Veien videre for norsk hockey

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 17:26
Sorum skrev:
Drebin skrev:
Sorum skrev:
Det er da helt kurant av Jarlsbo å peke på at vi manglet flere av våre beste spillere, og at det er yngre spillere hjemme som kan banke på døra til et VM-lag.

Men neste år er det garantert noen andre som mangler, det er alltid forfall. Utvalget av spillere som produserer i topprekkene i toppligaene i Europa minker for hvert år, det er dit vi må få noen nye. Vi berger ikke a-vm i mange år med 3.rekke Tyskland eller folk som klamrer seg fast i 4.rekka i SHL.

Joda, men vi får jo håpe på at vi f.eks ikke mangler både Thoresen og Rosseli. Jeg regner ikke med Zuccarello og Martinsen. Om Sondre Olden blir VM-spiller igjen og om han vil utgjøre en forskjell gjenstår å se. Ikke helt sikker på det. Din favoritt Martin Rønnild bør være veldig aktuell for landslaget. Jeg har også trua på at våre unge backer i Nørstebø, Bull og Johannesen ikke bare er et år eldre, men også bedre gjennom spill i SHL for alle tre.

Verken du eller Jarlsbo har lært fra dette VM hvor det har sviktet mest og hvorfor, eller kanskje Jarlsbo har lært noe, men heller holder mikrofonen?

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 17:47
DonCherry skrev:Verken du eller Jarlsbo har lært fra dette VM hvor det har sviktet mest og hvorfor, eller kanskje Jarlsbo har lært noe, men heller holder mikrofonen?

Hva er det du sikter til egentlig? Hvordan kan du påstå at jeg ikke har lært noe, mens du selv vet hva som sviktet mest og hvorfor?

Utgangspunktet her er en artikkel hvor en rekke etablerte spillere som ikke var med i VM ble listet opp, samt at det ble påpekt at vi har, og det ble navngitt, en del unge talenter. I sum skulle det blir et bedre VM-lag neste år om alle var tilgjengelig. Jeg er enig med Petter Thoresen i at deler av media er litt blinde når de kritiserer uten å tenke på alle de tunge forfallene. Vi hadde garantert gjort et bedre VM med fullt lag. Og da hadde ikke kritikken blitt den samme.

Jeg synes det må være helt kurant å ta dette med som bakteppe for evalueringen av dette VM. Vi er avhengig av at alle de beste kan delta.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 17:57
CCCP skrev:
AMK79 skrev:Synes Bull og JoJo var meget gode. Begge bør ut.

Mulig JoJo bør ut igjen, men som Drebin nevner, tror ikke det blir i SHL.
Han var forøvrig god på landslaget før det ble Sverige på han. Jeg har vel sett så og si alle matchene har spilte for Frölunda (ok ca.80% da ;) ) Hans store problem er som jeg har nevnt flere ganger tidligere at han har alt for stor tendens til å holde begge hendene på kølla, han var i SHL også for lett å vende bort.

Vi skal huske på at Johannesen ble hentet til Frölunda da han nettopp var fylt 19 år (han har nettopp fylt 21 nå). Da var de nybakte svenske mestere. En norsk tenåring på Sveriges beste lag. At han ikke klarte å spille seg til fast plass der kan ikke tale alt for mye negativt om han. Om det ikke betyr al verden ble han kåret til en av Norges tre beste spillere i VM.

Både Johannes Johannesen og Christian Bull bør være interessante for SHL-klubber.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 17:59
Sorum skrev:Vi er avhengig av at alle de beste kan delta.

Der har du selve problemet, og det følger som en konsekvens av mange andre problem. Noen av dem kunne vært unngått for dette VM, mens andre har fått bygge seg opp over mange år fordi humla har fått suse.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 18:04
Sorum skrev:Både Johannes Johannesen og Christian Bull bør være interessante for SHL-klubber.

På sikt kanskje, men ikke nå. Det sier seg selv. Den ene var ikke engang en faktor i Divison 1 og den andre er funnet for dårlig av Allsvenskan.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 18:07
DonCherry skrev:
Hawkie skrev:Ikke lov å være kritisk:

https://www.vg.no/sport/i/OnJyll/slaar- ... -i-speilet

Dette blir for dumt. Alle ser at det er problemer, og alt av problemer er ikke direkte knyttet til hva som ble gjort og ikke gjort med landslaget denne sesongen. Det meste er grunnet kollektiv svikt over mange år. Shampo er ærlig og innrømmer at han kunne bidratt bedre, mens SRN forsvarer seg med angrep mot Shampo.

Her er en annen begrav-diskusjonen artikkel fra Jarlsbo i dag hvor Jarlsbo glemmer å prate med enkelte veteraner.

https://www.vg.no/sport/i/4dJOJR/thores ... l-neste-vm

Blant de åpenbare feilene gjort av Thoresen for dette VM har vi hans landslagsuttak for OL som avdekket en manglende oppfølging av interesante spillere som burde vært med, men dette ansvaret hviler også på sportssjefen, og de to fikk tilfeldigvis med sine sønner til OL. Deretter har det vært tåpelige uttalelser, og ikke bare en gang, som ikke har bidratt til å bygge lag i garderoben. Tidligere år har gutta gitt alt for Roy. Vi fikk ikke den samme følelsen i dette VM for PT.

Men den største feilen er den Roy og enkelte andre har sett bygge seg opp over tid, nemlig mangelen av spillere som skal kunne ta over. Den jevne etterveksten har vært borte og her har sportssjefen ved flere dårlige U-VM bare registrert at andre land satser og jobber bedre enn oss. Dette samtidig med at han har sittet på en strategisk plan som ikke har vært fulgt opp.

Jeg mener det er tid for både litt oppvask og noen nye koster etter oppvasken, og dette handler ikke bare om landslaget og U-landslagene.

Akkurat nå sitter vel alle og ser på oppvaskbørsten, og satser på at noen andre tar tak. Det hele starter med erkjennelsen av at oppvasken må tas, men enn så lenge virker det som om vi utsetter det til det ikke finnes mer rent igjen i skapene. Og da blir jobben stor.
Sist endret av Hawkie den 15. Mai 2018 20:09, endret 1 gang

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 18:39
Det blir aldri skikk på Norsk Hockey før sporten blir landsdekkende.
Enda er det ett "Oslo gryta" fenomen på busstur rundt på Østlandet. Unntaket er Stavanger hvor det satses seriøst.
Hele landet må med, Bergen, Trondheim, Tromsø, Molde/Ålesund, Kristiandsand etc.etc.

InnleggSkrevet: 15. Mai 2018 23:13
KjellKjellenBigset skrev:
Sorum skrev:Både Johannes Johannesen og Christian Bull bør være interessante for SHL-klubber.

På sikt kanskje, men ikke nå. Det sier seg selv. Den ene var ikke engang en faktor i Divison 1 og den andre er funnet for dårlig av Allsvenskan.

Hvor tar du det fra? Johannesen spilte fire kamper for Hanhals i Div 1 og du utbasunerer at han ikke var en faktor! Så du disse kampene? Hvis utenlandske klubber, inkl SHL-klubber vurderer han så vil VM hvor han blir kåret til en av de tre beste norske være veldig viktig. Mange norske spillere er hentet til utlandet på bakgrunn av godt spill i VM.

Christian Bull spilte i Allsvenskan for to sesonger siden, da var han 20 år. Jeg vil si at utviklingen han har hatt bare denne siste sesongen i Storhamar har vært meget stor, og han kronet dette med meget godt spill i VM.

Både for spillerne selv og det norske landslaget bør vi håpe at de blir plukket opp av gode klubber. Det blir spennende å se om noe skjer i sommer.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 08:11
Her er vel et område som norsk hockey har å jobbe med.

http://adressa.alda.no/bestillpluss?1&a ... 5156b.html

Bak betalingsmur, men kort fortalt så er Rådmann og Ordfører og taler Trondheims sak angående Ski VM 2023. Denne bindingen med politikerne mangler nok i stor grad innen norsk hockey.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 08:23
Sorum skrev:
KjellKjellenBigset skrev:

Hvor tar du det fra? Johannesen spilte fire kamper for Hanhals i Div 1 og du utbasunerer at han ikke var en faktor! Så du disse kampene? Hvis utenlandske klubber, inkl SHL-klubber vurderer han så vil VM hvor han blir kåret til en av de tre beste norske være veldig viktig. Mange norske spillere er hentet til utlandet på bakgrunn av godt spill i VM.

Christian Bull spilte i Allsvenskan for to sesonger siden, da var han 20 år. Jeg vil si at utviklingen han har hatt bare denne siste sesongen i Storhamar har vært meget stor, og han kronet dette med meget godt spill i VM.

Både for spillerne selv og det norske landslaget bør vi håpe at de blir plukket opp av gode klubber. Det blir spennende å se om noe skjer i sommer.

Jeg har kontakter i Division 1-systemet.

Du må selvfølgelig gjerne gå rundt og tro at SHL-klubber sikler på spillere som ikke engang har prestert i deres egne rekrutteringsligaer, men jeg gjør ikke det.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 11:23
Selv om Bull og JJ gjorde det relativt godt i VM og var blant de beste på Norge - sier nok det mer om Norge enn dem, dessverre!

De er ikke nærheten av å være gode nok for SHL!!!
Trond Johnsen. Life is hard - and then you die...

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 11:34
MaxDelt skrev:De er ikke nærheten av å være gode nok for SHL!!!

Og Haugen var ikke i nærheten av å være god nok for Sparta og Lørenskog før han plutselig befant seg i Minsk etter et VM og spilte seg inn i KHL++

Men betyr ikke at JoJo og Bull ville klare ta stegene, men det å komme til en god klubb kan heve nivået til en spiller med potensiale voldsomt om ting stemmer. De innehar jo egenskaper som kan forsterkes og foredles, om ikke ville de ikke blitt kåra til beste spillere uansett hvor svake Norge var, noe har de.

EDIT: Men dette er ikke noe hvilepute, norsk hockey har utfordringer som aldri før, det er det ingen tvil om. Tenk om man kunne satt igang et program for f.eks. Karterud, Haga, Thomas Olsen, Valkvæ Olsen, Hoff, Trettenes etc for å bygge de mentalt. Investere tid og ressurser til å få skrudd nøtta på plass. Mental coaching og "livsstils"-coaching. Potensialet er der i alle disse, men det må forløses og det er ikke gitt at klubbene de er i har/tar ansvaret for denne delen av det. Burde kanskje forbundet stille med den type ressurser? Tror f.eks. Bjørndalen og Fourcade har en god del gode poeng mtp mental trening og verdien av denne i en konkurransesituasjon...

EDIT EDIT: Og der ble det nevnt at Ekholm som satte 3-1 for sverige igår kveld jobber med den mentale coachen XXXXX og at det nok er grunnen til at han og Nilsson (som vant droppen) var istand til å være så til stede at de tilpasset valgene sine mtp stillingen og hvor kort tid det var igjen av kampen (...) . Kan hende det er noe i det der? Svenskene syns ihvertfall det...

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 11:59
Tiger_n skrev:
MaxDelt skrev:De er ikke nærheten av å være gode nok for SHL!!!

Og Haugen var ikke i nærheten av å være god nok for Sparta og Lørenskog før han plutselig befant seg i Minsk etter et VM og spilte seg inn i KHL++

Men betyr ikke at JoJo og Bull ville klare ta stegene, men det å komme til en god klubb kan heve nivået til en spiller med potensiale voldsomt om ting stemmer. De innehar jo egenskaper som kan forsterkes og foredles, om ikke ville de ikke blitt kåra til beste spillere uansett hvor svake Norge var, noe har de.

EDIT: Men dette er ikke noe hvilepute, norsk hockey har utfordringer som aldri før, det er det ingen tvil om. Tenk om man kunne satt igang et program for f.eks. Karterud, Haga, Thomas Olsen, Valkvæ Olsen, Hoff, Trettenes etc for å bygge de mentalt. Investere tid og ressurser til å få skrudd nøtta på plass. Mental coaching og "livsstils"-coaching. Potensialet er der i alle disse, men det må forløses og det er ikke gitt at klubbene de er i har/tar ansvaret for denne delen av det. Burde kanskje forbundet stille med den type ressurser? Tror f.eks. Bjørndalen og Fourcade har en god del gode poeng mtp mental trening og verdien av denne i en konkurransesituasjon...

EDIT EDIT: Og der ble det nevnt at Ekholm som satte 3-1 for sverige igår kveld jobber med den mentale coachen XXXXX og at det nok er grunnen til at han og Nilsson (som vant droppen) var istand til å være så til stede at de tilpasset valgene sine mtp stillingen og hvor kort tid det var igjen av kampen (...) . Kan hende det er noe i det der? Svenskene syns ihvertfall det...

da har vi deg som tydeligvis mener at unntaket (ene) alltid bekrefter regelen...
er ikke mer enn ca 1/2 år siden JJ var 8. back i Leksand i AS...
ja, så alt er mulig :lol:

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 13:21
Men hvorfor skal vi hele tiden titte til SHL/Sverige hver gang vi vil ha spillere ut? Dra til DEL, EBEL, NLB eller Tsjekkia. Det er uansett et par hakk over GET, bedre matching og treningshverdag. SÅ kan man ta steget til enda en større liga. Det er vanskelig å slå igjennom når man går fra nivå C i GET til nivå A ligaer som SHL. Det er vannvittig steg kvalitetsmessig, da er det kanskje bedre å ta ett eller tå år på nivå B først.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 14:24
Kjellvis skrev:Men hvorfor skal vi hele tiden titte til SHL/Sverige hver gang vi vil ha spillere ut? Dra til DEL, EBEL, NLB eller Tsjekkia. Det er uansett et par hakk over GET, bedre matching og treningshverdag. SÅ kan man ta steget til enda en større liga. Det er vanskelig å slå igjennom når man går fra nivå C i GET til nivå A ligaer som SHL. Det er vannvittig steg kvalitetsmessig, da er det kanskje bedre å ta ett eller tå år på nivå B først.

Det er jeg helt enig i. Sjansen er også bedre for å få en poengproduserende rolle i stedet for å ende opp som en kjedelig breddespiller i SHL.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 15:27
MaxDelt skrev:da har vi deg som tydeligvis mener at unntaket (ene) alltid bekrefter regelen...

Må du slutte å prøve få motdebatanter til å fremstå som dummere enn de er og skjule det bak et smiley eller tre, det er rett og slett nedlatende og unødvendig.

Det til side, om du klarer se litt med egne øyne er det jo bøttevis av unntak om en tar en kikk rundt omkring. Både i hockey og i andre idretter der prestasjonsmiljøene en jobber i er tilsvarende.

Hvorfor flopper en spiller som Falcao i United og Chelsea , men kommer tilbake til Monaco og produserer både i serie og CL nok til å bli nominert til gullballen?

Nå føler ikke jeg at jeg trenger lage en avhandling for å dokumentere det at prestasjoner, spesielt i ung alder, blir kraftig påvirket av miljøet en kommer til. Det er ikke en svart/hvit regel at en person som ikke lykkes i ett miljø automatisk da ikke vil kunne lykkes i et annet miljø på samme nivå.

PS: På utlån fra Frölunda uten tilhørighet verken i den ene eller andre troppen, kjempe prestasjonsbyggende og helt klart et miljø en spiller uten selvtillit kan heve seg og stå frem.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 16:50
Tiger_n skrev:
MaxDelt skrev:da har vi deg som tydeligvis mener at unntaket (ene) alltid bekrefter regelen...

Må du slutte å prøve få motdebatanter til å fremstå som dummere enn de er og skjule det bak et smiley eller tre, det er rett og slett nedlatende og unødvendig.

Det til side, om du klarer se litt med egne øyne er det jo bøttevis av unntak om en tar en kikk rundt omkring. Både i hockey og i andre idretter der prestasjonsmiljøene en jobber i er tilsvarende.

Hvorfor flopper en spiller som Falcao i United og Chelsea , men kommer tilbake til Monaco og produserer både i serie og CL nok til å bli nominert til gullballen?

Nå føler ikke jeg at jeg trenger lage en avhandling for å dokumentere det at prestasjoner, spesielt i ung alder, blir kraftig påvirket av miljøet en kommer til. Det er ikke en svart/hvit regel at en person som ikke lykkes i ett miljø automatisk da ikke vil kunne lykkes i et annet miljø på samme nivå.

PS: På utlån fra Frölunda uten tilhørighet verken i den ene eller andre troppen, kjempe prestasjonsbyggende og helt klart et miljø en spiller uten selvtillit kan heve seg og stå frem.

Notert!
Ikke for disse JJ, men det jeg har sett av ham på nyåret for Oilers (både live og på Sumo), kan jeg ikke begripe at han har SHL-potensiale... I Geten i fjor, var det maks en håndfull som hadde klart seg i den ligaen: Curran, Berglund, Nunn, Nilsson og kanskje Wolfe...

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 16:55
Mao - ikke en eneste norsk spiller i Geten er god nok for SHL!

Og da tenker jeg ikke på Thoresen som skal tilbake til SIL!

Eller tar jeg feil? Fyr løs...!

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 17:41
KjellKjellenBigset skrev:Du må selvfølgelig gjerne gå rundt og tro at SHL-klubber sikler på spillere som ikke engang har prestert i deres egne rekrutteringsligaer, men jeg gjør ikke det.

Synes Tiger_n har et godt poeng når han skriver: På utlån fra Frölunda uten tilhørighet verken i den ene eller andre troppen, kjempe prestasjonsbyggende og helt klart et miljø en spiller uten selvtillit kan heve seg og stå frem.

For Johannesen sin del vil det han viste i VM være langt viktigere enn 12 kamper sist høst på utlån til Allsvenskan og Div 1 ift om han kan få en kontrakt.

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 22:13
Sorum skrev:For Johannesen sin del vil det han viste i VM være langt viktigere enn 12 kamper sist høst på utlån til Allsvenskan og Div 1 ift om han kan få en kontrakt.

Det har jeg absolutt ingen tro på hvis ambisjonen er å spille i SHL fra høsten av. Hvor mange svenske backer finnes det med bedre ferdigheter enn Johannesen og som således står lenger frem i køen med tanke på å få kontrakt? Det er rimelig mange vil jeg tro, all den tid han ikke engang markerer seg i Division 1-kamper.

Forøvrig er det alltid noen spillere som isolert sett gjør det bra i VM for mindre nasjoner, men de er jo ikke automatisk kvalifisert for de beste ligaene i verden av den grunn!

InnleggSkrevet: 16. Mai 2018 23:01
Vi må nok også ta med i beregningen her at Johannessen prøvde å slå seg inn i en SHL tropp i 2 sesonger uten å klare det. Han spilte også 26 kamper of Oskarshamn uten nevneverdig suksess. Heller ikke i Hanhal heller Leksand året etter impinerte han nevneverdig.

JoJo er en av dem jeg heller mener bør se mot DEL, EBEL etc... Og bruke det som evt springbrett.
Carolina Panthers, Hurricanes og Sparta.

InnleggSkrevet: 18. Mai 2018 08:31
Sorum skrev:
KjellKjellenBigset skrev:Du må selvfølgelig gjerne gå rundt og tro at SHL-klubber sikler på spillere som ikke engang har prestert i deres egne rekrutteringsligaer, men jeg gjør ikke det.

Synes Tiger_n har et godt poeng når han skriver: På utlån fra Frölunda uten tilhørighet verken i den ene eller andre troppen, kjempe prestasjonsbyggende og helt klart et miljø en spiller uten selvtillit kan heve seg og stå frem.

For Johannesen sin del vil det han viste i VM være langt viktigere enn 12 kamper sist høst på utlån til Allsvenskan og Div 1 ift om han kan få en kontrakt.

De var innom dette med JJ på TSNs sending i kampen mot Korea også. Poengterte vel at JJ hadde spilt for 6 lag på 2 år. Ikke lett med uvikling da, sa de. Var vel Ray Ferraro som leksa opp da.

InnleggSkrevet: 18. Mai 2018 11:40
MaxDelt skrev:
Notert!

Takk!

MaxDelt skrev:
Ikke for disse JJ, men det jeg har sett av ham på nyåret for Oilers (både live og på Sumo), kan jeg ikke begripe at han har SHL-potensiale... I Geten i fjor, var det maks en håndfull som hadde klart seg i den ligaen: Curran, Berglund, Nunn, Nilsson og kanskje Wolfe...

Ikke uenig med deg der, og jeg sa ikke at de var klare for SHL allerede fra høsten av. Jeg mener dog at det å avskrive de kategorisk fordi de var tøffe nok til å forsøke seg i Sverige som 19-åringer blir veldig svart hvitt. Noe har de jo vist som ga de sjansen I en så ung alder, spesielt JJ som faktisk ble gitt en sjanse til å spille seg inn med de backene Frölunda allerede hadde i systemet sitt for den årgangen. Gjør han de riktige tingene, finner et miljø f.eks. DEL hvor han kan ta et steg eller to til mener jeg han burde kunne bli en habil SHL back på sikt. Før 25 kanskje? Men han kan godt aldri komme seg videre heller, men det er umulig å si basert på det forsøket han gjorde.

InnleggSkrevet: 18. Mai 2018 12:30
Tiger’n!

Det beste hadde vært om jeg tok feil - og du hadde rett. Ingen ting er mer gledelig (sett med hockeyøyne) enn at norske spillere lykkes i utlandet. Bra for alle parter!
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. Mai 2018 14:31
Mix skrev:Det blir aldri skikk på Norsk Hockey før sporten blir landsdekkende.
Enda er det ett "Oslo gryta" fenomen på busstur rundt på Østlandet. Unntaket er Stavanger hvor det satses seriøst.
Hele landet må med, Bergen, Trondheim, Tromsø, Molde/Ålesund, Kristiandsand etc.etc.

Helt klart! Og det er på tide å begynne å gjøre noe med det.

Mitt første forslag, som nok er meget kontroversiellt, er å gi Bergen og Trondheim hver sin plass i GET-ligaen. Immuniser begge lag mot nedrykk, og la dem få bygge stein for stein uten å måtte ta økonomiske risker for å unngå nedrykk. Kanskje og gi dem utvidet utlendingskvote som gradvis reduseres til standard nivå. Legg til rette for at de fritt kan låne unge spillere fra andre lag, som igjen fritt kan hente dem tilbake ved eventuelle skadekriser. Mao. gi dem alle mulige fordeler slik at de kan etablere seg og blomstre. Det vil utvilsomt komme protester fra Kongsvinger, Halden o.l., men med all mulig respekt, skal norsk hockey videre må man begynne å tenke nytt!
ForrigeNeste

Gå til Get-Ligaen, 1.divisjon og A-landslaget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester