Kamptråd 11.01., 12.01. og 14.01.2020

InnleggSkrevet: 14. Januar 2020 18:15
Blueline skrev:
Olga skrev:
Nick Faldo skrev:
Forøvrig; Morley fikk i kamp mot SH i fjor en "rimelig late hit" på seg, med en helt unødvendig hardhet, hvorpå Morley brakk kragebeinet og var ute i 2 måneder.

Den situasjonen der var absolutt ingenting galt. Hva mener du var feil?

Nick Faldo mener helt tydelig at Oilers sine små og beste spillere skal være fullstendig fredet fra alt fysisk spill. Ansvaret for alle eventuelle taklinger hviler på motspilleren. En eventuell motspiller som våger å sette frem en skulder er både feig og grisete, og er utelukkende ute etter å gjøre skade. Så lenge resultatet er at stakkars Morley får vondt har motspilleren gjort noe galt. Enkelt og greit.

At PT raser inn for å ta Morley, får vi bare akseptere. Slik er hockey. Slik er PT. At Rønhild også takler i samme sekvens, delvis på PT og delvis på Morley, er uakseptabelt og resulterer i et ankelbrudd på Morley. Hadde dette skjedd i NHL, ja jeg ser en rekke kamper fra NHL i uken, hadde overfallet på Morley medført full krig. For å ikke snakke om PT stygge utfall mot Kissel.

InnleggSkrevet: 14. Januar 2020 19:55
Follestad om taklingen til Rønnild på Morley: Taklingen på Morley har jeg fått med meg at mange gir Thoresen skylda for. Det er helt feil. Den som kommer inn i altfor stor fart er Rønnild. Han treffer også Morley etter at Thoresen har taklet ham. Man ser klart og tydelig at han tar ekstra fart før han takler Morley også. Det er det som er farlig i denne situasjonen, og det er det som sannsynligvis gjør at utfallet er seks til åtte uker på sidelinjen for en av ligaens store attraksjoner.

InnleggSkrevet: 14. Januar 2020 20:12
Sorum skrev:Follestad om taklingen til Rønnild på Morley: Taklingen på Morley har jeg fått med meg at mange gir Thoresen skylda for. Det er helt feil. Den som kommer inn i altfor stor fart er Rønnild. Han treffer også Morley etter at Thoresen har taklet ham. Man ser klart og tydelig at han tar ekstra fart før han takler Morley også. Det er det som er farlig i denne situasjonen, og det er det som sannsynligvis gjør at utfallet er seks til åtte uker på sidelinjen for en av ligaens store attraksjoner.

Da er vi to tullinger spm mener det samme altså.
En fra øst og en fra vest.

InnleggSkrevet: 14. Januar 2020 20:23
Nick Faldo skrev:
Sorum skrev:Follestad om taklingen til Rønnild på Morley: Taklingen på Morley har jeg fått med meg at mange gir Thoresen skylda for. Det er helt feil. Den som kommer inn i altfor stor fart er Rønnild. Han treffer også Morley etter at Thoresen har taklet ham. Man ser klart og tydelig at han tar ekstra fart før han takler Morley også. Det er det som er farlig i denne situasjonen, og det er det som sannsynligvis gjør at utfallet er seks til åtte uker på sidelinjen for en av ligaens store attraksjoner.

Vel, du kalte det en ryggløs takling fra P. T, stikk i strid med hva Follestad sier...

InnleggSkrevet: 14. Januar 2020 20:27
Nick Faldo skrev:

Du kan telle med meg også:-)

InnleggSkrevet: 14. Januar 2020 20:28
Sitting Bull skrev:
Nick Faldo skrev:

Vel, du kalte det en ryggløs takling fra P. T, stikk i strid med hva Follestad sier...

Da forstår du ikke hva ryggløs takling betyr. Og jeg gidder ikke tolke det for deg/dere.

InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 12:40
5 kamper på Rønnild.
PT er som vanlig fredet.

InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 15:04
Mix skrev:5 kamper på Rønnild.
PT er som vanlig fredet.

Helt sykt som vanlig fra DISU.

Rønnild kommer i fart, men bommer og treffer Patrick klokkerent i skulderen og sender han på rumpa. I fallet blir også Morley med ned siden han allerede har mistet balansen. At Rønnild lander på Morley og brekker hans ankelen er selvfølgelig svært trist, men dette er jo ikke en direkte konsekvens av hans forsøk på takling. Og dette resulterer altså i 5 kamper, ny sesongrekord (og kan da tolkes som den styggeste i år, blant hodetaklinger, slosskamper og knetaklinger). Her dømmes det 90% på konsekvens og 10% på situasjon. At noen med et ærlig forsøk på å være objektiv kan være enig i en så streng straff skurrer for meg.

Så har vi Patrick sin da. Selv om jeg mener at det er et rent uhell treffer han fortsatt Kissel i hodet som resulterer i skade. Noen kamper med karantene hadde vært helt på sin plass, og lignende ble dømt på en lik situasjon mellom Ringerike-Sparta i fjor: https://www.hockey.no/dommer/Spillernes ... 19/sak-26/.

InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 15:58
Nick Faldo skrev:
Sitting Bull skrev:
Nick Faldo skrev:

Da forstår du ikke hva ryggløs takling betyr. Og jeg gidder ikke tolke det for deg/dere.

Joda, tror jeg forstår definisjonen av "ryggløs"... Du fremstiller det som at P.T gjorde noe galt i situasjonen med Morley og det må du gjerne fortsette å mene, men Follestad, som du dro frem som en som var helt enig med deg, sier at P.T ikke gjorde noe galt. Og akkurat det tror jeg er ganske klart for de aller fleste.
Du mener også at taklingen til Irving på Morley forrige sesong var stygg, så da blir det mye å henge seg opp i for din del.

Selvfølgelig kjedelig med skader, ingen ønsker seg det, ei heller stygt spill, men det er greit å kunne skille mellom hva som er stygt og hva som er en fair takling.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 17:01
Blueline skrev:
PT er som vanlig fredet.

Rønnild kommer i fart, men bommer og treffer Patrick klokkerent i skulderen og sender han på rumpa. I fallet blir også Morley med ned siden han allerede har mistet balansen. At Rønnild lander på Morley og brekker hans ankelen er selvfølgelig svært trist, men dette er jo ikke en direkte konsekvens av hans forsøk på takling. Og dette resulterer altså i 5 kamper, ny sesongrekord (og kan da tolkes som den styggeste i år, blant hodetaklinger, slosskamper og knetaklinger). Her dømmes det 90% på konsekvens og 10% på situasjon. At noen med et ærlig forsøk på å være objektiv kan være enig i en så streng straff skurrer for meg.

Så har vi Patrick sin da. Selv om jeg mener at det er et rent uhell treffer han fortsatt Kissel i hodet som resulterer i skade. Noen kamper med karantene hadde vært helt på sin plass, og lignende ble dømt på en lik situasjon mellom Ringerike-Sparta i fjor: https://www.hockey.no/dommer/Spillernes ... 19/sak-26/.

For såvidt enig. For min del kunne du tatt to av kampene til Rønnild og gitt dem til Thoresen.
Rønnild straffes så hardt som han gjør fordi han ansees som repeat offender i den type saker. Og det er ikke det at han kommer inn i fart som gjør at de tar ham, det er det at han markant øker farten inn i taklinga som gjør at de ser på det som en relativt alvorlig charging.

Når det gjelder Thoresen skjønner jeg lite av resonnementet deres. De sier at han har kontroll over situasjonen, men at han allikevel fritas fra sammenstøtet. Hadde de ment at han ikke kunne ha hatt kontoll, fair enough. Men når han har kontroll over både situasjonen og Kissel (som DISU hevder), så er ansvaret for taklinga og utfallet hans og hans alene. Men, jaja... Det har vært flere lignende situasjoner som har gitt karantene, så blir spennende å se presedens fremover. For min del tipper jeg alle lignende situasjoner blir belønnet med karantene, men så er jo jeg en konspirerende, kunnskapsløs Oilers supporter ;)
I'm a post modern vegetarian; I eat meat, ironically

InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 17:25
Mehh skrev:
Blueline skrev:
PT er som vanlig fredet.

For såvidt enig. For min del kunne du tatt to av kampene til Rønnild og gitt dem til Thoresen.
Rønnild straffes så hardt som han gjør fordi han ansees som repeat offender i den type saker. Og det er ikke det at han kommer inn i fart som gjør at de tar ham, det er det at han markant øker farten inn i taklinga som gjør at de ser på det som en relativt alvorlig charging.

Når det gjelder Thoresen skjønner jeg lite av resonnementet deres. De sier at han har kontroll over situasjonen, men at han allikevel fritas fra sammenstøtet. Hadde de ment at han ikke kunne ha hatt kontoll, fair enough. Men når han har kontroll over både situasjonen og Kissel (som DISU hevder), så er ansvaret for taklinga og utfallet hans og hans alene. Men, jaja... Det har vært flere lignende situasjoner som har gitt karantene, så blir spennende å se presedens fremover. For min del tipper jeg alle lignende situasjoner blir belønnet med karantene, men så er jo jeg en konspirerende, kunnskapsløs Oilers supporter ;)

De mener/skriver vel at Thoresen har kontroll på situasjonen frem til Kissel plutselig gjør en retningsforandring? Og at avstand og tid da er så kort at man ikke kan pålegge P.T ansvar for kollisjonen.

InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 18:03
Irvings takling av Morley, svar til Sitting Bull, mm:

Dette var det jeg skrev:

"At PT raser inn for å ta Morley, får vi bare akseptere. Slik er hockey. Slik er PT. At Rønhild også takler i samme sekvens, delvis på PT og delvis på Morley, er uakseptabelt og resulterer i et ankelbrudd på Morley. Hadde dette skjedd i NHL, ja jeg ser en rekke kamper fra NHL i uken, hadde overfallet på Morley medført full krig. For å ikke snakke om PT stygge utfall mot Kissel."

Hva gjelder Irvings takling på Morley, som medførte kragebeinbrudd, så fastholder jeg at dette var en stygg og unødvendig takling.
Det er mange her inne som mener at så lenge en ikke takler i strid med reglene så er det fair. Jeg mener det er helt greit å takle mann med puck, for å vinne en fordel for deg eller laget, og gode taklinger er en del av hockeyen - men en trenger ikke nødvendigvis bruke brutal kraft for å få dette til. Morely hadde spilt bort pucken, stod 1 meter fra rundvantet, og den mye større og tyngre Irving fullfører taklingen mot "Gullhjelmen". Irving kunne fint tatt ut Morley uten slik kraft. Irving er i kategori Rønnild, noe jeg ikke har sansen for.

Legger ved et lite klipp fra Irvings siste kamp i Sverige, Ørebro mot HV71 den 28.12.19. Så få en tenke sitt.

https://www.youtube.com/watch?v=73TRj7tqlLc

InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 18:17
Da ble det som de fleste antok. Er man fredet så er man fredet.
Hadde en spiller som Didrik Nøkleby Svendsen gjort det samme hadde det blitt mange kamper.
Dommer Ekeberg har vist i flere kamper at han ikke er voksen nok for disse oppgavene.

Disu viser i praksis hva trynetillegg betyr. Den neste tilsvarende situasjon gir garantert 3 kamper - så fremt det ikke er Thoresen igjen da!

InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 20:53
Nick Faldo skrev:Irvings takling av Morley, svar til Sitting Bull, mm:

Dette var det jeg skrev:

"At PT raser inn for å ta Morley, får vi bare akseptere. Slik er hockey. Slik er PT. At Rønhild også takler i samme sekvens, delvis på PT og delvis på Morley, er uakseptabelt og resulterer i et ankelbrudd på Morley. Hadde dette skjedd i NHL, ja jeg ser en rekke kamper fra NHL i uken, hadde overfallet på Morley medført full krig. For å ikke snakke om PT stygge utfall mot Kissel."

Hva gjelder Irvings takling på Morley, som medførte kragebeinbrudd, så fastholder jeg at dette var en stygg og unødvendig takling.
Det er mange her inne som mener at så lenge en ikke takler i strid med reglene så er det fair. Jeg mener det er helt greit å takle mann med puck, for å vinne en fordel for deg eller laget, og gode taklinger er en del av hockeyen - men en trenger ikke nødvendigvis bruke brutal kraft for å få dette til. Morely hadde spilt bort pucken, stod 1 meter fra rundvantet, og den mye større og tyngre Irving fullfører taklingen mot "Gullhjelmen". Irving kunne fint tatt ut Morley uten slik kraft. Irving er i kategori Rønnild, noe jeg ikke har sansen for.

Legger ved et lite klipp fra Irvings siste kamp i Sverige, Ørebro mot HV71 den 28.12.19. Så få en tenke sitt.

https://www.youtube.com/watch?v=73TRj7tqlLc

Ja, den til Irving fra Sverige har jeg fått med meg. Ikke pen, nei!
Men den kan ikke sammenlignes med taklingen på Morley forrige sesong, som var tøff, men ren.

InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 23:06
Mehh skrev:
Blueline skrev:
PT er som vanlig fredet.

Jeg ser poenget ditt. På den ene siden oppsøker han en potensielt farlig situasjon og han er tidligere straffet for dette. Men; som nevnt i mitt forrige innlegg, han treffer jo Thoresen. Det er han som helt tydelig er hovedtreffet. Og det som overrasker er at dette ikke er nevnt i det hele tatt i rapporten fra DISU. De gir utrykk for at det er Morley som blir smadret inn i vantet.

Her sitter det faglig sterke jurister og tidligere aktive spillere. Det er noe som skurrer fryktelig i en slik "dom". Sammenlignet med en rettsak ville jo dette ha vært en ren parodi.

PS: Dommersjef Olsen sa i podcast at praksis for repeat offenders var 1 kamp ekstra, uten at jeg vet hvor mye det er vektlagt her.

InnleggSkrevet: 15. Januar 2020 23:21
Konklusjonen, som flere er inne på, er at man fortsatt fokuserer på konsekvens fremfor handling. Etter min mening var den desidert styggeste og mest risikofulle taklingen i den omtalte kampen krysstaklinga som Bryhnisveen #33 satte inn i nakke/hode på Eirik Salsten, mens han hadde ryggen til og ikke mulighet til å beskytte seg. Flaks at det gikk bra, og at det ikke ble hjernerystelse eller nakkeskade.

Leste også at Folle mente at alle klubber ville rapportert inn hendelsen som førte til at Morley ble skada til player safety..... Feil. Så vidt jeg kan huske er det flere klubber som tydelig har presisert at de ikke har sansen for å drive å rapportere hverandre, og til nå ikke har gjort dette.

InnleggSkrevet: 16. Januar 2020 02:04
Disse evinnelige diskusjonene etter hver runde. Og vi kommer aldri til å bli enige før man begynner å se hendelser uten skylapper ang eget lag, eller skylapper fordi man misliker andre lag/spillere.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. Januar 2020 11:07
Gladsak :D

https://www.vg.no/sport/ishockey/i/kJGa ... r-benbrudd

InnleggSkrevet: 16. Januar 2020 11:28
At det faktisk har sittet et panel med eksperter og vurdert det Patrick Thoresen gjør i saken med Dan Kissel, og kommer frem til at dette IKKE bør resultere i noe, er helt uforståelig. Har ingen interesse av hverken Oilers eller Storhamar, og bryr meg utelukkende om denne ene situasjonen, ikke hva Thoresen eventuelt har av fredning eller track-record. Det må da være i akkurat situasjoner som dette at de SKAL reagere. Utenom spill, dommerne ser det ikke, farlig og hensynsløst. Samme gjengen ga Dokken og O'Brian 2 matcher for en fair fight. Legg ned hele supperrådet!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 16. Januar 2020 11:50
Blueline skrev:PS: Dommersjef Olsen sa i podcast at praksis for repeat offenders var 1 kamp ekstra, uten at jeg vet hvor mye det er vektlagt her.

1 kamp tror jeg vi skal ta med en klype salt avhengig av hvilken forseelse det gjelder. Hvis Rønnild blir dømt for det samme i løpet av de neste 2 sesongene, så tror jeg ikke han får 6 kamper neste gang fordi han fikk 5 nå. Kanskje heller 7 eller 10. Samtidig så har vel Svendsen i Sparta fått ganske mye strengere straff for noe jeg ikke husker helt foranledningen til. Var det 10 kamper den ene sesongen og 20 den andre? Her er det garantert noen som husker bedre enn meg.

Lateralus skrev: Så vidt jeg kan huske er det flere klubber som tydelig har presisert at de ikke har sansen for å drive å rapportere hverandre, og til nå ikke har gjort dette.

Dommersjefen sa i den samme podcasten at det systemet man hadde før hvor klubbene skulle rapportere inn bare ble kål, spesielt fordi noen klubber overhode ikke ville rapportere, deretter ble dem sure for at andre rapporterte inn deres spillere, og så skulle dem "hevne seg" i sluttspillet, etc. Sånn kan man jo ikke ha det.

slasher skrev: Samme gjengen ga Dokken og O'Brian 2 matcher for en fair fight. Legg ned hele supperrådet!

I følge dommersjefen er det to kamper som er standard for fighting. Alt under det skal være unntak. Spørsmålet er altså hvorfor andre fighter ikke blir idømt to kamper, og ikke hvorfor akkurat DEN fighten ga to kamper. Så kan man jo selvsagt være uenig i om fighting skal gi straff i det hele tatt, men sånn er det nå en gang dersom man skal følge IIHF-regelverket.
®
Forrige

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester