Årets finale! Hvem blir Norgesmester?

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. Februar 2018 00:10
Ikke lenge til det blir kamp om NM pokalen i år. Hvilken lag møtes i finalen og hvem blir Norgesmester i år? Storhamar er seriemester. Stavanger Oilers har nå 6 ganger på rad som NM mester 2012-2017 og VIF 7 ganger på rad 1965-1971. (oversikt fra Wikipedia).
Vinner Stavanger Oilers i år den 7 på rad ?.

Kjør debatt!!

InnleggSkrevet: 17. Februar 2018 12:43
Storhamar tar bøtta.
Bare å sende til gravering.

InnleggSkrevet: 18. Februar 2018 04:48
Storhamar vinner. Alt annet er useriøs ønsketenkning uten et fnugg av virkelighetsforankring.

Hvem som blir tapende finalist er derimot åpent for debatt. Jeg tror det står mellom Frisk, som har det høyeste maxnivået, og Sparta, som har vist stabilt høyt nivå lengst. Lillehammer dark horse, men jeg tror de vil bli avslørt i løpet av semi-serien (mot Sparta).

Oilers har vi ventet på at skal komme tilbake, men det skjer tydeligvis ikke. Spillerne tror ikke på sitt eget opplegg. Frustrasjonen lyser ut av øya deres.

Vålerenga er ikke gode nok over tid. For liten bredde til å tåle slike serier.

InnleggSkrevet: 23. Februar 2018 09:30
slasher skrev:Storhamar vinner. Alt annet er useriøs ønsketenkning uten et fnugg av virkelighetsforankring.

Hvem som blir tapende finalist er derimot åpent for debatt. Jeg tror det står mellom Frisk, som har det høyeste maxnivået, og Sparta, som har vist stabilt høyt nivå lengst. Lillehammer dark horse, men jeg tror de vil bli avslørt i løpet av semi-serien (mot Sparta).

Oilers har vi ventet på at skal komme tilbake, men det skjer tydeligvis ikke. Spillerne tror ikke på sitt eget opplegg. Frustrasjonen lyser ut av øya deres.

Handler ikke om hvem som er gode over tid i et sluttspill. Det handler om hvem som er best når det gjelder. (det førstnevnte har vi sett altfor mye av bl.a på landslaget, det siste altfor lite)
Dersom Sparta ikke velger Vålerenga i kvarten vil det stå mellom de to lagene lenge. Sparta har spillertyper som er best når det gjelder, Vålerenga enda fler. SIL kan ta frem melkespanna og glede seg til et nytt seriemesterskap til neste år. Det er stort det også:)

InnleggSkrevet: 23. Februar 2018 09:41
huuum skrev:
slasher skrev:Storhamar vinner. Alt annet er useriøs ønsketenkning uten et fnugg av virkelighetsforankring.

Handler ikke om hvem som er gode over tid i et sluttspill. Det handler om hvem som er best når det gjelder. (det førstnevnte har vi sett altfor mye av bl.a på landslaget, det siste altfor lite)
Dersom Sparta ikke velger Vålerenga i kvarten vil det stå mellom de to lagene lenge. Sparta har spillertyper som er best når det gjelder, Vålerenga enda fler. SIL kan ta frem melkespanna og glede seg til et nytt seriemesterskap til neste år. Det er stort det også:)

Oslo #stolthet# ryker på hue og ræva ut av kvarten - og da vil jeg gjerne lese dine innsiktsfulle kommentarer i etterkant, Huum :D
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...

InnleggSkrevet: 23. Februar 2018 15:01
[quote="huuum"]
Vålerenga enda fler.

Præhæhæ
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Februar 2018 11:55
Det er langt fran til finalen, men kvartfinalane skal snart spelast. Det blir:

1) Storehamar - Lørenskog/Stjernen
2) Sparta - M/S
3) Lillehammer - Vålerenga
4) Frisk - Stavanger

Eller kan vi tenkje oss andre alternativ?

1) Kanskje Storhamar heller vel M/S, særleg om det blir Stjernen p.g.a lengre reiseveg og er kanskje noko tyngre å møte enn M/S?

2) Kanskje Sparta vel Vålerenga av økonomiske grunnar, trekkjer meir folk enn M/S? (Om det skulle vera slik at Vålerenga er på val, laget kan også ende på 4. plass.

3) Lillehammer vil heilt sikkert ikkje velja Stavanger med dei økonomiske utgiftene det fører med seg, og det vil heller ingen andre lag gjera. Det er også svært gode sportslege grunnar for ikkje å velja Stavanger.

Dermed er det heilt sikkert at det blir Frisk - Stavanger. Eg trur også at det berre er Storhamar som kunne finne på å velja Vålerenga heller enn eit svarare lag. Andre er ikkje gode nok til å kunna stole på å slå ut Vålerenga. I realiteren er det vel berre motstandaren til Storhamar som er uviss. Kan hande vil Storhamar velja M/S.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Februar 2018 12:27
Fjella skrev:2) Kanskje Sparta vel Vålerenga av økonomiske grunnar, trekkjer meir folk enn M/S? (Om det skulle vera slik at Vålerenga er på val, laget kan også ende på 4. plass.

Smigrende, men Vålerenga kan høyst nå 5.-plass denne sesongen. Ser også svært lite sannsynlig ut at Sparta dumper ned på 4.-plass nå ;)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Februar 2018 13:25
Nesrene skrev:
Fjella skrev:2) Kanskje Sparta vel Vålerenga av økonomiske grunnar, trekkjer meir folk enn M/S? (Om det skulle vera slik at Vålerenga er på val, laget kan også ende på 4. plass.

Smigrende, men Vålerenga kan høyst nå 5.-plass denne sesongen. Ser også svært lite sannsynlig ut at Sparta dumper ned på 4.-plass nå ;)

Nei, Sparta har 2. plassen og kan velja Vålerenga om laget vil (eller tør) om Vålerenga blir liggjande på den noverande 6. plassen.
Men som sagt ovanfor, eg trur ikkje Sparta tør. Vi har sett før at det er mest trenaren og spelarane som bestemmer motstandar. Dei vil nok ha det lettast mogleg. Eg tykkjer laga ofte er noko feige ved slike val, så Vålerenga må nok til Lillehammer.

InnleggSkrevet: 25. Februar 2018 13:35
Jeg fatter ikke at noen skulle mene at ingen vil velge Stavanger av sportslige grunner. Det er ingenting som tilsier at de plutselig skulle heve seg så mange hakk som det kreves for å være en seriøs utfordrer i sluttspillet. Alle topp 4 lage er mange hakk hvassere enn Oilers. Både blant toppene i laget og bredden i år.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Februar 2018 13:47
Fjella skrev:
Nesrene skrev:

Nei, Sparta har 2. plassen og kan velja Vålerenga om laget vil (eller tør) om Vålerenga blir liggjande på den noverande 6. plassen.
Men som sagt ovanfor, eg trur ikkje Sparta tør. Vi har sett før at det er mest trenaren og spelarane som bestemmer motstandar. Dei vil nok ha det lettast mogleg. Eg tykkjer laga ofte er noko feige ved slike val, så Vålerenga må nok til Lillehammer.

Jeg uttrykte meg kanskje ikke klart nok, men jeg hang meg altså opp i "laget kan også ende på 4. plass". Når det er sagt, Vålerenga tar 5.-plassen, ikke bare det; de og Stjernen sender Lørenskog til kvalik.

Da blir verden vakker, og så tar vi Lillehammer over seks kamper :)

InnleggSkrevet: 25. Februar 2018 16:59
Sånn som Oilers spiller i år måtte sluttspillet bestått av "Best av 1kamp"-serier.
Med best av 7 kan jeg aldri tenke meg at Oilers' motstander kan unngå å utnytte Oilers stabile ustabilitet!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Februar 2018 21:41
Fjella skrev:Men som sagt ovanfor, eg trur ikkje Sparta tør. Vi har sett før at det er mest trenaren og spelarane som bestemmer motstandar. Dei vil nok ha det lettast mogleg. Eg tykkjer laga ofte er noko feige ved slike val, så Vålerenga må nok til Lillehammer.

Om ikke trenerne og spillerne, hvem skal da bestemme? Avstemning i lokalavisa?
Utrolig merkelig å snakke om feigt, en har to motstandere å velge mellom, da velger en åpenbart det laget en tror en har best sjanser mot. Det er ikke feigt, det er logisk.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Februar 2018 21:43
Storhamar velger nr 8, om noen tvilte. Jakobs sa det i rinkside etter MS kampen, om ikke i klartekst så at "det lutar seg mot det".
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Februar 2018 22:35
Drebin skrev:
Fjella skrev:Men som sagt ovanfor, eg trur ikkje Sparta tør. Vi har sett før at det er mest trenaren og spelarane som bestemmer motstandar. Dei vil nok ha det lettast mogleg. Eg tykkjer laga ofte er noko feige ved slike val, så Vålerenga må nok til Lillehammer.

Om ikke trenerne og spillerne, hvem skal da bestemme? Avstemning i lokalavisa?
Utrolig merkelig å snakke om feigt, en har to motstandere å velge mellom, da velger en åpenbart det laget en tror en har best sjanser mot. Det er ikke feigt, det er logisk.

Av og til burde økonomien også telja med. Vi har mista nokre derbyoppgjer på grunn av feige val gjennom åra. I år er t.d. Vålerenga eit lite hakk betre enn M/S. Sei at Storhamar hadde valet mellom M/S og Vålerenga, og valde M/S. Det ville ha vore eit tap for klubben. Vålerenga er publikumslaget på bortebane. Det kan dokumenterast gjennom statistikk.

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 00:54
Jeg mener Storhamar bør velge MS et lite fysisk lag kort reise vei(hvis Stjernen blir 8) samt at vi har et godt tak på MS

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 12:06
Fjella skrev:Av og til burde økonomien også telja med. Vi har mista nokre derbyoppgjer på grunn av feige val gjennom åra.

Fra et sportslig synsvinkel er det det rene sprøyt. Fra en supporters og kanskje en kasseres synsvinkel gir det nok mening.
Et sluttspill handler primært om å komme så langt som mulig, og sekundært å bruke så lite krefter som mulig på å komme dit.
Om man mener man har 70% sjanse for å gå videre mot Lag A, og 65% sjanse for å gå videre mot lag B, så bør man velge lag A 10 av 10 ganger. Det har ingen verdens ting med feighet å gjøre. Det er tvert i mot idiotisk å velge et lag man antar det er større sjanse for å ryke mot.
Så kommer selvsagt reisebelastning også med i regnestykket. Ikke pga kostnadene, men kreftene man bruker på det, og tiden man mister til restitusjon.

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 14:24
Brevik1 skrev:
Fjella skrev:Av og til burde økonomien også telja med. Vi har mista nokre derbyoppgjer på grunn av feige val gjennom åra.

Fra et sportslig synsvinkel er det det rene sprøyt. Fra en supporters og kanskje en kasseres synsvinkel gir det nok mening.
Et sluttspill handler primært om å komme så langt som mulig, og sekundært å bruke så lite krefter som mulig på å komme dit.
Om man mener man har 70% sjanse for å gå videre mot Lag A, og 65% sjanse for å gå videre mot lag B, så bør man velge lag A 10 av 10 ganger. Det har ingen verdens ting med feighet å gjøre. Det er tvert i mot idiotisk å velge et lag man antar det er større sjanse for å ryke mot.
Så kommer selvsagt reisebelastning også med i regnestykket. Ikke pga kostnadene, men kreftene man bruker på det, og tiden man mister til restitusjon.

Stort sett enig, men for de fleste lag vil reiseutgifter til Stavanger bety noe. For Lillehammers del er det relativt sett stor utgiftspost med to (ev tre) bortekamper mot Oilers!

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 14:42
Det å i det hele tatt velge bort Stavanger grunnet økonomi er faktisk tøvete, hvertfall i år hvor det er gode sportslige grunner til å faktisk velge dem! Når man er i en liga der man har med lag med avstand og evt store utgifter på reise i sluttspill, så får man ha satt av penger til det i budsjettet. Vi driver jo å snakker om at vi vil ha med Nidaros/Trondheim og Narvik i fremtiden. Hva er poenget med det om klubbene ikke klarer å samle inn penger til reisene. Hva med Stavanger? De har da massive utgifter på reise hvert år.

Dette at klubbene får velge motstandere må bort. Det burde heller være 1-8,2-7,3-6 og 4-5 og best mot dårligst plasserte lag i semien. Rettferdig og greit.

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 14:53
Kjellvis skrev:Det å i det hele tatt velge bort Stavanger grunnet økonomi er faktisk tøvete, hvertfall i år hvor det er gode sportslige grunner til å faktisk velge dem! Når man er i en liga der man har med lag med avstand og evt store utgifter på reise i sluttspill, så får man ha satt av penger til det i budsjettet. Vi driver jo å snakker om at vi vil ha med Nidaros/Trondheim og Narvik i fremtiden. Hva er poenget med det om klubbene ikke klarer å samle inn penger til reisene. Hva med Stavanger? De har da massive utgifter på reise hvert år.

Dette at klubbene får velge motstandere må bort. Det burde heller være 1-8,2-7,3-6 og 4-5 og best mot dårligst plasserte lag i semien. Rettferdig og greit.

For Lillehammers del vil valget (sannsynligvis) stå i mellom Oilers og VIF: ikke mye å skille dem rent sportslig. Belastningen med det økonomisk, vil da selvsagt spille inn. Tøv å hevde noe annet!!

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 15:18
MaxDelt skrev:
Kjellvis skrev:Det å i det hele tatt velge bort Stavanger grunnet økonomi er faktisk tøvete, hvertfall i år hvor det er gode sportslige grunner til å faktisk velge dem! Når man er i en liga der man har med lag med avstand og evt store utgifter på reise i sluttspill, så får man ha satt av penger til det i budsjettet. Vi driver jo å snakker om at vi vil ha med Nidaros/Trondheim og Narvik i fremtiden. Hva er poenget med det om klubbene ikke klarer å samle inn penger til reisene. Hva med Stavanger? De har da massive utgifter på reise hvert år.

For Lillehammers del vil valget (sannsynligvis) stå i mellom Oilers og VIF: ikke mye å skille dem rent sportslig. Belastningen med det økonomisk, vil da selvsagt spille inn. Tøv å hevde noe annet!!

Akkurat den ser jeg. Men når alle vet at det er store kostnader for klubben å evt møte Stavanger i sluttspill, så har de vel planlagt økonomisk for den realiteten. Si at valget hadde stått mellom Stavanger og Sparta ( hypotetisk) Skulle man da valgt Sparta av økonomiske grunner? Jeg mener jo da man må velge Stavanger av sportslige grunner.

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 15:27
Kjellvis skrev:

Her må du utdype. Hvordan kan dette være mer rettferdig enn å velge? Det er ikke alltid slik at tabellplasseringen står i stil med hvor gode et lag er når sluttspillet kommer.

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 15:37
Det er rettferdig i den forstand at det best plasserte laget møter det dårligst plasserte laget. Hvor mange fordeler skal man ha da? Det holder vel med hjemmbanefordel? Da slipper man også det at lag velger motstander av andre grunner enn sportslig. Så kan man jo diskutere om lag da vil tape med vilje i serien... Jeg tror ikke lag gjør det.

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 15:41
Kjellvis!

Hvis valget hadde stått mellom Sparta vs Oilers, tror jeg nok Lillehammer hadde valgt Oilers. Her hadde nok (burde) det sportslige veiet mer enn det økonomiske!!!

InnleggSkrevet: 26. Februar 2018 15:51
Kjellvis skrev:Det er rettferdig i den forstand at det best plasserte laget møter det dårligst plasserte laget. Hvor mange fordeler skal man ha da? Det holder vel med hjemmbanefordel? Da slipper man også det at lag velger motstander av andre grunner enn sportslig. Så kan man jo diskutere om lag da vil tape med vilje i serien... Jeg tror ikke lag gjør det.

Hvor mange fordeler man skal ha? Som topp 4 skal man ha fordelen av hjemmebanefordel, også skal man ha fordelen av å kunne velge den letteste motstanderen av de som ikke er valgt avhengig av tabellplassering.

Se for deg en situasjon der Oilers havnet som nr. 7 og MS som nr. 6, ikke heeelt utenkelig. Si også at Oilers gjennomførte planen om å hente 3 spillere til opp mot 3 millioner rett før sluttspillet startet(disse spillerne hadde ikke vært med og påvirket tabellplasseringen til Oilers). Ville det da vært rettferdig at Sparta skulle møte Stavanger i kvarten? Hvordan tror du kampen i Sarpsborg på lørdag hadde sett ut?
Neste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 20 gjester