Siteringskurs

InnleggSkrevet: 10. Februar 2013 13:20
Jeg tror ikke jeg er alene om å bli en smule frustrert over den svært ulike siteringspraksisen her inne. Det blir mye mer oversiktlig her inne hvis man klarer å forholde seg til "god siteringsskikk" og innleggene blir mye lettere å lese. Det er egentlig veldig enkelt og jeg har satt sammen en enkel forklaring.

Først et lite poeng:
- Nøstet sitering er unødvendig, rotete og øker sjansen for at det blir flere feil. Det holder med å sitere det innlegget du svarer på. Sitater i sitater i sitater i sitater ser ikke bra ut.

Enkel Sitering
Formatering i dette forumet skjer ved bruk av BB-tags. BB-tagsfølger det enkle prinsippet at de har én åpne(start)-tag og én lukke(slutt)-tag. Lukketaggen markeres ved at den starter med en /. En enkel siteringskode ser dermed slik ut:
Kode: Merk alt
[quote]Rosenborg tar bøtta i 2014[/quote]

Slik ser det ut i forumet:
Rosenborg tar bøtta i 2014

Forfatter
Det er som regel praktisk å identifisere hvem som siteres. Kan særlig være gunstig om man siterer kilder utenfor forumet. Forfatter definerer man i åpningstaggen.
[quote="Tore Jobs"]Rosenborg tar bøtta i 2014[/quote]

Resultatet i forumet blir da:
Tore Jobs skrev:Rosenborg tar bøtta i 2014

Fjerne nøstet sitering
Budskapet over vil sannsynligvis møte en del motbør og når Tore kommer inn igjen, vil han svare på en av postene. Han trykker på "siter" og får opp dette som standard i sin post:

[quote="Svein-Erik Edvartsen"]
[quote="Tore Jobs"]Rosenborg tar bøtta i 2014[/quote]
Hah! Ikke hvis dommerkompisene mine kan gjøre noe med det[/quote]

Hvis Tore nå svarer uten å redigere siteringen, vil det se slik ut:

Svein-Erik Edvartsen skrev:
Tore Jobs skrev:Rosenborg tar bøtta i 2014

Hah! Ikke hvis dommerkompisene mine kan gjøre noe med det!

Det vil vi unngå og Jobsærn er som vi alle vet en skikkelig luring, så han går inn og fjerner sitt sitat fra Edvartsen sitt:
Hah! Ikke hvis dommerkompisene mine kan gjøre noe med det![/quote]

Resultatet i forumet er at nøstingen er borte:
Svein-Erik Edvartsen skrev:Hah! Ikke hvis dommerkompisene mine kan gjøre noe med det!

Utheving
Av og til er det nyttig å utheve deler av sitatet for å vise hva du vektlegger når du svarer. Det kan være bedre enn å klippe og lime fra det du sier, fordi du unngår å ta teksten ut av sammenheng.

Jobs har et svar til Eddie:
Hah! Ikke hvis [b]dommerkompisene mine[/b] kan gjøre noe med det[/quote]
Riktig. For du har kompiser  :roll:

Innlegget til Jobs blir altså seende slik ut:

Svein-Erik Edvartsen skrev:Hah! Ikke hvis dommerkompisene mine kan gjøre noe med det

Riktig. For du har kompiser :roll:

Okei, håper dette ga mening og ikke minst at det blir brukt . :)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. April 2013 06:50
1856 skrev:Jeg tror ikke jeg er alene om å bli en smule frustrert over den svært ulike siteringspraksisen her inne.

Siden en del folk og fe er helt oppfører seg som gjennomsnitts burhøns om dagen, også her inne, er det på sin plass å minne å minne om denne.

Det er ikke noe amnesti lenger, dette har stått lenge nok til å mene at de som ikke har lest det ikke egentlig er interesserte i å ha en ryddig debatt formmessig.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 12. Mars 2017 09:20
1856 skrev:Jeg tror ikke jeg er alene om å bli en smule frustrert over den svært ulike siteringspraksisen her inne.

På tide å minne om denne igjen, og påpeke at innlegg som ikke følger denne praksis risikerer å bli slettet.

Dette gjelder både hysteriske siteringer, og de som ikke siterer. Husk at hvis du ikke siteterer kan det være umulig/vanskelig å forstå hvilke(t) innlegg du svarer på.

Opp i ringa og ned på matta!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. August 2017 20:39
Nesrene skrev:På tide å minne om denne igjen, og påpeke at innlegg som ikke følger denne praksis risikerer å bli slettet.

Dette gjelder både hysteriske siteringer, og de som ikke siterer. Husk at hvis du ikke siteterer kan det være umulig/vanskelig å forstå hvilke(t) innlegg du svarer på.

Opp i ringa og ned på matta!

*bump*

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Badman, Bing [Bot] og 13 gjester