Kvalserie GET 2019

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 30. Januar 2019 18:47
Oppsettet fra kvalserien.

Torsdag 7. mars 18.30: Ringerike – Narvik
Søndag 10. mars 17.00: Grüner – Ringerike
Torsdag 14. mars 18.30: Narvik – Grüner
Søndag 17. mars 14.00: Narvik – Ringerike
Torsdag 21. mars 18.30: Ringerike – Grüner
Søndag 24. mars 14.00: Grüner – Narvik

Er Grünerhallen godkjent for kvalikkamper?
Sist endret av DonCherry den 20. Februar 2019 22:34, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 30. Januar 2019 20:07
DonCherry skrev:Noen kan sikkert fylle inn med kampoppsettet for de deltakende lag hvor Narvik bør være sikker mens Comet og Gruner fortsatt kjemper om den siste plassen, eller gjør de det? Er Gruner interessert i å spille om opprykk?

Et annet spørsmål som jeg ikke har sett svar på er, kan Grunerhallen og hallen i Narvik godkjennes for spill i GET? Narvik spilte kvalik for GET i Narvik forrige sesong. Spilte de da med dispensasjon for hallen til kvalikspill?

Hva sies fra Narvik om forhandlinger og hva de kan gå med på i forhold til serieoppsett for en neste sesong i GET?

Her er det like mange spørsmål som foran hver nye episode av den gamle såpeoperaen Forviklingar.

-Oppsettet for kvalserien blir å følge mønsteret fra en vanlig kvalserie med fire lag. Men lag 10 fra GET mangler. Så ift fjoråret kan man stryke Kongsvingers kamper https://www.hockey.no/live/Schedule?dat ... 4&teamid=0 Ringerike blir trolig nr. 9 og får da de samme kampene som Stjernen hadde i det oppsettet. Så må vi avvente hvem som blir nr. 1 og 2 i 1. divisjon. I fjor var det hhv Narvik og Ringerike.
-Hva Gruner gjør om de blir topp 2 gjenstår å se. Jeg har ingen tro på at de vil gå inn i en kvallik med den forpliktelsen at de skal rykke opp hvis de blir topp 2. Et evt tredje lag fra Oslo i GET vil trolig være avhengig av et samarbeid mellom de tre klubbene Gruner, Furuset og Hasle/Løren. Jeg har ikke sett noe som tilsier at det kan skje.

-Manglerud ishall er sertifisert for 1200 tilskuere. Og de har da fått disp i mange år allerede. Grunerhallen har 600 plasser, hvorav bare ca 150 sitteplasser. I Narvik er det plass til 1000. Jeg spurte dem for en tid tilbake om de f.eks vurderte NHL-size. Svaret var nei, men at de hadde andre planer som skulle øke kapasiteten. Jeg spurte ikke noe mer om det. Uansett så stilles vel ikke kravet om 2500 plasser til arena for kvalifiseringsspill. Det er først om et lag rykker opp fra 1. div til GET at kravet foreligger og man kommer i dialog om hvordan man kan tilfredsstille kravet. Verdt å nevne er at MS varsler en søknad om å få spille hjemmekampene sine på Nye Jordal Amfi. Det burde være greit. For Jordal bygges for å være en stor publikumsarena og da bør den ha flest mulig kamper.

-Det Narvik sa tidligere i måneden, ifm et møte på Gardermoen, var at de ville gå inn for å spille bortekampene fredag og søndag. Jeg forstår det slik at det er mot to forskjellige lag. I praksis betyr det at hver av klubbene sørpå må flytte en torsdagskamp til fredag. Det burde være greit å gå med på. Et dilemma vil være kamptidspunkt på søndag. I dag spiller Narvik sine søndagskamper borte allerede kl. 1400. Dette for å rekke siste fly hjem kl. 2015. Et alternativ er at de må overnatte og ta første fly mandag. Men det betyr tre overnattinger pr bortetur, og spillere som må ha fri fra jobb hele fredag og mandag formiddag. Det skal visst være et større møte mellom klubbene og NIHF snart, som også skal handle om utlendingskvoten (alt tyder på at utlendingskvoten blir lavere, kanskje ned til fem, sier bl.a styrelederen i Storhamar i en annen forbindelse).

InnleggSkrevet: 30. Januar 2019 23:06
7. februar skal visstnok være fristen for aktuelle lag i 1. divisjon om å svare på om de vil stille i kvalifisering til GET:
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 30. Januar 2019 23:28
Kampstart kl. 14 på sundag, blir ei utfordring. Her må laga vera kreative. Kva med å arrangere familie-kamp, pauseunderhaldning for familien. Ta bataling berre av eitt familiemedlem og la resten av familien gå gratis?

Forresten trur eg ikkje at alle kampane må ta til så tidleg som kl 14. Eg ser at kampem mot Grüner på sundag starta kl 15.30. Kampane som har gått i Halden har også starta kl. 14, og laget har greidd flyet også derifrå. Då må det ha vore ein viss margin, så kanskje kl. 15.30 er siste frist for Oslo, Asker og Hamar. Elles kan det hende at flytidene også blir endra - til det betre?

InnleggSkrevet: 31. Januar 2019 00:06
Fjella skrev:Kampstart kl. 14 på sundag, blir ei utfordring. Her må laga vera kreative. Kva med å arrangere familie-kamp, pauseunderhaldning for familien. Ta bataling berre av eitt familiemedlem og la resten av familien gå gratis?

Forresten trur eg ikkje at alle kampane må ta til så tidleg som kl 14. Eg ser at kampem mot Grüner på sundag starta kl 15.30. Kampane som har gått i Halden har også starta kl. 14, og laget har greidd flyet også derifrå. Då må det ha vore ein viss margin, så kanskje kl. 15.30 er siste frist for Oslo, Asker og Hamar. Elles kan det hende at flytidene også blir endra - til det betre?

Ja, det går både SAS og Norwegian nordover til Evenes kl. 2015 på søndager. Lander der oppe kl. 2200. Kanskje man kan få et av selskapene til å fly tre kvarter seinere? Da kunne kampstart være kl. 1600 på de fleste av søndagskampene. Om det ikke er mulig så burde klubbene finne på noe ifm kampstart kl. 1500 denne ene søndagen i sesongen.

Publikumstallene disse søndagene vil ikke være annerledes enn det vi ser fra vanlige seriekamper. Uansett motstander, kamptidspunkt så er tallene minst 1100 i Fredrikstad, 1700 i Sarpsborg, 1100 i Askerhallen og 1100 på Lillehammer. Dette er sesongkort,

InnleggSkrevet: 31. Januar 2019 13:47
Jeg kan seriøst ikke fatte hvorfor det skal være så jævla vanskelig å spille kamp klokken 14 på en Søndag. Alternativet er å ha 9 lag. På tide å velge, skal man fortsette med flotte, men tomme ord om at vi må spre sporten? Eller skal man lage noen kompromisser så det blir handling og ikke bare ord.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. Januar 2019 16:12
Fjella skrev:Kampstart kl. 14 på sundag, blir ei utfordring.

Jeg tar kampstart klokka 14 på en søndag 99 av 100 ganger over 16:00 på en lørdag. Trenger ikke være kreativ engang.
®

InnleggSkrevet: 31. Januar 2019 16:28
RedFarmer skrev:
Fjella skrev:Kampstart kl. 14 på sundag, blir ei utfordring.

Jeg tar kampstart klokka 14 på en søndag 99 av 100 ganger over 16:00 på en lørdag. Trenger ikke være kreativ engang.

De har jo kampstart kl.13.00 i NHL, så da må vel 14.00 i GETHL gå bra :)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. Januar 2019 18:40
Er hallen i Narvik godkjent for kvalikspill, eller ble det gitt disp i fjor?

For Grunerhallen tviler jeg på at det kan gis disp. Da må det bli Manglerud eller Furuset for en eventuell kvalikserie for Gruners del.

Både serieleder Gruner og Narvik kan ta noen litt spesielle varianter i forhold til kvalikspill og eventuelle opprykk. De kan spille kvalik og kvalifisere seg, men så gjøre bruk av haller som ikke kan godkjennes for spill i GET uten vesentlige utbedringer for å vegre seg til et NEI for spill i GET. Det er jo ikke gitt at halleiere tar på seg utgiftene for nødvendige utbedringer, eller er det noen som tror det? Gruner kan så konkludere med at de ikke har økonomi for spill i lånt hall i annen bydel, mens det i Narvik ikke finnes alternativer.

Slike premisser gitt eventuelle krav til utbedringer av hall for GET seriespill burde egentlig vært på plass før klubbene må takke ja eller nei til kvalikspill. Slik det er nå kan Gruner og Narvik, dersom topp-2, holde mer opprykkskåte Comet borte fra et mulig opprykk.

InnleggSkrevet: 31. Januar 2019 20:35
DonCherry skrev:Er hallen i Narvik godkjent for kvalikspill, eller ble det gitt disp i fjor?

For Grunerhallen tviler jeg på at det kan gis disp. Da må det bli Manglerud eller Furuset for en eventuell kvalikserie for Gruners del.

Både serieleder Gruner og Narvik kan ta noen litt spesielle varianter i forhold til kvalikspill og eventuelle opprykk. De kan spille kvalik og kvalifisere seg, men så gjøre bruk av haller som ikke kan godkjennes for spill i GET uten vesentlige utbedringer for å vegre seg til et NEI for spill i GET. Det er jo ikke gitt at halleiere tar på seg utgiftene for nødvendige utbedringer, eller er det noen som tror det? Gruner kan så konkludere med at de ikke har økonomi for spill i lånt hall i annen bydel, mens det i Narvik ikke finnes alternativer.

Slike premisser gitt eventuelle krav til utbedringer av hall for GET seriespill burde egentlig vært på plass før klubbene må takke ja eller nei til kvalikspill. Slik det er nå kan Gruner og Narvik, dersom topp-2, holde mer opprykkskåte Comet borte fra et mulig opprykk.

Ut fra det man kan lese om sertifisering av ishaller så er det ikke et eget krav for kvalifiseringsspill. En 1. divisjonsklubb kan derfor benytte den ishallen de har godkjenning for å spille i 1. divisjon. Men det burde absolutt være et tema, det er jeg enig i.

For Gruners del er det ikke snakk om å låne en annen hall, hvis du med det mener de ville få større utgifter i så fall. Alle hallene i Oslo, med unntak av Furuset Forum som eies av Furuset IF, er kommunale. Grüner vil dermed kunne spille kamper på Manglerud. De kunne sikkert også spilt på Jordal, men da tror jeg det vil påløpe noe større leie pga tilgang til flere fasiliteter. Samtidig ville det være et større inntektspotensiale.

Så lenge MS har hatt disp i minst 10 år kan ikke Forbundet nekte Narvik disp for en hall som bare har et par hundre plasser mindre enn en divisjonskollega.

PS! Gruner spilte kvallik i 2008. Finner en tabell, men ellers finner jeg ikke historikken her, men Gruner spilte nok i Grunerhallen:

1 Stjernen 6 5 0 1 0 16
2 Lørenskog 6 2 2 0 2 10
3 Grüner 6 2 0 0 4 6
4 Kongsvinger 6 1 0 1 4 4
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 31. Januar 2019 21:57
Konklusjonen må vera at Kvalikspel er greitt. Noko anna er om Grüner har ambisjonar eller økonomi for toppdivisjonen. Narvik har eit lett program, og vinn 1. div. og stiller sikkert i kvaliken. Kven som blir det tredje laget ved sidan av Ringerike er uvisst. Det står mellom Grüner og Comet.

Men sei at Grüner møter til Kvalik og blir topp tre. Då kan laget søkje om spel 2019/20 i Manglerudhallen som er ein kominal hall. M/S får dispensasjon der, og då må også Grüner kunne få det, slik Sørum seier.

Vidare vil M/S heilt sikkert søkje om spel på Jordal i 2020/21. Det bør laget få, og då kan ikkje Grüner heller bli nekta spel der om det då er i GET. Så kanskje blir Jordal heimearena for tre lag i toppdivosjonen. Likevel, dit er det langt for Grüner som nok heller bør ha ambisjonar og å vera eit godt rekruteringslag med spel i 1. div.

Merk at klubben alt har vorte god på rekrutering. Er det nokon som veit kva grep som er tekne.

InnleggSkrevet: 31. Januar 2019 22:27
Fjella skrev:Men sei at Grüner møter til Kvalik og blir topp tre.

De må være topp to, i en kvalikk med tre lag, for å rykke opp. Jeg tror ikke de vil satse på det nå.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. Februar 2019 17:18
Sorum skrev:
DonCherry skrev:Er hallen i Narvik godkjent for kvalikspill, eller ble det gitt disp i fjor?

Ut fra det man kan lese om sertifisering av ishaller så er det ikke et eget krav for kvalifiseringsspill. En 1. divisjonsklubb kan derfor benytte den ishallen de har godkjenning for å spille i 1. divisjon. Men det burde absolutt være et tema, det er jeg enig i.

For Gruners del er det ikke snakk om å låne en annen hall, hvis du med det mener de ville få større utgifter i så fall. Alle hallene i Oslo, med unntak av Furuset Forum som eies av Furuset IF, er kommunale. Grüner vil dermed kunne spille kamper på Manglerud. De kunne sikkert også spilt på Jordal, men da tror jeg det vil påløpe noe større leie pga tilgang til flere fasiliteter. Samtidig ville det være et større inntektspotensiale.

Så lenge MS har hatt disp i minst 10 år kan ikke Forbundet nekte Narvik disp for en hall som bare har et par hundre plasser mindre enn en divisjonskollega.

PS! Gruner spilte kvallik i 2008. Finner en tabell, men ellers finner jeg ikke historikken her, men Gruner spilte nok i Grunerhallen:

Jeg mener ganske så sikkert at det er forskjellige krav til en ishall for sluttspill GET, seriespill GET og kvalikspill GET. Jeg tror også at det var slik i fjor at Rinkerike først måtte få hallen godkjent med disp for kvalikspill, og så var det krav om utbedringer for å få den godkjent for spill i GET.

Slike krav skal gjelde for alle, og det skal være en tidsbegrensning i hvor lenge det kan gis dispensasjon fra krav. Når MS er gitt dispensasjon på livstid bør dette føre til at regelverket rundt krav enten må gjøres gjeldende, eller regelverket må erklæres å opphøre.

Dersom Gruner skulle rykke opp må de sannsynligvis spille sine hjemmekamper i kommunal hall på Manglerud, men de kan sikkert argumentere med så godt som tomme tribuner der og et manglende økonomisk grunnlag for spill i GET når budsjett og økonomi skal godkjennes for GET. Da slipper de å ta et eventuelt sportslig opprykk etter å ha hatt det sportslig gøyt gjennom en kvalikserie.

Narvik kan gjøre bruk av en tilsvarende sikkerhetsventil nærmere sommeren ut fra en ishall med mange mangler og hvor ingen ønsker å ta kostnadene for midlertidige løsninger.

Bli ikke overrasket dersom det går med en ny sommer uten at vi vet hvilke klubber som spiller i hvilke deler av prestasjonsdelen.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 01. Februar 2019 17:21
Fjella skrev:Konklusjonen må vera at Kvalikspel er greitt.

I så fall ikke uten dispensasjoner.

InnleggSkrevet: 01. Februar 2019 23:55
DonCherry skrev:Jeg mener ganske så sikkert at det er forskjellige krav til en ishall for sluttspill GET, seriespill GET og kvalikspill GET. Jeg tror også at det var slik i fjor at Rinkerike først måtte få hallen godkjent med disp for kvalikspill, og så var det krav om utbedringer for å få den godkjent for spill i GET.

Slike krav skal gjelde for alle, og det skal være en tidsbegrensning i hvor lenge det kan gis dispensasjon fra krav. Når MS er gitt dispensasjon på livstid bør dette føre til at regelverket rundt krav enten må gjøres gjeldende, eller regelverket må erklæres å opphøre.

Dersom Gruner skulle rykke opp må de sannsynligvis spille sine hjemmekamper i kommunal hall på Manglerud, men de kan sikkert argumentere med så godt som tomme tribuner der og et manglende økonomisk grunnlag for spill i GET når budsjett og økonomi skal godkjennes for GET. Da slipper de å ta et eventuelt sportslig opprykk etter å ha hatt det sportslig gøyt gjennom en kvalikserie.

Narvik kan gjøre bruk av en tilsvarende sikkerhetsventil nærmere sommeren ut fra en ishall med mange mangler og hvor ingen ønsker å ta kostnadene for midlertidige løsninger.

Bli ikke overrasket dersom det går med en ny sommer uten at vi vet hvilke klubber som spiller i hvilke deler av prestasjonsdelen.

Ishallsertifisering dreier seg om fire halltyper. https://www.hockey.no/contentassets/d2b ... orge--.pdf Det er ikke eget krav for GET kvalikkspill. Hvis vi tar Ringerike som eksempel hadde de en hall godkjent som Konkurransehall C, med minimum 800 plasser som er kravet for 1. divisjon. Men for å få hallen godkjent for GET-ligaen, med disp for kravet om 2500 plasser, måtte Ringerike kommune spytte inn 8 millioner i fjor våres. Jeg kopierer inn noe jeg skrev i tråden om nye haller:

I 2018 gjøres det en hel del til, med kostnad på nesten 8 mill betalt av kommunen:

Følgende tiltak foreslås gjennomført til seriestart:
Tribuneutvidelse med tilhørende kostnader.
Inneklimaanlegg for å dekke nødvendige behov for riktig temperatur, fuktighet og lufting.
Utvidelse av toalettfasiliteter for å dekke tilskuerkapasiteten i hallen.
Installasjon av løfteplattform, ny hoveddør og egne publikumsplasser for å imøtegå krav om universell utforming.
Utvendige tilpasninger for tilgang for bortepublikum og stasjonering av TV buss.
Nødvendig utvidelse av elektrisk anlegg til TV buss og økt elektrisk kapasitet i sekretariatet.
Tiltakene er estimert til kr. 7.930 000,- inkl mva, i tillegg må en påregne økte driftsutgifter.

Etter det jeg har funnet ut er det snakk om 200 nye plasser bak motsatt mål på bildet her
http://www.ringerikepanthers.no/index.php/her-er-vi
De skal komme på plass snart. Jeg går ut fra at det er ståplasser, da det neppe er så veldig god plass bak vantet der. I dag er det 500 sitteplasser og 1000 ståplasser. Ståplassene er i bak spillerboksene, øverst på platået over sitteplasser og et bortesupporterfelt med plass for 200.

Så setter kommunen i gang et skisseprosjekt for Schjongshallen, som ivaretar ishockeyklubben sine behov, men også mulige flerfunksjoner i idrettsparken, estimert til kr. 100.000,- Om dette inkluderer økt tilskuerkapasitet, særlig med tanke på sitteplasser hvor kravet er 1000 plasser, det gjenstår å se.

InnleggSkrevet: 08. Februar 2019 00:34
Da er det avklart at alle tre lagene som kan bli topp-2 har takket ja til å stille i kvalikk, og dermed også gjennomføre opprykk. Narvik ligger meget godt an til å vinne 1. divisjon. Gruner og Comet kniver om den 2. plassen. De møtes i Halden onsdag 13. feb. Her er tabellen (det skal spilles 32 kamper) https://www.flashscore.com/hockey/norwa ... standings/

Som DC har skrevet så må ishallene som skal benyttes være godkjent for kvalikk. Jeg går da ut fra at det som menes er at de skal oppfylle kravene til GET-liga.

-Gruner sier: Grüner Ishockey besluttet i styremøte i går kveld å takke ja til en eventuell kvalik-plass for GET-ligaspill i sesongen 2019/2020. Klubbens A-lag ligger nå på andreplass i 1. divisjon, og ved å holde seg på andreplass gjennom de siste kampene er laget sportslig kvalifisert til å delta i et kvalik-spill.
Norges Ishockeyforbund har satt svarfrist i dag 7. februar kl. 12.00 for å gi tilbakemelding på om klubben takker ja til en eventuell kvalik-plass (og dermed også en plass i GET-ligaen dersom kvalik fører oss dit).
Beslutningen om å takke ja er tatt etter nøye diskusjoner rundt økonomiske forhold, isfordeling og hallsituasjon.
Vår konklusjon er at et eventuelt GET-spill ikke vil bety noe av negativ art for klubbens helhet, tvert i mot har styret sett at dette kan ha flere positive sider for klubben.
Grünerhallen er ikke tilrettelagt for GET-spill, og det må søkes om dispensasjon for å bruke hallen både i kvalik og evt. videre i GET-liga
(Til lokalavisa i Narvik sier Grethe Fjeldstad i Forbundet: - Forbundsstyret behandler søknaden om dispensasjon i løpet av helgen).

InnleggSkrevet: 08. Februar 2019 00:35
-Narvik sier: Leder Stig Winther, resten av styret og klubben forbereder seg til kvalifisering, og mulig opprykk til Get-ligaen. Det betyr også at omsetningen må opp.
Vi må øke budsjettet med 1,5 til 2 millioner kroner rykker vi opp. Fra rundt seks millioner i dag til 7,5/8 millioner, sier han.

Winther innrømmer at det betyr knallhard jobbing på inntektssiden, og kontrollerte utgifter. Narvik Hockey har vært i kontakt med flere av sine samarbeidspartnere. Det inkluderer lokomotivet – SpareBank1 Nord-Norge Narvik. Stig Winther er godt fornøyd med sine samarbeidspartnere, og ikke minst sin generalsamarbeidspartner. Vi har snakket med Sparebank 1 Nord-Norge. De har sagt at de ønsker å være med på å få et nordnorsk lag opp i Get-ligaen, sier Winther.

Narvik Hockey har vært på møter i forbundet angående hvordan en Getsesong kan komme til å se ut for laget når det gjelder kampdager.

– Slik det ser ut spiller vi kamper hjemme torsdag og søndag, mot to forskjellige lag. Det betyr at det kan bli Stavanger Oilers en torsdag og Vålerenga søndag. Da kan hyttefolket komme på match torsdag kveld, dra på hytta fredag ettermiddag og komme ned igjen søndag middag, påpeker han.

Når det gjelder bortekampene til Narvik, så sier Winther at de kan spilles fredag og søndag i utgangspunktet, også det mot to forskjellige motstandere.

Generalsekretær Ottar Eide i Norges Ishockeyforbund bekrefter det Winther sier, om kampdager for Narvik om klubben spiller i Get-ligaen.

– Ja, det stemmer i utgangspunktet. Men lagene kan også bli enig om at de kan spille en annen dag. Noen klubber kan de bli enige med motstander om å spille kamp lørdag, at det kan være best med tanke på publikum, fortsetter han. (her er jeg usikker på hva som menes, er det en søndagskamp i Narvik som kan flyttes til lørdag?)

PS. Narvik Hockey måtte søke om dispensasjon om å få spille sine Getkvalikkamper i Narvik, det fordi Nordkraft Arena i utgangspunktet ikke er godkjent for spill i Get. Blant annet oppfyller ikke hallen krav om antall sitteplasser. Den dispensasjonen klubben fikk foran kvalifiseringen i 2018, får de også i 2019, bekrefter Grethe Fjeldstad i Norges Ishockeyforbund.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 08. Februar 2019 19:18
Sorum skrev:-Narvik sier: Leder Stig Winther, resten av styret og klubben forbereder seg til kvalifisering, og mulig opprykk til Get-ligaen. Det betyr også at omsetningen må opp.
Vi må øke budsjettet med 1,5 til 2 millioner kroner rykker vi opp. Fra rundt seks millioner i dag til 7,5/8 millioner, sier han.

Winther innrømmer at det betyr knallhard jobbing på inntektssiden, og kontrollerte utgifter. Narvik Hockey har vært i kontakt med flere av sine samarbeidspartnere. Det inkluderer lokomotivet – SpareBank1 Nord-Norge Narvik. Stig Winther er godt fornøyd med sine samarbeidspartnere, og ikke minst sin generalsamarbeidspartner. Vi har snakket med Sparebank 1 Nord-Norge. De har sagt at de ønsker å være med på å få et nordnorsk lag opp i Get-ligaen, sier Winther.

Narvik Hockey har vært på møter i forbundet angående hvordan en Getsesong kan komme til å se ut for laget når det gjelder kampdager.

– Slik det ser ut spiller vi kamper hjemme torsdag og søndag, mot to forskjellige lag. Det betyr at det kan bli Stavanger Oilers en torsdag og Vålerenga søndag. Da kan hyttefolket komme på match torsdag kveld, dra på hytta fredag ettermiddag og komme ned igjen søndag middag, påpeker han.

Når det gjelder bortekampene til Narvik, så sier Winther at de kan spilles fredag og søndag i utgangspunktet, også det mot to forskjellige motstandere.

Generalsekretær Ottar Eide i Norges Ishockeyforbund bekrefter det Winther sier, om kampdager for Narvik om klubben spiller i Get-ligaen.

– Ja, det stemmer i utgangspunktet. Men lagene kan også bli enig om at de kan spille en annen dag. Noen klubber kan de bli enige med motstander om å spille kamp lørdag, at det kan være best med tanke på publikum, fortsetter han. (her er jeg usikker på hva som menes, er det en søndagskamp i Narvik som kan flyttes til lørdag?)

PS. Narvik Hockey måtte søke om dispensasjon om å få spille sine Getkvalikkamper i Narvik, det fordi Nordkraft Arena i utgangspunktet ikke er godkjent for spill i Get. Blant annet oppfyller ikke hallen krav om antall sitteplasser. Den dispensasjonen klubben fikk foran kvalifiseringen i 2018, får de også i 2019, bekrefter Grethe Fjeldstad i Norges Ishockeyforbund.

Jeg tror det egentlig er forskjellige krav for kvalifisering til GET, seriespill GET og sluttspill GET, men jeg finner ikke noen liste med krav.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 08. Februar 2019 22:01
Helt ærlig virker det helt på trynet at en klubb som ikke trekker fler enn 1000 tilskuere må bygge seg en hall med tre ganger så stor kapasitet. Så lenge det er akseptabel kvalitet på garderober, dommergarderober, sekretariat etc, burde ikke en tilskuerkapasitet på 1000-1200 være diskvalifiserende for spill i GET-ligaen.
®

InnleggSkrevet: 10. Februar 2019 21:16
Etter helgens to seire mot Storhamar YA har Narvik sikret plassen i kvalserien. I teorien kan Narvik, Comet og Grüner ende opp med 70 poeng, men Narvik er best i innbyrdes hvis det må settes opp en egen tabell med bare disse tre lagene.
https://www.flashscore.com/hockey/norwa ... standings/

Nå blir det spennende å se om Gruner får disp for å spille kvalikken i Grunerhallen og hva som skjer om de rykker opp. Hvor skal de spille kampene i GET-ligaen?

InnleggSkrevet: 10. Februar 2019 22:27
VårtOslo har en større sak på Gruner:

Oslos gamle hockeystorhet Grüner på vei tilbake til det gode selskap https://www.vartoslo.no/oslos-gamle-hoc ... e-selskap/

Der står det bl.a. : Ett punkt som legger en viss demper på stemningen i klubben er det faktum at Grüner ishall ikke oppfyller ishockeyforbundets krav til fasiliteter, hverken for kvalik-spill eller spill i Get-ligaen. Hovedproblemet er at dagens tilskuerkapasitet på vel 400, er for lite for pampene i forbundet, som krever minst 600 tilskuerplasser.

— Vi vil gjerne spille på hjemmebane i Grüner-hallen her på Dælenenga. Derfor har vi søkt forbundet om dispensasjon fra kravene, så får vi se hva som skjer, sier Larsen, som dog ikke er i tvil om at det å spille hjemme på Dælenenga vil være den klart beste løsningen på lang sikt.....

Det høres merkelig ut at kravet er 600 publikumsplasser. Eller er det satt som et absolutt minimum for å få disp? Det var vel ikke særlig mange flere plasser i Tønsberg ishall heller. Det bli spennende å se hva som skjer i denne saken hvis Gruner skal spille kvalifisering.

InnleggSkrevet: 11. Februar 2019 07:55
Sorum skrev:VårtOslo har en større sak på Gruner:

Oslos gamle hockeystorhet Grüner på vei tilbake til det gode selskap https://www.vartoslo.no/oslos-gamle-hoc ... e-selskap/

Der står det bl.a. : Ett punkt som legger en viss demper på stemningen i klubben er det faktum at Grüner ishall ikke oppfyller ishockeyforbundets krav til fasiliteter, hverken for kvalik-spill eller spill i Get-ligaen. Hovedproblemet er at dagens tilskuerkapasitet på vel 400, er for lite for pampene i forbundet, som krever minst 600 tilskuerplasser.

— Vi vil gjerne spille på hjemmebane i Grüner-hallen her på Dælenenga. Derfor har vi søkt forbundet om dispensasjon fra kravene, så får vi se hva som skjer, sier Larsen, som dog ikke er i tvil om at det å spille hjemme på Dælenenga vil være den klart beste løsningen på lang sikt.....

Det høres merkelig ut at kravet er 600 publikumsplasser. Eller er det satt som et absolutt minimum for å få disp? Det var vel ikke særlig mange flere plasser i Tønsberg ishall heller. Det bli spennende å se hva som skjer i denne saken hvis Gruner skal spille kvalifisering.

Det er god plass til en ekstra tribune i Grunerhallen etter at NHL rinken kom. Sikkert plass til 500 bare der. Det er både rømningsveier og tilgang fra begge sider. Sånn sett vil det ikke koste skjorta. Tror den hallen kan bli veldig intim og kul. Først må det spilles ferdig. Om ikke Roberts menn tar Comet i ett fullsatt Halden ishall onsdag, må Gjøvik tas to ganger.

InnleggSkrevet: 11. Februar 2019 21:41
huuum skrev:Det er god plass til en ekstra tribune i Grunerhallen etter at NHL rinken kom. Sikkert plass til 500 bare der. Det er både rømningsveier og tilgang fra begge sider. Sånn sett vil det ikke koste skjorta. Tror den hallen kan bli veldig intim og kul. Først må det spilles ferdig. Om ikke Roberts menn tar Comet i ett fullsatt Halden ishall onsdag, må Gjøvik tas to ganger.

Spennende. Hvis det kan settes opp tribuner for 500, noe à la den i Furuset Forum, så bør det være kurant med GET-liga i Grunerhallen. Men det må nok bli rundt 1000 plasser totalt, slik de har i Narvik. Narvik har disp for å spille kvallik der, og får sikkert for GET-liga også. Jeg vet at de har planer om å få plass til flere, men ikke hvordan. Manglerud ishall har plass til 1200, mens på Hønefoss er det 1500.

På 80-tallet hadde vi de legendariske kampene mellom Vålerenga og Furuset. Den gang spilte Furuset i Furuset ishall, kalt "Bobla". Men hjemmekampene mot VIF ble spilt på Jordal Amfi. Så alle fire grunnspill-kamper ble sett av ca 6000 hver gang. Vi vet at MS ønsker å spille på Jordal. Da mener de alle hjemmekampene. Uansett hvordan det blir med MS, så burde Gruner vurdere å spille hjemmekampene mot VIF på Jordal. Selv om Jordal er en kombinert Elite- og Breddehall, så burde den brukes til flest mulig kamper.

Kampen Comet-Gruner på onsdag blir veldig avgjørende. Hvis Gruner tar alle tre poengene, så vil de bli nr. 2 og klare for kvalikk. For da leder de med seks poeng på Comet med to kamper igjen, og vil være foran Comet på innbyrdes selv om de skulle tape de siste to kampene mot Gjøvik. Hvis Comet vinner på onsdag vil de være avhengig av at Gruner roter bort et poeng i de to siste kampene mot Gjøvik. Det kan skje. Comet har igjen to kamper mot Storhamar YA.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 11. Februar 2019 22:22
Sorum skrev:Der står det bl.a. : Ett punkt som legger en viss demper på stemningen i klubben er det faktum at Grüner ishall ikke oppfyller ishockeyforbundets krav til fasiliteter, hverken for kvalik-spill eller spill i Get-ligaen. Hovedproblemet er at dagens tilskuerkapasitet på vel 400, er for lite for pampene i forbundet, som krever minst 600 tilskuerplasser.

Grüner har altså spilt flere sesonger i 1. divisjon med en hall som ikke er godkjent for spill i 1. divisjon hvor kravet et kapasitet for 800 tilskuere, og nå skal de forsøke å kvalifisere seg opp til GET med et krav om kapasitet for 2.500 tilskuere. MS spiller fast fra sesong til sesong i GET i en hall som ikke oppfyller kravene, og Ringerike har også meldt seg på i klubben. Hvorfor har vi egentlig slike krav og midlertidige dispensasjoner de ikke følges? Jeg tar det for gitt at dispensasjoner gis midlertidig på betingelse av at nødvendige utbedringer kommer innenfor en gitt tidsramme.

InnleggSkrevet: 12. Februar 2019 00:22
DonCherry skrev:
Sorum skrev:Der står det bl.a. : Ett punkt som legger en viss demper på stemningen i klubben er det faktum at Grüner ishall ikke oppfyller ishockeyforbundets krav til fasiliteter, hverken for kvalik-spill eller spill i Get-ligaen. Hovedproblemet er at dagens tilskuerkapasitet på vel 400, er for lite for pampene i forbundet, som krever minst 600 tilskuerplasser.

Grüner har altså spilt flere sesonger i 1. divisjon med en hall som ikke er godkjent for spill i 1. divisjon hvor kravet et kapasitet for 800 tilskuere, og nå skal de forsøke å kvalifisere seg opp til GET med et krav om kapasitet for 2.500 tilskuere. MS spiller fast fra sesong til sesong i GET i en hall som ikke oppfyller kravene, og Ringerike har også meldt seg på i klubben. Hvorfor har vi egentlig slike krav og midlertidige dispensasjoner de ikke følges? Jeg tar det for gitt at dispensasjoner gis midlertidig på betingelse av at nødvendige utbedringer kommer innenfor en gitt tidsramme.

Det som står om sertifisering og dispensasjoner er:

- Dispensasjon kan etter søknad gis for mindre avvik. Eventuell søknad om dispensasjon skal være skriftlig, begrunnet, dokumentert og inneholde en plan med tidsangivelse for når utbedringer inklusive eventuelle ut-/ombygginger skal være gjennomført. Frist for innsendelse til Norges Ishockeyforbund (NIHF) er 1.august hvert år. Innvilget dispensasjon, så vel som alle offentlige tillatelser og godkjennelser, skal foreligge skriftlig før sesongstart.

Det står også: Alle Eliteserie-arenaer skal ha en publikumskapasitet på minimum 2000 tilskuere.

Det er i strid med hva de ellers skriver:
Eventarena A > 4.000 hvorav minst 2.000 sitteplasser: A
Eventarena B > 2.500 hvorav minst 1.000 sitteplasser: B
Eventarena C > 800 hvorav minst 0 sitteplasser: C
Eventarena D > 200 hvorav minst 0 sitteplasser: D

https://www.hockey.no/globalassets/doku ... 8-2017.pdf

Mener kravet om 2000 plasser er det vi har hatt lenge. Nye Kongsvinger ishall fikk jo 2000 plasser for å dekke kravet. Og Furuset Forum ble oppgradert til 2050 plasser ved å sette opp en midlertidig tribune. Mener også å huske at Manglerud ishall var sertifisert for 2000 tilskuere, men der har det skjedd en endring slik at det nå står at den har plass til 1200. På Hønefoss har dem så å si en ny hall, men allikevel plass til "bare" 1500. Men der skal det være snakk om få plass til 200 til bak det ene målet som ikke har tribune i dag. Spørsmålet er da om hva NIHF kan gjøre ovenfor en klubb som ikke får inn mer enn 1700 i hallen.
Neste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Såpa og 28 gjester