1. div 18/19

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 08. August 2018 19:55
Sorum skrev:/1533733052_1_divisjon_ishockey_20182019_lagene_troppene_pr_08_august.html

Håper ikke Hasle-Løren er ferdighandlet :lol:

InnleggSkrevet: 08. August 2018 21:21
Drebin skrev:
Sorum skrev:/1533733052_1_divisjon_ishockey_20182019_lagene_troppene_pr_08_august.html

Det er helt normalt egentlig at vi ikke hører noe fra Hasle/Løren. De er kanskje dårligst av alle på hjemmeside mm. Men de ender alltid opp med et OK lag, og har vært topp-5 de siste sesongene. Man kan gå ut fra at mange navnene her er med også i år (med fratrekk fra en del Lørenskog-spillere som hadde noen få kamper i 1. div) https://www.eliteprospects.com/team/103 ... ts#players

Grüner har 11 spillere, men disse fem er ryktet inn https://www.eliteprospects.com/transfer ... ue=norway2

Storhamar YA har 14 spillere, men skriver på FB at troppen er så godt som komplett og at de skal presentere resten av navnene snart. Om de skal klare dette selv eller om det skal baseres på lån av U-21 spillere vites ikke. Løvhaug Hansen og Edvardsen fra A-laget kan kanskje også bli aktuelle?

InnleggSkrevet: 09. August 2018 00:21
Shadwell skrev:Politiet har vel opsjon på nevnte tomt i Bergen -en opsjon de ikke ønsker å gi avkall på...

Dette baserer seg på noe gammelt muntlig (fra mer enn 10 år tilbake i tid...) fra tidligere byrådsleder Monica Mæland som det ikke eksisterer noe som helst skriftlig avtale eller vedtak for.

InnleggSkrevet: 09. August 2018 01:06
sthans skrev:
Trango skrev:Var ikke en av de viktigste grunnen til at planene i Bergen rant ut i sanden at noen var redde for at Christensen ville gå inn for å tjene penger på prosjektet? Det var jo ikke engang bestemt at han ev. skulle inn med midler i det hele tatt. Som han selv uttalte: " Jeg har sagt fra dag én at Bergen må med. Men drivkraften må være lokal. Må jeg inn med penger så gjør jeg det, men helst ikke." Buchardt derimot sa jo at han kunne finansiere det hele selv, fordi det pleide han å gjøre, men han ville ha Christensen med på laget pga. hans erfaring med å bygge en idrettsarena og det kommersielle rundt driften av sådan. At Buchardt motivasjon var å tjene penger på hotellplanene er jo udiskutabel. Jeg ser heller ikke at det skulle være så ille at noen tjener penger på en idrettsarena. Klart at hvis Bergen kommune hadde hatt stor utgifter til drift samtidig som Christensen hadde tatt ut store summer, så hadde jeg skjønt motstanden. Kan det være andre ting som ligger bak? Elverum .f.eks. hadde langt på vei ferdigfinansiert hallbygging i forbindelse med utbyggingen av Terningen Arena. Der sørget deler av kommunestyret med sterke sympatier for hånballklubben på stedet at planene ble lagt på is.

Buchardt/Christiansen sine planer involverte en byarena på prestisjetomten mellom Bygarasjen og ADO arena i Bergen sentrum. Planene falt i fisk grunnet (forståelig nok) stor konkurranse om tomten, blant annet fra politiet. Byrådet (Ap, KrF, V) foreslo etter en mulighetsstudie en arena ute på Kokstad (ikke akkurat en byarena...) og Christiansen kastet deretter kortene.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/80 ... a-i-Bergen
https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/mL ... et-morsomt

Usikker på hva som er status på byarenaen i Bergen for tiden, men det er vel grunn til å tro at et løfte om eliteplass vil sette fart på planene. H var f eks positive til byarenaforslaget så det kan jo være at valgresultatet i 2019 vil påvirke videre prosess.

Næringsrådet hadde først sin studie utført av konsulentselskapet OPUS (som Bergen kommune selv ofte bruker) som pekte på Trekanttomten som den best egnede tomten for en Byarena med is, noe som matchet planene til Buchardt/Christiansen. Så ble det skifte i byråd fra et Høyreledet til et Ap-ledet ved kommunevalget 2015. Den nye idrettsbyråden var positiv til Trekanttomten, men gikk ut pappapermisjon like etter sin inntreden, og fra da av var det av en eller annen grunn byrådslederen (en tidligere styreleder i Brann) som tok over saken -- og bestemte på egen hånd at tomten var for liten for en Byarena.... og at dessuten så hadde jo et tidligere H-ledet byråd lovd tomten bort til politiet for nytt politihus (noe det alstå ikke finnes skrivtlig avtale eller vedtak om).

Det spessielle blant mye merkelig i saken var at Buchardt/Christiansen aldri ble gitt mulighet til å vise mer detaljerte skisser for hva de kunne tenke seg til å gjøre, og byrådslederen svarte heller ikke på henvendelser fra investorene. Byrådslederen bare slo fast at tomten var uegnet -- og la så frem ny sak for bystyret for å utføre en ny utredning av mulige tomter hvor Trekanttomten var uaktuell. Ny utredning (utført av annet konsulentseslkap) pekte på Kokstad ved Flesland Lufthavn som den mest aktuelle. Denne tomten har samme avstand og kjøretid fra Bergen Sentrum som Sotra Arena har -- og det er en kjent sak i Bergen at Fyllingen Bergen og Tertnes Håndball ikke ønsker Sotra Arena som fast hjemmebane for Toppserie Håndball.... fordi den ligger for langt unna Bergen Sentrum.

Det er litt prestisje i denne saken, og byrådet bør levere før neste valg. Kokstad ligger for langt unna til at det er interessant for investorer med et fornuftig prosjekt, mens de øvrige alternativene for lokalisering fra Byrådets siste utredning har smuldret bort -- helt som forventet.

Like før sommerferien var det så en gruppe med lokale investorer (de fleste av disse hadde meldt interesse for å være med på løpet til Buchardt/Christiansen for tre år siden) som sammen med eieren av Bygarasjen, Thon Eiendom, som meldte at de har planer om en Byarena på gang hvor de vil gjøre bruk av deler av Bygarasjen. Mer detaljerte planer skal være underveis i løpet av tidlig høst:
https://www.nrk.no/hordaland/investorer ... 1.14110129

Samtidig var det også andre investorer som presenterte sine planer for andre mulige Byarena konsept både i sentrum og utenfor.

Så ja -- Bergen er et spesielt case, men forhåpentligvis er det ting på gang som kan være spiselig for byråd og bystyre.

InnleggSkrevet: 09. August 2018 01:34
Raftman skrev:
Shadwell skrev:Politiet har vel opsjon på nevnte tomt i Bergen -en opsjon de ikke ønsker å gi avkall på...

Dette baserer seg på noe gammelt muntlig (fra mer enn 10 år tilbake i tid...) fra tidligere byrådsleder Monica Mæland som det ikke eksisterer noe som helst skriftlig avtale eller vedtak for.

Oooops.... Nå står det kveldsferskt i betalingssak hos BT:
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/oRae ... nket-igjen

....at Justiddepartementet ikke er helt fornøyd med den sikkerhetsanalyse som er utført for denne tomten. Dette har det vært gitt varsku om tidligere fra lokale politikere og andre -- blant annet at det med lærdom fra 2011 ikke er spesielt lurt å bygge et nytt politihus nærmest vegg-i-vegg med brannstasjonen.

Ting tar tid i Bergen......

InnleggSkrevet: 09. August 2018 11:35
Drebin skrev:

Skal ikke le av Hasle Løren selv om de 3 NM titlene i likhet med Vålerenga sine stammer fra den gang det var sort hvitt TV. Men vi vet jo at Hasle takker nei til gode "senior" spillere antagelig for at ambisjonene ligger på øvre halvdel i 1 div., Ikke på opprykk. Selv om jeg personlig vil tro Hasle kunne blitt som et nytt MS i Get. Nedslagsfeltet er enormt med de 30 000 nye boligene som bygges i området der.

InnleggSkrevet: 22. August 2018 19:43
huuum skrev:
Drebin skrev:

Skal ikke le av Hasle Løren selv om de 3 NM titlene i likhet med Vålerenga sine stammer fra den gang det var sort hvitt TV. Men vi vet jo at Hasle takker nei til gode "senior" spillere antagelig for at ambisjonene ligger på øvre halvdel i 1 div., Ikke på opprykk. Selv om jeg personlig vil tro Hasle kunne blitt som et nytt MS i Get. Nedslagsfeltet er enormt med de 30 000 nye boligene som bygges i området der.

Slik stiller Hasle/Løren til treningskamp mot Comet https://www.hockey.no/live/Live/Match/6 ... 22.08.2018 To keepere, 17 utespillere. Laget ser bra ut på papiret, og har bare to utlendinger (foreløpig?).

Grüner har 15 mann iflg EP, mens Furuset bare har åtte mann. Hos Furuset legger Mats Ytterstad opp https://www.instagram.com/p/Bmfv7StgeoQ/ Men de melder også følgende: Furuset Ishockey fortsetter samarbeidet med Manglerud Star. Denne sesongen vil det alltid være 5 spillere, født 98/99, som deltar på trening og kamper. Målsetningen er å gi spillerne nødvendig erfaring på seniornivå, for å kunne ta steget tidligere opp til GET-ligaen.

InnleggSkrevet: 30. August 2018 20:07
Det skulle vært spilt en treningskamp i kveld, Kongsvinger - Storhamar YA. Men kampen er avlyst da Storhamar ikke kunne stille lag...

Lagene møttes også mandag på Hamar. Da vant Kongsvinger 4-0. Storhamar brukte ingen spillere fra U-21. Bare keeper Jonas Strand fra A-laget ble benyttet. De hadde 14 utespillere, inkl en 50-åring og en ny spiller i Henrik Skara Heen fra Furuset. Har man et keeperproblem og har man for få spillere totalt. Hvorfor bruker man ikke U-21 spillere i stedet for å ikke møte opp til avtalt treningskamp?

InnleggSkrevet: 31. August 2018 09:12
Skal ikke le av Hasle Løren selv om de 3 NM titlene i likhet med Vålerenga sine stammer fra den gang det var sort hvitt TV. Men vi vet jo at Hasle takker nei til gode "senior" spillere antagelig for at ambisjonene ligger på øvre halvdel i 1 div., Ikke på opprykk. Selv om jeg personlig vil tro Hasle kunne blitt som et nytt MS i Get. Nedslagsfeltet er enormt med de 30 000 nye boligene som bygges i området der.[/quote]

Slik stiller Hasle/Løren til treningskamp mot Comet https://www.hockey.no/live/Live/Match/6 ... 22.08.2018 To keepere, 17 utespillere. Laget ser bra ut på papiret, og har bare to utlendinger (foreløpig?).

Ingen bombe om det blir Hasle og Comet i kvalikken denne ses.

InnleggSkrevet: 06. September 2018 22:31
2 Div laget Lørenskog knuser 1 Div laget Furuset 6-1 i treningskamp. Latterlig. :lol:
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. September 2018 22:52
Duck83 skrev:2 Div laget Lørenskog knuser 1 Div laget Furuset 6-1 i treningskamp. Latterlig. :lol:

Sixsmith 6 poeng?
®

InnleggSkrevet: 06. September 2018 23:37
Hvordan ser egentlig stallen til Lørenskog ut? Mye ungt fra egne rekker? Mye igjen av GET-laget?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. September 2018 14:13
Shadwell skrev:Hvordan ser egentlig stallen til Lørenskog ut? Mye ungt fra egne rekker? Mye igjen av GET-laget?

Er vel 8-9 spillere på laget som hadde Get kamper med Skauen i fjor. Har også fått inn noen nye tror jeg. bla Lars Foder som de siste sesongen har spilt div.2 i Sverige. Dette laget tipper jeg kjører ball i hatt med alt av lag i 2.div denne sesongen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. September 2018 14:54
Noen som tør prøve seg på et tabell tips?

Jeg har ikke helt oversikt over alle lagene, men prøver meg på følgende:

1. Comet
2. Narvik
3. Nidaros
4. H/L
5. Gjøvik
6. Gruner
7. Tønsberg
8. Kongsvinger
9. Furuset
10. Storhamar YA

Kval-Get
Stjernen, Comet og Narvik

Kval-1div
Furuset, Storhamar YA og Lørenskog

InnleggSkrevet: 18. September 2018 15:02
Aron skrev:Noen som tør prøve seg på et tabell tips?

1. Comet
2. Narvik
3. Nidaros
4. H/L
5. Gjøvik
6. Gruner
7. Tønsberg
8. Kongsvinger
9. Furuset
10. Storhamar YA

Kval-Get
Stjernen, Comet og Narvik

Kval-1div

De tre øverste lagene skal i kval til GET.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. September 2018 16:03
Tenno skrev:
Aron skrev:Noen som tør prøve seg på et tabell tips?

1. Comet
2. Narvik
3. Nidaros
4. H/L
5. Gjøvik
6. Gruner
7. Tønsberg
8. Kongsvinger
9. Furuset
10. Storhamar YA

Kval-Get
Stjernen, Comet, Narvik og Nidaros

Kval-1div

De tre øverste lagene skal i kval til GET.

Det har du selvsagt helt rett i Tenno.. jeg kjører en edit på den :)

InnleggSkrevet: 18. September 2018 16:41
Det er vel også 2 lag fra 2.div i kvalikken i bunn? Det klubbene har fått beskjed om jallefall. Bør bli Lørenskog og Haugesund med grei margin...

InnleggSkrevet: 18. September 2018 16:55
Shadwell skrev:Det er vel også 2 lag fra 2.div i kvalikken i bunn? Det klubbene har fått beskjed om jallefall. Bør bli Lørenskog og Haugesund med grei margin...

Det skal helt sikkert være to lag fra 2. divisjon i kvalikken. Men tror det bare er nr. 10 fra 1. divisjon som skal i kvalikk. Dette fordi det må et lag opp fra 2. divisjon for å være sikret at det fortsatt er 10 lag i 1. divisjon.

InnleggSkrevet: 18. September 2018 16:57
Sorum skrev:
Shadwell skrev:Det er vel også 2 lag fra 2.div i kvalikken i bunn? Det klubbene har fått beskjed om jallefall. Bør bli Lørenskog og Haugesund med grei margin...

Det skal helt sikkert være to lag fra 2. divisjon i kvalikken. Men tror det bare er nr. 10 fra 1. divisjon som skal i kvalikk. Dette fordi det må et lag opp fra 2. divisjon for å være sikret at det fortsatt er 10 lag i 1. divisjon.

Som vi også har fått forståelse av.

InnleggSkrevet: 18. September 2018 16:58
Tenno skrev:De tre øverste lagene skal i kval til GET.

Er du sikker på det? Jeg trodde det bare ville bli lag 9 i GET mot lag 1 og 2 i 1. divisjon, og at de to beste spiller i GET påfølgende sesong.

InnleggSkrevet: 18. September 2018 20:50
Sorum skrev:

Er du sikker på det? Jeg trodde det bare ville bli lag 9 i GET mot lag 1 og 2 i 1. divisjon, og at de to beste spiller i GET påfølgende sesong.

Uten at jeg heller har sjekket opp så vil jeg si det er overraskende hvis de viker fra prinsippet om at kun de to beste får spille kvalik. Det er heller ingen spesiell ulempe ved å bare være 3 lag i en kvalik.

InnleggSkrevet: 19. September 2018 07:39
Blueline skrev:
Sorum skrev:

Uten at jeg heller har sjekket opp så vil jeg si det er overraskende hvis de viker fra prinsippet om at kun de to beste får spille kvalik. Det er heller ingen spesiell ulempe ved å bare være 3 lag i en kvalik.

Jeg er sikker på det ja. Det ble løst slik etter at Comet forsvant f eks.

InnleggSkrevet: 19. September 2018 10:15
Husker ikke hvor det stod, men er ganske sikker på at jeg leste at det er lag 9 i GET mot lag 1 og 2 i førstedivisjon.

InnleggSkrevet: 19. September 2018 12:21
Karaw skrev:Husker ikke hvor det stod, men er ganske sikker på at jeg leste at det er lag 9 i GET mot lag 1 og 2 i førstedivisjon.

Det er riktig, har fått det verifisert av Grethe i Forbundet. Kval til 1. div blir med fire lag. Lag 9 og 10 fra 1. div, og lag 1 og 2 fra 2. div. De tre beste der spiller i 1. div neste sesong.

InnleggSkrevet: 20. September 2018 20:44
Sorum skrev:Det er riktig, har fått det verifisert av Grethe i Forbundet. Kval til 1. div blir med fire lag. Lag 9 og 10 fra 1. div, og lag 1 og 2 fra 2. div. De tre beste der spiller i 1. div neste sesong.

Altså 3 lag i kvalikk til GET? Har lest at en eller to av klubbene ønsker å kjempe om de 3 beste plassene og synes det er merkelig at slikt som dette er kjent og bekreftet i miljøene.

Jeg fikk i det minste rett i antall lag i kvalikk til 1. divisjon. :roll:
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 18 gjester