Veien videre for norsk hockey

InnleggSkrevet: 13. Mai 2018 20:26
Jeg ser at en begynnende diskusjon er på gang i VM-trådene (tradisjon tro). Så da er det bedre om vi fyrer løs her!

InnleggSkrevet: 13. Mai 2018 20:27
AMK79 skrev:Hva er konkrete tiltak som burde vært iverksatt?

- Senke utlendingskvoten i 1.div og kanskje Get (omdiskutert)
- Innføre krav om x antall juniorlag for å få lisens i prestasjonsdelen
- Finne en løsning på nivåforskjellen mellom u20 og Get

Tja, der har du hvertfall 3 punkter :)

InnleggSkrevet: 13. Mai 2018 20:33
Ikke minst i 1 Divisjon burde vi senke utlendingskvoten drastisk! Maks 3. Vi må begynne å fokusere på 1 div som en utviklingsliga, steget mellom U20 og GET. Kan godt senke til 5 i GET. Færre men bedre utlendinger.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 13. Mai 2018 20:38
Kjellvis skrev:Ikke minst i 1 Divisjon burde vi senke utlendingskvoten drastisk! Maks 3. Vi må begynne å fokusere på 1 div som en utviklingsliga, steget mellom U20 og GET. Kan godt senke til 5 i GET. Færre men bedre utlendinger.

Absolutt. Og det er her jeg sliter med å forstå forbundet; hvorfor man ikke evner å iverksette slike enkle tiltak.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Mai 2018 21:30
Hva med eksterne evalueringer i det minste hvert andre år, og så bør stilling som sportssjef gjøres om til en åremålstilling.

InnleggSkrevet: 13. Mai 2018 23:51
Hawkie skrev:
AMK79 skrev:Hva er konkrete tiltak som burde vært iverksatt?

- Senke utlendingskvoten i 1.div og kanskje Get (omdiskutert)
- Innføre krav om x antall juniorlag for å få lisens i prestasjonsdelen
- Finne en løsning på nivåforskjellen mellom u20 og Get

Tja, der har du hvertfall 3 punkter :)

Det er mange ting vi kan se på. Skal komme tilbake med noen punkter.

Men må kommentere krav om x antall juniorlag (jeg regner med du tenker på alle ungdomslag fra U-11 til U-20). Vi kan ikke bare vedta at vi skal ha et visst antall spillere eller lag. Det må rekrutteres flere spillere til alle klubber, men å nekte nye klubber/små klubber plass i 1. og 2. divisjon fordi de ikke klarer å stille lag i mange nok klasser blir helt feil.

Å senke utlendingskvoten i 1.div er mulig. Men det er ikke så mange utlendinger der som vi kanskje tror. Det var 42 utlendinger med mer enn fem kamper på de ni lagene sist sesong. Bare Narvik, Ringerike og Comet som brukte mange utlendinger. Og de var de tre beste lagene, så ting henger sammen.

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 00:34
Jeg har troa på følgende punkter, dog sikkert upopulære.

1. Få bygget treningshaller ASAP! Treningstidene er sprengt over alt. Vanskelig å rekruttere flere når lagene ikke har et skikkelig tilbud å tilby.
2. Tillate taklinger fra tidligere alder. Kan aldri starte tidlig nok med å skjønne at man må heve blikket.
3. Tillate matching etter ferdigheter fremfor alder tidlig. En god 8 åring må matches med spillere som er på nivå med seg selv, framfor å stagnere ved å spille sammen andre mindre ivrige jevnaldrede.
4. Slutte å "ta isen til påske". Det er for få haller med helårsis.
5. Få ned antall utlendinger. Selvsagt.
6. Krav om ungdomssatsing for å få spille Elite.

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 01:03
Sorum skrev:
Men må kommentere krav om x antall juniorlag (jeg regner med du tenker på alle ungdomslag fra U-11 til U-20). Vi kan ikke bare vedta at vi skal ha et visst antall spillere eller lag. Det må rekrutteres flere spillere til alle klubber, men å nekte nye klubber/små klubber plass i 1. og 2. divisjon fordi de ikke klarer å stille lag i mange nok klasser blir helt feil.

Det er selvfølgelig brutalt ja. Jeg overdrev kanskje når jeg inkluderte 2.div., ,men jeg står inne for det når det gjelder Get + 1.div. Allikevel ser jeg at poengtrekk kanskje er et bedre alternativ enn lisensnekt, og at skjønn må være med i en sånn vurdering.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 09:36
Danskene suser forbi oss, men de har omtrent samme importnivå som oss.

Norge
279 spillere
198 Nordmenn
81 importer

Danmark
292 spillere
208 Dansker
84 importer

Tallene tatt fra EliteProspects. Nb. Danske ligaen har 11 lag.

Å kutte på utlendingskvoten er meningsløst om man ikke har spillerene til å erstatte importene med. Det er massevis av plasser til gode nordmenn i GET-ligaen. Etterspørselen er høy, problemet er at vi ikke produserer dem.

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 09:59
Nivået på GET-ligaen er ikke særlig høyt fra før spør du meg, og det ville således gjort minimalt med skade å senke utlendingskvoten fra 7 til eksempelvis 5.

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 10:08
Tja...
Det er jo tredje rangs utlendinger vi importerer til Geten, likevel herjer de... det sier litt om de norske spillerne!
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 10:11
MaxDelt skrev:Tja...
Det er jo tredje rangs utlendinger vi importerer til Geten, likevel herjer de... det sier litt om de norske spillerne!

Nuvel. Det er jo nok av eksempler på importer som ikke herjer i GET selv om de har bra stats fra bedre ligaer.
®

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 10:22

Poenget er at GET-ligaen er såpass ræva fra før at vi har ingenting å forsvare. Om nivået blir ørlite dårligere, samtidig som to ekstra nordmenn får sjansen, så kan ikke jeg se hvilken skade det måtte utgjøre.

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 10:57
Hawkie skrev:Jeg ser at en begynnende diskusjon er på gang i VM-trådene (tradisjon tro). Så da er det bedre om vi fyrer løs her!

Endringer må alltid komme fra toppen. Ledelsen / administrasjonen i forbundet bør derfor endres.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 11:17
Samarbeidsklubber er en bra ting. Talenter må føle på forskjellige nivåer, mer ansvar, nye/flere roller.

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 11:27
KjellKjellenBigset skrev:

Poenget er at GET-ligaen er såpass ræva fra før at vi har ingenting å forsvare. Om nivået blir ørlite dårligere, samtidig som to ekstra nordmenn får sjansen, så kan ikke jeg se hvilken skade det måtte utgjøre.

Prinsipielt kan jeg være enig med deg, men hvis vi tenker på vår klubb da: hvis vi tok bort to av våre utlendinger og erstattet dem med to nordmenn i forrige sesong, tror jeg nok laget hadde blitt mer enn ørlite dårligere...

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 11:29
RedFarmer skrev:

Nuvel. Det er jo nok av eksempler på importer som ikke herjer i GET selv om de har bra stats fra bedre ligaer.

...det kan gjerne være spillere over the top/ikke er sultne lenger...

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 11:35
Badman skrev:Danskene suser forbi oss, men de har omtrent samme importnivå som oss.

Norge
279 spillere
198 Nordmenn
81 importer

Danmark
292 spillere
208 Dansker
84 importer

Å kutte på utlendingskvoten er meningsløst om man ikke har spillerene til å erstatte importene med. Det er massevis av plasser til gode nordmenn i GET-ligaen. Etterspørselen er høy, problemet er at vi ikke produserer dem.

Norge og Danmark har to forskjellige mentaliteter. I Danmark gir man 17-18 åringer en sentral posisjon i laget på bekostning av bedre spillere. I Norge er dette helt uaktuelt, og derfor ser vel noen på tvang som eneste løsning. Jeg er usikker på hva jeg mener, for skal det ha noen positiv effekt må det være unggutter som tar over de frigjorte importplassene.

InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 12:05
MaxDelt skrev:

Prinsipielt kan jeg være enig med deg, men hvis vi tenker på vår klubb da: hvis vi tok bort to av våre utlendinger og erstattet dem med to nordmenn i forrige sesong, tror jeg nok laget hadde blitt mer enn ørlite dårligere...

Slik ville det blitt for alle i GET-ligaen, og dermed kan jeg ikke se at mitt lag nødvendigvis ville blitt skadet av dette. Uansett dreier denne debatten seg om det generelle nivået på GET-ligaen og med to færre utlendinger åpner det seg også opp muligheter for å hente spillere på en annen hylle.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 12:06
sthans skrev:
Hawkie skrev:Jeg ser at en begynnende diskusjon er på gang i VM-trådene (tradisjon tro). Så da er det bedre om vi fyrer løs her!

Endringer må alltid komme fra toppen. Ledelsen / administrasjonen i forbundet bør derfor endres.

Der har du et poeng. Mange har sett problemene komme, Roy inklusive, men han er bare blitt pekt på som sutrete. Mål er satt, men det følges ikke opp. Det er på tide med en endring i sportslig ledelse, og stillingen som sportssjef bør gjøres om til en åremålsstilling, f.eks. en 2-års stilling med mulighet til +2+2 år forlengelse. Gode folk må få muligheten, men det er ikke bra hvis noen blir sittende for lenge. Da risikerer vi en stagnasjon.

Til å våke over både det sportslige og administrasjonen skal det vær et styre og en president. Kommer det inn en ny president på sommerens ishockeyting? Det vil være viktig med et godt sammensatt og handlekraftig styre fremover nå. Saken vedr. Lørenskog denne våren vitner om mangel på forutsigbar langsiktig styring og god handlekraft.

Til å våke over alt dette har vi klubbene som egentlig utgjør forbundet, men her er det stort sett styring fra uke til uke som gjelder. Ja, vi sliter.

Blant mye av det som har vært skrevet de siste dagene så bet jeg meg merke i saken om landslagskapteinen og generalsekretæren som ønsker ølsalg i norske ishaller for å få fart på norsk ishockey.

https://www.nrk.no/sport/holos-vil-ha-o ... 1.14047096

Jeg tenker, hvor er det dette ølet skal selges? Dersom det er den svenske tanken med restaurantdrift som ønskes inn, da holder det ikke med å si øl er økonomi. Stavanger og kommende nye haller på Jordal, i Asker og Fredrikstad kan få dette til, men hva med Lørenskog, Manglerud, Sarpsborg, Hønefoss, Narvik, Trondheim osv.? Hamar og Lillehammer vil måtte bygge om. Øl og restaurantdrift kan telle positivt, men det vil også skape et veldig stort skille mellom norske klubber med og dem uten en moderne arena for å håndtere slik næring. Dette skal generasekretæren ha tenkt på før han sier til media at øl er svaret. Årsaken til Norges fall ligger heller ikke i manglende øl-salg.

Den danske toppligaen er forøvrig mindre flashy enn vår norske, men de får det til både på dame og herresiden. De selger kanskje øl der nede, men det er ikke dansk øl som forklarer den danske suksessen som vi har sett bygge seg opp over flere år nå. De har satt seg sine mål, lagt en plan og jobbet på for å følge opp. Jeg håper de tar seg til en semifinaleplass i sitt egen VM, og at dette gir en så stor dansk hockeyboom at også norsk ishockey settes under press.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 12:09
MaxDelt skrev:

Der er du ved kjernen til et av problemene. Klubbene tenker på seg selv i forhold til inneværende sesong, og det er egentlig klubbene som gjennom ishockeytinget styrer forbundet. Det aller meste dreier seg om kortsiktighet, egne interesser og kortsiktighet.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 12:12
Hawkie skrev:
Badman skrev:Danskene suser forbi oss, men de har omtrent samme importnivå som oss.

Norge
279 spillere
198 Nordmenn
81 importer

Danmark
292 spillere
208 Dansker
84 importer

Norge og Danmark har to forskjellige mentaliteter. I Danmark gir man 17-18 åringer en sentral posisjon i laget på bekostning av bedre spillere. I Norge er dette helt uaktuelt, og derfor ser vel noen på tvang som eneste løsning. Jeg er usikker på hva jeg mener, for skal det ha noen positiv effekt må det være unggutter som tar over de frigjorte importplassene.

Disse 17-18 åringene står da også bedre rustet til å flytte til bedre juniorligaer i Sverige eller Nordamerika, mens i Norge er mantraet fra kollegiet at de unge må bli hjemme for å bli gode.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 18:41

Norge
279 spillere
198 Nordmenn
81 importer

Danmark
292 spillere
208 Dansker
84 importer

Jeg tror å endre noen regler er helt feil sted å begynne. Det blir som da man utvidet Tippeligaen og trodde det automatisk skulle gi bedre spillere.
Det er arbeidet i klubbene, fra hockeyskole helt opp til a-lagene som betyr noe. Om vi går ned på antall utlendinger, og treningsgrunnlaget for unggutta som kommer opp er det samme, vil kvaliteten bli den samme.

Det er kvaliteten og trøkket i treningene som må opp, det ser vi og bl.a på alle de yngre norske spillerne som reiser ut fra GET og kommer hjem etter noen måneder med trenings og kultursjokk. Det, og evnen til å se og dyrke balltalentene, enerne. I dag er alle som kommer opp "solide toveisspillere" uten ekstremferdigheter i noe som helst.
Det jobbes vel bedre nå enn før med Wang etc, men om det er godt nok, det vet ikke jeg.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 19:04
Basse og Haugen.
Gratulerer og bra at vi slipper veien ned, men jeg er svært betenkt over hva Jarlsbo kommer med rett etter at et fortsatt liv i A-gruppen er sikret.

https://www.vg.no/sport/i/9mQpyq/analys ... -neste-aar
Analyse: Norge blir mye bedre i VM neste år

Et viktig premiss for at vi skal bli bedre er at vi også har våkne journalister og kommentatorer i de større mediene.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. Mai 2018 19:16
Noen tror at dersom vi kutter i antallet utlendinger blir spillerne bedre. Tvert i mot mener jeg. Unge spillere må ha flere kvalitetsspillere å strekke seg etter. Spillere som går får opp kvaliteten på treningenen og kamp. Du blir etter min mening bedre av å trene med og spille mot gode spillere. Jeg mener et par ting bør gjøres:

1. Øke grensen for antallet utlendinger til 10-12 pr. lag. Dette gjelder gåde get og 1 divisjon.

2. Redusere antallet lag i get til 8. Dermed får vi opp kvaliteten på lagene i og med at spillerne fordeler seg på færre lag.

3. Det bør på sikt stilles strenge krav til kapasiteten i hallene som har GET lag. F.eks minimum plass til 3000 tilskuere.

4. Alle lag som får lisens til spill i GET skal ha en godt gjennomtenkt plan for utvikling av spillere. Trenerkapasitet. istid osv på aldersbestemte lag må godkjennes før lisens blir gitt.
Neste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester