TV 2 med ny seksårsavtale (fra 2018), se side 4 i tråden

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. August 2018 21:27
RedFarmer skrev:
DonCherry skrev:
Et innlegg som er symptomatisk for det meste av diskusjoner rundt vår ishockey, medieavtale og ligasponsorer. Det skrives om å få penger ut av dette uten at det tenkes på hva som kan tilbys utover et navn og reklame på isen. Hva med å få inn sponsorer som kan være pådrivere for en mer helhetlig vekst og utvikling, som bruker gulrøtter og sukkerbiter, og som setter krav og følger opp?

Hvordan?

Fokus er på hvor mye ligaen kan få og ikke på hva den kan gi utover et navn som ikke innholder GET og tre nye haller som kommer. Det tenkes ikke på en plan for utvikling av norsk ishockey både på topp og i et bredere perspektiv, og det tenkes ikke i retning av større sponsorer som gjennom incitamenter og annet kan være med på å påvirke en slik utvikling. Det er menighetstankene som råder.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. August 2018 21:33
Altså bare luft fra deg. Igjen. Du har 10 meninger om hva som burde skje, men du har ingen forslag til hvordan man skal få det til eller hvordan ting skal finansieres.
®
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. August 2018 22:41
DonCherry skrev:og det tenkes ikke i retning av større sponsorer som gjennom incitamenter og annet kan være med på å påvirke en slik utvikling.

Telenor, Statoil (unnskyld, Equinor), SAS osv står jo formelig i kø for å dytte inn titalls millioner på norsk hockey hele veien fra barnehockey til landslaget.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. August 2018 22:51
Drebin skrev:
DonCherry skrev:og det tenkes ikke i retning av større sponsorer som gjennom incitamenter og annet kan være med på å påvirke en slik utvikling.

Telenor, Statoil (unnskyld, Equinor), SAS osv står jo formelig i kø for å dytte inn titalls millioner på norsk hockey hele veien fra barnehockey til landslaget.

Jeg er spent på hvilken glede Aker Solutions, Norgesgruppen og Marine Harvest skal ha av å gi "incitamenter" til en mer "helhetlig vekst og utvikling" av marginalidretten ishockey...
®

InnleggSkrevet: 30. August 2018 00:08
Bernie skrev:
RedFarmer skrev:
Sorum skrev:
Hvis vi bare får 6 mill for liganavnet nå mener jeg vi absolutt bør se på alternativet fra 2020.

"Bare"? Det virker som om mange i denne tråden lever i den villfarelsen at hockey er ekstremt attraktivt både som medieprodukt og sponsorprodukt. Alternativet til avtalen med Tv2 er med 90% sannsynlighet ingen TV-avtale i det hele tatt. Alternativet til 6 millioner for "GET-ligaen" er neppe noe bedre det heller.

Helt rett bonden. Vi lever nok litt i en boble og anser sporten som større og mer attraktiv enn det den i realiteten er i markedet. Sponsing har i større og større grad dreid mot andre deler av idretten enn eliten. Logoplassering på arenaer og drakter er fortsatt viktig, men involvering i barn og unge samt den samfunnsrollen klubben tar blir viktigere og viktigere.

Om GET-avtalen ligger på 6 mill. er det mye penger for en så smal sport. Husk at sponsorer også bruker mye i tillegg på aktivering av sponsoratet, ofte mer enn hva de betaler i ren spons. Hvor mye reklameplass får man kjøpt for 10-12 mill. i andre kanaler? Det er alternativet.

Med relativt får utøvere sammenlignet med de øvrige lagsportene spiller vi annenfiolin. En del av løsningen er flere haller i befolkningsrike områder, spesielt mellom Drammen og Kristiansand, mellom Kristiansand og Stavanger, mellom Stavanger og Bergen og mellom Bergen og Trondheim. I tillegg må de 5-10 største byene/tettstedene i Nord-Norge på.

Om det skal prioriteres ekstra støtte til f.eks. 10 haller de neste fem årene, ville jeg lagt 3 til Nord-Norge (Harstad, Bodø og Mo i Rana), 3 fra Drammen til Kristiansand (Drammen, Larvik og Arendal), 3 mellom Bergen og Trondheim (Bergen, Ålesund, Molde) og en ekstra i Trøndelag (Steinkjer, Stjørdal eller Namsos).

Mange fremhever Nord-Norge, men det blir skivebom å legge for mye vekt på det sammenlignet områder med 10x befolkningstetthet. Hallinitiativ på Østlandet (Oslo, Skedsmo, Indre Østfold, Hedmark etc. må klare seg med ordinær støtte av spillemidler tenker jeg).

Ble mye hallrefleksjoner her, men sett i lys av kommersiell attraktivitet trenger vi geografisk spredning til befolkningstette områder OG flere barn og unge.

Flere innlegg her nå som fortjener svar. Jeg tar det her.

Jeg velger å se etter mulighetene og er ikke så opptatt av begrensningene. Derfor jeg foreslår at Norsk Topphockey (NT) og klubbene undersøker mulighetene for flere ligasponsorer og kutte ut sponsornavn på ligaen. Ikke nå, men når tre av toppklubbene flytter inn i nye moderne arenaer. Felles nettsted for Eliteserien er noe NT har sagt de vil jobbe for. Hva skal den hete? GETligaen.no ? Da må i så fall GET betale mer. Spørs om de er villig til det.

At ikke ishockey er attraktivt for sponsorer er ikke riktig. Selv om det er mange forhold som spiller inn, ikke minst at de har vært et vinnerlag, er det verdt å merke seg at Oilers er det 5. største sponsorobjektet i Norge med over 50 mill i sponsorinntekter (slått av Fotball-, Ski- og Håndballforbundene og Rosenborg). Her har ny arena utvilsomt bidratt. Også fordi arenanavnet innbringer 50 mill over 10 år. Storhamar har gått fra 120 til over 170 sponsorer på to år. Og de har nå et mål om å nå 12 mill i sponsorinntekter. At ingen store norske selskaper vil sponse Hockeyligaen tror jeg ikke på. Mange sponser allerede klubblag. Og BMW-importør Stenshagen går inn i VIF Hockey sitt styre med store økonomiske muskler.

Ifm TV-avtalen tror jeg det vil bli mer attraktivt for TV 2 å sende flere kamper på TV når arenaene er nye og det er tatt hensyn til kameraplassering mm i planlegging. Mer folk på kampene spiller også inn for TV-opplevelsen.

Når det gjelder ishaller hjelper det lite å ønske seg et større antall nye haller. Ei heller hvor de skal ligge. Vi er ikke i den posisjon hvor vi kan si at vi prioriterer haller der fremfor her. Antall haller øker med bare tre de neste årene (Fredrikstad, Asker og Frogner i Oslo). Tilskuddet til ny ishall er nå på 15 mill. For 15 år siden ble det bevilget ekstra programmidler på 48 mill fordelt på 12 ishaller. Da ble det en viss fart på utbyggingen. Vi hadde trengt minst noe lignende nå. Inntil videre må vi jobbe for å gjøre sporten mer attraktiv der den allerede er etablert.

PS! Les om nye haller i Skedsmo i tråden "Nye haller".
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. August 2018 17:40
RedFarmer skrev:Altså bare luft fra deg. Igjen. Du har 10 meninger om hva som burde skje, men du har ingen forslag til hvordan man skal få det til eller hvordan ting skal finansieres.

StorhamarGameworm har gitt det grunnleggende svaret for dette.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. August 2018 17:52
RedFarmer skrev:Jeg er spent på hvilken glede Aker Solutions, Norgesgruppen og Marine Harvest skal ha av å gi "incitamenter" til en mer "helhetlig vekst og utvikling" av marginalidretten ishockey...

Gå tilbake i historien. Skiskyting var en marginal idrett for noen tiår siden, også på sponsorsiden. Interessen og pengene kommer ikke av seg selv, og når de kommer så er det heller ingen garanti for at de blir værende med mindre det jobbes på videre.

Jeg vet ikke om du og Drebin vet det, men sponsorbransjen har sine årlige kåringer innen diverse kategorier. Gjensidige har her vært en gjenganger de senere år i toppen av kategorien for idrettssponsorer.

https://sponsorogeventforeningen.no/spo ... erne-2018/

Årets Idrettssponsor har gjennom strategisk og målrettet arbeid økt kjennskapen til seg selv og sine sponsorobjekter. Langsiktighet og innovasjon preger deres sponsorater, og årets bruk av innholdsmarkedsføring imponerer juryen. I en egenprodusert dokumentarserie – «Håndballeventyret» - får sponsor vist sitt brede og langvarige engasjement til idretten. 25 års sponsing av Norges Håndballforbund og Håndballjentene er et fantastisk eventyr. Prosjekter som Minihåndballjentene og Minihåndballgutta har økt, og fortsetter å øke, interessen for breddehåndballen. Et samarbeid som skaper merverdi både til sponsor og sponsorobjekt. Juryen gleder seg til fortsettelsen, og det er med glede de gratulerer Gjensidige Forsikring som «Årets Idrettssponsor».
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. August 2018 17:58
Sorum skrev:Flere innlegg her nå som fortjener svar. Jeg tar det her.

Jeg velger å se etter mulighetene og er ikke så opptatt av begrensningene.

At ikke ishockey er attraktivt for sponsorer er ikke riktig. Selv om det er mange forhold som spiller inn, ikke minst at de har vært et vinnerlag, er det verdt å merke seg at Oilers er det 5. største sponsorobjektet i Norge med over 50 mill i sponsorinntekter (slått av Fotball-, Ski- og Håndballforbundene og Rosenborg). Her har ny arena utvilsomt bidratt. Også fordi arenanavnet innbringer 50 mill over 10 år. Storhamar har gått fra 120 til over 170 sponsorer på to år. Og de har nå et mål om å nå 12 mill i sponsorinntekter. At ingen store norske selskaper vil sponse Hockeyligaen tror jeg ikke på. Mange sponser allerede klubblag. Og BMW-importør Stenshagen går inn i VIF Hockey sitt styre med store økonomiske muskler.

Ifm TV-avtalen tror jeg det vil bli mer attraktivt for TV 2 å sende flere kamper på TV når arenaene er nye og det er tatt hensyn til kameraplassering mm i planlegging. Mer folk på kampene spiller også inn for TV-opplevelsen.

Inntil videre må vi jobbe for å gjøre sporten mer attraktiv der den allerede er etablert.

Dette var mye bedre fra Sorum. Det ligger muligheter der ute, og mange er sikkert fortsatt småirriterte over at landslagets tidligere delvise suksess ikke ble utnyttet bedre. Nå ser vi en negativ trend på landslagssiden grunnet mye og lang soving i timen som må snus, og hvor en eventuell oppgang må brukes mye bedre enn sist. Dette er et av flere steder hvor sponsorer kan øremerke midler og belønne etter definerte mål. Gode sponsorer er ikke de som bare gir, men de som bidrar til og ønsker vekst og fremgang som de kan vise til. Se til feks håndball og skiskyting.

Forbundet har også vært flinke med en bedre kontroll i forhold til klubbenes økonomi, skjønt en kan til tider tvile litt. Gode holdninger er også blitt et varemerke for ishockeyutøverne, og Zuccarello har fått en god symbolsk slagkraft som en spesiell ambassadør. Det skjer positive ting også, og positive ting skal en kunne tjene på.

Forbundet og norsk ishockey må bli flinkere på å se mulighetene over begrensningene, og det gjelder også for sportssjef Salsten som over noen år har registrert at det er andre land som satser bedre enn oss.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. August 2018 19:56
DonCherry skrev:
RedFarmer skrev:Altså bare luft fra deg. Igjen. Du har 10 meninger om hva som burde skje, men du har ingen forslag til hvordan man skal få det til eller hvordan ting skal finansieres.

StorhamarGameworm har gitt det grunnleggende svaret for dette.

Godt at én av dere har noe substans da.
®
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. August 2018 20:12
DonCherry skrev:
RedFarmer skrev:Jeg er spent på hvilken glede Aker Solutions, Norgesgruppen og Marine Harvest skal ha av å gi "incitamenter" til en mer "helhetlig vekst og utvikling" av marginalidretten ishockey...

Gå tilbake i historien. Skiskyting var en marginal idrett for noen tiår siden, også på sponsorsiden. Interessen og pengene kommer ikke av seg selv, og når de kommer så er det heller ingen garanti for at de blir værende med mindre det jobbes på videre.

Jeg vet ikke om du og Drebin vet det, men sponsorbransjen har sine årlige kåringer innen diverse kategorier. Gjensidige har her vært en gjenganger de senere år i toppen av kategorien for idrettssponsorer.

Årets Idrettssponsor har gjennom strategisk og målrettet arbeid økt kjennskapen til seg selv og sine sponsorobjekter. Langsiktighet og innovasjon preger deres sponsorater, og årets bruk av innholdsmarkedsføring imponerer juryen. I en egenprodusert dokumentarserie – «Håndballeventyret» - får sponsor vist sitt brede og langvarige engasjement til idretten. 25 års sponsing av Norges Håndballforbund og Håndballjentene er et fantastisk eventyr. Prosjekter som Minihåndballjentene og Minihåndballgutta har økt, og fortsetter å øke, interessen for breddehåndballen. Et samarbeid som skaper merverdi både til sponsor og sponsorobjekt. Juryen gleder seg til fortsettelsen, og det er med glede de gratulerer Gjensidige Forsikring som «Årets Idrettssponsor».

Skiskyting? En idrett vi har vært i verdenstoppen i de siste 30 år? Ok, fortell oss hva skiskytingsforbundet gjorde som var så genialt i forhold til mediadekning og sponsorpenger!

Hva sponset Gjensidge? Håndball! En folkesport kun slått av fotball og ski her i landet. ~128 000 utøvere med smått og stort. Overhode ikke sammenlignbart med marginalidretten ishockey.
®

InnleggSkrevet: 01. September 2018 10:11
RedFarmer skrev:
DonCherry skrev:

Skiskyting? En idrett vi har vært i verdenstoppen i de siste 30 år? Ok, fortell oss hva skiskytingsforbundet gjorde som var så genialt i forhold til mediadekning og sponsorpenger!

Hva sponset Gjensidge? Håndball! En folkesport kun slått av fotball og ski her i landet. ~128 000 utøvere med smått og stort. Overhode ikke sammenlignbart med marginalidretten ishockey.

Vi som elsker hockey må komme ut av bobla. Jeg har sett tall som er nyere enn de jeg lister opp under, men det er relativt lite bevegelse (fotball går litt opp). Sponsor Insight måler med jevne mellomrom befolkningens interesse for ulike idretter. Dette er viktig beslutningsgrunnlag for større bedrifter når de skal velge sponsorobjekt. I disse målingene scorer ishockey konsekvent under 5%, og det er utopi å tro at man skal kjempe om de samme beløpene som de store. Dette er tyngdelov og profesjonelle vurderinger som bedriftene gjør. De gjør det ikke, eller svært sjeldent, med hjerte og en naiv tilnærming om at de ønsker å "skape noe".

Listen fra 2013:
Langrenn 56 %
Skiskyting 54 %
Håndball 42 %
Fotball 41 %
Alpint 32 %
Hopp 32 %
Friidrett 30 %
Sykling 26 %
Kombinert 24 %
Skøyter 18 %

Unntaksvis kan man være "heldig" å treffe på eiere eller beslutningstagere som liker hockey, men uten det så har man en svært tøff jobb med å overbevise profesjonelle folk i de store bedriftene. Arrester meg gjerne for denne, men ofte er også markeds-/informasjonsdirektører (som ofte avgjør) kvinner, og de har svært sjeldent befatning eller en relasjon til ishockeysporten.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. September 2018 10:59
RedFarmer skrev:Skiskyting? En idrett vi har vært i verdenstoppen i de siste 30 år? Ok, fortell oss hva skiskytingsforbundet gjorde som var så genialt i forhold til mediadekning og sponsorpenger!

Enten er du for ung, eller så lider du av hukommelsessvikt, eller så har du ikke fått med deg hva som har skjedd innen norsk idrett utenfor ishockey de siste 30 år. Vital og DNB med sponsormannen fra Jæren har i høyeste grad vært med på å dra skiskyting opp fra å være en marginal idrett til noe de fleste stuer får med seg.

https://www.idrottsforum.org/articles/h ... 51214.html

Fra sponsorkåringen i 2009.

Om Vital sier juryen: «Vital utmerker seg ved en unik satsning på sin sponsorportefølje for å lykkes med merkevarebyggingen. Vital fremstår som en langsiktig og visjonær sponsor med betydelig tyngde og fokus. Vital har gjennom sitt engasjement også bidratt til å utvikle samarbeidende part, til beste for både objektsiden og sluttbruker, på en fremragende måte.»

Gjensidige har på tilsvarende vis bidratt til å løfte spesielt damehåndballen som igjen har dradd den mer generelle håndballinteressen med seg. Gjensidiges håndballskoler over hele landet har vært en bevist del av dette.

https://www.aftenposten.no/norge/i/GyP4 ... -i-medvind

Når en er blitt så stor blir det også enklere å vokse videre så lenge alt det gode arbeidet fortsetter.

https://www.aftenposten.no/100Sport/bal ... 7331b.html

Dere er ikke spesielt flinke på å se hvordan gode sponsorer jobber langsiktig, og da også søker seg sponsorobjekt som kan passe godt sammen med det å uttrykke ens egne visjoner gjennom et langsiktig og målrettet arbeid. Her kreves det forskjellige målbarheter for resultater, og forbundet har ikke vist seg spesielt gode på å ta måloppnåelse og evalueringer på alvor. Det samme kan sies generelt sett for GET og klubbene der. Det store unntaket er Oilers og nå delvis også Storhamar.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. September 2018 11:04
Bernie skrev:Vi som elsker hockey må komme ut av bobla. Jeg har sett tall som er nyere enn de jeg lister opp under, men det er relativt lite bevegelse (fotball går litt opp). Sponsor Insight måler med jevne mellomrom befolkningens interesse for ulike idretter. Dette er viktig beslutningsgrunnlag for større bedrifter når de skal velge sponsorobjekt. I disse målingene scorer ishockey konsekvent under 5%, og det er utopi å tro at man skal kjempe om de samme beløpene som de store. Dette er tyngdelov og profesjonelle vurderinger som bedriftene gjør. De gjør det ikke, eller svært sjeldent, med hjerte og en naiv tilnærming om at de ønsker å "skape noe".

Listen fra 2013:
Langrenn 56 %
Skiskyting 54 %
Håndball 42 %
Fotball 41 %
Alpint 32 %
Hopp 32 %
Friidrett 30 %
Sykling 26 %
Kombinert 24 %
Skøyter 18 %

Unntaksvis kan man være "heldig" å treffe på eiere eller beslutningstagere som liker hockey, men uten det så har man en svært tøff jobb med å overbevise profesjonelle folk i de store bedriftene. Arrester meg gjerne for denne, men ofte er også markeds-/informasjonsdirektører (som ofte avgjør) kvinner, og de har svært sjeldent befatning eller en relasjon til ishockeysporten.

Nok et innlegg i sjangeren «Vi er hvem vi er, og det har ingen hensikt å endre på dette».

Snowboard hadde et mer frynsete rykte enn ishockey, men klarte for 10-12 år siden å få med seg DNB som sin hovedsponsor. DNB gjorde også en god jobb for å få X-Games til Oslo. Nå er Snowboard blitt mer stuerent, og Norsk Tipping har tatt over som hovedsponsor.

Et annet stikk mot den pessimisme som Bernie beskriver er Stavanger Oilers, bemerket av Sorum i annet innlegg, men det har seg kanskje slik at tyngdeloven ikke gjelder i Stavanger?

Kan det være slik at Norsk ishockey utenom Stavanger og Hamar har et stort mindreverdighetskompleks? I så fall er det kanskje på tide å lære av dem som får det til og komme seg ut av bobla.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. September 2018 21:01
Ok, her er altså DonCherryLøsningen for å tiltrekke seg sponsorer ala skiskyting:

1. Vær historisk gode og ha en ny gullgenerasjon på vei oppover:

Fra norsk side har man hatt klaff på den måten at attraktive konkurranser har kommet samtidig med stor sportslig utvikling. Etter gode perioder med olympiske gullvinnere i 1968, 1972 og 1984 var norsk skiskyting inne i en tung periode i begynnelsen på 1990-tallet. Mens det såkalt norske idrettseventyret skjøt fart i vinterlekene 1992 og 1994, slet skiskytterne voldsomt. Under OL på hjemmebane i 1994 ble det ikke en eneste medalje mens de øvrige idrettene totalt samlet 26.

Det var bare én trøst: Det kunne ikke bli dårligere. Slik må lederne i Skiskytterforbundet ha tenkt da de våren 1994 satte seg ned for å legge planer. Dessuten visste de at en ny generasjon løpere var på vei. Ole Einar Bjørndalen og Halvard Hanevold hadde vært med på Lillehammer, og Frode Andresen var like lovende. På kvinnesiden var det blant annet et søskenpar fra Hålandsdalen i Hordaland som begynte å markere seg. Den yngste av dem, Liv Grete Skjelbreid, gikk svært så bra på ski.

2. Sørg for at det internasjonale forbundet endrer konkurranseform fra kjedelig til artig:
Alt for mye tekst til å sitere, men endringer fra jaktstart til fellesstart etc etc.

3. Kom tilbake til verdensmesternivå:

Disse, sammen med trenere, støtteapparat og forbundsledelsen, har skapt resultater de knapt torde å håpe på. Både kvinner og menn har satt sitt sterke preg på olympiske leker, verdensmesterskap og verdenscup. Øverst rager Ole Einar Bjørndalens fire OL-gull i Salt Lake City i 2002, men Liv Grete Skjelbreid Poirée følger rett bak, med like mange triumfer i Oberhof-VM to år senere. Dette er to av norsk idretts aller største profiler, og de har bidratt til å gjøre skiskyting til en vinner i det tøffe medie- og sponsormarkedet.

4. Håp på at media plukker idretten opp når resultatene kommer:

Det skulle ta noen år fra skiskytterne begynte å prestere før avisene virkelig fikk øynene opp for dem. Jo da, mesterskapene ble dekket, men verdenscupen ble bare sporadisk oppsøkt av journalister fra de største avisene. Her gikk imidlertid norsk fjernsyn foran. NRK satset tidlig på skiskyting, noe som ga stor profilering og bidro til at det norske folk virkelig fikk øynene opp for denne idretten.

5. Få det internasjonale forbundet til å gjøre gode valg:

Ikke bare var konkurranseformen spennende, men TV-produksjonen holdt relativt tidlig høyt nivå. Det internasjonale skiskytterforbundet (IBU) gjorde noen valg som har vist seg å være kloke.

6. Profitt!

Ærlig talt! Har du i det hele tatt lest det lenker til??

Og igjen! Gjensidige gikk inn med penger i en idrett som var etablert folkesport med over 100 000 utøvere registrert på alle alderstrinn. I tillegg har håndball 67% kvinneandel og er medaljegarantist i samtlige (kvinne)mesterskap vi deltar i. Absolutt en idrett som gir ekstremt goodwill på landsbasis å spytte penger inn i. Mener du virkelig at dette er sammenlignbart med ishockey? Eller er dette noe som skal skje etter at DonCherryløsningen har gått igjennom?
®

InnleggSkrevet: 01. September 2018 22:05
Bernie skrev:Vi som elsker hockey må komme ut av bobla. Jeg har sett tall som er nyere enn de jeg lister opp under, men det er relativt lite bevegelse (fotball går litt opp). Sponsor Insight måler med jevne mellomrom befolkningens interesse for ulike idretter. Dette er viktig beslutningsgrunnlag for større bedrifter når de skal velge sponsorobjekt. I disse målingene scorer ishockey konsekvent under 5%, og det er utopi å tro at man skal kjempe om de samme beløpene som de store. Dette er tyngdelov og profesjonelle vurderinger som bedriftene gjør. De gjør det ikke, eller svært sjeldent, med hjerte og en naiv tilnærming om at de ønsker å "skape noe".

Listen fra 2013:
Langrenn 56 %
Skiskyting 54 %
Håndball 42 %
Fotball 41 %
Alpint 32 %
Hopp 32 %
Friidrett 30 %
Sykling 26 %
Kombinert 24 %
Skøyter 18 %

Det er selvsagt et godt poeng at ishockey ikke er så populært blant folk. Du skriver at målingene konsekvent viser at bare 5% liker ishockey. Da har det i så fall doblet seg på kort tid. I en meningsmåling i 2016 er ishockey likt av 10% og er den 12. mest likte idretten https://www.nrk.no/trondelag/fotball-ry ... 1.13239074 Dette uten at vi har vunnet noe i ishockey, eller at sporten vises på noen av de mest sette TV-kanalene. Sporten er også lite utbredt i Norge. Det er kun i 27 av landets kommuner ishockey utøves.

Klubbene i GET-ligaen har flere sponsorer som er landsdekkende. F.eks Sparebank 1, Coco-Cola, McDonalds, Norsk Tipping, Dressmann og Kiwi.

InnleggSkrevet: 01. September 2018 23:15
Sorum skrev:Sporten er også lite utbredt i Norge. Det er kun i 27 av landets kommuner ishockey utøves.

27 kommuner som har hall eller som har aktive klubber?
Storhamar
Brynäs
London Knights

InnleggSkrevet: 02. September 2018 08:21
Sorum skrev:
Klubbene i GET-ligaen har flere sponsorer som er landsdekkende. F.eks Sparebank 1, Coco-Cola, McDonalds, Norsk Tipping, Dressmann og Kiwi.

Sparebank1 og Kiwi er begge sponsorer for Lillehammer, og uten at jeg vet det sikkert så er det i hvertfall gjennom de lokale kjøpmennene, brødrene Bergseng, sponsoratet kommer fra. Sparebank1 avtalen er med regionskontoret.

InnleggSkrevet: 02. September 2018 17:15
Åhlberg skrev:
Sorum skrev:Sporten er også lite utbredt i Norge. Det er kun i 27 av landets kommuner ishockey utøves.

27 kommuner som har hall. Men det spilles hockey flere steder enn der de har ishall. Som jeg kommer på nå gjelder det Kirkenes, Mo i Rana (har hall uten vegger), Rindal, Isfjorden, Lalm og Rendalen. Ishockeyklubber også i Harstad og Bodø, men de har ingen ishockeybane med vant.

InnleggSkrevet: 03. September 2018 18:44
Sorum skrev:
Åhlberg skrev:

27 kommuner som har hall. Men det spilles hockey flere steder enn der de har ishall. Som jeg kommer på nå gjelder det Kirkenes, Mo i Rana (har hall uten vegger), Rindal, Isfjorden, Lalm og Rendalen. Ishockeyklubber også i Harstad og Bodø, men de har ingen ishockeybane med vant.

27 av over 400 kommuner. Det er dette som er utfordringen for hockeyen, eliten er resultatet av det arbeidet som legges ned i bredde og barneidretten. Skal get bli noe vesetlig bedre trengs flere haller og mer rekrutering. Fripass til Bergen og Trondheim i get er et blindspor. Nye haller trenger ikke 5000 sitteplasser i alle kommuner, er ikke store prosenten av fotballstadioner som tar tusner på tribunen heller
Storhamar
Brynäs
London Knights
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. September 2018 19:57
DonCherry skrev:Enten er du for ung, eller så lider du av hukommelsessvikt, eller så har du ikke fått med deg hva som har skjedd innen norsk idrett utenfor ishockey de siste 30 år. Vital og DNB med sponsormannen fra Jæren har i høyeste grad vært med på å dra skiskyting opp fra å være en marginal idrett til noe de fleste stuer får med seg.

Dette er tull. Skiskyting har alltid stått sterkt i Norge. Vi har alltid vært helt oppi toppen. Men skiskyting gikk i seg selv for å gjøre produktet mer publikumsvennlig. Tidligere var det slik at resultatlistene forelå mange timer etter at et løp var ferdig. Så begynte de med annen type gevær, blinker som datt ned og dermed enklere for publikum å følge, strafferunder osv. Resultatet ble en idrett langt mer attraktiv for sponsorer. Da kom også de store pengene inn.

InnleggSkrevet: 03. September 2018 22:54
Fra TV 2 Hockey på Facebook:
Tirsdag er det kick off, eller face off om du vil, på Ullevaal Stadion. Der stiller alle klubbene med trener og en spiller (hovedsaklig kapteiner). TV 2 er også tilstede med en prat om hvordan vår satsing blir denne sesongen og i et lengre perspektiv.

Du kan se kick off/face off eksklusivt her på TV 2 Hockey på Facebook fra kl. 12.00!
---------

Er det noen som har tenkt å følge sendingen og som kan fortelle litt om hva TV 2 sier om dems satsing nå og i et lengre perspektiv?

InnleggSkrevet: 04. September 2018 15:51
Ble vel ikke utbrodert nøyaktig hva planen er, men det ble utvist en del engasjement rundt det at hockeyn vokser, og at VIF, Stjernen og Frisk alle får nye haller innen denne 6-årsperioden (om da Jordal rekker det... ). På kort sikt ble det gjentatt dette med at det blir 40 kamper med fullkameraproduksjon, pluss alle sluttspillkampene, og at det på sikt skal utvides til to-kamera på sumo-kampene. Avtalen var noe for ny til at alle planer og tidsperspektiv var banket. Utover dette ble det nevnt at Follestad Johansen får et eget TV-program, men om det er hockey-relevant eller hva det er visste de lite/ingenting om. Ellers var det fint lite konkrete opplysninger.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. September 2018 00:40
https://nitten.no/slik-onsker-tv-2-a-bygge-opp-norsk-hockey/
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. September 2018 17:52
RedFarmer skrev:Ok, her er altså DonCherryLøsningen for å tiltrekke seg sponsorer ala skiskyting:

1. Vær historisk gode og ha en ny gullgenerasjon på vei oppover:

Fra norsk side har man hatt klaff på den måten at attraktive konkurranser har kommet samtidig med stor sportslig utvikling. Etter gode perioder med olympiske gullvinnere i 1968, 1972 og 1984 var norsk skiskyting inne i en tung periode i begynnelsen på 1990-tallet. Mens det såkalt norske idrettseventyret skjøt fart i vinterlekene 1992 og 1994, slet skiskytterne voldsomt. Under OL på hjemmebane i 1994 ble det ikke en eneste medalje mens de øvrige idrettene totalt samlet 26.

Det var bare én trøst: Det kunne ikke bli dårligere. Slik må lederne i Skiskytterforbundet ha tenkt da de våren 1994 satte seg ned for å legge planer. Dessuten visste de at en ny generasjon løpere var på vei. Ole Einar Bjørndalen og Halvard Hanevold hadde vært med på Lillehammer, og Frode Andresen var like lovende. På kvinnesiden var det blant annet et søskenpar fra Hålandsdalen i Hordaland som begynte å markere seg. Den yngste av dem, Liv Grete Skjelbreid, gikk svært så bra på ski.

2. Sørg for at det internasjonale forbundet endrer konkurranseform fra kjedelig til artig:
Alt for mye tekst til å sitere, men endringer fra jaktstart til fellesstart etc etc.

3. Kom tilbake til verdensmesternivå:

Disse, sammen med trenere, støtteapparat og forbundsledelsen, har skapt resultater de knapt torde å håpe på. Både kvinner og menn har satt sitt sterke preg på olympiske leker, verdensmesterskap og verdenscup. Øverst rager Ole Einar Bjørndalens fire OL-gull i Salt Lake City i 2002, men Liv Grete Skjelbreid Poirée følger rett bak, med like mange triumfer i Oberhof-VM to år senere. Dette er to av norsk idretts aller største profiler, og de har bidratt til å gjøre skiskyting til en vinner i det tøffe medie- og sponsormarkedet.

4. Håp på at media plukker idretten opp når resultatene kommer:

Det skulle ta noen år fra skiskytterne begynte å prestere før avisene virkelig fikk øynene opp for dem. Jo da, mesterskapene ble dekket, men verdenscupen ble bare sporadisk oppsøkt av journalister fra de største avisene. Her gikk imidlertid norsk fjernsyn foran. NRK satset tidlig på skiskyting, noe som ga stor profilering og bidro til at det norske folk virkelig fikk øynene opp for denne idretten.

5. Få det internasjonale forbundet til å gjøre gode valg:

Ikke bare var konkurranseformen spennende, men TV-produksjonen holdt relativt tidlig høyt nivå. Det internasjonale skiskytterforbundet (IBU) gjorde noen valg som har vist seg å være kloke.

6. Profitt!

Ærlig talt! Har du i det hele tatt lest det lenker til??

Og igjen! Gjensidige gikk inn med penger i en idrett som var etablert folkesport med over 100 000 utøvere registrert på alle alderstrinn. I tillegg har håndball 67% kvinneandel og er medaljegarantist i samtlige (kvinne)mesterskap vi deltar i. Absolutt en idrett som gir ekstremt goodwill på landsbasis å spytte penger inn i. Mener du virkelig at dette er sammenlignbart med ishockey? Eller er dette noe som skal skje etter at DonCherryløsningen har gått igjennom?

Noen viktige poeng fra den artikkelen som du ignorerer. Skiskyting var en idrett uten publikumstekke og kommersiell interesse men har så vokst på begge disse to. Interessen for en idrett er med andre ord ikke statisk slik enkelte vil ha det til. Det var noen som brettet opp ermene og tok tak i ting, og det var en aktiv sponsor med på reisen som også var inne som sponsor for det internasjonale forbundet.

Du har fått med deg sammenhengen mellom geografisk utbredelse og flere utøvere, og etterhvert bedre mediedekning og effekten av dette, men tanken for at vår sport kan lære noe fra dette er helt fraværende.

Ishockey har det publikumstekket som den gamle skiskytingen manglet, men dette publikumstekket begrenser seg til et fåtall steder og det samme gjelder også for sponsorinteressen. I Stavanger har de vist lokalt hvordan bildet kan endres tilsvarende som for skiskytingen nasjonalt og utenfor Norge. Dette er gjort gjennom en blanding av hardt arbeid og sponsorers medvirkning.

Fremfor å lære av dem som har fått det til, slik som feks. skiskyting og Stavanger Oilers med sin DNB Arena, så ønsker menigheten å bevare dagens tilstand for norsk ishockey fordi de tror at alt er slik det alltid har vært og at dette ikke kan endres. Eller kanskje dere tenker som dere gjør fordi dere er redde for endringer?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. September 2018 18:08
Oddi skrev:
DonCherry skrev:Enten er du for ung, eller så lider du av hukommelsessvikt, eller så har du ikke fått med deg hva som har skjedd innen norsk idrett utenfor ishockey de siste 30 år. Vital og DNB med sponsormannen fra Jæren har i høyeste grad vært med på å dra skiskyting opp fra å være en marginal idrett til noe de fleste stuer får med seg.

Dette er tull. Skiskyting har alltid stått sterkt i Norge. Vi har alltid vært helt oppi toppen. Men skiskyting gikk i seg selv for å gjøre produktet mer publikumsvennlig. Tidligere var det slik at resultatlistene forelå mange timer etter at et løp var ferdig. Så begynte de med annen type gevær, blinker som datt ned og dermed enklere for publikum å følge, strafferunder osv. Resultatet ble en idrett langt mer attraktiv for sponsorer. Da kom også de store pengene inn.

Nei, skiskyting har ikke alltid stått sterkt i Norge. Vi har heller ikke alltid vært i toppen. Skiskytingen gikk imidlertid i seg selv, brettet opp ermene og har jobbet for å oppnå interesse og resultater. Det hele godt hjulpet av aktive sponsorer som også har bidratt mot det internasjonale forbundet.

Intet varer evig, og skiskytterfrbundet erfarer nå at noen litt for lange hvileskjær kan koste dem dyrt.

Jeg må bare spørre deg om en ting. Når det nå det er slik at ishockey er blitt svært attraktivt for sponsorer i Stavangerområdet, er det da noen spesiell grunn til at dette ikke skal være mulig andre steder og mer nasjonalt?
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester