Stavanger Oilers - Lagbygge og rykte 2017/2018

InnleggSkrevet: 21. Oktober 2017 07:10
Hamburger skrev: Hvilke sanksjonsmuligheter?

I Norge må alle arbeidsgivere følge arbeidsmiljøloven. Den står sterkt. Når Oilers har gjort som dem har gjort, altså gitt en usakelig oppsigelse så gir dem spillerne alle "essene"
Man kan ikke sparke noen på dagen fordi dem ikke er gode nok. Det er ikke lov, derfor kalles det da at oppsigelsen er usakelig. Det handler ikke om at disse spillerne rævkjører Oilers. Dem har krav på etterlønn pga en kontrakt mellom dem og Oilers, som Oilers har brutt uten sakelig grunn.

Jo, ryktet får segen ripe om Oilers putter dem på u-20, setter dem på tribunen. Derfor tror jeg Oilers heller velger å kjøpe dem ut av kontrakten, på samme måte( med litt mer enighet) som Storhamar gjorde med Tenute og Bærnhjelm. Dette for å vise at klubben behandler spillerne sine bra og gjør opp for seg.Denne saken handler kun om hvor mye etterlønn dem må betale spillerne.

Sanksjonsmulighetene er som sagt å sette spillerne på tribunen.

Ellers har jeg da aldri sagt at Oilers ikke har en forpliktelse, og det er heller ikke det som var utgangspunkt for mitt svar. Det går da klart fram at man er i en forhandlingsfase her. Det jeg reagerte på var at du skrev at Oilers burde betale ut resterende kontraktsperiode for å ivareta det gode ryktet, hvilket jeg finner meningsløst. Det er faktisk dette man forhandler om, og måleter å finne en minnelig løsning. Om spilleren aksepterer denne løsningen har klubben da ivaretatt de forpliktelser de har. Helt vanlig i arbeidslivet.

Jeg synes svaret ditt er lite poengtert. Du henviser til lovdata akkurat som om jeg ikke skulle skjønne at arbeidslivets regler her gjelder. Poenget er at forhandlinger pågår. Blir man ikke enige har Oilers en forpliktelse som i verste fall kan vare ut kontraktsperioden. Spillerne i denne situasjonen har det problem at de ikke får spille hockey. Dette forhandler man altså om, og får man til en god løsning har klubben ivaretatt de forpliktelser de har. I følge deg derimot bør altså klubben betale ut hele kontraktsperioden på direkten. Spillerne kan i dette tilfellet få dobbelt lønn ved at de signerer for en ny klubb rett etterpå. Å floppe er med andre ord svært lønnsomt i dette tilfellet.

Du er "bekymret" for at Oilers skal få dårlig rykte om de bare ikke legger seg helt flate og betaler ut alt. Jeg for min del tror ikke at det å bli oppfattet som idioter i markedet er en fordel.

InnleggSkrevet: 21. Oktober 2017 09:02
bundy skrev:
Hamburger skrev: Hvilke sanksjonsmuligheter?

I Norge må alle arbeidsgivere følge arbeidsmiljøloven. Den står sterkt. Når Oilers har gjort som dem har gjort, altså gitt en usakelig oppsigelse så gir dem spillerne alle "essene"
Man kan ikke sparke noen på dagen fordi dem ikke er gode nok. Det er ikke lov, derfor kalles det da at oppsigelsen er usakelig. Det handler ikke om at disse spillerne rævkjører Oilers. Dem har krav på etterlønn pga en kontrakt mellom dem og Oilers, som Oilers har brutt uten sakelig grunn.

Jo, ryktet får segen ripe om Oilers putter dem på u-20, setter dem på tribunen. Derfor tror jeg Oilers heller velger å kjøpe dem ut av kontrakten, på samme måte( med litt mer enighet) som Storhamar gjorde med Tenute og Bærnhjelm. Dette for å vise at klubben behandler spillerne sine bra og gjør opp for seg.Denne saken handler kun om hvor mye etterlønn dem må betale spillerne.

Sanksjonsmulighetene er som sagt å sette spillerne på tribunen.

Ellers har jeg da aldri sagt at Oilers ikke har en forpliktelse, og det er heller ikke det som var utgangspunkt for mitt svar. Det går da klart fram at man er i en forhandlingsfase her. Det jeg reagerte på var at du skrev at Oilers burde betale ut resterende kontraktsperiode for å ivareta det gode ryktet, hvilket jeg finner meningsløst. Det er faktisk dette man forhandler om, og måleter å finne en minnelig løsning. Om spilleren aksepterer denne løsningen har klubben da ivaretatt de forpliktelser de har. Helt vanlig i arbeidslivet.

Jeg synes svaret ditt er lite poengtert. Du henviser til lovdata akkurat som om jeg ikke skulle skjønne at arbeidslivets regler her gjelder. Poenget er at forhandlinger pågår. Blir man ikke enige har Oilers en forpliktelse som i verste fall kan vare ut kontraktsperioden. Spillerne i denne situasjonen har det problem at de ikke får spille hockey. Dette forhandler man altså om, og får man til en god løsning har klubben ivaretatt de forpliktelser de har. I følge deg derimot bør altså klubben betale ut hele kontraktsperioden på direkten. Spillerne kan i dette tilfellet få dobbelt lønn ved at de signerer for en ny klubb rett etterpå. Å floppe er med andre ord svært lønnsomt i dette tilfellet.

Du er "bekymret" for at Oilers skal få dårlig rykte om de bare ikke legger seg helt flate og betaler ut alt. Jeg for min del tror ikke at det å bli oppfattet som idioter i markedet er en fordel.

Ja, å floppe som du kaller det kan være svært lønnsomt for en trener eller spiller. Dette er jus og ikke annet. Jeg viser til lover og hvordan ting fungerer. Du legger følelser i det, det er lite relevant.

Aldri sagt at dem bør betale ut alt, men hvis spillerne krever det så har dem en god sak. Det er derfor spillerne har de beste forhandlingskortene, for det er Oilers som må sørge for at de oppsagte er fornøyd, ikke motsatt. For ved en rettsak så vil spillerne vinne så lenge oppsigelsen er usakelig.

Ingen blir sett på som idiot/ grådig i markedet for å kreve det man har krav på. Alle spillerne rundt omkring vil støtte sine egne på dette.

Situasjonen som har oppstått er Oilers sin skyld. Hvorfor har ikke spillerne innfridd? Fikk dem nok sjanser? Hva ble gjort for at dem skulle fungere? Hvorfor ble dem signert i utgangspunktet? Dette er noe som kun går på ryktet til Oilers. Ingen spillere i hele verden er avhengig av Oilers. Spillerne snakker med landsmenn og kjente som har spilt i klubb og land. Om Reed, Romano, Tenute o.l føler seg dårlig behandlet så er ikke det bra. Tenute brukte Soares som kilde før han signerte for Storhamar. Tviler på at han hadde signert om Soares hadde sagt at Storhamar ikke er en klubb du bør dra til.
Vålerenga har vel erfart at dårlig rykte med manglende utbetalinger kan være kjipt.

Jeg syntes at Oilers har håndtert dette ok. (Bortsett fra pressemeldingen)Dem er kyniske, men proffe. Helt sikker på at dem også er det videre i prosessen.

Hva du og jeg føler er helt uvesentlig her. Detfor jeg linket til lovdata da det står klart og tydelig hvordan dette skal håndteres.
Sist endret av Hamburger den 21. Oktober 2017 10:47, endret 3 ganger.

InnleggSkrevet: 21. Oktober 2017 09:15
Det er selvsagt ikke profesjonelt å gå ut på egen hjemme side å si at spillere er ferdige og takke dem for tiden i klubben ( selv om de i teorien er det) før man er enige om kompensasjon, sluttpakker etc. Iallefall ikke når det faktisk er slik at spillerne kan kreve og bli i klubben ut kontraktstiden( selv om det selvsagt er meget lite trolig).

Når man da i tillegg ser andre saker om norsk hockey i media, så bidrar iallefall ikke dette til at GET ligaen ses på som en veldig seriøs og profesjonell liga.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 21. Oktober 2017 12:12
http://www.oilers.no/nyheter/uttalelse- ... rsonalsak/

Tipper det er storm i et vannglass.

InnleggSkrevet: 23. Oktober 2017 08:44
Anyone knows how many games suspension Soaers got?

Thanks in advance
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 23. Oktober 2017 09:42
micro1 skrev:Anyone knows how many games suspension Soaers got?

Thanks in advance

1 kamp. Sonet lørdag mot Stjernen, så han er vel tilbake i morgen mot Storhamar.

InnleggSkrevet: 23. Oktober 2017 17:09
micro1 skrev:Anyone knows how many games suspension Soaers got?

Thanks in advance

He got 1 game. He served that this Saturday against Stjernen.

InnleggSkrevet: 23. Oktober 2017 17:30
Thanks to both ;)

So Sveum,Kokkala,Medhus are injured, while Rokseth and Humpries are suspended. Forsberg i read somewhere is training again.With Soares and Forsberg back in lineup there will be 3 full lines of seniors in attack avalible.

InnleggSkrevet: 23. Oktober 2017 17:43
micro1 skrev:Thanks to both ;)

So Sveum,Kokkala,Medhus are injured, while Rokseth and Humpries are suspended. Forsberg i read somewhere is training again.With Soares and Forsberg back in lineup there will be 3 full lines of seniors in attack avalible.

Yeah Sveum,Kokkala,Medhus are injured. And Rokseth are suspended, I am not sure about Humpries. I am not sure if Forberg will make tuesdays game if thats the one your are thinking about betting on:P.

InnleggSkrevet: 23. Oktober 2017 17:45
Har forstått det som om Medhus også er syk, og Hump skal vel være ferdig sonet ?

InnleggSkrevet: 24. Oktober 2017 14:23
Reed er klar for Dresdner Eislöwen i Tyskland.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. Oktober 2017 15:54
staale skrev:Har forstått det som om Medhus også er syk, og Hump skal vel være ferdig sonet ?

I følge medieguiden gitt ut tidligere i formiddag, så er både Forsberg, Medhus, Kokkala, Humphries og Soares med i lagoppstillingen i kveld. Det betyr kun Rokseth og Sveum ute, samt et manko på to "toppspillere". Får håpe de kan snu knepent bortetap til knepen hjemmeseier ;)
I'm a post modern vegetarian; I eat meat, ironically

InnleggSkrevet: 24. Oktober 2017 17:12
Mehh skrev:
staale skrev:Har forstått det som om Medhus også er syk, og Hump skal vel være ferdig sonet ?

I følge medieguiden gitt ut tidligere i formiddag, så er både Forsberg, Medhus, Kokkala, Humphries og Soares med i lagoppstillingen i kveld. Det betyr kun Rokseth og Sveum ute, samt et manko på to "toppspillere". Får håpe de kan snu knepent bortetap til knepen hjemmeseier ;)

Er Kokkala og Medhus med ? Virket ikke sånn på intervjuet med Pål på "hjemmakamp" magasinet på facebook :shock:

InnleggSkrevet: 24. Oktober 2017 22:43
Må være fantastisk for unggutta å være med å vinne mot serieleder Storhamar i kveld. Og guttene smeller til i hver en nærkamp. Noen taktiske feilvalg vil det alltid være, men totalt sett veldig bra. Og med noen rutinerte ringriver som trekker i trådene blir det bra.
Spiller for spiller når vi Storhamar til knærne, men hva gjør vel det når det ennå er innsats som belønnes best i hockey.

InnleggSkrevet: 24. Oktober 2017 23:10
Litt off topic: Men på en kveld som denne må det være lov å mimre litt - når underdogs Oilers slår toppklubben Storhamar!

Vi skal tilbake til 7.januar 1988. Storhamar var et storlag helt i toppen mens Viking Hockey som vanlig befant seg i bunnen. Viking hadde overrasket stort med å slå Storhamar 5-4 i høstens første møte men 2 stygge bortetap hadde vært mer som ventet.
Kveldens kamp i Siddishallen ble av de magiske - for hjemmelaget.
Bortelaget tok oppskriftsmessig ledelsen av storscorer Peter Madach, allerede før to minutter var spilt. Så utlignet Ed Galiani før bamsen Arne Bergseng ordnet ny ledelse til bortelaget. Like etter var Galiani igjen på farten og ordnet 2-2. Men bare halvminuttet senere ledet bortelaget igjen. Øystein Tronrud scoret. Men i denne fantastiske førsteperioden skulle det nå gå bare 13 sekunder før Galiani igjen scoret, sitt tredje og 3-3. Vel fem minutter før første pause øket igjen bortelaget sin ledelse ved brødrene Bergseng før Vikings nr 14 Arild Johannesen utlignet noen minutter senere.
Tyve sekunder før første pause scorer Erik Brodahl slik at hjemmelaget Viking leder 5-4(!) etter første periode.

I midtperioden kom det bare et mål, og det var signet Ed Galiani, slik at Viking ledet smått sensasjonelt 6-4 før siste periode.

I sisteperioden må det ha føltes som i kveldens kamp mot Storhamar, og allerede etter vel 4 minutter av den tredje perioden reduserer Lars Bergseng på pass fra broder Arne, 6-5.
Kampen står å vipper og på slutten tar Storhamar ut keeper Svein Harald Arnesen. Og (heldigvis) går det som det ofte gjør. Det tomme buret tar imot pucken fra Ed Galiani etter 58.21 og hjemmelaget vinner 7-5.
Takket være Storhamars eminente hjemmeside har jeg lånt kampfakta, og jeg husker ikke så mye av kampen annet enn at det tok helt av når Galiani scoret i tomt bur, og når jeg leser at tilskuertallet var 671 så føltes det hvertfall som det var mange tusen.
Det jeg husker aller best med kampen var at jeg "lånte" avisa Hamar Arbeiderblad fra biblioteket i Stavanger dagen etterpå.
Jeg husker ikke overskriften men den var neppe positiv og det verste av alt var at selv ikke det at spillerne til Storhamar var lovet middag av treneren hvis de vant, hjalp noe særlig. Det var andre forhold før og det å få middag på klubbens regning var kanskje ikke vanlig.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. Oktober 2017 09:30
Bayhawk skrev:Litt off topic: Men på en kveld som denne må det være lov å mimre litt - når underdogs Oilers slår toppklubben Storhamar!

Vi skal tilbake til 7.januar 1988. Storhamar var et storlag helt i toppen mens Viking Hockey som vanlig befant seg i bunnen. Viking hadde overrasket stort med å slå Storhamar 5-4 i høstens første møte men 2 stygge bortetap hadde vært mer som ventet.
Kveldens kamp i Siddishallen ble av de magiske - for hjemmelaget.
Bortelaget tok oppskriftsmessig ledelsen av storscorer Peter Madach, allerede før to minutter var spilt. Så utlignet Ed Galiani før bamsen Arne Bergseng ordnet ny ledelse til bortelaget. Like etter var Galiani igjen på farten og ordnet 2-2. Men bare halvminuttet senere ledet bortelaget igjen. Øystein Tronrud scoret. Men i denne fantastiske førsteperioden skulle det nå gå bare 13 sekunder før Galiani igjen scoret, sitt tredje og 3-3. Vel fem minutter før første pause øket igjen bortelaget sin ledelse ved brødrene Bergseng før Vikings nr 14 Arild Johannesen utlignet noen minutter senere.
Tyve sekunder før første pause scorer Erik Brodahl slik at hjemmelaget Viking leder 5-4(!) etter første periode.

I midtperioden kom det bare et mål, og det var signet Ed Galiani, slik at Viking ledet smått sensasjonelt 6-4 før siste periode.

I sisteperioden må det ha føltes som i kveldens kamp mot Storhamar, og allerede etter vel 4 minutter av den tredje perioden reduserer Lars Bergseng på pass fra broder Arne, 6-5.
Kampen står å vipper og på slutten tar Storhamar ut keeper Svein Harald Arnesen. Og (heldigvis) går det som det ofte gjør. Det tomme buret tar imot pucken fra Ed Galiani etter 58.21 og hjemmelaget vinner 7-5.
Takket være Storhamars eminente hjemmeside har jeg lånt kampfakta, og jeg husker ikke så mye av kampen annet enn at det tok helt av når Galiani scoret i tomt bur, og når jeg leser at tilskuertallet var 671 så føltes det hvertfall som det var mange tusen.
Det jeg husker aller best med kampen var at jeg "lånte" avisa Hamar Arbeiderblad fra biblioteket i Stavanger dagen etterpå.
Jeg husker ikke overskriften men den var neppe positiv og det verste av alt var at selv ikke det at spillerne til Storhamar var lovet middag av treneren hvis de vant, hjalp noe særlig. Det var andre forhold før og det å få middag på klubbens regning var kanskje ikke vanlig.

Hahaha, så deilig! Ed Galiani var helt magisk, 5 mål og en assist er en grei dag på jobben.
Any major dude will tell you

InnleggSkrevet: 25. Oktober 2017 14:45
Bayhawk!

Mimring er flott.
Fin artikkel :D
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...

InnleggSkrevet: 31. Oktober 2017 23:26
Phillip Cornet ryktes inn.

InnleggSkrevet: 01. November 2017 00:24
Meg bekjent er det kun konstantert at han er klubbløs. Det er på langt nær det samme som at han er ryktet inn. Men Higson har nok oversikt og helt sikkert hatt en løpende kontakt med han.

InnleggSkrevet: 01. November 2017 01:00
hipsterfrosken skrev:Meg bekjent er det kun konstantert at han er klubbløs. Det er på langt nær det samme som at han er ryktet inn. Men Higson har nok oversikt og helt sikkert hatt en løpende kontakt med han.

Hvor mange nye regner dere med? Er Kokkola fredet?

InnleggSkrevet: 01. November 2017 01:52
hipsterfrosken skrev:Meg bekjent er det kun konstantert at han er klubbløs. Det er på langt nær det samme som at han er ryktet inn. Men Higson har nok oversikt og helt sikkert hatt en løpende kontakt med han.

Vet ikke hvor sikre kildene er på akkurat dette, men han har vel vært klubbløs i hele år?

Fikk også vite fra sikrere kilder at de leter etter opptil 4 nye importer/spillere. De skulle visstnok prøve å hente noen fra et høyere nivå enn tidligere, og være villige til å bruke en del penger. Så om Cornet er en typisk 3-4 spiller inn og det kommer 2-3 på papiret bedre inn så er ikke det ulogisk.

InnleggSkrevet: 01. November 2017 13:39
Ryktene var sanne. Cornet klar: https://www.aftenbladet.no/100Sport/vin ... 4712b.html
riedle

InnleggSkrevet: 02. November 2017 11:34
Da regner jeg med Cornet går inn i blåserekka til Oilers? ;)
Only girls stay down

InnleggSkrevet: 02. November 2017 12:50
Hahaha!!! :lol:

InnleggSkrevet: 02. November 2017 14:59
Noen som har hørt antydninger til når Cornet kan være klar for spill?
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Puck og 22 gjester