SIL SIL SIL v2.0

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. Januar 2018 23:31
#97Haakan skrev:
DonCherry skrev:Du mener eliteserien gjøres mest bærekraftig ved å ta bort stigen opp for juniorene?

Dette er ikke svart hvit, stige eller ikke stige. Jeg mener dette er sammensatt av en rekke faktorer: generasjon, individ, istid, kompetanse og tålmodighet med flere.

En junior med ambisjoner og klar målsetning lager sin egen stige. Se f. eks.

Zuccarello: VIF til NTG Asker til Frisk Asker og videre til Modo.
P. Thoresen: SIL til QMJHL og videre...
M. Rønnild: Stjernen U17 til Brynäs jr. og videre til SIL

Se på SIL sin ungdomslinje fra 08 - ca. 13. Ut av fire unge backer i 09/10-stallen har en etablerte seg; Mats L. Mostue og ut av fire unge løpere i 11/12 kom E. Salsten. Disse to hadde funnet sin vei uansett?

Norge mangler, som nevnt i tråden, en utviklingsliga.

Tas ant. aktive, ant. haller, geografi, demografi og nåværende posisjon som idrett i Norge i betrakting er vi tjent med best mulig produkt på topp.

Kanalene er mange. Tiden hvor "Hæn lokkale tok sitt første seg grevløkka som treåring for så og debutere i amfien som attenåring er sjeldent". Mulighetene er flere. Hvor et talent til sist breaker er uinteressant. Det interessante er rollene til de ti ulike klubbene.

Jeg er enig med deg i at vi mangler en utviklingsliga, men problemene starter lenge før der fordi det er alt for få klubber som tar arbeidet med de unge fra rekrutteringen og opp på alvor. Storhamar er kanskje blant de flinkeste her, i motsetning til eksempelvis Lillehammer som bruker NTG til sin komfortable sovepute.

Det andre jeg har markert hos deg med antall aktive , antall haller osv., det vil forbli slik så lenge ingen tar ansvar, og med det så mister norsk ishockey veldig mye, mens klubbene på topp er fornøyd med sin hverdag på toppen.

Klubbene på toppen kan ta et felles ansvar for å løfte resten av hockeyriket med seg for felles vekst, men de har gjerne nok med seg selv. Uten at flere tar ansvar, og klubbene i GET går i bresjen, så tror jeg det vil det skje svært lite.

Jeg tenker litt på denne ferske om årets modell av juniorkronene når du skriver om sjeldenheten fra grevløkka som treåring til amfien som attenåring. Du har et poeng der, og i Sverige komme de fleste av årets juniorkronorna fra de mange småklubbene.

http://hockeybladet.nu/landslag/juniork ... rkronorna/

Dette er mulig i Sverige fordi de fleste klubber der tar et ansvar og legger sin ære i jobben med de unge selv om de ikke er en toppklubb i SHL eller Allsvenskan.

Så har vi danskene som har færre ishaller og spillere enn oss, og som også har en dårligere toppserie enn oss, men hvor de gir rom for de unges utvikling både gjenom Metalligaen og i deres 1. divisjon. I dag har juniorløvene berget plassen i U20s A-gruppe nok en gang. De har fått på plass et bærekraftig system, og snart vil vi merke dette også gjennom deres landslag. Kanskje vil vi også se at nivået på deres Metalliga og interessen rundt denne også vil stige? Vårens VM på hjemmebane kan hjelpe på her.

InnleggSkrevet: 05. Januar 2018 15:56
DonCherry skrev:
Jeg er enig med deg i at vi mangler en utviklingsliga, men problemene starter lenge før der fordi det er alt for få klubber som tar arbeidet med de unge fra rekrutteringen og opp på alvor. Storhamar er kanskje blant de flinkeste her, i motsetning til eksempelvis Lillehammer som bruker NTG til sin komfortable sovepute.

Det andre jeg har markert hos deg med antall aktive , antall haller osv., det vil forbli slik så lenge ingen tar ansvar, og med det så mister norsk ishockey veldig mye, mens klubbene på topp er fornøyd med sin hverdag på toppen.

Klubbene på toppen kan ta et felles ansvar for å løfte resten av hockeyriket med seg for felles vekst, men de har gjerne nok med seg selv. Uten at flere tar ansvar, og klubbene i GET går i bresjen, så tror jeg det vil det skje svært lite.

Jeg tenker litt på denne ferske om årets modell av juniorkronene når du skriver om sjeldenheten fra grevløkka som treåring til amfien som attenåring. Du har et poeng der, og i Sverige komme de fleste av årets juniorkronorna fra de mange småklubbene.

Dette er mulig i Sverige fordi de fleste klubber der tar et ansvar og legger sin ære i jobben med de unge selv om de ikke er en toppklubb i SHL eller Allsvenskan.

Så har vi danskene som har færre ishaller og spillere enn oss, og som også har en dårligere toppserie enn oss, men hvor de gir rom for de unges utvikling både gjenom Metalligaen og i deres 1. divisjon. I dag har juniorløvene berget plassen i U20s A-gruppe nok en gang. De har fått på plass et bærekraftig system, og snart vil vi merke dette også gjennom deres landslag. Kanskje vil vi også se at nivået på deres Metalliga og interessen rundt denne også vil stige? Vårens VM på hjemmebane kan hjelpe på her.

Vi gjør lurt i og se på dagens Get-situasjon. Utfordringen de seneste årene har vært skiftende roller med tilhørende varierende målsetning. Lagene med forutsetninger for varig topp 3 og finalespill bør dyrke dette, slik som Oilers og nå SIL. Være en tilbyder av pot. landslagsspill og springbrett videre ut i Europa. Lag med færre forutsetninger slik som MS gjør en viktig jobb i og hjelpe gutter fra jr. til sr. Problemet slik jeg ser det er når klubber som Stjernen kommer med topp 3 målsetninger og fyller opp kvoten med avdanka naboer (kampestein i glasshus... hehe) istedenfor og drive tålmodig. Ligaen og klubbenes målsetninger bør defineres ut fra grunnlag og potensial.

Å se på en dansk u20-utgave og deretter trekke konklusjoner blir smalt. I mindre hockey-nasjoner vil generasjon og andre kall det individ-tilfeldigheter spille en rolle.

Vi kan ta diskusjonen videre i en annen tråd. La oss gulblå få diskutere antall skader og videre marsj mot seriegull :D
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. Januar 2018 19:03
#97Haakan skrev:
DonCherry skrev:

Vi gjør lurt i og se på dagens Get-situasjon. Utfordringen de seneste årene har vært skiftende roller med tilhørende varierende målsetning. Lagene med forutsetninger for varig topp 3 og finalespill bør dyrke dette, slik som Oilers og nå SIL. Være en tilbyder av pot. landslagsspill og springbrett videre ut i Europa. Lag med færre forutsetninger slik som MS gjør en viktig jobb i og hjelpe gutter fra jr. til sr. Problemet slik jeg ser det er når klubber som Stjernen kommer med topp 3 målsetninger og fyller opp kvoten med avdanka naboer (kampestein i glasshus... hehe) istedenfor og drive tålmodig. Ligaen og klubbenes målsetninger bør defineres ut fra grunnlag og potensial.

Å se på en dansk u20-utgave og deretter trekke konklusjoner blir smalt. I mindre hockey-nasjoner vil generasjon og andre kall det individ-tilfeldigheter spille en rolle.

Vi kan ta diskusjonen videre i en annen tråd. La oss gulblå få diskutere antall skader og videre marsj mot seriegull :D

Du er dessverre ikke alene med et slikt isolert tankesett for GET ligaen.

Når det gjelder Danmark U20, så forsvarte de i går retten til neste vinter å spille sitt femte strake VM i A-gruppen. De har kommet seg over dette med tilfeldigheter.

InnleggSkrevet: 05. Januar 2018 21:53
https://www.vg.no/sport/ishockey/norsk- ... /24224084/

Hockey-supporter Stian så Storhamar spille for 500. gang på rad

Den står det respekt av c",)
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 05. Januar 2018 22:33
Kjellvis skrev:https://www.vg.no/sport/ishockey/norsk-ishockey/hockey-supporter-stian-saa-storhamar-spille-for-500-gang-paa-rad/a/24224084/

Spørs om supersupporteren tenker på omdømmet til klubben sin når han og plebsen står på brua og venter etter kampslutt...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 05. Januar 2018 22:48
#97Haakan skrev:Problemet slik jeg ser det er når klubber som Stjernen kommer med topp 3 målsetninger og fyller opp kvoten med avdanka naboer (kampestein i glasshus... hehe) istedenfor og drive tålmodig. Ligaen og klubbenes målsetninger bør defineres ut fra grunnlag og potensial.

1. Jeg blir imponert om du finner en klubb i GET-ligaen som driver mer tålmodig enn Stjernen.

2. At klubber som pr. i dag ikke er gode nok for å kjempe om serie- og NM-gull ikke skal "få lov" til gjøre det i fremtiden er kanskje det største drøvl jeg noen gang har hørt. Kjenner jeg faktisk blir litt provosert av det, spesielt når det sies i klubbtråden til en klubb som kunne vært slått konkurs minst 2 ganger i løpet av de siste 10 åra...
®

InnleggSkrevet: 06. Januar 2018 13:19
DonCherry skrev:Du er dessverre ikke alene med et slikt isolert tankesett for GET ligaen.

Når det gjelder Danmark U20, så forsvarte de i går retten til neste vinter å spille sitt femte strake VM i A-gruppen. De har kommet seg over dette med tilfeldigheter.

Mitt tankesett er basert på nåværende situasjon og sett utenfra. I en utopisk verden er jeg den første til å ønske en landsdekkende liga med 10 konkurransedyktige lag. En liga hvor alle ti driver elitesatsning ut fra sin egen tilpassede bærekraftige modell som feks:
1) Investor-tungt i byområde med villig næringsliv, stort publikumspotensial og genuine langsiktige eier(e) slik som Oilers.
2) Lokal forankring med alle eller ingen i sponsor- og publikum-marked. Blåse liv i latent interesse slik som Sil.
3) Få investorer med enormt tilskuertilfang slik som VIF.

Videre i en utopisk verden vil lokalklubbene nedlegge sin stolthet, noe de allerede gjør antar jeg, i og levere talenter til elite. Muligens med en tydeligere avtale seg i mellom? Noe vi ser konturene av i Asker bl. annet.

Egen utviklingsliga for spillere med ambisjoner og "late-bloomers" i skorpa. Steget u20 - a-lag. Fange opp talentene som etter min mening for tidlig havner i 1./2. div. Noen år i en tilrettelagt talent-liga ser jeg kun oppsider ved.

GET - 1.DIV - 2.DIV (3. OG 4.DIV)
Utviklingsliga (Egne tilpassede regler for alder, flytting opp og ned osv.) - U20 - U18 - U16

Kunne fortsatt i det uendelige. Hvis du ser på dette som en isolert tankegang. Vel, da har vi ulike definisjons oppfatning av isolasjon Don C.

RedFarmer skrev:1. Jeg blir imponert om du finner en klubb i GET-ligaen som driver mer tålmodig enn Stjernen.

2. At klubber som pr. i dag ikke er gode nok for å kjempe om serie- og NM-gull ikke skal "få lov" til gjøre det i fremtiden er kanskje det største drøvl jeg noen gang har hørt. Kjenner jeg faktisk blir litt provosert av det, spesielt når det sies i klubbtråden til en klubb som kunne vært slått konkurs minst 2 ganger i løpet av de siste 10 åra...

1. Tråkket visst på noen tær, beklager det. Har ikke innsikt til de ulike klubbenes interne målsetninger og visjoner. Stjernen gjør helt sikkert en rekke fornuftige grep. Utenfra virker imidlertid denne sesongens treneransettelse, kaptein-valg og blest rundt Røste-Fossen som et ambisjonsnivå vurdert ut fra et luftslott av en tropp.

2. "Ikke får lov"- for all del. Jeg har ingen lovgivende myndighet. Mitt poeng bygger på hva som er heldig for ligaen på kortere sikt basert på nå-situasjon. Hvis du synes siste års utvikling har vært interessant mtp. kamp om serie- og bøtte for tv-seer, tv-distributør og næringsliv er vi uenige. Hvem tror du TV2 og sofa-titteren helst ser i semifinalene? 3 nye lag hver sesong? Bare spør. Jeg har tro på synergieffekter og en viss kontinuitet.

Dette har nada med min lidenskap til SIL og gjøre. Ingenting bedre enn et sterkt Stjernen og en konkurransedyktig liga.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. Januar 2018 20:22
Kjellvis skrev:https://www.vg.no/sport/ishockey/norsk-ishockey/hockey-supporter-stian-saa-storhamar-spille-for-500-gang-paa-rad/a/24224084/

Medgangssupporter ass :mrgreen:
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. Januar 2018 20:24
Noen som vet noe om skadene til Morrison og Makaroni? Dahlstrøm muligens med i morgen. Curran, langvarig day to day..? Og Søgaard trener visstnok fullt men er ikke engang i troppen? Kjeksli burde vel også nærme seg. Frøshaug hører vi ingenting om, det tyder kanskje på at det ikke går så bra.

Nysgjerrig.

InnleggSkrevet: 07. Januar 2018 11:15
Drebin skrev:Noen som vet noe om skadene til Morrison og Makaroni? Dahlstrøm muligens med i morgen. Curran, langvarig day to day..? Og Søgaard trener visstnok fullt men er ikke engang i troppen? Kjeksli burde vel også nærme seg. Frøshaug hører vi ingenting om, det tyder kanskje på at det ikke går så bra.

Nysgjerrig.

http://www.h-a.no/sport/hockey/negative-skadenyheter
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. Januar 2018 13:20
Lateralus skrev:
Drebin skrev:Noen som vet noe om skadene til Morrison og Makaroni? Dahlstrøm muligens med i morgen. Curran, langvarig day to day..? Og Søgaard trener visstnok fullt men er ikke engang i troppen? Kjeksli burde vel også nærme seg. Frøshaug hører vi ingenting om, det tyder kanskje på at det ikke går så bra.

Nysgjerrig.

http://www.h-a.no/sport/hockey/negative-skadenyheter

Jadagitt.. Vi har 4 kamper fra i dag til lørdag, etter det 8 dager pause. Virker ikke som vi kan regne med noen inn før etter de kampene.

Søgaard sa jo selv han ville spille i romjula, nå er han plutselig ute til slutten av januar?

InnleggSkrevet: 07. Januar 2018 13:27
Det som er viktig nå er et Söderstrøm tør å spille med juniorbacker. Fortsetter den store belastningen på de få backene vi har igjen er sjansen stor for at det oppstår nye skader.

InnleggSkrevet: 07. Januar 2018 14:09
Hawkie skrev:Det som er viktig nå er et Söderstrøm tør å spille med juniorbacker. Fortsetter den store belastningen på de få backene vi har igjen er sjansen stor for at det oppstår nye skader.

Enig. Det er tid for å gå bort fra at #48 og #26 får ett kanskje ett og et halvt bytt i første periode, og sitter benka resten av kampen. Skjønner det er behov for å fase dem sakte inn, og at de kan gå på en smell om de gjør seg bort osv. Men jeg synes da de har prestert meget bra da de har fått sjansen, og da blir det litt merkelig å benke dem resten av kampen. Det har også skjedd i flere kamper også der vi har hatt komfortable ledelser.

Er det forresten mulig å midlertidig konvertere flere spiller bakover på bana? Det var jo suksess med Hesbråten. Duger Dokken eller Langdalen som backer? Det er også noe som ikke stemmer helt med Larrivee. Han var en anna spiller før han fikk fotballstrekken. Nå virker han ikke ha sprut i beina til å skøyte seg gjennom. Han har størrelse og fysikk til å herje som back, sjøl om det går litt saktere. Uten at jeg er sikker på at det er rett å prøve han som back av den grunn. Mister i så fall en viktig dropper også. Tanker om det?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 07. Januar 2018 22:13
#97Haakan skrev:
DonCherry skrev:Du er dessverre ikke alene med et slikt isolert tankesett for GET ligaen.

Mitt tankesett er basert på nåværende situasjon og sett utenfra. I en utopisk verden er jeg den første til å ønske en landsdekkende liga med 10 konkurransedyktige lag. En liga hvor alle ti driver elitesatsning ut fra sin egen tilpassede bærekraftige modell som feks:
1) Investor-tungt i byområde med villig næringsliv, stort publikumspotensial og genuine langsiktige eier(e) slik som Oilers.
2) Lokal forankring med alle eller ingen i sponsor- og publikum-marked. Blåse liv i latent interesse slik som Sil.

Videre i en utopisk verden vil lokalklubbene nedlegge sin stolthet, noe de allerede gjør antar jeg, i og levere talenter til elite. Muligens med en tydeligere avtale seg i mellom? Noe vi ser konturene av i Asker bl. annet.

Egen utviklingsliga for spillere med ambisjoner og "late-bloomers" i skorpa. Steget u20 - a-lag. Fange opp talentene som etter min mening for tidlig havner i 1./2. div. Noen år i en tilrettelagt talent-liga ser jeg kun oppsider ved.

Utviklingsliga (Egne tilpassede regler for alder, flytting opp og ned osv.) - U20 - U18 - U16

Kunne fortsatt i det uendelige. Hvis du ser på dette som en isolert tankegang. Vel, da har vi ulike definisjons oppfatning av isolasjon Don C.

Kan du forsøke selv å finne hullene i det du skriver?

edit: lagt inn glemt quote på 97Haakan
Sist endret av DonCherry den 08. Januar 2018 19:23, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 08. Januar 2018 14:59
Utrolig gøy å se hvordan Storhamarfansen følger opp, og støtter sine gutter! Lagde litt liv i Sparta Amfi også

InnleggSkrevet: 10. Januar 2018 17:42
Storhamar lanserer nye drakter for sluttspillet http://www.h-a.no/sport/hockey/storhamar-lanserer-nye-drakter-til-sluttspillet

Hva synes forsamlingen om disse? Designet virker jo ved første øyekast fint og ryddig ut. Men hvite drakter tredjedrakter? Opprinnelig var vel funksjonen med en reservedrakt og unngå konflikt i draktfarge. Men en slik konflikt vil vel ikke Storhamar komme i uansett med dagens situasjon. Men mulig det er kommersielle interesser som utgjør at det blir et "behov", litt ala Premier League. Er det andre norske klubber som har prøvd seg på dette?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 10. Januar 2018 18:15
DonCherry skrev:
#97Haakan skrev:

Kan du forsøke selv å finne hullene i det du skriver?

Her du fortsatt her 97Haakan?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 10. Januar 2018 18:38
Lateralus skrev:Storhamar lanserer nye drakter for sluttspillet http://www.h-a.no/sport/hockey/storhamar-lanserer-nye-drakter-til-sluttspillet

Hva synes forsamlingen om disse? Designet virker jo ved første øyekast fint og ryddig ut. Men hvite drakter tredjedrakter? Opprinnelig var vel funksjonen med en reservedrakt og unngå konflikt i draktfarge. Men en slik konflikt vil vel ikke Storhamar komme i uansett med dagens situasjon. Men mulig det er kommersielle interesser som utgjør at det blir et "behov", litt ala Premier League. Er det andre norske klubber som har prøvd seg på dette?

Hva en tredjedrakt skal brukes til vet ikke jeg, mulighet for litt salg og en morsom greie antakelig. Synes den ser bælstygg ut på bildene, mulig den er bedre live. Er vel uansett ikke noe som blir brukt ofte.
Liker egentlig designet på dagens bedre enn disse, synes det feltet på ermene ødelegger. Det viktigste er at muligheten til å kjøpe replicadrakter er tilbake. Det er kjempebra, jeg vet mange har savnet det, bedre med en drakt fra en viss sesong enn de uten noe som har blitt solgt et par år nå.

InnleggSkrevet: 11. Januar 2018 01:12
Lateralus skrev:Er det andre norske klubber som har prøvd seg på dette?

Frisk har tre draktsett. Oransje hjemme, hvit borte og svart med oransje detaljer som tredjedrakt. Denne brukes til spesielle temakamper og auksjoneres bort.

InnleggSkrevet: 12. Januar 2018 15:58
DonCherry skrev:Kan du forsøke selv å finne hullene i det du skriver?

DonCherry skrev:Her du fortsatt her 97Haakan?

Her fortsatt her Don Cherry. Ser nå at dette kan oppfattes som motstridene og som helhet en isolert tankegang. Hullete, ingen problemer med og innrømme det. En av de store utfordringene er GET-klubbenes ansvar for forvaltning av guttene i alderen 18 - 24.Tar som sagt en diskusjon videre i en annen tråd.

InnleggSkrevet: 15. Januar 2018 19:31
http://www.sil.no/2018/01/15/langdalen-lanes-ut/

Langdalen lånes ut til Ringerike frem til 15. Februar. Helt greit Jørgen er langt bak på lista nå.
Tviler på at Jørgen kommer til og bli en spiller for Storhamar i fremtiden han må komme seg til en annen klubb i get der han får en større rolle har stått på stedet hvil lenge nå.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Januar 2018 20:13
Nadaa skrev:http://www.sil.no/2018/01/15/langdalen-lanes-ut/

Langdalen lånes ut til Ringerike frem til 15. Februar. Helt greit Jørgen er langt bak på lista nå.
Tviler på at Jørgen kommer til og bli en spiller for Storhamar i fremtiden han må komme seg til en annen klubb i get der han får en større rolle har stått på stedet hvil lenge nå.

Nja, det var forrige sesong han virkelig tok et steg opp og gjorde en finfin sesong. Nå passer han dessverre ikke inn med sine noget seige skøytetak i dagens stil.
Selv håper jeg han har en fremtid hos oss, jeg er full av respekt for hvordan Langdalen tålmodig har jobbet seg inn på a-laget uten noe spesielt talent.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Januar 2018 20:34
Tid for trenerteamet å sette sammen noen bra rekker til innspurten med noen dager pause. Dessverre fungerer ikke Martinsen i dette laget, Svensson-rekka ble iskald med han opp. Makaroni regner jeg ikke med, synd for den rekka med Zeta og Steffen var ligaens beste før jul. Mulig vi kunne prøvd Dokken lenger opp, han har produsert med gode spillere før, blir hverken fugl eller fisk i 4.rekka. Samtidig vil jeg ha Rønnild med noen produserende, potensialt der er enormt.

Dahlstrøm-Larry-Jensen, må bare få spilt seg sammen
Rønnild-Svensson-Nicholls, Rønnild bedre til å rydde vei enn Hampus
Steffen-Zeta-Hampus, to arbeidsjern og en klasseschpeller
Skads-Edvardsen-Dokken
Martinsen

InnleggSkrevet: 15. Januar 2018 21:00
Nadaa skrev:http://www.sil.no/2018/01/15/langdalen-lanes-ut/

Mener vi absolutt har bruk for han hvis vi også får et lag i 1. Div neste sesong. Hvis laget holder seg unna skader er det vel forøvrig ikke noe i veien for at Langdalen, Gulliksen(hvordan er ståa med han?) og kanskje Hansen kan bidra litt i kvalliken allerede denne sesongen?

InnleggSkrevet: 20. Januar 2018 02:05
-Jimmy Andersson utenfor utenlandskvoten neste sesong

Etter denne sesongen har Jimmy Andersson (33) spilt i Norge i åtte sesonger. Det betyr at han går utenfor utenlandskvoten.
-----

Hvilken SIL-leder sa nylig at det ville bli færre utlendinger neste sesong? Med Larrivee og Andersson utenom kvoten, og Zettergren med temmelig ferskt norsk pass kan man vel ikke satse på sju rene utlendinger i tillegg?

PS! Snøen forsvant tidlig på Hamar i år... -Fredag var det treningsfri, og da var Jimmy Andersson i gang som snekker... http://www.h-a.no/sport/hockey/jimmy-an ... ste-sesong
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 16 gjester