Nye Jordal kraftig forsinket

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. Februar 2018 20:52
Hvordan går det med nye Jordal?

Ser jo at det bygges, men det er veldig stille om dagen.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 17:46
Kan bli ytterligere et år forsinket!

https://www.dagsavisen.no/oslo/nye-jord ... -1.1145044

https://www.ntbinfo.no/pressemelding/ko ... d=17219640

Når entreprenør sier: "Vi tror ikke Oslo kommune har innsett denne faglige utfordringen. Vi er faglig trygge på at vår fremdriftsplan er riktig" og den fremdriftsplanen sier sommer 2020, ja da har jeg vansker for å tro at september 2019 som kommunen ønsker at hallen skal stå ferdig kan være realistisk. Det høres uhyggelig lenge ut at de trenger to hele år fra nå. Det beste som VIF kanskje kan håpe på nå er et tidspunkt midt i mellom, f.eks januar 2020. Jo tidligere jo bedre.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 18:29
Sorum skrev:Kan bli ytterligere et år forsinket!

Når entreprenør sier: "Vi tror ikke Oslo kommune har innsett denne faglige utfordringen. Vi er faglig trygge på at vår fremdriftsplan er riktig" og den fremdriftsplanen sier sommer 2020, ja da har jeg vansker for å tro at september 2019 som kommunen ønsker at hallen skal stå ferdig kan være realistisk. Det høres uhyggelig lenge ut at de trenger to hele år fra nå. Det beste som VIF kanskje kan håpe på nå er et tidspunkt midt i mellom, f.eks januar 2020. Jo tidligere jo bedre.

Kan Vålerenga bruke dette til sin fordel? Mulighet for en permanent billighall nr 2?

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 18:31
AMK79 skrev:
Sorum skrev:Kan bli ytterligere et år forsinket!

Kan Vålerenga bruke dette til sin fordel? Mulighet for en permanent billighall nr 2?

Dessuten: entreprenørene uttalelser er vel før ekstrabevilgningene?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. Mai 2018 21:21
https://www.aftenposten.no/osloby/i/OnJ ... -millioner

Enorm budsjettsprekk, for liten for landslagsspill og inntil to år forsinket. Det er status for Oslo-hockeyens nye storstue. Nå krever VIF erstatning fra kommunen for forsinkelsene.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Mai 2018 08:54
DonCherry skrev:https://www.aftenposten.no/osloby/i/OnJWQb/Januar-2018-Jordal-Amfi-holder-budsjett-Mai-2018-Sprekker-med-141-millioner

Enorm budsjettsprekk, for liten for landslagsspill og inntil to år forsinket. Det er status for Oslo-hockeyens nye storstue. Nå krever VIF erstatning fra kommunen for forsinkelsene.

Leier VIF Jordal på åremål? Jeg ser liksom ikke hvorfor det skal være kommunens oppgave å gi VIF en hjemmebane dersom de leier istid på samme måte som alle andre. Joda, det er jo sånn i Stjernen og sikkert alle andre klubber som har kommunale ishaller at klubben har kontorer etc etc i hallen, men jeg tenker prinsipielt.
®

InnleggSkrevet: 25. Mai 2018 10:28
Man kan mene hva man vil om det offentlige. Men grunnforholdene hadde ikke sett annerledes utom dette var en privat utbygging. Man tar selvfølgelig prøver av grunnforholdene, men å vite eksakt hva som er i grunnen er umulig. Man visste at det gikk et belte med alunskifer der, men at det var så omfattende er helt umulig å vite før man graver opp. Dukker det opp alunskifer som må saneres så er det en veldig omfattende og meget dyr prosess. Vi snakker om store utgravinger, bytting av masse, transport av alunskifer og deponering på eget sted. Blir Alunskifer tilsatt vann og luft vil det gradvis utvide seg. Man ser det på mange kjellergulv at golvet buler. Det er sårbart for en isflate. Viktig at dette blir håndtert riktig. Derimot ser jeg innimellom at enkelte private utbyggere "overser" alunskifer, da det gir en heftig utsettelse og kostnad. Derfor tenker jeg Vålerenga skal være glade for at det nettopp er kommunen som er ansvarlig og at dette ble oppdaget nå.

Derimot, hadde det vært en privat utbygger hadde nok hallen blitt endret til internasjonale mål, det hadde blitt flere parkeringer og bruken hadde blitt tilpasset Vålerenga. Denne biten er det mest tragiske med saken, og jeg syntes veldig synd på Vålerenga. Norsk hockey trenger alle bra lag dem kan få.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Mai 2018 18:23
Hamburger skrev:Man kan mene hva man vil om det offentlige. Men grunnforholdene hadde ikke sett annerledes utom dette var en privat utbygging. Man tar selvfølgelig prøver av grunnforholdene, men å vite eksakt hva som er i grunnen er umulig. Man visste at det gikk et belte med alunskifer der, men at det var så omfattende er helt umulig å vite før man graver opp. Dukker det opp alunskifer som må saneres så er det en veldig omfattende og meget dyr prosess. Vi snakker om store utgravinger, bytting av masse, transport av alunskifer og deponering på eget sted. Blir Alunskifer tilsatt vann og luft vil det gradvis utvide seg. Man ser det på mange kjellergulv at golvet buler. Det er sårbart for en isflate. Viktig at dette blir håndtert riktig. Derimot ser jeg innimellom at enkelte private utbyggere "overser" alunskifer, da det gir en heftig utsettelse og kostnad. Derfor tenker jeg Vålerenga skal være glade for at det nettopp er kommunen som er ansvarlig og at dette ble oppdaget nå.

Derimot, hadde det vært en privat utbygger hadde nok hallen blitt endret til internasjonale mål, det hadde blitt flere parkeringer og bruken hadde blitt tilpasset Vålerenga. Denne biten er det mest tragiske med saken, og jeg syntes veldig synd på Vålerenga. Norsk hockey trenger alle bra lag dem kan få.

Ja, NCC har nok sitt på det tørre (no pun intended), men jeg lurer på om de kan gjøre det raskere enn sommeren 2020??

InnleggSkrevet: 25. Mai 2018 20:36
Hamburger skrev:Man kan mene hva man vil om det offentlige. Men grunnforholdene hadde ikke sett annerledes utom dette var en privat utbygging. Man tar selvfølgelig prøver av grunnforholdene, men å vite eksakt hva som er i grunnen er umulig. Man visste at det gikk et belte med alunskifer der, men at det var så omfattende er helt umulig å vite før man graver opp. Dukker det opp alunskifer som må saneres så er det en veldig omfattende og meget dyr prosess. Vi snakker om store utgravinger, bytting av masse, transport av alunskifer og deponering på eget sted. Blir Alunskifer tilsatt vann og luft vil det gradvis utvide seg. Man ser det på mange kjellergulv at golvet buler. Det er sårbart for en isflate. Viktig at dette blir håndtert riktig. Derimot ser jeg innimellom at enkelte private utbyggere "overser" alunskifer, da det gir en heftig utsettelse og kostnad. Derfor tenker jeg Vålerenga skal være glade for at det nettopp er kommunen som er ansvarlig og at dette ble oppdaget nå.

Takk for en grundig innføring i dette med alunskifer.

Men det du skriver om privat utbygger skurrer litt. Det ville aldri blitt aktuelt med privat utbygger i den kommunale idrettsparken på Jordal. Med privat utbygger tenker jeg modellen DNB Arena ble bygget på. Nå husker ikke jeg hvordan de fikk tomt og hva det evt betalte for denne. Det var VIF Hockey som ville ha NHL-size på rinken. Arenaen ble tegnet rundt denne rinken og det er ikke bare å tegne på nytt et bygg som ville måtte bli minst fire meter bredere uten at kostnadene øker. Godt mulig dog at private investorer hadde tatt disse nye kostnadene.

Når det gjelder bruken så er den veldig tilpasset Vålerengas behov. Sist ved at det bevilges mer penger for å få en enda bedre mediekube. Nye Jordal er først og fremst en erstatning for gamle Jordal. Bare at den kommer til å bli den mest moderne og beste idrettsarenaen i Norge. A-lagssonen er på over 400 kvm. U-20 får egen stor garderobe. Gjestelag får stor garderobe, og bredden får fem vanlige garderober (i tillegg kommer garderobene i ungdomshallen). Det blir 5500 sitteplasser (kan utvides til 6000 pga skinnesystemet som gir mulighet for å ha stolene tettere inntil hverandre og dermed gi plass til 500 ekstra stoler). Ca 400 av plassene er for VIP og sponsorer, i losjer og i et stort vrimleareal. Tribunen kommer helt inntil vantet rundt hele rinken. Jeg kan ikke se hva som mangler fra klubben Vålerenga Hockey sin side ved Nye Jordal amfi. De har også uttalt (Espen Knutsen og Glenn Jensen) at de er meget fornøyd med hallen og med at Oslo kommune har hørt på klubben i flere sammenhenger.

https://vimeo.com/200631658

InnleggSkrevet: 25. Mai 2018 22:35
Det er jo toppers for Vålerenga. Det blir helt sikkert verdt ventetiden.

Poenget mitt var at en privat utbygger gjerne er litt smidigere og mer åpne for endringer enn en etat. Generelt sett. Men her har jo kommunen virkelig hørt på Vålerenga.

Derimot syntes jeg det er en skam og en uting at det bygges så liten isflate. Hvordan løses det hvis det om 4-5 år ikke tillates så liten bane?

En stund siden, men har lest at NHL eier er begeistret for det mer åpne spillet som vi ser i 3-3 og han trodde det kunne bli mer underholdende med store baner. Nå vil jo en utvidelse i Nord Amerika koste sinnsvakt med penger da det er noen haller der. Men om NHL f.eks utvider banene så er det jo relativt tett om de nye fineste hallene i Norge har små mål.Helt idiotisk om det ikke blir lagt til rette for å utvide.

Dette burde ikke forbundet godtatt. Verken for Oilers, Vålerenga eller Stjernen.

InnleggSkrevet: 25. Mai 2018 23:10
Hamburger skrev:Det er jo toppers for Vålerenga. Det blir helt sikkert verdt ventetiden.

Poenget mitt var at en privat utbygger gjerne er litt smidigere og mer åpne for endringer enn en etat. Generelt sett. Men her har jo kommunen virkelig hørt på Vålerenga.

Derimot syntes jeg det er en skam og en uting at det bygges så liten isflate. Hvordan løses det hvis det om 4-5 år ikke tillates så liten bane?

En stund siden, men har lest at NHL eier er begeistret for det mer åpne spillet som vi ser i 3-3 og han trodde det kunne bli mer underholdende med store baner. Nå vil jo en utvidelse i Nord Amerika koste sinnsvakt med penger da det er noen haller der. Men om NHL f.eks utvider banene så er det jo relativt tett om de nye fineste hallene i Norge har små mål.Helt idiotisk om det ikke blir lagt til rette for å utvide.

Dette burde ikke forbundet godtatt. Verken for Oilers, Vålerenga eller Stjernen.

Jeg husker ikke hvordan det var når Oilers skulle bygge DNB Arena. Men det var vel ingen offisielle motforestillinger fra NIHF? Uansett har det ført til at neste sesong så spilles det på NHL-size hos Oilers, Ringerike, Vålerenga (Forum) og på Manglerud. Jeg vet ikke om noen lagidrett-serier som spiller kamper på såpass forskjellig banestørrelse som i norsk ishockey. Etter at det ble styr fordi det ikke kan spilles offisielle landskamper på Jordal har NIHF endret noe på ordlyden i reglene for banestørrelsen, ved å utheve ordlyden NIHF anbefaler at flest mulig baner har størrelse 30x60meter, https://www.hockey.no/anlegg/banestorrelse/

Når det gjelder det nevnte styret ifm banestørrelsen på Jordal, hvor noen igjen forsøkte å legge skylda på Oslo kommune, synes jeg denne saken fra Aperopet var glimrende http://www.aperopet.no/?p=8571

InnleggSkrevet: 26. Mai 2018 00:22
Sorum skrev:Jeg vet ikke om noen lagidrett-serier som spiller kamper på såpass forskjellig banestørrelse som i norsk ishockey.

Forskjellen i areal mellom NHL- og IIHF-mål utgjør 14%. Forskjellen mellom minste og største areal for en fotballbane i full størrelse er 26%, og i spanske La Liga er det 16% mellom største og minste bane. Jeg synes likevel ikke det skal være hipp som happ hvilken størrelse som bygges i Norge...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 10. Juni 2018 01:43
Ville Jordal Amfi blitt ferdig bygget idag om det var flere arbeidsfolk og maskiner hvis det var f.eks i Japan, Usa eller i Kina? I Kina bygger de raskt opp store hoteller og sportshaller på en rask og kort måte. Synes det går litt sakte på Jordal Amfi siden gamle ble revet i fjor Januar.

InnleggSkrevet: 10. Juni 2018 02:40
Hamburger skrev:Det er jo toppers for Vålerenga. Det blir helt sikkert verdt ventetiden.

Hvorfor trekke Stjernen inn i diskusjonen vedr. 26 meters baene? Fredrikstad kommune legger seg midt mellom - 28 meter (er vel samme som i Sarpsborg?).
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. Juni 2018 15:15
Dette er ikke helt Nye Jordal, men det er relevant med tanke på hva Nye Jordal ikke blir.

https://www.nettavisen.no/sport/zucca-m ... 05906.html

InnleggSkrevet: 26. Juni 2018 17:54
Norge trenger haller som kan brukes i eliteserien og at hallene fylles. Når vi kommer så langt kan vi prate om behov større haller. Problemet på Jordal vil nok heller være at man ender opp med en hall som er for stor.

Lillehammer klarte å fylle Håkonshall forrige sesong. Kanskje to NHL-lag kan varme opp for mjøsderby høsten 2019?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Juni 2018 13:18
tørr sommer skrev:Norge trenger haller som kan brukes i eliteserien og at hallene fylles. Når vi kommer så langt kan vi prate om behov større haller. Problemet på Jordal vil nok heller være at man ender opp med en hall som er for stor.

Oslo har 675.000 innbyggere, et folketall som har økt fra 440.000 i 1952 da den forrige hovedarenaen stod ferdig. Hamar fyller en større arena med 30.915 innbyggere.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Juni 2018 15:15
DonCherry skrev:
tørr sommer skrev:Norge trenger haller som kan brukes i eliteserien og at hallene fylles. Når vi kommer så langt kan vi prate om behov større haller. Problemet på Jordal vil nok heller være at man ender opp med en hall som er for stor.

Oslo har 675.000 innbyggere, et folketall som har økt fra 440.000 i 1952 da den forrige hovedarenaen stod ferdig. Hamar fyller en større arena med 30.915 innbyggere.

Sant nok det, men på Hamar trenger du ikke klatresele for å komme deg til setet ditt :lol: :lol:
You miss 100% off the shots you never take
Wayne Gretzky
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Juni 2018 16:19
Oilerspotetå skrev:
DonCherry skrev:

Sant nok det, men på Hamar trenger du ikke klatresele for å komme deg til setet ditt

Den var god. Jeg ler så det rister her :lol: :lol: :lol:

Puckprat melder
Meldingen inneholder for mange smil. Maksimum 3 smil er godkjent.

Jeg hadde 5 og måtte fjerne dine 2 for å få med mine 3.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 02. August 2018 19:58
Liker ikke at det er så stille rundt byggingen. Hva er status?

Ser ikke ut som det er gjort mye i sommer, uten at jeg har noen som helst innsikt.
Forrige

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester