Søsteren til Botta krever unnskyldning

InnleggSkrevet: 13. Desember 2017 18:10
https://www.dagbladet.no/sport/sosteren ... g/68845421

Botta signerte papir før Sarajevo OL om at han var amatør. Søsteren sier han ble presset, den fikk store konsekvenser for Botta, og nå krever hun unnskyldning. De involverte parter husker "selvsagt" ingenting.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 13. Desember 2017 19:28
Botta Skaare
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Desember 2017 19:58
Kjellvis skrev:https://www.dagbladet.no/sport/sosteren-mener-den-norske-hockeylegenden-fortjener-en-unnskyldning/68845421

Bøtta signerte papir før Sarajevo OL om at han var amatør. SØsteren sier han ble presset, den fikk store konsekvenser for Bøtta, og nå krever hun unnskyldning. De involverte parter husker "selvsagt" ingenting.

Det står jo der.
- Bjørn ble ikke presset til noe som helst. Han fikk valget. Alt han ville var å spille mest mulig ishockey. Så han signerte. Det ble en sak i etterkant. Det er riktig. Forbundet fikk en liten bot, ettersom jeg husker. Botta fikk valget om at vi skulle sende ham hjem, eller at han undertegnet. Så skulle forbundet ta støyten. Alt han ville var å være på isen. Derfor undertegnet han, har Per Karlsen fortalt til Dagbladet.

En dårlig ledelse som vet at han ikke kan spille, men som gir han valget mellom å bli sendt hjem eller å signere. De skulle tatt avgjørelsen selv når de visste at han ikke var berettiget til å spille. Så enkelt er det.

InnleggSkrevet: 13. Desember 2017 20:26
Det står også at forbundet skulle ta støyten. Vet ikke helt om jeg kjenner meg igjen i at det skjedde. Den som fikk gjennomgå var spilleren. Greit nok at han fikk valget. Men hvilken helvetes LEDER av en stor organisasjon gir en av sine egne et slikt valg a??
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Desember 2017 22:19
Hvor god var egentlig Botta? Så god som ettermælet tilsier?
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Desember 2017 22:30
MaxDelt skrev:Hvor god var egentlig Botta?

Det fikk vi dessverre aldri vite.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Desember 2017 22:36
DonCherry skrev:
Kjellvis skrev:https://www.dagbladet.no/sport/sosteren-mener-den-norske-hockeylegenden-fortjener-en-unnskyldning/68845421

Bøtta signerte papir før Sarajevo OL om at han var amatør. SØsteren sier han ble presset, den fikk store konsekvenser for Bøtta, og nå krever hun unnskyldning. De involverte parter husker "selvsagt" ingenting.

Det står jo der.
- Bjørn ble ikke presset til noe som helst. Han fikk valget. Alt han ville var å spille mest mulig ishockey. Så han signerte. Det ble en sak i etterkant. Det er riktig. Forbundet fikk en liten bot, ettersom jeg husker. Botta fikk valget om at vi skulle sende ham hjem, eller at han undertegnet. Så skulle forbundet ta støyten. Alt han ville var å være på isen. Derfor undertegnet han, har Per Karlsen fortalt til Dagbladet.

En dårlig ledelse som vet at han ikke kan spille, men som gir han valget mellom å bli sendt hjem eller å signere. De skulle tatt avgjørelsen selv når de visste at han ikke var berettiget til å spille. Så enkelt er det.

Når dagens president leser uttalelsen fra Per Karlsen bør han ha godt grunnlag til å gi den unnskyldningen Bianca etterlyser.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 23. Desember 2017 14:46
DonCherry skrev:
MaxDelt skrev:Hvor god var egentlig Botta?

Det fikk vi dessverre aldri vite.

Den klart beste spilleren jeg har sett noen gang. Han kunne gjøre det utrolige. Spesielt husker jeg en gang i Siddishallen. Furuset hadde med Botta som var småskadet og de ville helst ikke bruke ham. 10 minutter igjen av 2 periode ledet Viking 4-1. Da satte Furuset inn Botta. For å si det slik. Det var karoline svingstang i Vikings sone resten av perioden og Furuset ledet 6-4 ved periodens slutt. Ene og alene pga Botta.

InnleggSkrevet: 24. Desember 2017 10:09
MaxDelt skrev:Hvor god var egentlig Botta? Så god som ettermælet tilsier?

For å si det sånn: Shampo (og "henna") har vært nærmest, men rakk ikke Botta til knærne. Botta var en veldig komplett atlet på alle måter. God i alt. Tikonow sa Botta kunne gå inn i tidenes femmer i gamle Sovjet. Det sier det meste. Mester Erik var god men lengtet hemat etter kort tid i Bjørkløven, og forblir historisk sett supergutten ..... på Hamar, og det er greit nok.
I dag er det Zucca som gjelder, ingen over ingen ved siden. Hele Norges ambassadør i verdens kuleste by.
Det er vanskelig å sammenligne skøyte ferdighetene til Botta mot "henna" til Zucca. Begge var/ er super effektive og vært inngangspengene alene. Må vi velge forblir Botta på toppen.

InnleggSkrevet: 24. Desember 2017 11:12
Botta presterte ikke all verden i de tøffeste ligaene så derfor faller han igjennom for meg.

1.Zucca
2.Shampo
3.Patrick Thoresen
4. Botta

InnleggSkrevet: 25. Desember 2017 10:38
Nadaa skrev:Botta presterte ikke all verden i de tøffeste ligaene så derfor faller han igjennom for meg.

1.Zucca
2.Shampo
3.Patrick Thoresen
4. Botta

Hehe, du er sikkert flink til mye, men dette her har du ikke greie på. Du er fullstendig på jordet. Patrick er god han men å trekke. han inn i dette selskapet er en fornærmelse mot topp 3. Og da i særdeleshet Botta!. Litt om Botta! Han spilte IKKE for penger. Han mente det var feil å tjene penger på idrett. Han kunne spilt hvor som helst, men dreit i det meste. Du kan herved IKKE sette Bottas karriere i bås med de som tjente/ tjener store penger i store ligaer. Han er tidenes beste Norske hockey spiller frem til vi ser hvor langt Zucca trekker det.

ps.
topp 3 har ikke med en nr 4)
riktig god jul:)

InnleggSkrevet: 25. Desember 2017 13:58
huuum skrev:
Nadaa skrev:Botta presterte ikke all verden i de tøffeste ligaene så derfor faller han igjennom for meg.

1.Zucca
2.Shampo
3.Patrick Thoresen
4. Botta

Hehe, du er sikkert flink til mye, men dette her har du ikke greie på. Du er fullstendig på jordet. Patrick er god han men å trekke. han inn i dette selskapet er en fornærmelse mot topp 3. Og da i særdeleshet Botta!. Litt om Botta! Han spilte IKKE for penger. Han mente det var feil å tjene penger på idrett. Han kunne spilt hvor som helst, men dreit i det meste. Du kan herved IKKE sette Bottas karriere i bås med de som tjente/ tjener store penger i store ligaer. Han er tidenes beste Norske hockey spiller frem til vi ser hvor langt Zucca trekker det.

Tiltredes....! Sant, som det er sagt!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Desember 2017 18:50
Vi må huske Patrick Thoresens enorme prestasjon under A VM i 2012! Han ble, hvis ikke jeg husker feil, nest beste poenggjører med 18 - etter Malkin med 19 poeng. Han ble også tatt ut på All star teamet. Dette mener jeg er den største individuelle prestasjon av en norsk hockeyspiller... I hvert fall i nyere tid!

Noe sånt kommer vi mest sannsynlig aldri å oppleve igjen!!!!
Sist endret av MaxDelt den 25. Desember 2017 19:26, endret 1 gang
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...

InnleggSkrevet: 25. Desember 2017 19:16
Det rundt Botta er nostalgi han var sikkert tidenes beste spiller for noen tiårsiden, men når hva man ser på hva Zucca, shampo, Patrick har prestert rundt omkring i verden går de botta en høy gang poengsnittet(hvis EP stemmer) til Botta i den norske serien er heller ikke avskrekkende. tenk hva Patrick, Shampo, Zucca hadde produsert her når de var i sine beste år. Botta hadde vel kun også 7-8 sesonger som senior spiller.

Nei jeg står fortsatt på listen min. Zucca,Shampo,Patrick.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Desember 2017 22:36
Strengt tatt er det egentlig tragisk å se på hockey fra bare 30 år tilbake. Forsvaret er elendig og keeperne... vel.. de gjør vel så godt de kan med det latterlige utstyret de har. Ikke til forkleinelse for spillere som Botta og f.eks Finstad, men Larrivée hadde sannsynligvis gjort 200 mål og de to første hadde blitt overkjørt av Ylven i første bytt...
®
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 00:28
RedFarmer skrev:Strengt tatt er det egentlig tragisk å se på hockey fra bare 30 år tilbake. Forsvaret er elendig og keeperne... vel.. de gjør vel så godt de kan med det latterlige utstyret de har. Ikke til forkleinelse for spillere som Botta og f.eks Finstad, men Larrivée hadde sannsynligvis gjort 200 mål og de to første hadde blitt overkjørt av Ylven i første bytt...

En kan ikke sammenlikne spillere ut fra nivået i forskjellige epoker. Selv den dårligste spilleren i GET i dag hadde vært suveren om du teleporterte ham 30 år tilbake. Alle er produkter av sin tid, treningen går hele tiden fremover og utstyret var et annet.

Ang Botta er jeg alt for ung til å ha opplevd han, men man har jo gjerne en tendens til å romantisere over hvor gode de som ikke fikk eller tok sjansen (av diverse grunner) på det høyeste nivået, kunne vært. Som Tom Lund i fotball også.

InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 09:08
Drebin skrev:
RedFarmer skrev:Strengt tatt er det egentlig tragisk å se på hockey fra bare 30 år tilbake. Forsvaret er elendig og keeperne... vel.. de gjør vel så godt de kan med det latterlige utstyret de har. Ikke til forkleinelse for spillere som Botta og f.eks Finstad, men Larrivée hadde sannsynligvis gjort 200 mål og de to første hadde blitt overkjørt av Ylven i første bytt...

En kan ikke sammenlikne spillere ut fra nivået i forskjellige epoker. Selv den dårligste spilleren i GET i dag hadde vært suveren om du teleporterte ham 30 år tilbake. Alle er produkter av sin tid, treningen går hele tiden fremover og utstyret var et annet.

Ang Botta er jeg alt for ung til å ha opplevd han, men man har jo gjerne en tendens til å romantisere over hvor gode de som ikke fikk eller tok sjansen (av diverse grunner) på det høyeste nivået, kunne vært. Som Tom Lund i fotball også.

Du har et poeng med at alle er et produkt av sin tid. Du tar litt feil når du hevder det ikke går å sammenligne.
Å sammenligne. Ingemar Stenmark mot Henrik Christoffersen går ikke pga utviklingen. Men skøyte gåing derimot har ikke forandret seg nevnverdig. (mange av de beste i dag bruker skøyter fra 90 tallet)
Botta var unik på skøyter. Når jeg sier ingen over ingen ved siden så kan vi ta med hele verden) Treningen i dag er selvfølgelig satt mer i system hvor alle trener veldig likt og like hardt.
Det fins mange lokale helter rundt omkring i Norges land, men INGEN i nærheten av Bottas format (Botta tilhørte IKKE "min" klubb, snarere tvert imot)
Felles for de aller beste er at de var/ er best i alt. Mester Erik bonna Hammern (40m?) ble jaget av Hamkam. Shampo av VIF fotball osv.

InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 11:09
Dette blir litt gjentagelse av hva andre har skrevet her ang.Botta.
Det er INGEN i Norge som har dominert sin epoke i hockey'n som han. Han kunne hente pucken bak mål og bruke motstanderne som pyloner. Oddi sitt innlegg beskriver det godt, for sånn var det.Vi må huske at han trente 3 ganger så mye som andre hockeyspillere på den tiden. Jeg husker jeg som guttunge gikk inn svingdøra i Furusetbobla og så en som gikk på skøyer, bånn gass og start og stopp, med blybelte, glemmer det aldri.
Hadde en prat med en tidligere norsk spiller som har spilt i Färjestad, de årene han var der var det fortsatt Botta de pratet om.
Han slo alle i fart på skøyter der, bortsett fra en gang, de gikk 4 runder og en spiller slo han, han var superglad helt til de kom i garderoben og Botta tok av seg blyvesten. Når han var over dammen var det en trener som sa:Det er mulig jeg kan ha sett en som er like god på skøyter, men kan ikke huske når.
Men idretten utvikler seg, og i dag har vi andre stjerner som dominerer, ikke som Botta, men nå trener alle like mye og det går ikke bare å hente pucken bak mål og "tråkle" seg gjennom.
Er bare så glad over at jeg fikk oppleve Botta.
Boka har jeg ikke lest ennå, men det bør jeg gjøre etter hvert, så får vi se hva forfatteren har fått med eller ikke fått med.(vet det er noen han burde pratet med som han ikke har gjort)
Edit: Vil bare legge til at han hadde meget godt(hardt)skudd og fine hender også.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 12:21
CCCP skrev:Dette blir litt gjentagelse av hva andre har skrevet her ang.Botta.
Det er INGEN i Norge som har dominert sin epoke i hockey'n som han. Han kunne hente pucken bak mål og bruke motstanderne som pyloner. Oddi sitt innlegg beskriver det godt, for sånn var det.Vi må huske at han trente 3 ganger så mye som andre hockeyspillere på den tiden. Jeg husker jeg som guttunge gikk inn svingdøra i Furusetbobla og så en som gikk på skøyer, bånn gass og start og stopp, med blybelte, glemmer det aldri.
Hadde en prat med en tidligere norsk spiller som har spilt i Färjestad, de årene han var der var det fortsatt Botta de pratet om.
Han slo alle i fart på skøyter der, bortsett fra en gang, de gikk 4 runder og en spiller slo han, han var superglad helt til de kom i garderoben og Botta tok av seg blyvesten. Når han var over dammen var det en trener som sa:Det er mulig jeg kan ha sett en som er like god på skøyter, men kan ikke huske når.
Men idretten utvikler seg, og i dag har vi andre stjerner som dominerer, ikke som Botta, men nå trener alle like mye og det går ikke bare å hente pucken bak mål og "tråkle" seg gjennom.
Boka har jeg ikke lest ennå, men det bør jeg gjøre etter hvert, så får vi se hva forfatteren har fått med eller ikke fått med.(vet det er noen han burde pratet med som han ikke har gjort)
Edit: Vil bare legge til at han hadde meget godt(hardt)skudd og fine hender også.

Du beskriver han som helt hinsides på alle fronter. Skudd, hender, tempo. Hva var det han IKKE kunne, ettersom han ikke dominerer statistikkene på samme nivå som beskrivelsene av han her inne?
Heia Stjernen!

InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 13:04
Forgetable skrev:
CCCP skrev:Dette blir litt gjentagelse av hva andre har skrevet her ang.Botta.

Du beskriver han som helt hinsides på alle fronter. Skudd, hender, tempo. Hva var det han IKKE kunne, ettersom han ikke dominerer statistikkene på samme nivå som beskrivelsene av han her inne?

Tja, hva var det han ikke kunne ? Hans største svakhet satt nok under hjelmen. Neste gang du er i Stjernehallen, så gå bort til Ørjan og spør hvor god Botta var, bare sånn at du ikke tror jeg er gal :D . Hvorfor statistikkene ikke er bedre lurer jeg på også.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 15:16
Drebin skrev:

Ja, det var jo faktisk det som er hele poenget. Botta var veldig god i sin tid, men sannsynligvis ikke så god som legenden skal ha det til. At han er Norges beste hockeyspiller gjennom tidene kan jeg neppe tenke meg. Han spilte mot primitivt forsvar og primitive keepere. Alt går fremover, og hvem vet, det er ikke sikkert han hadde vært dominerende engang dersom han hadde starta karrieren i 2006 i stedet for 1976.

Skal sies at også forbundet var (delvis fortsatt er) primitivt 1984, så jeg er ikke overraska over at historien stemmer. Jeg ser dog ikke at en unnskyldning fra forbundet over 30 år etter at det skjedde skal gjøre noe fra eller til.
®

InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 16:19
Er det noen her inne som har lest boka om Botta, og evt hva dere synes.
Har som sagt ikke lest den selv, men vet om spillere som burde vært kontaktet og som ikke har blitt det.
Forresten bra bilde på forsiden, blikket opp og kontroll på pucken :)

InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 18:08
Ingen vet hvor god botta egentlig var. Umulig å måle spillere opp mot hverandre når det skiller så mange år.
Botta er ikke den beste gjennom tidene hvis man ser hva andre har utrettet i ettertid.
Men han kan ha vært vårt største talent gjennom tidene.
Og hvem som er den beste er opp til hver enkelt å svare på. Mye avhengig av hva slags type spiller man liker. Jeg har aldri sett ham så jeg har ingen formening om han hadde større potensiale enn de senere.
Legender er ofte større enn virkeligheten.

Hva slags spillertype var botta? Hvis man skulle sammenlignet med en fra nyere tid?

For meg er shampo den beste. Hovedgrunnen er at jeg elsker lirare som herjer med skøyte og kølleteknikk. Var virkelig botta bedre på skøyter? Kroppsfintene og vendingene til shampo var sykt å se på. Husker hvordan svenske landslagsbacker ikke hadde sjangs til å få tak på ham i Djurgården.
Zucca er en helt annen spillertype og ikke like underholdende som shampo. Og shampo hadde vel et høyere snitt enn Zucca i nhl hvis jeg ikke husker feil. Har Zucca spilt all-star? Det var også tydelig tegn på shampos kvaliteter.

Noen som sitter på opptak med shampo som kunne lagt ut på youtube?
Får fortsatt frysninger når jeg tenker på en scoring i Djurgården der han finter skudd som backen går ned på å så finter keeper på ræva med kroppen.
Husker kommentatorene fra tv4 "OCH HAN GØR DET SÅ SNYGT!!"
Lett etter den på nett men finner ikke:(

InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 20:28
Åhlberg skrev:Ingen vet hvor god botta egentlig var. Umulig å måle spillere opp mot hverandre når det skiller så mange år.
Botta er ikke den beste gjennom tidene hvis man ser hva andre har utrettet i ettertid.
Og hvem som er den beste er opp til hver enkelt å svare på. Mye avhengig av hva slags type spiller man liker. Jeg har aldri sett ham så jeg har ingen formening om han hadde større potensiale enn de senere.

Hva slags spillertype var botta? Hvis man skulle sammenlignet med en fra nyere tid?

For meg er shampo den beste. Hovedgrunnen er at jeg elsker lirare som herjer med skøyte og kølleteknikk. Var virkelig botta bedre på skøyter? Kroppsfintene og vendingene til shampo var sykt å se på. Husker hvordan svenske landslagsbacker ikke hadde sjangs til å få tak på ham i Djurgården.
Zucca er en helt annen spillertype og ikke like underholdende som shampo. Og shampo hadde vel et høyere snitt enn Zucca i nhl hvis jeg ikke husker feil. Har Zucca spilt all-star? Det var også tydelig tegn på shampos kvaliteter.

Får fortsatt frysninger når jeg tenker på en scoring i Djurgården der han finter skudd som backen går ned på å så finter keeper på ræva med kroppen.

Finner nesten ingenting med S på nett! Shampo spilte også i en tid der teknikerne ikke fikk noe gratis. Men Zucca også gøyal å se på. Var kanskje mer lirare i SVE mens han i NHL først og fremst er hovmester.

InnleggSkrevet: 26. Desember 2017 20:29
Åhlberg skrev:Ingen vet hvor god botta egentlig var. Umulig å måle spillere opp mot hverandre når det skiller så mange år.

Finner nesten ingenting med S på nett! Shampo spilte også i en tid der teknikerne ikke fikk noe gratis. Men Zucca også gøyal å se på. Var kanskje mer lirare i SVE mens han i NHL først og fremst er hovmester.
Neste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 10 gjester