OL-kvalifisering 1.-4. sept, Jordal Amfi

InnleggSkrevet: 15. Mai 2016 01:20
En liten titt på hva som skal skje på Jordal Amfi, når vi møter Italia, Kasakhstan og Frankrike, og hvor bare førsteplass gir billett til OL i Sør-Korea i 2018. Etter som Norge er ranket høyest tror jeg rekkefølgen i kampene blir slik jeg har listet motstanderne.

Det som synes sikkert er at vi får med Patrick Thoresen og Mats Zuccarello i denne turneringen. Frankrike får sannsynligvis med seg Bellemare og Roussel.

Ettersom dette er Petter Thoresens første turnering som landslagssjef knytter det seg større spenning til laguttaket enn det pleier å gjøre når Roy Johansen velger mannskap.

Jeg tror at Anders Bastiansen og Mats Trygg melder at dette VM er siste opptreden, skjønt Mats Trygg kan spille lenge ennå og kanskje fortsetter han på landslaget. Ift dagens VM-tropp mangler vi en av de faste backene i Bonsaksen (ble det sagt noe under dagens TV-sending vedr Bonsa sin skade?). Thoresen kan også velge å kjøre Sveum inn som topp-6 back. Ellers har vi gode backer som Espeland, Bryhnisveen og Lesund i bakhånd. Ikke minst har Johannes Johannesen og Henrik Ødegård bevist at de kan være topp-6 backer på landslaget.

Å få inn Patrick Thoresen vil jo løse mye av det flere har ønsket. En spiller som er på høyde med Zuccarello og som sammen med Martinsen kan utgjøre en meget farlig førsterekke. Og med brødrene Olimb i storform vet vi jo at andrerekka like gjerne kunne vært vår førsterekke. Til 3. og 4. rekka har vi mange alternativer. De to sikreste kortene er Forsberg og Røymark. De er i alle fall Roys favoritter og gjør alltid en solid jobb. Jeg tror Morten Ask gjerne vil fortsette på landslaget. Om Thoresen vil ha han med videre gjenstår å se, men jeg tror ikke det blir store utskiftninger til denne OL-kvalikken og da er nok Ask inne i varmen fortsatt.

Blant keeperne tror jeg Søberg, eller Haukeland, rykker opp som 2. keeper og at vedkommende får spille den andre kampen i turneringa.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2016 07:21
Sorum skrev:En liten titt på hva som skal skje på Jordal Amfi, når vi møter Italia, Kasakhstan og Frankrike, og hvor bare førsteplass gir billett til OL i Sør-Korea i 2018. Etter som Norge er ranket høyest tror jeg rekkefølgen i kampene blir slik jeg har listet motstanderne.

Det som synes sikkert er at vi får med Patrick Thoresen og Mats Zuccarello i denne turneringen. Frankrike får sannsynligvis med seg Bellemare og Roussel.

Ettersom dette er Petter Thoresens første turnering som landslagssjef knytter det seg større spenning til laguttaket enn det pleier å gjøre når Roy Johansen velger mannskap.

Jeg tror at Anders Bastiansen og Mats Trygg melder at dette VM er siste opptreden, skjønt Mats Trygg kan spille lenge ennå og kanskje fortsetter han på landslaget. Ift dagens VM-tropp mangler vi en av de faste backene i Bonsaksen (ble det sagt noe under dagens TV-sending vedr Bonsa sin skade?). Thoresen kan også velge å kjøre Sveum inn som topp-6 back. Ellers har vi gode backer som Espeland, Bryhnisveen og Lesund i bakhånd. Ikke minst har Johannes Johannesen og Henrik Ødegård bevist at de kan være topp-6 backer på landslaget.

Å få inn Patrick Thoresen vil jo løse mye av det flere har ønsket. En spiller som er på høyde med Zuccarello og som sammen med Martinsen kan utgjøre en meget farlig førsterekke. Og med brødrene Olimb i storform vet vi jo at andrerekka like gjerne kunne vært vår førsterekke. Til 3. og 4. rekka har vi mange alternativer. De to sikreste kortene er Forsberg og Røymark. De er i alle fall Roys favoritter og gjør alltid en solid jobb. Jeg tror Morten Ask gjerne vil fortsette på landslaget. Om Thoresen vil ha han med videre gjenstår å se, men jeg tror ikke det blir store utskiftninger til denne OL-kvalikken og da er nok Ask inne i varmen fortsatt.

Blant keeperne tror jeg Søberg, eller Haukeland, rykker opp som 2. keeper og at vedkommende får spille den andre kampen i turneringa.
Med Thoresen tilbake får vi to gode rekkjer som kan avgjera kampar. Vi får berre krysse fingrar for at alle seks er skadefrie til september. Ser ingen som kan utfordre desse seks, det også fordi seriane ikkje er komne i gang så tidleg, så ingen får sjanse til å vise noko som helst. Difor må nok Thoresen stort sett halde seg til det laget som no spelar VM.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2016 22:52
Det er selvsagt helt umulig å ta ut noe lag til OL kvalet nå. Men jeg håper vi får se et lite skifte, noen landslagskarrierer bør være over og andre karrierer er klare for gjennombrudd.

Har satt opp et lag og noen kandidater som kan banke på døra. Her har vi 3 produserende rekker og en 4 rekke som de fleste nasjoner skal få kjørt seg mot. Selv den rekka kan være god for noen mål. Mange lag, selv de store hadde slitt med å stille så bra 3 rekke :)
Håpet er jo at de som har gått til Sverige, SHL og Allsvenskan tar nye steg. Håper noen av de hjemme med litt internasjonalt snitt tar nye steg, Karterud, Valkvæ osv. Kanskje kommer det noen nye som også kan banke på døra :)

Vi trenger ihvertfall påfyll med talenter som tar steget hvis vi skal klare å erstatte spilleren som Ask, Basse, Holtet, Trygg osv.. De gutta der har virkelig bidratt for Norge.

FORWARD:

Olden- Karterud- Zucca

Thoresen- Haga- Valkvæ

Rosseli- Olimb-Olimb

Martinsen- Stene- Røymark

RESRVER: Trettenes og Forsberg.

AKTUELLE: Dahlstrøm, Ylven, Tommy K,

BACKER:

Holøs, Bonsaksen, Tollefsen, Nørstebø, Ødegård, Johannessen og Sørvik.

Aktuelle/Reserver: Bryhnisveen, Lesund, Sveum, Løkken Østli, Espeland.

AKTUELLE KEEPERE:

Haugen, Volden, Haukeland, Søberg og Smith.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2016 01:51
Olden - Karterud - Zuccarello

Rosseli - Olimb - Olimb

Her skurrer det ganske kraftig for meg. Du setter opp en førsterekke med 2 spillere som ikke er med til VM fordi de mangler tyngde og trykk i sitt spill. 2 "vålerenga"-spillere med mye talent, men lite gjennomføringsevne på toppnivå.

Du velger også klasse rekka som har vist seg mest verdifull hittils i VM som en 3. rekke. De rekkene du setter oppgir skaper en følelse av at du ikke har forstått at hockey på internasjonalt toppnivå er en blanding av taktiske kunnskaper og evnen til å skape noe ut av et potensiale. Alle landslag på toppnivå i hockey har såpass lite tid sammen at man må skape noe umiddelbart for at det skal fungere. Det vi har sett i dette VM er at Zucca er ingen gud uten en center som kan holde tritt med hans tempo. Jeg tror at Martinsen er en perfekt rekkepartner, men Basse sine styrker internasjonalt ligger i å sinke spillet. Zucca må ha Thoresen som center. Det er den eneste måten Norge virkeligkan få en førsterekke. Norge trenger ikke 3 produserende rekker, men 2. Thoresen er nøkkelen her. 3. og 4. rekka må basere seg på å drepe istid for motstanderen. Så enkelt er det!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. Mai 2016 13:26
Det blir nok ikke mange endringer fra VM-troppen til kvaliken, husk at sesongen så vidt har begynt igjen for de fleste på dette tidspunktet. Bonsaksen og Thoresen inn, evt nye spillere kan man begynne å teste i treningskampene.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. Mai 2016 13:30
Drebin skrev:Det blir nok ikke mange endringer fra VM-troppen til kvaliken, husk at sesongen så vidt har begynt igjen for de fleste på dette tidspunktet. Bonsaksen og Thoresen inn, evt nye spillere kan man begynne å teste i treningskampene.

Haukeland bør være en av dem som testes godt.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2016 15:19
http://www.vg.no/sport/ishockey/mats-zu ... /23685147/

Ennå ikke helt avklart at Zucca er med. Han vil selv og vi må bare håpe. Veldig viktig.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2016 16:55
Skal Norge seriøst spille treningskamper mot Frølunda og Farjestad som oppkjøring til de 3 viktigste matchene de neste 4 åra ? Noe så håpløst at man ikke klarer å finne andre landslag å spille mot, direkte useriøst.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2016 18:35
Mitt OL-lag

Zucca-Haga-Thoresen
Olimb-Olimb-Ross
Martinsen-Stene-Olden
Røymark-Forsberg-Dahlstrøm

Holøs-Bonsa
Tollefsen-Nørstebø
JoJo-Sørvik

Volden/Haukland/Haugen/Søberg

InnleggSkrevet: 16. Mai 2016 19:30
AMK79 skrev:Mitt OL-lag

Zucca-Haga-Thoresen
Olimb-Olimb-Ross
Martinsen-Stene-Olden

Holøs-Bonsa
Tollefsen-Nørstebø
JoJo-Sørvik

Dette er veldig nærme det VM-laget jeg tok ut for Roy 23.04.2016 kl. 19:48. Eneste forskjellen er at jeg har Bryhna og Lesund inne på backen, samt Trettenes som forward ettersom Thoresen var ute. Med fasit i hånd og OL-kvalik i sikte vil jeg beholde Trettenes og Johannesen istedetfor Forsberg og Lesund, men Bryhna må for helvete inn!

InnleggSkrevet: 16. Mai 2016 20:09
KjellKjellenBigset skrev:
AMK79 skrev:Mitt OL-lag

Zucca-Haga-Thoresen
Olimb-Olimb-Ross
Martinsen-Stene-Olden

Holøs-Bonsa
Tollefsen-Nørstebø
JoJo-Sørvik

Dette er veldig nærme det VM-laget jeg tok ut for Roy 23.04.2016 kl. 19:48. Eneste forskjellen er at jeg har Bryhna og Lesund inne på backen, samt Trettenes som forward ettersom Thoresen var ute. Med fasit i hånd og OL-kvalik i sikte vil jeg beholde Trettenes og Johannesen istedetfor Forsberg og Lesund, men Bryhna må for helvete inn!

Sørvik kan være med å dempe behovet for Bryhnisveen hvor begge er typiske PP-backer. Jeg ville satt ut Dahlstrøm i stedet for Forsberg. Jeg misliker Kristiansen, men i PP har han absolutt noe å gjøre foran mål på landslaget og kan slik sett forsvare en plass.

Ellers ville jeg hatt Thoresen som center og Haga ut på vingen.

InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 03:43
Petter Thoresen har gitt uttrykk for at det ikke blir store forandringer når han tar over landslaget, kun noen småjusteringer etter hvert (NTB 4. des. 2015). Steffen Søberg beviste nok en gang at han fortjener plassen som første eller andre keeper for Norge, ved siden av Volden og Haugen. Jonas Holøs, Dennis Sveum, Ole-Kristian Tollefsen, Aleksander Bonsaksen, Henrik Solberg og Mats Trygg, er for mange selvskrevne i forsvar. Men når Mats Trygg og Henrik Solberg takker for seg, åpner dette sannsynligvis opp døren for unge spillere som Johannes Johannesen og Mattias Nørstebø. Kristian Forsberg, Andreas Martinsen, Ken André Olimb, Mathis Olimb, Mats Rosseli Olsen, Martin Røymark, Mats Zuccarello, Patrick og kanskje Steffen Thoresen, er selvskrevne i angrep. Hvorvidt Michael Haga, Mathias Trettenes, Andreas Stene, Thomas Valkvæ Olsen, Sondre Olden, Tommy Kristiansen, Robin Dahlstrøm og Anders Bastiansen får plass på laget, er noe mer uklart - Det er alltid en eller annen nykommer som får sitt gjennombrudd hver sesong. Uansett vil ikke landslaget bli bygget rundt Vålerenga hockey - det var Roy sin greie ;).

InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 04:03
Ottos skrev:Petter Thoresen har gitt uttrykk for at det ikke blir store forandringer når han tar over landslaget, kun noen småjusteringer etter hvert (NTB 4. des. 2015). Steffen Søberg beviste nok en gang at han fortjener plassen som første eller andre keeper for Norge, ved siden av Volden og Haugen. Jonas Holøs, Dennis Sveum, Ole-Kristian Tollefsen, Aleksander Bonsaksen, Henrik Solberg og Mats Trygg, er for mange selvskrevne i forsvar. Men når Mats Trygg og Henrik Solberg takker for seg, åpner dette sannsynligvis opp døren for unge spillere som Johannes Johannesen og Mattias Nørstebø. Kristian Forsberg, Andreas Martinsen, Ken André Olimb, Mathis Olimb, Mats Rosseli Olsen, Martin Røymark, Mats Zuccarello, Patrick og kanskje Steffen Thoresen, er selvskrevne i angrep. Hvorvidt Michael Haga, Mathias Trettenes, Andreas Stene, Thomas Valkvæ Olsen, Sondre Olden, Tommy Kristiansen, Robin Dahlstrøm og Anders Bastiansen får plass på laget, er noe mer uklart - Det er alltid en eller annen nykommer som får sitt gjennombrudd hver sesong. Uansett vil ikke landslaget bli bygget rundt Vålerenga hockey - det var Roy sin greie ;).

Enig i mye her. Men hva er denne idiotien med at Steffen Thoresen skal med? Hører flere si det. Jo bare tull, han er ikke i nærheten. Og Solberg og Sveum er emm bak JoJo og Nørstebø. Haga må satses på!

InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 10:32
AMK79 :
Enig i mye her. Men hva er denne idiotien med at Steffen Thoresen skal med? Hører flere si det. Jo bare tull, han er ikke i nærheten. Og Solberg og Sveum er emm bak JoJo og Nørstebø. Haga må satses på!

Ottos :
Jeg tror også at Haga er en av spillerne som får tillit av Petter Thoresen, iallefall inntil spillere som Mathias Emilio Pettersen mfl. banker på døren om to tre år.

Henrik Solberg har gitt uttrykk for at landslagsspill er uaktuelt dersom motivasjonen og overskuddet ikke er til stede. Så lenge Solberg prioriterer Stavanger Oilers og CHL spill til høsten, tviler jeg på at Thoresen tar ham i betraktning. Petter Thoresen hadde i sin tid ingen forståelse for at det tok så lang tid før Dennis Sveum ble tatt ut på landslaget. Hvorvidt Sveum framdeles har en like stor stjerne i Petter Thoresen sine øyne, gjenstår å se.

Når det gjelder Steffen Thoresen så er han i likhet med Tommy Kristiansen en fysisk tøff, rutinert, pålitelig spiller som aldri gir seg og ofrer seg for laget. Roy Johansen manglet nettopp en slik spiller i årets VM, som kunne ta drittjobben foran motstandernes mål. Selv om Petter Thoresen ikke er typen til å favorisere sin egen sønn, har landslaget virkelig behov for Steffen sine tjenester. Dersom du ikke liker tanken på at dette kan skje, får du heller overse at teknikken hans ikke er på topp og istedenfor fokusere på hans positive sider ;) .

Petter Thoresen kan nemlig ikke hente spillere fra øverste hylle som de fleste andre landslagstrenerne i A VM, og derfor må han ta alle virkemidler i bruk for å berge plassen i OL og neste års VM. Dersom landslaget ikke blir degradert i løpet av de neste to årene, tror jeg at Norge blir berget. En ny generasjon med toppspillere er under veis som har større ambisjoner enn svensk topphockey - det er nemlig beintøff konkurranse og stort potensiale blant årgangene etter 1999 (spesielt 2000 - 2001 spillerne) :!:
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 12:41
Solberg vill jo ikke spille på landslaget. Spörs om han skulle komme med uansett. Finns bedre.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 17:58
johnpx skrev:Solberg vill jo ikke spille på landslaget. Spörs om han skulle komme med uansett. Finns bedre.

Solberg hadde vært bankers på landslaget. Håper han vil spille for Thoresen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 18:04
Badman skrev:
johnpx skrev:Solberg vill jo ikke spille på landslaget. Spörs om han skulle komme med uansett. Finns bedre.

Ja glemte han spiller for Oilers. Unskyld.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 18:11
johnpx skrev:
Badman skrev:

Ja glemte han spiller for Oilers. Unskyld.

Ikke vær barnslig.

Han var fast på landslaget helt til han sa nei. Han har vært Oilers beste norske back lenge. Foran Sveum og Johannesen. Bedre enn Ødegaard og.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 18:17
Sier du det så.

InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 20:47
Badman skrev:

Med dagens bredde på backen ville han vært bankens på benken. Det er jeg helt enig i.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 17. Mai 2016 21:08
Ottos skrev:Dersom landslaget ikke blir degradert i løpet av de neste to årene, tror jeg at Norge blir berget. En ny generasjon med toppspillere er under veis som har større ambisjoner enn svensk topphockey - det er nemlig beintøff konkurranse og stort potensiale blant årgangene etter 1999 (spesielt 2000 - 2001 spillerne) :!:

To sesonger og så kommer en ambisiøs 2000 årgang med toppspillere som spiller i ligaer bedre enn SHL og redder Thoresen og Norge i A-VM? Her må det være noen som har spist alt for mange tranpiller som har forsøkt å lure deg til å tro på noe som er lengre unna virkeligheten enn julenissen.

2000 vil være førsteårs U20 når dine to første mellomsesonger med Thoresen er passert. Det blir alt for tidlig, og grunnlaget er ikke der du vil ha det. 2000/U16 tapte 4 kamper i ungdoms-OL på Lillehammer med 1-38 i målforskjell. I sesongens siste 6-nasjoners hadde de 1 seier og 3 tap med 8-16 i målforskjell. Seieren var 3-2 mot et Italia som tapte 1-13 mot Sveits. I 4-nasjoners før jul var det uavgjort mot Latvia, etmåls-tap mot Danmark, og stortap mot Frankrike.

Kanskje er det noen 2001/U15 lag som har gjort det bra i Sverige i år, men dette er vanlig. Vi henger sånn passe med opp til U14-15, men så stopper det opp. Mye av dette skyldes at trenings og kamphverdagen blir for dårlig i Norge sammenlignet med en del av de andre nasjonene. Da hjelper det ikke med ambisiøse foreldre som drømmer om NHL og tror de opplever en beintøff konkurranse her hjemme.

Årgangene 2000 og 2001 kan kanskje bli bedre enn de foran dem, men da må det gjøres endringer som sikrer bedre kvalitet på seriene for U18 og U20 i årene fremover.

InnleggSkrevet: 18. Mai 2016 00:51
DonCherry, nå blander du kortene. Det er ingen automatikk i at franske juniorspillere har en lysende karriere foran seg i NHL, selv om deres juniorlandslag holder høyt nivå.

Dersom vi får fram kun ett talent pr. årskull som utvikler seg til å bli en NHL spiller, er dette tilstrekkelig til at det norske landslaget i ishockey blir litt bedre for hvert år som går. Det er helt riktig observert at en 2000 spiller vil være førsteårs U20 etter at de to første mellomsesonger med Thoresen er passert. Sannsynligvis er denne spilleren god nok til å forsterke den norske landslagstroppen. Dersom det samme skjer i de etterfølgende årene, vil stammen i det norske landslaget etter hvert bli stadig bedre.

Hva får meg til å tro på dette "luftslottet" ?
Spillerne selv - deres ambisjonsnivå, trenings og kampgrunnlag. Dette er spillere som tok sine første skøyteskjær på isen allerede i fire års alderen, og har utviklet en atskillig bedre teknikk enn sine forgjengere. De har hatt tøffere konkurranse om en plass på laget, større treningsmengde, internasjonal matching, bedre instruktører og dermed også bedre kvalitet på treningen. Det er også flere talent som flytter på seg for å bli bedre.

Dersom vi ikke har tro på dette - hva er da vitsen med å "kaste" bort tiden på elitehockey ? ;)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Mai 2016 15:02
Ottos skrev:Dersom vi ikke har tro på dette - hva er da vitsen med å "kaste" bort tiden på elitehockey ? ;)

DonCherry har vel aldri brydd seg om elitehockey...?
®

InnleggSkrevet: 18. Mai 2016 16:24
RedFarmer skrev:
Ottos skrev:Dersom vi ikke har tro på dette - hva er da vitsen med å "kaste" bort tiden på elitehockey ? ;)

Nå venter jeg kun på en analyse av hvorfor Danmark har større forutsetning enn Norge til å kvalifisere seg til OL ;) DonCherry har alltid vært flink til å gå i dybden av en problemstilling, og gi en fyldig analyse. Men er det ikke slik at du er interessert i det meste innenfor ishockey - bortsett fra å spille selv, DonCherry ?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Mai 2016 18:19
RedFarmer skrev:

DC ser sammenhengen, gjør du?
Neste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], flaks, Google [Bot] og 17 gjester