1. div 18/19

InnleggSkrevet: 01. Mai 2018 23:31
Skal bestå av følgende lag:

Kongsvinger
Narvik
Comet
Nidaros
Hasle/Løren
Furuset
Grüner
Tønsberg
Gjøvik
Storhamar Yngres Avdeling.

Blir spennende å se hva slags lag de kommer til å stille med på Kongsvinger. De to beste forwards, Berger og Trnavsky er allerede borte. Hvilken satsing får vi i Trondheim? Og hva slags lag stiller Storhamar med? Lag som rykker opp en divisjon, men som ikke forsterkes, får gjerne en tøff første sesong.

En klubb som satser videre er Narvik som har hentet tre spillere fra Nidaros. Begge forwardene gjorde mye poeng sist sesong. I tillegg har de hentet en gigant av en slovak. Her er Narviks nye spilere:

Svein Petter Falk-Larssen http://www.eliteprospects.com/player.php?player=152936
Viktor Jörnevik http://www.eliteprospects.com/player.php?player=13086
Jørgen Eide Engstrøm http://www.eliteprospects.com/player.php?player=321351
Alex Vyhonsky http://www.eliteprospects.com/player.php?player=195813

InnleggSkrevet: 22. Mai 2018 13:34
Sørgelig stille rundt Nidaros, nesten så jeg blir bekymret.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 30. Mai 2018 20:48
askjetne skrev:Sørgelig stille rundt Nidaros, nesten så jeg blir bekymret.

Hva skjer i Trondheim? Ikke et pip på spillerfronten og gode unggutter forlater klubben til fordel for Narvik.. Håper da virkelig det ikke rakner nå.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. Mai 2018 13:40
Aron skrev:
askjetne skrev:Sørgelig stille rundt Nidaros, nesten så jeg blir bekymret.

Hva skjer i Trondheim? Ikke et pip på spillerfronten og gode unggutter forlater klubben til fordel for Narvik.. Håper da virkelig det ikke rakner nå.

Nidaros legger bort all prat om get og drar i det økonomiske håndbrekke.

Pluss sak: http://adressa.alda.no/bestillpluss?1&a ... 5918b.html

InnleggSkrevet: 31. Mai 2018 13:59
Nidaros er i en alvorlig økonomisk situasjon, og det nye styret har i de siste månedene vurdert grunnlaget for videre drift.

Trist.
If you aint first, you're last

InnleggSkrevet: 31. Mai 2018 16:36
ronnyen skrev:Nidaros er i en alvorlig økonomisk situasjon, og det nye styret har i de siste månedene vurdert grunnlaget for videre drift.

Trist.

https://www.aftenposten.no/100Sport/vin ... 5918b.html

Trist
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Juli 2018 19:39
Hvordan tror folk det går med årets 1.div?
Nidaros melder at de ikke har ambisjoner om opprykk, men jeg tror Nidaros vil bite godt fra seg denne sesongen.
Foreløpig ser det kanskje ut til at Narvik og Comet er de store favorittene med Nidaros som en utfordrer?

Oslo lagene hører vi ikke så mye fra for tiden, men jeg registrerer at Tønsberg bygger noe som kan bli bra denne sesongen.

Blir nok en tøff kamp om å ta en av to plasser i kvalifiseringen, men kommer man dit kan alt skje for der møter man med stor sannsynlighet Ringerike som vil få det tøft i sin første Get sesong.

InnleggSkrevet: 20. Juli 2018 22:46
Aron skrev:Hvordan tror folk det går med årets 1.div?
Nidaros melder at de ikke har ambisjoner om opprykk, men jeg tror Nidaros vil bite godt fra seg denne sesongen.
Foreløpig ser det kanskje ut til at Narvik og Comet er de store favorittene med Nidaros som en utfordrer?

Oslo lagene hører vi ikke så mye fra for tiden, men jeg registrerer at Tønsberg bygger noe som kan bli bra denne sesongen.

Blir nok en tøff kamp om å ta en av to plasser i kvalifiseringen, men kommer man dit kan alt skje for der møter man med stor sannsynlighet Ringerike som vil få det tøft i sin første Get sesong.

Uansett er det minst et lag fra 1. div som rykker opp. Hvis Narvik ligger an til å ta en kvallikplass må alt av diskusjoner vedr dobbelkamper være unnagjort før kvalikken tar til.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. Juli 2018 12:55
Sorum skrev:

Uansett er det minst et lag fra 1. div som rykker opp. Hvis Narvik ligger an til å ta en kvallikplass må alt av diskusjoner vedr dobbelkamper være unnagjort før kvalikken tar til.

Enig! Det bør være tidlig avklart hvis Narvik evt. skulle rykke opp om hvordan oppsettet blir med tanke på dobbeltkamper.

InnleggSkrevet: 24. Juli 2018 22:44
Kvalikken til GET neste sesong vil måtte bli mellom lag 9 i GET og lag 1 og lag 2 fra 1. divisjon. Det betyr at vi er garantert at minst et lag fra 1. divisjon rykker opp til GET. Det igjen betyr at 1. divisjon mister et lag og da må det erstattes av et lag fra 2. divisjon. Tar jeg feil nå? eller må kvalikken til 1. divisjon til våren måtte bestå av bare tre lag, dvs lag 10 fra 1. divisjon og lag 1 og lag 2 fra 2. divisjon. Da er vi sikret minst et nytt lag opp fra 2. divisjon.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. Juli 2018 22:47
Sorum skrev:Kvalikken til GET neste sesong vil måtte bli mellom lag 9 i GET og lag 1 og lag 2 fra 1. divisjon. Det betyr at vi er garantert at minst et lag fra 1. divisjon rykker opp til GET. Det igjen betyr at 1. divisjon mister et lag og da må det erstattes av et lag fra 2. divisjon. Tar jeg feil nå? eller må kvalikken til 1. divisjon til våren måtte bestå av bare tre lag, dvs lag 10 fra 1. divisjon og lag 1 og lag 2 fra 2. divisjon. Da er vi sikret minst et nytt lag opp fra 2. divisjon.

Du har nok helt rett og det igjen tror jeg betyr kroken på døra for 2.div. Da har man 4 lag i 2.div slik det ser ut i dag..

InnleggSkrevet: 24. Juli 2018 23:43
Sorum skrev:Kvalikken til GET neste sesong vil måtte bli mellom lag 9 i GET og lag 1 og lag 2 fra 1. divisjon. Det betyr at vi er garantert at minst et lag fra 1. divisjon rykker opp til GET. Det igjen betyr at 1. divisjon mister et lag og da må det erstattes av et lag fra 2. divisjon. Tar jeg feil nå? eller må kvalikken til 1. divisjon til våren måtte bestå av bare tre lag, dvs lag 10 fra 1. divisjon og lag 1 og lag 2 fra 2. divisjon. Da er vi sikret minst et nytt lag opp fra 2. divisjon.

Kan kvalikken til 1. divisjon kanskje bestå lag 9 og 10 fra 1. div og 1 og 2 fra 2. div og de 3 beste får plass i 1. divisjon? Ikke vet jeg, men kvalikken er allerede tynn nok med 4 lag synes jeg når det spilles bare en kamp mellom lagene.

InnleggSkrevet: 25. Juli 2018 00:06
spade skrev:

Kan kvalikken til 1. divisjon kanskje bestå lag 9 og 10 fra 1. div og 1 og 2 fra 2. div og de 3 beste får plass i 1. divisjon? Ikke vet jeg, men kvalikken er allerede tynn nok med 4 lag synes jeg når det spilles bare en kamp mellom lagene.

Nei, kan ikke bli en kvallik med fire lag hvor tre de beste spiller i 1. div sesongen derpå. Det blir tre lag hvor de to beste spiller i 1. div (slik kvalikken var sist med Gjøvik, SIL YA og Moss). Men når et lag uansett rykker opp fra 2. divisjon så blir det som du sier kanskje bare fire lag i 2. div. Dette betyr at Forbundet allerede kommende sesong må sette dette på dagsorden. Er det liv laga for tre divisjoner i Prestasjonsdelen må de spørre seg?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Juli 2018 17:54
Sorum skrev:
spade skrev:

Nei, kan ikke bli en kvallik med fire lag hvor tre de beste spiller i 1. div sesongen derpå. Det blir tre lag hvor de to beste spiller i 1. div (slik kvalikken var sist med Gjøvik, SIL YA og Moss). Men når et lag uansett rykker opp fra 2. divisjon så blir det som du sier kanskje bare fire lag i 2. div. Dette betyr at Forbundet allerede kommende sesong må sette dette på dagsorden. Er det liv laga for tre divisjoner i Prestasjonsdelen må de spørre seg?

Forbundet bør sette alt inn i en større sammenheng og ikke bare reparere år for år. Vi er der vi er grunnet manglende bredde og utbredelse. Det er ikke bærekraftig med flere seniorlag i prestasjonsdelen enn vi har av U16 og U18 lag i seriesystemet, og det er for mange forutsetninger som mangler for å ha en landsdekkende 2. divisjon.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Juli 2018 20:07
Alle som mener at antall utlendinger er problematisk, bør se hva som skjer med 2. div nå. Uten utlendingsregelen hadde vi hatt 2.div.-lag i flere byer. Haugesund, som jeg kjenner best, var på god vei før de mista halve laget.
Any major dude will tell you

InnleggSkrevet: 25. Juli 2018 21:08
Brillemann skrev:Alle som mener at antall utlendinger er problematisk, bør se hva som skjer med 2. div nå. Uten utlendingsregelen hadde vi hatt 2.div.-lag i flere byer. Haugesund, som jeg kjenner best, var på god vei før de mista halve laget.

Sålenge vi skal ha en drøss med A-lag som ikke har junioravdelinger, blir det slik. 3 Div avd A er trolig bedre sportslig enn 2 div.

Forbundet må slutte å tro at redningen for norsk hockey starter på toppen, skal vi ha 3 ligaer i prestasjonsdelen med 10 lag i hver må vi snart starte med seriøst ungdomsarbeid så vi produserer nok spillere til å fylle lagene, med norske gutter. Ikke bare avdanka utlendinger.

En pyramide bygges ikke fra toppen først.
Storhamardrakter ønskes kjøpt!
- http://www.storhamargameworn.com/ -
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. Juli 2018 09:17
StorhamarGameworn skrev:
Brillemann skrev:Alle som mener at antall utlendinger er problematisk, bør se hva som skjer med 2. div nå. Uten utlendingsregelen hadde vi hatt 2.div.-lag i flere byer. Haugesund, som jeg kjenner best, var på god vei før de mista halve laget.

Sålenge vi skal ha en drøss med A-lag som ikke har junioravdelinger, blir det slik. 3 Div avd A er trolig bedre sportslig enn 2 div.

Forbundet må slutte å tro at redningen for norsk hockey starter på toppen, skal vi ha 3 ligaer i prestasjonsdelen med 10 lag i hver må vi snart starte med seriøst ungdomsarbeid så vi produserer nok spillere til å fylle lagene, med norske gutter. Ikke bare avdanka utlendinger.

Ja. Seriøst barne og ungdomsarbeid i alle hallene vi har, et seriøst arbeid for geografisk og nasjonal utbredelse, og en endring av ligastruktur og virkemidler for noe bedre på toppen. Det må bygges fra bunnen og forbedres på toppen.

InnleggSkrevet: 28. Juli 2018 08:34
Sorum skrev:

Norsk hockey er lutfattig, Medel svenson m fl. (ler hele veien til banken) får fremdeles brorparten av lønnsbudsjettet i nær sagt alle Get klubber både på spiller og trenersiden (vel og merke uten å heve underholdningsverdien en dritt)
1 Div er nå vår største liga med 10 lag.(alle vil spille kvallikk også neste år, men INGEN vil opp....garantert!)
2 div vil i fremtiden bestå av 5 lag (pga reisekostnader med nye lag fra vest/ nord) Jo! Norsk hockey er på god vei ned i kjellern, der er det mørkt. Bekkmørkt!

InnleggSkrevet: 28. Juli 2018 15:51
Hvordan ligger det ann med Storhamar YA laget ser meget tynt ut.

InnleggSkrevet: 29. Juli 2018 13:11
StorhamarGameworn skrev:

Forbundet bør vel se på hvordan de kan få lag som vitterlig fyller de sportslige kriteriene til å spille i 2.div, og ikke bare daffe rundt i en trikkeliga i 3.div. Det skremmer når et lag som Prinsdalen ønsker nye spillere med erfaring fra minst 1.div for å kruse seg til seier i 3.div.... Enten må en jobbe iherdig for å få på plass økonomiske rammer for å få disse lagene som er for gode for 3.div inn i 2.div, ellers så må prestasjonsdelen starte med 1.div og resten av 2.div får innlemmes der.

InnleggSkrevet: 29. Juli 2018 13:12

Vi er da i 2.div...og klart innenfor gjeldende utlendingskvote.. :)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Juli 2018 17:32
Shadwell skrev:

Vi er da i 2.div...og klart innenfor gjeldende utlendingskvote.. :)

Ja, heldigvis, men forsvant fra 2. div da kvota kom om troppen på 14 utlendinger skulle tilpasses. Tromsø har enda ikke kommet opp igjen.
Any major dude will tell you

InnleggSkrevet: 31. Juli 2018 17:46
Det stemmer at vi måtte ta et år hvor vi måtte gjennbygge et lag innenfor de nye grensene ja, men vi var tilbake etter den sesongen :)
Så får vi se hva årets sesong bringer...

InnleggSkrevet: 01. August 2018 17:15
Ganske ironisk at forbundet krever at samtlitlige 1 div lag som har mulighet til å nå kvallikken til GET skal legge frem planer og regnskap for og få lov til å spille kvallikk. (etter jul) Dette betyr jo nada når de samme lagene takker nei når de tilbys Lørenskog sin plass. Med mindre vannvittige pisskrav innfries fra bl a narvik om ditt og datt.
Denne sessongen vil det bli nødvendig å stille et ultimatum fra forbundets side om at vinneren skal ta den ledige GET plassen. Selv om det for eks blir Hasle Løren.
Det samme gjelder for vinnende lag i kvalspillet også. I motsatt fall har vi ingen prestasjons del verken i 1 eller 2 div.

Tror det blir vanskelig å spre hockeyn i Norge med vår kultur. Hockey er med få unntak en østlands idrett, sånn vil det bli i lang tid fremmover. Da får vi heller støtte de som virkelig vil uansett om vi forblir en østlands idrett.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. August 2018 18:51
huuum skrev:Ganske ironisk at forbundet krever at samtlitlige 1 div lag som har mulighet til å nå kvallikken til GET skal legge frem planer og regnskap for og få lov til å spille kvallikk. (etter jul) Dette betyr jo nada når de samme lagene takker nei når de tilbys Lørenskog sin plass. Med mindre vannvittige pisskrav innfries fra bl a narvik om ditt og datt.
Denne sessongen vil det bli nødvendig å stille et ultimatum fra forbundets side om at vinneren skal ta den ledige GET plassen. Selv om det for eks blir Hasle Løren.
Det samme gjelder for vinnende lag i kvalspillet også. I motsatt fall har vi ingen prestasjons del verken i 1 eller 2 div.

Tror det blir vanskelig å spre hockeyn i Norge med vår kultur. Hockey er med få unntak en østlands idrett, sånn vil det bli i lang tid fremmover. Da får vi heller støtte de som virkelig vil uansett om vi forblir en østlands idrett.

Hvilket viser at dagens system med opprykk og nedrykk ikke fungerer. Da kan vi likeså godt legge denne ordningen bort, og så går vi heller over til lisenser for en låst topp liga med åtte lag hvor nye lag kan tas opp etter en definert søknadsprosess. Samtidig bør det jobbes godt for å få lagt til rette for kommende toppklubber i større byer andre steder i Norge. 1. Divisjon gis sitt eget sluttspill, og gis en rolle som utviklingsliga for unge talent og av klubbadministrasjoner for klubber med mål om å ta det neste steget.

Når noe ikke fungerer bør en tenke litt over hvorfor, og så ta grep ut fra de mål som skal oppfylles. Det holder ikke med å håpe på at alt kanskje ordner seg om noen år. Mangel på spredning er som du påpeker et av problemene. Dette løses ikke ved å ta Narvik opp i GET for en snarlig konkurs.
Neste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester