utsagn om konservering av GET. Når du skriver rasering her, ser du på den inndelingen de har i Finland som en rasering? Jeg vet ikke om du vet det, men det er spillere som holder alder U18 og nedover som spiller med gitter, mens U19 og U20 som også holder junioralder spiller uten gitter. Sverige hadde forøvrig med seg en såkalt ekte gittergutt til OL sist vinter, mens de hadde en eldre juniorspiller uten gitter som poengkonge i SHL. Jeg tror ikke Svensk hockey er plaget med supportere som ønsker juniorene vekk fra seniorhockeyen slik vi er det i Norge.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. August 2018 18:03
huuum skrev:
RedFarmer skrev:
huuum skrev:Husk det når du forsvarer å rasere 1 div til en gittertryneliga.

.... men! men! DET ER JO SÅNN DET ER I DANMARK!!!!

Hvordan kan du sammeligne oss med Danmark!!!

http://ishockey.dk/ishockey-vm-giver-mi ... -ishockey/

InnleggSkrevet: 31. August 2018 19:55
Reichenberg tilbake i Lillehammer. Apropos det med å stå i litt motgang når man reiser ut.
https://www.tv2.no/sport/10051849/

InnleggSkrevet: 31. August 2018 21:52
Jævlig arrogant holdning til det du kaller "menighetsmedlemmer" Don. INGEN hockeyfrelste nordmenn er imot nye haller rundt omkring. Det er bare noe du har innbilt deg. Altså er det bare og fortsette å brenne energi på dette for den som orker. Bare ikke glem å fornye og ta vare på det vi har fra før. Da er det GET og 1 div i særdeleshet som gjelder. (uten 1 div så har vi heller ingen toppliga) Husk det når du forsvarer å rasere 1 div til en gittertryneliga.[/quote]

Min kommentar som du referer til var ikke rettet mot noens syn om nye ishaller men mot et noe forgubbet utsagn om konservering av GET. Når du skriver rasering her, ser du på den inndelingen de har i Finland som en rasering? Jeg vet ikke om du vet det, men det er spillere som holder alder U18 og nedover som spiller med gitter, mens U19 og U20 som også holder junioralder spiller uten gitter. Sverige hadde forøvrig med seg en såkalt ekte gittergutt til OL sist vinter, mens de hadde en eldre juniorspiller uten gitter som poengkonge i SHL. Jeg tror ikke Svensk hockey er plaget med supportere som ønsker juniorene vekk fra seniorhockeyen slik vi er det i Norge.[/quote]

Hvem har sagt at gittertryner ikke skal få spilli i GET om de er gode nok. Selvfølgelig skal de spille der de hører hjemme. Det er ikke det du messer om Don! Du vil ha en organisert tilnærming med nærmest friplass for jr lag i 1 div. Det er jo en helt annen sak!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. September 2018 11:15
huuum skrev:Hvem har sagt at gittertryner ikke skal få spilli i GET om de er gode nok. Selvfølgelig skal de spille der de hører hjemme. Det er ikke det du messer om Don! Du vil ha en organisert tilnærming med nærmest friplass for jr lag i 1 div. Det er jo en helt annen sak!

Norsk ishockey sliter med en del problemer som feks. et landslag på nedgang, manglende etterfylling av gode landslagsspillere, nedgang i spillere ut til gode utenlandske ligaer, juniorlandslag som ikke når sine mål, mangel på unge spillere som fra U18-20 alder av kan gjøre seg bemerket i Get og 1. divisjon, for dårlig nivå og kvalitet på U-seriene, for stort gap mellom U20/21 og GET, manglende rekruttering, dårlig økonomi, dårlig geografisk dekning osv.

Du og dine menighetsfeller ønsker å bevare alt slik det er uten at dere ser at det er et miljø som er langsomt på vei ned med mindre det iverksettes tiltak. Hvis vi ser litt tilbake i tid vil også du huske at det var flere spillere som tok steget opp og ut den gang GET klubbene hadde andrelag i 1. divisjon. De unge fikk prøvd seg der, fikk kjent på nivået, og ble utfordret på å ta nivået og steget, men så var det etter hvert alle dem fra menigheten nivå to som mente at divisjonen ble ødelagt av såkalte gittertryner. En direkte nedlatende betegnelse spør du meg.

Javel, de unge kan jo spille i en samarbeidende 1. divisjonsklubb svarer du kanskje, mens du ignorerer GET trenernes behov for å ha noen ekstra spillere gratis på benken i tilfelle skade. Dette er en ukultur som forsterkes av spilleres og foreldres innbilte syn på status i forhold til klubbskifte et hakk ned fra GET. Saken blir ikke bedre med en U20 landslagstrener som foretrekker å ha sine spillere i grenselandet mellom U21 nå og benkene i GET. Her kan det gjøres mange grep, men alt er for satt, og ingen er egentlig interessert i å gjøre endringer i sine korte tidsperspektiv.

Sorum er tilhenger av en bred U20 tropp som et eget lag i 1. divisjon på høsten frem til VM. Det kunne vært en løsning, men jeg ville kjørt serien helt ut for et slikt U-lag i 1. divisjon. Noe slikt ville kreve økonomi (en sponsor for utvikling?) og ordninger i forhold til jobb og studier.

Jeg ville heller gått for en ny andreliga uten muligheter for opprykk, slik de bla. har det i Finland, men med et sluttspill og et trofe (slik de også har det bla. i Finland) og færre utlendinger (for eksempel. fem), men med en mulig åpning for to ekstra utlendinger inn mot sluttspillet. Dette ville gitt rom for en bedre utvikling av flere unge gjennom seriesesongen og mer intensitet og spenning for flere lag gjennom sluttspillet, noe tilskuerne normalt skal sette pris på.

I tillegg til dette er det mye annet som bør adresseres, men her responderte jeg direkte på huuums rop mot gittertryner.

På en dag som denne bør det legges til at det fortsatt finnes det hederlige lyspunkt så som Storhamars bragd i går. Den kan delvis tilskrives Patrick Thoresen, en høyst levende og fortsatt aktiv legende som uheldigvis ikke kan fortsette å prestere og lede slik inn i evigheten.

InnleggSkrevet: 03. September 2018 19:58
Problemer i Sveits med gallopperende lønninger for sveitsiske spillere. Løsning: øke utenlandskvota.

http://www.hockeysverige.se/2018/09/03/ ... l-drabbas/
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. September 2018 23:10
"Forbundsstyret avholder i kveld styremøte, et av kveldens vedtak er: NIHF, ved administrasjonen starter opp arbeidet med å redusere antall utlendinger i prestasjonsdelen."

https://twitter.com/norskishockey/status/1036661054682673160

Here we go, starter i feil ende :evil: Regner med prosessen har vært ca: "Men Zucca sa det, da gjør vi som han sier. Og Sveitsera er goe"

InnleggSkrevet: 03. September 2018 23:58
Drebin skrev:"Forbundsstyret avholder i kveld styremøte, et av kveldens vedtak er: NIHF, ved administrasjonen starter opp arbeidet med å redusere antall utlendinger i prestasjonsdelen."

Here we go, starter i feil ende :evil: Regner med prosessen har vært ca: "Men Zucca sa det, da gjør vi som han sier. Og Sveitsera er goe"

Med et par års varsel bør det være mulig å redusere til seks utlendinger. Blant de ni klubbene i GET-ligaen er det bare to som ved sesongstart har sju utlendinger. Det er Lillehammer og Ringerike. Klubber som Frisk, Sparta, MS og VIF har fem eller fire utlendinger. Storhamar, Stjernen og Oilers har seks utlendinger.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. September 2018 00:24
Sorum skrev:
Drebin skrev:"Forbundsstyret avholder i kveld styremøte, et av kveldens vedtak er: NIHF, ved administrasjonen starter opp arbeidet med å redusere antall utlendinger i prestasjonsdelen."

Med et par års varsel bør det være mulig å redusere til seks utlendinger. Blant de ni klubbene i GET-ligaen er det bare to som ved sesongstart har sju utlendinger. Det er Lillehammer og Ringerike. Klubber som Frisk, Sparta, MS og VIF har fem eller fire utlendinger. Storhamar, Stjernen og Oilers har seks utlendinger.

For all del, det er ingen krise om det reduseres til 6 (ikke lavere enn det, takk). Selv synes jeg det er mye mer poeng å redusere i 1.div.
Frykten min er at dette er et signalvedtak type "se vi tar grep", som overhodet ikke gjør noe med rekrutteringsarbeidet som starter lenge før en spiller er aktuell for et a-lag. Er du god nok får du sjansen. Er du ikke god nok hjelper det ikke norsk hockey om konkurransen om å komme opp blir lettere.

InnleggSkrevet: 04. September 2018 00:42
Drebin skrev:For all del, det er ingen krise om det reduseres til 6 (ikke lavere enn det, takk). Selv synes jeg det er mye mer poeng å redusere i 1.div.
Frykten min er at dette er et signalvedtak type "se vi tar grep", som overhodet ikke gjør noe med rekrutteringsarbeidet som starter lenge før en spiller er aktuell for et a-lag. Er du god nok får du sjansen. Er du ikke god nok hjelper det ikke norsk hockey om konkurransen om å komme opp blir lettere.

Hockeypresidenten sier på Twitter: I kveld har forbundsstyret i @norskishockey vedtatt en bestilling der målet er å redusere antall utenlandske spillere på isen under kamp. Målet er å behandle dette endelig rundt årsskifte etter bred involvering med klubbene.

Jeg mener klubbene må kreve økt satsing på ungdomslandslagene, inkl U-17 og U-19, for å gå med på en reduksjon på kvota. Dette for at kvaliteten på spillerne som skal inn i GET-ligaen skal bli bedre. La en slik satsing virke to-tre år før kvota reduseres, og den må selvfølgelig bare fortsette.

Man bør selvsagt også se på disse unntakene om x antall år som junior eller til sammen. Evt også hvordan pass-bytte spiller inn. En klubb som Storhamar har nå tre veteraner som går utenom kvota. Ingen av de kan erstattes med utlendinger hvis klubben ellers har full kvote.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. September 2018 08:30
Bernie skrev:Problemer i Sveits med gallopperende lønninger for sveitsiske spillere. Løsning: øke utenlandskvota.

http://www.hockeysverige.se/2018/09/03/ ... l-drabbas/

Kjempesjokk.... not.

Bare å glede seg:
“Regler er til for at blive overholdt – uanset om de er formuleret i Folketinget eller i EU – og jeg har naturligvis en forventning om, at idrættens specialforbund lever op til de gældende regler”.
http://www.faceoff.dk/i-dag-ryger-udlaendingeloftet/

:roll:
®

InnleggSkrevet: 04. September 2018 13:14
-Styret i Norges Ishockeyforbund (NIHF) vedtok mandag å se på reduksjon av antallet utlendinger i prestasjonsdelen av norsk ishockey – uten å snakke med klubbene på forhånd. Pål Higson i Oilers er kritisk til framgangsmåten. Hockeypresidenten mener prosessen er god.

Det er hva som kan leses av en pluss-artikkel på Rogalands Avis.

Det må vel være greit at Forbundet tar dette initiativet. Det bør ikke komme overraskende. Klubbene skal jo involveres her så klart. Er de i mot så blir det neppe en reduksjon.

InnleggSkrevet: 05. September 2018 22:05
Kveldsnytt tirsdag: Hockeyforbundet vil redusere antall utlendinger https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/NNFA ... 8#t=12m10s
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. September 2018 23:12
Sorum skrev:Kveldsnytt tirsdag: Hockeyforbundet vil redusere antall utlendinger https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/NNFA ... 8#t=12m10s

Jeg skulle gjerne sett en uhildet evaluering av perioden fra det var ubegrenset med utlendinger til nå. Hvor mye effekt har egentlig kuttingen av antall utlendinger egentlig vært med tanke på kvaliteten på norske hockeyspillere? Her må det selvsagt justeres for treningsmengde, treningskvalitet, utstyr, metode, etc etc.
®
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. September 2018 23:34
RedFarmer skrev:
Sorum skrev:Kveldsnytt tirsdag: Hockeyforbundet vil redusere antall utlendinger https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/NNFA ... 8#t=12m10s

Jeg skulle gjerne sett en uhildet evaluering av perioden fra det var ubegrenset med utlendinger til nå. Hvor mye effekt har egentlig kuttingen av antall utlendinger egentlig vært med tanke på kvaliteten på norske hockeyspillere? Her må det selvsagt justeres for treningsmengde, treningskvalitet, utstyr, metode, etc etc.

Faktum er i hvert fall at den "gyldne" generasjonen vi fikk opp kom opp på a-lagene rundt 2000. Utlandskvoten ble vel innført rundt 2005 (?), gradvis nedgang fra 10.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. September 2018 18:40

Hva jeg reagerer på er at forbundsstyret reagerer med et isolert tiltak liksom for å vise at de tar et problem på alvor. Det er ikke så enkelt. En reduksjon av antall utlendinger i GET er bare et av mange mulige tiltak, og det har liten hensikt å bare hoppe på noe før en har fått en bredere forståelse for problemene og derfra har diskutert mål i både kort og langt perspektiv. Ut fra dette identifiserer en så tiltak for å nå målene, en prosess som forøvrig er verdiløs uten evalueringer og oppfølginger av evalueringene. Her er det også viktig å få med seg at egenevalueringer har liten verdi.

Jeg så på den siste hockeysnakkisen fra Stavanger for noen dager og tenkte; Forstår heller ikke forbundets sportssjef seg på problemet med unge talent som har vært godt vante med å ta små steg oppover plutselig skal inn i et system hvor det er forventet at det skal ta 2-3 år før de kan ta det neste steget? Her mangler det åpenbart et trinn på stigen for de aller fleste.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis ... -1.1197893
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. Oktober 2018 22:59
Finn to feil i denne.

https://www.hockey.no/live/BoxScore/Box ... 06.10.2018

InnleggSkrevet: 06. Oktober 2018 23:57
DonCherry skrev:Finn to feil i denne.

Hva tenker du på? Ser ingen faktiske feil?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. Oktober 2018 16:30
Sorum skrev:
DonCherry skrev:Finn to feil i denne.

Hva tenker du på? Ser ingen faktiske feil?

Eventuelle feil fra Ishockey Live hører ikke hjemme her under Veien videre for norsk hockey utover at generelt sett skal forbundet gå foran og utvise god profesjonalitet i det de foretar seg. Her feiler de fortsatt med Ishockey Live, flere år etter innføringen.

Med to store feil fra denne kampen tenkte jeg på.

1. Ringerike spiller nå i GET etter lang tid godt etablert i toppen av 1. divisjon. Til tross for dette står det dårlig til med rekruttering for og drift av deres U-avdeling. Jeg tror det er tynnere nå enn hva det har vært før. De kan ikke stille lag i U15 uten å slå seg sammen med Jutul, og selv da er det bare 12-13 utespillere for kamp, og det spilles på laveste nivå C. Neste lag de har er også sammen med Jutul på laveste nivå U18. Slik skal det ikke være for en klubb i GET som over lang tid har vært godt etablert i 1. divisjon.

Vi har et stort problem med manglende rekruttering av spillere gjenom de ishallene vi har, og videre utvikling av mulige talenter til å markere seg fra ung alder av på våre to øverste nivå. Ringerike er et godt eksempel på elendigheten her. Selv Tromsø som ikke er med i prestasjonsdelen av norsk ishockey, og har en kort historie med ishall, de gjør dette noe bedre enn Ringerike.

Det er på tide å vurdere status i samarbeidende U-avdeling som lisenskrav for spill i GET og 1. divisjon. Alt for mange klubber klarer ikke å ta sitt kollektive ansvar på alvor her.

2. Det erfares nå for vår 2. divisjon at store reisekostnader for deltakelse i landsdekkende seriespill skaper problemer for klubbene, og der vår målet kanskje var 10 klubber fra forbundets side, der sitter vi nå igjen med fire klubber. Egentlig mangler det syv fordi GET også har et hull. Foreslått løsning i annen tråd er landsdelsserier for 2. divisjon.

For den bredere idrettsdebatt mer generelt er det mange idrettsledere og politikere som nå peker på en nødvendighet av å gjøre barneidretten billigere. Barneidretten innen den fra før av relativt dyre idretten ishockey blir rådyr når det skal spilles landsdekkende seriespill fra alder 14 år av for breddeidrett. Hvilke andre idretter er det som har landsdekkende serier U15 for sine B og C nivå? Fotballen har ikke det slik selv for sitt A nivå, tror jeg.

Kostnaden som følger med dette er diskvalifiserende og medfører tap av spillere, bredde, talenter og lag. Her må forbundet opp i ringa for økt takt i byggingen av nye ishaller.

Det var de to helt åpenbare feil fra en matchprotokoll fra en ikke tilfeldig valgt kamp i landsdekkende serie U15C.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Oktober 2018 21:30
huuum skrev:GET lagene priste seglykkelig over at de slapp reiseutgifter til Narvik for å hente 3 poeng. Alt går på økonomi.Med nye lag fra Stavanger så flyttet spillerne i Oslo regionen på seg med en gang. (iI 1 og 2 div nesten alle spillerne være med på å betale reise utg) på lik linje med jr lagene) I Norge er ishockey en amatørsport fra topp til bunn. Dvs Noen av GET lagene greier seg rimelig greit utelukkende på almisser og vaflel salg. (igjen, bare kokkosen vi får fra Sverige ler hele veien til banken) resten må jobbe/ studere.

Hvilke kommentarer har menigheten til dagens gladmedling fra Stavanger om nok en ny sponsorrekord, 51 mill nå?

https://www.vg.no/sport/ishockey/i/OndQ ... ner-kroner

Markedssjefen melder.

Han er ikke i tvil om at nøkkelen til større inntekter for norske hockeyklubber handler om oppdaterte arenaer.
– Bedre fasiliteter rundt om i Norge er alfa & omega. Husk at vi på en måte prøver å stjele litt av fritiden til folk. Da må du ha fasiliteter som gjør det fristende å komme til oss. Det kan være så enkelt at du må slippe å stå i kø for å gå på toalettet, sier Haukali.

I Oilers sitt tilfelle, tror han mye av nøkkelen til suksessen handler om at klubben har en totalpakke å tilby til sine sponsorer.
– Jeg tror en viktig faktor for vår del er at vi har mange forskjellige aktiviteter som gjør at våre samarbeidspartnere samles. Vi er flinke til å fasilitere mingleområder som gir muligheter for å gjøre business. Det gjør at de møter hverandre på forskjellige arenaer, sier Terje Haukali.

Han tror dessuten at klubben har vært flinke til å skape en positiv atmosfære rundt klubben de siste årene.
– Vi opplever et næringsliv som har tro på det vi gjør. Sporten er selvfølgelig viktig, men vi føler selv at vi er flinke på mange andre områder også. Alt ifra at vi er samfunnsengasjerte til at vi lager til andre events, sier Oilers-salgssjefen.

Direkte vemmelig, vil kanskje noen si, da norsk ishockey skal tuftes på vafler, pølse og lompe i sure haller med toalett av tilsvarende kvalitet.

Jeg tror det er mye å lære fra Stavanger, og snart følger Vålerenga, Frisk Asker og Stjernen etter. For Narvik og de øvrige som ønsker seg opp vil den økonomiske avstanden bli enda større, og med dagens haller vil det nærmest være dødsstøtet å forsøke seg.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Oktober 2018 22:07
Sponsormarkedet er nok ganske anderledes i Stavanger enn i Fredrikstad (eller Narvik) dessverre.
®

InnleggSkrevet: 13. Oktober 2018 01:09
Stavanger har alltid vært Viking fotball. At Oilers har klart å passere dem på tabellen bør bare være en inspirasjon for andre lag. Spesielt Stjernen og Sparta. Se og lær. Oilers deler erfaringer gladelige så vidt jeg vet. Hvis det skulle være av interesse.......
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester