OL i Sør-Korea - ishockeyturneringen

InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 21:21
johnpx skrev:
Sorum skrev:
johnpx skrev:Takk for link. Alltid kult og se sånt. Förstår fortsatt ikke uttaket av Hoff. Men jeg skall ikke klage mer för OL på det nå :p.

Tipper Bastiansen er ferdig med landslaget etter denne sesongen. Vi må ha en ny 2. center. Mulig PT ser potensiale i Hoff. Og i et OL kan man eksperimentere. Steffen Thoresen i stedet for Robin Dahlstrøm synes jeg er helt ok. Salsten er litt spesielt. Tror ikke vi ser han spille, hvis ingen blir skadet. Kunne vært Olden i stedet kanskje, men små muligheter for å få spille. Husk at han var med i 26 landskamper, inkl seks i VM, sist sesong. Noe underveis har gjort at PT ikke tar han med lenger. Seriøsitet?

Mener du att man kan eksperimentere i OL eller VM?
Tror også Basse er klar etter OL. Håper han avslutter fint.

Lettere å ta med Hoff til OL enn til VM, f.eks.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 21:31

Snart får vi se resultatet.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 21:48
johnpx skrev:
DonCherry skrev:
Sorum skrev:Det blir Patrick og 2xOlimb i førsterekka.

Og hva hvis yngste bror Olimb f.eks. skulle bli skadet?

Hva om Mathis blir skadet ? hehe. Ser på det som krise om noen av de tre i försterekka skulle bli skadet jeg.

Thoresen har neppe tatt høyde for et slikt scenario.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 21:50
johnpx skrev:

Snart får vi se resultatet.

Vi kan ikke rykke ut av OL. Det er planken. Neste OL kommer med en helt ny mulighet for kvalifisering.

InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 22:04
AMK79 skrev:Reichenberg ikke en gang på banen i dag. Burde rangeres langt bak Olden og Olsen.

Et svar til flere egentlig.

Thoresen vurderer spillerne ut fra hvordan de ha prestert landslaget under hans vinger. En direkte sammenligning av målpoeng, hva tre spillere presterer over et tidsrom i tre høyst forskjellige ligaer blir for spett. De konkurrerer om den samme plassen på landslaget. Blir bare plass til en av dem i topp-6. Thoresen vil ikke ha med en 7. spiller som bare kan spille topp-6. I stedet må han evt bruke en fra bånn-6 der oppe og bruke nr 13/14 i bånn-seks. En sammenligning av Olden/Olsen mot spillere som Salsten, Hoff, Trettenes og Thoresen lar seg ikke gjøre da Olden/Olden ikke er alternativer i bånn-6.

Den første sesongen som landslagssjef, 16/17, spilte:
Reichenberg 17 landskamper og 7 VM-kamper, har hhv 3+5 og 2+1
Olden 21 landskamper og 6 VM-kamper, har hhv 4+1 og 0+0
Olsen 18 landskamper og 4 VM-kamper, har hhv 1+5 og 0+0

Reichenberg er den eneste av de tre som har vært med landslaget i høst, og står med 1 mål på tre kamper.

Over omtrent like mange kamper, Reichenberg har 6+6, Olden har 4+1 og Olsen har 1+5. En målskårer som ikke skårer på landslaget er ikke veldig mye verdt i denne sammenheng,

Ser at et par skriver at Ekstraliga er et lite hakk over EBEL ! Det stemmer bare ikke. EBEL og GET tåler sammenligning. Men Ekstraliga er en betydelig sterkere liga, omtrent som Liiga og NLA om man ser på hvem som er Europas tredje beste. Se på Sørvik. Han gjør 50 poeng for VIF, og i underkant av 20 i NLB og Ekstraliga. Han kunne ha gjort opp mot 50 i EBEL også.

Sparta Praha var opp på 7. plass for klubbrankingen i Europa sesongen 15/16. De spiller finale i Championsleague i 2017, men taper for Fröøunda. De henter VM-spiller Reichenberg, og Saponari. Men klubben går overraskende dårlig sist høst, og Saponari går til Frisk. I sin debutsesong utenlands, i en meget sterk liga, har Reichenberg allikevel brukbare 6+8 på 39 poeng. Han beviser at han kan produsere i VM og i Ekstraliga.

Men, som sagt så vurderer nok Thoresen den helhetelige innsatsen på landslaget foran slike tall-sammenlingninger jeg har gjort nå. Men også de kommer ut til Reichenbergs fordel.

InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 22:11
Sorum skrev:
johnpx skrev:Tror også Basse er klar etter OL. Håper han avslutter fint.

Eskperimentere blir å ta i. Men å ta med et par ungdommer med spesielle kvaliteter er det plass til. Sverige har med Dahlin (17) og Finland har med Tolvanen (18) og Heiskanen (18). Noen har jo nevnt Emilio i denne sammenheng. Men OL kom kanskje et år for tidlig for han?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 22:26
Sorum skrev:
AMK79 skrev:Reichenberg ikke en gang på banen i dag. Burde rangeres langt bak Olden og Olsen.

Thoresen vurderer spillerne ut fra hvordan de ha prestert landslaget under hans vinger. En direkte sammenligning av målpoeng, hva tre spillere presterer over et tidsrom i tre høyst forskjellige ligaer blir for spett. De konkurrerer om den samme plassen på landslaget. Blir bare plass til en av dem i topp-6. Thoresen vil ikke ha med en 7. spiller som bare kan spille topp-6. I stedet må han evt bruke en fra bånn-6 der oppe og bruke nr 13/14 i bånn-seks. En sammenligning av Olden/Olsen mot spillere som Salsten, Hoff, Trettenes og Thoresen lar seg ikke gjøre da Olden/Olden ikke er alternativer i bånn-6.

Reichenberg er den eneste av de tre som har vært med landslaget i høst, og står med 1 mål på tre kamper.

Over omtrent like mange kamper, Reichenberg har 6+6, Olden har 4+1 og Olsen har 1+5. En målskårer som ikke skårer på landslaget er ikke veldig mye verdt i denne sammenheng,

Ser at et par skriver at Ekstraliga er et lite hakk over EBEL ! Det stemmer bare ikke. EBEL og GET tåler sammenligning. Men Ekstraliga er en betydelig sterkere liga, omtrent som Liiga og NLA om man ser på hvem som er Europas tredje beste. Se på Sørvik. Han gjør 50 poeng for VIF, og i underkant av 20 i NLB og Ekstraliga. Han kunne ha gjort opp mot 50 i EBEL også.

Sparta Praha var opp på 7. plass for klubbrankingen i Europa sesongen 15/16. De spiller finale i Championsleague i 2017, men taper for Fröøunda. De henter VM-spiller Reichenberg, og Saponari. Men klubben går overraskende dårlig sist høst, og Saponari går til Frisk. I sin debutsesong utenlands, i en meget sterk liga, har Reichenberg allikevel brukbare 6+8 på 39 poeng. Han beviser at han kan produsere i VM og i Ekstraliga.

Men, som sagt så vurderer nok Thoresen innsatsen på landslaget foran slike tall-sammenlingninger jeg har gjort nå. Men også de kommer ut til Reichenbergs fordel.

Med et slikt grunnlag for uttak burde Northug og Bjørndalen også vært tatt ut for OL før sesongen startet.

Om det å ta ut et lanslag for mesterskap fra Petter Thoresen himself i forbindelse med et tidligere landslagsuttak.

https://www.tv2.no/a/3944674/
Jeg trodde det var slik at de beste skulle være med. Det er ledelsen som bestemmer, men jeg trodde poenget var å være så flink som mulig og at det ikke betydde noe hvor gammel du er, hvor du er født eller hvem moren og faren din er, sier Petter Thoresen.

Han kan ikke vurdere Olden basert på tidligere sesonger. Mange menerforøvrig at Salsten er med for å sitte på tribunen. Det er med andre ord med for mange av bunn-3 løpere. Ditt forsvar for uttaket holder ikke.

Jeg tror du er ganske så alene dersom du mener at EBEL og GET nesten kan sammenlignes på kvalitet. Jeg her til gode å se rankinger som tenker som deg her.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 22:38
Sorum skrev:

Men, som sagt så vurderer nok Thoresen den helhetelige innsatsen på landslaget foran slike tall-sammenlingninger jeg har gjort nå. Men også de kommer ut til Reichenbergs fordel.

Thoresen virker nesten verre en Roy når det kommer til dette og det trodde jeg aldrig ville ske. Men når er det sån det er, jeg mener uansett man må se til dagsformen også. Når noen prestert som Olden blir det for jevla dumt og snakke om att noen spillere gjorde det "bra" i OL kvaliken for 2 år siden. Nesten latterlig.

InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 22:56
DonCherry skrev:Han kan ikke vurdere Olden basert på tidligere sesonger. Mange menerforøvrig at Salsten er med for å sitte på tribunen. Det er med andre ord med for mange av bunn-3 løpere. Ditt forsvar for uttaket holder ikke.

Jeg tror du er ganske så alene dersom du mener at EBEL og GET nesten kan sammenlignes på kvalitet. Jeg her til gode å se rankinger som tenker som deg her.

Jeg leser hva Thoresen sier om uttaket, og at Olden ikke kvalifiserer for topp-6. Det er utvilsomt at Olden gjør en bra sesong for 6. beste lag i EBEL, hvor han får veldig mye tillit i det offensive. Har sett ganske mye av han i det siste, det ligger flere kamper ute på nettet,

Jeg skriver at GET og EBEL tåler en sammenligning. Det gjør ikke EBEL opp mot Extraliga, Det finnes ingen eksakt vitenskap rundt dette. Men man kan se bl.a. se at Sparta Praha spilte finale i CHL sist vinter. Så Reichenberg har en tøffere hverdag med bedre matching når han jevnlig spiller mot topplag i Tsjekkia.

Når det gjelder Petter Thoresens kvaliteter som landslagstrener så vil jeg si at ingen norsk trener har en større vinnerskalle enn han og han har over flere sesonger ledet et vinnerlag. Og han begynte bra på landslaget når han ledet de til OL. Det handler også om å finne de rette typene til de forskjellige rollene.

InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 23:00
Sorum skrev:Ser at et par skriver at Ekstraliga er et lite hakk over EBEL ! Det stemmer bare ikke. EBEL og GET tåler sammenligning. Men Ekstraliga er en betydelig sterkere liga, omtrent som Liiga og NLA om man ser på hvem som er Europas tredje beste. Se på Sørvik. Han gjør 50 poeng for VIF, og i underkant av 20 i NLB og Ekstraliga. Han kunne ha gjort opp mot 50 i EBEL også.

Østerrike slo et meget sterkt Norge 3-1 i Sotsji, hvor 65% av spillerne deres kom fra EBEL. Og hvis Sørvik kan gjøre 50 poeng i den ligaen, er det jo merkelig at Bastiansen ikke var i nærheten :roll:
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 23:09
KjellKjellenBigset skrev:
Sorum skrev:Ser at et par skriver at Ekstraliga er et lite hakk over EBEL ! Det stemmer bare ikke. EBEL og GET tåler sammenligning. Men Ekstraliga er en betydelig sterkere liga, omtrent som Liiga og NLA om man ser på hvem som er Europas tredje beste. Se på Sørvik. Han gjør 50 poeng for VIF, og i underkant av 20 i NLB og Ekstraliga. Han kunne ha gjort opp mot 50 i EBEL også.

Østerrike slo et meget sterkt Norge 3-1 i Sotsji, hvor 65% av spillerne deres kom fra EBEL. Og hvis Sørvik kan gjøre 50 poeng i den ligaen, er det jo merkelig at Bastiansen ikke var i nærheten :roll:

EBEL er bedre en GET. Det er klar. Ditt exempel med Basse er bra. Finnes flere

Rob Schremp har 36 poeng denne sesongen, han har 114 NHL kamper med 54 poeng og 75 kamper i NLA med 63 poeng.
Peter Mueller har 28 poeng denne sesongen, har har 297 NHL kamper og 160 poeng.

Statistik er ikke alt men synes ikke vi skall unskylde Oldens sesong på att det er en pissliga.

InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 03:13
Sorum skrev:
Sorum skrev:
johnpx skrev:Tror også Basse er klar etter OL. Håper han avslutter fint.

Eskperimentere blir å ta i. Men å ta med et par ungdommer med spesielle kvaliteter er det plass til. Sverige har med Dahlin (17) og Finland har med Tolvanen (18) og Heiskanen (18). Noen har jo nevnt Emilio i denne sammenheng. Men OL kom kanskje et år for tidlig for han?

Dahlin er blant de aller aller beste backene i SHL og går som nr. 1 overall til våren. Heiskanen gikk som nr. 3 overall i fjor og har det høyeste poengsnittet blant alle finske backer i Liiga. Tolvanen har 34 poeng på 47 kamper i KHL. Alle disse er tatt ut fordi de er gode nok.

Jeg aner ikke hva Thoresen har sett i Hoff, men så har jeg heller aldri sett han i NCAA. Men du skal være en av de bedre spillerene i den ligaen for å være god nok for et norsk landslag, og Hoffs 7 poeng på 21 kamper tyder kanskje ikke på det. Er han en meget god defensiv spiller?
Når det gjelder Emilio Pettersen er han langt unna for øyeblikket, han burde i likhet med Hoff imponere i NCAA før han er god nok for et mesterskap med landslaget, kanskje blir han det aldri. Emilios bortprioritering av U20-VM bør heller ikke telle positivt mtp. å gi han en plass basert på skjønn.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 13:39
Dahlin og Tolvanen bör vaere på en helt annen nivå en Hoff. Men det er jo mulig att dem har sett noe vi ikke vet her, eller kanskje ikke så mulig. Dahlin er ett extremt talent som spiller bra på ett nivå som SHL allerede.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 19:12
På skadefronten så er Kenna tilbake ikveld for Linköping. Men Nörstebö er ikke med , kan vel ikke vaere en ny skade? Kanskje viler han ikveld, dem spilte jo igår også

Ingen av de norske aktuelle for OL spiller i Tsjekkia ikveld. Jeg tror dem dratt hjemover!?

InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 20:05
johnpx skrev:På skadefronten så er Kenna tilbake ikveld for Linköping. Men Nörstebö er ikke med , kan vel ikke vaere en ny skade? Kanskje viler han ikveld, dem spilte jo igår også

Ingen av de norske aktuelle for OL spiller i Tsjekkia ikveld. Jeg tror dem dratt hjemover!?

Ingen ny skade på Nørstebø, han matches forsiktig etter kneskaden.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 20:10
CCCP skrev:
johnpx skrev:På skadefronten så er Kenna tilbake ikveld for Linköping. Men Nörstebö er ikke med , kan vel ikke vaere en ny skade? Kanskje viler han ikveld, dem spilte jo igår også

Ingen ny skade på Nørstebø, han matches forsiktig etter kneskaden.

Takk CCCP.

InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 22:54

Mulig de er hjemme. Men Sørvik er skadet, men hvorfor Reich ikke spiller vet jeg ikke. Får prøve å finne det ut:-)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 23:16
Sorum skrev:

Mulig de er hjemme. Men Sørvik er skadet, men hvorfor Reich ikke spiller vet jeg ikke. Får prøve å finne det ut:-)

Hva slags skade har Sörvik? Ja gör det. Reichenberg har vel ikke spilt på 5 kamper nå.

Ikke no galt med Kenna. 1+1 ikveld.

InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 23:24
Sorum skrev:

Har vel v kanskje vist at han ikke holder nivået? Med middels produksjon blir jo oppsiden hans relativt liten...

InnleggSkrevet: 31. Januar 2018 00:24
Tiger_n skrev:
Sorum skrev:

Har vel v kanskje vist at han ikke holder nivået? Med middels produksjon blir jo oppsiden hans relativt liten...

Dette er et lag som sliter big time denne sesongen. Fra CHL-finale for 12 mnd siden er de nå på 10. plass i Extraliga. Betyr play-in mot nr 7 for å komme til play-off. I verste fall blir det en langdryg nedrykksspill om de blir 11. eller dårligere.

Har nylig hentet inn to gode forwards fra KHL-laget Slovan Bratislava.

1/26/2018 Confirmed Michal Repik (F) HC Slovan Bratislava HC Sparta Praha
01/17/2018 Confirmed Jan Buchtele (F) HC Slovan Bratislava HC Sparta Praha

Har 18 forwards. Kan helt klart være sånn at om ikke de finner plass til Reich til i de to første rekkene så havner han på tribunen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. Januar 2018 01:43
Ja det er nok sån att han fått sitte på tribunen, han har 8 spillere foran seg i statistiken. 7 forwards, 1 back. -12 hjelper jo ikke heller så mye. Håper dock han leverer ett bra OL. Ellers får mange av oss rett, att han ikke holder.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. Februar 2018 00:10
https://www.vg.no/sport/i/a272W4/hockey ... emifinalen

InnleggSkrevet: 01. Februar 2018 12:04
johnpx skrev:https://www.vg.no/sport/i/a272W4/hockeygutta-har-booket-ol-hjemreise-foer-semifinalen

At gutta skal på tur og få seg en minneverdig opplevelse, helt uten sjans på verken finale eller nedrykk, viser jo hvorfor trener og sportssjef skal arrangere slektstreff der borte samtidig.

InnleggSkrevet: 01. Februar 2018 12:19
KjellKjellenBigset skrev:
johnpx skrev:https://www.vg.no/sport/i/a272W4/hockeygutta-har-booket-ol-hjemreise-foer-semifinalen

At gutta skal på tur og få seg en minneverdig opplevelse, helt uten sjans på verken finale eller nedrykk, viser jo hvorfor trener og sportssjef skal arrangere slektstreff der borte samtidig.

Storm i vannglass. Størsteparten av spillerne har klubbkamper innen det neste døgnet flyet lander, i tillegg til at det sikkert er økonomisk besparende å velge en reisedato tidlig. Er ikke slik at man taper kvartfinalen med vilje av den grunn.

InnleggSkrevet: 01. Februar 2018 14:30
Det samme var tilfellet i OL da svenskenes keeper Tommy Salo synes det var bedre at Hviterussland skulle få spille semifinale, så han rota pucken i eget mål. De /(Hviterussland) også hadde booket fly hjem dagen etter, men måtte forlenge oppholdet.
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester