Kvalifisering til 1. divisjon 2018/19

InnleggSkrevet: 08. Mars 2018 17:44
Kvalserien til 1. div skal arrangeres på Gjøvik:
Fredag 16. mars kl. 1900 Gjøvik-Storhamar Yngres avd.
Lørdag 17. mars kl. 1500 Moss-Storhamar Yngres avd.
Søndag 18. mars kl. 1800 Gjøvik - Moss.

De to beste spiller i 1. div sesongen 2018-19.

https://www.oa.no/sport/ishockey/gjovik ... -35-584129

Gjøvik som har samarbeidsavtale med Lillehammer kan ikke benytte spillere derfra som spiller sluttspill for lag i Lillehammer. Så i praksis må de klare seg med de spillerne de har. Storhamar Yngres Avdeling, som er i et allianseidrettslag med Storhamar Elite, kan benytte spillere fra begge klubber etter reglene som vi har når det gjelder samarbeidslag. Dvs at spillere under 23 år kan gå fritt mellom lagene uten å stå over en kamp for det høyeste laget. Storhamar Elite har spillefri fredag 17. mars. Blir spennende å se hvor mye Storhamar legger i dette, om de tar med spillere som Løvhaug Hansen, Rønnild, Edvardsen og 1-2 utlendinger som satt på tribunen under den første semifinalen for SIL Elite torsdag 16. mars. Ingen av dem har spilt 2. divisjons-hockey, men kan altså dukke opp på nachspielet...

InnleggSkrevet: 09. Mars 2018 21:52
Sorum skrev:Kvalserien til 1. div skal arrangeres på Gjøvik:
Fredag 16. mars kl. 1900 Gjøvik-Storhamar Yngres avd.
Lørdag 17. mars kl. 1500 Moss-Storhamar Yngres avd.
Søndag 18. mars kl. 1800 Gjøvik - Moss.

De to beste spiller i 1. div sesongen 2018-19.

https://www.oa.no/sport/ishockey/gjovik ... -35-584129

Gjøvik som har samarbeidsavtale med Lillehammer kan ikke benytte spillere derfra som spiller sluttspill for lag i Lillehammer. Så i praksis må de klare seg med de spillerne de har. Storhamar Yngres Avdeling, som er i et allianseidrettslag med Storhamar Elite, kan benytte spillere fra begge klubber etter reglene som vi har når det gjelder samarbeidslag. Dvs at spillere under 23 år kan gå fritt mellom lagene uten å stå over en kamp for det høyeste laget. Storhamar Elite har spillefri fredag 17. mars. Blir spennende å se hvor mye Storhamar legger i dette, om de tar med spillere som Løvhaug Hansen, Rønnild, Edvardsen og 1-2 utlendinger som satt på tribunen under den første semifinalen for SIL Elite torsdag 16. mars. Ingen av dem har spilt 2. divisjons-hockey, men kan altså dukke opp på nachspielet...

Verken Bull, Rønnild eller noen av utlendingene spiller nok her. Og Gud forby om Edvardsen (99"modell) skulle få spilletid og utvikle seg i 1.div. kvaliken. En overgang til ytterst på benken til Roy Johansen må være å anbefale, der slipper han kanskje å spille hockey i det hele tatt.

InnleggSkrevet: 11. Mars 2018 15:48
Hawkie skrev:
Verken Bull, Rønnild eller noen av utlendingene spiller nok her. Og Gud forby om Edvardsen (99"modell) skulle få spilletid og utvikle seg i 1.div. kvaliken. En overgang til ytterst på benken til Roy Johansen må være å anbefale, der slipper han kanskje å spille hockey i det hele tatt.

Overasker meg ikke om feks Holst Jenssen, Mikkelsen og kansje Edvardsen er med i kvalikken, kansje noen andre fra U20 også.

Men dommedagprofetien til Sorum er like holdbar som alt anna han skriver om Storhamar.
Storhamardrakter ønskes kjøpt!
- http://www.storhamargameworn.com/ -

InnleggSkrevet: 17. Mars 2018 00:23
Gjøvik slo senioravdelingen 3-2 i første kamp.

InnleggSkrevet: 17. Mars 2018 22:10
Resultater:
Fredag: Gjøvik - Storhamar YA 3-2
Lørdag: Storhamar -Moss 4-3 etter straffer

Moss ledet 3-1 et godt stykke ut i 3. periode. Men to skåringer av Ørjan Mikkelsen gir SIL YA sjansen til opprykk. Og det er han som skårer vinnermålet i straffekonken. Moss lider nok av at de har få spillere, 13 + keepere.

Søndag spilles Gjøvik - Moss kl. 1800. Gjøvik er uansett klar for videre spill i 1. divisjon. For Moss gjelder at de må ha to poeng for å rykke opp. Ellers blir det SIL YA som tar turen opp. Spørs hvor mye Gjøvik vil legge i denne kampen, men sjansen for Gjøvik-seier er vel minst 80% ?

PS! Synd at det ikke spilles en fullverdig kvalifisering hvor lagene møtes borte og hjemme (6 kamper om det er 4 lag i kvalserien). Det kan skape blest for hockyen fire forskjellige steder. Nå kom det 150 tilskuere for å se en meget avgjørende kamp for plass i 1. divisjon (441 tilskuere på fredag da Gjøvik var hjemmelag). Det er heller ikke veldig sportslig at to av lagene spiller uten hviledag, mens det siste får en hviledag. Denne gangen er det Gjøvik fordi de er rangert høyest.

InnleggSkrevet: 17. Mars 2018 22:19
Sorum skrev:Resultater:
Fredag: Gjøvik - Storhamar YA 3-2
Lørsag: Storhamar -Moss 4-3 etter straffer

Søndag spilles Gjøvik - Moss kl. 1800. Gjøvik er uansett klar for videre spill i 1. divisjon. For Moss gjelder at de må ha to poeng for å rykke opp. Ellers blir det SIL YA som tar turen opp. Spørs hvor mye Gjøvik vil legge i denne kampen, men sjansen for Gjøvik-seier er vel minst 80% ?

80% tror jeg er i overkant, det kommer som du sier helt an på hvor mye Gjøvik "gidder", som Storhamarsupporter frykter jeg at Moss har en stor fordel her av å møte et Gjøvik som allerede er klare. Men Gjøvik har en del Storhamargutter på laget, forhåpentligvis vil de gi alt for å hjelpe moderklubben sin.

InnleggSkrevet: 18. Mars 2018 21:18
Gjøvik slår Moss 3-2 og Storhamar YA blir dermed å se i 1.div. neste sesong.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Mars 2018 21:56
Hawkie skrev:Gjøvik slår Moss 3-2 og Storhamar YA blir dermed å se i 1.div. neste sesong.

Hurra!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Mars 2018 21:58
Sorum skrev:Blir spennende å se hvor mye Storhamar legger i dette, om de tar med spillere som Løvhaug Hansen, Rønnild, Edvardsen og 1-2 utlendinger som satt på tribunen under den første semifinalen for SIL Elite torsdag 16. mars. Ingen av dem har spilt 2. divisjons-hockey, men kan altså dukke opp på nachspielet...

https://www.hockey.no/live/BoxScore/Boxscore/6774645
https://www.hockey.no/live/BoxScore/Boxscore/6774646
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Mars 2018 22:32
Drebin skrev:
Hawkie skrev:Gjøvik slår Moss 3-2 og Storhamar YA blir dermed å se i 1.div. neste sesong.

Hurra!

Sorum må også si Hurra! for et sportslig forsvart opprykk.

Selv så håper jeg Storhamar vil forvalte sine nye muligheter på best mulig vis.

InnleggSkrevet: 18. Mars 2018 22:55
Drebin skrev:
Sorum skrev:Blir spennende å se hvor mye Storhamar legger i dette, om de tar med spillere som Løvhaug Hansen, Rønnild, Edvardsen og 1-2 utlendinger som satt på tribunen under den første semifinalen for SIL Elite torsdag 16. mars. Ingen av dem har spilt 2. divisjons-hockey, men kan altså dukke opp på nachspielet...

https://www.hockey.no/live/BoxScore/Boxscore/6774645
https://www.hockey.no/live/BoxScore/Boxscore/6774646

Det ble veldig jevnt dette. Moss leder begge sine kamper men taper mot slutten. For få spillere, 13, var kanskje avgjørende.

Storhamars lag er et voksent lag. Kjernen av spillere er rundt 30 år. Og selvsagt er spillere fra en slik toppklubb gode, mye pga av seriøs satsing hele veien fra miniputt til eldre junior. Ser at HA skriver i kveld bl.a. at:

-Eirik Johansen, som er blant lagets viktigste spillere - og som var mannen som gikk i bresjen for å starte 2. divisjonslaget, var glad da han snakket med HA-sporten.

- Dette var veldig morsomt. Vi var gode i kvaliken, men i og med at vi ikke hadde det i egne hender, har det vært nervepirrende. Heldigvis gikk det, sier han og smiler.

Nicklas Arnseth hadde følgende å melde:

- Det har vært press på oss fra byen og omgivelsene. Og da er det deilig å lykkes, sier han med en ironisk undertone.

- Jeg skal finne fram joggeskoene og gå ned ti kilo, lover 98-modellen Tobias Brustad.

Ørjan Mikkelsen ble lagets store spiller. Den tidligere Storhamar-spilleren scoret to mål i undertall (!) på tampen av kampen mot Moss lørdag, før han senere avgjorde straffekonkurransen.

Nå blir det en tøffere hverdag for Storhamar 2-laget. 1. divisjon har blitt langt bedre de siste årene, og i disse dager har Ringerike og Narvik virkelig bitt fra seg i kvaliken til 1. divisjon.

Dette opprykket betyr også at Storhamar-talentene Jonathan Hafsmoe, Håkon Engh, Markus Mikkelsen, Simen André Edvardsen, Mathias Holst Jenssen vil ha et høyere nivå å spille på til neste år..............................

Men jeg tror dette laget må opp noen hakk for å ikke havne i nedrykkskval. Resultatene i 2. div denne sesongen har ikke vært overbevisende. Det blir flere kamper, inkl flere bortekamper i midtuke. Hvor lenge vil veteraner som Anders Vold, Andre Paulsen, Fredrik Arnesen, Langseth og Ryen å være med på satsing.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Mars 2018 23:06
Du svarte ikke på det du siterte. Svaret på hvor mange på a-laget som "dukket opp på nachspielet" er 0. Greit å nevne mtp hva åpningsinnlegget handlet om...

Ang. neste år vet jeg ikke, men vil tro noen av de eldre ikke blir med på satsingen. Men 1.div flyter over av eks Storhamarjuniorer, ikke minst på Gjøvik så jeg blir ikke overrasket om det kommer noen overganger.

InnleggSkrevet: 18. Mars 2018 23:17
Drebin skrev:Du svarte ikke på det du siterte. Svaret på hvor mange på a-laget som "dukket opp på nachspielet" er 0. Greit å nevne mtp hva åpningsinnlegget handlet om...

Ang. neste år vet jeg ikke, men vil tro noen av de eldre ikke blir med på satsingen. Men 1.div flyter over av eks Storhamarjuniorer, ikke minst på Gjøvik så jeg blir ikke overrasket om det kommer noen overganger.

Jeg har bare etterlyst hva Storhamar vil med dette laget i 1. div. Og var nysgjerrig på om vi ville se at de toppet laget i kvalikken for å sikre opprykk. Det gjorde de ikke, men klarte oppgaven med hjelp fra Gjøvik.

Spillerstall avhenger vel nettopp av hva som er målet med laget, og hvilke spillere som blir prioritert. Etter reglene skal man stille sitt beste lag i hver kamp, så å flytte opp unge spillere bare for at de skal få bedre matching er ikke helt iht intensjonen med Prestasjonsdelens 1. divisjon,

InnleggSkrevet: 18. Mars 2018 23:45
Trist er det nå uansett, hvis dette viser seg å være starten på en regresjon til det vi hadde valgt bort, med "danske tilstander" hvor nest øverste nivå er en juniorserie uten tilskuere.

InnleggSkrevet: 19. Mars 2018 00:05
eham_ skrev:Trist er det nå uansett, hvis dette viser seg å være starten på en regresjon til det vi hadde valgt bort, med "danske tilstander" hvor nest øverste nivå er en juniorserie uten tilskuere.

Er det "danske tilstander" med mange spillere i NHL, spillere draftet hvert år og et u20-landslag i A-puljen du frykter?

InnleggSkrevet: 19. Mars 2018 00:10
Sorum skrev:
Spillerstall avhenger vel nettopp av hva som er målet med laget, og hvilke spillere som blir prioritert. Etter reglene skal man stille sitt beste lag i hver kamp, så å flytte opp unge spillere bare for at de skal få bedre matching er ikke helt iht intensjonen med Prestasjonsdelens 1. divisjon,

Forhåpentligvis er det det som er planen. At forbundet har valgt å kalle norsk nivå 2 og 3 for en del av "prestasjonsdelen" når dette burde vært en utviklingsdel er lite annet enn en bommert fra kontorene på Ullevål.

InnleggSkrevet: 19. Mars 2018 00:13
Hawkie skrev:
Sorum skrev:

Forhåpentligvis er det det som er planen. At forbundet har valgt å kalle norsk nivå 2 og 3 for en del av "prestasjonsdelen" når dette burde vært en utviklingsdel er lite annet enn en bommert fra kontorene på Ullevål.

Nå er ikke Forbundet enerådene når det gjelder disse tingene. Mener det var enighet også med klubbene om å dele opp i prestasjon og mosjon.

Samtidig blir det også spennende å se hvordan dette med samarbeidslag for GET og 1. div blir å fungere fremover.

InnleggSkrevet: 19. Mars 2018 00:31
Sorum skrev:Samtidig blir det også spennende å se hvordan dette med samarbeidslag for GET og 1. div blir å fungere fremover.

Det finnes positive ting ved samarbeidslag, men det er et stort problem at dette fungerer som en hvilepute for enkelt klubber i 1.div da det er mye enklere å hente opp unggutter fra en Get-klubb enn å utvikle de selv. Ringerike er et godt eksempel her.

InnleggSkrevet: 19. Mars 2018 00:43
Hawkie skrev:
eham_ skrev:Trist er det nå uansett, hvis dette viser seg å være starten på en regresjon til det vi hadde valgt bort, med "danske tilstander" hvor nest øverste nivå er en juniorserie uten tilskuere.

Er det "danske tilstander" med mange spillere i NHL, spillere draftet hvert år og et u20-landslag i A-puljen du frykter?

Ja, det ville vært for ille ;) Nei, jeg deler bare ikke troen på at det er førstedivisjon, uansett utforming, som skal skjenke oss alle disse godsakene. Det er mulig i dag å finne riktig nivå for matching, og å delta på flere nivåer samtidig, hvis talentene og klubbene selv tar ansvar for det. Hvis det virkelig er behov for en U23-/reserveserie som den danske i praksis er, så kan vi jo lage det uten å ødelegge dagens førstedivisjon.

InnleggSkrevet: 20. Mars 2018 01:47
Sorum skrev:
Drebin skrev:Du svarte ikke på det du siterte. Svaret på hvor mange på a-laget som "dukket opp på nachspielet" er 0. Greit å nevne mtp hva åpningsinnlegget handlet om...

Jeg har bare etterlyst hva Storhamar vil med dette laget i 1. div. Og var nysgjerrig på om vi ville se at de toppet laget i kvalikken for å sikre opprykk. Det gjorde de ikke, men klarte oppgaven med hjelp fra Gjøvik.

Nå rører du fælt som vanlig, Sorum. Jeg har ikke vært borti et menneske som nekter å ta til seg info som deg. Du bare kjører videre med dine egne sannheter og antagelser, de fleste uten rot i virkeligheten.

Det ble lånt to spillere fra U20 i fredagens kamp mot Gjøvik. Den endte som kjent med tap. I lørdagens avgjørende kamp mot Moss var det kun spillere tilhørende Storhamar YA som stilte og disse gutta fiksa seier og opprykk. Tar av meg hatten for troppen som består av kun Hamar-gutter med unntak av keeper Pettersen som er fra Gjøvik.

Uansett veldig enig med deg og flere andre i denne debatten: Fryktelig synd og ødeleggende for norsk hockey at et lag med 19 norske utespillere og tre norske keepere skal spille 1. divisjon. Tross alt kunne vi heller fått opp et Moss Hockey med 13 utespillere hvorav tre er betalte latviere og med en klubbkasse med flere hundre tusen kroner i minus. Det blir nok vanskelig for hockey'n her til lands å reise seg etter dette.

InnleggSkrevet: 20. Mars 2018 02:47
HVH skrev:
Sorum skrev:

Nå rører du fælt som vanlig, Sorum. Jeg har ikke vært borti et menneske som nekter å ta til seg info som deg. Du bare kjører videre med dine egne sannheter og antagelser, de fleste uten rot i virkeligheten.

Det ble lånt to spillere fra U20 i fredagens kamp mot Gjøvik. Den endte som kjent med tap. I lørdagens avgjørende kamp mot Moss var det kun spillere tilhørende Storhamar YA som stilte og disse gutta fiksa seier og opprykk. Tar av meg hatten for troppen som består av kun Hamar-gutter med unntak av keeper Pettersen som er fra Gjøvik.

Uansett veldig enig med deg og flere andre i denne debatten: Fryktelig synd og ødeleggende for norsk hockey at et lag med 19 norske utespillere og tre norske keepere skal spille 1. divisjon. Tross alt kunne vi heller fått opp et Moss Hockey med 13 utespillere hvorav tre er betalte latviere og med en klubbkasse med flere hundre tusen kroner i minus. Det blir nok vanskelig for hockey'n her til lands å reise seg etter dette.

Nå synes jeg faktisk det er du som rører rundt og ikke leser hva som blir sagt. Det er intet i denne tråden som du trenger å hisse deg opp i. Kun saklig info. Jeg har spurt, og spørr gjerne igjen om hva klubben Storhamar vil med et lag i 1. divisjon, hva vil bli prioritert? Du svarer heller ikke på det, eller du vil ikke eller kan ikke svare?

Jeg lurte på om klubben ville forsøke å toppe laget inn mot kvalikken og bruke de beste spillerne som var tilgjengelig inkl faste A-lagsspillere Jeg konkluderte med at det ikke skjedde. Da kommer du med at det var med to U-20 spillere på den ene kampen som et slags alibi for en satsing. To spillere med hhv 22 og 20 poeng i U-20 serien. Han ene har registrert tre kamper på A-laget. Hvis du mener dette var å toppe laget så gjerne for meg...

Jeg registrerer ellers, også i andre fora, at mange er undrende til at vi får toerlag opp i 1. divisjon igjen. At SIL YA er der i stedet for Moss er ikke bare positivt for norsk ishockey. Du tenker for snevert når du mener dette dreier seg om bare SIL YA eller Moss. Problemet blir større om flere av toppklubbene satser på samme modell som dere.

At Moss har tre utlendinger er helt kurant. Det er ingen målsetting at de 20 topplagene i Norge skal bestå av bare nordmenn. Moss er en klubb med flere lag i yngres, og spesielt U-15 laget gjør det bra https://www.moss-avis.no/sport/ishockey ... -67-599532 Flere av spillerne er på kretslaget. For A-lagets del var håpet opprykk slik at de kunne gjøre en ny satsing. Nå er det uvisst hva som skjer med dette laget.

Så, igjen vil jeg spørre om hva som er målsettingen for SIL YA i 1. div? Hvem skal spille på dette laget?

InnleggSkrevet: 20. Mars 2018 03:37
Fikk vi noen svar her? https://www.ha-halden.no/sport/ishockey ... -20-482955

InnleggSkrevet: 20. Mars 2018 04:30

Du fikk svar der, og du har også fått svar her inne tidligere. Spørsmålet er vel heller om du klarer å ta noe av dette til deg?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Mars 2018 19:29
Sorum skrev:
HVH skrev:
Sorum skrev:Jeg har bare etterlyst hva Storhamar vil med dette laget i 1. div. Og var nysgjerrig på om vi ville se at de toppet laget i kvalikken for å sikre opprykk. Det gjorde de ikke, men klarte oppgaven med hjelp fra Gjøvik.

Nå synes jeg faktisk det er du som rører rundt og ikke leser hva som blir sagt. Det er intet i denne tråden som du trenger å hisse deg opp i. Kun saklig info. Jeg har spurt, og spørr gjerne igjen om hva klubben Storhamar vil med et lag i 1. divisjon, hva vil bli prioritert? Du svarer heller ikke på det, eller du vil ikke eller kan ikke svare?

Jeg lurte på om klubben ville forsøke å toppe laget inn mot kvalikken og bruke de beste spillerne som var tilgjengelig inkl faste A-lagsspillere Jeg konkluderte med at det ikke skjedde. Da kommer du med at det var med to U-20 spillere på den ene kampen som et slags alibi for en satsing. To spillere med hhv 22 og 20 poeng i U-20 serien. Han ene har registrert tre kamper på A-laget. Hvis du mener dette var å toppe laget så gjerne for meg...

Jeg registrerer ellers, også i andre fora, at mange er undrende til at vi får toerlag opp i 1. divisjon igjen. At SIL YA er der i stedet for Moss er ikke bare positivt for norsk ishockey. Du tenker for snevert når du mener dette dreier seg om bare SIL YA eller Moss. Problemet blir større om flere av toppklubbene satser på samme modell som dere.

At Moss har tre utlendinger er helt kurant. Det er ingen målsetting at de 20 topplagene i Norge skal bestå av bare nordmenn. Moss er en klubb med flere lag i yngres, og spesielt U-15 laget gjør det bra https://www.moss-avis.no/sport/ishockey ... -67-599532 Flere av spillerne er på kretslaget. For A-lagets del var håpet opprykk slik at de kunne gjøre en ny satsing. Nå er det uvisst hva som skjer med dette laget.

Så, igjen vil jeg spørre om hva som er målsettingen for SIL YA i 1. div? Hvem skal spille på dette laget?

Jeg synes du burde stille tilsvarende spørsmål til alle de andre lagene i GET og 1. divisjon.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Mars 2018 19:32

Finner du noen svar her?

https://www.vg.no/sport/i/oR8XPV/andrea ... g-er-spent
Neste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester