Veien videre for norsk hockey

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 19:18
Oddi skrev:Noen tror at dersom vi kutter i antallet utlendinger blir spillerne bedre. Tvert i mot mener jeg. Unge spillere må ha flere kvalitetsspillere å strekke seg etter. Spillere som går får opp kvaliteten på treningenen og kamp. Du blir etter min mening bedre av å trene med og spille mot gode spillere. Jeg mener et par ting bør gjøres:

1. Øke grensen for antallet utlendinger til 10-12 pr. lag. Dette gjelder gåde get og 1 divisjon.

2. Redusere antallet lag i get til 8. Dermed får vi opp kvaliteten på lagene i og med at spillerne fordeler seg på færre lag.

3. Det bør på sikt stilles strenge krav til kapasiteten i hallene som har GET lag. F.eks minimum plass til 3000 tilskuere.

4. Alle lag som får lisens til spill i GET skal ha en godt gjennomtenkt plan for utvikling av spillere. Trenerkapasitet. istid osv på aldersbestemte lag må godkjennes før lisens blir gitt.

:D Herlig sarkasme! :lol:
®

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 22:36
Jeg synes det diskuteres mange gode tiltak her.

Jeg gjør meg følgende refleksjoner.

- Få enkle løsninger og vanskelig å vite hva som virker. En utfordring er at det kan gå mellom 5 og 10 fra tiltak iverksettes til man ser resultater. Det er også veldig vrient å vite hva som virker. Se på Hviterussland. Arrangerte VM for noen år siden med stor interesse og har U20 i nasjonal liga, tiltak mange har vært inne på her. Likevel desidert sist og B-VM.
- Konjunturer som uomgjengelig vil svinge. Når vi er såpass få, vil det nødvendigvis gå i bølger hvor mange gode vi får frem til enhver rid.
- Forklaringer og tiltak jeg har liten tro på: 1) Forskjellig mentalitet blant nordmenn og dansker. Det tror jeg bare er tull. Heller slik at enkelte klubber klarer å etablere et miljø, med støtte fra forbundet. 2) norske 18-åringer vil ikke ut. Det tror jeg de vil, selv om det vil kunne være individuelle variasjoner. 3) antall lag i GET. Ingen grunn til å forandre dette.
- Av langsiktige tiltak tror jeg fortsatt flere haller er det aller viktigste. Her går det fremover, men ikke fort nok. Vi har hatt 50 % økning i antall spillere siden 2012. Hvorfor legges ikke ut info om aldersgrupper?
- Av mer kortsiktige tiltak tenker jeg. 1) flere samlingsdøgn på U-lagene. Men er dette kanskje blitt bedre? 2) permanent U25-lag. Halvveis på plass 3) en forbundsledelse som analyserer og vurderer tiltak opp mot resultater. Dette forekommer ikke, og vi må presse på. 4) kritisk presse, helt enig med DC her. Kan nitten.no bidra? 5) De store klubbene må prioritere talentutvikling. Viktig at Stavanger nå gjennomfører sin satsing, Hamar er i bedring, tror jeg. Spent på Vålerenga. Roy har en markant stemme i debatten og bør kunne lead by example som det heter.

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 23:25
DonCherry skrev:Basse og Haugen.
Gratulerer og bra at vi slipper veien ned, men jeg er svært betenkt over hva Jarlsbo kommer med rett etter at et fortsatt liv i A-gruppen er sikret.

https://www.vg.no/sport/i/9mQpyq/analys ... -neste-aar
Analyse: Norge blir mye bedre i VM neste år

Et viktig premiss for at vi skal bli bedre er at vi også har våkne journalister og kommentatorer i de større mediene.

Det er da helt kurant av Jarlsbo å peke på at vi manglet flere av våre beste spillere, og at det er yngre spillere hjemme som kan banke på døra til et VM-lag.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 00:06
Sorum skrev:
Det er da helt kurant av Jarlsbo å peke på at vi manglet flere av våre beste spillere, og at det er yngre spillere hjemme som kan banke på døra til et VM-lag.

Men neste år er det garantert noen andre som mangler, det er alltid forfall. Utvalget av spillere som produserer i topprekkene i toppligaene i Europa minker for hvert år, det er dit vi må få noen nye. Vi berger ikke a-vm i mange år med 3.rekke Tyskland eller folk som klamrer seg fast i 4.rekka i SHL.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 00:13
Drebin skrev:
Sorum skrev:

Men neste år er det garantert noen andre som mangler, det er alltid forfall. Utvalget av spillere som produserer i topprekkene i toppligaene i Europa minker for hvert år, det er dit vi må få noen nye. Vi berger ikke a-vm i mange år med 3.rekke Tyskland eller folk som klamrer seg fast i 4.rekka i SHL.

Joda, men vi får jo håpe på at vi f.eks ikke mangler både Thoresen og Rosseli. Jeg regner ikke med Zuccarello og Martinsen. Om Sondre Olden blir VM-spiller igjen og om han vil utgjøre en forskjell gjenstår å se. Ikke helt sikker på det. Din favoritt Martin Rønnild bør være veldig aktuell for landslaget. Jeg har også trua på at våre unge backer i Nørstebø, Bull og Johannesen ikke bare er et år eldre, men også bedre gjennom spill i SHL for alle tre.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 00:25
Sorum skrev:
Drebin skrev:
Sorum skrev:

Joda, men vi får jo håpe på at vi f.eks ikke mangler både Thoresen og Rosseli. Jeg regner ikke med Zuccarello og Martinsen. Om Sondre Olden blir VM-spiller igjen og om han vil utgjøre en forskjell gjenstår å se. Ikke helt sikker på det. Din favoritt Martin Rønnild bør være veldig aktuell for landslaget. Jeg har også trua på at våre unge backer i Nørstebø, Bull og Johannesen ikke bare er et år eldre, men også bedre gjennom spill i SHL for alle tre.

Rosseli er ikke i kategorien produserende i topprekke. Der er kun Olimbs, Patrick og Zucca. Det er dit vi må få noen nye fort som f, for Kenna er 29 og yngst av disse.
Johannesen har jeg null tro på at vi ser i SHL igjen, er en først borte får en ikke nye sjanser, og han er sikkert ikke veldig interessert etter det han har gått gjennom. Spiller vel i Oilers neste år?

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 06:02
Synes Bull og JoJo var meget gode. Begge bør ut.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 07:36
AMK79 skrev:Synes Bull og JoJo var meget gode. Begge bør ut.

Mulig JoJo bør ut igjen, men som Drebin nevner, tror ikke det blir i SHL.
Han var forøvrig god på landslaget før det ble Sverige på han. Jeg har vel sett så og si alle matchene har spilte for Frölunda (ok ca.80% da ;) ) Hans store problem er som jeg har nevnt flere ganger tidligere at han har alt for stor tendens til å holde begge hendene på kølla, han var i SHL også for lett å vende bort.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 09:01

Enig, men ikke direkte til SHL bare for å stagnere. Norske spillere burde i større grad prøve mellomeuropeiske ligaer som et springbrett til eksempelvis SHL.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 09:28
Dere husker vel att Bull var ute? Men dro hjem så som så mange andre. Men han ser bedre ut nå

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 09:52
I den danske serien er det vel maks 8 utlendinger?

Noen som vet om utlendingskvoten fylles opp av alle lagene der?
"-Vi skal ende blant topp tre i serien. Jeg hater å tape."
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 10:49

En spiller bør reise ut om han føler for det, ikke før. En hverdag hjemmefra borte fra familie og venner er en helt annen hverdag og noen takler det ikke like godt. Det fører fort til stagnasjon og kanskje faktisk tilbakegang rent sprotslig.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 11:39
Er ny her på forumet, men så meg nødt til å lage bruker for å kunne dele min mening vedrørende veien videre og hva problemet er. Først vil jeg si at jeg har tidligere jobbet som ungdomstrener i usa samt flere steder i Europa over en rekke år og har således sett en rekke ulike hockeykulturer samt forskjellige måter fremprodusere spillere på.

Det første man må forstå er at kroppen utvikler sine motoriske ferdigheter desidert best i en alder mellom 5-14år. I Norge trenes ofte denne gruppen av foreldre eller av andre som ikke tar utviklingen av skøyteferdigheter og kølleteknikk på alvor eller rett og slett ikke vet hvordan. Her mener jeg ikke å rakke ned på noen, men er kun en observasjon. Mange trenere er også fastgrodd i måten å spille hockey på fra 20 år tilbake i tid. I dagens hockey (tenker på regelendringene de siste 10 årene) er det ekstremt viktig å være rask og teknisk.

Det er "for seint" å bli god på skøyter når du er 16år. Kroppen vokser og man må allokere mye mer tid til styrke og eksplosivitet, dessuten må man bruke langt mer istid på å utvikle taktiske ferdigheter (posisjonering, passninger, oppspill, PP, PK etc). Dette har man forstått i Slovakia og Tsjekkia hvor forbundene bruker mye tid på å utdanne trenere som kan utvikle de unges ferdigheter i henhold til hva skøytegåing, kølleteknikk, kosthold, styrke etc angår i alderen 5-14år. Forskjellen på skøyteferdighetene mellom Norge og f.eks. Tsjekkia er helt enorm på barnenivå.

Se hva som hendte med målvaktssituasjonen når vi tok den på alvor! Ikke lenge etterpå fikk vi våre første draftede målvakter. Det var et resultat av å hente inn kompetanse, men også utvikle målvaktene våre teknisk i tidlig alder. Jevnt over har vi fått løftet nivået på målvaktene og trenerne. Så vi kan absolutt få til dette. Jeg tror vi må gjøre det samme for utespillerne våre, hvor vi henter inn powerskating spesialister som kan ta tak i de unge i tidlig alder. Videre må vi ha spesialiserte trening og samlinger for f.eks becker, løpere etc.

Så langt tror jeg de fleste er enig med meg, men der hvor jeg opplever mye motstand i Norge er når jeg sier at vi må bli flinkere på å dyrke frem de med talent i tidlig alder. Dersom man ikke er talent og er en av toppscorerne som 10-åring er det mest sannsynligvis for seint allerede å nå GET eller høyere nivå, selv om det selvsagt finnes unntak. I Norge er man livredd for å la unger med ferdigheter slippe til på høyere nivå, selv om dette kan forklares med forskjellen i en person født i januar kontra desember. (Misforstå meg rett, vi skal ikke drive med noe gudedyrkelse av enkeltspillere og forskjellsbehandle, men legge til rette for dem som kan spille opp). I idretter hvor individuelle prestasjoner teller har vi alltid gjort det godt (Ski, Alpint, Sykling, Svømming etc) men henger langt bak i lagidretter.

Når det er sagt skjer det en del positivt også med hallutbygging, stadig flere VGS tilbyr tilrettelagt undervisning med ishockey, skolefritidsordning med ishockey etc. Problemet er at vi ikke flinke til å utvikle barna i tidlig alder og fortsatt surer rundt pisset om at idrett kun skal være gøy. Klart idrett skal være gøy, men det er en smal sak å kombinere lek, spill og ferdighetsutvikling. Idrett skal også bidra til å utvikle mennesker, selvdisiplin, arbeidsmoral etc. Det verste jeg ser er pokaler/medaljer for deltakelse.

[Hockey er også for dyrt, i andre land kan man leie utstyr til 200kr mnd, noe som øker rekrutteringen og således den statistiske sannsynligheten for at vi får tak i flere talenter]

Kort oppsummert: Tror ikke det er avgjørende om kvota i GET er 5 eller 7 utlendinger. Problemet ligger i barneidretten og mangelen på vilje til å legge til rette for utvikling i tidlig alder.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 11:46
Det ser ikke helsvart ut akkurat nå, hvis alle er med. Tror det er viktig å ta generasjonsskifte mens de eldre fortsatt er såpass bra. Det bør bety at f.eks Roest, S.Thoresen, Tommy K og kanskje til og med Espeland, Røymark bør ha spilt sin siste landskamp hvis pila ikke plutselig endrer voldsomt kurs. Sikkert flere som passer inn her..

Hvis alle er tilgjengelige neste år, så er vi en klar kvartfinale outsider.

Haukland
Haugen
Søberg (Arntzen, Holm, Lillegrend)

Holøs
Bonsaksen
Nørstebø
Sørvik
Bull
Johannessen
Ødegård
(Kåsastul, Lesund,Bjerke,Bryhnisveen, Ullriksen, Espeland,...)
------------------
Zucca
Thoresen
Olimb
Olimb
Rosseli
Martinsen
Olden
Valkvæ
Lindstrøm
Rønhild
Bastiansen
Emilio
Noer
Karterud
Saltsten
(T Olsen, Hoff, SJohansen, Haga, Reichenberg, Røymark, Trettenes, Røykås, Forsberg.
---------------------
Har ikke stor tro på å lage en god rekke som skal produsere. Her kunne vi fått tre, kanskje fire. Martinsen kunne spilt over alt, men passer best inn her. Med PP og BP i tilegg hadde han spilt mye.

Holøs, Bonsa-Thoresen, KOlimb, Valkvæ
JJ, Bull- Zucca, Lindstrøm, Rosseli
Sørvik, Nørste- Emilio, MOlimb, Olden
Ødegård- Rønhild, Basse, Martinsen
Noer, Karterud, Saltsten

Veien videre?

Mye handler om økonomi. Spillerne må ha råd til å trene på dagtid, skal dem få lagt inn nok kvalitetsøkter. Klubbene må ha råd til å lønne en unggutt så dette er mulig også for han, selv om han leies ut til f.eks. første divisjon også så må han ha råd til å trene to ganger daglig.

Maks 5-6 utlendinger i GET. Må være sikre på at de som hentes holder veldig bra nivå.

Tiltak som hever nivået på juniorligaen og 1 divisjon. Kanskje det å gjøre om til u12, u14, u 16, u 19 og u21/22. Er det mange spillere på kullet får man lage to lag, første og andre lag.Mange slutter etter juniornivå fordi dem ikke får tilbud om noe spill. Noen utvikler seg senere enn andre. Samtidig så burde det være naturlig at dem satser videre i første divisjon, men det skjer ikke alltid. De aller beste juniorene vil få muligheter i en a stall, de på nippet velger kanskje første div og noen få kan fortsette som "junior spiller". Samtidig må det stilles krav til førstedivisjons lag for sommertrening og et visst nivå generelt. Krav om en ironman dag på olympiatoppen for å se nivået? Ihvertfall fysiske tester som skal sendes inn til forbundet.

Bedre skolerte ungdomstrenere. Det er mange dyktige trenere og eks spillere som jobber i yngres i dag. Men man ser ofte at spillerne har samme trener, ofte en eks spiller pappa som følger laget sitt fra de starter og opp til 14-15 års alder, noen tilfeller enda lenger. Her mener jeg forbund og klubber må bestemme at det blir "ansatt" en trener fra u12 og oppover som har ansvaret for det alderstrinnet fast, hvert eneste år. Spillerne passerer. Det sikrer at alle får samme mulighet til å utvikle seg og trener er ansatt for å følge de prinsippene/modellen som er bestemt av klubb/forbund. I dag er det mange egne varianter basert på hva hver trener mener er best.

Ikke lov å hente tilbake Norske spillere som går til utlandet. (3 år) Litt søkt og spesielt, men hva skal til for at dem ikke skal gi opp så lett?

Isbjørnsamlinger og u25 landslag med mange flere samlinger. Av de som er best på landslaget i dag, så har de fleste fulgt denne modellen. Det Boork dro i gang ga hele hockey Norge et løft. Dette er kun for de beste fra 15-16 års alder. Modellen er der, det handler om å ville bruke penger på det.

Det må trenes riktig fra tidlig alder. Ser fortsatt at benkpress og enkelte andre styrkeøvelser er en målestokk. Helt uvesentlig. Kjernemuskelatur, generell styrke,hurtighet, spenst, utholdenhet og smidighet/balanse er det som gjelder i tilegg til teknikk på skøyter, med puck og det som kommer med istreningen. Dette kan man begynne målbevisst med fra tidlig alder. Det samme den mentale biten. Unga må vite hva som kreves og forberedes for dette. Samtidig må det være rom for at alle ikke er like ivrige i tidlig alder, og legge til rette for dem også. Dropper du sommertrening når du er 14 år i dag, så vet jeg at den spilleren får et stempel som lat, og det følger han videre i den klubben. Et samarbeid med håndball, fotball lag hvor det utarbeides en plan for grunntrening slik at det er mulig for et barn/ungdom og kombinere flere idretter.

Foreldre må slutte å blande seg inn i treningsopplegg, spilletid og hvilket lag ungen din er på. En fryktelig uting og kun ødeleggende for både lag, trener og ikke minst ungen selv.

Alt dette er gjennomførbart for klubbene. Det må inn som lisenskrav og alle klubbene må ta del i en sånn "utviklingsdugnad" som fagfolk og ekspertise fra folk og land med kompetasne har utarbeidet. Ønsket er at noen andre enn Sjur R og P Saltsten lager den modellen ihvertfall..

Utfordringen er vel å skaffe nok midler for forbundet til å ha nok samlingsdøgn for isbjørner og u16-u-25 landslagene.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 13:15
Granateple skrev:Er ny her på forumet, men så meg nødt til å lage bruker for å kunne dele min mening vedrørende veien videre og hva problemet er. Først vil jeg si at jeg har tidligere jobbet som ungdomstrener i usa samt flere steder i Europa over en rekke år og har således sett en rekke ulike hockeykulturer samt forskjellige måter fremprodusere spillere på.

Det første man må forstå er at kroppen utvikler sine motoriske ferdigheter desidert best i en alder mellom 5-14år. I Norge trenes ofte denne gruppen av foreldre eller av andre som ikke tar utviklingen av skøyteferdigheter og kølleteknikk på alvor eller rett og slett ikke vet hvordan. Her mener jeg ikke å rakke ned på noen, men er kun en observasjon. Mange trenere er også fastgrodd i måten å spille hockey på fra 20 år tilbake i tid. I dagens hockey (tenker på regelendringene de siste 10 årene) er det ekstremt viktig å være rask og teknisk.

Det er "for seint" å bli god på skøyter når du er 16år. Kroppen vokser og man må allokere mye mer tid til styrke og eksplosivitet, dessuten må man bruke langt mer istid på å utvikle taktiske ferdigheter (posisjonering, passninger, oppspill, PP, PK etc). Dette har man forstått i Slovakia og Tsjekkia hvor forbundene bruker mye tid på å utdanne trenere som kan utvikle de unges ferdigheter i henhold til hva skøytegåing, kølleteknikk, kosthold, styrke etc angår i alderen 5-14år. Forskjellen på skøyteferdighetene mellom Norge og f.eks. Tsjekkia er helt enorm på barnenivå.

Se hva som hendte med målvaktssituasjonen når vi tok den på alvor! Ikke lenge etterpå fikk vi våre første draftede målvakter. Det var et resultat av å hente inn kompetanse, men også utvikle målvaktene våre teknisk i tidlig alder. Jevnt over har vi fått løftet nivået på målvaktene og trenerne. Så vi kan absolutt få til dette. Jeg tror vi må gjøre det samme for utespillerne våre, hvor vi henter inn powerskating spesialister som kan ta tak i de unge i tidlig alder. Videre må vi ha spesialiserte trening og samlinger for f.eks becker, løpere etc.

Så langt tror jeg de fleste er enig med meg, men der hvor jeg opplever mye motstand i Norge er når jeg sier at vi må bli flinkere på å dyrke frem de med talent i tidlig alder. Dersom man ikke er talent og er en av toppscorerne som 10-åring er det mest sannsynligvis for seint allerede å nå GET eller høyere nivå, selv om det selvsagt finnes unntak. I Norge er man livredd for å la unger med ferdigheter slippe til på høyere nivå, selv om dette kan forklares med forskjellen i en person født i januar kontra desember. (Misforstå meg rett, vi skal ikke drive med noe gudedyrkelse av enkeltspillere og forskjellsbehandle, men legge til rette for dem som kan spille opp). I idretter hvor individuelle prestasjoner teller har vi alltid gjort det godt (Ski, Alpint, Sykling, Svømming etc) men henger langt bak i lagidretter.

Når det er sagt skjer det en del positivt også med hallutbygging, stadig flere VGS tilbyr tilrettelagt undervisning med ishockey, skolefritidsordning med ishockey etc. Problemet er at vi ikke flinke til å utvikle barna i tidlig alder og fortsatt surer rundt pisset om at idrett kun skal være gøy. Klart idrett skal være gøy, men det er en smal sak å kombinere lek, spill og ferdighetsutvikling. Idrett skal også bidra til å utvikle mennesker, selvdisiplin, arbeidsmoral etc. Det verste jeg ser er pokaler/medaljer for deltakelse.

[Hockey er også for dyrt, i andre land kan man leie utstyr til 200kr mnd, noe som øker rekrutteringen og således den statistiske sannsynligheten for at vi får tak i flere talenter]

Kort oppsummert: Tror ikke det er avgjørende om kvota i GET er 5 eller 7 utlendinger. Problemet ligger i barneidretten og mangelen på vilje til å legge til rette for utvikling i tidlig alder.

Bra innlegg!

Men alt dette koker ned til penger. Er politikerne villig til å gi hockeysporten et løft eller skal vi fremdeles ha som mål å jage gullmedaljer i små sære vinteridretter.
Sist endret av Doorknob den 15. Mai 2018 14:26, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 13:48
Ishockey er ikke bra nok i visse engere kretser... ;)
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 15:52
Ikke lov å være kritisk:

https://www.vg.no/sport/i/OnJyll/slaar- ... -i-speilet
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 15:58
Han må få lov til og kritisere. Selv om det noen ganger blir for mye. Men han har jo for det meste rett. Hele hockeynorge bör se seg i speilet. Fremst de som styrer. Det er så mye som må bli bedre. Jeg har vaert optimist for norsk hockey siden Roys förste dager og alt han skapte. Men jeg föler det meste er borte. Och realiteten traff meg rett i trynet.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 16:03
johnpx skrev:Han må få lov til og kritisere. Selv om det noen ganger blir for mye. Men han har jo for det meste rett. Hele hockeynorge bör se seg i speilet. Fremst de som styrer. Det er så mye som må bli bedre. Jeg har vaert optimist for norsk hockey siden Roys förste dager og alt han skapte. Men jeg föler det meste er borte. Och realiteten traff meg rett i trynet.

Ting blir ikke lettere når man blir motarbeidet fra øverste sportslige hold.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 16:07
Jeg er veldig redd for att dem ikke tar kritiken og alt ser ut som vanlig til neste vm.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 16:22
Faren i en liten (hockey)kultur er vel at det blir innavl. Kommer inn for lite friskt blod utenfra som ser problemene som de som er født inn kulturen ikke ser.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 16:24
Doorknob skrev:Faren i en liten (hockey)kultur er vel at det blir innavl. Kommer inn for lite friskt blod utenfra som ser problemene som de som er født inn kulturen ikke ser.

Er vel litt det som har blitt? Föler jeg
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 16:43
Hawkie skrev:Ikke lov å være kritisk:

https://www.vg.no/sport/i/OnJyll/slaar- ... -i-speilet

Dette blir for dumt. Alle ser at det er problemer, og alt av problemer er ikke direkte knyttet til hva som ble gjort og ikke gjort med landslaget denne sesongen. Det meste er grunnet kollektiv svikt over mange år. Shampo er ærlig og innrømmer at han kunne bidratt bedre, mens SRN forsvarer seg med angrep mot Shampo.

Her er en annen begrav-diskusjonen artikkel fra Jarlsbo i dag hvor Jarlsbo glemmer å prate med enkelte veteraner.

https://www.vg.no/sport/i/4dJOJR/thores ... l-neste-vm

Blant de åpenbare feilene gjort av Thoresen for dette VM har vi hans landslagsuttak for OL som avdekket en manglende oppfølging av interesante spillere som burde vært med, men dette ansvaret hviler også på sportssjefen, og de to fikk tilfeldigvis med sine sønner til OL. Deretter har det vært tåpelige uttalelser, og ikke bare en gang, som ikke har bidratt til å bygge lag i garderoben. Tidligere år har gutta gitt alt for Roy. Vi fikk ikke den samme følelsen i dette VM for PT.

Men den største feilen er den Roy og enkelte andre har sett bygge seg opp over tid, nemlig mangelen av spillere som skal kunne ta over. Den jevne etterveksten har vært borte og her har sportssjefen ved flere dårlige U-VM bare registrert at andre land satser og jobber bedre enn oss. Dette samtidig med at han har sittet på en strategisk plan som ikke har vært fulgt opp.

Jeg mener det er tid for både litt oppvask og noen nye koster etter oppvasken, og dette handler ikke bare om landslaget og U-landslagene.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 16:45
johnpx skrev:
Doorknob skrev:Faren i en liten (hockey)kultur er vel at det blir innavl. Kommer inn for lite friskt blod utenfra som ser problemene som de som er født inn kulturen ikke ser.

Er vel litt det som har blitt? Föler jeg

Flere som føler det slik.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 17:21
AMK79 skrev:Jeg synes det diskuteres mange gode tiltak her.

Jeg gjør meg følgende refleksjoner.

- Få enkle løsninger og vanskelig å vite hva som virker. En utfordring er at det kan gå mellom 5 og 10 fra tiltak iverksettes til man ser resultater. Det er også veldig vrient å vite hva som virker. Se på Hviterussland. Arrangerte VM for noen år siden med stor interesse og har U20 i nasjonal liga, tiltak mange har vært inne på her. Likevel desidert sist og B-VM.
- Konjunturer som uomgjengelig vil svinge. Når vi er såpass få, vil det nødvendigvis gå i bølger hvor mange gode vi får frem til enhver rid.
- Forklaringer og tiltak jeg har liten tro på: 1) Forskjellig mentalitet blant nordmenn og dansker. Det tror jeg bare er tull. Heller slik at enkelte klubber klarer å etablere et miljø, med støtte fra forbundet. 2) norske 18-åringer vil ikke ut. Det tror jeg de vil, selv om det vil kunne være individuelle variasjoner. 3) antall lag i GET. Ingen grunn til å forandre dette.
- Av langsiktige tiltak tror jeg fortsatt flere haller er det aller viktigste. Her går det fremover, men ikke fort nok. Vi har hatt 50 % økning i antall spillere siden 2012. Hvorfor legges ikke ut info om aldersgrupper?
- Av mer kortsiktige tiltak tenker jeg. 1) flere samlingsdøgn på U-lagene. Men er dette kanskje blitt bedre? 2) permanent U25-lag. Halvveis på plass 3) en forbundsledelse som analyserer og vurderer tiltak opp mot resultater. Dette forekommer ikke, og vi må presse på. 4) kritisk presse, helt enig med DC her. Kan nitten.no bidra? 5) De store klubbene må prioritere talentutvikling. Viktig at Stavanger nå gjennomfører sin satsing, Hamar er i bedring, tror jeg. Spent på Vålerenga. Roy har en markant stemme i debatten og bør kunne lead by example som det heter.

Langsiktig.
Vi må frigjøre oss fra den årlige diskusjonen av navn på spillere og hvilken unge spiller som skal draftes til sommeren og frelse oss for de femten neste sesongene. Danskene er i ferd med å frigjøre seg fra dette, inkl. de konjunkturene du mener vi må lide under, og de kan nå komponere gode lag selv når noen av de beste mangler. Mens de landene vi skal konkurere mot om kvartfinaleplasser jevnlig får frem unge talent som er profiler i SHL, KHL og NHL før de fyller 20, så klarer ikke vi lengre å få frem norske profiler på 20-25 år i GET, og da får vi dem heller ikke ut som profiler til SHL eller DEL som en start. Her har det vært svikt på svikt.

Norske 18 åringer som ikke vil ut.
Eller det er blitt såpass mange historier om dem som gir opp å reiser hjem at interessen går tapt for unge norske spillere. Danskene har fått dette til å fungere inkl. deres U20 landslag, mens vi har det ikke. For unge norske spillere er den beste utviklingen noen år på benken i GET. Jeg gjorde en opptelling av spilletid på dem som ble sendt til U20 VM i fjor eller i forfjor. Det var ikke bra, men dette har vært NIHFs og GET klubbenes måte å gjøre dette på.

Langsiktig, hallene.
Dette er bare et av de mange mål som ikke følges opp, men målet er kanskje satt alt for uklart?

En kritisk og konstruktiv presse.
Du refererer meg på mangel av kritisk presse. Jeg mener vi mangler en kritisk presse, men at denne må være både kritisk og konstruktiv. Hvis vi hadde hatt journalister som behersket denne balansen på en god måte, da ville også utviklingen for norsk ishockey gått bedre og raskere.

Et NIHF som evaluerer sin virksomhet.
Total mangelvare.

Et kollektivt løft.
Det holder ikke med at det bare skal være de store klubbene som tar ansvar for talentutviklingen. Vi må som et minimum få et løft blant alle klubbene i den såkalte prestasjonsdelen av norsk ishockey både innen rekruttering og talentutvikling. Større bredde og bedre kvalitet hele veien opp til U21 vil være alfa og omega for den viktige hverdagen i norsk ishockey.

Annet.
Få bort foreldretrenerne fra U12 og unngå trenere som følger enkelte årganger i klubbene slik andre har påpekt. Flytt talentene opp en årgang eller to, men dra dem ned igjen dersom det svikter sportslig, mentalt, mentalt eller mentalt. Husk at det skal utvikles gode spillere som også er gode mennesker.
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester