Nidaros Hockey

InnleggSkrevet: 10. Mars 2019 19:09
Tenkte jeg kunne melde meg på i noen av trådene her inne og delta blant de lærde innen hockeynorge 8-) Jeg er opprinnelig fra Asker men har siden 2007 bodd i Trondheim, så har derfor engasjert meg og har mest innsikt i hva som foregår i midt-Norge. Jeg har nå lest artikkelen om trønderhockeyens fremtid i nitten.no og siste tidens artikler i Adressa, og det var som jeg fryktet, kommer tilbake til det. Som alle vet og som jeg også belyser i boka mi, er det mange faktorer som vanskeliggjør elitesatsning i Trondheim. Disse er:

- Elendig hall, eneste Leangen duger til er som museum hvor folk kan valfarte og se hvordan en hall bygd for over 40 år siden ser ut uten opprustning. Det er og hallen hvor ingen busser går til, med for dårlige parkeringsmuligheter og nærmest null muligheter til å generere merinntekter fra VIP-publikum og også vanlig publikum. Leangen er en hall du kommer til kamp kortest mulig før kampstart og drar med en gang etter kampslutt fordi hallen ikke innbyr å være lenger i enn nødvendig.

- Lite politisk vilje og interesse. Joda, mulig det er noe på gang med planlegging av hall nå, men det gjenstår og se. Se forøvrig i boka for håpløse uttalelser ulike politikere har kommet med siste år som bare illustrerer interesseløsheten og arrogansen.

- Klart dårligst i landet for mulighet til istid for yngres avdelinger og dermed også mulighet for videre rekruttering. Som dokumentert i annen tråd her og i boka, kommer trønderhockeyen klart dårligst ut når det kommer til antall spillere pr. hall som skal ha istid. Disse forholdene henger jo sammen med liten politisk vilje og interesse utenom oss som er hockeyfrelste.

- Lite interesse og trøkk i media. Adressa evner jo ikke annet enn å stikke en mikrofin opp i ansiktet til en eller annen leder, trener eller spiller for å høre om hvordan det står til. Ingen interesse for å gå dypere og se nærmere på hallsituasjonen, hvordan politikere ikke bryr seg og kommer med uttalelser som illustrerer en kunnskapsløshet en aldri hadde sluppet unna i andre områder i politikken. Jeg ga de et eksemplar av boka min og fulgte opp, men fikk tilbakemelding på at så lenge ingen i dagens Nidaros var intervjuet der, var det ikke interessant.

- Mangel på interesse og mulighet for sponsorinntekter. Dette henger jo sammen med mangel på interesse og dekning av sporten i regionen, elendig hall og stor konkurranse fra andre idretter. Tidligere satsninger har vist at trønderlagene ligger i bånnsjiktet for sponsorinntekter

- Geografi. Som alle vet: lang reisetid til alle bortekamper og sterkt begrensede merinntekter fra bortesupportere. Denne kostnaden og ulempene reisevirksomheten får, var jo hovedgrunnen til at Narvik takket nei til elitespill i fjor. Noe de forøvrig gjorde helt rett .

I artiklene til nitten.no og Adressa berøres ingen av disse utfordringene. Ingen spørsmål og hva verre er, virker som ingen bevissthet rundt disse utfordringene fra ledelsen. Nidaros hockey «selger» nå historien om laget som har strammet inn kostnader og har noen nye ideer for hvordan de skal få inn sponsorer og vips så skal laget være klart fior GET spill om 3-5 år. Det illustrerer også feil fokus for prestasjonen er ikke å rykke opp, det kan skje, det så vi jo for et par sesonger siden hvor et mirakel i siste runden i kvalliken hindret de i å rykke opp. Nei den store utfordringen vil være å holde seg i GET ligaen etter at de har rykket opp.

Jeg har absolutt ingen tro på at Nidaros har mulighet til å etablere seg i GET under dagens forutsetninger og synes det er en stor feil av Nidaros å kommunisere noe annet. Med mindre noen av faktorene ovenfor forandrer seg, hvor ny hall ville vært det beste, er forutsetningene for GET spill i Trondheim ikke tilstede. Men for all del, som jeg skriver i boka, jeg håper jeg tar feil.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 11. Mars 2019 19:41
Hockey_bokprosjekt skrev:I artiklene til nitten.no og Adressa berøres ingen av disse utfordringene. Ingen spørsmål og hva verre er, virker som ingen bevissthet rundt disse utfordringene fra ledelsen.

Jeg har absolutt ingen tro på at Nidaros har mulighet til å etablere seg i GET under dagens forutsetninger og synes det er en stor feil av Nidaros å kommunisere noe annet. Med mindre noen av faktorene ovenfor forandrer seg, hvor ny hall ville vært det beste, er forutsetningene for GET spill i Trondheim ikke tilstede. Men for all del, som jeg skriver i boka, jeg håper jeg tar feil.

Jeg er enig med deg. Det er et generelt tegn på hvor svakt ishockeyen står i Norge når vi ikke har hockeyjournalister som kan kommentere over utfordringene og stille de riktige og utfordrende spørsmålene. Jeg har diskutert dette med Elvis1 og kommentert det ovenfor Sorum på tråden for A-landslaget. nitten.no er et medium som nøyer seg med å referere i forhold til problemstillinger relatert til utviklingen av norsk ishockey.

Nidaros eller annen klubb fra Trondheim vil ikke ha grunnlag for å etablere seg i GET eller en ny førsteliga uten at den hallen du etterlyser kommer.

InnleggSkrevet: 14. Mars 2019 13:13
Skal poengtere og nyansere noe hva jeg skrev. For det første er det ingen tvil om at det gjøres bra grep i Nidaros om dagen. De har en mer moderne tilnærming til å knytte til seg sponsorer og beholde dem, som for meg minner veldig mye om arbeidet som gjøres i Frisk, som gjennom flere års målrettet arbeide med sponsorvirksomheten har økt inntektene betraktelig. Nidaros sier at de nå har sponsorinntekter på en million, billett og kioskinntekter på 1 million, og at de trenger en solid økonomisk plattform det er realistisk at kommer på plass i løpet av tre - fem års periode.

Hvis vi ser på faktorer som er en klar og ubestridt hemsko for Nidaros i muligheten å generere inntekter pr i dag, er det:
- Leangen sin tilstand og derav begrensede muligheter for mersalg i hallen, VIP inntekter og uten tvil antall publikummere. Forskjellen sammenlignet med andre haller blir også større i løpet av få år i og med at klubber som Vålerenga, Frisk og Stjernen (selv om det spekuleres i om hallen kommer nå) vil få nye arenaer
- Geografi. En ting er reisene og hva de koster, hvor mye det koster klubben og flytte laget fra A til B og tilbake, men sannsynligvis kommer det og andre utgifter, som for eksempel å kjøpe spillere fri fra jobb. Den geografiske beliggenheten medfører og ekstrautgifter for Norske spillere som ikke bor i regionen, og som skal spille for Nidaros. Det blir flytteutgifter, boutgifter og noen av utgiftene vil tilfalle klubben. I boka intervjuer jeg Oilers sin Pål Higson, Stavangerklubben er jo i samme situasjon som Nidaros, og han trakk frem det, at for Norske spillere som bytter klubb, er det billigere for østlandsbaserte klubber da klubbytte ikke gir like mye utgifter.

Så det Nidaros nå sier er at på tross av de ulempene, vil vi kunne klare å etablere et lag i GET-ligaen (som merk er noe annet enn å klare å rykke opp), at vi vil klare å hanke inn de ekstra pengene som finnes og vil klare det stabilt over lengre tid. Hvor mye penger det er snakk om er jo vanskelig å estimere presist, forrige styreleder Tom Arntsen som jeg intervjuet i boka, mente disse ulempene kunne kvantifiseres til ca 2-3 millioner men jeg vet at Nidaros opererer med betydelig lavere summer enn dette

En ting arbeidet med boken lærte meg, var at det er særs vanskelig å drifte en hockeyklubb, balansere budsjetter, og alle klubber vil før eller siden oppleve nedgangstider, hvor publikum uteblir, en ikke får de inntektene en hadde forutsett osv. Jeg har vanskelig for å se annet enn at Nidaros med de forutsetningene som er, vil måtte balansere på en veldig stram line og jeg tror dessverre det blir en for krevende øvelse med det utgangspunktet som er nå.

Så skal en bare kaste inn håndkledet da? Ikke nødvendigvis, for all del, men det er noe med å synliggjøre de utfordringene en strir med og legge press på likegyldige politikere i Trondheim. I Trondheim er det utrolig hvor mye vis vas av uttalelser politikerne slipper unna med, Ottervik og Ramo sine uttalelser som jeg referer til i boka, viser en manglende innsikt og engasjement som en ikke ville sluppet unna med i andre sammenhenger. Jeg har bodd i Trondheim siden 2007 og har ikke opplevd noe særlig synlig engasjement for hallsituasjonen før nylig hvor det har vært ulike initiativ til hallprosjekter. Dette manglende engasjementet er jeg ganske sikker på henger sammen med at Trøndelag har de klart dårligste betingelsene, antall spillere pr isflate, sammenlignet med de andre regionene som har GET lag. Etter å ha sett på historien til ni hockeyklubber er det tydelig at haller skapes gjennom press på politikerne, og det er ikke så rart, for haller koster penger og bygge og en må sette av midler til drift i uoverskuelig fremtid. I dette landskapet mener jeg Nidaros burde ha en strategi for å forsøke påvirke politikerne og så noen frø, slik at en for eksempel i et intervju med Adressa kan si at "her i Trondheim har vi klart dårligst hallfasiliteter men vi skal gjøre vært beste for å utligne denne forskjellen ved å få inn mer sponsormidler enn andre klubber".

men for all del: Hatten av for Nidaros om de klarer å hente inn nødvendige midler for å drifte et GET liga lag under dagens forutsetninger over lengre tid.

InnleggSkrevet: 11. April 2019 12:39
Ser at LE Spets er tilbake i byen, tror dere han er motivert for spill i 1 div?
Stemmer det at dagens styre gir seg?

InnleggSkrevet: 07. Mai 2019 12:44
Oppdatering på spillerstallen:

Erlend Engh Johnsen (løper) 3 år
Andreas Svedlund (løper) 1 år
Joakim Vestavik Hofstad (løper) 1 år
Mathias Eilertsen Jonassen (løper) 2 år
Sander Valde (løper) 1 år
Ole Christian Westad Larssen (løper) 2 år
Sigve Bråten (back) 3 år
Marius Betten Kristoffersen (back) 1 år
Sivert Lehn Wannebo (back) 1 år
Sander Håkan Skålvoll (back) 2 år
Tommy Hansen (back) 1 år
Peter Vincent Strøm (keeper) 2 år

Kilde: https://nidaroshockey.no/oppdatering-spillerstall/

InnleggSkrevet: 07. Mai 2019 16:20
I tillegg er lisensen for neste sesong i orden og man kan finne oppdatert styre på hjemmesidene.

InnleggSkrevet: 05. August 2019 11:45
Flott artikkel om Nidaros i Adressa for en tid tilbake.
Der ble det nevnt at man går for en "topp tre" plassering. Herlig med ambisjoner.

Synes at stallen ser noe tynn ut for å si det forsiktig;
https://www.eliteprospects.com/team/125 ... ros-hockey

Oliver Dahlin mangler vel i troppen, ellers er vel alle med?

Fem backer og syv løpere er vel i knappeste laget?

InnleggSkrevet: 05. August 2019 21:01
askjetne skrev:Flott artikkel om Nidaros i Adressa for en tid tilbake.
Der ble det nevnt at man går for en "topp tre" plassering. Herlig med ambisjoner.

Synes at stallen ser noe tynn ut for å si det forsiktig;
https://www.eliteprospects.com/team/125 ... ros-hockey

Oliver Dahlin mangler vel i troppen, ellers er vel alle med?

Fem backer og syv løpere er vel i knappeste laget?

Tror topp 3 er urealistisk. Dubkov håpet på det samme som i fjor, men erkjente at det kom til å bli vanskelig uten de etablerte som ikke blir med videre. Hvis vi ser på frafallet av spillere de siste to årene som nå har lagt opp eller står uten klubb så kan vi nevne følgende: Baar, Wehn, Holst Volden, Sæteraas Lyngstad (?), D. Hofstad (?), Wiig, Noteng, Bertelsen, Dahl, Erbe, Linge, Stokvik, Unger Nilsen. Dette er mer enn to svært potente rekker i førstedivisjonssammenheng og det ble merkbart allerede i fjor, enda mer i år vil jeg tro.

Ser på facebook at det var 16 mann på barmarkstrening i går uten at jeg kjenner igjen alle. Det er uansett en utrolig tynn stall såpass nærme sesongen og jeg er derfor foreløpig forsiktig pessimist og tipper 6. plass inntil det eventuelt dukker opp noen navn som gjør at jeg får mer tro på stallen.

Kunne jo vært interessant å høre fra noen som har tatt turen på dagens istrening og gitt et lite referat derfra.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 06. August 2019 00:30
Kan ikke se hvordan denne troppen skall klare det!?
Klart dem skall ha ambisjoner men men.

InnleggSkrevet: 08. August 2019 23:18
Har Sæteraas også lagt opp? Signerte ikke han ny kontrakt?

InnleggSkrevet: 10. August 2019 10:01
askjetne skrev:Har Sæteraas også lagt opp? Signerte ikke han ny kontrakt?

Han er ikke blant spillerne på nidaros.no. Kan heller ikke se at han har signert andre steder, utover det er det kun spekulasjoner fra min side.

InnleggSkrevet: 13. August 2019 19:04
spade skrev:

Han er ikke blant spillerne på nidaros.no. Kan heller ikke se at han har signert andre steder, utover det er det kun spekulasjoner fra min side.

Han har ventet på å komme inn på skole i Trondheim, dette er nå i orden så han vil vel signere snart.

InnleggSkrevet: 13. August 2019 21:06
På Eliteprospects er det bare registrert 13 spillere. Men på hjemmesiden har Nidaros ført opp 16 spillere https://nidaroshockey.no/spillerstall/

De tre nye spillerne er:

Isac Caldwell, fra Narvik https://www.eliteprospects.com/player/2 ... n-caldwell
Oliver Dahlin, fra Sundsvall https://www.eliteprospects.com/player/2 ... ver-dahlin
Filip Klema, fra Slovakia nivå 2 https://www.eliteprospects.com/player/2 ... ilip-klema

Mer om Klema her https://nidaroshockey.no/det-er-langt-m ... e-som-lag/

InnleggSkrevet: 14. August 2019 12:27
robot08 skrev:
spade skrev:

Han har ventet på å komme inn på skole i Trondheim, dette er nå i orden så han vil vel signere snart.

Flott.
Om det stemmer vil man ha seks backer og ni løpere i stallen, det er i hvert fall et langt bedre utgangspunkt.

InnleggSkrevet: 15. August 2019 22:02
robot08 skrev:Han har ventet på å komme inn på skole i Trondheim, dette er nå i orden så han vil vel signere snart.

Det er jo gode nyheter! Hever kvaliteten på backbesetningen betraktelig.

InnleggSkrevet: 15. August 2019 22:03
Sorum skrev:På Eliteprospects er det bare registrert 13 spillere. Men på hjemmesiden har Nidaros ført opp 16 spillere https://nidaroshockey.no/spillerstall/

De tre nye spillerne er:

Isac Caldwell, fra Narvik https://www.eliteprospects.com/player/2 ... n-caldwell
Oliver Dahlin, fra Sundsvall https://www.eliteprospects.com/player/2 ... ver-dahlin
Filip Klema, fra Slovakia nivå 2 https://www.eliteprospects.com/player/2 ... ilip-klema

Mer om Klema her https://nidaroshockey.no/det-er-langt-m ... e-som-lag/

Sånn umiddelbart er det ingen av disse som ser ut til å være noe mer enn stallfyll. Så får man håpe at noen overasker positivt.
Forrige

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 27 gjester