Stavanger Oilers - Lagbygge og rykte 2017/2018

InnleggSkrevet: 18. Juni 2017 12:52
Noen fra Oilers leiren som føler for å rangere Gedig mot våre tidligere importbacker? Eller et utvalg av de produserende backene?

InnleggSkrevet: 18. Juni 2017 12:59
vesterskog skrev:
Forgetable skrev:Lykke til med å finne en "ukjent" offensiv back som produserer mer enn Gedig. Det skal sies at det ikke bare var det sportslige som gjorde at Stjernen ikke var interessert i han denne sesongen.

Nei, sikkert one of a kind

Finnes en hel haug, men hvor mange importer er det som har scoret 26 mål som back? Risikoen for å bomme er langt større enn å treffe sier statistikken. Jepp, han gjorde som han ville og det var ikke uten grunn at han fikk lov. Bedre spillere rundt seg vil han nok være enda bedre er jeg redd. Etter at han skrev under for Olten var han livredd for å bli skadet. Det trekker ned en hel del av inntrykket, men håndleddskuddet hans er muligens topp 3 gjennom tidene i Get-ligaen.

InnleggSkrevet: 18. Juni 2017 13:50
sjefsrøden skrev:
Finnes en hel haug, men hvor mange importer er det som har scoret 26 mål som back? Risikoen for å bomme er langt større enn å treffe sier statistikken. Jepp, han gjorde som han ville og det var ikke uten grunn at han fikk lov. Bedre spillere rundt seg vil han nok være enda bedre er jeg redd. Etter at han skrev under for Olten var han livredd for å bli skadet. Det trekker ned en hel del av inntrykket, men håndleddskuddet hans er muligens topp 3 gjennom tidene i Get-ligaen.

For all del. Og hvis Oilers signerer ham er det ikke sånn at jeg er misfornøyd med det. Hele poenget mitt var at det er mange gode spillere i utvikling over dammen, og at jeg syns det er en økende trend at Oilers satser på kjente navn istedenfor det spennende, mindre kjente.
Med bra scouting kan man treffe veldig bra og da kan man få en spiller som finner veien til Europa gjennom Norge. Dvs en spiller man aldri ser igjen fordi han var alt for god for Norge. En spiller fra Get eller annen europeisk liga har vist seg fram her og er kjent blant større ligaer i Europa.

InnleggSkrevet: 18. Juni 2017 22:11
Kunes, Plastino, Schauss, Humphries er i hvert fall noen som har gjort det brukbart. Når det gjelder Gedig så gjelder det vel å sette han i par med Solberg for å få defensiv trygghet, samt 5 mot 5 med Forsberg eller Soares som center.

InnleggSkrevet: 18. Juni 2017 23:48
Klysetrynet skrev:Kunes, Plastino, Schauss, Humphries er i hvert fall noen som har gjort det brukbart. Når det gjelder Gedig så gjelder det vel å sette han i par med Solberg for å få defensiv trygghet, samt 5 mot 5 med Forsberg eller Soares som center.

Første som dukket opp i litt hode var Bina. Anser ham som prime eksempel på bedre back plukket opp fra Amerika.

Den andre Davis.

Helt klart at det kan bli suksess med en defensiv tenkende center på isen med Gedig for å få bort noe av baklengsmåla. Vi har også defensive backer med kvalitet å pare ham med.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 00:30
vesterskog skrev:Med bra scouting kan man treffe veldig bra og da kan man få en spiller som finner veien til Europa gjennom Norge. Dvs en spiller man aldri ser igjen fordi han var alt for god for Norge. En spiller fra Get eller annen europeisk liga har vist seg fram her og er kjent blant større ligaer i Europa.

Gedig var jo for god for GET, men om diverse grunner gjør at han kommer tilbake må det kalles et kupp. Skjønner ikke hva som er negativt med det, han er allerede en profil av en type når han kommer.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 10:07
Drebin skrev:
vesterskog skrev:Med bra scouting kan man treffe veldig bra og da kan man få en spiller som finner veien til Europa gjennom Norge. Dvs en spiller man aldri ser igjen fordi han var alt for god for Norge. En spiller fra Get eller annen europeisk liga har vist seg fram her og er kjent blant større ligaer i Europa.

Gedig var jo for god for GET, men om diverse grunner gjør at han kommer tilbake må det kalles et kupp. Skjønner ikke hva som er negativt med det, han er allerede en profil av en type når han kommer.

Ja, jeg syns det høres merkelig ut at man vil foretrekke et wildcard fordi det er "spennende" kontra en spiller som gjorde 52 poeng fra backplass for bunnlaget Stjernen og 0,974 poeng i snitt i NLB.
®
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 10:19
Om jeg ikke husker feil så hadde Gedig dårligst +/- stats av alle backene i Stjernen... og det altså til tross for produksjonen framover. Syke tall offensivt, enda sykere defensivt.

Men for all del... om han kommer til et mer ryddig system med en tydelig leder, da blir han vel coachet til det bedre. Hvis han tåler.

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 10:44
Tja, om du produserer det dobbelte av neste back i klubben og kan vise til beste +\- av backene og så blir satt på tribunen når sesongen begynner gå mot sluttspill og du blir, som klubbens klart mest produktive back slupper fra kontrakten, da må det jo være noe som ikke helt er som det skal være...

Om man også snakker om at det ikke bare var pengene det stod på da Stjernen valgte å ikke signere han videre, så er det jo nok en indikasjon på at han kanskje ikke tar med seg det beste inn i troppen?

Jeg aner ikke, for all del, men begge disse elementene får en jo til å gjøre seg opp noen tanker....

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 13:05
...og der var Gedig offisielt klar for Oilers. Meget spennende spiller på godt og (tydeligvis) vondt.

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 13:40
RedFarmer skrev:
Ja, jeg syns det høres merkelig ut at man vil foretrekke et wildcard fordi det er "spennende" kontra en spiller som gjorde 52 poeng fra backplass for bunnlaget Stjernen og 0,974 poeng i snitt i NLB.

Har jo forsøkt å si at det er trenden i Oilers jeg ikke liker så godt. Ikke signering av Gedig i seg selv. Trenden er heller ikke så fryktelig tydelig enda heller. Men det kan tyde på omlegging av filosofi. Det er underholdningsmessig verdi i en ukjent og spennende ny spiller som slår kraftig an og går til desidert mye bedre liga etter Get.

Eneste spørsmålet jeg stiller ved Gedig er, som nevnt her nylig, hans tragiske +- i Stjernen som det er god mulighet for at ikke slår så kraftig ut i Oilers.

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 14:29
Gedig blir vel på godt og vondt - som alle andre.
Hvem husker ikke når Kurt Davis tok seg friheter fremover, men både Loikas og Nagel "visste" om dette og spilte mye back i sine bytt. Nå gjorde Davis mange nok poeng til at det ikke ble så mye kritikk ut av det, så får tiden vise om Gedig gjør det samme.

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 14:51
Man begynner kanskje å bli litt arrogante i Stavanger

Det er ikke lenger godt nok å hente gode spillere, man skal altså bare ha gode spillere som de har oppdaget/hentet selv.

Snakk om galskap... Det handler om kalkulert risiko. Både sportslig og økonomisk.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 17:08
Pelle-Gnellspik skrev:Om jeg ikke husker feil så hadde Gedig dårligst +/- stats av alle backene i Stjernen... og det altså til tross for produksjonen framover. Syke tall offensivt, enda sykere defensivt.

Men for all del... om han kommer til et mer ryddig system med en tydelig leder, da blir han vel coachet til det bedre. Hvis han tåler.

Gedig hadde -9 i Stjernen, noe som ikke er uvanlig for en offensiv back på et dårlig lag som plukker mange av poengene sine (hele 12+12) i PP. Bröms og Heier hadde til sammenlikning -6, og de gjorde begge sterke sesonger for Stjernen såvidt jeg husker. Jeg legger også merke til Gedigs skuddprosent på 16,7%, noe som er sinnsvakt høyt fra backplass.

Gedig er snarere en Gedigen signering av Higson. Oilers har gjennom hele dynastiet profitert på å ha betydelig bedre backer enn sine motstandere og går nå inn i sesongen med sitt desidert sterkeste backkorps.

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 17:39
sthans skrev:
Pelle-Gnellspik skrev:Om jeg ikke husker feil så hadde Gedig dårligst +/- stats av alle backene i Stjernen... og det altså til tross for produksjonen framover. Syke tall offensivt, enda sykere defensivt.

Gedig hadde -9 i Stjernen, noe som ikke er uvanlig for en offensiv back på et dårlig lag som plukker mange av poengene sine (hele 12+12) i PP. Bröms og Heier hadde til sammenlikning -6, og de gjorde begge sterke sesonger for Stjernen såvidt jeg husker. Jeg legger også merke til Gedigs skuddprosent på 16,7%, noe som er sinnsvakt høyt fra backplass.

Gedig er snarere en Gedigen signering av Higson. Oilers har gjennom hele dynastiet profitert på å ha betydelig bedre backer enn sine motstandere og går nå inn i sesongen med sitt desidert sterkeste backkorps.

Utfordringen med Gedig har aldri vært hva han har prestert på isen. Han har fått frie roller av trenerne, noe som i kombinasjon med gode, offensive ferdigheter har bidratt til tallene han har levert, mest på godt, noe på vondt.

Hvorfor Sveitserne benket han og ikke ville resignere aner jeg ikke, men det ryktes at det var at hans beste egenskap var på isen og ikke i garderoben. For Stjernens del var det nok en spiller utenfor klubbens økonomiske ramme. Han var den dyreste i laget når han kom som ubeskrevet blad, og han kommer garantert ikke hjem fra Sveits og halverer lønna, hvilket jo er enkel logikk.

Fair nok, og i Oilers vil han nok måtte innordne seg om han skal anses som en god signering når alt kommer til alt. Det gikk ok i Stjernen, men tydeligvis ikke fullt så godt i Sveits.

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 19:44
Kjellvis skrev:Man begynner kanskje å bli litt arrogante i Stavanger

Det er ikke lenger godt nok å hente gode spillere, man skal altså bare ha gode spillere som de har oppdaget/hentet selv.

Snakk om galskap... Det handler om kalkulert risiko. Både sportslig og økonomisk.

Hvorfor er det å bli arrogant når man stort sett har kjørt det løpet med suksess før. Om man nå endrer filosofi må det være lov å ha meninger om det.

Om man man hadde endt opp med en back 1-2 knepp ned fra Gedig hadde nok ikkje det vært krise heller. Bredden er uansett nøkkelen, samt trygghet i at det er penger til mid-season signering.

Men dette var forsåvidt ikke en diskusjon om Gedig, det er generelt.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 20:23
Kjellvis skrev:Man begynner kanskje å bli litt arrogante i Stavanger

Vil ikke si at å fortsette en god trend er arrogant. Det er noe vi har gjort med suksess. At Oilers har blitt et springbrett til større ligaer legges merke til og gjør Oilers attraktiv for spillere. Men vi har ikke bare gjort det med spillere vi har hentet fra Nord-Amerika (Bina-DEL og Schaus-KHL), men også spillere som vi har hentet fra Europa har gått videre til store ligaer (Davis-DEL og Plastino-KHL).

Men som tidligere sagt; vi har unormalt stor utskiftning i år, og da er det kanskje lurt å velge det sikre fremfor det usikre.

Når det er sagt håper jeg våre to siste forwards er ubeskrevne blad fra over dammen (med mindre han ene lyder navnet Eric Thore Nystrom).

InnleggSkrevet: 19. Juni 2017 21:21
Jeg tar gjerne en ny Van Guilder. Må ikke være noe ubeskrevet blad for meg. Kjekt med ny spiller i Get-ligaen uansett og for meg gjør det ingenting om mannen har passert 30 år og leverer 60 poeng pluss...... Ikke mange som så den komme heller.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 14:05
Finne klar for Oilers. Toveis centeren Lassi Kokkala. Spilt de siste tre sesongene i Sport Vaasan i Liiga (siste som assisterende kaptein). Spennende!

http://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/oilers-hentet-finsk-angriper-1.985366
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10593
I'm a post modern vegetarian; I eat meat, ironically
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 15:24
Mehh skrev:Finne klar for Oilers. Toveis centeren Lassi Kokkala. Spilt de siste tre sesongene i Sport Vaasan i Liiga (siste som assisterende kaptein). Spennende!

Hmmm. Interessant. Sesongen hans i Danmark imponerer ikke, men ser ut som han har hatt et oppsving de siste sesongene. Bør være en god til meget god spiller i Norge. Tror dog ikke han er Van Guilder nivå. Får håpe Soares finner tilbake storformen, ellers er vi svekket på centerplass.

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 16:36
Badman skrev:
Mehh skrev:Finne klar for Oilers. Toveis centeren Lassi Kokkala. Spilt de siste tre sesongene i Sport Vaasan i Liiga (siste som assisterende kaptein). Spennende!

Hmmm. Interessant. Sesongen hans i Danmark imponerer ikke, men ser ut som han har hatt et oppsving de siste sesongene. Bør være en god til meget god spiller i Norge. Tror dog ikke han er Van Guilder nivå. Får håpe Soares finner tilbake storformen, ellers er vi svekket på centerplass.

Utvilsomt en bra spiller , mulig at jeg er svært storforlangende når jeg mener at Oilers har vel mange forwards av typen "solid to-veis senter" :?
Håper sistemann inn er en pur Nordamerikansk sniper uten et defensivt fiber i kroppen !

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 17:19
galiani skrev:
Badman skrev:

Utvilsomt en bra spiller , mulig at jeg er svært storforlangende når jeg mener at Oilers har vel mange forwards av typen "solid to-veis senter" :?
Håper sistemann inn er en pur Nordamerikansk sniper uten et defensivt fiber i kroppen !

Justin og Tylor Donati.... Kokkala har spilt for bunnlaget i Liiga de tre siste årene hvor han er topp-5 spiller ut fra stats. Disiplinert, få utvisninger. Solid spiller, ikke mer.

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 18:38
Var Higson på privat ferie når han var i USA/Canada sist?

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 19:51
Sjekk Juha-Pekka Loikas sine stats og sammenlign. Og han leverte....

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7425

InnleggSkrevet: 21. Juni 2017 20:08
Kokkala er i GET sammenheng en klassespiller. Å si noe annet viser bare ren uvitenhet...
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 2 gjester