Bergen hockey og økonomi

InnleggSkrevet: 25. Desember 2016 23:32
Bergensavisen med oppslag om BIK og elendig økonomi i dag. Noen som vet mer detaljer? Grøss...

http://mobil.ba.no/sport/ishockey/berge ... 5-8-487875

InnleggSkrevet: 26. Desember 2016 08:54
Hva har de brukt så mye penger på i år? Trodde de fikk støtte fra Oilers investoren (Tore C)?

InnleggSkrevet: 26. Desember 2016 12:31
askjetne skrev:Hva har de brukt så mye penger på i år? Trodde de fikk støtte fra Oilers investoren (Tore C)?

Mange spillere er hentet fra klubber i GET og det har ryktes at de betaler spillerne godt også. Men ja, Tore C er blant annet sponsor via SFF og det forundrer meg at han ikke er mer involvert for å unngå slikt som dette.

Ellers irriterer det meg slik som mange andre at ishockeyartikler ligger bak betalingsmur. Man kan da ikke drive å betale for all verdens aviser rundt om i Norges land. Enkelte artikler fra ba.no får jeg gjennom abonnement på Adressa, men det er dessverre alt for få.

InnleggSkrevet: 26. Desember 2016 13:00
askjetne skrev: og det har ryktes at de betaler spillerne godt også

De har ambisjoner, men laget virker ikke så solid bygd.

Når de bygger det rundt en egoist-lirare på 65 kg som skryter av at han ikke trenger like mye fystrening som resten av laget (og treneren til og med konfirmerer det), er det ikke merkelig at det sjangler litt. Hva han, etter sigende Norges beste spiller (dvs ifølge han selv), har i lønn, kan en spekulere i. Noen av de sist ankomne har visstnok ganske romslig lønn; +/- 20K i mnd.

Flagget var høyt heiset ved sesongstart, og det er nesten ufattelig for treneren at de alltid har inkompetente dommere imot, og at alle skuddene de avfyrer, ikke går inn. Lite ydmykhet å spore, kan en vel antyde, utenfra sett.

Løsningen på hvordan de skal kunne vinne en kvalik, bør sannsynligvis holde til en Nobelpris. Selv et snauhogd og lobotomert Kongsvinger vil nok hamle opp med det Bergen som briljerer nå.

Og først må de også bli bedre enn et knippe 1. div-lag som har gjort sakene på et annet og mer solid vis. Ringerike, Nidaros, Comet, H/L og (til og med) Grüner er hard kost for Bergen nå.

Penger er viktig, men ikke alt.
Sist endret av Step1 den 26. Desember 2016 19:43, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 26. Desember 2016 17:00
Jeg vet ikke hva som skjer. Noen rykter går ut på at dette ikke er et stort problem, men BIK har ikke akkurat historien med seg når det gjelder økonomi.

InnleggSkrevet: 26. Desember 2016 20:37
Jeg har nå hørt rykter at det er verre enn først antatt.
Dette er skikkelig trist, men forventet det egentlig. Klubben har rekruttering lik 0, ingen nytenking fra klubb/ledere.
For fremtidige sponsorer er dette virkelig ille. Klarer på ny å bygge opp under det dårlige ryktet Bergenshockeyen har når det
Gjelder økonomi.
Håper selvsagt dette er storm i vannglass, men er redd for dette er starten på slutten for satsingen i Bergen.
Det som nå kan redde Bergens hockeyen er at TC sparker hele det gamle styret og får sine frender fra Bergen inn dersom han har noen.
Stavanger, Norges hockeyhovedstad.

InnleggSkrevet: 26. Desember 2016 21:38
Det er lett å argumentere for at noe er veldig galt med Bergen-hockeyen. De har hatt ishall i 40-50 år, og har hele tiden hatt et lag i de to øverste divisjoner. Til tross for dette er det vel så godt som ingen spillere av såkalt middels Get-klasse eller bedre som har kommet opp de siste ti årene, og knapt nok før det heller. Fra Trondheim derimot har en drøss med gode spillere slått gjennom. Selvsagt har det litt med at Trondheim i perioden hovedsakelig har spilt på et høyere nivå, men var det likevel ikke å forvente at en og annen bergenser skulle kunne kommet opp, og om han ikke ble "foredlet" i Bergen så kunne han reist til et annet sted i landet i kraft av å være et stort talent.

Hvor er egentlig talentene i Bergen? Finnes de overhode? I såfall burde de kanskje vurdert å flytte på seg. Å forbli i Bergen er tydeligvis drepende for å komme seg opp og fram.

For øvrig er årets innsats av Bergen en skandale. Laget har så mange gode spillere med erfaring fra Get at man skulle tro de ville klare å "spassere" seg til kvallik. Når man presterer å tape mot de fleste lagene som utgjør 1. divisjon er man sjanseløse i kamp mot Get-lag, om de heter Kongsvinger aldri så mye.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 26. Desember 2016 22:34
På den annen side ser det ut til at 1.div i år er rekordjevn med unntak av Nidaros. Det skiller 14 poeng fra 1. Nidaros til 7. Bergen og 6 poeng fra 2. til 7.
®
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 02:53
surpompen skrev:Dette er skikkelig trist, men forventet det egentlig. Klubben har rekruttering lik 0, ingen nytenking fra klubb/ledere.

Er ikke dette et generelt problem for alle wannabe-klubber bortsett fra Nidaros? Rekrutterings og talentarbeid er lagt ned og det satses ansvarsløst og kortsiktig på utlendinger, eller som Bergen gjør det med stor grad av overbetalte østlandsgutter. Jeg er mer tilhenger av at pengene brukes på unge norske spillere enn på utlendinger, men hvis dette går på bekostning av jobbe frem egne lokale spillere blir det på sett og vis like dødfødt som med utlendingene. Bergen leder U20 1. divisjon, men hvor mange av disse spillerne er det som får slippe til med brukbart med spilletid på A-laget?

InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 05:42
DonCherry skrev:
surpompen skrev:Dette er skikkelig trist, men forventet det egentlig. Klubben har rekruttering lik 0, ingen nytenking fra klubb/ledere.

Er ikke dette et generelt problem for alle wannabe-klubber bortsett fra Nidaros? Rekrutterings og talentarbeid er lagt ned og det satses ansvarsløst og kortsiktig på utlendinger, eller som Bergen gjør det med stor grad av overbetalte østlandsgutter. Jeg er mer tilhenger av at pengene brukes på unge norske spillere enn på utlendinger, men hvis dette går på bekostning av jobbe frem egne lokale spillere blir det på sett og vis like dødfødt som med utlendingene. Bergen leder U20 1. divisjon, men hvor mange av disse spillerne er det som får slippe til med brukbart med spilletid på A-laget?

Du drømmer litt for mye i forhold til realiteten, selv om tankene dine er gode.
riedle

InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 09:43
Det å lede U20 1 div. er i seg selv ingen prestasjon.
Nivået i 1div er lavt og BIK stiller med max. kvote på overårige spillere.
BIK har heller ikke noe U18 lag. Ser du nedover i årsklassene så er også rekruteringen mer en meget svak.
Trist å si det, men personlig ser jeg ingen fremtid i Bergenshockeyen. Eneste som kan endre mitt syn er at klubben endrer strategi og virkelig tar rekrutteringsarbeidet alvorlig.

InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 11:27
surpompen skrev:Det å lede U20 1 div. er i seg selv ingen prestasjon.
BIK har heller ikke noe U18 lag. Ser du nedover i årsklassene så er også rekruteringen mer en meget svak.
Trist å si det, men personlig ser jeg ingen fremtid i Bergenshockeyen. Eneste som kan endre mitt syn er at klubben endrer strategi og virkelig tar rekrutteringsarbeidet alvorlig.

Du i likhet med Don ser rekrutering som et ultimatum for GET deltakelse. Det er jo bare tullprat. Topphockey er en idrett som kan drives super kommersielt og som står fjellstøtt på egne ben uten rekruttering fra egen stall, også i Norge.
Med andre ord kan Bergen starte et Get lag i morgen og lykkes 100% med rett kapital i ryggen. Samme med Nidaros m fl.
Det er mer enn nok av norske spillere som er gode nok for GET , som ikke blir satset på for at dem ikke er langt nok opp i hierarkiet, Ingen land på denne jord kaster flere talenter på dynga til fordel for "halvgode" svensker".

InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 12:19
Vi er nok enige om at hockey i dag kan drives meget godt på kommersielt nivå uten å ha egen rekrutering, men.....
Du vil aldri får sponsorer/publikum dersom idretten ikke får fotfeste i byen. Det har den ikke i Bergen.
Det er her rekruttering kommer inn.
Ser vi til Stavanger (liker ikke gjøre det for da kommer det som regel en del negative svar, men gjør det allikevel) der Stavanger hockey har en skøyteskole med over 400 barn i alderen 4 til 7. Her er det mange potensielle tilskuere til ett a-lag samt mange sponsorer. Det er gjennom hockeyskolen for deres barn mange blir kjent med idretten og ser hvilken fantastisk sport hockey er.
Da sitter pengene løsere.
Du vil også selvsagt få opp noen av disse barna som fremtidige A-lagspillere. De er både betydelig rimeligere og har mer klubbfølelse for klubben som er i deres hjemby (får vi håpe).
Dette er grunnen til at jeg personlig mener at rekruttering er så viktig.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 18:36
surpompen skrev:Det å lede U20 1 div. er i seg selv ingen prestasjon.

Dette er dessverre gjennomsnittlig status for alle klubbmiljøene i 1. divisjon bortsett fra Nidaros. Status er enda dårligere i 2. divisjon som også er definert som en prestasjonsserie. Noe bør gjøres, men klubbene vet det ikke selv.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 18:40
surpompen skrev:Vi er nok enige om at hockey i dag kan drives meget godt på kommersielt nivå uten å ha egen rekrutering, men.....
Du vil aldri får sponsorer/publikum dersom idretten ikke får fotfeste i byen. Det har den ikke i Bergen.
Det er her rekruttering kommer inn.
Ser vi til Stavanger (liker ikke gjøre det for da kommer det som regel en del negative svar, men gjør det allikevel) der Stavanger hockey har en skøyteskole med over 400 barn i alderen 4 til 7. Her er det mange potensielle tilskuere til ett a-lag samt mange sponsorer. Det er gjennom hockeyskolen for deres barn mange blir kjent med idretten og ser hvilken fantastisk sport hockey er.
Da sitter pengene løsere.
Du vil også selvsagt få opp noen av disse barna som fremtidige A-lagspillere. De er både betydelig rimeligere og har mer klubbfølelse for klubben som er i deres hjemby (får vi håpe).
Dette er grunnen til at jeg personlig mener at rekruttering er så viktig.

Det er ikke alle som forstår dette og også sammenhengen mot våre dårlige juniorserier og U-landslagene som sliter. Med større bredde i bunnen og flere klubber som jobber godt med U-lagene opp til U18 og U20, så vil også våre juniorserier få høyere kvalitet, og det vil igjen gi flere gode norske spillere for GET og 1. divisjon.

InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 20:08
Og så er vi, nok en gang og igjen, over på U18/U20 og rekruttering. Som vanlig.
Enhver jævla tråd ender over i det DC-sporet.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 20:18
Step1 skrev:Og så er vi, nok en gang og igjen, over på U18/U20 og rekruttering. Som vanlig.

:roll:

ja, irriterende at ikke man kan holde den diskusjonen til EN tråd. Enkelte har utvikla en slags Tourettes syndrom, må ALLTID snakka om kjepphesten sin i alle tråder.

Hva står det egentlig i artikkelen?

(Jeg har ikke tenkt å betale abonnement for ba.no for å lese 6 artikler om hockey i løpet av et år. Norske nettaviser, hvor mange tror de jeg gidder å abonnere på, liksom? Rart at ikke ba/sa/glomdølen/gd/fb osv heller vil generere litt trafikk og selge annonser)
Any major dude will tell you
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 27. Desember 2016 20:26
Step1 skrev:Og så er vi, nok en gang og igjen, over på U18/U20 og rekruttering. Som vanlig.

Det ville vært billigere for Bergen og andre klubber i 1. divisjon (utenom Oslo og Trondheim) dersom de kunne mønstret minst to femere med lokale spilere hvor gjerne den ene lokale femeren var god nok som en av de to beste femerne. Hvis Bergen hadde vært der tror jeg de hadde unngått slike negative avisartikler, og det sportslige hadde gjerne gått stabilt bedre over tid for en billigere penge.

Er denne innafor, Step1?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 28. Desember 2016 11:29
surpompen skrev:Du vil også selvsagt få opp noen av disse barna som fremtidige A-lagspillere. De er både betydelig rimeligere ...

Betydelig rimeligere? Hvorfor det?
®

InnleggSkrevet: 28. Desember 2016 13:12
RedFarmer skrev:
surpompen skrev:Du vil også selvsagt få opp noen av disse barna som fremtidige A-lagspillere. De er både betydelig rimeligere ...

Betydelig rimeligere? Hvorfor det?

Hvorfor det er rimeligere ? Hvem tror du stort sett har best kontrakter, de lokale eller de som kommer "utenfra" som skal ha en "pakke" med bolig og evt.bil. Ta en sjekk i din egen klubb om du har tilgang/mulighet.
Bergen har vel nå tydeligvis brukt for mye penger på å hente spillere i sin iver etter spille i Get ?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 28. Desember 2016 13:25
CCCP skrev:Hvorfor det er rimeligere ? Hvem tror du stort sett har best kontrakter, de lokale eller de som kommer "utenfra" som skal ha en "pakke" med bolig og evt.bil.

Det spørs helt hvor gode de er og hvor stor lokal forankring de har med familie, skole etc. Hvis de er virkelig gode, hvorfor skal de ta til takke med en dårlige deal i den lokale klubben hvis de kan få en mye bedre deal et annet sted? Strengt tatt er det mye billigere å hente inn halvgode spillere fra et annet sted enn å fostre dem opp gjennom å ha U-lag fra 8 til 20 hvor de kan bli halvgode lokale a-lagsspillere.
®

InnleggSkrevet: 28. Desember 2016 13:38
RedFarmer skrev:
CCCP skrev:Hvorfor det er rimeligere ? Hvem tror du stort sett har best kontrakter, de lokale eller de som kommer "utenfra" som skal ha en "pakke" med bolig og evt.bil.

Det spørs helt hvor gode de er og hvor stor lokal forankring de har med familie, skole etc. Hvis de er virkelig gode, hvorfor skal de ta til takke med en dårlige deal i den lokale klubben hvis de kan få en mye bedre deal et annet sted? Strengt tatt er det mye billigere å hente inn halvgode spillere fra et annet sted enn å fostre dem opp gjennom å ha U-lag fra 8 til 20 hvor de kan bli halvgode lokale a-lagsspillere.

De virkelig gode vil man ikke greie å beholde uansett ( sikkert ikke i din klubb heller) Det er ikke de vi snakker om, vi snakker om de"alminnelige" :) . Det å fostre de opp gjennom hele ungdomstiden koster ikke elitelaget noen ting, det er det bredden som tar seg av.

InnleggSkrevet: 28. Desember 2016 13:40
CCCP skrev: Hvorfor det er rimeligere ? Hvem tror du stort sett har best kontrakter, de lokale eller de som kommer "utenfra" som skal ha en "pakke" med bolig og evt.bil. Ta en sjekk i din egen klubb om du har tilgang/mulighet.
Bergen har vel nå tydeligvis brukt for mye penger på å hente spillere i sin iver etter spille i Get ?

Du kan ikke sammenligne det etablerte Østlandet med såkalte utposter i hockeysammenheng som Bergen. VIF har for så vidt i lang tid kunnet differensiere mellom de som kom fra nærområdet og de som kom utenfra, vel vitende om at tilgangen i nærområdet var stor, selv om disse gikk for "lut og vann". I Bergen derimot er det utopi å tro at man i nær framtid vil klare å produsere tilnærmingsvis det man trenger av gode spillere, og om man får fram noen sier det seg selv at man får ta vare på disse. Man kan med andre ord ikke underby disse, slik eksempelvis VIF kan gjøre.

Talentutviklling koster også mye penger. Sannsynligvis vil dette i nær framtid ikke være regningssvarende. Eksempelvis mener jeg å huske at Oilers brukte mellom 3 og 4 mill på å drifte sine aldersbestemte lag, og det sier seg selv at hvis formålet her kun mht. A-laget så ville det vært langt mer effektivt å hente spillerne andre steder. Det ville dog vært uansvarlig om Oilers ikke hadde tatt et ansvar for utvikling av spillere, da dette er en naturlig og obligatorisk del av å drive en toppklubb.

Sett med Bergen-øyne er det åpenbart at man har en vei å gå, all den tid det produseres lite gode hockeyspillere. Spørsmålet er likevel om man pr. i dag har ressurser nok til å gå denne veien, da jeg vil tro dette krever mye både av menneskeressurser og penger. Jeg tviler på at Bergen har nok av noe av dette. Uansett kommer ikke slike ting på plass helt uten videre, og jeg skjønner godt tankegangen bak det å få på plass et godt A-lag, og håpe at det andre kommer etter. Jeg tviler på at det vil funke å gå motsatt vei, selv om DC har aldri så klokketro på dette. Man må forholde seg til verden slik den er, og ikke slik man mener den burde være.

InnleggSkrevet: 28. Desember 2016 14:35
bundy skrev:
CCCP skrev: Hvorfor det er rimeligere ? Hvem tror du stort sett har best kontrakter, de lokale eller de som kommer "utenfra" som skal ha en "pakke" med bolig og evt.bil. Ta en sjekk i din egen klubb om du har tilgang/mulighet.

Du kan ikke sammenligne det etablerte Østlandet med såkalte utposter i hockeysammenheng som Bergen. VIF har for så vidt i lang tid kunnet differensiere mellom de som kom fra nærområdet og de som kom utenfra, vel vitende om at tilgangen i nærområdet var stor, selv om disse gikk for "lut og vann". I Bergen derimot er det utopi å tro at man i nær framtid vil klare å produsere tilnærmingsvis det man trenger av gode spillere, og om man får fram noen sier det seg selv at man får ta vare på disse. Man kan med andre ord ikke underby disse, slik eksempelvis VIF kan gjøre.

Talentutviklling koster også mye penger. Sannsynligvis vil dette i nær framtid ikke være regningssvarende. Eksempelvis mener jeg å huske at Oilers brukte mellom 3 og 4 mill på å drifte sine aldersbestemte lag, og det sier seg selv at hvis formålet her kun mht. A-laget så ville det vært langt mer effektivt å hente spillerne andre steder. Det ville dog vært uansvarlig om Oilers ikke hadde tatt et ansvar for utvikling av spillere, da dette er en naturlig og obligatorisk del av å drive en toppklubb.

Sett med Bergen-øyne er det åpenbart at man har en vei å gå, all den tid det produseres lite gode hockeyspillere. Spørsmålet er likevel om man pr. i dag har ressurser nok til å gå denne veien, da jeg vil tro dette krever mye både av menneskeressurser og penger. Jeg tviler på at Bergen har nok av noe av dette. Uansett kommer ikke slike ting på plass helt uten videre, og jeg skjønner godt tankegangen bak det å få på plass et godt A-lag, og håpe at det andre kommer etter. Jeg tviler på at det vil funke å gå motsatt vei, selv om DC har aldri så klokketro på dette. Man må forholde seg til verden slik den er, og ikke slik man mener den burde være.

Er nok ikke bare VIF som diffrensierer, det gjør de på Lillehammer, Hamar, Lørenskog ogbegge lagene i Østfold f.eks.
Helt klart at det går å få opp hockeyinteressen ved å "kjøpe" et godt A-lag, men det har de ikke fått til i Bergen siden jeg kom inn i "bransjen"tidlig på 80 tallet, de kadde jo kanonlag i Bergen/Djerv, det gikk jo på"ræva".Tror som du sier at hockeyressurser er en mangelvare i Bergen. Om de skal få til noe tror jeg de må få inn en som er litt hockeygal og har penger han kan "sløse bort" til man er oppe og går. I Stavanger har det alltid vært ungdomshockey av ok kaliber selv om A-laget ikke var helt på topp, så der har man hatt en "grunnstamme" å jobbe videre på. At Oilers har brukt 3-4 mill. på bredden er jo bare helt fantastisk, men det untaket i norsk hockey.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 28. Desember 2016 15:02
RedFarmer skrev:

Du gir uttrykk for en holdning som gjør det skikket til å lede enhver norsk 1. divisjonsklubb bortsett fra Nidaros, og hadde det vært opp til deg hadde sikkert ungdomsavdelingene rundt GET-klubbene også vært lagt ned.
Neste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 10 gjester