VÅLERENGA HOCKEY-LAGBYGGE OG RYKTER 2017/2018.

InnleggSkrevet: 11. Februar 2018 22:47
Sorum skrev:
sthans skrev:
Sorum skrev:
Vi får en bra start med lagbygget inn mot Nye Jordal når spillere som Tobias Lindström og Stefan Espeland signerer så lange kontrakter.

Imponerende av Redfarmer og Drebin å holde oversikt på utlendingskvota i VIF. Men de er kanskje vant til temaet fra egen klubb.. Den dagen VIF sender åtte importer, inkl Tobbe, på isen så skal jeg rive meg i håret, men jeg tror jeg beholder hodet på...

Ikke så cocky nå. Man skal ikke veldig langt tilbake i tid for å finne et VIF med 11 importspillere.

Før og etter er vel svaret på det. Begrensninger på antall utlendinger kom når? jeg husker det ikke. Så blusser debatten om antallet opp med jevne mellomrom, senest i januar i denne tråden viewtopic.php?f=3&t=3933 Det handler om regelverket som har tre smutthull som gjør at vi ser at enkelte klubber bruker ni og snart 10 importer.

For VIFs del med Lindström utenom kvoten så er jeg i utgangpunktet ikke redd for at VIF skal fylle kvoten med sju utlendinger. Strategien bør heller være et lag med Oslo-gutter, og maks 5-6 utlendinger i tillegg.

Du skal ha for prinsippfasthet om denne saken, men tilsvarende som VIF holdt seg innenfor regelverket når man benyttet 11 importer så holder andre klubber seg innenfor regelverket når man nå benytter 9-10 importer.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 10:44
sthans skrev:Du skal ha for prinsippfasthet om denne saken, men tilsvarende som VIF holdt seg innenfor regelverket når man benyttet 11 importer så holder andre klubber seg innenfor regelverket når man nå benytter 9-10 importer.

Hvem har benyttet 9-10 importer?

InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 12:37
Ganske banalt å beskylde Vålerenga for overimport, Vålerengas Svenske importer ser mer ut som subsidiering av medel Svenson.....om vi ser bort fra et mindretall.

InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 16:06
Nesrene skrev:
sthans skrev:Du skal ha for prinsippfasthet om denne saken, men tilsvarende som VIF holdt seg innenfor regelverket når man benyttet 11 importer så holder andre klubber seg innenfor regelverket når man nå benytter 9-10 importer.

Det var i sesongen 2000/01 VIF hadde 11 utlendinger. Hva var regelverket vedr utlendinger den gang? Jeg husker ikke, og det er ikke for at jeg ikke vil huske :) Det er jo ikke det at klubbene opererer innenfor regelverket i sitt lagbygge som er utfordringen, det er selve regelverket som bør endres.

Storhamar, Sparta, Kongsvinger og Stjernen har alle muligheten til å benytte ni importspillere. Men to av dem pr lag har enten blitt norske statsborgere eller går utenom kvoten pga unntakene i regelverket. Man må spørre seg hva man vil med å ha kvote på utenlandske spillere. Er det ikke for å beskytte "home-grown players" som i Premier League. Og om ikke det gir grunnlag for å bryte med prinsippene om fri flyt av arbeidskraft innen EU/EØS.

InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 16:29
Sorum skrev:
Nesrene skrev:

Det var i sesongen 2000/01 VIF hadde 11 utlendinger. Hva var regelverket vedr utlendinger den gang? Jeg husker ikke, og det er ikke for at jeg ikke vil huske :) Det er jo ikke det at klubbene opererer innenfor regelverket i sitt lagbygge som er utfordringen, det er selve regelverket som bør endres.

Storhamar, Sparta, Kongsvinger og Stjernen har alle muligheten til å benytte ni importspillere. Men to av dem pr lag har enten blitt norske statsborgere eller går utenom kvoten pga unntakene i regelverket. Man må spørre seg hva man vil med å ha kvote på utenlandske spillere. Er det ikke for å beskytte "home-grown players" som i Premier League. Og om ikke det gir grunnlag for å bryte med prinsippene om fri flyt av arbeidskraft innen EU/EØS.

2010/11 var det vel innom 11 importer. Noen spilte vel bare kamper i "Europaligan" Og en ble hentet til Tyskland midt i sesongen ?

InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 17:07
CCCP skrev:2010/11 var det vel innom 11 importer. Noen spilte vel bare kamper i "Europaligan" Og en ble hentet til Tyskland midt i sesongen ?

Det var aldri mer enn sju utlendinger i troppen samtidig.

InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 18:12
Sorum skrev:
CCCP skrev:2010/11 var det vel innom 11 importer. Noen spilte vel bare kamper i "Europaligan" Og en ble hentet til Tyskland midt i sesongen ?

Det var aldri mer enn sju utlendinger i troppen samtidig.

Stemmer bra det. De behøvde ikke å sette noen på tribunen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 18:53
Sorum skrev:
Nesrene skrev:

Stjernen har 6 på kvota og 3 som går utenom. Hallström, Karlsson og Slavata. Sistnevnte har spilt i Stjernen siden han var 16 år gammel. (2011).
Heia Stjernen!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 20:08
Forgetable skrev:Stjernen har 6 på kvota og 3 som går utenom. Hallström, Karlsson og Slavata. Sistnevnte har spilt i Stjernen siden han var 16 år gammel. (2011).

Vi burde hatt flere som Slavata. Slavata har vært med på å heve nivået på vår juniorhockey, og Stjernen har gjort jobben med å få han frem. Helt fint dersom han slår rot i Norge utenom kvote. Det har han fortjent samme hva Sorum måtte mene av fy fy.

InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 20:16
Folk skriker at norske spillere ikke for sjansen, men vi har ikke engang 10 stabile get lag se på kokkos laget Kongsvinger er jo ikke i nærheten av noe som helst.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 20:23
Nadaa skrev:Folk skriker at norske spillere ikke for sjansen, men vi har ikke engang 10 stabile get lag se på kokkos laget Kongsvinger er jo ikke i nærheten av noe som helst.

Vi har noen problem her som bør tas på alvor her, og helst jo før jo heller.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 21:04
Nadaa skrev:se på kokkos laget Kongsvinger er jo ikke i nærheten av noe som helst.

Det er strengt tatt ikke Stjernen og Lørenskog heller.

InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 22:03
Nesrene skrev:
Nadaa skrev:se på kokkos laget Kongsvinger er jo ikke i nærheten av noe som helst.

Det er strengt tatt ikke Stjernen og Lørenskog heller.

Nåja... synes vel ikke Stjernen og Lørenskog er så mye svakere enn middelhavsfarererne i Geten!
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...

InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 22:05
Nadaa skrev:Folk skriker at norske spillere ikke for sjansen, men vi har ikke engang 10 stabile get lag se på kokkos laget Kongsvinger er jo ikke i nærheten av noe som helst.

Kjekt å være på toppen og sparke nedover :lol:
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 23:41
MaxDelt skrev:Nåja... synes vel ikke Stjernen og Lørenskog er så mye svakere enn middelhavsfarererne i Geten!

Tabellen juger ikke.

InnleggSkrevet: 12. Februar 2018 23:49
DonCherry skrev:
Forgetable skrev:Stjernen har 6 på kvota og 3 som går utenom. Hallström, Karlsson og Slavata. Sistnevnte har spilt i Stjernen siden han var 16 år gammel. (2011).

Vi burde hatt flere som Slavata. Slavata har vært med på å heve nivået på vår juniorhockey, og Stjernen har gjort jobben med å få han frem. Helt fint dersom han slår rot i Norge utenom kvote. Det har han fortjent samme hva Sorum måtte mene av fy fy.

Vi trenger forutsigbarhet og langsiktighet. En riktig balanse mellom antall utlendinger og egne spillere. Sju utlendinger har vært kvoten i mer enn 10 år. Klubbene må ha incentiver for å satse på egenutvikling, og ikke ha muligheten til dekke over svak jobbing i junioravdelingen med fylle opp med spillere som går utenfor kvota etter dagens regler.

Den latviske U-20 landslagsspilleren Maxims Ponomarenko regnes ikke som utlending i norsk ishockey. Han skyver den norske U-20 landslagsspilleren Marius Johansen ut av laget. Han burde heller vært en av sju på kvota. Klassespillere som Larrivee, Malmström og snart Lindström går også utenom kvota. Antallet slike spillere som går utenom kvota er til enhver tid en x-faktor. Neste sesong ser det ut til å være åtte. Vi vet ikke hvor mange det er om tre eller seks år. I tillegg har vi de som bytter pass, noe jeg tror vi ikke vil se så mye mer av.

Uansett er det slik at om vi skulle finne på å redusere kvota til seks eller fem så er jeg sikker på at vi vil se at kategorien x-faktor komme til å øke. Så, skal vi ha forutsigbarhet og langsiktighet i arbeidet med rekruttering må vi heller redusere x-faktoren i stedet for å risikere at den øker.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Februar 2018 11:20
Sorum skrev:Vi trenger forutsigbarhet og langsiktighet. En riktig balanse mellom antall utlendinger og egne spillere. Sju utlendinger har vært kvoten i mer enn 10 år. Klubbene må ha incentiver for å satse på egenutvikling, og ikke ha muligheten til dekke over svak jobbing i junioravdelingen med fylle opp med spillere som går utenfor kvota etter dagens regler.

Den latviske U-20 landslagsspilleren Maxims Ponomarenko regnes ikke som utlending i norsk ishockey. Han skyver den norske U-20 landslagsspilleren Marius Johansen ut av laget. Han burde heller vært en av sju på kvota. Klassespillere som Larrivee, Malmström og snart Lindström går også utenom kvota. Antallet slike spillere som går utenom kvota er til enhver tid en x-faktor. Neste sesong ser det ut til å være åtte. Vi vet ikke hvor mange det er om tre eller seks år. I tillegg har vi de som bytter pass, noe jeg tror vi ikke vil se så mye mer av.

Uansett er det slik at om vi skulle finne på å redusere kvota til seks eller fem så er jeg sikker på at vi vil se at kategorien x-faktor komme til å øke. Så, skal vi ha forutsigbarhet og langsiktighet i arbeidet med rekruttering må vi heller redusere x-faktoren i stedet for å risikere at den øker.

For så vidt enig, men Maks har vært her siden han var 13 år og bør derfor regnes som norsk med tanke på kvote. Dessuten, i følge meg, er Maks en bedre spiller enn Marius pdd. I det siste har Marius spilt løper i 4. rekka for Lørenskog. Har gjort en bra jobb der :)
Lørenskog Hockey!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Februar 2018 19:08
Sorum skrev:Vi trenger forutsigbarhet og langsiktighet. En riktig balanse mellom antall utlendinger og egne spillere. Sju utlendinger har vært kvoten i mer enn 10 år. Klubbene må ha incentiver for å satse på egenutvikling, og ikke ha muligheten til dekke over svak jobbing i junioravdelingen med fylle opp med spillere som går utenfor kvota etter dagens regler.

Hva mener du egentlig? Er det passende forutsigbarhet og langsiktighet med samme kvotebestemmelse i 10 år, er det slik du vil ha det? Eller ser du for deg incentiver samtidig som du jubler for at Narvik kan rykke opp til GET slak at ishockey blir landsdekkende, vel vitende om at Narvik er svært tynne på juniorsiden og bare har 1-2 spillere fostret opp i Narvik som logger kamper for dem? Spillerstallen består forøvrig av utenlandsimporter og importer sørfra.

Det er vanskelig å finne sammenhengen i hva diu mener. Ponomarenko har vært i Norge siden han var 13 år, og han har bidratt til å heve kvaliteten på eget lag og i kamper mot andre et lite hakk, noe mange har nytt godt av. Vi trenger mer av dette, brikker som bidrar til at de unge får litt ekstra å strekke seg etter på trening og i kamp. Hvorfor skal de straffes?

Du kunne også tenke deg muligheten for at trenere på Skauen hadde foretrukket Ola Hansen foran Marius Johansen i lagoppstillingen, en Ola Hansen som også er født i 1998 men som av forskjellige grunner ikke har vært aktuell for U-landslagene. Hva er forskjellen?

Våre U-serier vil ha godt av at det kommer flere gode utenlandske 13, 15 og 16 åringer til, men du mener de skal takkes for god tjeneste ved å etterspørre dem for pass når de blir gamle nok for seniorhockeyen. Jeg forstår deg ikke her heller.

InnleggSkrevet: 13. Februar 2018 19:55
Vi skal heller ikke glemme at vi nyter godt av norske spillere som utvikler seg i juniorligaer utenlands, blant annet Willman Borvik som har fått kamper i SHL denne sesongen og Fogstad Vold som har fått kontrakt i NLA neste sesong. Velvilligheten utenlands blir kanskje ikke så stor hvis vi hindrer utlendinger å utvikle seg i Norge.

InnleggSkrevet: 07. Mars 2018 13:06
johnpx skrev:
CCCP skrev:
Sorum skrev:Haugen, Bonsaksen, Sørvik, Olden, Karterud, Mathis Olimb, Kenna Olimb, Rosseli og Zuccarello er alle spillere som vil spille for VIF en gang i fremtiden

Spillere som kanskje kan komme til å spille for VIF en gang.
Rosseli med ny kontrakt med Frölunda som varer til våren 2021,en meget god kontrakt også. Det var en spiller VIF kunne tenkt seg å få hjem snart, men sånn ble det ikke.

Vet du hva han får i månaden nå?

Denne er gammel nå johnpx, har bare gått litt i glemmeboken. Men ja, jeg vet hva den nye lønnen hans er.
Forrige

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester