VM 2018, Norges gruppe er i Herning

InnleggSkrevet: 17. April 2018 00:07
Med 4 haller, en økonomi som er meget sterk og masse rekruttering er det klart vi skal forvente mer av Stavanger. Men de har jo nå begynt en ungdomslinje og så får vi bare håpe det holder. De sier jo det tar 10-12 år å etablere et godt U20lag.

Ang forbundet så gjøres det jo opplagt noe feil. Hvorfor kunne vi ikke fått en svenske eller finne til å se på systemet vårt og komme med forslag til tiltak? Jeg skrev følgende til Salsten og Haukeland på Twitter i dag:

Kjære @pettersalsten @JonHaukeland
1/2 Nervøs før hockey-VM. Til tross for dobling av haller, stor interesse, TV-avtale så peker pilene nedover. U20 nylig i C-VM. U18 berget seg såvidt. Vi sliter med å få opp profiler. Danmark er foran oss nå. Hva er planen? Blir vi bedre?
2/2 Det er ikke nok å si at ting er vanskelig. Hvorfor får vi ikke en finne el svenske til å evaluere systemet vårt. J har ikke sett noe evaluering etter u18 eks. Det holder ikke. Og vær så snill å svar, dere må engasjere dere i debatter og tåle kritikk. @tagep @norskishockey

InnleggSkrevet: 17. April 2018 00:26
johnpx skrev:
Sorum skrev:Lindström blir VM-klar for Norge.

Vi er ganske trygge på at han vil rekke det. Vi har fått forsikringer fra UDI. Nå venter han bare på passet sitt, sier Organisasjonssjef i NIHF, Kristoffer Holm til TV 2.

https://www.tv2.no/sport/9803597/

Hva synes du om dette Sorum?

Jeg liker det ikke. Synes landslagene burde speile hvordan de enkelte nasjonene har utviklet sine spillere. Så er det tusenvis som skifter til norsk statsborgerskap i løpet av et år. Min samboerske ble norsk, for henne var det så mange fordeler. Men det endrer kun hennes personlige status, det skjedde ingenting med det jobbmessige. Hun tok ikke plassen til noen, hun beholdt bare sin plass. Når Lindström nå legger beslag på en centerplass så tar han den fra en yngre spiller som gjennom landslagsspill kunne ha gjort seg interessant for klubber utenlands og som da kunne gjort denne spilleren bedre.

InnleggSkrevet: 17. April 2018 09:34
Sorum skrev:
johnpx skrev:

Vi er ganske trygge på at han vil rekke det. Vi har fått forsikringer fra UDI. Nå venter han bare på passet sitt, sier Organisasjonssjef i NIHF, Kristoffer Holm til TV 2.

Jeg liker det ikke. Synes landslagene burde speile hvordan de enkelte nasjonene har utviklet sine spillere. Så er det tusenvis som skifter til norsk statsborgerskap i løpet av et år. Min samboerske ble norsk, for henne var det så mange fordeler. Men det endrer kun hennes personlige status, det skjedde ingenting med det jobbmessige. Hun tok ikke plassen til noen, hun beholdt bare sin plass. Når Lindström nå legger beslag på en centerplass så tar han den fra en yngre spiller som gjennom landslagsspill kunne ha gjort seg interessant for klubber utenlands og som da kunne gjort denne spilleren bedre.

Han legger beslag på en centerplass ja. Tar han plassen til noen? Neppe. Han konkurerer med Roest, Bastiansen og Forsberg.. Det er jo ingen andre som er gode nok akkurat nå. Helt enig i at det beste hadde vært om vi hadde fostret opp nye spillere på løpende bånd. Men det gjør vi ikke. Vi er helt avhengige av å holde oss i A puljen. Interessen for hockey er fortsatt stigende. Å havne i B pulja hadde ødelagt mye.

Hvis man skifter statsborgerskap fordi man vil bli Norsk, ikke kun for å spille på landslaget så har jeg ikke noen problemer med det. Jeg håper faktisk at Jacob Berglund skriver ny kontrakt med Storhamar og blir Norsk. Han har samboer og barn på Hamar. Hvis han ser for seg fremtiden i Hamar og Norge så er han velkommen. Vi trenger gode spillere.

Etterveksten i Norge er helt krise. Det kommer forhåpentligvis opp noen nye på sikt. Vi har Emilio, men ikke sikkert han heller tar steget opp og blir som Zucca, Patrick eller Olimb. Etter Emilio ser det ganske mørkt ut. Vet det er noen 13-14 åringer som viser tegn til å kunne bli veldig gode. Men det er mange år til og mye kan sje på veien.

Gode spillere må det alltid være plass til. Da har de andre også noe å strekke seg etter. Konkuransen blir større.

Å stille i et VM med Olimb, Bastiansen, Roest og Forsberg som centere er meget tynt. Ville du heller ha stillt med dem kontra f.eks disse om det var mulig: Olimb, Berglund, Lindstrøm og Bastiansen eller en annen?

Jeg er redd vi ikke har nok hockeyspillere til å la være. tris, men sant.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. April 2018 17:02
Sorum skrev:
johnpx skrev:

Jeg er vel enig. Sen spörs det jo om Lindström er så selvskreven som han bare ble fra ingenting, er han en frelser?
Jeg trodde tiden var forbi da Norges landslag besto av finner og svensker..

InnleggSkrevet: 17. April 2018 17:07
Et landslag skal ikke brukes som en utviklingsarena for unge spillere i mine øyne. På landslaget skal de beste tilgjengelig pdd brukes, uansett alder. Om Lindström blir norsk og er god nok, så ser jeg ingen problemer med det. Det er verre om han tar plassen til en norsk unggutt på klubblaget. Det er der spillerutviklingen skal skje.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. April 2018 17:33
Snart bare to uker till premieren. Jeg mener vi har to ödesmatcher med en gang, först mot Latvia så mot Tyskland dagen etter. Selv om vi slo Latvia nylig i treningskamper kommer dem med ett helt annet lag til VM og dem blir ikke lett og tas med, og Tyskland vet jo alle nå hvor dem står. 0 poeng eller 4-6 poeng her kan bety forskjellen mellom himmel og helvete..
Og med tanke på hvordan troppen kommer til og se ut så får vel alle poeng ses som en seier kanskje, jeg vet ikke.

Det vi må göre er og SCORE MÅL. Det feiler oss gang på gang. Ofte har vi sjansene men får den ikke in. Vi må det nå.

Vi må pröve og undgå utvisninger selv om vi er gode i BP. Ikke lett når man alltid må jage pukk men..

Keeperspillet må sitte. Kan vi få ett mesterskap med strålende keeperspill? Vi trenger det nå.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. April 2018 18:07
Kjellvis skrev:Et landslag skal ikke brukes som en utviklingsarena for unge spillere i mine øyne. På landslaget skal de beste tilgjengelig pdd brukes, uansett alder. Om Lindström blir norsk og er god nok, så ser jeg ingen problemer med det. Det er verre om han tar plassen til en norsk unggutt på klubblaget. Det er der spillerutviklingen skal skje.

Jeg er enig i det du skriver først. Send ut vårt til enhver tid beste lag. En og annen god utlending som har bestemt seg for å slå seg ned i Norge kan jeg også fordøye, men jeg frykter at når det går nedover med produksjonen av gode norske landslagspillere, så kan det blir for enkelt å skifte pass på egnede utlendinger.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. April 2018 18:13
Sorum skrev:
johnpx skrev:

Hva mener Sorum om at to av de tre norske som er listet for sommerens draft er for det meste utviklet i klubber utenfor Norge? De omtales begge som fremtidige landslagspillere. Jeg sier ikke at dette er galt, men Sorum må enten svelge noen kameler eller lage seg en unntaksregel.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. April 2018 18:15
AMK79 skrev:Med 4 haller, en økonomi som er meget sterk og masse rekruttering er det klart vi skal forvente mer av Stavanger. Men de har jo nå begynt en ungdomslinje og så får vi bare håpe det holder. De sier jo det tar 10-12 år å etablere et godt U20lag.

Ang forbundet så gjøres det jo opplagt noe feil. Hvorfor kunne vi ikke fått en svenske eller finne til å se på systemet vårt og komme med forslag til tiltak? Jeg skrev følgende til Salsten og Haukeland på Twitter i dag:

1/2 Nervøs før hockey-VM. Til tross for dobling av haller, stor interesse, TV-avtale så peker pilene nedover. U20 nylig i C-VM. U18 berget seg såvidt. Vi sliter med å få opp profiler. Danmark er foran oss nå. Hva er planen? Blir vi bedre?
2/2 Det er ikke nok å si at ting er vanskelig. Hvorfor får vi ikke en finne el svenske til å evaluere systemet vårt. J har ikke sett noe evaluering etter u18 eks. Det holder ikke. Og vær så snill å svar, dere må engasjere dere i debatter og tåle kritikk. @tagep @norskishockey

Får du svar? Jeg vil tro det aldri vil komme noen slik ekstern evaluering av den enkle grunn at den vil påpeke og anbefale et behov for nødvendige endringer.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. April 2018 16:06
KjellKjellenBigset skrev:
DonCherry skrev:Forbundet kaller inn 70 av kommende sesongs U16 spillere til isbjørnsamlinger gjennom sommeren. Av disse 70 er det 0 spillere fra Lillehammer. Det er direkte flaut og viser den negative effekten av NTG på Lillehammer.

Et tynt U15-lag med andre ord. Jeg tror du finner noen tynne årganger hos andre klubber også. Forøvrig er det 6 lillehamringer på U25-landslaget + ytterligere 2 spillere fra Lillehammers a-lag.

Tynne lag under U18 er tendensen fra Lillehammer fordi de vet at gode spillere søker seg dit for NTG/U18. Her kan det bli interessant å se effekten av at Lillehammer ikke lengre har landslagstrenere for U18 eller U20.

Alle klubber eller med tilhørende klubbmiljø i GET eller 1. divisjon burde ha minimum to spillere blant de 70 som møter på slike innledende samlinger for U16. Hvert år.

InnleggSkrevet: 21. April 2018 01:38
DonCherry skrev:Hva mener Sorum om at to av de tre norske som er listet for sommerens draft er for det meste utviklet i klubber utenfor Norge? De omtales begge som fremtidige landslagspillere. Jeg sier ikke at dette er galt, men Sorum må enten svelge noen kameler eller lage seg en unntaksregel.

Unntakene i kampreglementet gjelder utlendinger. Så her trengs det ikke å svelges noen kameler. Har en utenlandsk spiller tre sesonger her i alderen U16-U20 regnes han ikke lenger som utlending. Det gjør f.eks at Latvias U-20 landslagsspiller Ponomarenko ikke belaster utlendingskvoten. Og har man åtte sesonger, som Larrivee, Andersson og Lindström, gjelder det samme.

De to norske du tenker på, Emilio Pettersen og Samul Solem, skal selvsagt telles som norske om de vil spille i GET-ligaen her hjemme. De er norske fra fødsel.

De to unntakene vedr antall sesonger for utlendinger bør fjernes. Det vil hjelpe litt på når det gjelder at flere unge norske får en større rolle på klubblaget og at disse igjen gir plass til flere unge norske totalt.

InnleggSkrevet: 21. April 2018 19:32
DonCherry skrev:
AMK79 skrev:Med 4 haller, en økonomi som er meget sterk og masse rekruttering er det klart vi skal forvente mer av Stavanger. Men de har jo nå begynt en ungdomslinje og så får vi bare håpe det holder. De sier jo det tar 10-12 år å etablere et godt U20lag.

Får du svar? Jeg vil tro det aldri vil komme noen slik ekstern evaluering av den enkle grunn at den vil påpeke og anbefale et behov for nødvendige endringer.

Jeg fikk et ganske omfattende svar, faktisk. Har du en e-post kan jeg sende deg.

InnleggSkrevet: 22. April 2018 03:25
Jeg skrev:

2/2 Det er ikke nok å si at ting er vanskelig. Hvorfor får vi ikke en finne el svenske til å evaluere systemet vårt. J har ikke sett noe evaluering etter u18 eks. Det holder ikke. Og vær så snill å svar, dere må engasjere dere i debatter og tåle kritikk. @tagep

Salstens svar under:

Hei. Du er engasjert i norsk hockey på en positiv måte, ikke anonym og stiller relevante spm. Skal forsøke å svare selv om det er store spm du stiller. Og usikker på om Twitter er rett sted for denne type diskusjon. Erfaringene er blandet.

Antall haller øker men trenger fortsatt flere (dobling fra når?), interessen for Get øker, også lisenser (men mest på jenter, blant de yngste og hobbyspillere), TV-avtale veldig bra. Eksporterer spillere fortsatt, men nå oftere til nivå 2 utenlands.

Nivå på ung landslag pr ranking på vei ned de siste 5 årene. Korrekt. Fra kjempe om opprykk til slite med å holde seg på nivå 2. Hvorfor? Konkurransen tøffere enn før. Flere satser mer. Vi må jobbe bedre enn vi har gjort tidligere.

Tiltak: økt aktivitetsnivå. Internasj erfaring er det NIHF som må gi spillerne. Derfor: Flere utv tiltak sentralt, ref Isbjørnprosjekt. Flere landslagssamlinger. Fyller alle IIHF-vinduene. Mellom-landslag U17, U19 og U25 denne sesongen. Kostn krevende!

Vi må samarbeide mer og tydeligere mot utv miljøene, ref klubber og skoler. Har ikke hatt kraft nok her. Det er her spillerne er 90 % av tiden. Her det meste av utvikling skjer. Fokus mot både treningshverdag og kamptilbud. Kvalitet og kvantitet.

Jeg tror ikke tute-bytt er viktig årsak heller. Mer stor ambisjon tidlig, selektering, frafall - og dermed få igjen, noe som gjør det utfordring å drive god utvikling i ung åra. Både ift krav og logistikk (forholdet trening/kamp).

Så ja. Alltid spent før A-VM. Vi er få, derfor best om alle er tilgjengelige. Dessverre er ikke det tilfelle. Av ulike årsaker. Ikke på A, heller ikke på ungd landslagene. Vi forbereder oss med de som er tilgjengelig, på best mulig måte. Og vi gleder oss til VM.

Det som er sikkert, og jeg har ment siden jeg startet i NIHF, er at vi må alle dra i samme ende av tauet. Agendaen er norsk ishockey, og utfordringene er store nok om vi skal hevde oss internasjonalt.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 23. April 2018 18:25
AMK79 skrev:Jeg skrev:

2/2 Det er ikke nok å si at ting er vanskelig. Hvorfor får vi ikke en finne el svenske til å evaluere systemet vårt. J har ikke sett noe evaluering etter u18 eks. Det holder ikke. Og vær så snill å svar, dere må engasjere dere i debatter og tåle kritikk. @tagep

Salstens svar under:

Hei. Du er engasjert i norsk hockey på en positiv måte, ikke anonym og stiller relevante spm. Skal forsøke å svare selv om det er store spm du stiller. Og usikker på om Twitter er rett sted for denne type diskusjon. Erfaringene er blandet.

Antall haller øker men trenger fortsatt flere (dobling fra når?), interessen for Get øker, også lisenser (men mest på jenter, blant de yngste og hobbyspillere), TV-avtale veldig bra. Eksporterer spillere fortsatt, men nå oftere til nivå 2 utenlands.

Nivå på ung landslag pr ranking på vei ned de siste 5 årene. Korrekt. Fra kjempe om opprykk til slite med å holde seg på nivå 2. Hvorfor? Konkurransen tøffere enn før. Flere satser mer. Vi må jobbe bedre enn vi har gjort tidligere.

Tiltak: økt aktivitetsnivå. Internasj erfaring er det NIHF som må gi spillerne. Derfor: Flere utv tiltak sentralt, ref Isbjørnprosjekt. Flere landslagssamlinger. Fyller alle IIHF-vinduene. Mellom-landslag U17, U19 og U25 denne sesongen. Kostn krevende!

Vi må samarbeide mer og tydeligere mot utv miljøene, ref klubber og skoler. Har ikke hatt kraft nok her. Det er her spillerne er 90 % av tiden. Her det meste av utvikling skjer. Fokus mot både treningshverdag og kamptilbud. Kvalitet og kvantitet.

Jeg tror ikke tute-bytt er viktig årsak heller. Mer stor ambisjon tidlig, selektering, frafall - og dermed få igjen, noe som gjør det utfordring å drive god utvikling i ung åra. Både ift krav og logistikk (forholdet trening/kamp).

Så ja. Alltid spent før A-VM. Vi er få, derfor best om alle er tilgjengelige. Dessverre er ikke det tilfelle. Av ulike årsaker. Ikke på A, heller ikke på ungd landslagene. Vi forbereder oss med de som er tilgjengelig, på best mulig måte. Og vi gleder oss til VM.

Det som er sikkert, og jeg har ment siden jeg startet i NIHF, er at vi må alle dra i samme ende av tauet. Agendaen er norsk ishockey, og utfordringene er store nok om vi skal hevde oss internasjonalt.

Salsten bør takkes for at han svarer, men det var ingenting nytt i hans svar.

Andre land satser, jobber og får resultater, noe Salsten observerer. Han har sittet som sportssjef i snart 11 sesonger og forsøker nå å antyde at det er ikke alle som drar i den samme enden av tauet. Hvem er det han sikter til her, er det noen i forbundet eller i klubbene? I løpet av 11 sesonger burde han kunne gjort noe med dette.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. April 2018 13:03
Litt OT
Men Slovenia har tapt 2 av 2 kamper i B VM. Mot Polen og Storbrittannia!!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. April 2018 21:22
Bonsa står med i troppen mot Hviterussland men han er på rehab nå. Håper ikke VM er i fare for han også.. Siste vi trenger.

InnleggSkrevet: 24. April 2018 21:52
johnpx skrev:Bonsa står med i troppen mot Hviterussland men han er på rehab nå. Håper ikke VM er i fare for han også.. Siste vi trenger.

Hvirdan vet du det?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. April 2018 21:57
AMK79 skrev:
johnpx skrev:Bonsa står med i troppen mot Hviterussland men han er på rehab nå. Håper ikke VM er i fare for han også.. Siste vi trenger.

Hvirdan vet du det?

Jeg er ikke 100 % men på instagram så cykler han och er på rehab plus att han har noe som ser ut som stödbandage for kneet.
Kan ha feil men det ser jo ikke optimalt ut.

InnleggSkrevet: 24. April 2018 22:57
johnpx skrev:
AMK79 skrev:

Hvirdan vet du det?

Jeg er ikke 100 % men på instagram så cykler han och er på rehab plus att han har noe som ser ut som stödbandage for kneet.
Kan ha feil men det ser jo ikke optimalt ut.

Rehab er vel noe de bedriver mye av dagene med? Har vi fått høre noe om hvorfor Holøs ikke spilte den andre kampen mot Russland og kampene i Sveits? Vi så jo at han fikk en skikkelig luftetur mot vantet, så noe skjedde der i den første kampen mot russerne.

Det blir vel først når VM-troppen er klar at media vil bry seg om ståa på laget. Dvs mandag til uka. Kampen på fredag i Minsk vises på Sportskanalen. Vi får håpe kommentatorene har skaffet seg oversikt og kan fortelle hva som feiler de som ikke spiller.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. April 2018 23:04
https://www.nettavisen.no/sport/landsla ... 43319.html

Her står det om Holös. Höres jo bra ut. Selv om den er en uke gammel og han trodde han skulle vaere tilbake mot Sveits.

Att media skall si noe serlig mer er vel ikke noe og håpe på? Hvis vi skall gå på hva som har skjedd för.

InnleggSkrevet: 24. April 2018 23:20
johnpx skrev:https://www.nettavisen.no/sport/landslagssjefen-ikke-bekymret-for-hols/3423443319.html

Her står det om Holös. Höres jo bra ut. Selv om den er en uke gammel og han trodde han skulle vaere tilbake mot Sveits.

Att media skall si noe serlig mer er vel ikke noe og håpe på? Hvis vi skall gå på hva som har skjedd för.

Takk. Rundt selve uttaket blir det skrevet en del. F.eks om de blir å holde av en plass til Martinsen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. April 2018 23:27
Uttaket blir vel som laget som stiller nå til helgen. Ett av de svakeste lagene på lenge, er du ikke enig? Men vi jo kjempe på.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. April 2018 23:54
Se på troppene i tidligere VM og på årets så ser vi att vi denne gang kan ha 13 spillere fra GET med.

Vm 2009 - 7
Vm 2010 - 10
Vm 2011 - 9 - Kvartsfinale
Vm 2012 - 6 - Kvartsfinale
Vm 2013 - 6
Vm 2014 - 11
Vm 2015 - 9
Vm 2016 - 11
Vm 2017 - 6

Tar bare med utespillere.

InnleggSkrevet: 25. April 2018 00:40
johnpx skrev:Uttaket blir vel som laget som stiller nå til helgen. Ett av de svakeste lagene på lenge, er du ikke enig? Men vi jo kjempe på.

To mann skal ut. Strøm eller Bull på backen? Vi snakker om 8. back, og da Bull være med som læregutt. Blant forwards skal 1-2 ut (avhengig av om de holder igjen en plass til Martinsen). Haga og/eller Valkvæ Olsen ryker?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. April 2018 00:41
Sorum skrev:
johnpx skrev:Uttaket blir vel som laget som stiller nå til helgen. Ett av de svakeste lagene på lenge, er du ikke enig? Men vi jo kjempe på.

To mann skal ut. Strøm eller Bull på backen? Vi snakker om 8. back, og da Bull være med som læregutt. Blant forwards skal 1-2 ut (avhengig av om de holder igjen en plass til Martinsen). Haga og/eller Valkvæ Olsen ryker?

Japp. Ja noen av dem to ryker sikkert. Det som er så jevlig.
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Google [Bot] og 3 gjester