A-landslaget 3-nasjoners Lørenskog 7.-9. nov 2019

InnleggSkrevet: 03. November 2019 11:10
Det diskuteres veldig mye hvilke spillere som burde være med og hvilke som ikke burde være med. Kanskje mere interessant er det hvilke spillere som skal være våre toppspillere framover og som skal ha roller hvor man logger 20-25 min per kamp enn de som har mindre roller roller og logger 5-10 min per kamp. Våre toppspiller de siste årene har vært Thoresen, Olimb x 2, Rosseli, Martinsen, Holøs og Haugen. De har alle nådd sitt toppnivå og flere har ikke så lang tid i igjen på landslaget. Skal Norge fortsatt være en a-nasjon så må disse erstattet gradvis over de neste 2-3 årene. Det er ikke enkelt å se hvem som skal gjøre dette. På lang sikt vil spillere som Pettersen og Spaberg Olsen opplagt ha dette potensialet, men ser vi på de som er i midten av 20 årene så er det ikke flust med kandidater. Haga og Trettenes har imponert i år, Nørstebø har fortsatt et potensiale til å bli en toppspillere, men det er vanskelig å se at disse fullt ut vil kunne ta rollene til Thoresen, Olimb, Holøs etc.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. November 2019 15:44
Asknes skrev:Det diskuteres veldig mye hvilke spillere som burde være med og hvilke som ikke burde være med. Kanskje mere interessant er det hvilke spillere som skal være våre toppspillere framover og som skal ha roller hvor man logger 20-25 min per kamp enn de som har mindre roller roller og logger 5-10 min per kamp. Våre toppspiller de siste årene har vært Thoresen, Olimb x 2, Rosseli, Martinsen, Holøs og Haugen. De har alle nådd sitt toppnivå og flere har ikke så lang tid i igjen på landslaget. Skal Norge fortsatt være en a-nasjon så må disse erstattet gradvis over de neste 2-3 årene. Det er ikke enkelt å se hvem som skal gjøre dette. På lang sikt vil spillere som Pettersen og Spaberg Olsen opplagt ha dette potensialet, men ser vi på de som er i midten av 20 årene så er det ikke flust med kandidater. Haga og Trettenes har imponert i år, Nørstebø har fortsatt et potensiale til å bli en toppspillere, men det er vanskelig å se at disse fullt ut vil kunne ta rollene til Thoresen, Olimb, Holøs etc.

På topp5 løpere NHL listet etter poeng pr i dag finner vi spillere født i 95, 96, 97, 98 og Brad Marchand. Dette er spillere som ikke har sittet 2-3 sesonger som benkvarmere i en voksenliga med noen minutter i fjerderekka fordi de hadde vokst ut av den lokale juniorhockeyen eller fordi de var billig fyllstoff for laget. De ble heller ikke flyttet opp til voksenhockeyen av medlidenhet, men fordi de hørte hjemme der, og for stjernene har det i hvertfall ikke vært snakk om flere sesonger i de lavere rekker for å bevise at de hører hjemme blant de voksne slik tradisjonen gjerne er i Norge.

Ta de to toppene Pastrnak og Draisaitl som eksempler. Begge to gode nok for NHL i sine første NHL sesonger, men matchet inn via AHL med stor produksjon. Hvorfor? Fordi det var best slik for deres utvikling.

Se på Torontos bruk nå av backtalentet Rasmus Sandin, født 2000. Etter å ha startet sesongen med 6 gode kamper i NHL sender de han ned til Marlies hvor han spilles som den topp4 backen han skal være. Andre vien tok de Kevin Gravel som de har råd til å la sitte mer på benken. I Marlies har de også Timothy Liljegren, født 99, også han god nok for spill i NHL, men fortsatt ikke en klar topp4 back for NHL. Den rollen får de dyrket på han i AHL.

Det kan da ikke være så vanskelig å se hva som mangler i Norge. Juniorhockeyen holder et alt for dårlig og sprikende nivå, og vi har heller ikke noe godt trinn for utvikling mellom junior og GET. Opplegget med satsingen på U25 talentene har heller ikke gitt noe. Kanskje er det feil folk som driver på med disse greiene.

Du viser til Pettersen og Spaberg Olsen som våre redningsmenn. De to trenger et par backer og en løper til for at det skal kunne telles en femmer, og vi vet også at vår bestemann pr i dag ikke spiller VM. Vi hadde også svært store forventninger til spillere som Olden, Markus Søberg og Ludvig Hoff. Alle som kommende redningsmenn.

Et av mine poeng er at vi legger alt for få egg i redet, og vi lærer aldri at kun noen få er mange for lite. Et annet poeng er at vi forstår oss heller ikke på hvordan seriesystemet kan brukes for utvikling. Et tredje er, og spesielt etter at jeg børstet støvet av Bariås hockeypodd fra 3. mai, at vi har et forbund som neppe forstår betydningen av å få bygget flere ishaller. Som et fjerde poeng tar jeg med at det samme forbundet heller ikke forstår seg på betydningen av å utvikle GET som et viktig lokomotiv for utbredelse og nødvendig nasjonal annerkjennelse.

Forbundet er preget av å tvinne tommeltotter. Sportssejefen har eksempelvis forklart gjentatte dårlige U20 VM med at det er andre land som satser mer enn oss, mens presidenten for viktige og nødvendige nye ishallbyer som Drammen og Sandnes slår seg til ro med at dette er lokale anliggender hvor en må vente å se hva de kommer frem til.

Forbundet venter på mirakler.

Der kjørte jeg kanskje en ny tråd i grøften, men dette landslagsuttaket handler også om flere år hvor utviklingen av norsk ishockey og norske spillere har vært ignorert.

Ja, vi stiller sannsynligvis med vårt p.t. beste landslag kommende helg, men det er ikke sikkert det er spesielt smart å gjøre det slik.

For dem som kjeder seg i dag, og spesielt for ishockeypresidenten og andre forbundsfolk som jobber med ny strategisk plan, anbefaler jeg Bariås Hockeyprat pod fra 6. mai med Håkan Sødergren og Jørgen Lindgren i reprise. Det er ikke alt som er like bra i den, men det sies også mye bra som det er verdt å få med seg, blant annet om betydningen av å få bygget flere ishaller og om utviklingen av GET som et nasjonalt underholdningsprodukt.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. November 2019 17:57
Realiteten er vel sån att når Holös, Thoresen, Olimb ganger to etc slutter så kommer det til og bli krise.
Ser ikke noe annet. Skulle vaert fyllt på for lenge siden. Og Olden , Valkvae , Haga er jo ikke så jevla unge lenger heller.

Pettersen og Spaberg i all aere, men resten da?

InnleggSkrevet: 03. November 2019 23:49
Dette blir dessverre altfor negativt.

Aller først. Jeg er enig med DC og andre i at ting ikke er bra nok mv. Det vi primært trenger er nye haller og arenaer. Nå kommer det tre på rappen her, og forhåpentlig kan det inspirere andre miljøer. Så får vi se når NIHF og NTH legger frem planen sin. Spent også på Sandnes.

At dette norske landslaget er så svakt er jo bare tull.

Vi har flere nå som begynner å ta nivået ute. Haga og Lesund er blant de beste i sine lag. Valkvæ på gang nå med to mål i helgen. JoJo og Espeland helt sentrale på sine lag i DEL.

Så må vi naturligvis ta neste steg. Da trenger vi som påpekt av DC flere egg i kurven. Vi har vel 3-4 aktuelle for draften i år så det er i alle fall en begynnelse.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. November 2019 00:27
AMK79 skrev:Dette blir dessverre altfor negativt.

Aller først. Jeg er enig med DC og andre i at ting ikke er bra nok mv. Det vi primært trenger er nye haller og arenaer. Nå kommer det tre på rappen her, og forhåpentlig kan det inspirere andre miljøer. Så får vi se når NIHF og NTH legger frem planen sin. Spent også på Sandnes.

Vi har flere nå som begynner å ta nivået ute. Haga og Lesund er blant de beste i sine lag. Valkvæ på gang nå med to mål i helgen. JoJo og Espeland helt sentrale på sine lag i DEL.

Så må vi naturligvis ta neste steg. Da trenger vi som påpekt av DC flere egg i kurven. Vi har vel 3-4 aktuelle for draften i år så det er i alle fall en begynnelse.

Både enig og uenig. Spörs hva vi snakker om? Svakt eller ikke. Du vet jo hva som skjer i VM. Er vi svake eller sterke? For det er vel VM vi bör sammenligne med her.

InnleggSkrevet: 04. November 2019 00:34
johnpx skrev:

Både enig og uenig. Spörs hva vi snakker om? Svakt eller ikke. Du vet jo hva som skjer i VM. Er vi svake eller sterke? For det er vel VM vi bör sammenligne med her.

Vi er ikke der vi vil være. Om vi kommer med våre beste nå bør vi ikke ha plass til noen fra GET i sentrale roller. Det er bra. Flere vil ha tatt skritt siden forrige VM, bla de jeg nevner over. Kan imidlertid fort gå til hælvete med Petter T, har ikke trua på han. Og skal vi bli en skikkelig contender, krever det arenaer og haller, en debatt som vel hører hjemme i annen tråd.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. November 2019 00:35
AMK79 skrev:At dette norske landslaget er så svakt er jo bare tull.

La oss si vi bytter ut førsterekka (i sin prime) Thoresen-Bastiansen-M Olimb-Holøs-Tollefsen. Toppspillere og bærebjelker i KHL og SHL.
Vår nye førsterekke er da (sånn cirka) Valkvæ-Haga-KA Olimb-JoJo-Lesund. Haga viser seg som en late bloomer, og det er kjempepositivt. Men kun han er i nærheten av å kalles en toppspiller i SHL.
Bak disse, hvem er neste aktuelle toppspiller? Ser vi på spillere født 95 og senere var det med 4 backer i VM sist. Bull, Johannesen, Kåsastul og Nørstebø. INGEN løpere.

At vi har noen aktuelle for draften er hyggelig det, men aktuelle spillere har vi hvert år. Og om du blir draftet som nr 200 behøver ikke bety noe. Røykås Marthinsen gikk som 213 i 2017, han har 3 poeng for HC Dalen i Div.1
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. November 2019 00:40
AMK79 skrev:
johnpx skrev:

Vi er ikke der vi vil være. Om vi kommer med våre beste nå bør vi ikke ha plass til noen fra GET i sentrale roller. Det er bra. Flere vil ha tatt skritt siden forrige VM, bla de jeg nevner over. Kan imidlertid fort gå til hælvete med Petter T, har ikke trua på han. Og skal vi bli en skikkelig contender, krever det arenaer og haller, en debatt som vel hører hjemme i annen tråd.

Det trodde jeg för forrige VM også, mange med fine sesonger. Ble det samme som året för omtrent. Kommer ikke glemme Norge-Sverige med det förste. Uff. Men enig i PT, har ikke trua på han lenger heller.

InnleggSkrevet: 04. November 2019 21:26
Forfall: Ludvig Hoff, Mattias Nørstebø, Niklas Roest
Nye inn: Magnus Brekke Henriksen, Stian Kaltrud Nystuen, Kristian Østby

Troppen er endret i åpningsinnlegget.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 04. November 2019 23:00
Intressant med Nystuen.

InnleggSkrevet: 05. November 2019 19:37
VG fortsetter å følge A-landslaget. Og det er vel der kampene sendes torsdag og lørdag.

https://direkte.vg.no/hockeygutta/video ... 6-v735d813

InnleggSkrevet: 06. November 2019 03:57
DonCherry skrev:
Asknes skrev:På lang sikt vil spillere som Pettersen og Spaberg Olsen opplagt ha dette potensialet, men ser vi på de som er i midten av 20 årene så er det ikke flust med kandidater. Haga og Trettenes har imponert i år, Nørstebø har fortsatt et potensiale til å bli en toppspillere, men det er vanskelig å se at disse fullt ut vil kunne ta rollene til Thoresen, Olimb, Holøs etc.

Må si meg 110% enig her.
La oss se litt inn i "krystall-kula", som ikke er til å stole på, men...
Men blir Pettersen/Spaberg Olsen en god/habil spiller i ett lag som jager Stanley Cup,
jeg har ikke tro at de blir fristilt, selv om de skulle bli slått ut i en kvartfinale.
Disse to, Pettersen/Spaberg Olsen, må forholde seg til ledelsen de har i sine respektive klubber, IKKE NIHF
NIHF betaler ikke lønna de får
Vi må ha flere spillere opp som vil satse, blir det bedre at vi får Nye Jordal, Nye Askerhallen og Nye Stjernehallen.
For å frem produsere talentet/nye spillere, er det 2 ting som er viktig.
At vedkommende er villig til å legge ned den treningsmengden sommer/vinter som trengs.
og at klubben han spiller for ikke avspiser han med 3-5 minutter i 4. rekke når kampen er avgjort

InnleggSkrevet: 06. November 2019 23:22
Mye bra, Cola! Vil bare føye til gode rammebetingelser for å drive topp-idrett. Lønn og mulighet for nok restitusjon er også en del av å legge ned treningsmengden som kreves. Klubbene må sørge for at de har god nok økonomi til å bidra nok for de som er på vei opp.

InnleggSkrevet: 07. November 2019 19:01
Kveldens lag er klart. Spennende med de tre første rekkene https://www.hockey.no/live/Live/Match/7 ... 07.11.2019
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 08. November 2019 02:32
31-12 i skudd er veldig bra må jeg si! Fin kamp.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 08. November 2019 15:13
Noen spillere / rekker som utmerket seg, eller var det jevnt bra av de fleste?
mvh
Maen som ikkje akkurat spinne i ved

InnleggSkrevet: 09. November 2019 22:52
inpain1968 skrev:Noen spillere / rekker som utmerket seg, eller var det jevnt bra av de fleste?

Jeg så begge kampene fra tribunen i Lørenskog. I dag var det 2000 tilskuere, hvorav sikkert 500 unger i respektive klubbdrakter.

-Keepere. Som ventet hadde ikke Østerrike og Danmark så mye å stille opp med, selv om danskene var langt vassere enn Østerrike som bare hadde 12 skudd på mål. Haukeland hadde så lite å gjøre mot AUT at det ikke er noe å si om hans innsats. Danmark hadde 28 skudd på mål i en kamp som ble litt hawaii etterhvert. Holm kan ikke gjøre noe med skåringene som kommer ut av ingenting og hvor en danske to ganger får stå alene foran mål og ganske kontant setter pucken i mål.

-Backer. Holøs som vanlig mest og best. Men også Lesund viser at han har fått bra med rutine. Løser det defensive veldig bra. Espeland virker å ha ennå mer selvtillit i spillet sitt. Det lover bra. Ikke så mye å si om Bull, Johannesen og Kåsastul. Gjør en helt ok jobb. Bonsaksen spilte bare torsdag. Heller ikke så mye å si om han. Østby spilte mot Danmark. Så ikke helt komfortabel ut. Slurvete, og holder ikke dette nivået ennå.

-Forwards. Jeg synes fire spillere skilte seg ut. Kenna Olimb med 2+1, Tobias Lindström med 1+2, Alexander Reichenberg med 0+1 og Mathias Trettenes med 1+0. Kenna og Trettenes med veldig bra driv i spillet sitt, Lindström med 9 skudd på mål kunne ha skåret mer enn 1 mål, og Reichenberg veldig god med puck og smarte pass. Haga og Valkvæ var sånn passe, hadde ventet mer av dem. Olden fikk ikke mye til. Han gjør 1 poeng i snitt i EBEL, men jeg mistenker at den ligaen ikke er så sterk. Mathis Olimb spilte bare torsdag, ikke noe spesielt å si. Rosseli spilte torsdag og halve kampen lørdag. Alltid god. 4. rekka med Røymark, Brekke Henriksen og Tommy K. var veldig gode. Holdt spillet oppe og både Røymark og Tommy skårer mål. Thomas Olsen spilte mot Danmark, og ble etterhvert satt i 1. rekka når Rosseli fikk hvile. Olsen var veldig god, nære skåring. Nystuen fikk bare 6 min uten å utrette så mye.

Neste turnering er i Sveits i desember hvor vi også møter Slovakia og Russland Olympic. Mot så gode lag burde vi kanskje stille med vårt beste lag igjen, så kan vi ta med litt flere nye spillere i Østerrike i februar hvor vi også møter Danmark og Frankrike.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 09. November 2019 23:06
Eg såg kampen mot Danmark. Er samd med Sørum. Tomas Olsen har eg ikkje sett så mykje til. Han overraska meg med godt spel.

Generelt meiner eg at Noreg var myklje betre enn Danmark, så då lurer eg på kva dansk landslag vi møtte? Har ikkje danskane spelarar i KHL, t.d.? Har leita etter dansk lagoppstilling med klubbnamn, men ikkje funne nokon.

Det var fint å sjå så mange ungar i hallen med klubbdrakter.

InnleggSkrevet: 09. November 2019 23:29
Alt i alt bra av Norge.

Vi må forvente mer av Haga fremover, må bli toneangivende.

Kan noen si noe om det danske laget?

Og mye folk på tribben. Mer enn før, tror jeg. Det er positivt.

InnleggSkrevet: 10. November 2019 00:11
Sorum skrev:Danmark

GK George Sørensen 15-05-95 175 84 L Aalborg Pirates
GK Frederik Dichow Nissen 01-03-01 195 87 R Malmo Redhawks (SWE)
D Anders Krogsgaard 19-04-96 185 82 R Aalborg Pirates
D Matias Lassen 15-03-96 182 82 L Malmo Red Hawks (SWE)
D Oliver Larsen 25-02-98 190 94 R Björklöven (SWE)
D Malte Setkov 14-01-99 200 93 L Malmo Red hawks (SWE)
D Morten Jensen 01-03-97 183 82 L Kristianstads IK (SWE)
D Mathias Røndbjerg 21-01-97 185 79 L Kristianstads IK (SWE)
D Mads Larsen 10-06-95 180 82 R Frederikshavn White Hawks
D Patrick Madsen 09-01-93 196 103 L Frederikshavn White Hawks
D Sebastian Bergholt 18-05-93 181 83 L Aalborg Pirates
F Mads Eller 25-06-95 186 93 L Rødovre Mighty Bulls
F Nick Olesen 14-11-95 185 84 L Södertälje (SWE)
F Christian Wejse Mathiesen 04-12-98 186 92 R Esbjerg Energy
F Rasmus T. Andersson 01-06-97 179 80 R Rungsted Seier Capital
F Nikolaj Krag-Christensen 12-08-98 191 91 L Frederikshavn White Hawks
F William Boysen 25-05-97 185 83 R Rungsted Seier Capital
F Søren Nielsen 15-09-96 183 80 L Frederikshavn White Hawks
F Nicolai Meyer 21-07-93 179 82 L Malmo Red Hawks (SWE)
F Niklas Andersen 20-11-97 180 76 L Esbjerg Energy
F Mathias Bau 03-07-93 200 108 L Dornbirner EC (AUT)
F Christopher Frederiksen 06-10-94 190 91 L Frederikshavn White Hawks
F Mathias From 16-12-97 186 85 R MODO Hockey (SWE)
F Morten Poulsen 09-09-88 186 95 L Herning Blue Fox

Patrick Bjorkstrand meldte forfall, bra spiller https://www.eliteprospects.com/player/2 ... jorkstrand
7 spillere fra SHL var ikke med https://www.eliteprospects.com/league/s ... &sort=team
4 spillere fra KHL var ikke med https://www.eliteprospects.com/league/k ... &sort=team
4 spillere fra DEL var ikke med, inklusive den gode keeperen Sebastian Dahm https://www.eliteprospects.com/league/d ... &sort=team
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 10. November 2019 09:39
Takker så mye for oppsummeringen, Sorum.
Blir interessant å se hva vi får til mot bedre motstand, og om vi har utviklet oss noe som LAG siden forrige sesong...
mvh
Maen som ikkje akkurat spinne i ved
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 10. November 2019 20:08
Sorum skrev:Patrick Bjorkstrand meldte forfall, bra spiller https://www.eliteprospects.com/player/2 ... jorkstrand
7 spillere fra SHL var ikke med https://www.eliteprospects.com/league/s ... &sort=team
4 spillere fra KHL var ikke med https://www.eliteprospects.com/league/k ... &sort=team
4 spillere fra DEL var ikke med, inklusive den gode keeperen Sebastian Dahm https://www.eliteprospects.com/league/d ... &sort=team

I tillegg til dette har Danmark 10 spillere i NHL og AHL.

InnleggSkrevet: 10. November 2019 21:46
DonCherry skrev:
Sorum skrev:Patrick Bjorkstrand meldte forfall, bra spiller https://www.eliteprospects.com/player/2 ... jorkstrand

I tillegg til dette har Danmark 10 spillere i NHL og AHL.

Og da forstår vi at vi kan få det tøft i OL-kvalikken i slutten av august neste år. I tillegg møter vi Korea og Slovenia som ikke er noen kasteballer.

Men kan også nevnes at Danmark røyk på hodet ut i kvalikken før OL i 2018. De tapte 2-5 for Hviterussland og 0-3 for Slovenia selv om det hadde et lag med 8 NHL-spillere http://groupd.pyeongchang2018.iihf.hockey/en/teams/#DEN
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 10. November 2019 22:12
Neida. Vi er "pinlig langt bak Danmark" samme hvor mange ganger vi slår dem.
®
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 10. November 2019 23:49
RedFarmer skrev:Neida. Vi er "pinlig langt bak Danmark" samme hvor mange ganger vi slår dem.

Det er vi når vi tenker klubbmessig. Men ikke på landslagsnivå. Og det er olika orsaker.
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 9 gjester