L.I.K. L.I.K. L.I.K. II

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 18:59
KjellKjellenBigset skrev:Det er dette ordtaket som L.I.K. i all hovedsak blir straffet av. L.I.K. har i mange år blitt oppfattet som en middelmådighet uten ambisjoner om å oppnå noe som helst. De er med bare for å være med. Hvis du var på din første L.I.K.-match i 1996, og kommer tilbake på din andre i 2018, så har du rent arrangementmessig ikke gått glipp av noe som helst. Ikke sportslig heller. Den eneste forskjellen er at billettprisen har gått opp. Utover det er nesten alt helt likt. Tiden har bortimot stått stille i Kristins Hall, dog kom det kortterminaler i kioskene for to-tre sesonger siden. Derfor holder det ikke å bare være god i en sesong eller to for å rette opp et inntrykk som har befestet seg i ryggmargen på byens befolkning.

L.I.K. må være gode i flere sesonger etter hverandre for å høyne publikumssnittet. Kanskje hele 5-10 sesonger på rad. De må tilby et troverdig sportslig produkt med kontinuitet i lagbygget, samt kjempe om topplasseringer og titler. Det må spilles mange viktige kamper med nerve som folk kan snakke og mimre om i etterkant. Bryte mønsteret. Rope ut at de har ambisjoner. De siste 25 årene har det knapt vært en semifinaleserie i Kristins Hall. Det sier seg selv at det blir nesten umulig å bygge en skikkelig supporterskare med dette som grunnlag, i alle fall når klubben selv heller ikke har hatt synlige ambisjoner om noe annet. Dette, supplert med et umoderne kamparrangement, høye billettpriser og ei ustabil terminliste med altfor mange kamper, og derav altfor mange uinteressante kamper, gjør at L.I.K. taper i konkurranse om folks tid, penger og prioritereringer.

Med fotballen i 3. divisjon og ingen andre fremtredende lagidretter i byen bør ishockeyen ha et godt potensiale som publikumsidrett i OL-byen, men det er ikke helt sånn, og du har noen gode poeng. Jeg kjørte Sorum litt her forleden på hans klage over en utdatert Kristinshall, men her hadde han et godt poeng. Det var andre veien han var uenig med seg selv.

Dette med egnethet på hall og hvordan arr. rundt hjemmekamper legges opp, det var også sentrale problemstillinger i den mastergardsoppgaven fra NIH som noen la ut i fjor sommer. Lillehammer var av en eller annen grunn ikke blant de GET-klubbene som lot seg undersøke. Kanskje ikke så merkelig.

Jeg lurer litt på om Lillehammers forhold til rekruttering med NTG som en enkel sovepute kan være en del av det samme problemet? De slipper å forholde seg til rekruttering og god utvikling av de yngre lag da det er enklere å vente til unge spillere lar seg lokke til byen av NTG. L.I.K. klarer seg liksom med å gjøre det de må gjøre, og så stopper det der. GD skrev om dette på sjølvaste julaften.

https://www.gd.no/nyheter/lillehammer/l ... -18-566914

– Det er min påstand at L.I.K. ikke kunne spilt i eliteserien uten NTG, sier Tor Erik Nilsen.
Tom Jøstne er enig.
– L.I.K. hadde ikke hatt råd til å spille i eliteserien uten tilfanget av spillere fra NTG. I dag er alle norske spillere på laget, med ett unntak, tidligere eller nåværende elever på NTG. Så det er der vi kommer inn, sier Tom Jøstne.

Ting henger ofte sammen.

InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 20:10
Når man først har NTG på Lillehammer så hadde det vel også vært rart om A-laget var preget av mange unggutter som aldri hadde vært innom NTG?

InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 20:12
Kristins Hall er ikke problemet. Standarden der er faktisk bra sammenliknet med mye annet.

Hva kompisene Jøstne og Nilsen måtte mene er ikke så interessant. Hvorfor i alle dager skulle ikke L.I.K. hatt råd til å ha et lag i GET-ligaen uten NTG? Nilsen, som selv knapt brukte NTG-elever på sine L.I.K-lag, burde heller reflektere over hvordan han klarte å coache U20-landslaget ned i C-VM istedetfor å uttale seg om rekrutteringsarbeid. At alle de norske på a-laget har gått på NTG har jo sin naturlige forklaring i dette også er det eneste tilbudet her oppe til juniorer som vil spille hockey. Hva er alternativet?
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 20:21
Vanstaalduinen skrev:Når man først har NTG på Lillehammer så hadde det vel også vært rart om A-laget var preget av mange unggutter som aldri hadde vært innom NTG?

Problemet ligger i at Lillehammer, vel vitende om at unge talentfulle spillere kommer til deres NTG, ikke tar egen rekruttering og utvikling av de unge fra hockeyskole og oppover på alvor. Dette gir som resultat at mulige talent går tapt på Lillehammer, mens andre miljøer som Lillehammer melker fra kan delvis rakne for enkelte årganger. En slik holdning kan også være med på å sette andre dårlige preg på klubben.

InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 20:30
Jeg tror ikke dette har noen sammenheng med hva som faktisk var temaet for debatten her, DonCherry. Det har kommet opp bra spillere de siste årene med Lillehammer som moderklubb. At det finnes et hockeygymnas her burde jo bare vært med på å skape enda mer hockeyinteresse i byen, spør du meg.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 20:33
KjellKjellenBigset skrev:Kristins Hall er ikke problemet. Standarden der er faktisk bra sammenliknet med mye annet.

Hva kompisene Jøstne og Nilsen måtte mene er ikke så interessant. Hvorfor i alle dager skulle ikke L.I.K. hatt råd til å ha et lag i GET-ligaen uten NTG? Nilsen, som selv knapt brukte NTG-elever på sine L.I.K-lag, burde heller reflektere over hvordan han klarte å coache U20-landslaget ned i C-VM istedetfor å uttale seg om rekrutteringsarbeid. At alle de norske på a-laget har gått på NTG har jo sin naturlige forklaring i dette også er det eneste tilbudet her oppe til juniorer som vil spille hockey. Hva er alternativet?

Standarden der er bedre enn mye annet, men du var i ditt forrige innlegg innom mange ting som kan fikses. Ting rundt hall og arrangement var blant dem. Husk at det er Stavanger som setter standarden på slikt nå, selv om det sportslige har sviktet for dem denne sesongen.

Du har noen andre gode poeng i ditt andre avsnitt. For de lokale er NTG et fornuftig tilbud. Noe tilsig er også på sin plass, men totalen for norsk ishockey hadde vært vesentlig bedre dersom alle NTG, Wang og andre toppidrettstilbud hadde hatt som krav at samarbeidende klubbmiljø må ha lag i alle årsklasser opp til og med U16 for å innvilges lisens vgs toppidrett ishockey. Lillehammer er ikke der pr. i dag fordi NTG er en god sovepute for dem.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 20:39
KjellKjellenBigset skrev:Jeg tror ikke dette har noen sammenheng med hva som faktisk var temaet for debatten her, DonCherry. Det har kommet opp bra spillere de siste årene med Lillehammer som moderklubb. At det finnes et hockeygymnas her burde jo bare vært med på å skape enda mer hockeyinteresse i byen, spør du meg.

De får noen bra spillere opp ved å la dem spille opp en årgang eller to, hvor det forhåpentligvis finnes lag, inntil de når den alderen hvor NTG fikser gode lag for dem. Sammenlign med Storhamar som har en tradisjon for å gjøre jobben fra bunnen av. Ja, jeg vet, det svikter delvis i OL-Amfien når juniorene banker på døren til GET og holdningen er å kjøpe annet sted fra.

InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 22:01
Jeg kan ikke helt se hvilket grunnlag du har for å påstå at det soves i timen her sammenliknet med hva som gjøres i andre klubber fra hockeyskolen og opp til U15. Hva du mener L.I.K. gjør annerledes, og ideelt sett burde gjøre, må du nesten redegjøre for.

InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 22:18
Ett av problemene til L.I.K., er mangelen på lokale kontinuitetsbærere på spillersiden. Det er for få lokale spillere som kan være stammen i spillergruppen i år etter år. Vi har Eidsa (opprinnelig trønder) og Bakken. That's it! Og de gir seg vel snart?
Dette problemet har jeg påpekt før!
Vi har mange lovende unggutter (som ikke har helt slått til i år - BTW) og mange gode transatlantere.. Men, hvor er de gode, norske (gjerne lokale) spillerne mellom 25-30 år? De som kan være stammen/linken i laget...
Og da er vi kanskje inne på DonCherry sier: NTG er blitt en sovepute for klubben? De gode unggutta, som ikke er fra Lillehammer, drar til bedre lag etterhvert... Dog skal det sies at klubben tok grep i fjor, signerte bla Noer på 2+1 års kontrakt!
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...

InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 22:26
Det er jo et problem for alle...

Spillerne må være akkurat gode nok så de ikke forsvinner ut av landet. I tillegg er det tungt for en person å bo i samme byen hele livet....

Personlig hadde jeg gått i veggen om jeg måtte blitt i hjembyen hele veien liksom.

Vi har jo hatt Rindal som en slik spiller før også... Så er jo ikke helt mørkt. Wehn og Rudi ble sendt på dør...

InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 22:35
MaxDelt skrev:Ett av problemene til L.I.K., er mangelen på lokale kontinuitetsbærere på spillersiden. Det er for få lokale spillere som kan være stammen i spillergruppen i år etter år. Vi har Eidsa (opprinnelig trønder) og Bakken. That's it! Og de gir seg vel snart?
Dette problemet har jeg påpekt før!
Vi har mange lovende unggutter (som ikke har helt slått til i år - BTW) og mange gode transatlantere.. Men, hvor er de gode, norske (gjerne lokale) spillerne mellom 25-30 år? De som kan være stammen/linken i laget...
Og da er vi kanskje inne på DonCherry sier: NTG er blitt en sovepute for klubben? De gode unggutta, som ikke er fra Lillehammer, drar til bedre lag etterhvert... Dog skal det sies at klubben tok grep i fjor, signerte bla Noer på 2+1 års kontrakt!

Vi kunne potensielt hatt Sveum, Medby, Reichenberg, Mengshoel, Trondsen og Grafsrønningen som bærebjelker her, men grunnet manglende ambisjoner i klubben, som tidligere redegjort, samt mannen som på julaften uttalte seg i GD, gikk de til andre klubber. Tidligere har vi fått opp Morten Strangstad og Henrik Klouman som begge dessverre ga seg altfor tidlig. Disse to kunne spilt ennå. Glem heller ikke Aleksander Rindal eller Christer Rudi. Nå har vi Nystuen, Nyhus, Ellingsen og en ny Medby på gang. I Sverige har vi Engjom og Borvik.

InnleggSkrevet: 16. Januar 2018 22:48
Tenno skrev:Det er jo et problem for alle...

Spillerne må være akkurat gode nok så de ikke forsvinner ut av landet. I tillegg er det tungt for en person å bo i samme byen hele livet....

Personlig hadde jeg gått i veggen om jeg måtte blitt i hjembyen hele veien liksom.

Vi har jo hatt Rindal som en slik spiller før også... Så er jo ikke helt mørkt. Wehn og Rudi ble sendt på dør...

Du konstruerer et problem som jeg ikke har skissert. Jeg mener vel ikke at spillere skal bli i klubben mot sin vilje. Det jeg mener, hvis du skal ha det i klartekst, er at klubben kanskje ikke har gjort nok for å beholde lokale spillere. Lokale spillere er gull verdt for et ethvert lag, så fremt de er gode nok... Det skaper større lokal forankring som jeg mener er positivt for klubben. Og ja, alle lag mister spillere til bedre lag, MEN, og jeg gjentar men, det er kanskje lettere for en klubb å beholde en lokal spiller enn en ikke-lokal...
Jeg tror at L.I.K. er tjent med å ha noen lokale spillere som kan ha en viktig funksjon både på og utenfor isen!

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 08:52
MaxDelt skrev:
Tenno skrev:Det er jo et problem for alle...

Du konstruerer et problem som jeg ikke har skissert. Jeg mener vel ikke at spillere skal bli i klubben mot sin vilje. Det jeg mener, hvis du skal ha det i klartekst, er at klubben kanskje ikke har gjort nok for å beholde lokale spillere. Lokale spillere er gull verdt for et ethvert lag, så fremt de er gode nok... Det skaper større lokal forankring som jeg mener er positivt for klubben. Og ja, alle lag mister spillere til bedre lag, MEN, og jeg gjentar men, det er kanskje lettere for en klubb å beholde en lokal spiller enn en ikke-lokal...
Jeg tror at L.I.K. er tjent med å ha noen lokale spillere som kan ha en viktig funksjon både på og utenfor isen!

Hvilke lokale sikter du til som du mener vi burde ha hatt i stallen per dags dato?

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 09:27
Tenno
Du leser bibelen som fanden...
Prøver litt igjen da:
1. Les KjellkjellenBigset ang flere spillere lokale spillere som har forsvunnet de siste 10 årene.
2. Jeg støtter DonCherrys innlegg at NTG fungerer som en sovepute for klubben mtp produksjon av lokale spillere
3. Par forslag på lokale spillere som jeg gjerne hadde sett i dagens lag, er : Sveum (holdt på å signere for klubben i fjor) og Medby. (Herja med Lillehammer i fjor). Det er vel spillere, selv du kanskje? kunne ha tenkt deg på Lillehammer...

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 10:47
MaxDelt skrev:Jeg støtter DonCherrys innlegg at NTG fungerer som en sovepute for klubben mtp produksjon av lokale spillere

Med bakgrunn i hva og sammenliknet med hvem? Nåløyet opp til a-laget blir naturlig nok trangere for local lads når juniorlagene også tar inn spillere utenifra.

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 12:30
Med bakgrunn at jeg, personlig mener, tror det er bra å ha visst antall lokale spillere på et hvert lag. Særlig mtp Lillehammers begrensede størrelse/ressurser som klubb og som et eierforhold til klubben for tilskuere...
Sammenlignet med bla M/S får til med unge spillere!

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 13:09
MaxDelt skrev:Med bakgrunn at jeg, personlig mener, tror det er bra å ha visst antall lokale spillere på et hvert lag. Særlig mtp Lillehammers begrensede størrelse/ressurser som klubb og som et eierforhold til klubben for tilskuere...
Sammenlignet med bla M/S får til med unge spillere!

Lokale spillere har vi alltid hatt, uten at verken sportslig suksess eller høy publikumsoppslutning har oppstått av den grunn. For øvrig glemte jeg å nevne Lars Hammerseng og Jonas Arntzen blant alle navnene der.

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 13:15
MaxDelt skrev:3. Par forslag på lokale spillere som jeg gjerne hadde sett i dagens lag, er : Sveum (holdt på å signere for klubben i fjor) og Medby. (Herja med Lillehammer i fjor). Det er vel spillere, selv du kanskje? kunne ha tenkt deg på Lillehammer...

Vanskelig å argumentere mot at man skulle ønsket de to.

MEN:

Medby var skakkjørt på Lillehammer. Han trengte en ny start, han var aldri i nærheten av så stabilt god for oss, som han har vært for Frisk. Så får vi håpe han har lyst til å komme tilbake en gang.

Når det gjelder Sveum så stakk han pga Tor Nilsen, og man kan vanskelig klandre han for å bli værende å være helproff i Stavanger, løfte bøtter og spille i Europa.

Og ja, han var meget nære å komme hjem, så får vi bare håpe at det skjer før han blir for gammel og treig.

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 13:24
Medby var skakkjørt? Hva kom det av, hvis jeg får lov til å spørre?

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 13:30
Endre Medby var i full blomst sesongen 2011/2012, men mannen som coachet U20-landslaget ned i C-VM og som nå uttaler seg om rekrutteringsarbeidet i klubben han saksøkte, valgte å hente inn Jordan Morrison i stedet. Etter dette slo aldri Medby helt til. Når det er sagt så er Medby det desidert største talentet denne klubben (hvis ikke også byen inkl. Edvald) noensinne har oppfostret. Aldri før har jeg sett noen så til de grader urinere på motspillere i sine yngre dager som ham.

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 13:43
KjellKjellenBigset skrev:Endre Medby var i full blomst sesongen 2011/2012, men mannen som coachet U20-landslaget ned i C-VM og som nå uttaler seg om rekrutteringsarbeidet i klubben han saksøkte, valgte å hente inn Jordan Morrison i stedet. Etter dette slo aldri Medby helt til. Når det er sagt så er Medby det desidert største talentet denne klubben (hvis ikke også byen inkl. Edvald) noensinne har oppfostret. Aldri før har jeg sett noen så til de grader urinere på motspillere i sine yngre dager som ham.
i

Interessant. Takk for info!!!

InnleggSkrevet: 17. Januar 2018 23:28
KjellKjellenBigset skrev:Endre Medby var i full blomst sesongen 2011/2012, men mannen som coachet U20-landslaget ned i C-VM og som nå uttaler seg om rekrutteringsarbeidet i klubben han saksøkte, valgte å hente inn Jordan Morrison i stedet. Etter dette slo aldri Medby helt til. Når det er sagt så er Medby det desidert største talentet denne klubben (hvis ikke også byen inkl. Edvald) noensinne har oppfostret. Aldri før har jeg sett noen så til de grader urinere på motspillere i sine yngre dager som ham.

Enig i en del av det du skriver over. Men i forhold til Endre Medby, så hører det til historien at han ble skadet i kneet? i en U20 landslagskamp. Han var veldig god på LIK før denne skaden. Det må ha vært under Tor Nilsens ledelse. Han kom ikke opp på samme stabile nivå etter skaden. Han brakk vel også beinet under trening en eller to sesonger etter det igjen. På den tiden han ikke spillte så bra som mange kanskje forventet hadde han flere andre trenere enn Tor Nilsen.

InnleggSkrevet: 18. Januar 2018 00:02
Forøvrig utrolig mye tøv i denne tråden.
Lillehammer har jo veldig mange lokale spillere akkurat nå. Og, selvfølgelig flytter spillere på seg. Vi er heldig som har et par som har vært her veldig lenge/hele karrieren. Det er ikke gitt at det er slik på dette nivået og med begrensede økonomiske ressurser. Jeg synes også det er rart å kritisere arrangementsbiten. Det er vel ingen tvil om at det har skjedd noe nytt i det siste eller? Ikke forvent revolusjon, det jobber ikke 100 heltidsansatte i klubben.

InnleggSkrevet: 18. Januar 2018 09:27
Pølsebua skrev:Forøvrig utrolig mye tøv i denne tråden.
Lillehammer har jo veldig mange lokale spillere akkurat nå. Og, selvfølgelig flytter spillere på seg. Vi er heldig som har et par som har vært her veldig lenge/hele karrieren. Det er ikke gitt at det er slik på dette nivået og med begrensede økonomiske ressurser. Jeg synes også det er rart å kritisere arrangementsbiten. Det er vel ingen tvil om at det har skjedd noe nytt i det siste eller? Ikke forvent revolusjon, det jobber ikke 100 heltidsansatte i klubben.

Du som sitter på fasiten da - og mener andre kommer med mye tøv i denne tråden:

Hvorfor kommer det ikke flere tilskuere på L.I.K.s hjemmekamper?

Det var det som var utgangspunktet for denne tråden!

Jeg venter i ulidelig spenning på svaret ditt... :roll:
Sist endret av MaxDelt den 18. Januar 2018 09:53, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 18. Januar 2018 09:45
Pølsebua skrev:Forøvrig utrolig mye tøv i denne tråden.

Jeg kritiserer ikke nødvendigvis arrangementet isolert sett, men også ambisjonene etter å få et attraktivt og publikumsvennlig kamparrangement. Det er eksempelvis ikke mer enn to-tre år siden folk måtte ha med seg kontanter for å få kjøpt seg en kaffekopp, og det vitner jo ikke akkurat om noe enorm iver etter å ta denne klubben videre. Kanskje skulle man også investert i en mediakube istedetfor å dikte opp en sportssjef-stilling? Da hadde man jo også sluppet både søksmål og forlik.
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 6 gjester