Stavanger Oilers - Lagbygge og rykte 2017/2018

InnleggSkrevet: 21. April 2017 13:53
Freezing skrev:Hvis Storhamar virkelig ønsket Børresen, satte pris på ham, har behandlet ham med respekt hele veien oppover, og kan tilby det samme profesjonelle barmarkstrening, medisinsk oppfølging, treningsapparat etc. I tillegg kan tilby flere tilskuere og spill på hjemmebane, samme mulighet til å vinne noe osv. Er det kun lønn som har avgjort? Eller klarer Oilers å vise frem totalpakka tydeligere, eller han føler ikke Storhamar er like interessert i ham.
Jeg tror totalpakka, det å tro hva som er best for utviklingen din, føle seg ønsket, spill i CHL osv er viktigere enn kronedifferansen for en norsk spiller i den alderen. Mulig jeg har feil. Og jeg har ingen forutsetning for å vite hva vi snakker om i tilbudene.

Totalpakka som du nevner, handler kun om økonomi. Hvis Storhamar hadde kjørt samme "totalpakkeløpet" som Oilers en eneste sesong, hadde de vært mange mill i underskudd og klubben kunne låst døra.

Behandle ham med respekt? Mener du totalpakka? Børresen stakk fortere enn svint fra Hamar, etter en eneste god sesong. Misforstå meg rett, for min del betyr det ingenting at han ikke kommer tilbake. Han var den første som dro da økonomien skrantet.

Edit: Nå føler jeg at jeg er på feil tråd og slutter der.

InnleggSkrevet: 21. April 2017 14:08
JTHM skrev:'Mette/blaserte' - jeg kjenner ingen i Oilers, hverken i administrasjonen eller på tribunen som ikke fremdeles elsker å vinne?

Det er vel ingen som ikke elsker å vinne noen steder, hverken i Stavanger eller andre steder.
Men at mange har blitt blasserte trenger man vel ikke gjøre annet enn å se på antallet ledige seter under kampene? Mens det tidligere var mer eller mindre fullt hus hver gang har det flere ganger sett forholdsvis glissent ut på tv-bildene.
Det er kanskje andre årsaker til dette enn bare at folk blir blaserte, og det kan godt hende det er forbigående også. Men det har definitivt vært påtagelig færre folk fysisk på kampene denne sesongen enn tidligere? Eller er det bare noe jeg innbiller meg?

InnleggSkrevet: 21. April 2017 14:11
Badman skrev:For meg er Børresen signeringen et skritt for langt. Strøm var grei nok, da han neppe hadde fortsatt i Lørenskog likevel.

For meg var fjorårssesongen den kjedeligste siden vi begynte å vinne. Serien var en parademarsj (sett bort fra litt vakling mot slutten), og sluttspillet likeså helt frem til finalen der Frisk, all ære til dem, klarte å gi oss konkuranse. Sånn kan det ikke fortsette. Glansen av å vinne vil etterhvert falme hvis der ikke er spenning.

Samtidig ser jeg Oilers' dilemma. Oilers vil hevde seg i Europa, og med mange spillere i avgang, mer enn hva egen rekruttering kan erstatte, må man fremdeles hente utenifra. Måten vi har gjort det før, der vi stort sett hentet spillere på vei hjem fra utlandet, eller unggutter som ikke fikk tillit i egne klubber, var perfekt. Vi svekket ingen, samtidig som vi styrket oss selv. I den kategorien kan vi ikke sette Børresen. Forhåpentligvis holder vi oss unna Dahlstrøm og Olden om de ønsker seg hjem nå, slik at de kan styrke de andre klubbene.

Sliter med å se hvordan signeringen av Børresen (en middels pluss GET-spiller forhåpentlig på vei opp) er et skritt for langt i forhold til strategien om ikke å tappe konkurrentene fra sine beste spillere. Et skritt for langt vil for meg være å hente de faktisk beste spillerne og kontinuitetsbærerne i de andre klubbene som eksempelvis Lindström/Ylven i VIF, Espeland/Thoresen fra Lørenskog og Larrivee/Østli fra Storhamar – slik for øvrig lag som TIK, VIF, Storhamar og Lørenskog har operert tidligere i norsk hockey. Riktignok har vi tappet MS for sine beste spillere, og jeg har stor forståelse dersom de er forbannet på Oilers, men de er ikke akkurat våre fremste konkurrenter heller.

Skjønner heller ikke hvordan serien var en parademarsj all den tid Lørenskog kuttet ned forspranget til 2 poeng i sluttfasen og var over en lengre periode et klart bedre lag enn oss. Et ran av en fabelaktig Holm i Lørenskog avgjorde serien i en kamp vi var klart underlegne, men hvor Oilers i kjent stil likevel vant når det gjaldt som mest. Det er nettopp denne egenskapen, at vi har større vinnervilje, -erfaring og –kultur enn våre konkurrenter, som gjør at vi vinner – ikke at spillerne nødvendigvis er så mye bedre enn konkurrentene.

Ellers enig i at sluttspillet var relativt enkelt i år, men hovedsakelig grunnet at en rekke omstendigheter gikk vår vei (Sparta sluttkjørt og uten førstekeeper samt at Lørenskog pisset i suspen mot Lillehammer). Husk også at 3 av våre tidligere NM-gull har blitt vunnet fra underlege og finaleserien i fjor ble vunnet til tross for at vår motstander faktisk var bedre enn oss men (heldigvis for oss) ikke har lært å vinne.

Det er samtidig klart at det ikke var like euforisk å vinne i år som i 2010 (eller 2015 for den saks skyld) men jeg forventer ikke mangel på spenning i årene fremover. Det siste er også avhengig av våre konkurrenter, det kan jo tenkes at de etter hvert lærer av Oilers sine vinnerformler.

InnleggSkrevet: 21. April 2017 15:01
Freezing skrev:Det sverter vår egen sport, og respektløst ovenfor Get ligaen og de andre lagene de som prøver å tagge Larvik på Stavanger.
Og sammenligningen er ikke i nærheten og relevant.

Jeg er enig i at det er feil av meg å sammenligne Oilers med Larvik. De er ikke i nærheten av å være like dominerende som håndballklubben selvsagt.
Det er kanskje riktigere å sammenligne de med RBK i fotball. De ligger flere hesthoder foran de andre både når det gjelder økonomi, organisasjonsmessig og når det kommer til fasiliteter. Men det kan ikke være noen tvil om at det må være de andres lagenes oppgave å tette gapet. Oilers har selvsagt intet ansvar for å senke seg ned for å "vente" på resten av røkla.
Oilers har forvaltet sitt pund på en ypperlig måte over veldig mange år, og det lå ikke noe kritikk av måten Oilers hverken bygger lag eller noe annet bak min kommentar.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. April 2017 15:38
sthans skrev:Sliter med å se hvordan signeringen av Børresen (en middels pluss GET-spiller forhåpentlig på vei opp) er et skritt for langt i forhold til strategien om ikke å tappe konkurrentene fra sine beste spillere. Et skritt for langt vil for meg være å hente de faktisk beste spillerne og kontinuitetsbærerne i de andre klubbene som eksempelvis Lindström/Ylven i VIF, Espeland/Thoresen fra Lørenskog og Larrivee/Østli fra Storhamar – slik for øvrig lag som TIK, VIF, Storhamar og Lørenskog har operert tidligere i norsk hockey. Riktignok har vi tappet MS for sine beste spillere, og jeg har stor forståelse dersom de er forbannet på Oilers, men de er ikke akkurat våre fremste konkurrenter heller.

Ok, jeg uttrykte meg kanskje litt dramatisk med "et skritt for langt", men syns Børresen-signeringen bryter litt med mønsteret vi har holdt oss til så langt. Med unntak av Myrvold har vi med vilje (?) holdt oss unna konkurenters (regner ikke med f.eks. M/S der) gode spillere. Børresen er kanskje ikke en stjernespiller, men ingen tvil om at tapet av ham svekker Sparta og/eller Storhamar. Jeg hadde langt foretrukket om vi strakk oss langt etter Dahlstrøm/Olden slik at vi som bonus slipper å se dem vansmekte i Allsvenskan.

Skjønner heller ikke hvordan serien var en parademarsj all den tid Lørenskog kuttet ned forspranget til 2 poeng i sluttfasen og var over en lengre periode et klart bedre lag enn oss. Et ran av en fabelaktig Holm i Lørenskog avgjorde serien i en kamp vi var klart underlegne, men hvor Oilers i kjent stil likevel vant når det gjaldt som mest. Det er nettopp denne egenskapen, at vi har større vinnervilje, -erfaring og –kultur enn våre konkurrenter, som gjør at vi vinner – ikke at spillerne nødvendigvis er så mye bedre enn konkurrentene.

Spenningen i slutten av serien var etter mitt syn stort sett vårt eget verk, da vi plutselig og uforståelig sank ned på et voldsomt lavt nivå. Ja, Lørenskog hadde et lag som, om ikke for et håpløs start, burde konkurert med oss hele sesongen. Men nå står vi her foran en ny sesong, og det er spørsmålstegn ved om Lørenskog i det hele tatt stiller lag. Det bekymrer meg.

Ellers enig i at sluttspillet var relativt enkelt i år, men hovedsakelig grunnet at en rekke omstendigheter gikk vår vei (Sparta sluttkjørt og uten førstekeeper samt at Lørenskog pisset i suspen mot Lillehammer). Husk også at 3 av våre tidligere NM-gull har blitt vunnet fra underlege og finaleserien i fjor ble vunnet til tross for at vår motstander faktisk var bedre enn oss men (heldigvis for oss) ikke har lært å vinne.

Ja, jeg gikk faktisk inn i sluttspillet med en følelse av at alle kunne potensielt slå alle. At det gikk så lett som det gjorde i de to første rundene ble et lite antiklimaks.

Det er samtidig klart at det ikke var like euforisk å vinne i år som i 2010 (eller 2015 for den saks skyld) men jeg forventer ikke mangel på spenning i årene fremover. Det siste er også avhengig av våre konkurrenter, det kan jo tenkes at de etter hvert lærer av Oilers sine vinnerformler.

Ingen tvil om at våre konkurenter har en stor del av ansvaret, ja. Og det frustrerer meg å se hvordan Storhamar vanskjøtter den fantastiske interessen de har gjenoppbygd. Det koster dem sikkert mye å svelge det, men der har de faktisk endel å lære av vår kulturløse plastikk organisasjon. Det samme bør de i Vålerenga, om stoltheten tillater det. Jeg er litt redd at tanken der er "når vi får ny hall kommer alt til å gå av seg selv".
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. April 2017 17:55
Badman skrev:Ingen tvil om at våre konkurenter har en stor del av ansvaret, ja. Og det frustrerer meg å se hvordan Storhamar vanskjøtter den fantastiske interessen de har gjenoppbygd. Det koster dem sikkert mye å svelge det, men der har de faktisk endel å lære av vår kulturløse plastikk organisasjon. Det samme bør de i Vålerenga, om stoltheten tillater det. Jeg er litt redd at tanken der er "når vi får ny hall kommer alt til å gå av seg selv".

Det vil være litt typisk av bohemene å tenke slik.

En annen ting som bør bekymre mange er hva som kan skje dersom Vålerenga, Frisk Asker og Stjernen lærer litt av Stavanger på drift når de får sine nye haller. Vil vi da se at disse, og Storhamar også dersom de blir mer lærevillige, sammen med Oilers ruster vesentlig opp sportslig i kamåen om titlene? I så fall vil vi få et stort både økonomisk og sportslig skille i GET-ligaen grunnet dårlige fasiliteter for de resterende klubbene. Lillehammer risikerer her å havne i et vakum midt mellom med sin delvise hall og delvise mangel på publikum og marked.

InnleggSkrevet: 21. April 2017 18:21
Badman skrev:Ingen tvil om at våre konkurenter har en stor del av ansvaret, ja. Og det frustrerer meg å se hvordan Storhamar vanskjøtter den fantastiske interessen de har gjenoppbygd. Det koster dem sikkert mye å svelge det, men der har de faktisk endel å lære av vår kulturløse plastikk organisasjon.i

Det bør nevnes at pengene sitter svært hardt på Hamar. De betaler fortsatt ned på gammel gjeld. Og bra er det.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. April 2017 19:43
Olga skrev:
Badman skrev:Ingen tvil om at våre konkurenter har en stor del av ansvaret, ja. Og det frustrerer meg å se hvordan Storhamar vanskjøtter den fantastiske interessen de har gjenoppbygd. Det koster dem sikkert mye å svelge det, men der har de faktisk endel å lære av vår kulturløse plastikk organisasjon.i

Det bør nevnes at pengene sitter svært hardt på Hamar. De betaler fortsatt ned på gammel gjeld. Og bra er det.

Ja, og dermed har man ikke råd til å gå på smeller som Tenute, Nummelin og Hermansson. Importene er så viktige, og listen er lagt så høyt at det trengs en person som har dette som en stor del av sin jobb, med et skikkelig nettverk for å forsikre seg om at bomkjøpene holdes på et minimum.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. April 2017 20:11
Badman skrev:
Olga skrev:

Ja, og dermed har man ikke råd til å gå på smeller som Tenute, Nummelin og Hermansson. Importene er så viktige, og listen er lagt så høyt at det trengs en person som har dette som en stor del av sin jobb, med et skikkelig nettverk for å forsikre seg om at bomkjøpene holdes på et minimum.

Skal sies at Storhamar nå har planer om å ansette en sportssjef i tilleg til trener. Samt en daglig leder. Selvsagt helt nødvendig, om en klubb ønsker å satse solid holder det ikke med amatører og krysse fingra.
At en må se og lære av det eneste suksessrike klubben i Norge er vel ingen sak å innrømme.

Det gjelder i høyeste grad for Vif, Stjernen og Frisk (og evt etterfølgere) å bygge en profesjonell organisasjon samtidig som man bygger hall, og at flest mulig norske lag får en daglig drift som duger. Så finnes det flere veier til Rom, en behøver ikke bygge organisasjon på samme måte som Oilers, men finne sin vei. Det viktigste er å få inn de rette folka til å jobbe langsiktig.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. April 2017 20:50
Drebin skrev:Skal sies at Storhamar nå har planer om å ansette en sportssjef i tilleg til trener. Samt en daglig leder. Selvsagt helt nødvendig, om en klubb ønsker å satse solid holder det ikke med amatører og krysse fingra.
At en må se og lære av det eneste suksessrike klubben i Norge er vel ingen sak å innrømme.

Det gjelder i høyeste grad for Vif, Stjernen og Frisk (og evt etterfølgere) å bygge en profesjonell organisasjon samtidig som man bygger hall, og at flest mulig norske lag får en daglig drift som duger. Så finnes det flere veier til Rom, en behøver ikke bygge organisasjon på samme måte som Oilers, men finne sin vei. Det viktigste er å få inn de rette folka til å jobbe langsiktig.

Ja, Oilers måte er selvsagt ikke fasit for hvordan det skal gjøres. Man lærer det man kan og så adapterer man det man lærer til sin egen klubb. Hockey har nå blitt såpass "big business" at man ikke kan drive på amatørbasis lengre.

InnleggSkrevet: 21. April 2017 23:13
Hvis Kjetil Martinsen er ønsket med videre, hvorfor er han ikke allerede signert? Virker ikke som et førstevalg.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. April 2017 23:15
Sorum skrev:Hvis Kjetil Martinsen er ønsket med videre, hvorfor er han ikke allerede signert? Virker ikke som et førstevalg.

Han signerte 1+1 åra kontrakt når han kom. HAr ikke hørt noe hverken den ene eller andre veien etter sesongen.

InnleggSkrevet: 21. April 2017 23:29
Badman skrev:
Sorum skrev:Hvis Kjetil Martinsen er ønsket med videre, hvorfor er han ikke allerede signert? Virker ikke som et førstevalg.

Han signerte 1+1 åra kontrakt når han kom. HAr ikke hørt noe hverken den ene eller andre veien etter sesongen.

... videre sesongen 2017/18 dersom partene er innstilt på det.

Det forplikter vel ingen? Fremstår som Martinsen er satt på vent til man ser hva man ellers får på plass. Bør i så fall være interessant for alle andre i GET:-)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 22. April 2017 02:14

Stjernen har både daglig leder, sportssjef og keepertrener ansatt. Vi kunne selvfølgelig brukt de pengene på spillere, men klubben tenker langsiktig og prioriterer de postene.
Heia Stjernen!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. April 2017 11:17
Nå er det ikke Vif som bygger hall eller noen av de andre, er vel kommunale i Oslo, Asker og Stjernen. Så potensiale for inntekter på arrangementer er vel ikke så store da det et kommunen som eier hallen mot Dnb som er eiet av Oilers "banken" ;) men inntekter fra arrangementer går inn i Oilerskassa til drift av hall,klubb og bredde
Bilde
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 25. April 2017 08:04
Spenningen i slutten av serien var etter mitt syn stort sett vårt eget verk, da vi plutselig og uforståelig sank ned på et voldsomt lavt nivå. Ja, Lørenskog hadde et lag som, om ikke for et håpløs start, burde konkurert med oss hele sesongen. Men nå står vi her foran en ny sesong, og det er spørsmålstegn ved om Lørenskog i det hele tatt stiller lag. Det bekymrer meg.

Slapp av, får bedre lag neste sesong 8-)
Lørenskog Hockey!

InnleggSkrevet: 25. April 2017 10:27
http://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/ ... n-1.957815

Humphries fortsetter neste sesong og Oilers satser på U20-keeperne Wikstøl/Opsahl til å backe opp Holm neste år.

Grei signering av Spencer. Selv om sliter litt med fart og posisjonering i defensiv sone gir han spisskompetanse med Brent Burns-skuddet sitt i PP. Er i tillegg veldig godt likt i spillergruppa og litt kontinuitet er viktig når så mange veteraner forsvinner neste år.

Strategien for keeperne overrasker litt dog. Wikstøl/Opsahl får en kraftig utfordring og må steppe opp.

InnleggSkrevet: 25. April 2017 23:21
sthans skrev:http://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/humphries-forlenget-avtalen-1.957815

Humphries fortsetter neste sesong og Oilers satser på U20-keeperne Wikstøl/Opsahl til å backe opp Holm neste år.

Grei signering av Spencer. Selv om sliter litt med fart og posisjonering i defensiv sone gir han spisskompetanse med Brent Burns-skuddet sitt i PP. Er i tillegg veldig godt likt i spillergruppa og litt kontinuitet er viktig når så mange veteraner forsvinner neste år.

Strategien for keeperne overrasker litt dog. Wikstøl/Opsahl får en kraftig utfordring og må steppe opp.

Tipper det dukker opp en ny "backup" inn mot jul eller tidligere hvis det trengs.

InnleggSkrevet: 27. April 2017 06:26
Kun hvis Henrik Holm blir skadet. Tror jeg da. Satser man på ungdommen så satser man. Det ligger i ordet "satser".

InnleggSkrevet: 02. Mai 2017 13:44
http://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/ ... s-1.961128
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 02. Mai 2017 14:55
Spesielt å hente Martinsen på overgangsfristen og kvitte seg med han etter sesongen.

InnleggSkrevet: 02. Mai 2017 19:41
Drebin skrev:Spesielt å hente Martinsen på overgangsfristen og kvitte seg med han etter sesongen.

Langt ifra uvanlig i hockeyverdenen å hente rentals.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 02. Mai 2017 20:31
Kjellvis skrev:
Drebin skrev:Spesielt å hente Martinsen på overgangsfristen og kvitte seg med han etter sesongen.

Joda, hadde bare trodd Oilers hentet en type som Martinsen med en langsiktig plan, ikke som grinder i 4.rekka i sluttspillet.

InnleggSkrevet: 02. Mai 2017 20:50
Drebin skrev:
Kjellvis skrev:

Joda, hadde bare trodd Oilers hentet en type som Martinsen med en langsiktig plan, ikke som grinder i 4.rekka i sluttspillet.

Bør være interessant for flere, ikke minst både VIF og SIL. Går han for penga blir det vel Hamar på han?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 02. Mai 2017 21:41
Sorum skrev:
Drebin skrev:Joda, hadde bare trodd Oilers hentet en type som Martinsen med en langsiktig plan, ikke som grinder i 4.rekka i sluttspillet.

Bør være interessant for flere, ikke minst både VIF og SIL. Går han for penga blir det vel Hamar på han?

Finfin erstatter for Reichenberg ja. Satser på vi har råd til å lønne bedre enn et lag hvor treneren krever halve lønnsbudsjettet selv.
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Google [Bot], Sorum og 16 gjester