O.T. MUSIKK

Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. August 2011 23:01
Må jo ha en musikk-tråd her også. Musikk både til hockey (bruk i hallen) og til privat nytelse.
Anbefalinger og forslag er hjertelig velkomne.

Apropos musikk, så må jeg bare si til Badman som skrev en 4 siders stil på APD (ok, jeg overdrev litt) om Talk Talk. I går hørte jeg på plata "Spirit of eden", og jeg elsket den. Fantastisk vakker.
Nå vil jeg ha mer og spørsmålet som da melder seg er; hvilken Talk Talk-plate bør være den neste jeg investerer i....? Badman!!!???
mvh
Maen som ikkje akkurat spinne i ved
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. August 2011 23:23
inpain1968 skrev:Må jo ha en musikk-tråd her også. Musikk både til hockey (bruk i hallen) og til privat nytelse.
Anbefalinger og forslag er hjertelig velkomne.

Apropos musikk, så må jeg bare si til Badman som skrev en 4 siders stil på APD (ok, jeg overdrev litt) om Talk Talk. I går hørte jeg på plata "Spirit of eden", og jeg elsket den. Fantastisk vakker.
Nå vil jeg ha mer og spørsmålet som da melder seg er; hvilken Talk Talk-plate bør være den neste jeg investerer i....? Badman!!!???

Heldigvis var jeg såpass fornuftig at jeg skrev stilen min i word, og passet på å lagre den...

Siden du likte Spirit of Eden så kan du neppe gå feil med oppfølgeren Laughing Stock som er i samme gaten i en litt mer akustisk variant. Også soloplaten til Mark Hollis som bare heter Mark Hollis er og i samme stil og kan varmt anbefales. For egen del må jeg si at The Colour of Spring deler førsteplassen samme med Spirit of Eden. To fullstendig forskjellige plater, men fantastiske på hver sitt vis. Colour of Spring en en (voksen-)popplate med fantastiske låter og refrenger i verdensklasse etter min mening. Udiskutabel på min topp 10 liste over tidenes beste plater. Så jeg vil si at The Colour of Spring bør være ditt neste kjøp, men som sagt hvis du vil ha mer i samme stil som Spirit of Eden så er Laughing Stock og Mark Hollis sikre vinnere.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. August 2011 23:23
Her er stilen min igjen:

Godt tiltak med en tråd for hockeymusikk. Eller forhåpentligvis en tråd der hockeyfans kan diskutere musikk. Jeg har lenge tenkt på å lage en sånn tråd, og har hatt et åpningsinnlegg tilegnet et av mine absolutte favorittband i hodet lenge. Nå som tråden er åpnet er det på tide jeg får det jeg hadde ut av hodet og ned på ”papir”.

Bandet det er snakk om er et band som begynte som et ”New Romantics” band i skyggen av Spandau Ballet og Duran Duran i England på begynnelsen av 80-tallet og utviklet seg i løpet av 10 år fra et uinteressant popband til et nyskapende, kritikerrost band som ga ut plater som tok elementer fra jazz, ambient, avant garde, rock og pop og laget musikk som var totalt ulikt noe annet. Bandet det er snakk om var Talk Talk.

Talk Talk startet som en kvartet. Sanger/gitarist Mark Hollis, bassist Paul Webb, keyboardist Simon Brenner og trommis Lee Harris ga ut sin første plate, ”The Party’s Over” i 1982. Platene er en middelmådig synthpopplate med noen få låter (Talt Talk, Hate, Mirror man og Today) som hever seg littegrann over det resterende. De to singlene ”Talk Talk” og ”Today” ble små hits og solgt litt i Storbritannia der ”New Romantics”-bølgen var i ferd med å ta av. Ikke en særlig spennende debut, og ingenting her bærer bud om hva som skal komme. Anbefales kun for komplettister.

Singelen ”Talk Talk”: http://www.youtube.com/watch?v=_gkPMyCrs8M

I 1984 kom bandets andre plate. Kvartetten var nå blitt en trio. Keyboardist Simon Brenner var ute, og selv om bandet ikke offisielt hentet inn ny mann bak tangentene fikk man et uoffisielt nytt medlem. Produsent Tim Friese-Green overtok keyboards jobben i resten av bandets levetid selv om han bare unntaksvis spilte live med bandet. I tillegg til å spille keyboards og produsere begynte han og å skrive alle låtene sammen med Hollis. Den andre platen het ”It’s My Life” og selv om lydbildet er likt debuten, fremdeles er det synther som dominerer, så har kvaliteten på låtmaterialet tatt sjumilssteg. Man fikk to store hits i singlene ”Such a Shame” og det fantastiske tittelsporet (som No Doubt hadde stor suksess med for noen år siden) og nivået på materialet er høyt platen igjennom. Et lettvint sted å begynne på om man klarer å leve med 80-talls lyden.

Singelen ”It’s My Life”: http://www.youtube.com/watch?v=fntl0mK3fzY&feature=fvst

I 1986 kom “The Colour of Spring” og bandet har igjen tatt sjumilssteg. Både låtmessig og ikke minst produksjonsmessig. På ”The Colour of Spring” har man utvidet bandet med mange gjestemusikere, blant annet gitarist Robbie McIntosh (Pretenders, Paul McCartney) og Steve Winwood (Traffic, Spencer Davis Group, Blind Faith) på orgel. På mange måter er TCOS kanskje bandets mest tilfredsstillende plate siden man klarer å balansere det kunstneriske, nyskapende med tilgjengelighet og kommersialitet. Låtene er lange, komplekse, tidvis pompøse men man ivaretar popelementene og de nynnbare refrengene. Man fikk en tredje hit-singel i ”Life’s What You Make It” som bare er ett av mange høydepunkter. Nydelige ”I Don’t Believe in You”, nesten funky ”Give It Up”, åpningssporet ”Happiness is Easy” (som klarer å bruke barnekor i refrenget uten å bli klissete) og det megalomane avslutningssporet ”Time It’s Time Again” som i løpet av nesten ni minutter tas til nesten latterlige ekstremer (men uten å bikke over), er andre. Innimellom finnes to spor som bærer bud om hva som er bandets fremtid, for selv om Talk Talk etter undertegnedes mening på TCOS er så nære perfekt popmusikk som det går an å komme så har man tenkt seg videre. ”April 5th” og ”Chameleon Day” skiller seg litt ut på platen med sin mangel på tydelige refrenger og ”poppighet”. Begge fungerer fint på platen ved å gi pusterom mellom de store og nesten pompøse poplåtene. ”The Colour of Spring” er den Talk Talk platen jeg spiller oftest og er soleklar på øvre halvdel av mine 10 favorittplater gjennom alle tider. Den er kanskje det beste startpunktet for dem som ikke kjenner Talk Talk, den krever nok litt arbeid, noe mer enn ”It’s My Life”, men belønningen er skyhøy.

Singelen: ”Life’s What You Make It”: http://www.youtube.com/watch?v=RmJAQK13bKc

To år senere kom “Spirit of Eden” og igjen kan vi snakke om sjumilssteg, men i dette tilfellet har man tatt steget utfor allfarvei. Bandet spilte inn platen i hemmelighet, selv ikke plateselskapet fikk høre noe, og det må ha kommet som et sjokk på dem når det ferdige produktet ble presentert for dem. Hvordan man skal beskrive SOE er jammen ikke lett å si. Borte er alt som heter refrenger, melodiene er langt fra like lette å få tak i som på tidligere utgivelser og platen består av bare 6 lange låter som mer eller mindre glir over i hverandre med lange instrumentalpartier. Platen ble enormt godt mottatt av kritikerne, men solgte veldig dårlig. Talk Talk nektet å turnere for å promotere platen fordi de ikke følte de kunne gjenskape låtene i en live setting. Plateselskapet prøvde i desperasjon å editere ned platens mest ”singellignende” låt ”I Believe in You” til en singel mot bandets vilje og tvang og bandet til å lage en video til den. Men det hjalp ikke, platen var altfor ukommersiell til å selge godt og selv om den ble beskrevet som et mesterverk av store deler av musikkpressen så ble den en økonomisk fiasko til tross for kunstnerisk suksess. For egen del av SOE en plate jeg brukte lang tid på, som sagt så finnes ikke refrenger og til å begynne med så var det små bruddstykker her og der som festet seg før jeg etter mye jobbing begynte å få grepet på platen. Det var verd arbeidet. SOE er ikke en plate man setter på når tid som helst, men i de rette stundene så er det få som kan måle seg. Den anbefales varmt, men ikke begynn her…

Singelen ”I Believe in You (Edit)”: http://www.youtube.com/watch?v=_cIWsQuY ... re=related

I 1991 kom Talk Talk’s siste studioplate. Bassist Webb hadde takket for seg, bandet var droppet fra EMI og befant seg nå på Jazz-selskapet Verve Records. Laughing Stock fortsetter i ”Spirit of Eden” sporet, men nå i en mer akustisk variant. Med mindre selskap ble sjansene for kommersiell suksess selvsagt mindre, og musikken er like vanskelig å få grep på som på SOE. Bandet ble oppløst etter denne platen. Som med ”Spirit of Eden” anbefaler jeg denne platen, men bare for dem som allerede er fans av gruppen.

Albumsporet ”After the Flood”: http://www.youtube.com/watch?v=LrS5ztAJ5xw

Diverse:

Posthumt har det kommet flere utgivelser fra bandet. EMI ga ut samleplaten ”Natural History” i 1990 som solgte veldig godt, og siden ”History Revisited” som var en samling med remixede låter som Talk Talk ikke ga godkjennelse for å gi ut. Det hele endte med rettsak, og der måtte en gråtende Mark Hollis forlate rettsalen med beskjeden om at han ikke hadde kontoll over sitt livsverk. Dette har ført til en rekke cash-in utgivelser av tvilsom kvalitet fra EMI sin side. Vær forsiktig dersom du vurderer å gå til innkjøp av en Talk Talk samleplate.

Den samleplaten som kan anbefales er den brilliant navngitte ”Asides Besides” som er en samling av de fæle remixene fra ”History Revisited” men som på CD 2 samler nesten alt som er av bandets b-sider + singelen ”My Foolish Friend” som ble utgitt mellom ”The Party’s Over” og ”It’s My Life” men ikke er på noen av platene. Her der det mye snadder for Talk Talk fans. For eksempel den rocka (til Talk Talk å være) ”Pictures of Bernadette”.

Pictures of Bernadette: http://www.youtube.com/watch?v=OiiaANSmxvw

I 1998 kom til manges store overraskelse Mark Hollis ut med et soloalbum enkelt og greit kalt ”Mark Hollis”. Den fortsetter der ”Laughing Stock” sluttet, akustisk og veldig rolig. Som Allmusic.com beskriver den: ”It's quite possibly the most quiet and intimate record ever made, each song cut to the bone for maximum emotional impact and every note carrying enormous meaning.” Siden har Hollis ikke gitt mange livstegn.

“The Colour of Spring” fra “Mark Hollis”: http://www.youtube.com/watch?v=YznmVmW8JCg

I 1999 ble live albumet “London 1986” utgitt. Tatt opp på ”The Colour of Spring” turnéen og med låter fra ”TCOS” og ”It’s My Life” er den et bevis på at Talk Talk og var et fantastisk live band. Denne konserten ble og filmet, men aldri offisielt utgitt, men finnes tilgjengelig som en bootleg DVD. Lyden er fra CD’en og følgelig glimrende, biledkvaliteten er litt ”fuzzy”.

”Give It Up (Live)” fra “London 1986”: http://www.youtube.com/watch?v=gFBcSMPTE-o

DVD’er:

Det finnes to lett tilgjengelige DVD med Talk Talk:

”Natural History” er som CD’en med samme navn en samling av alle Talk Talk’s hits, men i dette tilfellet altså i videoform. Man får og et kutt fra den ikke utgitte Live in London konserten (Give it Up).

”Live in Montreux 1986” ble utgitt i 2008 og er en konsert i sin helhet fra Talk Talk’s siste turné. Med unntak for åpningen med ”Talk Talk” er låtene fra ”It’s My Life” og ”The Colour of Spring”. Og som ”Live in London” hinter, Talk Talk var et fantastisk live band. Å se at denne konserten var tilgjengelig på DVD så mange år etter at bandet var oppløst var tre julekvelder på en gang for undertegnede. En fantastisk utgivelse. Anbefales!

”Give It Up (Live)” fra ”Live in Montreux 1986”: http://www.youtube.com/watch?v=GZbaIgRRn1k

Bootleg DVD:

Talk Talk – Plaza del Mayor, Salamanca 1986

Denne utendørskonserten ble sendt på spansk tv og er mulig å oppdrive på internett om man googler litt og kan litt om P2P. Kvaliteten er glimrende både på opptaket og bandet. Nesten like bra som den offisielt utgitte ”Live in Montreux 1986”.

”It’s You (Live)” fra Salamanca 1986: http://www.youtube.com/watch?v=2bzRHUBfqy0
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. August 2011 23:35
Colour of Spring e å anbefala. Lige godt sangen Living in Another World :D Bare å få ann i hus Inpain.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. August 2011 23:41
Badman: Det var vel etter dette relativt omfattende innlegget ditt på APD at den første reaksjonen fra en annen debattant var "Men i alle dager..." :lol:

Takker så mye for tipsene. Stoler fullt og helt på dem og legger umiddelbart inn bestilling på Laughing Stock og soloplata til Mark Hollis.
The Colour of Spring avventer jeg litt, da jeg tror jeg allerede har flere av låtene herfra på en samleplate. Pluss at jeg iallefall akkurat nå ikke føler for det mest "poppete" fra Talk Talk.
Sist endret av inpain1968 den 18. August 2011 23:42, endret 2 ganger.
mvh
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. August 2011 23:41
Mud-shark skrev:Colour of Spring e å anbefala. Lige godt sangen Living in Another World :D Bare å få ann i hus Inpain.

Strålanne sang, ja. Her e den og Chameleon Day fra den fantastiske DVD bootlegen Live in Salamanca:

http://www.youtube.com/watch?v=9nXfugy5 ... re=related

Edit: Munnspelsoloen må ver någaste av det råaste på denne siå av Stevie Wonder...
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 18. August 2011 23:44
Mud-shark skrev:Colour of Spring e å anbefala. Lige godt sangen Living in Another World :D Bare å få ann i hus Inpain.

Ok, di maserau. Får vel bestilla den og då. Men eg spele an ikkje før eg føle meg merr poppete igjen. Bare så du vett det :oops:
mvh
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 19. August 2011 20:16
Då va The Colour of Spring og Mark Hollis lasta ner og klar for spilling :D
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. August 2011 21:31
Siste albumet til Foo Fighter, Wasting Light, Virker veldig bra. Var ikke helt overbevist i starten, men det blir bedre og bedre for hver gang jeg hører på det.

Anbefaler også In Your Honor av samme band.
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 03. September 2011 11:12
"High hopes". En veldig undervurdert Pink Floyd-låt, fra den like undervurderte skiva "Division Bell".
Legg spesielt merke til det jeg vil kalle en av Gilmours beste soloer på slutten. Simpelthen fantastisk.

http://www.youtube.com/watch?v=6i8264L8 ... re=related

NB! Lytt for all del til hele dette knallalbumet. Vakkert fra ende til annen.
mvh
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 23. Oktober 2011 12:05
Tom Waits! Ahhhhhhhhhhhhhhhh
mvh
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. Oktober 2011 14:45
inpain1968 skrev:Tom Waits! Ahhhhhhhhhhhhhhhh

Waits for what ? Blue Valentine ;)

InnleggSkrevet: 24. Oktober 2011 17:20
Mud-shark skrev:

Tom Waits for a Christmas Card From A Hooker In Minneapolis? :lol:
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. Oktober 2011 19:53
MrLIK skrev:
Mud-shark skrev:

Tom Waits for a Christmas Card From A Hooker In Minneapolis? :lol:

Or Tom Waits for Alice or Heartattack and wine ;)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. Oktober 2011 21:09
Helledussen (som min mor pleide å si), det har jo kommet ny plate med Waits!! Tom Waits for Bad as me.

Av det gamle, så er jo "Closing Time" en plate ALLE liker. Mr. Waits har forøvrig så mange fantastiske plater og låter på samvittigheten at han burde langskjemmes :shock: :? Ehhhh, det ble visst litt feil.... :roll:
mvh
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 24. Oktober 2011 21:53
inpain1968 skrev:Helledussen (som min mor pleide å si), det har jo kommet ny plate med Waits!! Tom Waits for Bad as me.

Av det gamle, så er jo "Closing Time" en plate ALLE liker. Mr. Waits har forøvrig så mange fantastiske plater og låter på samvittigheten at han burde langskjemmes :shock: :? Ehhhh, det ble visst litt feil.... :roll:

Mr. Waits har vært en trofast følgesvenn i mer enn 30 år :D

InnleggSkrevet: 26. Oktober 2011 17:58
Det er ikke mange år siden det ble hevdet at det var større sjanse for at Manchester City vant CL enn at Stone Roses ble gjenforent, nå har sistnevnte skjedd!

http://www.nme.com/news/the-stone-roses/59869
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 11. November 2011 01:56
Rövballebandet!

http://www.youtube.com/watch?v=Fve9gYrL ... re=related
:shock:

http://www.youtube.com/watch?v=_zUOfRJ7 ... re=related
:shock:
COMET
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. November 2011 17:41
Yo inpain...du som er en musikalsk feinsmikksmakksmokkschmekker med sans for de nære ting :shock: ;)
Du bør absolutt sjekke ut den svenske kultartisten Eilert Pilarm og hans Elvisversjoner. Stor kunst og en høydare på vorspiel ;)
InnleggSkrevet: 20. November 2011 18:05
Týr - Tróndur í Gøtu ;)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 20. November 2011 18:21
robolsen skrev:Týr - Tróndur í Gøtu ;)

Týr har mye bra musikk!! Kjenner forresten bassisten! :)
InnleggSkrevet: 20. November 2011 20:21
Turidlaila1 skrev:Týr har mye bra musikk!! Kjenner forresten bassisten! :)

Kult! :D kjenner bassisten i Clawfinger.

InnleggSkrevet: 21. November 2011 01:41
Mud-shark skrev:Yo inpain...du som er en musikalsk feinsmikksmakksmokkschmekker med sans for de nære ting :shock: ;)
Du bør absolutt sjekke ut den svenske kultartisten Eilert Pilarm og hans Elvisversjoner. Stor kunst og en høydare på vorspiel ;)

Eilert Pilarm er virkelig å anbefale, ja. ;)
Brukerens avatar
InnleggSkrevet: 21. November 2011 12:23
Turidlaila1 skrev:

KJjenner tidligere trommis og gitarist/vokalist i Rövballebandet :shock: :roll:
COMET

InnleggSkrevet: 21. November 2011 13:58
GeLo68 skrev:
Turidlaila1 skrev:

KJjenner tidligere trommis og gitarist/vokalist i Rövballebandet :shock: :roll:

Jeg kjenner trommisen i Dunderbeist :)
Storhamardrakter ønskes kjøpt!
- http://www.storhamargameworn.com/ -
Neste

Gå til OT!

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest