Manglerud Star

InnleggSkrevet: 14. Juni 2016 08:18
Ottos skrev:Hvor mange penger tror du Manglerud Star sitter igjen med etter at spillere som Magnus Hoff og Eirik Salsten har signert for Stavanger Oilers ? Dersom det hadde vært praksis at ishockeyklubber som utvikler spillere fikk lønn for strevet, så hadde Manglerud Star vært i en atskillig bedre økonomisk situasjon og ikke behøvd å sette i gang "kronerulling"

Nå har du jo en kjerne av sannhet i det du prøver formidle, men å bruke Hoff (Hasle/Løren) og Salsten (Storhamar) som eksempler på spillere som MS ikke blir kompensert for henger vel ikke helt på greip.... De har vel ei heller utviklet seg noe voldsomt den perioden de har vært i MS, kun blitt eldre.

InnleggSkrevet: 14. Juni 2016 11:39
Takk for ditt innspill Tiger_n ;) .
Da får vi vel se nærmere på disse spillernes bakgrunn:

Eirik Salsten sin moderklubb er Storhamar, og denne klubben har nok betydd mest for Eirik sin utvikling som ishockeyspiller. Etter U20 har han spilt 22 kamper for Vålerenga i 2014, hvor han absolutt ikke fikk ut sitt potensiale - kun 3 assist. Sesongene 2015 og 16 spilte Eirik 58 kamper for Manglerud Star, der han produserte 15 mål og 14 assist. Det var først i perioden som spiller for Manglerud Star at Stavanger Oilers fikk opp øynene for hans ferdigheter. Konklusjonen må derfor bli at moderklubben Storhamar har betydd mest for Eirik sin utvikling fram til U20, mens Manglerud Star har hatt størst betydning for spilleren i løpet av de etterfølgende årene.

Magnus Hoff sin moderklubb er Hasle/Løren, men han fikk riktig nok hjelp av Vålerenga til å utvikle sine ferdigheter fram til U20. Etter U20 har han sesongen 2013/14 spilt collegehockey for Lincoln Stars. Deretter fikk han spilt 7 kamper for Vålerenga, før han gikk over til Manglerud Star i 2014. I løpet av de siste to sesongene har han spilt 54 kamper for Manglerud Star, og scoret 17 mål og like mange assist. Det var først i perioden som spiller for Manglerud Star at Stavanger Oilers fikk opp øynene for hans ferdigheter. Konklusjonen må derfor bli at Vålerenga har betydd mest for Magnus sin utvikling fram til U20, mens Manglerud Star har hatt størst betydning for spilleren i løpet av de etterfølgende årene. Selvfølgelig har også Lincoln Star hatt betydning for spillerens utvikling, men som sagt utenfor Norge.

Markus Søberg sin moderklubb er Manglerud Star, og det var i denne klubben at han utviklet sine hockeyferdigheter opp til U 19. Deretter startet han sin karriere i Frölunda HC før han i 2014 drog over til Canada og collegehockey med Windsor Spitfires. Konklusjonen må derfor bli at Manglerud Star har betydd mest for Markus sin utvikling fram til U19, mens utenlandske klubber har hatt størst betydning for spilleren i løpet av de etterfølgende årene.

Dersom du Tiger_n lager en statistikk over hvilke ishockeyklubber som har fått fram flest profesjonelle spillere, ligger Manglerud Star meget høyt oppe på listen :idea: . I Stavanger Oilers har både Lars Peder Nagel, Daniel Rokseth og trener Pål Kristian Guldbrandsen mfl. sin bakgrunn i Manglerud Star.

Kanskje kan noen brukere på dette forum gi oss en oversikt over kjente Manglerud Star spillere opp igjennom historien ?

InnleggSkrevet: 14. Juni 2016 13:14
Ottos skrev:Takk for ditt innspill Tiger_n ;) .
Da får vi vel se nærmere på disse spillernes bakgrunn:

Eirik Salsten sin moderklubb er Storhamar, og denne klubben har nok betydd mest for Eirik sin utvikling som ishockeyspiller. Etter U20 har han spilt 22 kamper for Vålerenga i 2014, hvor han absolutt ikke fikk ut sitt potensiale - kun 3 assist. Sesongene 2015 og 16 spilte Eirik 58 kamper for Manglerud Star, der han produserte 15 mål og 14 assist. Det var først i perioden som spiller for Manglerud Star at Stavanger Oilers fikk opp øynene for hans ferdigheter. Konklusjonen må derfor bli at moderklubben Storhamar har betydd mest for Eirik sin utvikling fram til U20, mens Manglerud Star har hatt størst betydning for spilleren i løpet av de etterfølgende årene.

Magnus Hoff sin moderklubb er Hasle/Løren, men han fikk riktig nok hjelp av Vålerenga til å utvikle sine ferdigheter fram til U20. Etter U20 har han sesongen 2013/14 spilt collegehockey for Lincoln Stars. Deretter fikk han spilt 7 kamper for Vålerenga, før han gikk over til Manglerud Star i 2014. I løpet av de siste to sesongene har han spilt 54 kamper for Manglerud Star, og scoret 17 mål og like mange assist. Det var først i perioden som spiller for Manglerud Star at Stavanger Oilers fikk opp øynene for hans ferdigheter. Konklusjonen må derfor bli at Vålerenga har betydd mest for Magnus sin utvikling fram til U20, mens Manglerud Star har hatt størst betydning for spilleren i løpet av de etterfølgende årene. Selvfølgelig har også Lincoln Star hatt betydning for spillerens utvikling, men som sagt utenfor Norge.

Markus Søberg sin moderklubb er Manglerud Star, og det var i denne klubben at han utviklet sine hockeyferdigheter opp til U 19. Deretter startet han sin karriere i Frölunda HC før han i 2014 drog over til Canada og collegehockey med Windsor Spitfires. Konklusjonen må derfor bli at Manglerud Star har betydd mest for Markus sin utvikling fram til U19, mens utenlandske klubber har hatt størst betydning for spilleren i løpet av de etterfølgende årene.

Dersom du Tiger_n lager en statistikk over hvilke ishockeyklubber som har fått fram flest profesjonelle spillere, ligger Manglerud Star meget høyt oppe på listen :idea: . I Stavanger Oilers har både Lars Peder Nagel, Daniel Rokseth og trener Pål Kristian Guldbrandsen mfl. sin bakgrunn i Manglerud Star.

Kanskje kan noen brukere på dette forum gi oss en oversikt over kjente Manglerud Star spillere opp igjennom historien ?

Det er da ingen som noensinne har benektet eller prøvd å bestride MS sin posisjon om norges største talentfabrikk i barne og ungdoms-hockeyen på 80 og 90-tallet?

Det til side, og i samme sleng kaster vi bort lillebror Søberg da han heller ikke var noe av ditt originale innlegg.

Du påstår at ting hadde vært så mye bedre for MS om de hadde blitt kompensert for spillerutviklingen sin, og så tar du frem de to nevnte over. Begge har kun hatt seniorhockey for MS, om de skulle blitt kompensert for dette også bare fordi de har vært flinke på bredde begynner ting å bli komplekst.

Både Salsten (116 av 184) og Hoff (108 av 162) hadde et bra antall kamper under beltet før de kom til MS, så det å påstå at Oilers fikk opp øya for disse spillerne fordi de produserte som forventet på et dårlig MS lag hvor de fikk store roller i laget er kanskje noe vel kraftig. Dette er spillere som begge har vært ansett som noen av GET-ligaens største talenter for 4-5 år siden og Oilers fikk nå et behov for å erstatte tilsvarende lokale talenter fordi de må bygge laget sitt på nytt.

Jeg står fremdeles for min påstand om at det at en spiller som produserer 0.33p i snitt som 18 åring ikke akkurat sjokkerer med 0.6p som 21-åring. Ei heller at en spiller med 0.58 i snitt som 18 åring presterer 0.8 som 22 åring. For meg ser det egentlig ut som om de har stått på stedet hvil, eller til og med ikke fått ut sitt fulle potensiale. Jeg ser faktisk så og si ingen reell utvikling i tiden deres i MS og mener dette har mye mer med timing og behov for PG å skape sitt eget lag i stavanger enn noe med spillernes prestasjoner i MS.

For å ta frem han vi kastet ut istad som du dro inn som et halmstrå mtp koblingen til MS:
Det er 6 år (!!) siden Søberg, som eneste spiller av de nevnte MS kan ta noe som helst æren for, spilte i klubben. Da var han 15 år gammal, spilte på U17/U19 og han spilte sin første periode med seniorhockey for VIF ifjor. Han hadde et talent, ingen tvil om det, men når en ser på hvor mange talenter som faller fra i perioden 15 -> Senior så ser man fort hvor skoen trykker, all ære til MS som gjorde en kanonjobb med en del kull på 90-tallet+ men det er ikke de som oftest løfter spillerne fra talent til senior, og dette kan argumenteres for å være den absolutt tyngste og vanskeligste jobben.

InnleggSkrevet: 14. Juni 2016 14:35
Tiger_n.
Du gjentar flere ganger "all ære til Manglerud Star på 80 - 90 tallet", men forsøker etter beste evne å rakke ned på deres ungdomsarbeid i den etterfølgende tiden. Jeg lurer derfor på hvilken Get liga klubb du har i tankene, som har vist evne til å ta vare på U 16 og 18 talentene, og utvikle dem videre til gode seniorspillere ? De eneste klubblagene som jeg kommer på er .......... ? Iallefall ikke Vålerenga ...... Nei jeg gir opp - Hvilken klubb ?

InnleggSkrevet: 15. Juni 2016 07:01
Ottos skrev:Tiger_n.
Du gjentar flere ganger "all ære til Manglerud Star på 80 - 90 tallet", men forsøker etter beste evne å rakke ned på deres ungdomsarbeid i den etterfølgende tiden. Jeg lurer derfor på hvilken Get liga klubb du har i tankene, som har vist evne til å ta vare på U 16 og 18 talentene, og utvikle dem videre til gode seniorspillere ? De eneste klubblagene som jeg kommer på er .......... ? Iallefall ikke Vålerenga ...... Nei jeg gir opp - Hvilken klubb ?

(Hadde skrevet en "lang" avhandling med det føtes meningsløst ut. Du er litt som DC når du har bestemt deg for et faktum....)

Poenget mitt var at spillerne du brukte som eksempel i min oppfatning ikke kan skylde på MS for sin fine utvikling. Begge hadde så gode stats i GET som 18-åringer (0.33p og 0.58p) at den produksjonen de viser nå ville vært en naturlig utvikling i en hvilken som helst klubb de ikke ble gjemt bort i 3-4.rekka i. Produksjonene til disse spillerne kommer til å falle i Oilers siden de ikke får den samme top-line matchingen der som de har gjort i MS. Men det er

Du nevner U-16 og U-18 talentene. Av de du har nevnt, og for den saks skyld de som har gjort det bedre enn kun GET fra MS, hvilke spillere er det MS har hatt ansvaret for som U-18 som utpeker seg?

Du spør om hvilke klubber som er like gode på å utvikle gode _seniorspillere_ som MS, da våger jeg påstå at MS beviselig ikke er noe spesielt mye bedre enn de andre klubbene, ei heller historisk sett. Noe for så vidt også dette at Salsten (fra SIL) og Hoff (fra VIF) er spillere de har hentet inn til sitt senior-lag på bekostning av egne talenter selv om klubbkassa er skrapa. Men heri ligger jo en oppfattelse fra min side om at det er i årene fra 15-20 man utvikles til en senior innen de fleste idretter, før denne tid kan man ha så mye talent man bare vil men i virkeligheten faller 80% igjennom pga manglende vilje og ønske til å realiserer potensialet sitt. Så det er i disse årene vi faktisk kan si noe om hvilke klubber som er gode til å fostre opp og utvikle _seniorspillere_. De er forsvinnende få Ødegaarder der ute og ta f.eks. en spiller som Zuccarello, han var ingen seniorspiller før han var 18. Han ble vel til og med "avskrevet" i VIF/WANG systemet som 16-åring og endte derfor opp i NTG Frisk.

Men kan du finne et godt eksempel på en juniorspiller som har gått gradene U16-U18-U20-A i MS som så har gått videre og hatt en topp karriere? Marcus Bryhnisveen kommer jo til tankene i nyere tid, men da kan man jo like gjerne finne frem Nordrum/Valkvæ i Frisk, eller Heier/Ekaas i Stjernen så her er ikke MS unike.

Og det til side, er det noen up and coming store talenter i MS systemet p.t.? På U-20 hadde de Kevin Nilsen Berg (Lørenskog ikke MS) og Fredrik Jørgensen (H/L, VIF). på U-18 Markus Ekberg (Lørenskoggutt), Marius Johansen (MS-gutt) og Mats Grøsvik (MS-Gutt) .
Med andre ord fremstår ikke de heller lengre som "Best i klassen" her.

Men å påstå jeg "rakker ned på deres ungdomsarbeid" er jo en relativt subjektiv måte å se det på, jeg viser til fakta der du viser til en "gammel sannhet". At min fakta ikke stemmer overens med den sannhet gjør den ikke til negativ av den grunn. Du ber oss finne fakta som underbygger din sannhet, den ballen ønsker jeg spille tilbake til deg da jeg ikke klarere finne de faktaene du mener er der ute.

Ottos skrev:Jeg lurer derfor på hvilken Get liga klubb du har i tankene, som har vist evne til å ta vare på U 16 og 18 talentene, og utvikle dem videre til gode seniorspillere ?

Frisk har i "nyere" tid fått frem spillere som f.eks.:
Valkvæ Olsen, Lystad Jacobsen, Ødegaard, Follestad, Dokken. Dette er spiller som stort sett har gått igjennom Frisks U og inn på A før de har gått videre (hvilke slike spillere har MS fått frem til A-nivå i egen klubb?.) I tillegg har vi jo også fostret spillere som Zucca, Dahlstrøm, KA Olimb, Cocozza, CC Tønseth, Øksnes, Lindahl, Bovim, Haga ++ men disse har jo gått veien via andre U-avdelinger og lang fra alle har vært i Frisks U16, men de har hatt de viktige årene sine fra å være barnespiller (U18/U20) til å bli seniorspiller (A) i Frisk. Kunne sikkert funnet en del av det samme i Stjernen og Sparta og. (Og sikkert fler andre av GET klubbene også.)

InnleggSkrevet: 15. Juni 2016 13:50
Takk for ditt grundige svar Tiger_n.

Tiger_n sitat: "Produksjonene til disse spillerne kommer til å falle i Oilers siden de ikke får den samme top-line matchingen der som de har gjort i MS"

Jeg er stygt redd for at du har rett i dette, spesielt så lenge Oilers general Pål Haukali Higson og trener Pål K. Gulbrandsen har så stor tro på Magnus Hoff, Eirik Salsten og Markus Søberg, at disse spillerne med tiden forhåpentligvis blir stammen i Stavanger Oilers. Kontinuitetsbæreren Christian Dahl Andersen fikk tilsvarende tillit da de kom til Stavanger som ung og lovende spiller fra Frisk Asker !!!. Snakk om forventningspress - Disse spillerne skal i realiteten erstatte spillere som Philippe Cornet, Mike Hoeffel og Stian Høygård ;)

PHILIPPE CORNET
Sesongen 2010-11: 7 mål og 16 målgivende pasninger på 60 kamper for Oklahoma City Barons, AHL.
+ noen NHL kamper for Edmonton Oilers.
Sesongen 2011-12: 24 mål og 13 målgivende pasninger på 67 kamper for Oklahoma City Barons, AHL.
Sesongen 2012-13: 15 mål og 18 målgivende pasninger på 45 kamper for Oklahoma City Barons, AHL.
Sesongen 2013-14: 13 mål og 15 målgivende pasninger på 58 kamper for Charlotte Checkers, AHL.
Sesongen 2014-15: 09 mål og 13 målgivende pasninger på 55 kamper for Hershey Bears, AHL.
Sesongen 2015-16: 17 mål og 17 målgivende pasninger på 33 kamper for Stavanger Oilers.

MIKE HOEFFEL
Sesongen 2011-12: 5 mål og 4 målgivende pasninger på 50 kamper for Albany Devils, AHL.
Sesongen 2011-12: 5 mål og 4 målgivende pasninger på 50 kamper for Albany Devils, AHL.
Sesongen 2012-13: 5 mål og 5 målgivende pasninger på 52 kamper for Albany Devils, AHL.
Sesongen 2013-14: 7 mål og 12 målgivende pasninger på 53 kamper for Albany Devils, AHL.
Sesongen 2014-15: 9 mål og 9 målgivende pasninger på 62 kamper for Springfield Falcons, AHL
Sesongen 2016: 5 mål og 2 målgivende pasninger på 19 kamper for Stavanger Oilers.

STIAN HØYGÅRD
Sesongen 2010-11: 12 mål og 25 målgivende pasninger på 45 kamper for Lillehammer.
Sesongen 2011-12: 06 mål og 11 målgivende pasninger på 45 kamper for Stavanger Oilers.
Sesongen 2012-13: 04 mål og 08 målgivende pasninger på 45 kamper for Stavanger Oilers.
Sesongen 2013-14: 11 mål og 07 målgivende pasninger på 37 kamper for Stavanger Oilers.
Sesongen 2015-16: Få kamper på grunn av div. skader.

Tiger_n sitat: "hvilke spillere er det MS har hatt ansvaret for som U-18 som utpeker seg?"
For at denne "avhandlingen" ikke skal bli så forskrekkelig kjedelig og lang, avgrenser jeg meg til kun Manglerud spillere i Stavanger Oilers.

Jeg har allerede nevnt Markus Søberg som Manglerud Star utviklet fram til han var så god at han fikk spille på Frölunda HC J20 sitt SuperElit lag. Manglerud Star er også moderklubben til Daniel Rokseth. Han spilte for dette laget helt til han var 21 år gammel, og gikk over til Stavanger Oilers i 2013 etter et år i Tønsberg. Stavanger Oilers sin trener Pål K. Gulbrandsen, kan også takke Manglerud Star for sin ishockeykarriere. Han var 27 år da han kom til Stavanger i 2003, etter en lang karriere i moderklubben Manglerud Star. Stian Høygård spilte også for Manglerud Star sitt juniorlag U 19 - 20, og det samme gjorde M/S gutten Lars Peder Nagel før han kom til Stavanger mfl.

Tiger_n sitat: "Du spør om hvilke klubber som er like gode på å utvikle gode _seniorspillere_ som MS, da våger jeg påstå at MS beviselig ikke er noe spesielt mye bedre enn de andre klubbene, ei heller historisk sett".......... "all ære til MS som gjorde en kanonjobb med en del kull på 90-tallet+ men det er ikke de (M/S) som oftest løfter spillerne fra talent til senior".

Dette blir i grunnen for dumt ........... . Du indikerer at Frisk i "nyere" tid har fått frem flere spillere enn Manglerud Star.

Kan vi ikke heller bli enige om at både Manglerud Star og Frisk Asker har fått fram mange dyktige profesjonelle ishockeyspillere i årenes løp. Dette hadde nok ikke vært mulig uten dyktige trenere, ishockeyspillere som har jobbet for sine karrierer, flittige engasjerte foreldre og ikke minst en dugnadskultur som de kan være stolt av.

Manglerud Star er med andre ord ikke en "Skamløs bomseklubb helt til den siste idiot ikke gidder lenger" som Huuum vil ha det til. Det var kun dette som var mitt poeng da jeg kommenterte Huuum i mitt første innlegg. Sitat: "Dersom det hadde vært praksis at ishockeylag som utvikler spillere fikk lønn for strevet, så hadde Manglerud Star vært i en atskillig bedre økonomisk situasjon og ikke behøvd å sette igang Kronerulling".

Hvorvidt Frisk Asker er i stand til å følge opp sitt dyktige utviklingsarbeid gjenstår å se. Jeg kjenner mest til 2001 spillerne til Frisk Asker (nå U16) - En fin gjeng med lovende talenter, som blant annet består av en liten teknisk kjapp spiller, B: en overvurdert spiller som er mest opptatt av tjutriks og rakke ned på andre spillere.

Sitat fra en Frisk Asker spiller: "Stavanger (2001 lag) har pissa på oss i hele år, og nå har de slått oss ut av Norgesmesterskapet - KATASTROFE". Stavanger 2001 har sine ting å stri med, og har langt igjen før de blir noe annet enn en middelhavsfarer :idea:

Men Stavanger Oilers er en hardtsatsende klubb fra U16 til senior, og ønsker å lære av de beste -sitat Gulbrandsen (SA. 15. juni): "Finland har vokst til å bli en av de beste hockeynasjonene i verden. Landslaget vant tidligere i år både U18- og U20-VM. De spilte også VM-finale på seniornivå i mai. Nå ønsker Oilers å lære av de beste når det kommer til spillerutvikling. Her kommer Olli Hällfors inn som en viktig brikke. I tillegg til å være min assistent skal han også være med å utvikle og forme de unge spillerne våre nedover i systemet".
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Juni 2016 18:02
Tigern og Ottos blir ikke enige om MS eller Frisk Asker. Jeg tror vi kan så fast at de er begge bedre enn de aller fleste på utviklingssiden enten det går på de yngste eller å ta dem videre.

Jeg tok en opptelling på opphavsklubber for dem på A-landslaget og U20 landslaget, VM lagene.

MS 7 2
FA 4 1
VIF 4 0
Furuset 2 1
Trondheim 2 1
Stavanger 2 0
HL 1 2
Lillehammer 1 2
Sparta 1 2
Nes 1 0
Lørenskog 0 4
Stjernen 0 3
Storhamar 0 2
Skien 0 1

Noen merknader.
Martinsen er ført på Lillehammer. Kunne kanskje vært ført på Trondheim.
Tollefsen er før på Nes. Burde vært ført på Lillehammer.
Zuccarello er ført på HL.
Kaasastøl er ført på Skien. Burde vært ført på FA.
JoJo er kun før for A-landslaget.

For A-landslaget skal det være våre beste. For U20 vet vi at treners preferanser kanskje kan spille en større rolle en for de voksne guttene. Hvis vi skulle gjøre dette fra sesong til sesong ville endringene bli størst for U20.

Noen kommentarer.
MS og FA er på topp.
VIF sliter kanskje litt på U-siden.
De gamle talentfabrikkene Furuset og HL er på vei ut.
Kongsvinger er helt fraværende.
Lørenskog, Storhamar og Stjernen er p.t. fraværende på oppvekstsiden for A-gutta.
Lørenskog kommer.
Har Stjernen også noe på gang?

Tallene viser også det store problemet for norsk ishockey. Det er alt for få klubber som tar arbeidet med de yngre på alvor. Hvis alle klubbmiljøene med lag i GET og 1. divisjon hadde jobbet tilnærmet like bra med de unge som MS, og hvis alle klubbmiljøene med lag i 2. divisjon også hadde jobbet godt med lag hele veien opp til U18, da ville det gitt store effekter for nivåene på våre juniorserier, på nivåene for våre tre øverste seniorligaer, på tilskuertallene og på kvaliteten til alle våre landslag.

Kanskje noen kan ta seg tid til å telle opp klubbtilhørighet ved U16 for alle spillere med mer enn 10 kamper i GET siste sesong? Det vil gi en indikasjon på hvilke klubbmiljø som er flinkest på å utvikle spillere for GET.

InnleggSkrevet: 15. Juni 2016 18:12
Ny spiller til MS. Fra Almtuna (Hockeyallsvenskan), Mattias Johansson http://www.mshockey.no/artikkel/2894/Mattias-Johansson

Eliteprospects http://www.eliteprospects.com/player.php?player=32827

MS har da disse spillerne på kontrakt:

Theodor Hestnes (G)

Kevin Nilsen Berg (D)
Christer Simonsen (D)
Markus Bilstad Pedersen (D)

Rasmus Ahlholm (F)
Joachim Hermansen (F)
Jesper Hoel (F)
Per Kristian Person (F)
Marius Trygg (F)
Truls Tveten (F)
Mattias Johansson (F)
Steffen Ratejczak (F)

10 nordmenn og to svensker.

Spillere som spilte for MS sist sesong og som er free agents pr i dag: Bryce Reddick (D), Patrick Wessel (D), Cato Cocozza (F), Kjetil Martinsen (F), Vegard Spets (F).

MS har også flere juniorer som sikkert kan bli aktuelle for A-laget. Tenker bl.a. på Fredrik Hagberg Jørgensen, Marcus Ekberg og Jon Myrer Rafoss.

Edit: Ratejczak klar 17.06.

InnleggSkrevet: 17. Juni 2016 18:55
DonCherry skrev:Tigern og Ottos blir ikke enige om MS eller Frisk Asker. Jeg tror vi kan så fast at de er begge bedre enn de aller fleste på utviklingssiden enten det går på de yngste eller å ta dem videre.

Jeg tok en opptelling på opphavsklubber for dem på A-landslaget og U20 landslaget, VM lagene.

MS 7 2
FA 4 1
VIF 4 0
Furuset 2 1
Trondheim 2 1
Stavanger 2 0
HL 1 2
Lillehammer 1 2
Sparta 1 2
Nes 1 0
Lørenskog 0 4
Stjernen 0 3
Storhamar 0 2
Skien 0 1

Noen merknader.
Martinsen er ført på Lillehammer. Kunne kanskje vært ført på Trondheim.
Tollefsen er før på Nes. Burde vært ført på Lillehammer.
Zuccarello er ført på HL.
Kaasastøl er ført på Skien. Burde vært ført på FA.
JoJo er kun før for A-landslaget.

For A-landslaget skal det være våre beste. For U20 vet vi at treners preferanser kanskje kan spille en større rolle en for de voksne guttene. Hvis vi skulle gjøre dette fra sesong til sesong ville endringene bli størst for U20.

Noen kommentarer.
MS og FA er på topp.
VIF sliter kanskje litt på U-siden.
De gamle talentfabrikkene Furuset og HL er på vei ut.
Kongsvinger er helt fraværende.
Lørenskog, Storhamar og Stjernen er p.t. fraværende på oppvekstsiden for A-gutta.
Lørenskog kommer.
Har Stjernen også noe på gang?

Tallene viser også det store problemet for norsk ishockey. Det er alt for få klubber som tar arbeidet med de yngre på alvor. Hvis alle klubbmiljøene med lag i GET og 1. divisjon hadde jobbet tilnærmet like bra med de unge som MS, og hvis alle klubbmiljøene med lag i 2. divisjon også hadde jobbet godt med lag hele veien opp til U18, da ville det gitt store effekter for nivåene på våre juniorserier, på nivåene for våre tre øverste seniorligaer, på tilskuertallene og på kvaliteten til alle våre landslag.

Kanskje noen kan ta seg tid til å telle opp klubbtilhørighet ved U16 for alle spillere med mer enn 10 kamper i GET siste sesong? Det vil gi en indikasjon på hvilke klubbmiljø som er flinkest på å utvikle spillere for GET.

Zuccarello burde vel strengt tatt vært ført på Vålerenga, har jo aldri spilt kamper for Hasle, gikk bare på hockeyskole i Lørenshallen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. Juni 2016 07:50
Sorum skrev:Ny spiller til MS. Fra Almtuna (Hockeyallsvenskan), Mattias Johansson http://www.mshockey.no/artikkel/2894/Mattias-Johansson

Eliteprospects http://www.eliteprospects.com/player.php?player=32827

MS har da disse spillerne på kontrakt:

Theodor Hestnes (G)

Kevin Nilsen Berg (D)
Christer Simonsen (D)

Rasmus Ahlholm (F)
Joachim Hermansen (F)
Jesper Hoel (F)
Per Kristian Person (F)
Marius Trygg (F)
Truls Tveten (F)
Mattias Johansson (F)
Steffen Ratejczak (F)

10 nordmenn og to svensker.

Spillere som spilte for MS sist sesong og som er free agents pr i dag: Bryce Reddick (D), Patrick Wessel (D), Cato Cocozza (F), Kjetil Martinsen (F), Vegard Spets (F).

MS har også flere juniorer som sikkert kan bli aktuelle for A-laget. Tenker bl.a. på Fredrik Hagberg Jørgensen, Marcus Ekberg og Jon Myrer Rafoss.

Edit: Ratejczak klar 17.06.

Horribelt.. Hvorfor senker dem ikke ambisjonene? De har jo så vidt penger eller spillere til å drive klubb. Sikker på at de kommer til å bli en kasteball neste sesong.

Stakkars svenske som har signert for denne klubben..
Lørenskog Hockey!

InnleggSkrevet: 21. Juni 2016 18:05
Ny svenske på plass, 26 år, Johan Skiöld http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6483 Ser bra ut denne karen.

Oppdatert 21.06.

Theodor Hestnes (G)

Kevin Nilsen Berg (D)
Christer Simonsen (D)

Rasmus Ahlholm (F)
Joachim Hermansen (F)
Jesper Hoel (F)
Per Kristian Person (F)
Marius Trygg (F)
Truls Tveten (F)
Mattias Johansson (F)
Steffen Ratejczak (F)
Johan Skiöld (F)
Markus Svendsen Dahl (F) ny, fra Lillehammer U-20

11 nordmenn og tre svensker.

Og fortsatt er Cato Cocozza og Kjetil Martinsen ledig på markedet.

InnleggSkrevet: 22. Juni 2016 08:09
Sorum skrev:Ny svenske på plass, 26 år, Johan Skiöld http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6483 Ser bra ut denne karen.

Sett ut ifra at han skal spille i GET ligaen på et lag som ikke akkurat har norsk krutt å backe han opp med, ser han da fremdeles bra ut? Hadde Frisk signert han der hadde jeg rista på hodet og blitt sint fordi de kasta penger ut av vinduet... Om det der er nivået MS syns det er greit å ligge på mtp importer bør de som DC/Ottos sier heller ta ansvaret å gi flere U18-U20 spillere sjansen på seniornivå og heller satse på å være klare for å overleve kvaliken. Det der så ut som heller tynn suppe...

InnleggSkrevet: 01. Juli 2016 01:45
MS signerer den svenske backen Erik Backman, som har plukket bra med poeng som junior i Södertälje og som senior i Div 1 for Västervik http://www.eliteprospects.com/player.php?player=33426

MS har da keeper og 14 utespillere. Derav fire svensker som alle ser bra ut.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. Juli 2016 12:23
Sebastian Idoff klar

Bra signering av MS dette! Kan fort bli årets keeper.
Lørenskog Hockey!

InnleggSkrevet: 02. Juli 2016 16:10
Alex_P skrev:Sebastian Idoff klar

Bra signering av MS dette! Kan fort bli årets keeper.

Sebastian Idoff v Steffen Søberg???

Slik er laget pr. 2. juli:

Theodor Hestnes (G)
Sebastian Idoff (G) SWE

Kevin Nilsen Berg (D)
Christer Simonsen (D)
Eric Backman (D) SWE

Rasmus Ahlholm (F) SWE
Joachim Hermansen (F)
Jesper Hoel (F)
Per Kristian Person (F)
Marius Trygg (F)
Truls Tveten (F)
Mattias Johansson (F) (SWE)
Steffen Ratejczak (F)
Johan Skiöld (F) (SWE)
Markus Svendsen Dahl (F) ny, fra Lillehammer U-20

11 nordmenn og fem svensker.

Trenger flere backer. Hva med Emil Frøshaug og Carl Christian Tønseth?

InnleggSkrevet: 22. Juli 2016 21:45
Siden siste oppdatering har Kjetil Martinsen signert. Gjorde respektable 27 poeng sist sesong for MS (8+19). Fra Ringerike har de hentet temmelig ubeskrevne Jonatan Wik. En spennende signering er Ole Setsaas. Han har fire sesonger bak seg i NCAA 3. nivå. Han har også et U-18 VM og et U-20 VM for Norge http://www.eliteprospects.com/player.php?player=60022

Troppen ser slik ut 22. juli http://www.eliteprospects.com/team.php?team=178 Her mangler det backer. MS har signert fem utlendinger totalt.

InnleggSkrevet: 25. Juli 2016 18:59
Er det noen som vet noe mere om MS sin økonomiskesituasjon? Vil de klare å holde seg i Get-ligaen?

InnleggSkrevet: 26. Juli 2016 20:40
Med bare fire backer i troppen måtte neste mann inn bli en back. Noe som sjelden som en danske i GET-ligaen er det klart. 22 år gamle Magnus Leth Nielsen, med nær 140 kamper i Metal-ligaen ble klar i dag http://www.eliteprospects.com/player.php?player=55723

Hva skjer med Cato Cocozza, noen som vet?

InnleggSkrevet: 28. Juli 2016 00:06
20 år gamle Trym Bilgrei, egenutviklet spiller, er MS sin 6. back så langt. Fikk sin debut på A-laget sist sesong http://www.mshockey.no/artikkel/2911/Trym-Bilgrei

Statistikk http://www.eliteprospects.com/player.php?player=118161

InnleggSkrevet: 05. August 2016 21:38
Karl Pearson kommer inn på backplass. Kommer fra Allsvenskan og Almtuna http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6523 MS har da sju backer og 13 forwards. Sju utlendinger i troppen. De skal ha inn en ung norsk back til og to forwards. Troppen http://www.eliteprospects.com/team.php?team=178
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. August 2016 22:39
Sorum skrev:Karl Pearson kommer inn på backplass. Kommer fra Allsvenskan og Almtuna http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6523 MS har da sju backer og 13 forwards. Sju utlendinger i troppen. De skal ha inn en ung norsk back til og to forwards. Troppen http://www.eliteprospects.com/team.php?team=178

De norske backene skremmer ingen. Drøyer med Cocozza, skal han tilbake til Vif eller andre steder?

InnleggSkrevet: 05. August 2016 23:21
Cocozza har fått lærerjobb på NTG Ung på Bekkestua. På Hockeypodden fortalte "Loffen" at han nylig hadde snakket med Cocozza som vurderte tilbud men som ikke ville fortelle mer om det. Hvis det stemmer at VIF har en poengplukker på gang, og med Ask med på treningene, tror jeg ikke på Cocozza til VIF. Tipper Frisk. VIF trener også på dagtid, så det blir nok vanskelig å kombinere med lærerjobb

InnleggSkrevet: 16. August 2016 21:31
MS taper 6-0 borte mot Lillehammer i første treningskamp. Kan bli en tung sesong. Sju av 18 skudd på mål kom fra Sander Boroczky. Det er ikke meldt at han har signert for MS, men spiller han treningskamper nå så blir han sikkert klar. Opprinnelig MS-gutt, men har fem sesonger i USA og et junior-VM for Norge http://www.eliteprospects.com/player.php?player=73395

InnleggSkrevet: 27. August 2016 22:56
MS vinner 6-1 mot et svakt Kongsvinger-lag som bare makter å få 14 skudd på mål. Men KIL manglet de to nye finnene.

For MS spilte Cato Cocozza og Sander Boroczky. Laget ser vel ikke så verst ut med disse to på plass? https://www.hockey.no/live/BoxScore/6460523?date=27.08.2016&tournamentid=369989&teamid=0

InnleggSkrevet: 01. September 2016 23:28
Sorum skrev:MS vinner 6-1 mot et svakt Kongsvinger-lag som bare makter å få 14 skudd på mål. Men KIL manglet de to nye finnene.

For MS spilte Cato Cocozza og Sander Boroczky. Laget ser vel ikke så verst ut med disse to på plass? https://www.hockey.no/live/BoxScore/6460523?date=27.08.2016&tournamentid=369989&teamid=0

Sterkt av Knights-keeperen å stå 120 minutter... :shock: :shock: :shock:
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester