NHL eller Europeisk rink

InnleggSkrevet: 05. Desember 2017 15:47
Åhlberg skrev:
huuum skrev:

Den diskusjonen er vel egentlig ferdig snakka! I løpet av få år er det bare 26x60 som gjelder. Og tro meg det vil skje i Sverige også.....og kunstløp arenaen på Hamar. Takk og pris for det.
Amen

Følger du overhodet med på hva som skjer i hockeyverden? Lest noen av innleggene dine og du går tydeligvis rundt og tror at 26 bredde blir bygd overalt bortsett fra sverige? NHL-rinken er vurdert og forkastet i Europa i senere år og selv i nord-amerika er det er klart flertall som ønsker større rinker. Dere arrgumenter er at tempoet er så mye høyere nå enn da rinken ble tatt i bruk at det ikke er forsvarlig for spillerne med tanke på skader. Og NHL har utviklet seg til en mye mer spillende liga etter at europeerne kom i stor antall, steinalderhockeyen de drev med før vil de ikke ha tilbake der heller.
Hvor er disse "alle andre" stedene enn Sverige? Du har hørt om Russland, Finland og Tsjekkia? I Østerrike derimot har de visstnok bygd om noen arenaer til 26 bredde. Mange av deres haller er jo enda eldre enn våre.

Du skal ha sett jævelig mange kamper live i inn og utland om du skulle fulgt bedre med enn min person. Noe annet hadde du i alle fall ikke hatt tid til. Uten at det gjør meg til noen "spesialist". Det store flertallet for Hamar rinker er jo sprøyt fra ende til annen. Du vil alltid finne de som er i mot små rinker......også i utlandet.. det er bra for det holder liv i demokratiet, ikke for noe annet. Hockey er TV sport også! Du har muligens lagt merke til giga forskjellen mellom sendingene fra liten og stor bane....eller har det gått deg hus forbi? Stor bane er bandy, liten bane er Hockey!

InnleggSkrevet: 05. Desember 2017 17:36
huuum skrev:
Åhlberg skrev:
huuum skrev:

Den diskusjonen er vel egentlig ferdig snakka! I løpet av få år er det bare 26x60 som gjelder. Og tro meg det vil skje i Sverige også.....og kunstløp arenaen på Hamar. Takk og pris for det.
Amen

Følger du overhodet med på hva som skjer i hockeyverden? Lest noen av innleggene dine og du går tydeligvis rundt og tror at 26 bredde blir bygd overalt bortsett fra sverige? NHL-rinken er vurdert og forkastet i Europa i senere år og selv i nord-amerika er det er klart flertall som ønsker større rinker. Dere arrgumenter er at tempoet er så mye høyere nå enn da rinken ble tatt i bruk at det ikke er forsvarlig for spillerne med tanke på skader. Og NHL har utviklet seg til en mye mer spillende liga etter at europeerne kom i stor antall, steinalderhockeyen de drev med før vil de ikke ha tilbake der heller.
Hvor er disse "alle andre" stedene enn Sverige? Du har hørt om Russland, Finland og Tsjekkia? I Østerrike derimot har de visstnok bygd om noen arenaer til 26 bredde. Mange av deres haller er jo enda eldre enn våre.

Du skal ha sett jævelig mange kamper live i inn og utland om du skulle fulgt bedre med enn min person. Noe annet hadde du i alle fall ikke hatt tid til. Uten at det gjør meg til noen "spesialist". Det store flertallet for Hamar rinker er jo sprøyt fra ende til annen. Du vil alltid finne de som er i mot små rinker......også i utlandet.. det er bra for det holder liv i demokratiet, ikke for noe annet. Hockey er TV sport også! Du har muligens lagt merke til giga forskjellen mellom sendingene fra liten og stor bane....eller har det gått deg hus forbi? Stor bane er bandy, liten bane er Hockey!

Jeg vil at forbundet skal innføre absolutt krav om 28x60, slik som de største i Europa allerede er i ferd med å innføre. Jeg har aldri sagt eller ment at rinker som på Hamar er bra, den er for stor, det kan vi fort bli enige om.
Hockey på tv er også bedre på 28 enn 26, det er fortsatt spill på 28 bredde mens det på 26 blir for lite spill og for mye fysikk. Se bare på Stavanger under Thoresen. Kampene ble vunnet i rundvantet, spill gjennom midtsone ble droppa til fordel for dumping. Den hockeyen Thoresen stod for i Stavanger er ikke underholdende verken live eller på tv.

InnleggSkrevet: 05. Desember 2017 20:37
Olga skrev:Hallen i seg selv, er selvsagt ikke utdatert Sørum. Men kanskje banestørrelsen?

Det har da ikke vært noe problem for Stavanger Oilers å spille på 26x60? da må i så fall den også være utdatert. Det har vært spilt landskamper der, men jeg husker ikke nå om noen av dem har vært i april før VM.

Landslaget kan fortsatt ha base i Oslo, for å være nær Olympiatoppen, i ukene før VM hvis det er viktig. Ungdomshallen har 30x60. Men ellers er det lenge siden landslaget har spilt på Jordal, selvsagt med unntak for OL-kvalikken. Men OL-kval kan fortsatt spilles på Jordal.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. Desember 2017 18:42
Sorum skrev:
Olga skrev:Hallen i seg selv, er selvsagt ikke utdatert Sørum. Men kanskje banestørrelsen?

Det har da ikke vært noe problem for Stavanger Oilers å spille på 26x60? da må i så fall den også være utdatert. Det har vært spilt landskamper der, men jeg husker ikke nå om noen av dem har vært i april før VM.

Landslaget kan fortsatt ha base i Oslo, for å være nær Olympiatoppen, i ukene før VM hvis det er viktig. Ungdomshallen har 30x60. Men ellers er det lenge siden landslaget har spilt på Jordal, selvsagt med unntak for OL-kvalikken. Men OL-kval kan fortsatt spilles på Jordal.

Vi prater om hovedstaden og et lag som hadde planer om å tre inn i KHL, og det er ikke noe argument at alle trygt kan gå ned til 26 meters bredde bare fordi dette ikke har vært noe problem for Oilers i Stavanger.

Olympiatoppen burde hatt en enklere ishall for trening og breddebruk, og Oslo burde hatt en nasjonalarena for ishockey.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. Desember 2017 13:53
Sorum skrev:
Drebin skrev:
huuum skrev:Den diskusjonen er vel egentlig ferdig snakka! I løpet av få år er det bare 26x60 som gjelder. Og tro meg det vil skje i Sverige også.....og kunstløp arenaen på Hamar. Takk og pris for det.
Amen

Selv om du mener NHL-size er tingen betyr ikke det at diskusjonen er over. Diskusjonen har knapt begynt, du kan jo f.eks spørre vår tidligere eller nåværende landslagssjef hva de mener.
Og landslaget vårt kan spille i kunstløparenaen på Hamar, noe de ikke kan på Jordal, hallen som er utdatert før spaden ble satt i jorda.

Nye Jordal blir langt fra utdatert når den åpner. Det eneste som ikke kan spilles der er VM. Men det kunne det uansett ikke bli med bare 5500 plasser. Det er ikke regningssvarende med så liten kapasitet for et VM. Hvis vi ønsker VM til Norge må det bli Håkons Hall. Ikke Oslo kommunes ansvar å bygge hall som skal skal kunne huse et VM.

DNB Arena var ikke utdatert når den sto klar i 2012. Sliter med å se forskjellen på den og på Nye Jordal.

Selvsagt blir ikke hallen utdatert, det var bare min måte å spa på litt. Det er jo isflaten jeg tenker på. Ol-kval kan ikke spilles der, og hvorfor skal landslaget spille de siste oppkjøringskampene før VM der, på annen isstørrelse enn i mesterskapet?

InnleggSkrevet: 07. Desember 2017 19:17
Drebin: OL-kval kan spillles på Jordal. Kun VM hvor IIHF presiserer at det skal være 30x60 og som sagt er jo også hallen for liten. Danskene har to haller 10000 ++ til sitt VM. Jeg kan ikke huske sist at noen kamper under Camp Roy ble spilt på Jordal. Og med VIF i finalen hver sesong fremover vil det være dødfødt å legge Norge B mot Frankrike eller Hviterussland til Jordal samtidig...

InnleggSkrevet: 07. Desember 2017 20:09
For meg er det mer vesentlig at alle lagene har LIK størrelse på banen enn hvem størrelse man anser som riktig. Kan ikke være slik at noen lag har størrelse A, men resten har størrelse B
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 07. Desember 2017 20:29
Kjellvis skrev:For meg er det mer vesentlig at alle lagene har LIK størrelse på banen enn hvem størrelse man anser som riktig. Kan ikke være slik at noen lag har størrelse A, men resten har størrelse B

Enig, men med mindre vi går for NHL størrelse på alle rinkene er det slik det kommer til å bli.

Nå skal nye arenaer stå klare i Asker og Fredrikstad i 2021(?), noen som vet hva planen er her? Forbundet burde for alvor kjenne sin besøkelsestid i forbindelse med planleggingen av disse.

InnleggSkrevet: 07. Desember 2017 20:44
Hawkie skrev:
Kjellvis skrev:For meg er det mer vesentlig at alle lagene har LIK størrelse på banen enn hvem størrelse man anser som riktig. Kan ikke være slik at noen lag har størrelse A, men resten har størrelse B

Enig, men med mindre vi går for NHL størrelse på alle rinkene er det slik det kommer til å bli.

Nå skal nye arenaer stå klare i Asker og Fredrikstad i 2021(?), noen som vet hva planen er her? Forbundet burde for alvor kjenne sin besøkelsestid i forbindelse med planleggingen av disse.

Hvorfor skulle NHL rink være eneste størrelse? Av større haller så er det vel kun dnb som ikke har kjøleanlegg for større is? Der er det penger til å bygge ut anlegget forhåpentligvis. Og hvis ikke har de jo siddishallen. Jordal er vel kanskje kjørt i den sammenhengen, men hvis 26 bredde er eneste alternativet til å få lik flate så er det bedre å ha forskjellige størrelser slik det er i dag.

InnleggSkrevet: 07. Desember 2017 21:02
Åhlberg skrev:
Hawkie skrev:

Hvorfor skulle NHL rink være eneste størrelse? Av større haller så er det vel kun dnb som ikke har kjøleanlegg for større is? Der er det penger til å bygge ut anlegget forhåpentligvis. Og hvis ikke har de jo siddishallen. Jordal er vel kanskje kjørt i den sammenhengen, men hvis 26 bredde er eneste alternativet til å få lik flate så er det bedre å ha forskjellige størrelser slik det er i dag.

Du svarer jo på spørsmålet ditt selv, DNB og Nye Jordal har kun mulighet for NHL rink. At de bygges ut ser jeg på som svært lite sannsynlig.

InnleggSkrevet: 08. Desember 2017 08:03
Hawkie skrev:Nå skal nye arenaer stå klare i Asker og Fredrikstad i 2021(?), noen som vet hva planen er her? Forbundet burde for alvor kjenne sin besøkelsestid i forbindelse med planleggingen av disse.

Bak paywall, men overskriften + ingress sier vel litt?
Budstikka skrev:Nye Askerhallen kan bli hjemmebane for landslaget

Isen i nye Jordal Amfi blir trolig for liten for landslaget. Nå håper Norges Ishockeyforbund at Askerhallen kan bli landslagets nye hjem. Men da må kommunen og Frisk Asker snu på banestørrelse.

Her får vi da inderlig håpe det er muligheter ihvertfall, om ikke annet. 60x28 høres mer ut som en isflate for moderne hockey enn 60x26, Frisk er jo også et lag som ofte settes sammen av små og kjappe spillere, så mindre isflate står kanskje ikke helt i stil med klubbens sportslige historie...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 08. Desember 2017 17:21
Tiger_n skrev:
Hawkie skrev:Nå skal nye arenaer stå klare i Asker og Fredrikstad i 2021(?), noen som vet hva planen er her? Forbundet burde for alvor kjenne sin besøkelsestid i forbindelse med planleggingen av disse.

Bak paywall, men overskriften + ingress sier vel litt?
Budstikka skrev:Nye Askerhallen kan bli hjemmebane for landslaget

Isen i nye Jordal Amfi blir trolig for liten for landslaget. Nå håper Norges Ishockeyforbund at Askerhallen kan bli landslagets nye hjem. Men da må kommunen og Frisk Asker snu på banestørrelse.

Her får vi da inderlig håpe det er muligheter ihvertfall, om ikke annet. 60x28 høres mer ut som en isflate for moderne hockey enn 60x26, Frisk er jo også et lag som ofte settes sammen av små og kjappe spillere, så mindre isflate står kanskje ikke helt i stil med klubbens sportslige historie...

Lest mellom linjene har Asker i utgangspunktet bestemt seg for 26 meters bredde uten at forbundet til nå har gitt klare uttalelser om hva de ønsker.

Det er på tide at forbundet nå våkner opp vedrørende et klart begrunnet minstemål for isflater ut fra type ishall og formål.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 08. Desember 2017 17:26
Sorum skrev:Drebin: OL-kval kan spillles på Jordal. Kun VM hvor IIHF presiserer at det skal være 30x60 og som sagt er jo også hallen for liten. Danskene har to haller 10000 ++ til sitt VM. Jeg kan ikke huske sist at noen kamper under Camp Roy ble spilt på Jordal. Og med VIF i finalen hver sesong fremover vil det være dødfødt å legge Norge B mot Frankrike eller Hviterussland til Jordal samtidig...

Et annet scenario kan være at Norge rykker ned til B-puljen og da ønsker å arrangere et opprykks-VM i Norge. Det kan ikke bli i hovedstaden på nye Jordal Amfi som heller ikke vil være egnet for et junior VM.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Desember 2017 21:30
Sorum skrev:Drebin: OL-kval kan spillles på Jordal. Kun VM hvor IIHF presiserer at det skal være 30x60 og som sagt er jo også hallen for liten. Danskene har to haller 10000 ++ til sitt VM. Jeg kan ikke huske sist at noen kamper under Camp Roy ble spilt på Jordal. Og med VIF i finalen hver sesong fremover vil det være dødfødt å legge Norge B mot Frankrike eller Hviterussland til Jordal samtidig...

http://www.h-a.no/sport/hockey/cc-amfi-kan-bli-landslagsbase

Når det gjelder oppkjøringskampene før VM har de blitt spilt her og der, Sparta, Lillehammer, Lørenskog bl.a. En pleier vel se an hvilke lag som ligger an til å gå langt i sluttspillet om det skal spilles landskamper i samme perioden.

InnleggSkrevet: 12. Januar 2018 21:22
Fra Forbundsstyremøte 29. nov:

4. Banebredde. Det har nå blitt en ny diskusjon om banebredde, som en konsekvens av at flere ishaller har bygd om banene til smalere bredde (for det meste 26 meter), og at Nye Jordal Amfi er planlagt med banebredde på 26 meter. Det er fordeler og ulemper
med smale baner, men det er klart at det ikke er ønskelig dersom man oppfatter at standard i Norge skal være 26 meters bredde.

Administrasjonen ønsker en diskusjon med FS om dette, og om mulige klare signaler dersom man mener NIHF skal være tydeligere i anbefaling overfor halleiere og nyemprosjekt. Sportssjefen har skrevet et notat som ligger vedlagt. Ut over dette vil det bli
informert i møtet. PS/OE.

Enighet om at GS omformulerer noe på våre hjemmesider ift hva NIHF prioriterer. GS sender ut egen henvendelse til klubber/halleiere som fortsatt ikke har anskaffet fleksible vant. GS følger også opp overfor de som skal bygge nye ishaller.

InnleggSkrevet: 12. Januar 2018 23:50
Sorum skrev:Fra Forbundsstyremøte 29. nov:

4. Banebredde. Det har nå blitt en ny diskusjon om banebredde, som en konsekvens av at flere ishaller har bygd om banene til smalere bredde (for det meste 26 meter), og at Nye Jordal Amfi er planlagt med banebredde på 26 meter. Det er fordeler og ulemper
med smale baner, men det er klart at det ikke er ønskelig dersom man oppfatter at standard i Norge skal være 26 meters bredde.

Administrasjonen ønsker en diskusjon med FS om dette, og om mulige klare signaler dersom man mener NIHF skal være tydeligere i anbefaling overfor halleiere og nyemprosjekt. Sportssjefen har skrevet et notat som ligger vedlagt. Ut over dette vil det bli
informert i møtet. PS/OE.

Enighet om at GS omformulerer noe på våre hjemmesider ift hva NIHF prioriterer. GS sender ut egen henvendelse til klubber/halleiere som fortsatt ikke har anskaffet fleksible vant. GS følger også opp overfor de som skal bygge nye ishaller.

TAKK GUD!

Dette må vel bety at 26 bredde er på vei ut i fremtiden. Kanskje standardisert på 28 til og med.
Hadde vært morsomt å sett en spesifisering av disse fordeler og ulemper.
Eneste fordel er billigere å bygge nytt og noen hundre flere seter i gamle møkkahaller...ekstra seter som er nødvendig en gang hvert femte år da disse reirene faktisk er utsolgt
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Januar 2018 00:07
Teknisk hockey er det eg likar. Var i FF og såg Enga - Lillehammer. Det var vel knapt ei einaste pasning som kom fram som klikk-klakk gjennom midtsona.

Ein sport som fører til mange skader, hemmar utbreiinga. Med liten bane, aukar skadefrekvensen:

https://www.dagbladet.no/sport/advarer- ... r/68865324

InnleggSkrevet: 14. Januar 2018 00:45
Eneste fordelen med NHL-size er billigere byggekostnad, ingenting annet.
Forrige

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Kjellvis, Mehh og 25 gjester