OL-kvalifisering 1.-4. sept, Jordal Amfi

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Mai 2016 18:25
Ottos skrev:DonCherry, nå blander du kortene. Det er ingen automatikk i at franske juniorspillere har en lysende karriere foran seg i NHL, selv om deres juniorlandslag holder høyt nivå.

Dersom vi får fram kun ett talent pr. årskull som utvikler seg til å bli en NHL spiller, er dette tilstrekkelig til at det norske landslaget i ishockey blir litt bedre for hvert år som går. Det er helt riktig observert at en 2000 spiller vil være førsteårs U20 etter at de to første mellomsesonger med Thoresen er passert. Sannsynligvis er denne spilleren god nok til å forsterke den norske landslagstroppen. Dersom det samme skjer i de etterfølgende årene, vil stammen i det norske landslaget etter hvert bli stadig bedre.

Hva får meg til å tro på dette "luftslottet" ?
Spillerne selv - deres ambisjonsnivå, trenings og kampgrunnlag. Dette er spillere som tok sine første skøyteskjær på isen allerede i fire års alderen, og har utviklet en atskillig bedre teknikk enn sine forgjengere. De har hatt tøffere konkurranse om en plass på laget, større treningsmengde, internasjonal matching, bedre instruktører og dermed også bedre kvalitet på treningen. Det er også flere talent som flytter på seg for å bli bedre.

Dersom vi ikke har tro på dette - hva er da vitsen med å "kaste" bort tiden på elitehockey ? ;)

Du identifiserer enkeltspillere som reddende engler flere år før tiden. Noe av det samme ble for ikke mange årene gjort om stortalentet Markus Søberg. Skru ned presset og gi de unge den tid og det rom de har behov for. Forhåpentligvis finner Søberg tilbake til gammelt erklært potensiale. Ludvig Hoff er også erklært som vår neste på vei til NHL. Dette før det dukket opp en fersk 97-født back fra Stavanger i Moskva. Unge Hoff gjorde ikke et siste U20 VM som stod i stil med de erklærte forventningene.

Mitt poeng er at det kan skje mye med enkeltspillere gjennom alderen 15 til 20 og også i årene etterpå, og det er ikke lurt å dynge unge talent ned i forventningspress med en fremtid basert på disse. Da baserer vi oss på et altfor skjørt system.

Som sagt, jeg vet ikke om du tror den utviklingen du beskriver skal skje hjemme eller ute. Ambisjonsnivået er helt sikkert der hos både foreldre og enkelte spillere, men trenings- og kampgrunnlaget mangler her hjemme. Denne siste biten ble også identifisert som et problem av Petter Salsten i forbindelse med ungdoms OL. Det er her vi har mest å hente i forhold bedre kvalitet på U-lagene, tetting av det lange gapet opp til GET og det øverste nivået av 1. divisjon, A-landslaget, den norske elitehockeyen og flere norske spillere til NHL. Alt henger sammen.

De aller fleste hockeyspillerne starter på hockeyskolen når de er i alderen 4-6 år, og slik har det vært lenge. Dette er ikke noe som er nytt for dem som er født i 2000 eller senere. JoJo startet på hockeyskole når han var 6 år. Din regel om 4 år er med andre ord heller ikke helt absolutt.

Dette med tøffere konkurranse om plassene på laget bommer du kraftig på i et land med barnebestemmelser og tut-hockey. Internasjonalt henger vi delvis med en toppnasjon som Sverige opp til U14-15, men så taper vi terreng fordi vi har et system som ikke fungerer helt fra inngangen av juniorhockeyen og videre utover. Dette er sikkert hovedårsaken til at enkelte forlater Norge i ung alder.

Kanskje du kan fortelle oss hvordan ditt luftslott henger sammen med norsk elitehockey? Jeg finner ingen direkte sammenheng i det du skriver.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Mai 2016 18:35
Ottos skrev:
RedFarmer skrev:
Ottos skrev:Dersom vi ikke har tro på dette - hva er da vitsen med å "kaste" bort tiden på elitehockey ? ;)

DonCherry har vel aldri brydd seg om elitehockey...?

Nå venter jeg kun på en analyse av hvorfor Danmark har større forutsetning enn Norge til å kvalifisere seg til OL ;) DonCherry har alltid vært flink til å gå i dybden av en problemstilling, og gi en fyldig analyse. Men er det ikke slik at du er interessert i det meste innenfor ishockey - bortsett fra å spille selv, DonCherry ?

Gitt de tre kvalifiseringsgruppene tror jeg det blir Danmark, Norge og Tyskland som stikker av med de tre kvalifiseringsplassene for OL. Danmark og Norge bør begge være tjent med noen innbyrdes treningskamper i forkant av kvalifiseringsspillet. kanskje kan vi finne den rette keeperen i tide denne gangen?

Siden du trekker frem Danmark kan vi kanskje rippe opp i at de hadde 7 spillere i NHL siste sesong mot våre 2. Andre veien har danskene 23 ishaller og 4.006 lisensierte spillere mot våre ca. 43 ishaller og 14.231 lisensierte spillere. Danmark får med andre ord mer ut av mindre enn hva vi gjør. Noen velger å unnskylde dette med at det er kortere avstand mellom ishallene i Danmark, men se da på at vi finner sikkert mer enn 23 ishaller innen den samme avstand på Østlandet.

Den neste unnskyldningen går på at danskene er mer hardføre, reiser lettere ut i ung alder og tåler bedre å leve borte fra gutterommet og mors klesvask enn våre unge, men nå er det ikke lengre bare slik. Se f.eks. på det danske U20 laget som forsvarte plassen i A-gruppen ved det siste VM. Laget var basert på en overvekt av spillere med adresse hjemme i Danmark, og uten erklærte morgendagens stjerner. Danskene får nå til en god utvikling også hjemme, men de gjør det på en måte som det norske erkehockeypublikummet, kjent som menigheten, ikke ønsker å akseptere. Menigheten er nesten utelukkende interessert i elitehockeyen og kvaliteten på eget lag der og da i forhold til motstandernes lag.

InnleggSkrevet: 18. Mai 2016 21:18
Takk for ditt grundige resonnement, DonCherry, som jeg delvis støtter. Ja, det blir litt feil å legge et såpass stort forventningspress på 15 - 16 år gamle spillere, og det var derfor jeg uttrykte meg såpass generelt. Vi har også tidligere hatt store talent som har flyttet til både Sverige, Canada og USA for å utvikle seg som ishockeyspillere. Men dette har vært enkeltspillere, og har variert fra årskull til årskull. Dette mønsteret har endret seg, noe som jeg skal dokumentere i en privat melding til deg. Når det gjelder rekrutteringen i Danmark vs. Norge, ser også jeg at danskene får mye mer ut av sine ishockeytalenter, men dette skjer først i 15 - 16 års alderen. Før den tid står danske ishockeyspillere en del tilbake for norske :| . Det er interessant at du har stor tro på at Norge er i stand til å kvalifisere seg for OL. Dette krever at de vinner gruppespillet, noe jeg tror kan bli i tøffeste laget 8-)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. Mai 2016 19:06
Ottos skrev:Takk for ditt grundige resonnement, DonCherry, som jeg delvis støtter. Ja, det blir litt feil å legge et såpass stort forventningspress på 15 - 16 år gamle spillere, og det var derfor jeg uttrykte meg såpass generelt. Vi har også tidligere hatt store talent som har flyttet til både Sverige, Canada og USA for å utvikle seg som ishockeyspillere. Men dette har vært enkeltspillere, og har variert fra årskull til årskull. Dette mønsteret har endret seg, noe som jeg skal dokumentere i en privat melding til deg. Når det gjelder rekrutteringen i Danmark vs. Norge, ser også jeg at danskene får mye mer ut av sine ishockeytalenter, men dette skjer først i 15 - 16 års alderen. Før den tid står danske ishockeyspillere en del tilbake for norske :| . Det er interessant at du har stor tro på at Norge er i stand til å kvalifisere seg for OL. Dette krever at de vinner gruppespillet, noe jeg tror kan bli i tøffeste laget 8-)

Ved 15-16 års alderen begynner enkelte dansker å spille i deres 1. divisjon, mens overvekten av spillerne på deres U18 landslagspilte denne sesongen hjemme fordelt mellom Metalligaen og deres 1. divisjon. Unge talentfulle dansker spiller ikke dansk juniorhockey. dette kan de gjøre fordi de to øverste ligaene innen det danske systemet har en helt annen profil og lag-sammensetning enn de tilsvarende i Norge. Danskene tar ut gevinst av dette i form av to bedre sammensatte ligaer for utvikling av deres talentfulle juniorer.

Mitt tips for Norge mtp OL kvalifiseringen baserer seg på at alle spillerne er tilgjengelige for Thoresen.

InnleggSkrevet: 19. Mai 2016 19:47
Ottos skrev:Takk for ditt grundige resonnement, DonCherry, som jeg delvis støtter. Ja, det blir litt feil å legge et såpass stort forventningspress på 15 - 16 år gamle spillere, og det var derfor jeg uttrykte meg såpass generelt. Vi har også tidligere hatt store talent som har flyttet til både Sverige, Canada og USA for å utvikle seg som ishockeyspillere. Men dette har vært enkeltspillere, og har variert fra årskull til årskull. Dette mønsteret har endret seg, noe som jeg skal dokumentere i en privat melding til deg. Når det gjelder rekrutteringen i Danmark vs. Norge, ser også jeg at danskene får mye mer ut av sine ishockeytalenter, men dette skjer først i 15 - 16 års alderen. Før den tid står danske ishockeyspillere en del tilbake for norske :| . Det er interessant at du har stor tro på at Norge er i stand til å kvalifisere seg for OL. Dette krever at de vinner gruppespillet, noe jeg tror kan bli i tøffeste laget 8-)

Interessante diskusjoner. Med så vidt tynt materiale tror jeg man skal være forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner. Tror ikke det er særlig forskjell på måten NO og DK driver hockey på. At DK har syv i NHL og vi to, kan raskt endre seg. Men det er helt opplagt forbedringspotensiale i Norge, men jeg tror da også vi er på vei.

Otto: hvorfor skal du dokumentere at mønsteret har endret seg i form av en privat melding? Dette har opplagt interesse for flere.

Ang OL-kvallik er det på ingen måte gitt at vi vinner, men vi er naturligvis klare favoritter mot Ita, Fra og Kaz!! Jeg lurer på når denne selvpiskingen skal ta slutt!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. Mai 2016 21:06
AMK79 skrev:Interessante diskusjoner. Med så vidt tynt materiale tror jeg man skal være forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner. Tror ikke det er særlig forskjell på måten NO og DK driver hockey på. At DK har syv i NHL og vi to, kan raskt endre seg. Men det er helt opplagt forbedringspotensiale i Norge, men jeg tror da også vi er på vei.

Unge dansker har fått et godt rykte utenfor de danske landegrenser. Det er det ende. Det andre er at de gir unge dansker muligheten innen Metalligaen og 1. divisjon. Dette gir en jevnt bedre grå hverdag for trening og kamper for deres talentfulle juniorer sammenlignet med hverdagen for våre i Norge. Det er i hverdagen det skjer, sa Per Fugelli i Aftenposten i forrige uke. Dette gjelder også for ishockey.

InnleggSkrevet: 20. Mai 2016 02:37
clarence_worley skrev:Skal Norge seriøst spille treningskamper mot Frølunda og Farjestad som oppkjøring til de 3 viktigste matchene de neste 4 åra ? Noe så håpløst at man ikke klarer å finne andre landslag å spille mot, direkte useriøst.

Hvor fant du opplysningene om kamper mot Frölunda og Färjestad?

Edit; ser nå at FBK skal spille mot Norge i Strömstad andre helgen i august, kanskje vi møter Frölunda der samme helgen også?

InnleggSkrevet: 07. Juni 2016 02:21
Kampprogram:
Tors 01.09.16 16.00 Frankrike - Italia
Tors 01.09.16 20.00 Kasakhstan - Norge

Fre 02.09.16 16.00 Frankrike - Kasakhstan
Fre 02.09.16 20.00 Norge - Italia

Søn 04.09.16 11.30 Italia - Kasakhstan
Søn 04.09.16 15.00 Norge - Frankrike

Billettsalget er i gang. 200 kr for enkeltkamper, 500 kr for alle tre kamper med Norge.

https://www.ticketmaster.no/sport/ishockey/9/events?tm_link=tm_homeA_header_t2_sub

InnleggSkrevet: 07. Juni 2016 02:24
Før OL-kvalikken skal Norge ha en samling med to kamper i Strømstad.

Lørdag 13. august Norge - Färjestad
Søndag 14. august Norge - Frölunda

InnleggSkrevet: 07. Juni 2016 21:15
Ingen sier nei til Petter Thoresen http://www.vg.no/sport/ishockey/stavanger-oilers/norges-nye-hockeysjef-ingen-har-sagt-nei/a/23705860/

I tillegg til samlingen som starter 8. august og som inkluderer kampene mot Färjestad og Frölunda skal vi også spille mot Østerrike 27. og 28. august. Kampene mot Østerrike spilles i Norge, men jeg vet ikke hvor de spilles.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. Juni 2016 22:17
Sorum skrev:Ingen sier nei til Petter Thoresen http://www.vg.no/sport/ishockey/stavanger-oilers/norges-nye-hockeysjef-ingen-har-sagt-nei/a/23705860/

I tillegg til samlingen som starter 8. august og som inkluderer kampene mot Färjestad og Frölunda skal vi også spille mot Østerrike 27. og 28. august. Kampene mot Østerrike spilles i Norge, men jeg vet ikke hvor de spilles.

"Morten Ask (36) er eneste spiller som ikke er invitert til Petter Thoresens første «landslagssamling». Forrige sesongs Vålerenga-spillere vil ifølge Thoresen fortsette ishockeykarrieren, men er usikker på hvor. Derfor er han satt på en slags venteliste hos Thoresen."

Herregud, igjen. Er dette noe Ask driver med for å slippe sommertreninga eller?

InnleggSkrevet: 07. Juni 2016 22:28
Drebin skrev:
Sorum skrev:Ingen sier nei til Petter Thoresen http://www.vg.no/sport/ishockey/stavanger-oilers/norges-nye-hockeysjef-ingen-har-sagt-nei/a/23705860/

"Morten Ask (36) er eneste spiller som ikke er invitert til Petter Thoresens første «landslagssamling». Forrige sesongs Vålerenga-spillere vil ifølge Thoresen fortsette ishockeykarrieren, men er usikker på hvor. Derfor er han satt på en slags venteliste hos Thoresen."

Ask bør være ferdig på landslaget nå. Jeg tror og håper at Thoresen vil være litt tøffere enn Roy i laguttaket. Vi MÅ eksempelvis ha to skapende rekker (dette påpekte han selv i studio under VM). Bør ikke være plass til hverken Basse eller Ask der.

Vil se

Zucca-Haga-Thoresen
Olimb-Olimb-Rosseli

For øvrig er det ekstremt viktig det som har skjedd på backsiden. Neste år har vi altså 8 backer i toppligaer (Tollefsen, Holøs, Bonsa, Nørstebø, JoJo, Bryhnisveen, Sørvik og Marthinsen). Vi har tre keppere i SHL og andre gode i bakhånd. Kamp om plassene.

Om vi får med alle, kan jeg ikke skjønne annet enn laget på Jordal blir det sterkeste vi har stilt med noen sinne.

InnleggSkrevet: 07. Juni 2016 23:04
Drebin skrev:

Det er ikke noe galt med fysikken til Ask, han er gjennomtrent og sterk. Spekulasjon er at han trives med å trene alene. Men bra av Thoresen dette. Ask bør ha en klubb å trene med i alle fall fra 1. august for å være aktuell for landslaget.

InnleggSkrevet: 07. Juni 2016 23:07
AMK79 skrev:Ask bør være ferdig på landslaget nå. Jeg tror og håper at Thoresen vil være litt tøffere enn Roy i laguttaket. Vi MÅ eksempelvis ha to skapende rekker (dette påpekte han selv i studio under VM). Bør ikke være plass til hverken Basse eller Ask der.

Vil se

Zucca-Haga-Thoresen
Olimb-Olimb-Rosseli

For øvrig er det ekstremt viktig det som har skjedd på backsiden. Neste år har vi altså 8 backer i toppligaer (Tollefsen, Holøs, Bonsa, Nørstebø, JoJo, Bryhnisveen, Sørvik og Marthinsen). Vi har tre keppere i SHL og andre gode i bakhånd. Kamp om plassene.

Om vi får med alle, kan jeg ikke skjønne annet enn laget på Jordal blir det sterkeste vi har stilt med noen sinne.

Ser ut til at det er bra opplegg for landslaget i august. Men tipper Thoresen går for de rutinerte spillerne som Trygg, Bastiansen og Ask.

De første to rekkene ser bra ut, men jeg tror vi ser Martinsen i stedet for Haga i førsterekka. Dvs at Thoresen må spille center.

PS: Bryhnisveen er ønsket lykke til i Kärpät av Blegeberg på Twitter. Men det er intet offisielt. Samtidig meldte Bonsaksen på Twitter at han kanskje ikke rekker OL-kvalikken etter en operasjon forrige uke. Jeg tipper vi ser de samme backene som i VM.

InnleggSkrevet: 07. Juni 2016 23:11
Sorum skrev:
AMK79 skrev:Ask bør være ferdig på landslaget nå. Jeg tror og håper at Thoresen vil være litt tøffere enn Roy i laguttaket. Vi MÅ eksempelvis ha to skapende rekker (dette påpekte han selv i studio under VM). Bør ikke være plass til hverken Basse eller Ask der.

Vil se

Zucca-Haga-Thoresen
Olimb-Olimb-Rosseli

Ser ut til at det er bra opplegg for landslaget i august. Men tipper Thoresen går for de rutinerte spillerne som Trygg, Bastiansen og Ask.

De første tp rekkene ser bra ut, men jeg tror vi ser Martinsen i stedet for Haga i førsterekka. Dvs at Thoresen må spille center.

Tror vel egentlig også det. Og det kan være OK det. Hadde egentlig håpet på Martinsen-Stene-Olden i tredje, men ok om Martinsen går opp. Det laget her bør uansett være godt nok til å ta FRA, ITA og KAZ, men det blir tøft.

InnleggSkrevet: 09. Juni 2016 22:24
Så lenge backene Holås og Tollefsen "slipper" å spille +30 min så er det meste greit. Disse to har gjort flere og flere feil VM etter VM. Og det mener jeg først og fremst skyldes at de må spille så pass mye i forhold til de andre. Hvis det er sånn at vi egentlig kun trenger 5 backer i et mesterskap så syns jeg at debatten om utlendinger GET liga, Allsvenskan, SM Liiga og spiller utvikling kan legges død. Få frem de to-fem backene som tar 30 minutter per kamp.

InnleggSkrevet: 10. Juni 2016 01:48
Hvorfor bør Petter Thoresen ta med på landslaget avdanka spillere i 25 til 29 års alderen som aldri har spilt på et høyere nivå enn Allsvenskan eller Get ligaen ? Norge har tross alt mange unge lovende spillere, og over 30 ishockeyspillere med erfaring fra SHL, KHL, NHL eller Liiga - dvs. ca. 6 rekker :idea: .

InnleggSkrevet: 10. Juni 2016 10:58
Ottos skrev:Hvorfor bør Petter Thoresen ta med på landslaget avdanka spillere i 25 til 29 års alderen som aldri har spilt på et høyere nivå enn Allsvenskan eller Get ligaen ? Norge har tross alt mange unge lovende spillere, og over 30 ishockeyspillere med erfaring fra SHL, KHL, NHL eller Liiga - dvs. ca. 6 rekker :idea: .

Er en spiller på 25-29 år avdanket?? Dummeste jeg har hørt..

InnleggSkrevet: 10. Juni 2016 14:54
Selv synes jeg Martinsen skuffet stort i VM. Helt grei førstekamp, da han spilte i rekke med Olimb. Vanskelig å vite om det var Olimbene som gjorde ham god, men han er jo ikke en type spiller som skal spille teknisk styringsspill. Han mistet pucken konstant, og var tidvis tydelig mistilpass i den posisjonen han var satt til å gjøre i rekka sammen Zucca. Han er bra foran kassa, og der trenger vi ham i overtall. Utover det er tredjerekka et fint sted å bruke ham.

InnleggSkrevet: 10. Juni 2016 15:09
slasher skrev:Selv synes jeg Martinsen skuffet stort i VM. Helt grei førstekamp, da han spilte i rekke med Olimb. Vanskelig å vite om det var Olimbene som gjorde ham god, men han er jo ikke en type spiller som skal spille teknisk styringsspill. Han mistet pucken konstant, og var tidvis tydelig mistilpass i den posisjonen han var satt til å gjøre i rekka sammen Zucca. Han er bra foran kassa, og der trenger vi ham i overtall. Utover det er tredjerekka et fint sted å bruke ham.

Ja, kanskje ikke så opplagt at Martinsen er mannen å sette sammen med Zuccarello og Thoresen. Kanskje er det bedre med Rosseli i førsterekka. Men da må vi ha inn en annen spiller med Olimb-brødrene. Kanskje Røymark kan gjøre samme jobb som Rosseli gjør for Olimbs?

InnleggSkrevet: 10. Juni 2016 17:14
Nå skjønner jeg ingenting. Vi har fire, kanskje fem, som holder MEGET høy klasse. Dette er Zucca, Thoresen, Olimb, Olimb og Ross. Disse må settes sammen med spillere som på sitt beste holder følge, med andre ord kvikke vendinger og evne til å score mål. Det er neppe Martinsen og i alle fall ikke Røymark. Etter mitt skjønn bør vi prøve med Haga, eventuelt Olden. Røya og Martinsen kan gå inn i det som kan bli en meget sterk tredjerekke.

InnleggSkrevet: 10. Juni 2016 21:38
Slutspel skrev:
Ottos skrev:Hvorfor bør Petter Thoresen ta med på landslaget avdanka spillere i 25 til 29 års alderen som aldri har spilt på et høyere nivå enn Allsvenskan eller Get ligaen ? Norge har tross alt mange unge lovende spillere, og over 30 ishockeyspillere med erfaring fra SHL, KHL, NHL eller Liiga - dvs. ca. 6 rekker :idea: .

Er en spiller på 25-29 år avdanket?? Dummeste jeg har hørt..
. Sagt på en annen måte: Dersom du ikke har fått tilbud fra en bedre liga enn Allsvenskan eller Get i 25 - 29 års alderen, har du fint lite å tilføre det norske ishockeylandslaget. Avdanket ? - Ikke som Allsvenskan eller Getligaspiller, men som landslagsspiller.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Juni 2016 22:23
Praktisk spørsmål:
På Jordal Amfi er det nokre rader der ei stong stengjer meir eller mindre for utsynet. Eg har tenkt å kjøpe billett til OL-kvaliken, men vil ungå desse plassane. Er det nokon som veit kva rader det er. D og F feltet er vel mest aktuelt.

InnleggSkrevet: 29. Juni 2016 22:37
Fjella skrev:Praktisk spørsmål:
På Jordal Amfi er det nokre rader der ei stong stengjer meir eller mindre for utsynet. Eg har tenkt å kjøpe billett til OL-kvaliken, men vil ungå desse plassane. Er det nokon som veit kva rader det er. D og F feltet er vel mest aktuelt.

På D og E feltet mener jeg bølgebryteren står mellom 7 og 8 rad. Usikker på felt F, der er det vel to steder?
Ilkka

InnleggSkrevet: 29. Juni 2016 23:12
Fjella skrev:Praktisk spørsmål:

Du mener kanskje D og E feltet? På D og E bør du unngå rad 8. På F feltet bør du unngå rad 8 og rad 11 (rad 11 til 14 på F-feltet er uten stoler på VIF-kamper).

Velg D, så snakkes vi:-)
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Google [Bot] og 18 gjester