Nye Haller?

InnleggSkrevet: 29. November 2017 23:37
DonCherry skrev:Dette er et blindspor på steder og i byer hvor det ikke finnes en ishall fra før. Videoklippet er fra en bydel i Uppsala. Uppsala har tre ishaller. Når de små vokser ut av den lille ishallen i Uppsala ved 10-11 års alder, har de isflater med full størrelse i samme by hvor de kan fortsette. Hvor skal barn i f.eks Drammen fortsette dersom det ble bygget en slik minihall der, eller på Elverum?

Bruk midlene på haller med full størrelse på nye steder, og på de mindre av slike steder kan det tenkes ned til 26x56-58m dersom det må spares noe på pengene. Det bør læres litt bredere fra fadesen med nye Jordal Amfi. Bygg ishaller som kan brukes til alle nødvendige formål pr. i dag og for 10 år og lengre frem i tid. Mindre isbingehaller som den i Uppsala kan tenkes som ekstra minihall på steder hvor det allerede finnes ishaller.

Vi kan ta Elverum som et eksempel. De har en isflate på Fylken. Der var det hockeyrink i mange år, og Elverum var vel klubben som holdt på lengst med lag i seriespill på naturisbane. Vanskelig å finne historikk med alt radert på hockey.no. Men de holdt på til ca 2010. Da gav de opp, pga mye jobb med naturis. Slik så det ut https://www.youtube.com/watch?v=OhySOFyq1vc Lenge håpet de på ishall. Og var en stund med i planene for anlegget Terningen som Forsvaret også bidro til. Men ingen ishall. I stedet en flott håndballarena i en by hvor herrelaget er et topplag.

Det er fortsatt noen som spiller hockey, og som sier sesongen begynte i dag, 29. nov. https://www.facebook.com/christian.nyda ... =2&theater og https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Hvor realistisk er det nå at en kommune på 21000 innbyggere skulle få en ishall uten at det er et større ishockeymiljø i en egen klubb eller i et idrettslag? Jeg tror at nettopp Elverum er en typisk norsk kommune hvor et enklere anlegg til å begynne med kan være veien å gå før man kan håpe på en fullverdig ishall.

Med utgangspunkt i skøytebanen på Fylken kunne en mindre kunstfrossen isflate og et telt gi aktivitet i 6. mnd med stabile forhold. Forbundet jobber med Veidekke for å komme frem til noe jeg tror er ment å presenteres for kommunene. Poenget må være at aktivitet skaper behov. Klarer de på denne måten å vekke liv i Elverum ishockeyklubb igjen, og organisere lag for de yngste barna ser jeg ingen problemer om de må spille kamper på større baner i Hamar eller på Kongsvinger, eller om motstander kommer til Elverum og spiller på en mindre bane, f.eks 20x40, evt med bare fire utespillere. Og skulle Elverum klare å få lag opp mot U-12, U-U-13 er det fullt mulig å legge enkelte treninger også til nabobyer hvis banestørrelsen blir et problem. De trente på Hamar tidligere, før isen på Fylken var klar om høsten.

Fordelen med et plasttelt er det senere kan tas ned, flyttes til en annen bane i kommunen, eller selges. Så må det være mulig å utvide kjøleanlegget slik at den får full størrelse før man bygger en fullverdig hall, eller kjøper et tilsvarende telt som står på Jordal nå.

InnleggSkrevet: 30. November 2017 09:50
DonCherry skrev:Dette er et blindspor på steder og i byer hvor det ikke finnes en ishall fra før. Videoklippet er fra en bydel i Uppsala. Uppsala har tre ishaller. Når de små vokser ut av den lille ishallen i Uppsala ved 10-11 års alder, har de isflater med full størrelse i samme by hvor de kan fortsette. Hvor skal barn i f.eks Drammen fortsette dersom det ble bygget en slik minihall der, eller på Elverum?

Bruk midlene på haller med full størrelse på nye steder, og på de mindre av slike steder kan det tenkes ned til 26x56-58m dersom det må spares noe på pengene. Det bør læres litt bredere fra fadesen med nye Jordal Amfi. Bygg ishaller som kan brukes til alle nødvendige formål pr. i dag og for 10 år og lengre frem i tid. Mindre isbingehaller som den i Uppsala kan tenkes som ekstra minihall på steder hvor det allerede finnes ishaller.

Kjempebra! Om ikke jeg får en Harley så trenger jeg ikke no motorsykkel.

Om en er et sted uten et miljø og kun et foreldreinitiativ til å få etablert et hockeytilbud så kan da ikke holdningen være at om vi ikke får maks så vil vi ikke ha noe? Om kommunen kun finner midler til en isbinge, ikke minst fordi man ikke er villige til å investere de større summene til en 58*26 flate uten å vite om sporten klarer få et fotfeste, så får vi en da bare takke og ta imot en isbinge". Da kan man jo i det minste starte å etablere et miljø som på sikt kan vise til at det er et grunnlag for en fullstørrelseshall til slutt.

En skulle jo tro at f.eks. en isbinge med etterhvert etablerte tilhørende enkle garderobefasiliteter, kunne gi god grobunn for en enklere garasjehallsløsning i stor størrelse med felles tilhørighet om miljøet klarer etablere seg. En full og flott ishall kan nok de fleste steder bli for mye å ønske seg på en god del år fremover, vi må ikke glemme at sporten egentlig er fryktelig liten selv om vi har et relativt stort billettsalg.

Får en på plass en isbinge og begynner med hockeyskole for de minste så kan en jo få etablert dette miljøet på sikt. Med et miljø er veien kortere til en fullstørrelses ishall fordi man kan dokumentere behovet, noe man egentlig bare kan synse om basert på utendørsaktivitet p.t.

Om alternativet til en isbinge er ingenting så ville jeg valgt isbinge 100/100 ganger.

Og garasjen min kan enkelt byttes til teltet til Sorum og gi en enda kortere vei for mellomsteget på vei mot en fullskala ishall.

InnleggSkrevet: 02. Desember 2017 21:56
Tiger_n skrev:

Om en er et sted uten et miljø og kun et foreldreinitiativ til å få etablert et hockeytilbud så kan da ikke holdningen være at om vi ikke får maks så vil vi ikke ha noe? Om kommunen kun finner midler til en isbinge, ikke minst fordi man ikke er villige til å investere de større summene til en 58*26 flate uten å vite om sporten klarer få et fotfeste, så får vi en da bare takke og ta imot en isbinge". Da kan man jo i det minste starte å etablere et miljø som på sikt kan vise til at det er et grunnlag for en fullstørrelseshall til slutt.

En skulle jo tro at f.eks. en isbinge med etterhvert etablerte tilhørende enkle garderobefasiliteter, kunne gi god grobunn for en enklere garasjehallsløsning i stor størrelse med felles tilhørighet om miljøet klarer etablere seg. En full og flott ishall kan nok de fleste steder bli for mye å ønske seg på en god del år fremover, vi må ikke glemme at sporten egentlig er fryktelig liten selv om vi har et relativt stort billettsalg.

Får en på plass en isbinge og begynner med hockeyskole for de minste så kan en jo få etablert dette miljøet på sikt. Med et miljø er veien kortere til en fullstørrelses ishall fordi man kan dokumentere behovet, noe man egentlig bare kan synse om basert på utendørsaktivitet p.t.

Om alternativet til en isbinge er ingenting så ville jeg valgt isbinge 100/100 ganger.

Og garasjen min kan enkelt byttes til teltet til Sorum og gi en enda kortere vei for mellomsteget på vei mot en fullskala ishall.

Dette!

Vi som bor der det ikke finnes miljø blir hele tiden møtt med argumentet at vi ikke kan bygge en hall til flere titalls millioner fordi det ikke er noe miljø, og vi får ikke etablert noe godt miljø før vi har en ishall... Hadde det blitt gode prosjektløsninger for denne typen hall garanterer jeg at det hadde vært fire-fem slike i Nord-Trøndelag før 2025. (Namsos, Steinkjer, Verdal, Levanger, Stjørdal). Da hadde det blitt mye lettere å få en ordentlig ishall i distriktet etterpå.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. Desember 2017 16:52
Sorum skrev:

Vi kan ta Elverum som et eksempel. De har en isflate på Fylken. Der var det hockeyrink i mange år, og Elverum var vel klubben som holdt på lengst med lag i seriespill på naturisbane. Vanskelig å finne historikk med alt radert på hockey.no. Men de holdt på til ca 2010. Da gav de opp, pga mye jobb med naturis. Slik så det ut https://www.youtube.com/watch?v=OhySOFyq1vc Lenge håpet de på ishall. Og var en stund med i planene for anlegget Terningen som Forsvaret også bidro til. Men ingen ishall. I stedet en flott håndballarena i en by hvor herrelaget er et topplag.

Det er fortsatt noen som spiller hockey, og som sier sesongen begynte i dag, 29. nov. https://www.facebook.com/christian.nyda ... =2&theater og https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Hvor realistisk er det nå at en kommune på 21000 innbyggere skulle få en ishall uten at det er et større ishockeymiljø i en egen klubb eller i et idrettslag? Jeg tror at nettopp Elverum er en typisk norsk kommune hvor et enklere anlegg til å begynne med kan være veien å gå før man kan håpe på en fullverdig ishall.

Med utgangspunkt i skøytebanen på Fylken kunne en mindre kunstfrossen isflate og et telt gi aktivitet i 6. mnd med stabile forhold. Forbundet jobber med Veidekke for å komme frem til noe jeg tror er ment å presenteres for kommunene. Poenget må være at aktivitet skaper behov. Klarer de på denne måten å vekke liv i Elverum ishockeyklubb igjen, og organisere lag for de yngste barna ser jeg ingen problemer om de må spille kamper på større baner i Hamar eller på Kongsvinger, eller om motstander kommer til Elverum og spiller på en mindre bane, f.eks 20x40, evt med bare fire utespillere. Og skulle Elverum klare å få lag opp mot U-12, U-U-13 er det fullt mulig å legge enkelte treninger også til nabobyer hvis banestørrelsen blir et problem. De trente på Hamar tidligere, før isen på Fylken var klar om høsten.

Fordelen med et plasttelt er det senere kan tas ned, flyttes til en annen bane i kommunen, eller selges. Så må det være mulig å utvide kjøleanlegget slik at den får full størrelse før man bygger en fullverdig hall, eller kjøper et tilsvarende telt som står på Jordal nå.

Hvor realistisk er det at en lekehall for barn opp til 10 års alder skal skape er større miljø og press enn hva det robuste miljøet Elverum hadde i noen tiår rundt sin uterink på Fyken? Har du tenkt litt rundt om ikke dette burde vært godt nok til at initiativet ikke skulle dø med Terningmoen?

Finnes det godt med ekstra istid på Hamar for to-tre lag med 10-13 åringer fra Elverum? Husk at disse ikke kan ta til takke med tidene etter kl. 21.00.

Hvilke lag tenker du at 12-13 åringer fra Elverum med begrenset erfaring fra stor is skal spille mot på Hamar? For de yngre lagene ser vi at selv Lillehammer sliter når de kommer til Hamar. Du tenker kanskje at Elverum skal spille i en egen storflateserie på lånt is for dem med små isflater, kanskje mot Fagernes og Fåvang/Ringebu?

Det virker som både du og forbundet ikke har tenkt spesielt godt gjennom dette med minianlegg. Elverum har hatt et veldig stort dokumentert behov, og det er blitt skuslet bort. Det er der problemet ligger, og små isbinger med tak er ikke løsningen. Hvilke andre land er det som gjør det på denne måten? Helt enkle hallkonstruksjoner over 26x56m isflater dersom nødvendig, ja, men ikke lekehaller. Dagens foreldre ser etter varige idretter når de velger idretter for sine barn. Lekeishallene blir da fine for nettopp lek utenom treningstid i andre idretter.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. Desember 2017 17:05
Tiger_n skrev:

Harleyen er ditt påfunn. Den er som en stor VM-hall, en sånn som vi ikke finner i Norge. Jeg tenker heller på en lettvekts 125cc, den minste 2-hjulingen som klarer å holde fartsgrensen og som har lov til å kjøre på det vi har av veier, men som ikke er egnet for langtur, med passasjer, osv. Du skriver om sparkesykler og kanskje en liten 50cc scooter som ikke er interessant lengre den dagen gutten eller jenten får sertifikat for mer kubikk og vil litt lengre ut i verden enn til nabobygden eller nabobyen.

Du har kanskje sett en video delt de siste dager på diverse sosiale medier fra Kirkenes?

https://www.youtube.com/watch?v=-wXFjDEnu1w&t=30s
https://www.youtube.com/watch?v=3PN-epLbo8Q

Der har de holdt det gående i noen tiår og dokumentert behovet i alle mulige retninger. De spiller også i en Barentsliga, har utendørs is med vant og må noen hundre km sørover for å finne ishall med tak et sted i de dype finske skoger. Du mener kanskje de skal spille mot russere og finlendere på minisis med tak som i din private garasje fordi dette er en veldig lur ide?

Det de har behov for er en minstemåls isflate som den på nye Jordal Amfi, men med helt minimale fasiliteter rundt, eller kall det en lett motorsykkel om du vil. Det skal ikke spilles VM kamper der, så de har ikke behov for en Harley CVO. 500cc-en som brukes i GET trenger de heller ikke, og 250-en, en sånn som Ringerike nylig har trimmet seg opp til, den kan de også klare seg uten, men de må ha en 125cc for å få være med. Sparkesykkelen er et leketøy, og leken kan de gjøre bedre på dagens uterink hvor det er mulig å ha russere og finlendere på besøk hvis ikke været er så alt for ille. Kall det gjerne en 125cc uten skilt om du vil.

Hvis du vil ha dokumentasjon kan du se på hva som har skjedd på steder hvor ishallen har kommet uten at det var noe spesielt miljø der fra tidligere for kølle og puck. Jessheim og Kristiansand er blant våre siste suksesshistorier. Har du noe materiale liggende et sted som tilsier at nye ishaller ikke vil gi aktivitet gitt at de bygges ut fra steder strategisk angitt fra vårt forbund? Hvis ikke bør du revurdere din argumentasjon.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. Desember 2017 17:28
anofsti skrev:
Tiger_n skrev:

Dette!

Vi som bor der det ikke finnes miljø blir hele tiden møtt med argumentet at vi ikke kan bygge en hall til flere titalls millioner fordi det ikke er noe miljø, og vi får ikke etablert noe godt miljø før vi har en ishall... Hadde det blitt gode prosjektløsninger for denne typen hall garanterer jeg at det hadde vært fire-fem slike i Nord-Trøndelag før 2025. (Namsos, Steinkjer, Verdal, Levanger, Stjørdal). Da hadde det blitt mye lettere å få en ordentlig ishall i distriktet etterpå.

Klassisk problemstilling lik den med høna og egget. Du bor på et sted hvor det ikke spises egg fordi ingen har hentet noen høner og en hane enda?

En svømmehall med bassenglengde 12,5m koster ca. 55 mill før det trekkes fra for spillemidler og moms. Disse har vært bygget på de fleste steder i kongeriket uten at det på noen av disse stedene har vært bedrevet konkurransesvømming i islagte vann hvor isen har vært hugget opp for svømmebaner vinterstid, og det har aldri falt noen inn å bygge svømmebasseng med 6 meters lengde for først å bevise aktivitet og behov.

Det skal være mulig å bygge ishaller billigere enn de 55 mill. Forskjellen i favør av bassengene er at skolene er pliktig å lære skolebarna å svømme, men ellers er det en god del av det samme. De brukes for gym i skolen og lek for lokalbefolkningen utenom. Der har du viktige oppgaver for ishallen også.

Kommunene har også gjerne bygget sine egne svømmebasseng, og ofte flere av dem, heller enn å vurdere korte bussturer til nabobassenget som en mye billigere løsning.

Hvis en eller annen svenskekonge hadde hærtatt Trøderriket for noen hunde år siden ville det siden 70-tallet vært bygget ishaller i alle de byene du ramser opp, og i Trondheim ville den største hallen hatt plass for 8-10000 tilskuere.

InnleggSkrevet: 05. Desember 2017 10:43
Det blir diskutert oppgradering av Leangen ishall i dette mulighetsstudiet:

https://www.trondheim.kommune.no/leange ... etsstudie/

InnleggSkrevet: 06. Desember 2017 09:45
askjetne skrev:Det blir diskutert oppgradering av Leangen ishall i dette mulighetsstudiet:

Ser jo ut til å bli et veldig fint anlegg. Spørsmålet er hvor mye det betyr for Leangen Arena? Hvis det eneste som skal gjøres i hallen er å bygge ut kiosk etc. Ser jo ikke ut ,slik jeg forstår det, at taket skal heves for å øke publikumskapasiteten.

InnleggSkrevet: 06. Desember 2017 17:03
Doorknob skrev:
askjetne skrev:Det blir diskutert oppgradering av Leangen ishall i dette mulighetsstudiet:

Ser jo ut til å bli et veldig fint anlegg. Spørsmålet er hvor mye det betyr for Leangen Arena? Hvis det eneste som skal gjøres i hallen er å bygge ut kiosk etc. Ser jo ikke ut ,slik jeg forstår det, at taket skal heves for å øke publikumskapasiteten.

Legges opp til å bruke rundt 260 millioner på is-idretter på Leangen og etter min mening kommer svært lite av dette ishockey til gode. Det kan vel regnes med marginalt økt istid for ishockey, VIP-areal, 2 kiosker inne i hallen, nye toaletter, flere garderober og bedre kafé. Man må ut av ishallen for å komme til de nye toalettene også, men får håpe kapasiteten økes i det minste.

Tiltak nevnt fra STIHK og Trondheim bydrift som ikke synes ivaretatt er å øke tilskuerkapasiteten etter at isflaten ble smalere samt få nye klappseter. Det kan virke som det siktes mot en minimumsløsning for å få Leangen godkjent som Elitearena klasse B og da kan man jo begynne å lure på hvor langt frem i tid en hovedarena i Trondheim havner.

Noen som har status på ishall på Tiller? Faller den fremdeles på prioriteringslistene? Ved å bruke kvm-tallene fra mulighetsstudien for skøytebanen vil en enkel ishall havne på i overkant av 50 millioner kroner.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. Desember 2017 18:35
spade skrev:
Doorknob skrev:Ser jo ut til å bli et veldig fint anlegg. Spørsmålet er hvor mye det betyr for Leangen Arena? Hvis det eneste som skal gjøres i hallen er å bygge ut kiosk etc. Ser jo ikke ut ,slik jeg forstår det, at taket skal heves for å øke publikumskapasiteten.

Legges opp til å bruke rundt 260 millioner på is-idretter på Leangen og etter min mening kommer svært lite av dette ishockey til gode. Det kan vel regnes med marginalt økt istid for ishockey, VIP-areal, 2 kiosker inne i hallen, nye toaletter, flere garderober og bedre kafé. Man må ut av ishallen for å komme til de nye toalettene også, men får håpe kapasiteten økes i det minste.

Tiltak nevnt fra STIHK og Trondheim bydrift som ikke synes ivaretatt er å øke tilskuerkapasiteten etter at isflaten ble smalere samt få nye klappseter. Det kan virke som det siktes mot en minimumsløsning for å få Leangen godkjent som Elitearena klasse B og da kan man jo begynne å lure på hvor langt frem i tid en hovedarena i Trondheim havner.

Noen som har status på ishall på Tiller? Faller den fremdeles på prioriteringslistene? Ved å bruke kvm-tallene fra mulighetsstudien for skøytebanen vil en enkel ishall havne på i overkant av 50 millioner kroner.

Det meste av de 260 mill går vel til et tak over uteisen på Leangen. Kanskje alt av kortbaneløp og det meste av kunstløp da kan flyttes over dit, noe som vil gi effekt for ishockey.

Men Tiller, ja, der bør det skje noe, men så vil det høres fra fotball og andre at 260 mill på is får være nok for noen årtier.

26 meters bredde er en fadese som burde vært stoppet, og kun kosmetiske endringer for en klasse B hall er ikke nok for at Nidaros skal kunne hevde seg i GET.

InnleggSkrevet: 06. Desember 2017 19:04
Har ikke lest igjennom vedlegget, men er det planlagt med hockeyrink i skøytehallen, som i Sørmarka og i Bjugn?

InnleggSkrevet: 06. Desember 2017 22:07
DonCherry skrev:Det meste av de 260 mill går vel til et tak over uteisen på Leangen. Kanskje alt av kortbaneløp og det meste av kunstløp da kan flyttes over dit, noe som vil gi effekt for ishockey.

Korrekt, 225 mill til skøyte og bandyhall samt en noen millioner her og der som gagner flere interessenter. Så noe mer istid for ishockey kan påregnes.
DonCherry skrev:Men Tiller, ja, der bør det skje noe, men så vil det høres fra fotball og andre at 260 mill på is får være nok for noen årtier.

Heldigvis foreslås det finansiering på Leangen ved å utvikle næringsarealer på deler av området.
DonCherry skrev:26 meters bredde er en fadese som burde vært stoppet, og kun kosmetiske endringer for en klasse B hall er ikke nok for at Nidaros skal kunne hevde seg i GET.

Enig. Det trengs ny arena og ishall på Tiller.

InnleggSkrevet: 06. Desember 2017 22:09
Sorum skrev:Har ikke lest igjennom vedlegget, men er det planlagt med hockeyrink i skøytehallen, som i Sørmarka og i Bjugn?

Bandybane. Kommer langt med å lese side 52-58 i pdf'en samt se noen illustrasjoner i påfølgende sider.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. Desember 2017 22:34
spade skrev:
Sorum skrev:Har ikke lest igjennom vedlegget, men er det planlagt med hockeyrink i skøytehallen, som i Sørmarka og i Bjugn?

Bandybane. Kommer langt med å lese side 52-58 i pdf'en samt se noen illustrasjoner i påfølgende sider.

Jeg leste ikke. Den var for lang, så jeg nøyde meg med å se på bildene og der var det tak over uteisen. Dersom det blir bandyflate i denne hallen kan det bety fortsatt press fra kunstløp og kortbane på hockeyisen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 11. Desember 2017 19:39
Hockey-feberen herjar mellom fjella:

Det er særleg Lom og Skjåk nord i Gudbrandsdalen som er ramma:

http://lom-idrett.no/ishockey/ishockeyt ... n-og-unge/

Vel, det foregår ute utan kjøleanlegg, men det kan koma noko med tida så lenge aktiviteten er der.

InnleggSkrevet: 20. Januar 2018 02:43
Da ser det ut til at "ishallen" i Mo i Rana er tatt i bruk. Har tak, men åpne sider. Har naturis nå, men rør er lagt og skal tas i bruk senere https://www.ranablad.no/ishall

Samtidig skriver en blogger på Hamar Arbeiderblad om "Bygdehockeyens renessanse?
16. januar 2018 av Lars Nikolaisen

Et av resultatene av hockeyfeberen på Hedmarken er at hockeybaner og klubber dukker opp rundt i bygdelagene.,,,,,,,,

http://habloggen.h-a.no/sport/bakmal/by ... 16294926-9

I fjor åpnet denne banen på Løten http://www.sil.no/2017/01/28/hockeymoro-i-loten/ Som vi ser, utendørs, full størrelse, men naturis.

Det var nå Forbundet skulle ha stått klare med modeller/varianter av enklere anlegg. Jeg har fortsatt trua på at på mindre steder kan man forsøke med mindre baner, og helst med kunstis slik at sesong blir medio oktober til medio mars, kanskje lengre på innlandet. Med eller uten hall, men kanskje en modell som i Mo i Rana. Viktig dog at banene anlegges på tomter som senere er store nok for fullverdig rink.

Jeg ser her hvor jeg bor med ca 6000 innbyggere at det ikke lenger er noen isflater. Mindre steder rundt her som hadde enkle isflater har det ikke lenger. I en nabokommune har de en meget bra naturisflate, ca 40x60 m, med masse unger som spiller hockey. Så har vi Årnes med ishall. Der er det nå bare et 4. div lag, et U-16, U-13 og et U-11. Nes har 22000 innbyggere og lange tradisjoner for ishockey, men det er ikke mer enn ca 60 spillere totalt over 10 år.

Lengre nord, på Jessheim, har de en super hall. Men det går tregt ift resultater. Seniorlaget er sist i 3. div. Det er også U-15 og U-14 i sine serier. De har også U-13 og U-11, og yngre lag. Men på Jessheim har de også en fullverdig kunstisrink med stor aktivitet.

Slik det er i dag må man ha en fullverdig ishall for at man skulle organisere treninger og kampvirksomhet på et visst nivå. Å få til en en slik ishall hvor jeg bor, en kommune med nesten 18000 innbyggere, ser jeg på som helt urealistisk. Det er mindre en 30 km til respektive fire ishaller. Men for å komme i gang med aktivitet, gjerne innen det ene idrettslaget som faktisk inntil nylig hadde en skøytegruppe, så ville et enklere anlegg kunne være en start for et langsiktig prosjekt for å få en ishockeyklubb og en ishall til bygda. Lokalavisa skriver nå daglig om skianlegg, både alpint og langrenn, som har rekordstor aktivitet. Dette samtidig som ingen barn får prøvd skøyter på hjemstedet sitt.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Januar 2018 17:41
Gratulerer Sørum og takk for eit skikkeleg godt innlegg.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. Januar 2018 18:58
Tida for naturis er ikkje ute enno, sjølv med klimaendringane. I store delar på det indre av Austlandet går det an, i Opplanda likeså vel som i delar av Nord-Noreg. Langrennssporten er mykje verre stilt om ikkje kunstsnø finst. Når regn på is frys, blir det ny is - ikkje snø.

Det var gledeleg å sjå at bana i Mo har vorte så fin. Tak over er bra for regn og snø, men kan vera eit tveegga sverd for frysinga. Taket kan gje tilbakestråling og hindre islegging i klarvêr og nokre få varmegradar. Det går oftast bra UTAN tak.

Publisitet om sporten er det som må til for å få opp interessa, få lokale krefter til å laga bane. Neste steg er kommunal rydding av snø og sprøyting, gjerne i samarbeid med lokale ildsjelar. Vi ser at det no er ein ny giv for løkkehockeyen på Hedmarken. For dei beste frå løkkene er steget ikkje langt til organisert hockey i ein nærliggjande klubb.

Eg har også peika på Ottadalen, dvs. kommunane Vågå, Lom og Skjåk. Her er det lite snø og bra med kuldegradar, vanlegvis. Ikkje underleg at der her finst ein gamal skøytetradisjon. No er det aktivitet både i Lom/Skjåk og Våga. Ei gruppe midt i Gudbrandsdalen ville også ha gjort seg som bindeledd mellom Lillehammer og Ottadalen.

I Finnmark med Alta, Lakselv, Tana og Vadsø kan det også bli aktivitet på naturis, og er det allereie i Kirkenes.
https://www.ifinnmark.no/ost-finnmark/i ... -81-666110
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 21:46
Hva er det byrådet og Kultur og Idrettsbygg holder på med? Først så planlegger de nye Jordal til hele 553 millioner og for liten for landslaget, og så kommer Frogner til 231 mill med plass for 300 tilskuere. Dette må jo være mer enn nok til å skremme vannet av alle kommuner som har tenkt en millimeter eller mer på kanskje å bygge en ishall.

https://www.vartoslo.no/15-ars-ventetid ... ta-ferdig/

Hvordan er det mulig å bygge en ishall med noen kontorer og et treningsrom ekstra for 231 millioner når det bare er plass for 300 tilskuere?

InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 22:18
DonCherry skrev:Hva er det byrådet og Kultur og Idrettsbygg holder på med? Først så planlegger de nye Jordal til hele 553 millioner og for liten for landslaget, og så kommer Frogner til 231 mill med plass for 300 tilskuere. Dette må jo være mer enn nok til å skremme vannet av alle kommuner som har tenkt en millimeter eller mer på kanskje å bygge en ishall.

Hvordan er det mulig å bygge en ishall med noen kontorer og et treningsrom ekstra for 231 millioner når det bare er plass for 300 tilskuere?

Det er nok fordi de legger mere vekt på at det skal se fancy ut med glass, bekker og fontener mm.
En ishall trenger ikke å se ut som opera'n. Se til Sverige, Vida, Läckerol, Löfbergs, Malmø arena m.fl. er riktignok litt større, men de ser ut som ishaller(arenaer) og det er ikke brukt penger på glass og ramme, men lagt vekt på at det skal være moderne/effektive arenaer.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 22:28
CCCP skrev:
DonCherry skrev:Hva er det byrådet og Kultur og Idrettsbygg holder på med? Først så planlegger de nye Jordal til hele 553 millioner og for liten for landslaget, og så kommer Frogner til 231 mill med plass for 300 tilskuere. Dette må jo være mer enn nok til å skremme vannet av alle kommuner som har tenkt en millimeter eller mer på kanskje å bygge en ishall.

Det er nok fordi de legger mere vekt på at det skal se fancy ut med glass, bekker og fontener mm.
En ishall trenger ikke å se ut som opera'n. Se til Sverige, Vida, Läckerol, Löfbergs, Malmø arena m.fl. er riktignok litt større, men de ser ut som ishaller(arenaer) og det er ikke brukt penger på glass og ramme, men lagt vekt på at det skal være moderne/effektive arenaer.

Hva var prislappen på DNB Arena, var det 210 mill?

InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 22:57
DonCherry skrev:Hva var prislappen på DNB Arena, var det 210 mill?

Ja var vel det. Så det går an å få en arena til en "normal" pris. Nå ble jo den bygget på flatmark, og det skulle ikke rives noe først ( ref.Jordal) Nå mener jeg at "nye Jordal" ikke skulle vært bygd på Jordal, men skulle vært bygd sammen med det som nå heter Intility arena(VIF sin fotball stadion)Nå ble vel ikke stadion og nye Jordal planlagt samtidig men.Jordal kunne forøvrig vært "strippet" ned, og vipps så hadde man hatt 2 ungdomshaller på Jordal.

InnleggSkrevet: 29. Januar 2018 23:10

Det var dyrt ja. Men ser ut til å være et stort bygg, 4600 kvm med tanke at selve isflaten er på 1800 kvm. Uansett så får vi vel være glad for at det kommer en ny ishall til Oslo. Kunstløp har ca 20 faste timer i de andre kommunale hallene. I tillegg kommer stevner som gjerne tar en hel dag. Kortbaneløp vet jeg ikke om det er noen som driver ennå, og i så fall hvor de trener. Men uansett bør det blir timer til ishockey også, men ikke på gunstige tider som passer for barn. Mer trolig med sene kveldstimer, etter kl. 2100.

InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 02:35
DonCherry skrev:Frogner til 231 mill med plass for 300 tilskuere. Dette må jo være mer enn nok til å skremme vannet av alle kommuner som har tenkt en millimeter eller mer på kanskje å bygge en ishall.

I forrige uke -- åpning av Ugglebo Arena med stjernegalleri på isen i Ockelbo hvor prins Daniel kommer fra:
http://www.gd.se/sport/ishockey/publikf ... lderna-har

Kostnad 17 mill. for ishall med plass for 300 tllskuere pr i dag. Svenskene kunne bygget 13,5 slike ishaller for 231 mill.........

InnleggSkrevet: 30. Januar 2018 13:45

Iflg veidekke er det også en fleridrettshall på 2000 kvm. Det er også prosjektet som har kostnadsramme på 231 mill, så det inkluderer mer enn bare bygginga.

http://veidekke.no/om-oss/nyheter-og-me ... e15816.ece
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester