Nye Haller?

InnleggSkrevet: 12. Juli 2018 00:00
DonCherry skrev:Når så vi sist et VM spilt i en hall med firkanttribuner?

De klarer nok å tette hjørner i Telenor Arena, slik ser det ut i Boxen https://krabbenhoft.eu/project/jyske-bank-boxen/
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Juli 2018 13:05
Sorum skrev:

De klarer nok å tette hjørner i Telenor Arena, slik ser det ut i Boxen https://krabbenhoft.eu/project/jyske-bank-boxen/

Har du glemt at dette er de teleskoptribunene som er fast montert i den moderne arrangementsarenaen Boxen?

Telenor har fotballens firkanttribuner og ikke plass for et nytt sett med spesialtilpassede buede teleskoptribuner. En midlertidig engangsløsning vil bli så dyr at prosjektet neppe vil være bærekraftig.

Norge er idrettsverdenens rikeste U-land hva gjelder arrangementsarenaer utenom ski og til dels fotball, og Oslo påstås lokalt å være verdens vintersportshovedstad.

InnleggSkrevet: 12. Juli 2018 17:58
DonCherry skrev:
Sorum skrev:

Har du glemt at dette er de teleskoptribunene som er fast montert i den moderne arrangementsarenaen Boxen?

Telenor har fotballens firkanttribuner og ikke plass for et nytt sett med spesialtilpassede buede teleskoptribuner. En midlertidig engangsløsning vil bli så dyr at prosjektet neppe vil være bærekraftig.

Norge er idrettsverdenens rikeste U-land hva gjelder arrangementsarenaer utenom ski og til dels fotball, og Oslo påstås lokalt å være verdens vintersportshovedstad.

Som sagt så var Telenor Arena utpekt som arena for kunstløp, med 12000 tilskuere, i et Oslo-OL. Og de har vært i dialog med NIHF som en mulig arena for ishockey-VM. Så det er nok mulig å få til noe der. Uten at jeg vet hvordan de ser for seg tribuneløsningen. Men jeg ser helt klart muligheten for provisoriske tribuner. Husk at hockeyrinkens bredde bare er 30 meter. Hvis den rigges inntil hovedtribunen blir det god golvplass til tribune på motsatt langside. og på en kortside.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Juli 2018 21:02
Sorum skrev:Som sagt så var Telenor Arena utpekt som arena for kunstløp, med 12000 tilskuere, i et Oslo-OL. Og de har vært i dialog med NIHF som en mulig arena for ishockey-VM. Så det er nok mulig å få til noe der. Uten at jeg vet hvordan de ser for seg tribuneløsningen. Men jeg ser helt klart muligheten for provisoriske tribuner. Husk at hockeyrinkens bredde bare er 30 meter. Hvis den rigges inntil hovedtribunen blir det god golvplass til tribune på motsatt langside. og på en kortside.

Du har glemt et vesentlig poeng her. I et OL tar staten regningen ukritisk mens det for et VM er forbundet og evt arrangørbyer som må betale for ting vi ikke har, og omrigging av en fotballhall vil koste forbundet stivt med pæng.

InnleggSkrevet: 12. Juli 2018 22:21
DonCherry skrev:
Sorum skrev:Som sagt så var Telenor Arena utpekt som arena for kunstløp, med 12000 tilskuere, i et Oslo-OL. Og de har vært i dialog med NIHF som en mulig arena for ishockey-VM. Så det er nok mulig å få til noe der. Uten at jeg vet hvordan de ser for seg tribuneløsningen. Men jeg ser helt klart muligheten for provisoriske tribuner. Husk at hockeyrinkens bredde bare er 30 meter. Hvis den rigges inntil hovedtribunen blir det god golvplass til tribune på motsatt langside. og på en kortside.

Du har glemt et vesentlig poeng her. I et OL tar staten regningen ukritisk mens det for et VM er forbundet og evt arrangørbyer som må betale for ting vi ikke har, og omrigging av en fotballhall vil koste forbundet stivt med pæng.

Ishockeypresidenten sier jo: President i NIHF, Tage Pettersen, er positiv til at L.I.K. er på banen og ønsker å få et nytt hockey-VM her i landet ... men da må det oppgraderinger til, skriver Pettersen.
- I tillegg må det være en annen moderne ishall som kan brukes som den andre arenaen.
NIHF er også avhengig av en betydelig støtte fra det offentlige. Under årets hockey-VM i Danmark, var Pettersen selv på «studietur» for å se hva som gjorde arrangementet til den kjempesuksessen det ble.

Kan også si at Pettersen sier på Twitter at "alt er mulig" når han blir spurt om Telenor Arena kan benyttes.

Offentlig støtte må altså til. Sykkel-VM fikk 30 mill. En typisk sak som NIHF kan søke støtte til er å ta regninga for å rigge Telenor Arena om til ishockey-VM, og nødvendige oppgraderinger i Håkons Hall.

Hvis vi ser på Royal Arena så har ikke den kjøleanlegg for å legge is. Der måtte det settes opp en rink, slik de skal gjøre det på Ullevål stadion. Royal Arena har faste tribuner på begge langsider og en kortside. De har en mindre tribune på den andre kortsiden (hvor scenen under konserter står) og med det har de to åpne hjørner, sjekk denne video (f.eks etter 45 sek) https://www.youtube.com/watch?v=WhzZAMg-cRc

Jeg er helt enig med ishockeypresidenten. Alt er mulig. Også å arrangere ishockey i Telenor Arena. Vi kan ikke sitte å tvinne tommeltotter og vente på at noen skal bygge en stor arena. Vi må i så fall bruke det vi har.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 13. Juli 2018 15:35
Sorum skrev:Ishockeypresidenten sier jo: President i NIHF, Tage Pettersen, er positiv til at L.I.K. er på banen og ønsker å få et nytt hockey-VM her i landet ... men da må det oppgraderinger til, skriver Pettersen.
- I tillegg må det være en annen moderne ishall som kan brukes som den andre arenaen.
NIHF er også avhengig av en betydelig støtte fra det offentlige. Under årets hockey-VM i Danmark, var Pettersen selv på «studietur» for å se hva som gjorde arrangementet til den kjempesuksessen det ble.

Kan også si at Pettersen sier på Twitter at "alt er mulig" når han blir spurt om Telenor Arena kan benyttes.

Offentlig støtte må altså til. Sykkel-VM fikk 30 mill. En typisk sak som NIHF kan søke støtte til er å ta regninga for å rigge Telenor Arena om til ishockey-VM, og nødvendige oppgraderinger i Håkons Hall.

Hvis vi ser på Royal Arena så har ikke den kjøleanlegg for å legge is. Der måtte det settes opp en rink, slik de skal gjøre det på Ullevål stadion. Royal Arena har faste tribuner på begge langsider og en kortside. De har en mindre tribune på den andre kortsiden (hvor scenen under konserter står) og med det har de to åpne hjørner, sjekk denne video (f.eks etter 45 sek) https://www.youtube.com/watch?v=WhzZAMg-cRc

Jeg er helt enig med ishockeypresidenten. Alt er mulig. Også å arrangere ishockey i Telenor Arena. Vi kan ikke sitte å tvinne tommeltotter og vente på at noen skal bygge en stor arena. Vi må i så fall bruke det vi har.

Det meste er mulig, og det har sin pris. Merk deg også at presidenten peker mot behovet for en annen moderne ishall.

Royal Arena har to åpne hjørner, mens Telenor vil gi fire slike åpne hjørner fra en firkantet fotballverden. Dette er ikke spesielt moderne, og det vil koste for mye med en engangs tilpasning for et VM.

Oslo burde hatt en slik moderne arena som etterspørres. Størrelsen vil sannsynligvis bli for stor for neste-byene Bergen og Trondheim.

InnleggSkrevet: 14. Juli 2018 01:21
DonCherry skrev:Det meste er mulig, og det har sin pris. Merk deg også at presidenten peker mot behovet for en annen moderne ishall.

Royal Arena har to åpne hjørner, mens Telenor vil gi fire slike åpne hjørner fra en firkantet fotballverden. Dette er ikke spesielt moderne, og det vil koste for mye med en engangs tilpasning for et VM.

Oslo burde hatt en slik moderne arena som etterspørres. Størrelsen vil sannsynligvis bli for stor for neste-byene Bergen og Trondheim.

Pr i dag ser jeg ikke at noen vil bygge en multiarena for 12000+ i Oslo. Det måtte i så fall bli hvis vi tar oss selv i nakken og sørger for å få OL til Lillehammer/Oslo. Da ser jeg for meg Håkons Hall og CC Amfi for ishockey (begge hadde trengt en oppgradering) og curling i Fjellhallen på Gjøvik. Den største hallen for kunstløp og kortbane kan da bygges i Oslo. Da vil spørsmålet om etterbruk komme opp. Slik planene var for Oslo-OL 2022 skulle denne hallen i Oslo bygges om helt og bli en multihall for alle typer innendørsidrett inkl friidrett. Grunnen til full gjenbruk av hallene ved Mjøsa er gjenbruk og lavere kostnader. Så har noen luftet at OL skal spres over hele landet, for å få støtte i folket til et nytt OL. Da burde i så fall Bergen og Trondheim prioriteres med hockeyhallen for 6000 og curling (i en vanlig ishall for minimum 3500, kan selvsagt bygges større).

Tilbake til Telenor arena. På den såkalte Rekordmatchen på Nye Ullevi ble rinken lagt inntil den ene langsiden. Pga av det er en friidrettsarena måtte begge kortsider og den andre langsiden bli provisorier. På denne video ser man hovedtribunen til venstre https://www.youtube.com/watch?v=UC4XAcP62mk I Telenor arena ser jeg for meg at de får brukt store deler av hovedtribunen og halve kortsiden hvis man trekker rinken helt inn mot tribuneseksjonene J-K-L-M-N http://www.vif-fotball.no/nyheter/en-da ... 0arena.jpg Da får man brukt denne tribunen, hjørnet og 30-40 meter av kortsiden http://stadiony.net/pictures/stadiums/n ... rena08.jpg Så trengs det to massive tribuner som kan settes opp på gulvet bak det ene målet og på den andre langsiden.

InnleggSkrevet: 20. August 2018 00:24
Ottar Eide legger ut på Facebook i dag at han er på vei til samtaler angående nye ishaller i Harstad, Finnsnes og Tromsø. Får håpe at det gir resultater!
871-Norges eldste

InnleggSkrevet: 29. August 2018 23:50
Holder det med 8.200 sitteplasser for et VM?
Går sikkert bort noen plasser til Skodabiler for et VM......, men kanskje bra nok for en arena2?
https://www.nrk.no/hordaland/vil-fjerna ... 1.14186336

Men, viktigst av alt dersom dette kan materialisere seg -- at det blir et driftsmessig økonomisk rom i et slikt prosjekt for et lag som kan spille i Get-ligaen. Det kan bidra til å sette Bergen på kartet.

InnleggSkrevet: 30. August 2018 00:35
I Skedsmo går de nå inn for å erstatte den gamle ishallen med to nye ishaller på Skedsmokorset. I tillegg skal en nier-fotballbane ha kunstisanlegg. Den ene ishallen skal være en matcharena, den andre en treningshall. Dette skal være vedtatt at innarbeides i kommunens langtidsplan for 2019-2030. Så det er langt frem, men en begynnelse.

-To 11`er kunstgressbaner, med mulighet til å utvikle en fotballhall på 1 av banene
-To 9`er kunstgressbaner, med mulighet for islegging av 1 av banene
-Det etableres en ishall nummer 2 i kommunen, ved at dagens ishall saneres og
erstattes av 2 nybygg

InnleggSkrevet: 08. September 2018 01:21
På et jorde litt sør for Drammen -- nær grensen til Vestfold:
https://www.dt.no/meninger/politikk-og- ... -57-981586
https://www.facebook.com/drammenir/phot ... =1&theater

InnleggSkrevet: 08. September 2018 17:09
Publikumskapasiteten i Nye Askerhallen er nå oppjustert til 3500, hvorav 500 er ståplasser. I tillegg skal man se på muligheter for å få kapasiteten ytterligere opp innenfor rammen, opp mot 4.000 tilskuere.

https://www.budstikka.no/debatt/askerha ... -55-721025
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. September 2018 12:36
Raftman skrev:På et jorde litt sør for Drammen -- nær grensen til Vestfold:

Skal ein tru idrettsrådet, må kommunen få ei spesialavtale med Vår Herre om at døgnet skal minst ha 100 timar.
Spøk til sides, ein ishall i Drammen blir sprengt med ein gong, særleg om bandy skal få sleppe til der. Eg trur at kjem det fyrst ein hall i Drammen, vil behovet for endå ein hall koma så tydeleg fram at ventetida ikkje blir lang til hall nr. 2, denne i Drammen sentrum. Om det er rett at hallen i Skoger tek minimalt med dyrka mark, trur eg hallen der kan realiserast med det aller fyrste.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. September 2018 15:01
Fjella skrev:

Skal ein tru idrettsrådet, må kommunen få ei spesialavtale med Vår Herre om at døgnet skal minst ha 100 timar.
Spøk til sides, ein ishall i Drammen blir sprengt med ein gong, særleg om bandy skal få sleppe til der. Eg trur at kjem det fyrst ein hall i Drammen, vil behovet for endå ein hall koma så tydeleg fram at ventetida ikkje blir lang til hall nr. 2, denne i Drammen sentrum. Om det er rett at hallen i Skoger tek minimalt med dyrka mark, trur eg hallen der kan realiserast med det aller fyrste.

Jeg tenker som deg her. Få hallen opp, og det faderlig fort. Med denne på plass vil det raskt tvinge seg frem et behov for en hall mer sentrumsnært egnet for et lag fra Drammen i 1. divisjon.

Drammen kan skrives inn i den liste jeg skrev tidligere som svar til Sorum på hans jubel for forbundets nye isløkkesatsing, gjengitt her.

Tromsø, bygde ishall 2010 som følge av OL planer.
Narvik, spilt ute siden tidlig 60-tall, fikk ishall i 2011.
Jar, spilt ute siden tidlig 50-tall, fikk ishall i 2013.
Moss, spilt ute siden 50-tallet, fikk ishall i 2008.
Sandefjord, spilt ute siden midten av 50-tallet, fikk ishall i 2018.
Jessheim, har i hvertfall spilt ishockey der siden 60-tallet, var Norges fjerde største ishockeyklubb på slutten av 70-tallet og hadde planene klare for en ishall på midten av 80-tallet. Fikk sin ishall i 2014.

Så viser du til Bodø Ishockeyklubb, som ble stiftet i 1990, og deres uteis. Har du vært i Bodø noen gang? Alle ganger jeg har vært der har det blåst godt med vind, og som kystby skal de få sin god del av nedbøren. Siste vinter må ha vært spesiell hvis de har hatt brukbar aktivitet på uteisen.

Når du viser til Shampo så tar du hva du siterer han på ut fra den sammenheng hvor han sa dette. Ja, det er et svært godt suplement med uteis for nødvendig lek for dem som skal bli gode lirare, men da må det være en ishall der også for å gi det organiserte tilbudet.

Hvis du ser på de eksemplene du trakk frem, så tar det 50-60 år fra uteis til ishall. Det er veldig lenge det.

Har ikke Drammen vært omtalt som Nord Europas største by uten en ishall? Drammenserne har spilt ishockey ute i hvertfall siden 60-tallet, og det har vært jobbet for en ishall der i minst 50 år. Drammen har for øvrig hatt kunstis siden 2002, og har pr. i dag ikke mindre enn fem slike kunstfrosne uteisløkker hvis vi teller med den på Solberg. Det hjelper ikke.

Kunstfrosne uteløkker er ikke veien å gå for fremme av ishaller i byer som mangler slike. På Skedsmo derimot, hvor kommunen skal erstatte dagens ishall med en ny dobbel ishall og en kunstfrossen uteløkke, der har uteløkken sin opplagte funksjon slik Shampo ønsker seg det.

InnleggSkrevet: 10. September 2018 22:52
DonCherry skrev:Kunstfrosne uteløkker er ikke veien å gå for fremme av ishaller i byer som mangler slike. På Skedsmo derimot, hvor kommunen skal erstatte dagens ishall med en ny dobbel ishall og en kunstfrossen uteløkke, der har uteløkken sin opplagte funksjon slik Shampo ønsker seg det.

Arendal er et eksempel som vi kan bruke her. Byen har en kunstisbane for lengdeløp, Myra kunstisbane, hvor hele indre bane er islagt. Banen er åpen fra ca 1. november til ca 1. mars. Det var også en ishockeyklubb i byen frem til 2012. Sørfjell stilte lag i samarbeid med Skien, jeg mener det var i U-15. Men idrettslaget ga til slutt opp satsingen på ishockey.

I 2017 ble Skagerrak ishockeyklubb stiftet i Arendal. De har en målsetting om å jobbe for en ishall http://skagerakhockey.no/

Inntil videre arrangerer de hockeyskole på kunstisbanen og da ser det slik ut https://www.facebook.com/skagerakhk/vid ... 898884641/

Denne muligheten som stabile isforhold over 4 måneder gir, og dermed mulighet for å ha ishockeyskole og løkkehockey, må utvilsomt være positivt i forhold til målsetting for klubben ift om kommunen(e) vil prioritere å bygge en ishall.

InnleggSkrevet: 11. September 2018 12:39
DonCherry skrev:
Fjella skrev:

Jeg tenker som deg her. Få hallen opp, og det faderlig fort. Med denne på plass vil det raskt tvinge seg frem et behov for en hall mer sentrumsnært egnet for et lag fra Drammen i 1. divisjon.

Drammen kan skrives inn i den liste jeg skrev tidligere som svar til Sorum på hans jubel for forbundets nye isløkkesatsing, gjengitt her.

Jessheim, har i hvertfall spilt ishockey der siden 60-tallet, var Norges fjerde største ishockeyklubb på slutten av 70-tallet og hadde planene klare for en ishall på midten av 80-tallet. Fikk sin ishall i 2014.

Så viser du til Bodø Ishockeyklubb, som ble stiftet i 1990, og deres uteis. Har du vært i Bodø noen gang? Alle ganger jeg har vært der har det blåst godt med vind, og som kystby skal de få sin god del av nedbøren. Siste vinter må ha vært spesiell hvis de har hatt brukbar aktivitet på uteisen.

Når du viser til Shampo så tar du hva du siterer han på ut fra den sammenheng hvor han sa dette. Ja, det er et svært godt suplement med uteis for nødvendig lek for dem som skal bli gode lirare, men da må det være en ishall der også for å gi det organiserte tilbudet.

Hvis du ser på de eksemplene du trakk frem, så tar det 50-60 år fra uteis til ishall. Det er veldig lenge det.

Har ikke Drammen vært omtalt som Nord Europas største by uten en ishall? Drammenserne har spilt ishockey ute i hvertfall siden 60-tallet, og det har vært jobbet for en ishall der i minst 50 år. Drammen har for øvrig hatt kunstis siden 2002, og har pr. i dag ikke mindre enn fem slike kunstfrosne uteisløkker hvis vi teller med den på Solberg. Det hjelper ikke.

Kunstfrosne uteløkker er ikke veien å gå for fremme av ishaller i byer som mangler slike. På Skedsmo derimot, hvor kommunen skal erstatte dagens ishall med en ny dobbel ishall og en kunstfrossen uteløkke, der har uteløkken sin opplagte funksjon slik Shampo ønsker seg det.

Utelukker det ene det andre?

Det vi nok uansett kan fastslå er at sannsynligheten for å lykkes med å få på plass en ishall er betinget av at det finnes et miljø og/eller enkeltpersoner som må legge ned en betydelig innsats over tid for at en ishall skal reises. Det er ikke tilstrekkelig at forbundet reiser rundt med 1, 2 eller 3 personer. Trykket må komme "innenfra".

Vil en isløkke gjøre det enklere for enkeltpersoner eller miljøer å bruke tiden nødvendig for å jobbe over år for en ishall? Jeg tror ja. Enklere om man har noe aktivitet og opplevelser på is å vise til.

Terskelen for å investere (50-60 mill. fra en hardt presset kommunekasse og 1-2 mill. i året i driftskostnader) i ishaller er høy fordi det ofte er få eller ingen som bryr seg av beslutningstagere og påvirkere (idrettsrådene) - ofte fordi de aldri har hatt skøyter på beina. Andre idrettslag ser ofte en ishall som en "konkurrent" sett opp mot flerbrukshaller og kunstgressbaner. Sjeldent drahjelp å få derfra heller.

Derfor tenker jeg at en kunstfrossen løkke kan være en start med lav inngangsverdi for en kommune. Det er i alle fall ikke midler til en skøyteløkke som hindrer en investering i en ishall - det er det politikken og interessen lokalt totalt sett som gjør. Derfor tenker jeg: ja, takk - begge deler.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. September 2018 11:54
De må tenke utav boksen. Hvorfor ikke bygge hall i samenheng med f.eks svømmehall sykehjem idrettshall m.m da overskuddsvarme kan distribueres og kostnader fordeles ikke gjøre samme tabbe som de gjorde i Stavanger med Sørmarka arena der all overskuddsvarme går rett ut i løse lufta. Nye Siddishallen og Dnb arena har energibanker i bakken som lagrer overskuddsvarmen til senere bruk. Vinn vinn
You miss 100% off the shots you never take
Wayne Gretzky

InnleggSkrevet: 13. September 2018 21:15
På Hønefoss spiller de historiens første Eliteseriekamp i kveld. Edit: 1012 tilskuere.

Har vært der mange ganger og husker bare at det var en veldig enkel ishall som var fryktelig kald. Men de har fått til mye de siste årene. Tror de begynte med sosiale rom og treningsrom. Så bygde de om etter å ha redusert banestørrelsen til NHL-size. Da ble det seende slik ut
http://isbaneteknikk.no/schjongshallen-pa-honefoss/

I 2018 gjøres det en hel del til, med kostnad på nesten 8 mill betalt av kommunen:

Følgende tiltak foreslås gjennomført til seriestart:
Tribuneutvidelse med tilhørende kostnader.
Inneklimaanlegg for å dekke nødvendige behov for riktig temperatur, fuktighet og lufting.
Utvidelse av toalettfasiliteter for å dekke tilskuerkapasiteten i hallen.
Installasjon av løfteplattform, ny hoveddør og egne publikumsplasser for å imøtegå krav om universell utforming.
Utvendige tilpasninger for tilgang for bortepublikum og stasjonering av TV buss.
Nødvendig utvidelse av elektrisk anlegg til TV buss og økt elektrisk kapasitet i sekretariatet.
Tiltakene er estimert til kr. 7.930 000,- inkl mva, i tillegg må en påregne økte driftsutgifter.

Etter det jeg har funnet ut er det snakk om 200 nye plasser bak motsatt mål på bildet her
http://www.ringerikepanthers.no/index.php/her-er-vi
De skal komme på plass snart. Jeg går ut fra at det er ståplasser, da det neppe er så veldig god plass bak vantet der. I dag er det 500 sitteplasser og 1000 ståplasser. Ståplassene er i bak spillerboksene, øverst på platået over sitteplasser og et bortesupporterfelt med plass for 200.

Så setter kommunen i gang et skisseprosjekt for Schjongshallen, som ivaretar ishockeyklubben sine behov, men også mulige flerfunksjoner i idrettsparken, estimert til kr. 100.000,- Om dette inkluderer økt tilskuerkapasitet, særlig med tanke på sitteplasser hvor kravet er 1000 plasser, det gjenstår å se.

InnleggSkrevet: 14. September 2018 12:12
https://www.aftenbladet.no/100Sport/vin ... 1325b.html

Nærbø ishall kan legges ned etterfølgende krav om nye vant som koster 2 millioner kroner. Ikke bra for bredden i hockeymiljøet i Rogaland og en må vel stille spørsmålstegn med dette sikkerhetskravet dersom konsekvensen snarere blir nedleggelse av ishaller.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. September 2018 13:29
sthans skrev:https://www.aftenbladet.no/100Sport/vintersport/Millionkrav-skaper-hodebry-for-idrettslag-261325b.html

Nærbø ishall kan legges ned etterfølgende krav om nye vant som koster 2 millioner kroner. Ikke bra for bredden i hockeymiljøet i Rogaland og en må vel stille spørsmålstegn med dette sikkerhetskravet dersom konsekvensen snarere blir nedleggelse av ishaller.

Her må forbundet på banen med a) utsettelse og b) hjelp til å finansiere/skaffe nye vant.
Any major dude will tell you

InnleggSkrevet: 14. September 2018 14:10
sthans skrev:https://www.aftenbladet.no/100Sport/vintersport/Millionkrav-skaper-hodebry-for-idrettslag-261325b.html

Det er ganske mange krav man kan stille spørsmålstegn ved. men jeg føler ikke sikkerhetskrav faller i den kategorien. Men her må det så klart kronerulling og hva som skulle måtte til for å sørge for nye vant.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. September 2018 17:25
Sorum skrev:
DonCherry skrev:Kunstfrosne uteløkker er ikke veien å gå for fremme av ishaller i byer som mangler slike. På Skedsmo derimot, hvor kommunen skal erstatte dagens ishall med en ny dobbel ishall og en kunstfrossen uteløkke, der har uteløkken sin opplagte funksjon slik Shampo ønsker seg det.

Arendal er et eksempel som vi kan bruke her. Byen har en kunstisbane for lengdeløp, Myra kunstisbane, hvor hele indre bane er islagt. Banen er åpen fra ca 1. november til ca 1. mars. Det var også en ishockeyklubb i byen frem til 2012. Sørfjell stilte lag i samarbeid med Skien, jeg mener det var i U-15. Men idrettslaget ga til slutt opp satsingen på ishockey.

I 2017 ble Skagerrak ishockeyklubb stiftet i Arendal. De har en målsetting om å jobbe for en ishall http://skagerakhockey.no/

Inntil videre arrangerer de hockeyskole på kunstisbanen og da ser det slik ut https://www.facebook.com/skagerakhk/vid ... 898884641/

Denne muligheten som stabile isforhold over 4 måneder gir, og dermed mulighet for å ha ishockeyskole og løkkehockey, må utvilsomt være positivt i forhold til målsetting for klubben ift om kommunen(e) vil prioritere å bygge en ishall.

Hva er det Arendal kan brukes som eksempel for?

Jeg har foretatt en edit i min gamle liste som følger.

Fikk ishall etter 50-60 år med uteis

Venter fortsatt på ishall etter mange år med uteis eller bare lang tids jobbing

Bodø Ishockeyklubb, stiftet i 1990 og har jobbet for ishall siden da. Har uteis.

Drammen. Nord Europas største by uten en ishall. Drammenserne har spilt ishockey ute i hvertfall siden 60-tallet, og det har vært jobbet for en ishall der i minst 50 år. Drammen har hatt kunstis siden 2002, og har pr. i dag ikke mindre enn fem slike kunstfrosne uteisløkker hvis vi teller med den på Solberg. Det hjelper ikke.

Arendal. Det har vært spilt ishockey på frosne vann og utebaner i minst 60 år. Sørfjell Hockey ble stiftet i 2004, året før Arendal kunstisbane var ferdig. Sørfjell Hockey som også jobbet for ishall ble lagt ned i 2012 etter syv år på kunstfrossen is. Arvtaker Skagerakk ishockeyklubb, stiftet i 2017, jobber videre for en ishall.

Kan du gi oss eksempel på en eller flere ishaller som ikke er tatt i bruk fordi det mangler brukere?

Om dette med kunstfrosne isflater, var det ikke et sted på Vestlandet dette ikke fungerte grunnet vind, sand og slikt? Med andre ord ikke egnet grunnet klimatiske forhold? Kombinasjon av mye snø og vind gjør også kunstfrosne uteisflater mindre egnet med mindre de følges opp av daglig kommunalt vedlikehold. Jeg tror også det ble sagt av folk fra Tromsø at de brukte mer tid på å måke snø enn å gå på skøyter før de fikk ishallen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. September 2018 17:27
Bernie skrev:Utelukker det ene det andre?

Nei, det utelukker ikke, men det har heller ingen påviselig effekt den andre veien.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. September 2018 17:31
Oilerspotetå skrev:De må tenke utav boksen. Hvorfor ikke bygge hall i samenheng med f.eks svømmehall sykehjem idrettshall m.m da overskuddsvarme kan distribueres og kostnader fordeles ikke gjøre samme tabbe som de gjorde i Stavanger med Sørmarka arena der all overskuddsvarme går rett ut i løse lufta. Nye Siddishallen og Dnb arena har energibanker i bakken som lagrer overskuddsvarmen til senere bruk. Vinn vinn

Huff. Lære av andre?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 14. September 2018 17:34
Kjellvis skrev:

Det er ganske mange krav man kan stille spørsmålstegn ved. men jeg føler ikke sikkerhetskrav faller i den kategorien. Men her må det så klart kronerulling og hva som skulle måtte til for å sørge for nye vant.

Jeg er enig med deg. Det skal ikke stilles spørsmål ved krav som er begrunnet i sikkerhet for spillerne. Kravet har vært kjent siden høsten 2014.
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 24 gjester